Mercedes B-klasse is nu officieel

Auteur: , 69 Reacties

Er was begin deze week al een foto van de nieuwe Mercedes B-klasse uitgelekt, dus waarom nog veel langer wachten met het officiële persbericht. Vanmorgen op de mat van onze digitale brievenbus. Het is al eerder gezegd, maar de nieuwe B-klasse ziet er een stuk beter uit dan zijn voorganger. Maar het is niet enkel zijn uiterlijk dat op de schop ging. De nieuwe B is op veel punten vernieuwd.

Motorisch zien we een nieuwe reeks direct ingespoten viercilindermotoren en een nieuwe transmissie met dubbele koppeling. Ook op veiligheidsgebied standaard een radargestuurd waarschuwingsysteem voor aanrijdingen en het optionele PRE-SAFE-systeem.

De nieuwe B-Klasse is 4,359 meter lang, 1,786 m. breed en 1,557 m. hoog. Doordat de auto bijna vijf centimeter lager is dan zijn voorganger, bedraagt de luchtweerstandscoëfficiënt slechts 0,26. Het zegt mij persoonlijk niet zoveel, maar volgens Mercedes is dit een unieke waarde in dit segment. Met het optionele ECO Technology package wordt de Cw-waarde zelfs teruggebracht tot 0,24.

Als optie is EASY-VARIO-PLUS leverbaar waarmee het standaardvolume van de bagageruimte (488 liter) eenvoudig kan worden vergroot naar 666 liter. Het interieur is van klassiek via comfortabel tot sportief in te richten. Naast het sportieve driespaaks stuurwiel kent het centrale display een beelddiagonaal van 5,8 of 7 inch.

De B-Klasse is leverbaar met nieuwe motoren, die allen beschikken over turbotechnologie en ECO start/stop-functie. De 1,6-liter benzineversie maakt zijn debuut. Deze levert in de B180 een vermogen van 90 kW/122 pk en een koppel van 200 Nm (vanaf 1.250 tpm). In de B200 is de nieuwe 1.6 goed voor 115 kW/156 pk en 250 Nm (eveneens vanaf 1.250 tpm). De nieuwe vierclinder dieselmotor heeft een inhoud van 1,8 liter. In de B180 CDI levert deze een vermogen van 80 kW/120 pk en een koppel van 250 Nm (vanaf 1.400 tpm). In de B200 is de direct ingespoten turbodiesel goed voor 100 kW/136 pk en 300 Nm (vanaf 1.600 tpm).

In de B-Klasse debuteert de nieuwe 7G-DCT automatische transmissie met dubbele koppeling en zeven verzetten. De ECO start/stopfunctie is geïntegreerd. Daarnaast is er de standaard handgeschakelde zesbak. Een sportonderstel met selective damping en Direct Steer System is optioneel.

De nieuwe B-Klasse wordt standaard geleverd met COLLISION PREVENTION ASSIST: een radargestuurd ongevallen-waarschuwingsysteem met Adaptive Brake Assist. Dit vermindert het riscico op kop-staart botsingen. Visuele en akoestische signalen waarschuwen een mogelijk afgeleide bestuurder voor obstakels vóór de auto. Tegelijkertijd zet Brake Assist het remsysteem ‘op scherp’ voor een adequate vertraging.

De nieuwe B-Klasse is ook leverbaar met assistentiesystemen als Adaptive Headlamp Assist, Blind Spot- en Lane Keeping Assist, Speed Limit Assist, Active Parking Assist, Brake HOLD functie (standaard met 7G-DCT), Hill Hold functie, LINGUATRONIC, achteruitrijcamera en DISTRONIC PLUS en PRE-SAFE inzittendenbescherming. Windowbags zijn standaard, zij-airbags achter zijn optioneel en dat geldt ook voor geïntegreerde kinderzitjes.

De nieuwe B-Klasse is leverbaar met internettoegang geïntegreerd in het COMAND online multimediasysteem. De Google Weather-app is voorgeïnstalleerd. Dat geldt ook voor een app die het mogelijk maakt om thuis via Google Maps gedownloade routes over te brengen naar het navigatiesysteem van de auto. Alle internet-, multimedia-, navigatie- en entertainmentfuncties worden bediend via een grote COMAND-draai/drukknop in de middenconsole.

De nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse debuteert op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) van Frankfurt (15-25 september) en staat in november bij de dealer. Prijzen worden later bekendgemaakt.

UPDATE 30-09 – En we hebben een vanafprijs. De meest basic B-Klasse staat voor 26.990 euro voor je deur. Ben je een fan van het zwaarste motorblok en full-options? Dan gaat dat bedrag nog wel een keer of 2 over de kop waarschijnlijk. Maar over verdere prijzen houdt Mercedes voorlopig even zijn mond. Wordt vervolgd.



69 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Iets teveel marketingpraat en een overkill aan info. Dan liever dat luchtige AB stijltje waar een of twee topics terug over geklaagd werd ;)

Verder, niet lelijk. Not my cup of tea.
@Jesper: Beknopt en luchtig gaan vaak helaas niet lekker samen met volledigheid. Aangezien het hier om een compleet nieuw model gaat, heb ik zoveel mogelijk informatie overgenomen uit het persbericht. Ik heb het nog wat ingedikt.
gedwongenleaser
@dennis: en gelijk heb je! Mocht het nou gaan om de zoveelste variant van, bijv, een 911 dan kan het lekker AB beknopt. :)
@gedwongenleaser: eens!
Graag veel details in dit soort berichten. Nog mooier zou zijn als ook prijzen er bij stonden, maar ja, die maken ze traditioneel pas later beschikbaar :(
@dennis:

Groot gelijk. Liever teveel dan te weinig.
@bempi: nu weet ik tenminste het uiterlijke (een een beetje het innerlijke) verschil tussen de A en de B klasse.

a = voor amerikanen. B = voor bejaarden :!: ;)
Dit is een hele mooie wagen
@trisx: als speciaal vervoer ja. Wat een gedrocht!
Wooow…. wat een lap tekst zeg, pffff, das ff doorbijten! Zeker als het om zo’n saaie auto gaat! Gaap.
De nieuwe B, tja, wat kan ik er verder over zeggen, hij is in elk geval niet mooi. Maar ik kan me voorstellen dat het voor de 65+er wederom de ideale auto zal zijn.
Geen lelijke auto! ik zelf denk, dat je deze auto in het echt moet zien om er een oordeel over te kunnen vellen..
Ik zou hier zelf liever in willen rijden dan in een Scenic,c-max exc. Voor de sportieve rijders heeft Mercedes toch nog de A-Klasse. Great job Mercedes!
gedwongenleaser
@Xenonverlichting: A klasse voor de sportieve rijders? Dan heb ik toch een heel ander beeld bij die auto, de B is wat groter dan de A maar toch vond ik die er toch altijd net iets stoerder/sportiever uitzien en nu dus helemaal.

OT: vind hem eigenlijk wel erg geslaagd, de verschillen tov het vorige model zijn kleiner dan ik gedacht had maar dat is denk ik helemaal niet verkeerd. Het interieur ziet er lekker SLS-achtig uit en de buitenkant komt in het echt denk ik nog iets meer uit de verf.
@gedwongenleaser: Xenonverlichting had het over de nieuwe A-klasse, die nog moet komen, niet over de huidige.
q7a1 via iPhone app
Het is wel een verbetering tegenover de vorige b klasse,
Alleen waarom komt er geen motor in met 200 pk ?
@q7a1: Komt misschien nog. Topmotoriseringen worden wel vaker uitgesteld.

Ik vind het wel een geslaagde auto. De voorkant is niet zo mooi, maar over het algemeen maakt het een frisse indruk. Het interieur is bijvoorbeeld erg mooi voor een auto in deze klasse.
Ik vind het een beetje een mini-vito, maar zeker niet onaardig!
@joskeboske: Mini R klasse volgens mij.
Jakkes! Misschien voor als ik over vele jaren met pensioen ga… En dan nog…
@amazinglaurent:

Tegen die tijd zijn er wel mooiere auto’s, neem ik aan! ;)
Nog steeds een afzichtelijk perenkistje. De hoge instap en extra ruimte zullen voor kopers tegen de schijndood echter goede argumenten zijn om dit hok te kopen.
Vind het het toch een lelijke auto. En helemaal die achterkant. Die lijkt als twee druppels water op de vorige B-Klasse!
Mmmm, de B-klasse van mijn favo merk kan mij nog steeds niet echt bekoren, wel een verbetering , zeker het interieur, van de vorige maar nog steeds een auto voor soccermom’s en pensionado’s
Zal die 1600 dan een motor zijn waarbij Daimler met Renault heeft samengewerkt? Ziet er niet verkeerd uit trouwens, wel wat minder spannend dan ik had verwacht.
@RRenault: Hoogstwaarschijnlijk wel. Heb ergens gelezen dat de instapmotoren (en ook andere onderdelen trouwens) met Renault ontwikkeld werden. Later zullen waarschijnlijk nog één of meerdere motoren van Mercedes zelf volgen ter vervanging van de 200 Turbo.
@koenmb & RRenault: Volgens mij maken de A- & B-Klasse nog niet gebruik van Renault motoren. Dat komt later pas. De ontwikkeling van de A- & B-Klasse was namelijk al bijna gereed toen de deal met Renault werd gesloten.
Oke, hij is niet mooi. Maar welke van dit soort auto’s is dat nou wel? Dit is maatje Scenic, maar die is wat mij betreft nog vele malen lelijker dan dit.

Met de vergrijzing in het achterhoofd is dit vast een interessante auto. Welke auto moet je anders kopen als je wat hoger wil zitten en je toch ‘premium’ voortbewegen? Wat zijn de concurrenten hiervan? Zijn die er wel?
@baasbas: Het enigste dat enigszins “premium” is, een hoge instap heeft en bescheiden overkomt is de X1 en toch is dat wat mij betreft ook geen rechtstreekse concurrent aangezien dit een andere doelgroep aantrekt. Als concurenten ga je inderdaad al snel naar renault scenic, vw golf plus?
@C220AMG: Hmmja, maar dan eerder Touran. Je hebt gelijk wat de X1 betreft. Enige hoge premium bak. Maar die legt het af qua ruimte tegen de B. De B is eigenlijk een “premium” Scenic.

Nou, als je als 65+er altijd in je E klasse hebt gereden maar je wilt iets compacters en hogers maar met ruimte voor kleinkinderen: tadaa de B. Ik zeg slim gedaan Mercedes. Want van een E ga je echt niet naar een Scenic…
@baasbas: indd.. goede zet van mercedes.. is ook wel een leuke auto..
@mercedesgl: Dat laatste ben ik het dan minder mee eens ;)
vomit… Had daar het embleem van Huyndai of Kia op gestaan , was die schoendoos afkraakt tot op de grond… Maar ja met een sterretje op de neus …
@fep739: Tsja zo werkt dat nou eenmaal.
De zogenaamde merkentrouwe/bevooroordeelde consumenten kun je nog een emmer stront verkopen als hun geliefde logo er maar op staat.
@fep739: Als deze er niet was geweest, hadden Kia en Hyundai niets om door het kopiëerapparaat te rammen.
@koenmb: precies…
Is dit de eerste Benz met Renault onderdelen? Lijkt een grote auto trouwens.
eigenlijk een C-Max met premium gedachtes!
Deze B-klasse is bijna 5cm lager, maar dat zie je niet echt terug, maar het zal wel kloppen.
Jammer, dat het niet echt een hele verandering is, ik snap het wel, maar iets vlotter ogend had het wel mogen zijn.

Het is altijd al een model geweest, wat niet bijzonder veel verkocht werd hier, met de nieuwe motoren en een lagere prijskaart, zou het wat kunnen verbeteren. Maar ik denk dat het prijskaartje niet echt verlaagd zal zijn, als je leest wat er op en aan kan, dan denk ik, dat deze versie weer in de hogere regione zit, dus 25.000+ in euro’s.

Voor Mercedes is het allemaal genoeg en levert het genoeg op, dat is mooi. Omdat deze auto voor een groot deel gelijk is aan de nieuwe A-klasse, zullen de kosten wel dalen en zal er meer verdient worden.
De nieuwe B-klasse ziet er helemaal niet slecht uit. De nieuwe B-klasse is echt opgeknapt ten opzichte van zijn voorganger. De nieuwe B-klasse is volgens mij gewoon een auto waarmee je niet voor l*l staat.
@slicknick:

Je probeert je zeker zelf alvast in te dekken op straat, voordat je hem bij de dealer op haalt ? 1 april is volgend jaar weer ;)
wel mooi interieur voor een busje :)
Ik heb niets tegen Mercedes, maar dit is echt geen mooie wagen. Doet me denken aan een busje… Zoals hierboven al gelezen zullen het hoofdzakelijk oude mensen zijn die deze wagen kopen.
Interieur is wel mooi, maar zodra dat je uitstapt wordt je weer geconfronteerd met het uiterlijk :-s
Het wordt beter, maar nog steeds is uw lelijk.
Valt goed mee.. Ziet er beter uit dan de huidige B-klasse….
Ben wel niet volledig te vinden voor de voorkant… Die ziet er wat raar uit, maar de rest ziet er best goed uit… Het sterkste punt van deze wagen is ongetwijfeld wel het interieur… Want dat ziet er gewoon goed uit…
Je moet het binnen zijn context plaatsen.
Ik denk dat deze binnen zijn klasse éénn van de mooiste is.
Zeer knap gedaan, eindelijk denken ze ook aan de jongere gezinnen en de jeugd.
Mooi !!!
@Pica: Eerder 50+ denk ik. Ik ga er vanuit dat de prijs voor het premium label een stuk hoger uitpakt dan jonge gezinnen kunnen betalen. Jonge gezinnen zijn eerder in de markt voor een Doblò of een Roomster..
un je nu niet meer krijgen dan 156pk in deze wagen??
wanneer komt de AMG uitvoering???? :D
Prachtig interieur. Exterieur: mooi van voor en achter, maar dan heb je het ook gehad. Vind de auto een hele rare vorm hebben voor het design van de voor en achterkant.
Ziet er al wat beter uit dan zijn voorganger :)
Nu weer een los display… wennen maar mooi interieur! Voorkant heel mooi! Maar dat was voorheen ook niet het probleem. Maar die achterkant.. nog steeds niet geslaagd, erg jammer. Het is een erg praktische auto en nog zuinig ook!
Op de eerste foto lijkt de auto wat overgewicht te hebben, door de manier waarop de carrosserie over de auto heen hangt. Dit vind ik ook zo opvallend bij de Lexus CT200h… Niet mijn smaak deze Mercedes
Leuk speelgoed zo’n 1.6 T DI benzine blokje met dubbele koppeling en zeven automaat gangen. Wil ik ook wel… Maar liefst in een mooie auto :)

Al die ESP-stabili-ondersteuningsrotzooi hoeft voor mij dan weer niet… en met die automatische remrotzooi kan je geen handrembochten maken… Dat moesten ze verbieden! ;)
@tjorque: alles is uit te schakelen, joh, misschien niet met een knopje, dan wel met een tang.
Jammer dat dit zo een waanzinnig lelijk hok is geworden. Dit had beter gekund Mercedes, veeeeeeeeeeeel beter!
degraafm via iPhone app
“Het is al eerder gezegd, maar de nieuwe B-klasse ziet er een stuk beter uit dan zijn voorganger.”
Smaken verschillen (gelukkig). Ik vindt de huidige er stukken beter uit zien. Sterker nog: de enige MB die ik zou willen hebben.
Die voorlichten lijken zo van de Vantage te komen
Wat een lelijk hok! Net nu ik vond dat ze bij Mercedes een beetje vooruitgang hadden geboekt.
Ik zie geen verschil :P Ach dat komt waarschijnlijk omdat ik het gewoon geen mooie auto vind en daarnaast zie ik het nut van die auto niet. Maaaar…. hij wordt verkocht dus ook gemaakt!
-edit: nutteloze bijdrage-
@diedjee: altijd al benieuwd wat er zou kunnen staan voordat hij werd ge-edit als “nutteloze bijdrage” Now I know :-)

However, back on topic: Ik vind het dus een nogal saaie vertoning en ook qua motor aanbod is het duidelijk niet bedoeld voor mij als doelgroep… Nog maar even door sparen voor een CK63 RSR (wishfull thinking)
Wat een LELIJKE laagvlieger vis met stompe kop zeg!! dit is het enige wat ik kon uitbrengen!
Ziet er al beter uit als zijn voorganger… Mercedes heeft zo de neiging om zijn goedkope modellen echt hondslelijk te maken (op de C coupé na) en de duurdere modellen zijn waanzinnig goed gestyled (CL, CLS, S, SL, E Coupé, SLS… noem maar op… geen enkel lelijk hok in dat lijstje)
ziet er wel veel beter uit zo..
Gatver wat een lelijk hok!
Wat is er in hemelsnaam met die zijkant aan de hand?
Past mooi in het rijtje a1, mini, polo. Wat een lelijke bus.
Het is mijn type auto niet.Maar voor zijn klasse ziet hij er aardig uit.Er staat een ster op dus datzit wel oged.Uitstraling gewaarbord.Wat je bijvoorbeeld bij de zafira niet vind.
Een stuk mooier als zijn voorganger maar dat was ook niet zo moeilijk. Vooral het dashboard is er op vooruitgegaan, nette auto.
Is wel verbeterd in vergelijking met de oude B! Alleen zint mij de verhouding wielen-auto niet, het lijkt of dat er teveel auto voor de grootte van de wielen is! Het is een soort Mini R klasse geworden. Het is wel een auto die handig is voor iets oudere mensen, de zetelhoogte is bij dit soort auto’s op de juiste hoogte van het bekken, zodat ze niet moeten bukken maar erin moeten ‘schuiven’ . Het oude model had zelf zo een (betaalde?) optie dat na het insteken van het contact, de zetel 3 a 5 cm omhoog ging, om dat ‘gemakkelijke’ zelf nog te verbeteren.
Van buiten seniorenmobiel, van binnen super coole sportwagen. Ik zou er mee kunnen leven.
A- en B-klasse = auto’s voor mensen die geen degelijke Merc kunnen betalen! ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).