Peugeot HX1 is officieel klaar voor de IAA

Auteur: , 17 Reacties

We hadden laatst al wat gelekt materiaal voor je maar nu is hij officieel: dit is de Peugeot HX1 Concept Car die we in Frankfurt gaan zien!

Het uitgangspunt van Peugeot was om een auto te ontwerpen voor zes personen met sportieve looks en bijbehorende prestaties. Daardoor is het een soort gestrekte, platgeslagen sport-MPV geworden. Het is vooral een ontwerpstudie voor design en technieken die we in toekomstige Peugeots moeten gaan zien. Meest opvallend zijn misschien wel de “flaps” die afhankelijk van de snelheid meer of minder downforce moeten genereren.

De HX1 is met 1.37 meter een lage auto, en met 1.99 meter ook niet bepaald smal. De lengte van de auto is ook behoorlijk: 4.95 om precies te zijn. Ter vergelijking: een BMW 7-serie is iets meer dan 5 meter lang. In principe bieden die maten ruimte aan 4 personen, maar als het nodig is kunnen er twee extra stoelen uit de bodem getrokken worden, een trucje wat we al kenden van de HR1.

Aerodynamisch is de auto ook speciaal. Zo heeft de HX1 bij lage snelheden een gesloten wiel, bij hogere snelheden draaien de wielen open voor meer koeling. Ook zijn er een spoiler en sideskirts die boven de 100 kilometer per uur ineens mee gaan doen.

Onder de motorkap vinden we de 2.2 liter HDi die we kennen uit de 508 gecombineerd met een elektrische motor die een gecombineerd vermogen van 299 pk moeten leveren. De HX1 is voorzien van de HYbrid4 Plugin technologie, dus je kan hem thuis aan de stekker hangen om de accu’s te laden. Met een volle accu wordt een actieradius van 30 kilometer “all electric” beloofd, wat een gemiddeld verbruik over de eerste honderd kilometer mogelijk moet maken van 3.2 liter per 100 kilometer bij een uitstoot van 83 gram CO2 per kilometer.



17 reacties

als dit de desing richting voor de komende paar jaar van Peugot word, dan heb ik er vrede mee! voor een peugot best mooi.
@koreantaxiproductions: idd, als ze nu deze designtaal ook iets stoerder terug weten te brengen in hun productiemodellen komt het helemaaaaal goed :)

Ik vind de 508 een mooie auto, maar hij is toch een stuk saaier geworden dan het concept (zoals altijd), maar Citroen kan toch ook spannend zijn? kijk maar naar de nieuwe DS-lijn. En Range Rover flikt het ook met de Evoque.

Dus Peugeot! durf! (ow, en elk ander merk mag dat ook doen trouwens, het is tenslotte al 2011)
Ziet er goed uit.
Starwars-interieur de prullenbak in, een 6-cilinder onder de kap en in productie nemen.
Jammer dat zo’n concept nooit tot productie gaat komen
heel erg mooi!
-edit: check, danku!-
Vind hem hier al stukken mooier dan in het vorige artikel, ziet er opzich wel goed uit.. :)
Huh? 6 personen? Voorstoelen zijn voor 2 personen en achterbank voor 2 personen? Of hebben ze bij Peugeot hele smalle mensen in dienst?
@joosthoeve: ”maar als het nodig is kunnen er twee extra stoelen uit de grond bodem getrokken worden, een trucje wat we al kenden van de HR1.” :)
Actieve aërodynamica FTW!!! 8)
Toch wel een beetje Citroën C-Metísse hè
Ziet er Nice uit, maar hoeveel zal het wel niet gaan kosten..????
En hoe kijk je door de achterruit?
Ik zou hier best wel geld voor geven. Maar dit is natuurlijk veel te mooi om te produceren, dus word het gewoon een soort van 508 straks. Jammer.
heeft peugeot nieuwe designers of heeft hij de leeuwenbekdesigner ontslagen??
Een beetje Citroen idee ,prachtige concepts maar produceren ho maar…
Het velgenverhaal snap ik niet helemaal. Hij gaat open bij hoge snelheden? Op hoge snelheden heb je wellicht kans dat je harder moet remmen, maar dat is dan een enkele keer. Hoge snelheden rijd je op de snelweg, daar hoef je niet zo vaak te remmen als je normaal rijdt. In de stad ben je juist veel vaker aan het remmen, ik zou me voorstellen dat de remmerij dan juist koeling nodig heeft… :?

De uitschuifstoelen zijn briljant in deze auto! Voor de directeur die overdag met chauffeur zijn kilometers maakt en lekker achterin zit, en in het weekend schuift hij de stoelen uit en kan hij het voetbalteam van de kids rijden. :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).