Gespot: Concours d’Élégance London 2011

Auteur: , 52 Reacties

Het is inmiddels alweer vier weken geleden dat in Londen een klein Concours d’Élégance werd gehouden voor een select publiek. Wat is zo’n periode echter op de vijftig jaar die veel auto’s daar achter de rug hebben?

Het was op een woensdagavond dat een clubje van vijf spotters hun favoriete hobby op Brompton Road te Londen aan het beoefenen waren. Voor de duidelijkheid: spotten dus. Bewapend met statieven hadden we geen enkele moeite met schemering, dan wel het in het geheel ontbreken van zonlicht. We hadden het statief al gauw nodig, want het was niet zomaar een Cayenne die aan de kant van de weg geparkeerd stond.

Om deze inleiding kort te houden: Het ging om de Merdad 902 Cayenne Coupe. Meneer Merdad zelf zat achter het stuur, hij vertelde dat hij de volgende dag op een concours zou staan met onder andere deze one-off. Het duurde niet lang voor we een uitnodiging hadden om óók langs te komen.

Nu is het tijd om to-the-point te komen. Op een landgoed niet ver uit het centrum van Londen werd een klein Concours d’Élégance gehouden voor een select gezelschap. Kwaliteit boven kwantiteit waren de sleutelwoorden. We werden warm onthaald door een diepblauwe Pagani Zonda Roadster. Vlak erachter stond nog een Rolls-Royce Phantom Mansory Conquistador.

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Na een poortje volgde een goed gemengd gezelschap van oldtimers, supercars, en enkele rariteiten. Een Iso Grifo en een Bizzarrini 5300 GT Strada stonden gebroederlijk naast elkaar. Technisch zijn de auto’s identiek aan elkaar. Voorin ligt een Amerikaanse 5,4 liter V8, welke óók in de Corvette C1 (late versie) en C2 werden gebruikt. In de Grifo en de 5300 GT levert deze motor ongeveer 350 pk, maar dat hangt óók af van de precieze versie. Zeker de Grifo was er in vele vormen, om nog te zwijgen over de 7 Litri en de versies met Ford motoren.

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Voorin domineerden Italiaanse auto’s. Een duo 250 GT Berlinetta Lusso’s, een Countach en Miura zijn nog auto’s die je heel af en toe op straat tegen zal komen. Ze zijn opgezet als personenauto’s en werden in oplagen van enkele honderden stuks gemaakt.

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Racewagens waren er echter ook. Het meest opvallend was de 250 Testa Rossa, uitgerust met hardtop. Deze is overigens erg mooi in de vorm van de rest van de auto geïntegreerd, alsof het model als zodanig was ontworpen.

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Een stukje verderop stond een iets kleinere raceauto. De 415UXY is een waarschijnlijk 196S, een kleine, relatief onbekende auto waar een “halve V12” in ligt. Het is niet helemaal mijn vakgebied, dus ik kan jullie niet vertellen waarom de Britse RDW over 2,4 liter cilinderinhoud spreekt.

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Één van de 448 Ferrari 550 Barchetta’s vormde een variatie op alle klassieke modellen, maar is nog steeds erg bijzonder.

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Een heel stuk verderop stond een rij Jaguars, bestaande uit de nodige E -Types, XK120’s, XK140’s en XK150’s. En… Deze XJS Convertible uit 1994. Nou is dit een auto van een heel andere orde, maar ondanks het bekritiseerde uiterlijk heeft de auto iets erg bijzonders te bieden. Niet alléén vermeldt het briefje dat er maar 300 mijlen op de teller staan, ook vermeldt het: “It will remain unregistered and preserverd in its current condition”. Daarmee zou het best wel een unicum kunnen zijn.

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

De meeste Jaguars die er stonden waren mooi en heel goed onderhouden, maar de modellen op zichzelf waren niets unieks. Behalve deze Jaguar SS1 Airline Saloon. Deze is van vòòr de tijd dat Jaguar Jaguar heette. Tot in de jaren ’30 heette het merk Swallow Sidecars, afgekort tot SS. Vervolgens kwam er een andere SS waarmee het automerk niet geassocieerd wilde worden, zodat het merk Jaguar ontstond. De SS1 Airline Saloon is een erg bijzonder model gezien de vorm van de auto. Het is geen hatchback, maar óók geen sedan. Hiervoor zou je een foto van de achterkant moeten hebben. Er werden in 1935 en 1936 samen in totaal 600 exemplaren gebouwd. Deze zijn nu méér dan een ton waard.

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Bentley werd vertegenwoordigd door onder andere een duo R-Type Continental Mulliner Coupé’s, één van de meest kostbare naoorlogse Bentleys. De koets is zelfs van aluminium gemaakt, wat de naam “Continental” rechtvaardigt. Een aantal jaren later werd een vergelijkbare koets gebouwd voor de S1, maar deze was een fractie minder elegant.

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Vlakbij de Ferrari’s stond een oogstrelend mooie Alfa Romeo 6C 2300B Touring Coupe met bijzondere kappen over de achterwielen. Ik zal niet ontkennen dat Alfa Romeo nog steeds mooie auto’s bouwt, maar het is wel een ander type auto’s dan dat men in de jaren ’30 en ’40 bouwde. Dat waren ècht bijzondere auto’s. Toen was het nog heel normaal dat een auto koetswerk van een extern bedrijf zoals Touring kreeg, wat resulteerde in deze waanzinnige auto. Met 6C 2300B’s zijn overigens nog Mille Miglia’s verreden.

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Achter het landhuis van The Hurlingham Club werd óók nog geëxposeerd. Hier stonden de meer recente auto’s, zoals… Deze Morgan Three Wheeler. Het begon allemaal in 1911 met het idee om een krachtige motor uit een motorfiets te monteren in een lichte driewieler. Het succesvolle resultaat werd in stand gehouden, want tot in 1952 werden ze gebouwd. Inmiddels is het alweer een aantal maanden geleden dat Morgan aankondigde om deze echte klassieker nieuw leven in te blazen. De media ontvingen dit plan sceptisch, maar deze unieke retro mobiel is eigenlijk ontzettend leuk. Zo uniek als de auto van buiten is – een echte one-of-a-kind – zo bijzonder is haar innerlijk. Het is een 2,0 liter V2 motor die 115 pk levert, heel erg veel voor een auto van ongeveer 500 kilo. De prijs van deze bijzondere driewieler is £25.000, exclusief belasting…

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Het London Motor Museum had een stand met een aantal auto’s, waaronder deze SSC Ultimate Aero Twinturbo. Het is altijd al een fascinatie geweest voor mensen om een auto te bouwen die sneller was dan elke andere auto tot nu toe, maar de Bugatti Veyron is tot dusver de enige die in noemenswaardige aantallen wordt gebouwd, en die dus op straat te vinden is. Shelby Supercars probeerde het óók, en begon in 2004 met het bouwen van een eigen auto op basis van het chassis van een replica van een Lamborghini Diablo. De motor werd een Corvette C5R blok met twee turbo’s. In 2006 kwam er uiteindelijk een serieproduct met Chevrolet twinturbo motor, die een vermogen van 1.077 pk leverde. Het afgebeelde exemplaar is een latere versie, waar een iets grotere motor in ligt. Deze levert 1.147 pk, waarmee de auto 419 km/u kan halen. Uit principe heeft de auto ABS noch tractiecontrole. 24 mensen kochten er tot nu toe eentje.

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

De Aston Martin One-77 is net als de Ultimate Aero SSC een uiterste, maar daar houden de gelijkenissen dan ook op. Niet zo zeer is de One-77 gebouwd op snelheid, maar eerder op vorm. Hij is duidelijk herkenbaar als Aston Martin, maar onderscheid zich toch van de rest door de woeste openingen en welvingen. Voorin ligt de meest krachtige atmosferische motor die ooit in een auto heeft gelegen, aldus de fabriek, het is een 7,3 liter V12 die 750 pk levert. Het koolstofvezel monocoque weegt slechts 1.630 kilo, niet veel voor zo’n luxe auto. De naam verklapt al hoeveel er van worden gebouwd. Van de 77 te bouwen exemplaren is er al een aantal verkocht, en zelfs al gespot.
Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

De Arash AF-10 was óók aanwezig. Wie graag kwijt welke auto’s als inspiratiebron hebben gediend voor het ontwerp is van harte welkom. Aan het ontstaan van deze auto gaat een kleine historie vooraf, namelijk die van de Farboud GTS. Dit was een andere Britse sportauto met een laag gewicht en een erg krachtige motor. Een wandeling om de Arash AF-10 maakt niet alleen duidelijk dat de auto wel erg sterk op andere ontwerpen is geïnspireerd, óók valt meteen op dat dit exemplaar wellicht nog in de kinderschoenen staat. Wat ik me af vraag is hoe vaak we deze auto “in het echt” gaan zien. Men gokt op 70 exemplaren in de komende vijf jaar. De aandrijving is wel dik in orde. Dit is de motor van de Corvette C6 Z06, een 7,0 liter grote V8 met een maximum vermogen van 550 pk, in dit geval. Later hoopt men met een versie met 800 pk, en met een nog snellere versie van 1.001 pk (jazeker…) op tafel te komen.

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Een vuistregel van een verhaal is de verdeling van de informatie: zet de leukste en belangrijkste dingen helemaal aan het begin en helemaal aan het einde. Dit is de McLaren F1. Zo zie je er nooit een, zo zie je er drie in een week. Afgebeeld is de GTR, waarvan er 28 werden gebouwd. Deze werden gebruikt in races zoals FIA GT en Le Mans. Het waren erg succesvolle auto’s, dus het was de moeite waard ze te blijven inzetten tot in 2005. Het andere exemplaar was een McLaren F1 Longtail uit 1997, een versie die dermate versleuteld was dat de koets moest worden uitgebouwd. Toch woog de auto maar 910 kilo. Hiervan zijn 10 exemplaren gebouwd.

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Concours d’Élégance London 2011 - Foto: Jim Appelmelk



52 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
”is er al een aantal” zijn er al een aantal ;) in het stukje van de One-77

Vind op deze foto de achterkant van de One-77 niet echt mooi, beetje te dikke kont.. :)
wel paar bijzondere spots, die ene.. met kenteken MO1520 (kan ff niet vinden wat de naam is)is wel erg apart ding, maar wel gaaf.. erg mooi spots :)
@dennisr: Nee hoor. ‘is’ slaat hier op aantal, en niet op exemplaren. Aantal is enkelvoud, dus het koppelwerkwoord ook.
@sir_smokalot: ooh ok :) ik had het nog niet eerder gezien vandaar dat ik het wat vreemd las :)

@gedwongenleaser: was niet bedoeld als muggenziften, ik had het gewoon nog niet eerder zo gezien maar als het klopt heb ik niks gezegd :)
@sir_smokalot: ik heb het ook even opgezocht op internet, en ik snap idd wat je zegt, maar ik denk ook dat het komt omdat in die zelfde zin het woord ”exemplaren” ook staat..
gedwongenleaser
@dennisr: als je gaat muggenziften doe het dan wel goed. Zowel meervoud als enkelvoud is correct. Als het om een klein aantal gaat, wat ik mij heel goed voor kan stellen in geval van de One-77, wordt het enkelvoud zelfs geprefereerd.

OT: het wordt toch echt eens tijd om een kijkje te gaan nemen :), wat een moois allemaal.
@gedwongenleaser: Weet je zeker dat het klopt in deze zin ? ”Van de 77 te bouwen exemplaren is er al een aantal verkocht”.. ik vind het maar vreemd om zo te lezen.. :P
@dennisr: Absoluut zeker. Dat heb je als het goed is al lang gehad op school…
@dennisr: Om even terug te komen op Middelbare School methodiek:
Op zoek naar het onderwerp, dus WIE is er verkocht? antwoord: “een aantal”. dit is dus het onderwerp. in het onderwerp zit al het woord een, dus EEN aantal. Zie je nog steeds niet dat dit enkelvoud is?
@adrien: allemaal lief, leuk een aardig dat je het probeert uit te leggen, als je dan voortaan alle berichten leest had je ook gelezen dat ik tegen Smoke heb gezegd dat ik het idd wel snap, maar dat ik het nog altijd een vreemde zijn vind.. en nee ik heb idd de zin ‘is een aantal’ nog nooit van mijn leven gehoord..

@Citrofiel: zal dan wel het gebrek van mijn middelbare school geweest zijn (niet dat het in mijn verdere leven ooit een obstakel zal worden) maar nee dat heb ik nog niet gehad.. ik weet niet beter dat het ‘zijn’ IS :)
@dennisr:

vroeger .. toen je nog te lui was om topics te lezen ..
was je gezelliger ..
@lincoln: ik zal in het vervolg kijken of ik hier en daar een stuk tekst kan overslaan :)
Volgens mij heeft die SSC niet uit principe maar uit armoede geen ABS en tractiecontrole.
is wel van een heel ander stramien dan Pebble beach ..

staat nog wel ergens op de achtergrond een lichtblauwe bloedmooie Lancia ..
wat is er ‘Élégance’ aan een Ultimate Aero. Lelijk apparaat..
Voor de rest staat er zeker leuk spul
@EFB: jij vindt de Arash AF-10 wel mooi? :roll:
” Wie graag kwijt welke auto’s als inspiratiebron hebben gediend voor het ontwerp is van harte welkom.” Misschien even fixen :) Voor de rest prachtige wagens.. en @dennisr dat is een raceversie van de 250 testarossa (jeweetwel zo eentje die pas een recordbedrag haalde op een veiling. Maar ik vind deze versie met hardtop minder geslaagd eigenlijk.
@NielsGP: aah ok, dus toch :) thnx.
die SSC blijft ganz geil
gedwongenleaser
@trolle: hij is snel maar daar is het voor mij wel mee gezegd. Ik mis toch echt een bepaalde charme, een bepaalde aantrekkingskracht. Iets wat bijv. die Zonda voor mij wel direct heeft.
@trolle: Die SSC blijft boerenmeuk en prullaria… De minste wagen die daar staat als je het mij vraagt.
gedwongenleaser
Die Miura, wat een prachtig lijnenspel. Zucht…
Daar moet je wel je contacten voor hebben, zo’n evenement. Mooi dat meneer Merdad inzag hoeveel plezier hij jullie hiermee kon doen.

En wat een auto’s… http://www.forgottenmuse.com/images/smilies/smiley-face-drool.gif
Die SSC hoort daar echt niet thuis. Corvette motor op een ladderframe en een wedge-shaped body voor aerodynamica. Het ding is niet gemaakt als zijnde auto maar uit pure Amerikaanse vetzucht om de betere te proberen te zijn. En dan nog hebben gefaald ook.
@Dev:

elke die auto,s daar heeft minimaal 1 van de door jouw beschreven kenmerken ..

de SCC is er alleen een samenvatting van ..
@Dev: Ze hebben het record van de Veyron toch gebroken?

Toen heeft Bugatti de SS gemaakt die nog sneller kon.
Ik heb ook een One-77 gespot in Puerto Banus, wat een magistrale auto!
@Reinbergen: Ben jaloers op je, prachtmachine.
@Reinbergen: En dankzij de downsize trend blijft de One-77 waarschijnlijk ook nog vele jaren de krachtigste ongeblazen productie auto.
Kennen jullie het syndroom van Stendhal?
@bentley1969:

yep .. elke keer als ik in de spiegel kijk ..
@bentley1969: Ja, dat is toch als een gebouw een beurs huisvest?
gedwongenleaser
@gerard1710: dat is precies wat het is.
gedwongenleaser
@bentley1969: zeker weten, ik hoop voor je dat je nog bij bent na al deze juweeltjes.
@bentley1969: Moest het even opzoeken, maar ik heb het ook!
Die One-77 en Fina Mclaren stelen echt de show.
Die arash heeft aan de achterkant iets weg van een Enzo met die deuren en zo de lijnen, heeft er iets van weg, vind ik.
Kwam er enkele maanden geleden geen bericht dat Arash te koop was? En die AF10 is nog niet af na zo vele maanden van aankondiging? Blijft een leuk ogende sportcar, maar of ze hem verkocht krijgen is weer iets anders.
Mooie kleur op de One-77. Die concours zorgen toch steeds voor een leuke hoeveelheid fantastische voertuigen.
In menselijke termen is de Countach, de MILF waar je al van droomt sinds je puberteit. Tenminste dat geldt voor mij.
Ik dacht al dat ik die ‘196S’ ergens van kende. Het is een nabouw geïnspireerd op de Ferrari Dino 196 S van 1959 maar ook op de 250TR. Motor is een V6 van een Dino 246 (vandaar de 2.4). De eerste nabouwen hadden de 206 motor. Aangezien ik er zelf eentje heb staan kan ik verzekeren dat het best leuk speelgoed is :)! Maar dus niet officieel (spijtig genoeg!)
als het van amerikaanse bodem is moeten sommige mensen het blijven afzeiken he, stelletje zielige stumpers, zorg eerst eens dat je zelf z,n ding in bezit heb of tenminste het geld om zoites te betalen, om dingen af te zeiken, en er over te kunnen oordelen, nog geen een van jullie heeft dit soort prestaties neer gezet of gedaan , of uitgevoerd , anders zouden jullie niet op dit blog hangen, want dan zouden jullie te druk zijn met het ontwerpen en ontwikkelen c.q bouwen van een dergelijke auto.
@corvettez06:

hoezo .. tis toch een vulgair ding ..
en dat hoort niet op een concours d,elegance ..
en dat is voor de meeste auto,s die ik daar zie het geval ..

denk eerder dat de naam “concours d,elegance” verkeerd gekozen is ..

en die afzeikers !! laat gaan joh ..
dat zijn nou niet echt de pareltjes van technisch vernuft ..
die zijn drukker met rassen onderscheiding bezig ..
Die Countach is gewoon waanzinnig ,ach die goede oude pre VAG tijd :(
Fan van de Grifo!

Liefst niet in geel, maar als ik hem mag hebben doe ik er niet moeilijk over..
Godverdomme wat is die 550 Barchetta mooi zeg!
Mooie foto’s zoals altijd!!
One-77 en AF-10 alstublieft.
Zo’n Countach S laat ook nu nog steeds vrijwel alle supercars in het stof happen qua visual impact.
Geweldige foto’s en dito verhaal! Erg leuk om te lezen!
Zozo, daar staan een paar mooie auto’s! Jammer dat ik er niet bij kon zijn.
Dat arash ding is net een creatie van Leepu met al die hoekige vormen :’)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).