#Crashtopic: wéér een 5-sterrenregen bij de NCAP

Auteur: , 267 Reacties

In hoog tempo rollen ze onze mailbox binnen, de triomfantelijke persberichten van de autofabrikanten uit alle windstreken. Dat kan maar één ding betekenen: de NCAP heeft weer een sloopronde gedaan. Het resultaat: op 1 auto na, heeft iedereen vijf sterren. Hooray, everyone's a winner! Nou ja, behalve de Kia Picanto dan..

In totaal werden de volgende 10 auto’s aan de nodige botsproeven onderworpen (klik voor groot):

NCAP test

Aangezien het totaal aantal sterren nogal erg hoog lag, net zoals de vorige keer, hebben we maar even met Euro NCAP gebeld. De dame aan de lijn wist ons mee te delen dat het aantal behaalde sterren inderdaad erg hoog was, maar dat er wel continu aanscherpingen in de testmethodes worden aangebracht (net zoals in China het geval is). Zo wordt per 2012 de test voor de voetgangersveiligheid moeilijker gemaakt, wat eigenlijk nu al verreweg het zwakste punt van de autofabrikanten is (geen enkele auto komt boven de 60%).

De reden waarom de Kia als enige buiten de boot valt is omdat ESC sinds kort is toegevoegd aan het lijstje van de NCAP, en de Picanto heeft dit niet op alle Europese markten in de standaarduitrusting.

Mogen we dan concluderen dat de auto’s van tegenwoordig eigenlijk ontzettend veilig zijn.? Eerlijk gezegd zou ik hier best met een ‘ja’ op durven antwoorden. Maar stilstand is achteruitgang, dus we moeten de automakers vooral blijven stimuleren onze auto’s veiliger te maken. Ik ben dan ook benieuwd in hoeverre het NCAP in staat is zijn eisen realistisch aan te scherpen en of we dat ook terug gaan zien in toekomstige ratings, want altijd maar zo’n 5-sterrenregen doet op een gegeven moment wat afbreuk aan de waarde van je resultaten.

Een andere mogelijkheid is dat autofabrikanten prima op de hoogte zijn van de testmethodes van de NCAP en hun auto’s dusdanig construeren dat ze altijd een hoge score halen. Dit is in het verleden wel eens geopperd, en is volgens ons ook door de ADAC ‘bewezen’. Zo diep in de materie zit ik zelf echter niet, maar misschien dat de knappe koppen onder jullie je licht hierop kunnen laten schijnen.

Videomateriaal van alle tests druppelt ondertussen langzaamaan binnen. Dit kan je bekijken onder de tag NCAP op autojunk. Ter illustratie ziet u hieronder hoe Citroëns nieuwste snoepje aan barrels wordt gereden.

Citroen DS5 crash



267 reacties

Geweldig toch hoe de nederige Chevrolet Aveo de X3 en A6 owned :)
@StijnB: nog geweldiger is dat hyundai beter is dan audi, dat zou nog best eens een leuke discussie op kunnen leveren… :lol:
@dennisr:

Het wachten is op rechercheur z’n reactie…die kan t helemaal niet uit staan dat hyundai goed scoort.
@dennisr:
Haha, ook beter of gelijk op alle vlakken inderdaad. Maar Audi wint met de marketingafdeling. ;)
@dennisr: Audi wint hier alleen omdat ze niet de optielijst testen. Díe is pas 5 sterren! :lol:
@dennisr: als je de hyundai een beetje aankleed, is het anders ook niet zo goedkoop…
@StijnB: hahaha inderdaad, zo’n prijsvechter tegen premium… Net als bijv Lidl bier wat kwalitatief beter zou zijn dan Hertogh Jan.
@audir8v10: Hertogh-Jan is ook slootwater.
@Pallas: En wat drink jij daar in het noorden?
@Citrofiel: Hier uit het noorden komt geen fatsoenlijk bier, wel goede sterke drank. Ik drink zelf het liefst Brandt Bier
@Pallas: Dat word toch helemaal niet meer in Limburg gebrouwen ?

heerlijk hoor Hertog Jan! :D
@dennisr: LOL, je bent hard op weg mijn favouriete AB-er te worden (@Citrofiel na natuurlijk!)! Je bent mij al ruimschoots voorbij in aantal comments, moet snel meer vrije tijd kweken om ook dit jaar in de top 25 te blijven!
@Pallas: :lol: ik verwacht niet eens dat ik in die Top25 sta, zitten aardig wat fanatieke bloggers tussen :P maarja van mij hoeft het ook niet :P
@dennisr: Niet belangrijk om in de top 25 te komen? Weet je hoeveel shitloads aan respect daarmee verdient? Je moet de vrouwen dan van je afslaan! Had ik met plaats 21 al last van, kun je nagaan dat @Citrofiel vanwege zijn nummer 1 positie vermomd over straat moet.
@Pallas: ik vermoed dat citrofiel die wissel bokaal mag weer in ontvangst mag nemen dit jaar :P daar kan toch niemand tegenop reageren :P Burka zal em goed staan :)
@Pallas: Hahaha! Ja. Een paar jaar terug kreeg je als top reaguurder nog een mooie DVD, is dat nog zo? Dan moet ik nog ff aanpoten! LOL
@Svenska_Aeroplan_AB: WAT? krijg je er een cadeau voor.. kijk dat maakt het wel interessant.. :lol:
@dennisr: Een jaar of wat terug (toen ik ook nog in de top zoveel stond…) wel, nu? geen idee
@dennisr: Als je dit tempo nog een paar maanden volhoudt sta je zeker in de top 3. Ik denk eigenlijk dat de strijd tussen jou en lincoln gaat als het op #1 aankomt. Rechercheur heeft ook actieve momenten, maar dat wisselt nogal.
Zelf ben ik een halfjaar zowat afwezig geweest, voor de eerste positie kom ik zeker niet meer in aanmerking dit jaar. Totaal nog wel, maar dat is die oude voorsprong. ;)
@Citrofiel: het kan wel hoor, ik ben pas vlak voor de zomer vakantie op AB gekomen :P maar nu even wat anders, weet jij waar lincoln woont ? ik hoor net dat je er een cadeau voor krijgt als je meeste reacties hebt ? word dat dat ik die lincoln ga vast binden..
@dennisr: Voor de vakantie ben ik ook weinig actief geweest, ik zit echt niet meer in de top en hoef dat ook niet zo nodig meer. Heb niet meer de behoefte overal op te reageren.

En lincoln is een totaal mysterie voor iedereen, daar kan niemand je mee helpen… ;)
@Citrofiel: Some say… his left testicle has the shape of an American car… All we know is he’s called The Lincoln…

Hm, of zoiets.
@Svenska_Aeroplan_AB: hahah :mrgreen: zal een prostituee moeten inschakelen om hem te vinden merk ik :lol:
@Citrofiel: hahahaha @lincoln is ook wel echt een sfeermaker hier hoor :P je moet hem wel doorhebben, want sommigen mensen hebben dat nog blijkbaar niet! Die reageren fel terug, maar ik kan er alleen maar om lachen ;) We missen idd wel jouw comments laatste tijd :P!
@jzaero: Nou, zo ga ik me haast verplicht voelen weer actief te worden… :P
@dennisr: Trouwens…….Hertog Jan sucks!!
@Pallas: Nee, dan is het goed. ;)
@Pallas: Grolsch?
@bowie: begrijpend lezen, hij had het over fatsoenlijk bier..
@dennisr: Juist daarom zeg ik Grolsch!!!
@bowie: Precies, jij snapt het. ;)
@dennisr: Hé. Wat ze je me nou? Ik studeer in Enschede en kan dus kiezen tussen Grolsch, Grolsch en Grolsch als ik uitga en ik vind het prima te drinken. :x
@Citrofiel: Ik denk dat dennisr nog wat te jong is om goed bier te waarderen/herkennen…
Trouwens, Enschede is wel een OK stad..oude marktplein zeker, leuke terrassen daar!
@bowie: misschien heb je gelijk, ben idd nog maar 18, laat ik het even anders zeggen, van het bier dat ik gedronken heb vond ik toch echt Hertog Jan de lekkerste, maar eigenlijk drink ik niet meer dusja :)
@dennisr: Is ook erg persoonlijk natuurlijk…….als je er maar van geniet….!
@bowie: Zeker een leuke stad. Maar dat studeren, daar zit hem de kneep. Ik moet nu eigenlijk hard een verslag schrijven, ben weer ernstig aan het SOGgen. :oops:
@Citrofiel: AB is ook bij jou een excuus om niet te hoeven studeren? *starts feeling not alone anymore* ;-)
@xilver: Absoluut. Dat was ook mijn laatste AB-statusupdate: AB is vooral een SOG-middel geworden. Ik word pas echt actief als er studiedruk is… :D
@Citrofiel: So much a like :D
@Citrofiel: jaa okee maar jij drinkt voor het stappen al flink wat Hertog Jan natuurlijk :)
@dennisr: We hebben hier ook wel eens Hertog Jan gedronken, met dank aan de Brabo in onze vriendengroep. En ja, ook dat is best oké. Maar de standaard hier is toch gewoon Grolsch.

Eigenlijk heb ik ook de ballen verstand van bier. De enige bieren die ik echt niet drink zijn Heineken en Jupiler, en veel ken ik niet eens… ;)
@Citrofiel: OPROEP AAN ALLEN! stilte tegen heer. citrofiel.. meneer moet studeren, dus bij deze is het afgelopen!

om je maar even te helpen ;) succes he, neem dr een biertje bij :D
@dennisr: Haha, bedankt hoor. :D En biertjes zijn best wel succesvol bij het studeren weet ik uit ervaring. Daardoor kan ik me beter op één ding concentreren, dus dat is nog niet eens een gek idee. :lol:
Ok, mooi geweest zo. Biertopic is elders. Voor straf kom ik even niet met de nieuwe DS4 langs.
@sir_smokalot: wist helemaal niet dat het al tijd was voor gepaste straf, maare.. is die DS4 wel een beetje veilig ?

toon genade.. :roll:
@sir_smokalot: Een beetje jammer dat je alleen mij aanpakt… :P

PS. Waar is dat biertopic dan?

En excuses, ik zal nu mijn muil houden. Of wacht. Misschien ook niet. Kun je me niet een ban geven t/m komende zondag? Dan ben je zeker dat ik geen onzinnige discussies meer aanga. :D
Oh, wat ik tegen jou zeg geldt natuurlijk ook voor je brothers in crime. Maar goed, genoeg offtopic nu. Ga studeren. Of Twente kijken, nog beter.
@sir_smokalot: Ik probeerde te pb’en, maar als autoblog dan errors gaat geven dan houdt het op, dus sorry, nog één reactie… :roll:

Laat ik eens braaf geen reactie meer plaatsen in het crashtopic (edit: wel dus). Met het ‘alleen mij aanpakken’ doelde ik op jouw straf van het uitstellen van de DS4. Daarmee heb je natuurlijk vooral ‘Citrofiel’. ;) Ik snap wel dat het voor iedereen gold en het was ook niet serieus bedoeld.
Ik ben benieuwd naar de DS4, maar stel het maar uit tot maandag, dan is mijn verslag wel ingeleverd. :P
@dennisr: Over een offtopic gesproken o_O
@xilver: jaa idd, gelul over veiligheid terwijl het duidelijk over bier ging.. :?

klaar nu, moeten wel luisteren naar smoke :)
@Citrofiel:

bij stappen inderdaad (bijna) alleen maar grolsch.
voor gewoon overdag hebben ze van alles. als je de langestraat uitloopt naar de oude markt heb je net voor de oude markt een terrasje zitten met dommelsch. ;-)

verder
grolsch en enschede zijn ok, kan niet wachten tot ik daar weer naar toe ga…

hertog gaat er ook wel in overigens.
@StijnB: vind je?

Een Breitling is ook minder veilig dan een commodoore of casio.
@rijgewoonbmw:
Er vallen nog steeds erg weinig doden door ongelukken met polshorloges. Veiligheid is niet echt een verkoopsargument voor dit goed dus…
@StijnB:

dat zie je verkeerd

niemand heeft het nog geprobeerd, misschien is het wel een gouden kans.

‘het enige polshorloge met een 5 sterren NCAP score!’
‘bespaar niet op uw veiligheid en koop nu met 0% korting:’
‘#hier met grote letters het betreffende horloge#’
en kom maar door rechercheur en norge!!

blijft sonde hoor om auto’s expres te slopen, terwijl ze nog gloedje nieuw zijn, maarja.. toch wel even leuk om te weten dat de auto’s behoorlijk veilig zijn.. wel jammer dat heel veel idioten dan harder gaan rijden omdat de auto toch veilig is.. :lol:
@dennisr: het is niet zonde het is voor jou eigen veiligheid :P – en het is nog niet eens verplicht voor alle automerken..
@bmwmaaktrijdengeweldig: toch wel beetje sonde hoor, zou het nou echt niet mogelijk zijn dat ze het met een papier modelletje testen.. en dan gewoon verrekenen naar de werkelijkheid :lol:
@dennisr: papier vergelijken met staal? :p
@bmwmaaktrijdengeweldig: niet vergelijken, verrekenen :P ergens staat vast wel ‘staal is zoveel sterker dan papier’ nou even rekenen.. klaar :D xD
Maakt toch niet zo dondersveel uit of fabrikanten inspelen op de tests van de NCAP om daarop een hoge score te halen? Gezien NCAP de meest voorkomende/gevaarlijke situaties nabootst, dan moet een fabrikant daar ook hoog op scoren. Of ze nu wel of niet op de hoogte zijn van NCAP testen.
@joosthoeve: zo dacht ik ook, alleen als je dan op bepaalde punten wel verstevigd, om door de test te komen.. en de rest niet.. ja dan kan je vanuit een andere hoek nog wel compleet aan barrels gejaagd worden.. denk ik..
@dennisr: Maar denk jij nu echt dat er nu nog (zelfrespecterende) fabrikanten zijn die zo werken? Dat een auto, mits geraakt op 1 hoek, aan barrels vliegt?
@joosthoeve: ik zou het heel vreemd vinden, maar het zou me niet verbazen bij bijv. de goedkopere merken..
@dennisr: Welke? Sommige Aziatische zet ik wel eens me vraagtekens bij, maar dan vooral Landwind. Maar dat is wellicht vooral door hun eerste Jeep die uitelkaar viel.
@joosthoeve: Aziatische merken idd, en Chinese.. maar uit dit rijtje zou ik dan zeggen Kia en Hyundai.. ik zeg natuurlijk niet dat het zo is, maar dat zijn wel de merken waarvan het met niet zo verbazen..
@dennisr: Lol, dat zijn kwalitatief best goede merken… Aziatisch is niet per definitie slecht he!
@joosthoeve: nee nee, daarom ook dat ik niet zeg dat het zo is, daar kan ik niet over oordelen vanaf hier :) dat laat ik ook vooral aan de mensen van NCAP over :P
Knap hoe steeds meer merken het voor elkaar krijgen.
Het word onderhand tijd voor een extra ster.
Waar is volvo dan?
@kaasboerin: nog niet getest ? :P ontbreken heel veel merken in het rijtje hoor :)
@dennisr: Ah excuses, had het verhaaltje al dubbel gelezen voordat ik zou gaan posten, maar de laatste 3 regels over het hoofd gezien, thx.
@kaasboerin:

da,s een vraag die bij de laatste 25 topics al van toepassing is ..

ben blij dat het eindelijk uit je systeem is iig ..
@lincoln: Ga je nou op zowat iedere post met zulke pessimistische, arrogante en nutteloze reacties komen? Kan niet eens veilig posten hier. Je zal er wel inmens van genieten achter je computertje…
@kaasboerin: haha, ik moet eerlijk bekennen dat ik even mee geniet, maar dan vooral om jouw reactie.. zo maak je het ook leuk voor hem :P
@dennisr: Ik maak me meer druk om hem dan om mezelf hoor, ik heb op genoeg fora gezeten om deze types te leren kennen..
@kaasboerin: Dat vind ik dan al knap van je :P zit hier al een paar maand op.. en kan er nog geen peil op trekken :lol:
@kaasboerin: meer druk = drukker (voordat er daar kritiek op wordt geleverd, nederland is niet mijn goedste vak..) :)
@kaasboerin:

je kan hier alleen veilig posten als je 5 of meer sterren hebt bij de NCAP ..
@lincoln: ik heb er vijf maar het helpt niks.
We werken nu aan een auto die o.a. moeite heeft met de roll-over test.
Door op een specifieke plaats een beugeltje onder de dakrail toe te voegen kan de roll-overtest gehaald worden.
Maar verderop wordt de body gewoon evenhard ingedrukt. Maar dat wordt niet getest dus hoeft niet verstevigd te worden…
En dit voertuig komt van een gerespecteerde Europese fabrikant.
@Hubert: Hou ons niet langer in spanning…
@Hubert:

maar je mag zeker nix zeggen ..
@lincoln: Als iets niet mag, dan betekent het niet dat het ook niet kan…
@Hubert:

Uhh gokje…audi A9
Apart dat Picanto ESP verhaal. Hebben de concurrenten dat wel standaard dan? De Alto etc.?! Geloof er niks van…
@Svenska_Aeroplan_AB: volgens mij gaat het artikel puur om het lijstje wat er staat.. :)
Prachtige score van het premium wereldmerk Hyundai weer ,zijn het natuurlijk aan hun stand verplicht ,na jaren met positiefe goede testen, blijkt maar weer dat ze de Europeese poep,oh sorry “premium” merken weer mooi achter zich laten.
@norge: premium wereld merk hyundai? Juist… en ze laten de europese merken achter zich? Als ik jou was zou ik een afspraak met de dokter maken
@dino246gt:

Je moet t sarcastisch opvatten…dus relax ;)
@speedlimit: niks sarcastisch.
verdikke! ik had beter een chevy aveo gekocht i.p.v. een A6 avant!
hallo jongens .. dit topic gaat over veiligheid ..

of is “veiligheid” alleen belangerijk als er iemand met een GT-R 308km/u rijdt zonder een ongeluk te veroorzaken ??
@lincoln: Veiligheid? Ik dacht dat dit topic over bier en reactieaantallen ging?
@lincoln: ik volg je ook even niet, hoe kom jij nou ineens bij veiligheid ?
@dennisr: waarschijnlijk door de sterren. hoe meer sterren, hoe veiliger. denk dat ‘ie dat bedoelt…
@bigcar: meer sterren ? oh! Heineken..
@dennisr: Kunnen jullie geen hotelkamer vinden? :D
@norge: waren nog aan het zoeken idd, maar zojuist een hyundai gecrasht hier dus kunnen er even niet langs ;) :P
@dennisr:

Da’s met opzet door rechercheur gedaan…kan ook niet anders want hij is al n paar uurtjes afwezig hiero ;)
@speedlimit: ho ho, die is natuurlijk als eerste ter plaatse om eerste hulp te bieden en alles veilig te laten verlopen :D
@dennisr: Heeft maar 1 ster zie ik! Smaakt wel goed hoor,ik bestel er nog een… ;)
De Renault Laguna II uit 2001 had de eerste 5sterren, al stond dat model verder slecht bekend tot 2004. Elektrische problemen en de 2.0 IDE motor.
@willemseles: Die vijf sterren had je zeker nodig als de stuurbekrachtiging uitviel etc.
Ik zat te wachten op de resultaten van de RCZ… :(
Typisch, het is weer een Koreaan die het slechtste scoort …
@rechercheur: De I40 met 5 sterren noem je slecht… Ga ergens anders lopen zeiken!
@raoulkroes: *uche* kia *uche*
@raoulkroes: hij kan dan wel 5 sterren voor de veiligheid hebben, het blijft een waardeloze auto:)
@dino246gt:

Kansloze reactie zonder onderbouwing.
Heb je al proefgereden dan…vertel dan maar eens over de minpunten als ie echt zo waardeloos is.
@speedlimit: ja ik spreek uit ervaring, maar ik ga de moeite niet nemen om het aan jou uit te leggen
@raoulkroes:

Lezen is best lastig, misschien ooit bedacht waar Kia vandaan komt ….
@rechercheur: Dacht je dat ik niet weet waar kia vandaan komt… Maar als je kijkt naar waar ze mee begonnen zijn net zoals Hyundai, dan kun je zelf ook wel bedenken dat ze enorm vooruit zijn gegaan. En dat ze dus al erg veilig zijn en nog veiliger zullen worden.
@raoulkroes:

Jajajaja, maar toch hebben ze nu maar vier sterren, en geen vijf, ongeacht waar ze vandaan gekomen zijn.

Kijken we over een paar jaar wel weer verder of ze nog een sterretje extra kunnen verdienen…
@rechercheur: Pfft, vier of vijf, als jij hiermee eens vergelijkt, let’s say een BMW 5 serie E60. Dan is die 4 sterren niet eens slecht. De 5 serie scoort ook 4 sterren in de crashtest van de Euro NCAP, maar reken maar dat deze auto veilig is. Een Picanto met 4 sterren is weliswaar van een geheel ander kaliber, maar als je puur naar die (naar mijn inzien waardeloze) sterren, dan is dit natuurlijk geen slechte prestatie. De auto’s worden toch maar op een bepaalde aantal crashes getest, lang niet alles wordt hiermee duidelijk.
@rechercheur:

Hup terug aan t werk…jij hoort eerste hulp te verlenen.
Je kan lullen wat je wilt…maar de i40 scoort wel ff n stuk beter dan de bmw.
@speedlimit: ja de bmw x3 en de i40 kan je ook echt met elkaar vergelijken…
@dino246gt:

Gaat nu toch om de score ongeacht welke klasse…of is dat te moeilijk voor je om te begrijpen?
@speedlimit: ja dat is inderdaad te moeilijk voor mij, gelukkig ben jij er om het mij uit te leggen;) bedankt!!
@speedlimit:

Dat jij je ‘medewerkers’ in een Kia laat rijden, da’s best schandalig …
@rechercheur: maar ze hebben wel 7 jaar ‘garantie’ en 5 sterren ncap ;)
@dino246gt:

Ik tel slechts 4 sterren bij de betreffende Kia…

… en over de garantie; dan moet je wel iedere 15.000 km een forse factuur voor regulier onderhoud aftikken, dus in die zeven jaar verdienen ze alleen maar aan je. Even los van de vele zaken die ze uitsluiten van de garantie!
@rechercheur: “Even los van de vele zaken die ze uitsluiten van de garantie!” Wat dan?
Je lult weer kilometers uit je nek hè?

“Sommige onderdelen zijn aan normale slijtage onderhevig. Denk bijvoorbeeld aan banden, remblokken, ruitenwisserbladen en bougies. Deze onderdelen vallen daarom niet onder de 7 jaar garantiedekking”

Beperkingen? “De 7 jaar Kia garantie is een uitgebreide fabrieksgarantie: van dag 1 tot het einde van het 7e jaar. Kia Motors Corporation neemt deze garantie geheel voor haar eigen rekening en besteed deze niet uit aan een derde partij (bijv. een verzekeraar) waardoor er voor de gehele 7 jaar duidelijkheid geldt. Een beperkte garantiedekking is er voor het audio-, navigatie- en entertainmentsysteem (3 jaar/max.100.000km) en voor de autolak (5 jaar/max. 150.000 km).”

Niets bijzonders, dezelfde of zelfs meer garantie dan op een brandnieuwe BMW.

BOVENDIEN! gedurende de hele levensduur mobiliteitsgarantie indien de auto dealeronderhouden is.
@w0o0dy:

Mwahaha, zo zie je maar weer dat je er geen hol van snapt. Lekker klakkeloos knippen en plakken van de Kia-site, zonder je eigen hersenpan even aan te spreken ….

Lees de garantievoorwaarden van Kia eens op je gemak door, kopje thee erbij, en het eerste wat je direct leest is dat er zonder meer een kilometerbeperking geldt op deze garantie. Maar dat had je vast even over het hoofd gezien !?

:-)
@rechercheur: sukkeltje, ik heb alles gelezen en de eerste 3 jaar is vrij, 150.000 is wel een norm
@w0o0dy:

Whahaha, net was het nog volledige garantie van dag 1 tot einde van het 7e jaar, en nu kom je ineens aankakken dat er toch wel degelijke beperkingen zouden zijn…

Voortaan eerst beter lezen, voordat je onzin gaat blaten. :-)
@rechercheur: Als ik meer dan 10% van jouw hoeveelheid onzin ga tikkn hier mag je het nog eens aankaarten, voor die tijd mag jij eerst maar eens je eigen commnents van onzin ontdoen. Jij claimt dingen die 100% onwaar zijn met veel stelligheid….. QED.
@rechercheur: De 7jaar met max 150.000 wordt duidelijk gecommuniceerd (en is meer dan ieder ander merk).
@w0o0dy:

Wat ik al eerder zei, gisteren had je het nog over van dag 1 tot de laatste dag van jaar 7 garantie zonder beperkingen. Nadat ik je er op gewezen heb dat dit niet correct is, ben je tot de conclusie gekomen dat er wel degelijk beperkingen zijn. Dus moet je achteraf niet gaan doen of je het allemaal zo goed zou weten ….

Ik wil je best even uitleggen wat de grap is van de 7 jaar garantie, maar ik geef je nu nog even de kans om dat zelf te verzinnen, voordat je achteraf weer de wijsheid gaat claimen. Kom maar door …
@rechercheur: en de kosten? ong 175 euro voor een kleine beurt en minder dan 400 voor een grote beurt. Niets geks dus.

Maar het mag gezegd, veel andere merken hebben langere intervals, dat wel.
@w0o0dy: zoo.. wat een bedragen.. die dealers zijn wel kwakzalvers zeg.. doen we in de universele garage toch wat goedkoper.. en daar zit dan natuurlijk gewoon garantie op het materiaal..
oh wacht, zit daar materiaal bij in ? :lol:
@dennisr: yep…”Deze prijzen zijn inclusief onderdelen,
vloeistoffen, arbeidsloon, klein materiaal, milieukos-
ten en BTW.”
@w0o0dy: oooh dan heb ik niks gezegd, dat zijn mooie prijzen :)
@w0o0dy:

€ 178,- voor een kleine beurt en € 370,- voor een grote beurt…

Dan ben je wel voor het gemak even het hoofdstuk “extra vervangingen buiten standaardbeurt” vergeten. Ik zal daarom geheel willekeurig even wat zaken noemen op basis van de Sportage IV die niet vallen onder jouw “inclusief onderdelen en vloeistoffen”;
– brandstoffilter € 77,-
– interieurfilter € 35,-
– remvloeistof € 41,-
– koelvloeistof € 57,-
– tussenbakolie verversen € 58,-
– klepspeling controleren € 81,-
– klepspeling stellen (bij gas) € 307,-
– distributieriem € 628,-
– remblokken voor € 147,-
– remblokken achter € 155,-

etc etc …

En dan te bedenken dat je iedere 15.000 km weer bij die dealer staat … :-)
@rechercheur: slijtdelen moeten betaald worden als ze versleten zijn, dat is bij geen enkel mainstream merk onderdeel van de serviceprijzen. Bepaalde onderdelen moeten na een bepaald aantal km worden vervangen dus niet bij iedere beurt, ook dat is normaal.
Jij probeert Kia weg te zetten als een stel oplichters maar wederom val jij door demand, niet zij. Get a life dude, je gaat af als een gieter, iedere keer weer.
@w0o0dy:

Jajaja, deze kromme banaan krijg jij niet meer recht geluld. Eerst zouden de kosten van een kleine / grote beurt incl. onderdelen en vloeistoffen zijn, en nu kom je aan zetten met het verhaal dat slijtagedelen separaat vervangen en betaalt moeten worden. Moet je mij eens uitleggen welke vloeistoffen wel in de prijs begrepen zijn, de koffie van de monteur wellicht ….

Je springt wel heel erg van de hak op de tak. Feit blijft dat Kia belachelijke service-intervallen hanteert, die niet meer van ‘vandaag de dag’ zijn, en daarmee is een Kia relatief duur in onderhoud.
@dennisr: nog beter wordt het als je weet dat je volgens meerdere bronnen moet rekenen met zo’n 75 euro per maand aan onderhoudskosten (900 per jaar dus.. bij 15.000 of meer km per jaar) voor een BMW 1 serie.

Valt zo’n Kia opeens best mee.
@w0o0dy:

Yep en dan nog zijn ze te schijterig om net als de jappen/koreanen minimaal 3 jaar garantie te geven.
@w0o0dy: huh, onderhouds kosten per maand ? dat klinkt idd vreemd..
@rechercheur: hoe vaak moet je nog de oren gewassen voordat je ophoudt met onzin spuwen? Dan plan ik vast wat tijd in…
@w0o0dy: Eindelijk 1 die het begrijpt, kunnen misschien niet de meest spannende auto’s zijn maar daar krijg je wel een goede normale auto voor terug.Met werelds beste garantie .Maar de rechercheur zal dat nooit begrijpen .
@w0o0dy:

Hahaha, als jij nu eerst eens leert lezen, dan mag je pas weer praatjes hebben. Maar aangezien je maar halve waarheden produceert en juist de meest essentiële zaken ‘vergeet’ kun je het beste even je eigen oren gaan wassen ….
@rechercheur: ik heb je al de oren gewassen toen je claimde dat er vanalles is uitgesloten (niet waar dus). Jij mag een poging doen om te bewijzen dat je niet uit je nek lult…. prove it! Toon bewijs dat de garantievoorwaarden niet zijn zoals door mij hierboven beschreven. Kun je dat niet dan sta je wederom voor paal met je onzin claims. Doe je het niet verlies je door terugtrekken/opgave, ook best.
@rechercheur: Volgens de wetgeving in de EU hoef je een auto niet bij de dealer te onderhouden om garantie te kunnen claimen ,dus als je de prijzen van de Kia dealer te hoog vind ga je toch lekker naar beun de haas toe.
@norge: heb je toevallig een link van die wetgeving ? :) wil ik serieus even hebben vanwege onze eigen auto :D komt me namelijk best goed uit die wet.. :P
@dennisr:

Kleine nuance: de auto moet wel onderhouden zijn volgens de voorschriften en service-intervallen van de fabrikant, om aanspraak te kunnen maken op de fabrieksgarantie. Als jij ‘m naar “teun de beun” brengt, dan vervalt de garantie sowieso. Autoproducenten mogen volgens de nieuwe regels wel eisen dat reparaties die door de garantie gedekt worden bij door hen aangewezen garages worden uitgevoerd.

In 2009 heeft een aantal Kia “specialisten” (ex Kia dealerbedrijven) een kort geding aangespannen tegen Kia Motors Nederland. Deze laatste partij weigerde de Kia specialisten namelijk te voorzien van originele onderdelen en de benodigde technische informatie.

Daarnaast heeft Kia Motors Nederland de service-intervallen omlaag gebracht van 20.000 km naar 15.000 km, terwijl in andere landen wel 20.000 km gehanteerd wordt. Dit riekt natuurlijk naar “niet netjes” (laat ik het zo maar omschrijven). De reden die Kia Motors Nederland afgeeft is dat de gemiddelde Kia-rijder toch niet meer dan 15.000 km/jaar rijdt, en dit daarom makkelijker te onthouden is. Uiteraard is het niets meer dan een listige truc om meer geld te verdienen in de werkplaats. Protesten vanuit de Kia-Club hebben er in geresulteerd dat Kia de intervallen voor Nederland in de toekomst gaat aanpassen naar mondiale fabrieksvoorschriften.
@rechercheur: Die ”teun de beun” ben ik in dit geval zelf :P
Maar als ik het dus goed begrijp, kan ik dus gewoon het onderhoud zelf doen, en als er iets anders stuk gaat, wat niet bij onderhoud hoort, heb ik daar nog gewoon de garantie op ? en als ik gewoon originele onderdelen gebruik heb ik daar ook gewoon standaard de fabrieksgarantie op, los van waar het gemonteerd is ?
Mooi om even te weten :) thnx!
@dennisr:

Nee! Want je moet kunnen aantonen dat de auto onderhoud volgens de fabrieksvoorschriften heeft genoten. Dat doe je door de stempeltjes in het onderhoudsboekje en originele facturen van een garagebedrijf te kunnen overleggen.

Kan me voorstellen dat je asbakje niet onder regulier onderhoud valt, maar verder zal de importeur zich snel beroepen op het gebrek aan ‘correct’ onderhoud. Wat is er in jouw geval dan kapot, wat je zou willen claimen?
@rechercheur: nee ik doe het onderhoud dan wel zelf, maar wel gewoon bij de garage waar ik werk he, dus gewoon met stikkertjes en stempeltjes en alles :)

Er is niets stuk gelukkig, alleen we hebben sinds kort een nieuwe Toyota en vroegen ons af of we het bij een dealer laten doen of dus zelf doen, maar als het met regeltjes gewoon zelf kan is dat natuurlijk wel zo leuk :) vandaar dat ik hier verder op in ging :) eerste onderhoud is pas in 2013 dus hebben nog wel even tijd om alles precies uit te zoeken :)
@dennisr:Hier :)http://www.europa-nu.nl/id/vifjdxdj8jzv/nieuws/eu_zorgt_dat_consument_zelf_autogarage?ctx=vh6ukzb3nnt0&s0e=vhdubxdwqrzw
@norge:

inderdaad, dus je kunt niet naar een beunhaas, met behoud van garantie ….
@norge: thnx! :D
@rechercheur:

Hoho niet mijn woorden verdraaien…heb gezegd dat t n vrije keus is en dat n paar medewerkers zelf hiermee kwamen.
Of moet ik ff je geheugen opfrissen en de link hier plaatsen waar ik dat gezegd heb?
Kan meteen iedereen zien wat je uit je nek zit te lullen…ik hoor t nog wel of ik de link moet plaatsen ;)
@speedlimit:

Hahaha, ja en wat is je punt ??

Of ze er nu zelf om vragen, of je biedt het ze aan, feit blijft overeind dat je ze in een Kia laat rijden … Zijn jouw medewerkers geen vijf sterren veiligheid waard !?
@rechercheur:

Geen 5 sterren waard…de sportage HEEFT 5 sterren dus je lult wederom uit je nek.
Nogmaals ik dwing ze nergens toe…is n vrije keus en jij brengt t over als gedwongen.
@speedlimit:


hahahaha, hap hap … en je bent je ;-) vergeten ….
@rechercheur:

Zo…dus je ziet nu uiteindelijk zelf ook in dat je uitgeluld bent?
Of weet je t verschil tussen t getal 4 en 5 niet?
Vandaar ook dat je zegt n 3 te rijden maar zal wel zo’n sloeber 1 zijn ;)
En speciaal voor jou nog n smiley :)
@speedlimit:

Ik vind het op zich bijzonder dat je jouw ‘werknemers’ in een Kia laat rijden, zonder dat je zelf in staat bent om de TCO uit te rekenen. Dat is wel een redelijk willekeurige bedrijfsvoering: “we doen maar wat, en we kijken wel waar het schip strandt” …
@rechercheur:

Antwoord staat al in n ander topic…dus zoek t maar ff op aangezien je niet om de link vroeg.
En willekeurig iets uitkiezen zonder overleg met mn medewerkers zou me niet in dank afgenomen worden.
Dus wederom gelul van jou ;)
@speedlimit:

Net zoals in het andere topic waar je steeds naar refereert, ben je nu weer niet in staat gebleken om ook maar iets zinnigs te zeggen over de werkelijke kosten die een Kia met zich meebrengt. Dus je blijft er maar omheen draaien, als een puppy om een warme drol.

Als goed werkgever zou je de werknemers ook op de kosten kunnen wijzen, maar daartoe blijk je niet in staat. Als werkgever zou je een werknemer bijvoorbeeld kunnen ‘belonen’ als hij een minder dure auto kiest, en met minder duur bedoel ik dan niet de aanschafprijs ….
@rechercheur:

Jij begint zelf over kosten…dan lijkt t me niet meer dan logisch dat niet ik maar jij daar wat over uit te leggen hebt ;)

En als werkgever bepaal ik zelf wel wat ik goed vind en dat zijn toevallig geen duitse auto’s.

Verder gedraag je je als n puber door er maar steeds omheen te lullen.
Dus speciaal voor jou n filmpje op youtube die over jou gaat:

http://www.youtube.com/watch?v=qb4iQvBPHvk
@speedlimit:

Als je er niet meer uit komt, ga je maar flauwe filmpjes posten.

Feit blijft dat je als hardste roept dat je het allemaal zo goed weet, maar vervolgens niets kunt onderbouwen. Dat is nu wel duidelijk geworden …..

Ben je zo ook naar klanten: “zeg beste klant, dit zijn de kosten, vraag me niet hoe we er aan gekomen zijn, maar wel een mooi prijsje, toch” ….

:-)
@rechercheur:

Waar heb ik geroepen dat ik t allemaal zo goed weet…citeer dat eens even.
Wederom gelul uit je nek rechercheurtje ;)
@rechercheur: Als ze de Esc hadden gehad ,hadden ze veiliger geweest als jouw BMWtje.
@norge:

En als ze een 6.0 V12 onder de kap hadden, dan waren ze ook sneller geweest. Maar dat zit er nu eenmaal niet op, dus je praat behoorlijke onzin.
@rechercheur:Zit er niet standaard op ,maar wel te krijgen ,dus als er 1 onzin praat dan ben jij het wel weer.
@norge:

Jammer dan dat ze even net een auto zonder Esc hebben getest bij de NCAP, dus je verhaal gaat helaas niet op ….
Wanneer komen ze met 6 sterren? Dat zou wel nodig zijn omdat het verschil bij de 5 sterren auto’s te groot is.
@raoulkroes:

Subaru heeft al jaaaaaren 6 sterren…maar ik snap wat je bedoelt ;)
Wordt idd tijd voor n 6e ster.
Goed nieuws is dat meer en meer nieuwe wagens de 5 sterren halen. De beste eruit halen door de percentjes op te tellen is andere koek. De voorgeprogrammerde testen zijn helaas geen dagelijkse realiteit. Van de baan geraken door ontwijkingsmaneuver om daarna rond een boom of paal te slingeren zal niet in de NCAP testen inbegrepen zijn. Dan zijn wagens met grotere carroseriestijfheid er beter aan toe, zoals de A6 met aluminium spaceframe.
@speedie: hoewel het wel tijd wordt heeft Audi nog altijd geen alu spaceframe in de A6 geflanst. Trouwens alu is zachter dan staal en dus dat kon wel eens negatief uitpakken als je de auto rond een boom krult. Gelukkig komt dat ook veel minder voor dan een frontaaltje.
Grappig allemaal die tests, maar ik heb vraagtekens… Wie heeft zijn driejarige kinderen rearward facing in een stoeltje zitten??? Volgens mij passen alleen 3 jarige pygmeeën zo in een auto…
Er vallen nog steeds erg weinig doden door ongelukken met polshorloges. Niet echt een verkoopsargument voor dit goed dus…
Lol @ rechercheur, wat een kneus! :D rekenen te moeilijk voor je, knaapje?
Die eerste foto is ook schokkend, een BMW X3 met 15 inch wielen, ziet er niet uit.
Ze zouden de vijf sterren inderdaad omhoog moeten uitbreiden, want een vijf sterren bak van toen en nu is niet hetzelfde. Je zou het inzichtelijker maken als je er een ster bovenop gooit. Natuurlijk moet je daar wel de percentages op aanpassen, maar dat spreekt voor zich. Die moeten we maar niet boven de 100% laten komen.
@rechercheur: even wat dieptepuntjes van jouw kant op een rijtje (die keer op keer door mij of door andere werden afgefakkeld:
“Typisch, het is weer een Koreaan die het slechtste scoort” …” behalve dat de i40 een Koreaanse auto is en extreem goed scoorde boven de x1 van bmw bijvoorbeeld.
“en over de garantie; dan moet je wel iedere 15.000 km een forse factuur voor regulier onderhoud aftikken, dus in die zeven jaar verdienen ze alleen maar aan je. Even los van de vele zaken die ze uitsluiten van de garantie!”

Weer fout, op beide punten. Het onderhoud is qua bedrag niet fors ivt de meeste andere merken, alleen zijn de meeste merken overgestapt op langere intervals. Dan nog is zo’n 600euro kosten aan onderhoud per jaar bij 30.000 km niet hoog in verhouding tot concurrenten.
Er wordt behalve slijtdelen (die in geen enkele garantie worden gedekt, dus ook bij Kia niet) geen zaken behalve audio/navigatie en de lak uitgesloten. Wederom beter geregeld dan bij de meeste merken, die veel meer uitsluiten.

“het eerste wat je direct leest is dat er zonder meer een kilometerbeperking geldt op deze garantie.” Ja, alleen ligt die beperking boven wat de gemiddelde automobilist in Nederland per jaar aan kilometers rijdt, dus alleen voor relatief veelrijders is de garantie korter nml tot 150.000km (50% meer dan bij de meeste merken en met een dekking die uitgebreider is).

““extra vervangingen buiten standaardbeurt” vergeten. Ik zal daarom geheel willekeurig even wat zaken noemen op basis van de Sportage IV die niet vallen onder jouw “inclusief onderdelen en vloeistoffen””

En het geleuter gaat maar door…. bijna alle door jou genoemde onderdelen hoeven om de 30.000km of 60.000km worden vervangen.. ook vrij normaal dat die delen niet onder de standaard servicekosten vallen. Interieurfilter is wel flauw, maar goed 35 euro..
@w0o0dy:

Helemaal mee eens ;) +1
@w0o0dy:

Ooow, post je nu ineens onderaan het topic, beetje onduidelijk, maar dat ben je wel vaker.

Als ik bovenstaand lees, dan ben je met name je eigen uitspraken aan het recht proberen te kletsen. Zaken die je in eerste instantie als feit presenteerde, waar ik vervolgens een opmerking over maak, tracht je achteraf te nuanceren en recht te lullen. Zo was je bijvoorbeeld erg overtuigd in de garantie van dag 1 tot de laatste dag in jaar 7. Ondertussen ben je er wel achter dat dit lariekoek is ….

Ik zal zo eens een schema’tje maken m.b.t. vaste onderhoudskosten van twee willekeurige merken, heb je voorkeur voor een bepaald merk om te vergelijken ?
@speedlimit, lees je even mee, is interessant voor je, kun je nog wat van leren.

@w0o0dy:

Rekenen is blijkbaar niet je sterkte punt, een Kia valt namelijk niet te onderhouden voor euro 600,- per jaar (op basis van 30.000 km). Het eerste jaar zijn er nog weinig additionele werkzaamheden nodig (behalve bij iedere beurt het interieurfilter a 35,- = 70,- per jaar), vanaf het tweede jaar ga je ook kosten zoals brandstoffilter, remvloeistof, etc. op de factuur aantreffen. Daarmee komt het gemiddelde onderhoud (nog excl. slijtagedelen zoals remblokken, etc) op ruim 700,- per jaar.

Als je alleen uitgaat van het eerste jaar, dan heb je een behoorlijke plank voor je knar. Zou je wel slijtagedelen meenemen in de calculatie, dan kom je een stuk hoger uit dan die 75,- per maand die er voor en BMW 1-serie staat.

Uitgaande van een benzine-uitvoering, die na 150.000 km vervangen wordt.

* vaste onderhoudsprijzen KIA volgens kia.nl
15.000 km 178,-
30.000 km 370,-
45.000 km 178,-
60.000 km 370,-
75.000 km 178,-
90.000 km 370,-
105.000 km 178,-
120.000 km 370,-
135.000 km 178,-
150.000 km 370,-
totaal 2.740,-

* vaste onderhoudsprijzen Volkswagen via volkswagen.nl
20.000 km 99,-
40.000 km 249,-
60.000 km 99,-
80.000 km 249,-
100.000 km 99,-
120.000 km 249,-
140.000 km 99,-
totaal 1.143,-

Toch zo’n 1.600,- verschil op basis van vaste onderhoudstarieven, excl. slijtagedelen. Als je dan weet dat een setje remblokken (voor) bij Volkswagen 108,- kost, en bij Kia 147,-. Kun je nog een leuk sommetje maken m.b.t. overige kosten op slijtagedelen. Daarom mijn conclusie: de garantie betaal je zelf ….
@rechercheur:

De kia prijzen die jij noemt zijn van de vorige sportage…remblokset voor v/d picanto is ook €99,-
En de Volkswagen prijzen die jij noemt zijn VANAF prijzen…beter opletten oplichter ;)
En maar 6 jaar carroseriegarantie is niet meer van deze tijd.
En wederom lul je uit je nek door appels met peren te vergelijken.
@speedlimit:

Hahahaha, ook prima, dan nemen we de prijzen van de nieuwe Sportage V, die overigens nog steeds iedere 15.000 km voor verse olie naar de dealer moet (alsof je echt niets beters te doen hebt);

15.000 km 130,-
30.000 km 235,-
45.000 km 130,-
60.000 km 487,-
75.000 km 130,-
90.000 km 235,-
105.000 km 130,-
120.000 km 487,-
135.000 km 130,-
150.000 km 235,-
totaal 2.329,-

De eerder genoemde tarieven van Volkswagen zijn vaste prijzen voor een kleine / grote beurt op basis van een benzine-uitvoering (4 cilinder), los van slijtagedelen zoals remblokken, ruitenwisserbladen, etc. Gelijk aan de tariefopbouw zoals Kia deze hanteert, alleen tegen aanzienlijk lagere kosten! De remblokken voor de Sportage V zijn zelfs nog aanzienlijk duurder geworden, namelijk € 165,- (setje voor).

Daarnaast heb je bij Volkswagen de mogelijkheid om te kiezen voor Long Life-service (verlengde onderhoudsintervallen), éénmaal per 30.000 kilometer / twee jaar.
@rechercheur:

Opletten kneus…jij vergelijkt VANAF prijzen van oudere type vw’s…o.a. bora en golf 3 met nieuwe kia’s.
Zie hier t bewijs: http://www.volkswagen.nl/volkswagen-rijders/service-en-aftersales/reparatie-en-onderhoud/reparatie.html

Verder staat er bij de prijzen grote/kleine beurt nergens bij voor welk model dit is…beurtje van n phaeton kost echt niet evenveel als die van n polo.
@speedlimit:

Lezen is best moeilijk, dat blijkt nu wel weer … :-)

Ik geef namelijk duidelijk aan dat de genoemde vaste tarieven voor een kleine / grote beurt gelden voor een Volkswagen viercilinder benzine-uitvoering. Aangezien de Phaeton niet met een viercilinder leverbaar is, heb je gelijk. Echter baseert Volkswagen de vaste onderhoudskosten op basis van de motor (aantal cilinders). Uiteraard kost een W12 aan onderhoud niet hetzelfde als een 1.8 viercilinder …

Het vergelijk wat ik maak met een viercilinder CVVT benzine-uitvoering van de Sportage is daarom juist realistisch. Ik vergelijk de vaste kosten voor regulier onderhoud (zonder slijtagedelen) op basis van een periode van 150.000 km, en zowel bij Kia als bij Volkswagen op basis van een viercilinder benzine uitvoering. En juist bij de vaste kosten ontstaat er al een verschil van zo’n € 1.200,- ten nadele van de Kia. Zou je de slijtagedelen zoals remblokken, schokdempers, etc. mee gaan rekenen, dan wordt dit verschil nog groter.

Overigens wel jammer dat je kreten zoals “oplichter” en “kneus” gebruikt, je komt nogal gefrustreerd over …
@rechercheur: ik ben er nog niet uit of je nu een kwaadwillende leugenaar bent of echt geen reet snapt van hoe het in elkaar zit… Wat ik wel weet is dat je met van alles zit te goochelen en andere beticht van van alles en terwijl je onwaarheid op onwaarheid stapelt.

ANWB lijstje uit 2008 met ROB kosten (reparatie,onderhoud,banden) over 15.000km/j en 4 jaar.

Kia C’eed 1.6 43euro p/mnd
VW Polo 1.4 43 euro per maand
VW Golf 1.4tsi 45 euro
Jetta 1.6 51 euro per maand.
BMW 116i 49 euro

Je verhaal is dus gewoon onzin, die Kia is NIET duurder dan een VW of BMW in het onderhoud.
@w0o0dy: klopt wel als de KIA vaker voor onderhoud moet komen dan de BMW bij, wat volgens mij het geval is..
@speedlimit:

Inderdaad, goed punt! 6 jaar carrosseriegarantie is niet van deze tijd, daarom geeft Volkswagen 12 jaar carrosseriegarantie …

Kia, daarentegen, geeft slechts tien jaar carrosseriegarantie op Sportage en C’eed, en 7 jaar op de Picanto, Rio en Carens, met een maximum van 150.000 kilometer ….

:-)
@rechercheur: Ach Mercedes geeft 20 jaar op roest maar daar moet je een advocaat huren om die roest reparaties ook af te dwingen ,eigen ervaring en algemaaen bekend .En dan nog geldt de garantie alleen maar als de wagen de hele tijd door de dealer onderhouden is (zeggen ze).
@rechercheur:

” Ik zal zo eens een schema’tje maken m.b.t. vaste onderhoudskosten van twee willekeurige merken, heb je voorkeur voor een bepaald merk om te vergelijken ?”

Aangezien w0o0dy nog niet gereageerd heeft heb ik er 2 voor je.
Doe maar n willekeurige bentley met n willekeurige fiat ;)
Maak t maar waar en laat zien dat je geen grote bek hebt ;)
@speedlimit: wel een beetje een logische vergelijking he ? iedereen weet nu al wel dat die bentley bij aanschaf en onderhoud vele malen duurder is..

mijn suggestie ? Alfa Romeo, BMW.
@dennisr:

Er staat duidelijk “van 2 willekeurige merken” dus wat heeft n logische vergelijking te maken met zijn vraag?
@speedlimit:

Zoals ik al zei, begrijpend lezen is blijkbaar lastig voor je, laat staan logisch redeneren …

:-)
@rechercheur:

Dan had je naar logisch vergelijk moeten vragen ipv 2 willekeurige merken want nu zet je jezelf klem ;)
@speedlimit: trouwens, het gaat hier om Kia, en volgens mij bedoeld rechercheur een LOGISCHE suggestie om met Kia te vergelijken..
@dennisr:

Precies Dennisr, jij begrijpt het wel.

Het gaat om een logisch vergelijk tussen een willekeurig Europese middenklasser en een concurrerende Kia. Dan blijkt in vrijwel alle gevallen dat de Kia in regulier onderhoud substantieel duurder is, mede door de service-intervallen van 15.000 km. Bij de nieuwe Sportage hebben ze de intervallen op weten te rekken naar 30.000 km, maar moet je iedere 15.000 toch nog olie laten verversen (a € 130,-). Blijft een dure grap!

Wel jammer dat @speedlimit steeds grovere taal gaat gebruiken, lijkt erop alsof hij zichzelf behoorlijk klem heeft gekletst. Nog los van die blunder m.b.t. de 6 jaar carrosseriegarantie …

:-)
@rechercheur:

Tja wie de bal kaatst kan m veel harder terug verwachten…je begint zelf met puppy en warme drol.
Met die 6 jaar garantie doel ik op t feit dat vooral de duitsers veel later met 12 jaar kwamen tov de concurrerenten.
Jouw geliefde bmw kwam er pas in 2004 mee…schandalig,want de concurrenten hadden 12 jaar al in t gulden tijdperk ;)
En je noemt n bedrag van €108,- voor remblokken bij vw zonder t type erbij te vermelden…da’s nog steeds duurder dan de €99,- voor de picanto.
@speedlimit:

Hahahaha, probeer het alsnog maar recht te kletsen, lukt je niet meer.

Ga je even gigantisch op je b*k met je 6 jaar carrosseriegarantie. Zullen we anders eens kijken waar Kia stond in 2004, en daar eens een klein vergelijkinkje op los laten !? Overigens, op een aantal modellen geeft Kia nog steeds slechts 7 jaar carrosseriegarantie, dus wat is je punt ….

:-)
@rechercheur: Slim van KIA, slechte voorwaarden, maar toch goed verkopen!
@rechercheur:

http://www.bmw.nl/nl/nl/owners/service/warranty.html

Nee jij gaat toch ff op je bek want t bewijs is daar van bmw zelf.
Maakt niet uit hoor kan de beste overkomen ;)
Ben totaal geen kia fan hoor,vind de sportage wel prima uit zien en in mn profiel staat nog wat anders zelfs…beetje research doen voor zover t kan,kan geen kwaad hoor.
@speedlimit:

Leuk geprobeerd, maar om even jou te quoten “zes jaar carrosseriegarantie is niet meer van deze tijd” en vervolgens ga je zelf zeven jaar terug in de tijd om je verhaal alsnog recht proberen te kletsen. Jammer!

Feit blijft dat een gemiddelde Duitser meer carrosseriegarantie verleent dan Kia doet …
@rechercheur:

” Ik zal zo eens een schema’tje maken m.b.t. vaste onderhoudskosten van twee willekeurige merken, heb je voorkeur voor een bepaald merk om te vergelijken ?”

2 willekeurige merken en die heb ik je voorgeschoteld: bentley en fiat.

Eerst zeg je t ene en daarna krabbel je terug door te zeggen: ” Het gaat om een logisch vergelijk tussen een willekeurig Europese middenklasser en een concurrerende Kia”

Logisch vergelijk heb je niet om gevraagd…wel om 2 willekeurige merken ;)
@speedlimit:

Ondertussen zet je jezelf steeds meer voor schut. Dat je er niet meer uitkomt, en niet toe wil geven dat Kia substantieel duurder is in onderhoud dan -bijvoorbeeld- een Volkswagen, tsja … maakt niet uit, kan de beste overkomen.
@rechercheur:

Je vermijdt vragen waar je geen antwoord op weet en lees mn reactie hierboven maar…dan is t wel duidelijk dat jij jezelf voor schut zet.
@speedlimit: jij zegt dat hij zichzelf klem lult, ik zeg dat jij het prima zelf had kunnen begrijpen.. als werkgever ? toch ? die zijn toch vaak wel wat slimmer dan scholieren als ik.. en zelfs ik begreep direct wat er bedoeld werd.. en dan heb ik het over ”willekeurige merken”… tuurlijk kan je het ook zo opvatten zoals jij het zegt.. maar het feit blijft dat je dat puur doet om hem dwars te zitten..
@dennisr:

Juist nu snap je t…was dat nou zo moeilijk?
De vraag is zoals ie gesteld is en niet zoals jij “logischerwijs” denkt…want dan zijn ook al je examen antwoorden fout.
Antwoord op de vraag zoals ie gesteld wordt en ga niet je eigen weg inslaan…dan kun je wel fluiten naar je diploma ;)
@speedlimit: wow nu ga je wel heel ver met onzin lullen..
@speedlimit: overigens schaam ik me er niet voor om me wat KIA betreft bij rechercheur aan te sluiten.
Heb nu al aardig wat lijstjes voorbij zien komen en als je het goed bekijkt, en goed leest.. (even benadrukken) dan zie je best dat KIA, UITEINDELIJK duurder is.. voornamelijk doordat je aan verschillende eisen van kia moet voldoen.. zoals bij 15.000 een beurt, bij andere merken zit er meer tijd tussen zag ik.. en zo zijn er nog genoeg dingen.. waarvoor ik eigenlijk te lui ben om nog allemaal bij elkaar te zoeken (gister al gedaan) en het komt er op naar dat je die garantie zelf betaald..
@dennisr: klets dus, zie bovenstaande onderzoek van de ANWB.
@w0o0dy: zal mijn onnozelheid zijn, maar leg mij eens uit hoe je onderhoudskosten per maand rekent..
Als je het niet erg vind ga ik trouwens eerst even douchen.. :lol:
@dennisr:

Sorry je zegt t zelf maar t is toch echt je onnozelheid.
Normale kosten na n jaar en dan delen door 12 ;)
@speedlimit: moah om dat dan toch in mijn voordeel even recht te praten, ik denk moeilijker dan dat het is..
@dennisr:

speedlimit is nu aan het zeiken om het zeiken, maar voert verder geen enkel inhoudelijk argument meer aan m.b.t. de onderhoudskosten van Kia. Dus ik vermoed dat hij er nu wel een beetje klaar mee is …
@rechercheur:

Och gut o gut…wil je nou nog steeds niet vertellen waar je die €108,- voor n setje remblokken van vw vandaan hebt.
Ik heb je duidelijk gevraagd om welk type vw het gaat voordat je appels met peren gaat vergelijken.
Wederom vermijdt je vragen waar je klem loopt.

Tip: dennisr mag je erbij helpen…maar die gaf al aan te “lui” te zijn daarvoor ;)
@speedlimit: ik kom hier mogelijk later wel even op terug, ik zal zodra mijn vakantie voorbij is alles even opzoeken in de computer van de garage, hoor je nog van me ;)
@rechercheur: kletpraat, zie ANWB onderzoek.
Kia C’eed 516 euro onderhoud,reparatie en banden oer jaar en
VW golf 540
Bmw 116 588
servicekosten+reparatiekosten en bandenkosten optellen over 4 jaar en delen door 48?
@w0o0dy:

Gisteren wist je nog vol trost te melden dat een BMW 1 serie per maand € 75,- aan onderhoud zou kosten, en nu toon je aan dat het slechts € 49,- is. Ga je je eigen standpunten nu onderuit halen, en je eigen oren wassen …
:-)
@rechercheur: andere bronnen, andere kosten… de cijfers van ANWB zijn allemaal laag… kennelijk een andere definitie.
Feit is, die van KIA zijn LAGER en niet hoger dan die van VW en BMW in alledrie de bronnen
@rechercheur: NIETS van wat je schrijft is 100% juist, je buigt en manipuleert alles om Koreaanse merken zwart te maken en alles om de duitse merken in een goed blaadje te krijgen en je krijgt telkens klop.
@w0o0dy:

Klop? Hoe vaak ik jou de laatste dagen al heb moeten corrigeren, en jij het vervolgens alsnog probeert recht te lullen onder het mom van dat je het eigenlijk toch wel wist … “zeven jaar garantie van dag 1 tot de laatste dag van jaar 7”, om maar eens wat willekeurigs te noemen.

Kom je vervolgens helemaal trots met een onderzoek van drie jaar geleden aanzetten, heb je echt niets recenters dan dat ?

:-)
@rechercheur: tuurlijk alle bewezen lulkoek die jij verkondigt moet kunnen maar als ik iets niet vermeldt heb jij opeens gelijk? Dude, get real.
@w0o0dy:

Nogmaals, heb je ook recent onderzoek, of moeten we het doen met cijfertjes van de ANWB van zo’n drie jaar geleden, die dan ook nog eens gebaseerd zijn op de ANWB bejaarden doelgroep (55+) die slechts 15.000 km/jaar rijdt. Want tsja, vier jaar x 15k km = 60k km, daarna komen de onkosten…

Laat daarom eens zien hoe de recente cijfertjes (2011) er bij staan. De kerngetallen die ik hanteer voor regulier onderhoud (op basis van 30.000 km/jaar – vijf jaar – 150.000 km) komen rechtstreeks van Kia.nl (tarieven per februari 2011) en Volkswagen.nl (tarieven 2011).

Neem je tijd, pak een bak koffie met @speedlimit voor overleg en ik lees het maandag. Ga m’n bedje in en morgenochtend vroeg vertrekken richting Maastricht, dan zondagochtend door naar Spa-Francorchamps. Dus pak gerust royaal je tijd!

:-)
@rechercheur:

Je leest t maandag of beter gezegd: ik krijg t benauwd en knijp er ff tussenuit ;)
Dennisr zit in die hoek bij tafel 4 met n glaasje rosé…veel plezier samen!
@speedlimit:

Ik geef je twee dagen de tijd om je argumentatie op orde te krijgen, want daar schort het continue bij je aan …. wat ik wel kan waarderen dat je in ieder geval nu je best doet om iets zinvols te zeggen, lukt echter nog niet helemaal, maar je probeert het in ieder geval. Respect! Hahahaha ….
@rechercheur:

Komt nog eens bij dat je “de gemiddelde duitser” vergelijkt met alleen kia…tja dan zeg ik op mijn beurt…duitsers vergelijken met aziaten…fair deal of niet.
Gefrustreerd ventje toch…neemt zn iPad mee om foutcodes uit te lezen van zn bmw…
@rechercheur:

Oh ga je nu weer onderaan t topic verder…heb je hierboven al 2 keer gevraagd over de remblokken van n vw.
Ga je deze vraag nu alweer ontlopen?
@speedlimit:

Hahahaha, als jij eerst even jezelf corrigeert m.b.t. je #FAIL over de zes jaar carrosseriegarantie en de “VANAF” prijs voor de vaste kosten van regulier onderhoud, … dan zal ik je het linkje geven waar alle tarieven te vinden zijn. Kun je vervolgens de kosten van onderdelen naast die van Kia leggen, en je gaan verbazen ….
@rechercheur:

No fail…het japanse toyota levert al sinds 2000 12 jaar carrosserie garantie…ik heb nergens gezegd dat t over kia ging.
Dus 4 jaar later als premium merk…da’s pas fail in mijn ogen.
Verder ga ik je niet vooraf al gelijk geven als je geen bewijzen hebt…of die je dat ook bij de rechter?
Oh ja verbazingwekkend he over die waterpomp…ga je dat ook ontkennen?
@speedlimit:

#FAIL …. :-)

We hadden het over een vergelijk tussen Kia en Volkswagen, en jij begint ineens over Toyota en BMW. Klinkt inderdaad best logisch, jij bent immers van de letterlijke interpretatie, toch …. (doet dat nu pijn, als je zo hard op je sm**l gaat?)
@rechercheur:

Kijk eens bovenaan dit topic…staat toch echt n dit van n bmw of ga je dit ook al ontkennen…logisch dat ik bmw erbij betrek dan.
@rechercheur:

http://www.volkswagen.nl/volkswagen-rijders/service-en-aftersales/reparatie-en-onderhoud/reparatie.html

Zoals ik al zei…dit zijn VANAF prijzen en je noemt geen type vw erbij.
Jouw prijs van €108,- bij vw is dus nog steeds duurder dan de €99,- bij kia ;)
Zo nu ga je toch ff op je bek zeg…en ondertussen al 2 keer ontkennen dat t vaste prijzen bij vw zijn kwa onderdelen.
Vraagje: hoe voelt de vloer aan…hard zeker?
@speedlimit:

Een na laatste zin hoort te zijn: en ondertussen ontkennen dat t VANAF prijzen zijn ;)
@speedlimit:

Foutloos schrijven is blijkbaar ook al lastig voor je, net zoals begrijpend lezen …

Zal het voor de laatste keer herhalen:
de vaste prijzen betreffen de onderhoudskosten voor een Volkswagen viercilinder benzine, idem voor Kia. Ik heb nergens de vanaf prijzen van slijtage onderdelen ter discussie gesteld, dat doe jij, niet ik. Dus je kunt die vraag nog wel tien keer stellen, iets anders dan dat breng je immers niet te berde. Feit blijft overeind dat een Kia viercilinder benzine ruim € 1.200,- duurder is in regulier onderhoud op basis van 30.000 km/jaar op 150.000 km. Dat maak je met je ‘argument’ over de remblokken niet meer goed.

Verder had je nog diverse puntjes open staan, daar reageer je gemakshalve in het geheel niet op. Beetje ‘dom’ om eerst te zeggen dat zes jaar carrosseriegarantie niet meer van deze tijd is, flets weer op je giechel. Moet je vervolgens zelf zo’n zeven jaar terug in de tijd graven om je verhaal alsnog trachten te redden. Is 2004 van deze tijd ? # FAIL.

Dus krijg je twee dagen de tijd om je zaakjes en argumentatie op orde te krijgen, ben je blijkbaar geen ene centimeter opgeschoten!

:-)
@rechercheur:

Je vergeet nog dat je bij vw extra arbeid en materiaal berekend krijgt bij de 1.4tsi motoren waarvan de waterpomp vroegtijdig komt te overlijden of begint te lekken…dacht ergens 2006-2009 modellen.
Dit is garantie maar wordt doorberekend door vw…heeft vorig jaar al op autointernationaal.nl gestaan maar werd in de doofpot gestopt.
Hete discussie ? Alleen de rechercheur heeft al 40 reacties gegeven hier ,frustreert? :D
@norge:

Idd ja en nu neemt ie gauw de benen…zogenaamd dat ie maandag terug is.
Denk eerder dat ie stukjes aan t kopiëren/plakken is v/d vw website.
@speedlimit:

Ik hoef niets te kopiëren van de VW website, ik heb namelijk reeds onomstotelijk aangetoond dat een Kia viercilnder benzine ruim € 1.200,- duurder is in regulier onderhoud ten opzichte van een VW viercilinder benzine. Jij bent zonder meer niet in staat om dat standpunt met onderbouwde argumentatie te kunnen weerleggen.

Dus kom maar door, the floor is yours …. :-)
@rechercheur:

Dat hoef ik ook niet want die discussie heb jij met w0o0dy.
Waar t mij om gaat is dat je de juiste prijzen noemt van vw remblokken…en dan vooral t type.
Zo heb je nog steeds geen bewijs kunnen leveren over de €108,- remblokken voorzijde van n vw.
Jij vergelijkt de prijs van remblokken van n sportage met die van…een lupo???
Heb je daar n heel weekend voor nodig om na te denken?
@speedlimit:

Wat ik bovenstaand al zei;
je bent niet in staat om de discussie op enig inhoudelijk niveau te voeren en komt werkelijk niet verder dan een setje remblokken. Kan je verklappen, bezitten en onderhouden van een auto gaat behoorlijk wat verder dan een setje remblokken ….

Oww ja, jij hebt je wel degelijk gemengd in de discussie over het reguliere onderhoud, zal je daarom weer even op weg helpen “Verder staat er bij de prijzen grote/kleine beurt nergens bij voor welk model dit is…beurtje van n phaeton kost echt niet evenveel als die van n polo.” Maar op dat onderwerp kom je wijselijk niet meer terug. Lijkt me ook beter, anders ga je wederom op je bek … of wil je graag de kosten van de remblokken van een Phaeton vergelijken met die van een Sportage? Check dan ook meteen even de carrosseriegarantie van beide modellen ..

:-)
@rechercheur:

rechercheur [ reply ]

26-08-2011 om 9:33 @speedlimit, lees je even mee, is interessant voor je, kun je nog wat van leren. @w0o0dy: Rekenen is blijkbaar niet je sterkte punt…

…Als je dan weet dat een setje remblokken (voor) bij Volkswagen 108,- kost, en bij Kia 147,-. Kun je nog een leuk sommetje maken m.b.t. overige kosten op slijtagedelen. Daarom mijn conclusie: de garantie betaal je zelf ….

Ging mij niet specifiek om t onderhoud maar wel de juiste prijzen…in dit geval weet je nog niet te vertellen om welk type vw t gaat eat betreft die €108,-

” Ik heb nergens de vanaf prijzen van slijtage onderdelen ter discussie gesteld, dat doe jij, niet ik.”

Dus nog ontkennen ook…je begint zelf over de remblok prijs van n vw…heb t tot nu toe niet op hun site kunnen vinden van n huidig model.
Wat dit betreft ontwijk je nu al meerdere keren de vraag betreft de kosten ervan en type vw.
Wederom blijkt maar weer dat je goed bent in woorden verdraaien…kia heeft niet eens n vergelijkbaar model voor de phaeton.

Fail fail fail rechercheurtje…hier lul je je niet meer uit ;)
@speedlimit:

Hahaha, wat een verschrikkelijke kletspraatjes heb je toch weer. Je loopt de hele discussie achter de feiten aan, het enige waar je blijkbaar nog over wil praten is over remblokken. De rest van de discussie is ineens niet relevant …

Ik snap wel dat je de discussie over vaste onderhoudstarieven niet kunt voeren, snap ook wel dat je achteraf beseft dat je enorme #FAIL hebt gemaakt met je carrosseriegarantie, snap ook wel dat je geen verhaal hebt m.b.t. een service-interval van 15.000 km, enzo maar verder. Het enige wat telt zijn remblokken.

Zal je even op weg helpen, want waarschijnlijk google je op “originele onderdelen”, misschien handig om eens op “OEM” te zoeken, en je komt er misschien wel. Kunnen we daarna ook alle andere openstaande punten weer oppakken, ben benieuwd. Succes!

;-)
@rechercheur:

Beetje jammer van je…zeggen dat je nooit vanaf prijzen van slijtage onderdelen hebt genoemd maar wel die €108,- noemen v/d vw remblokken.
Je spreekt je zelf behoorlijk tegen…last van schizofrenie denk ik dan maar ;)
De rest v/d punten die je noemt zijn al besproken…dat jij daar onvrede mee hebt is jouw probleem.
@speedlimit:

Hahaha, je komt er niet meer uit en druipt vervolgens af … :-)

Wil je best vertellen dat het “artikel 1J0 698 151” betreft en op meerdere merken / modellen binnen de VAG group past. Een (origineel) setje voor de Touran kost overigens € 119,-, voor de Golf VI € 134,-, Tiguan € 149,-, etc (prijzen incl. montage / btw).

Dat is echter niet de discussie, dit was slechts ter illustratie om aan te geven dat een Kia (viercilinder benzine) in verhouding een stuk duurder is dan een gelijkwaardige Volkswagen (viercilinder benzine). Maar dat is ondertussen wel voldoende aangetoond.

Dat jij er vervolgens één stukje van de discussie uit haalt en daarover maar door blijft zagen, tsja … omdat je m.b.t. de feitelijke discussie de plank volledig mis slaat en er helemaal niet meer uit komt. #FAIL.
@rechercheur: winnaar in de blauwe hoek vanavond ? :mrgreen:
@dennisr:

De zuiphoek zeker…rechercheur ziet t ff niet zo helder meer ;)
@rechercheur: je blijft volhouden hè? “in verhouding een stuk duurder is dan een gelijkwaardige Volkswagen (viercilinder benzine). Maar dat is ondertussen wel voldoende aangetoond.”

Ja hoor en alle bewijzen van het tegendeel negeer je gewoon. Dude you’re pathetic.
@w0o0dy:

Jij komt aankakken met een onderzoek van ruim drie jaar oud, op basis van 15.000 km / 4 jaar / 60.000 km, en noem je dat ‘bewijs van tegendeel’ !? Je haalt nota bene je eigen opmerking over die € 75,- per maand van een BMW 1-serie onderuit, je bent blijkbaar behoorlijk inconsistent ….

Kom op zeg, heb je echt niets beters dan dat ….
@rechercheur:

Moeilijk he lezen…zoals W0o0dy al zei: andere bron!
@speedlimit:

Jaja, begrijpend lezen is best lastig, dat blijkt wel weer … :-)

Andere bron, andere definitie. Het eerdere uitgangspunt was immers 30.000 km, totdat W0o0dy ergens een overjarig onderzoekje van de ANWB vond op basis van 15.000 km. Tsja, zo lust ik er nog wel een paar ….
@rechercheur:

Zo lust je er wel nog n paar…zei t al tegen dennisr dat je in de zuiphoek zit.
@speedlimit:

Hahaha, je komt er echt niet meer uit, en dwaalt daarom steeds verder af …

Als je nog behoefte hebt aan de Jip & Janneke uitleg, dan kun je dat gewoon aangeven hoor, schaal ik even een paar niveau’tjes omlaag. Geen enkel probleem.
@rechercheur:

Met n omweg geef je toe dat je wat betreft de vw remblokken geen vergelijkbare prijs hebt neergezet kwa type in vergelijking met de sportage…da’s pas FAIL!!!
Eerst €108,- noemen en daarna 3 prijzen die alledrie hoger zijn noemen waarvan alleen die v/d tiguan vergelijkbaar is als type.
Voor je t weet ga jij n smart met n landrover vergelijken…over appels en peren gesproken…
@speedlimit:

Als je nu wat beter had leren lezen op de lagere school, dan had je zelf al begrepen dat ik de prijzen van de remblokken nergens ter discussie stel. Jij wilt dat blijkbaar maar al te graag, … (lees deze zin even twee of drie keer opnieuw, anders ga je dadelijk wederom niet ter zake doend reageren, zoals wel vaker).

Los daarvan blijven de remblokken (en alle slijtagedelen) van een vergelijkbare Volkswagen nog steeds substantieel goedkoper dan bij Kia. Wat mijn standpunt m.b.t. de onderhoudskosten des te meer onderbouwd en staaft. Jij bent tot op heden nog geen enkele keer in staat geweest dit op enige wijze te weerleggen, laat staan de discussie tot een hoger niveau te tillen.

Waarschijnlijk durf / kun je de initiële discussie niet te voeren, dus ik vermoed dat je nu met de staart tussen je benen afdruipt …
@rechercheur:

Lees mn reactie van “29-08-2011 om 18:40”

Staat n stuk van jou erin gequote met verwijzing naar de data wanneer je dat gezegd hebt.
Lees ff je eigen reactie rustig door…en kom dan nog eens zeggen dat je remblokken nooit ter discussie gesteld hebt…overigens zelfs met verkeerde prijzen ;)
@speedlimit:

Hahaha, wat ben jij een nerd zeg, je snapt het echt niet … :-)

Ik weet echt wel wat ik zelf gezegd heb, dat hoef je niet te quoten. Maar je kunt blijkbaar niet lezen of je begrijpt het echt niet, haal die plank eens voor je kop weg. Ik zeg toch duidelijk dat ik de prijzen van de remblokken verder nooit ter discussie heb gesteld. Hoe wil je dat ik het voor je uitspel. Of moet ik naar Jip & Janneke modus om met je te communiceren, heb je de basisschool wel afgemaakt !?
MODBREAK: zwaar offtopic discussie is hierbij voor gesloten verklaard.
@rechercheur:

Feit blijft dat jij n verkeerde prijs opgaf die niet vergelijkbaar is met de besproken kia.
In mijn ogen n behoorlijke fail…wie kaatst kan de bal verwachten.
@speedlimit:

Feit blijft dat jij niet in staat bent de algehele discussie over onderhoudskosten te voeren, en slechts blijft doorzagen over een niet relevant thema. Ondanks jouw gezanik over de remblokken, is de conclusie desondanks nog steeds: “de garantie betaal je zelf”.

Jammer dat je niet de capaciteit hebt om deze discussie wat breder te voeren, want dat had op zich best aardig kunnen zijn. W0o0dy doet tenminste nog zijn best ….
Tjow zijn de dames nog niet klaar? Stelletje fanboys hier..
@rechercheur: Kerel waar maak je je nog druk om? Dat jij niks met Kia hebt mag nu duidelijk zijn. Ik heb er ook totaal niks mee maar ook niks met de gemiddelde duitser. Dat ieder een andere mening heeft is niet meer dan vanzelfsprekend.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).