Beep beep beep!! Wat is dat? Oh dat is onze bullshit-detector die af gaat. De Duitsers van Rotary Super Cars (RSC) komen weer met wat nieuws aanzetten. Naast de 1.200 pk sterke Predator GT hebben ze hun Raptor ook weer afgestoft. En hij krijgt *proest* 2.800 pk. Wat een clowns.
Ik heb de heren achter RSC nog nooit gezien, maar ik vermoed dat het Star Trek-liefhebbers zijn. Een gebrek aan fantasie hebben ze in ieder geval niet. Hun Raptor heeft volgens hun eigen specificaties een 5,2 liter grote, quad-turbo, 8-Rotor wankelmotor aan boord die 2.800 pk en 3.500 Nm levert. Alleen bestaat hij alleen nog maar op papier. Gelukkig hebben ze een teaserplaatje onthuld, dus nu hoeven we alleen nog op het productiemodel te wachten.
Een gokje wagen over wanneer we kennis mogen maken met de Raptor kan in de comments. Degene die er het dichtste bij zit wint een bordje gebakken lucht. En hoever zouden ze met de Predator zijn? (Rotary Supercars, via WCF)
106 reacties
Diablo III dan maar? ;)
fototje doet me denken aan zonda ? leuke cijfers, maar eerst zien dan geloven..
en ook ‘slechts’ een 4-rotor
http://www.youtube.com/watch?v=ox2wgHqrNy0
klinkt als een F1, hebben die ook wankelmotoren? :p
was bedoeld @jzaero
http://www.youtube.com/watch?v=Ymxdps7_Gq8&feature=related
Waar een F1 dit geluid pas bereikt bij 15.000 toeren plus, haalt deze het al bij 7000-8000 toeren. Max revs die dit monster kan bereiken is 10.000 toeren, moet je nagaan hoeveel pk hij haat uit een relatief laag aantal toeren!
Dit is deze auto stationair
http://www.youtube.com/watch?v=9675TKafw3g
En wanneer hij voorbij komt
http://www.youtube.com/watch?v=s0DNpG8xAK4&playnext=1&list=PL15938F5FD225AC12
Een schijf die veredelde achtjes draait in een verbrandingskamer.
Kortom, veel anderserlijkerder dan wat er verder rondrijdt. Tot vorige maand in serieproductie als RX8.
2800 pk’tjes zijn er wel heel veel he? Ongeveer 1600 meer dan een Veyron Supersport. Dus flink meer dan het dubbele. Ik zie het niet gebeuren. In ieder geval niet in een auto
En bovenleiding
En rails
alleen al die acceleratietijden op hun website.
ik denk dat bij elk stoplicht sprintje jeknockout gaat door de g krachten want van 0 naar 100 gaat in 0.9 sec en van 0 naar 600!!! gaat in 7 sec…..
poe poe, misschien is dit wel een geschikte auto voor de ghostrider mocht hij ooit verongelukken en in een rolstoel belanden.
kan hij voortaan in deze vierwieler knallen. rotterdam/amsterdam in 5 min????
De ghostrider is al dood…
Als student ingenieur kan ik je vertellen dat onze kennis van de natuur verre van toerijkend is om iets perfect te kunnen uitrekenen.
Onze modellen zijn echter wel goed genoeg om vrij nauwkeurig te kunnen berekenen wat er waar gebeurt.
Als je genoeg tijd hebt of een krachtig genoege computer kan je tot op de milijoulles gaan berekenen wat de W16 van de veyron aan warmte verliest en wat z’n vermogen is.
Over een wankel is wel iets minder bekend dus ik heb zwaar m’n twijfels bij de claims die ze hier maken. Maar geef ze een paar miljoenen en laat ze wat tests doen en van die claims kan je zeker zijn.
Of het ook effectief een goed ontwerp blijkt te zijn weet je dan nog niets. Een computer houd alleen rekening waar je zelf rekening mee houd. Vergeet je ergens uitzetting door warmte of compressieverlies door slijtage ofzo mee te rekenen,… Dan is de werkelijkheid iets anders (maar 5minuten 1000pk ofzo, waarna alles ontploft) maar je kan toch verdomd veel nauwkeurig uitrekenen vandaag de dag.
0,9 0-100 kan eenvouding qwa vermogen… alleen jammer dat de banden dat niet houden. Het voorspelde vermogen is ook niet eens zo gek, heb net even snel lopen rekenen en ze hebben de “kappa’s” best aannemelijk gekozen alleen een redelijke compressie verhouding :S
maar ik wens de jongens succes en dan zie ik deze in 2050 wel rijden
Warmteverlies is er, maar die zie je niet in het opgegeven vermogen terug.
Als je uitrekent hoeveel energie er (als brandstof) de motor ingaat, dan zie je ca. 30% daarvan terug als vermogen aan de krukas. 30% wordt als warmte via de radiatoren afgevoerd, en 30% via de uitlaat.
Kijk rond 8:40. De motor levert weldegelijk 3000pk. en 2/3 gaat verloren aan warmte.
Niemand in de autowereld zegt dan dat de motor 3000 pk produceert, dat is een bedenksel van die NG-programmamakers.
regelrechte onzin ..
denk dat de commentator niet het verschil weet tussen peekaa en energie ..
en jij waarschijnlijk ook niet ..
Zoals lincoln zegt, pk en energie is niet hetzelfde. Die motor heeft nooit 3000pk gemaakt en zal ie ook nooit gaan doen. Marketingbullshit.
En zelfs al zou het kloppen, dan geldt het voor elke auto. Dus je suffe diesel Passat heeft dan ook opeens “330” pk. Dan heb je dr nog niks aan.
Maar het klopt gewoon niet. Pk is vermogen, vrijkomende energie is NIET vergelijkbaar/omzetbaar naar vermogen.
Je hebt nog tijd voor een carriereswitch.
Wat heb ik nu gewonnen?
Toegegeven. Ik heb er wel meer vertrouwen in een Duits bedrijf dat hoge cijfers claimt dan een Amerikaans bedrijf
Als Koenigsegg beweert dat zijn wagen (Agera R) sneller is dan een Veyron SS, hoewel ze geen track hebben om het te testen, dan lijkt mij dit heel aanneembaar (en ik ben een Veyron-fanboy ;-)), als een Amerikaan dit zegt dan kijk ik al niet meer om.
0-100 km/h < 0.9 sec
0-200 km/h < 2.7 sec
0-300 km/h < 3.6 sec
0-400 km/h < 4.8 sec
0-500 km/h < 6.1 sec
0-600 km/h < 7.0 sec
Over onmogelijk gesproken… Dit lijstje zegt genoeg, dit is een fictioneel bedrijf.
Inderdaad. Hoe willen ze de kracht op de weg brengen om de auto in 0.9 seconden van 0 naar 100 te brengen? Er is geen band ter wereld, ook niet met quattro, die dat gaat trekken.
Er is namelijk ook geen enkele auto die van 100-0 gaat in 0.9 seconden. Als er al ABS op je auto zit knalt die er in, en anders eindigt het hele verhaal in 1 grote spin.
Lekkere engineers die daar al niet eens over nadenken. Wat een fantasten.
Een top-fuel dragster rijdt dat soort tijden.
Er bestaat een auto die in 1 seconde van 0-100 gaat, dit is een “Lotus7/donkervoort”-model met 2x Kawasaki ZXR-1200 motorblokken voorin. Tiff Needell heeft er ooit in gereden.
Joh. Ik had het toch ook over 100-0? Dat doe je meestal met je remmen hoor ;)
Dat vergelijk trek ik, omdat remschijven doorgaans meer remkracht hebben dan de banden aan kunnen, en je dus uit die cijfers af kan leiden wat je banden maximaal aan versnelling (positief of negatief) op de weg kunnen brengen.
Ter vergelijk…een Atom 2 doet er 3.8 seconden over 100-0…
Red Victor One is ’s werelds snelste straatlegale auto, en doet 0-100 in 1 seconde. Die heeft 2200 pk.
Youtube staat er vol van – onder ‘Euro NCAP’…
Crashen tegen een boom lijkt me gezonder dan sprinten in een voertuig met zulke cijfers.
Maar de vraag is aan wie die grap gericht is?
Als die Nederlanders en Ossies niet links blijven plakken.
Maar als je er even bij stilstaat, nog niet zo gek!
De inhoud van een wankelmotor X2, kan je vergelijken met die van een gewone benzine-motor. Race-wankels zelfs X3.
Dus Veyron Quadturbo 1200pk/8L.
Dus kan die RSC Raptor ongeveer 2400pk er uit halen.
Koppel weet ik niet hoe dat te vergelijken valt.
Het enigste dat ik weet is dat ze véél warmte-issue’s gaan hebben! +-2500pk & 3500Nm, dat produceert véél wrijving en hitte.
Als ze tot het bouwen komen, en ze halen 1700pk, dan mogen ze al een gat in de lucht springen.
Wegens gebrek aan identiteit en dus ook aan bekendheid en geld, verklaar ik dit project gedoemd om te mislukken.
Hier alvast een teaser van mijn nieuwe auto, de Barry Broezer 9.0.
Hij bestaat alleen op papier maar heeft 9.000 pk en een topsnelheid van 880 km/h. Verwacht binnen kort een teaser filmpje!!
Waaauw!!! Waar kan ik investeren? Dit word gewoon het van het. :lol:
http://fotos.marktplaats.com/kopen/e/17/sEmOrzavQ7zwkGKzcVHUYg==.jpg
is er overigens al eens een keer zo’n grote rotary engine gemaakt?
Volgens de Mazda Motor Museum site zou de Mazda 787B motor maximaal 930pk leveren en het maximale aantal toeren is 10.500. EN dat uit 2616cc. Vergeet niet dat we praten over begin jaren negentig. De techniek staat niet stil lijkt me. Hoe onrealistisch is dan een 2800pk anno 2011?
Als we kijken naar acceleratie: een huidige Formule 1 auto gaat van 0 naar 100km/u in iets van 1,7 seconden als ik me niet vergis en BAR Honda heeft in het verleden over de 400km/u gereden met hun F1 op Bonneville. OK, die Honda F1 heeft geen wankelmotor maar toch….
Om naar de 0,9 seconden te gaan zal je uiteraard wat meer moeten doen dan alleen wat extra pk’s. Onder andere veel downforce en een laag gewicht zijn van groot belang. In theorie moet een F1 ook onder de 1 seconde naar de 100km/u kunnen maar het fenomeen “grip” is ook van vrij groot belang :-)
In minder dan 1 seconde naar de 100km/u zie ik ook niet ZO snel gebeuren maar het vermogen is best haalbaar lijkt me. Of je met dat vermogen vervolgens een motorblok hebt wat je op een bruikbare en betrouwbare manier in een auto kwijt kan, DAT is andere koek.
Kijk naar het vermogen van Top Fuel Dragsters: 7000+ pk’s en die gaan nog sneller naar de 160km/u (ja: 160!) dan 0,9 seconden :-) Helaas is dat ook het enige wat ze kunnen: op een recht stuk weg even heel snel optrekken tot dik 500km/u en dat is het dan wel. Langer dan 10 seconden op volle power houden die Dragsters het ook niet vol: overhitting is het gevolg en dat is hier al vaker aangekaart. Een groot probleem is warmte of meer hoe je warmte aanpakt.
Al met al is er voor RSC nog wel wat werk aan de winkel denk ik ;-) Maar wie dacht er in de jaren ’80 dat er jaren later een auto als de Bugatti Veyron op de markt zou komen voor particulieren? Een auto met 1000+ pk die meer dan 400km/u haalt EN op de openbare weg mag rijden? Sterker nog: een auto die juist niet voor het circuit is ontwikkeld!
Ik zeg: voor nu zijn de plannen van RSC nog wat te enthousiast maar over 10 jaar zou het best eens realiteit kunnen zijn :-)
Deze cijfers zijn gewoon iets te extreem en is voor zo een bedrijf niet haalbaar. De kosten voor onderzoek en ontwikkeling zijn enorm.
Dus het is een combinatie van factoren dat dit project heel onwaarschijnlijk maakt.
ik hoop dat rsc hier over 3,4 of 5 jaar kan posten bpc , jij omhooggevallen zatlap , we hadden ,gelijk ,
maar ik vrees dat ze dit nooit zullen kunnen doen …
Al die zaken moeten de ingenieurs van RSC toch ook weten. Het feit dat ze dit durven in de wereld sturen moet toch zijn dat ze er sterk in geloven. Anders is het een domme bende fantasten bij elkaar. Zowiezo ziet hun project geen levenslicht, want ze gaan nooit investeerders vinden gek genoeg om dit te financieren. Dit wordt gewoon een put waar al je geld in verdwijnt.
Voorlopig hou ik het ook op mijn veronderstellingen, maar zou blij zijn het tegendeel bewezen te worden.