Bevestigd: dit is Porsches nieuwe 7MT-versnellingspook

Auteur: , 73 Reacties

In een ver, ver verleden, toen klompen nog veters hadden en lang voordat de eerste lekplaatjes van de nieuwe Porsche 991 verschenen (en nog langer voordat het PR-apparaat van Porsches besloot de eerste foto's zelf maar vrij te geven), dook er een plaatje van een versnellingspook op in de media. Hiervan werd gefluisterd dat hij bij Porsches nieuwste hoorde. Dat blijkt nu te kloppen.

Als je bij de aanschaf van je nieuwe 911 besluit dat PDK voor mietjes is en je best zelf kan schakelen, zorg er dan voor dat je een goed getrainde rechterhand hebt (veel naar Nautica Thorn kijken schijnt te helpen). Met vijf schakelgangen boven en drie onder zal je vaak genoeg met slechts één hand aan het stuur zitten.

Voor zover ik weet is dit de eerste personenwagen die een 7MT aan boord heeft, en de facto zal het bovenstaande wel meevallen, want zo’n Porsche boxer is koppelsterk genoeg om een beetje lui te rijden. De bevestiging van de pook, die collega ‘Arendsoog’ Alwood al eens in een video spotte, komt via een Engelse journo, die de 991 al even mocht aanraken. Hierbij maakte hij meteen deze foto. Ik ben benieuwd hoe veel mensen uiteindelijk voor de MT opteren. Ik denk namelijk bijna niemand. PDK rijdt prima, zo kan ik u meedelen. (via Jalopnik)



73 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ziet er toch wel apart uit! Had de “R” eerder onder de 7 verwacht! Zal wel eventjes wennen zijn ;-)
@ds3thp: Die ‘r’ zit daar, omdat er anders geen ruimte was om hem daar te klussen. Zou idd wel netter gwst zijn
@wokpan:
Hallo, was bij de oude zesbakken (bv 993) ook al zo…
Je moet trouwens flink naar links duwen om hem in achteruit te krijgen, accidentjes (op snelheid in R knallen) zijn dus bijna onmogelijk. Een ‘R’ onder de 7 zou voor race gestaan hebben? :)
Ik zou toch mooi voor de handbak gaan, altijd meer fun (wat je in een 911 wil). Waarschijnlijk is die zevende versnelling meer om het verbruik te drukken dan dat je hem echt nodig hebt.
Pfff, nut en noodzaak van 7 versnellingen ontgaan mij volledig, ik heb er zelf 6 en dat is echt zat.
Zelf schakelen is ook wer niet zo leuk dat je constant van verzet wil wisselen…
@stationcar: Wanneer je sportief rijdt zul je die 7e versnelling nooit gebruiken (6 ook niet). Die 7e versnelling is bedoeld om het verbruik te drukken als je bv op de snelweg rijdt.

Dus ik snap niet wat iedereen moeilijk doet over deze versnellingsbak, het rijdt gewoon net zoals ieder andere handbak.
@crackdavid: hoe weet je dat het net als ieder ander handbak hetzelfde zal zijn..?? hoe kan dat..?? heb je erin gereden ofzo..///
@bigcar: Hoe ik dat weet? Omdat dat door Porsche zelf wordt gezegd.

“Sources at Porsche have confirmed the story to the U.S. auto magazine.

The new 7-speed transmission is meant to improve fuel-economy and reduce engine noise by means of a long seventh gear.

The news may take Porsche enthusiasts aback, particularly those accustomed to the 6-speed manual gearbox.

The gear ratios may have to be altered and those Porsche drivers may have to adapt to the new settings but it is likely the first six gears will still closely match the current 6-speed manual’s ratios.”

Zoals je kan lezen zijn de ratio’s minimaal veranderd waardoor het net zo schakelt als de huidige versnellingsbakken met 6 versnellingen.

Dus zorg de volgende keer dat je wat beter geinformeerd bent voordat je bijdehand gaat doen..
@crackdavid: Wat boeit het verbruik en geluidsniveau nou weer? Het is een Porsche! Als je een zuinige auto wilt koop je dat niet. Een handgeschakelde 7-bak vind ik dan ook volstrekt nutteloos. Al dat milieugeneuzel komt me zo onderhand de strot uit. Bovendien zal hij het opgegeven verbruik toch niet halen (reken maar op zeker +30%), zie de verbruiksmonitor op AutoWeek maar.
@ggj: Daar ben ik het helemaal mee eens!
@crackdavid:
Niet zozeer voor op de snelweg, maar vooral voor op de Autobahn ;) Je moet de 7e versnelling zien als een 2e overdrive zoals jij al zegt. Dat is echt wel nuttig bij 240 en harder. Wil je doorgassen dan ga je terug naar de 6 of de 5.
Bij de introductie van de zesbak in de 993 was de 6e versnelling al echt een overdrive. Wil je met die versnellingsbak accelereren vanaf 240-250, dan moet je gewoon terug naar de 5 anders lukt het niet.
Hoelang nog voor de tienversnellingsbak komt? Lijken we allemaal op vrachtwagenchauffeurs ;(
@norge: vrachtwagens zijn traag. Voertuigen met veel versnellingen zijn traag. Kijk naar fietsen, 27 gangen maar sneller dan 50 gaat het niet. Ergo: de Porsche 911 wordt met een 7 bak een traag ding ;)
@mashell: Daarom gebruik ik de vijfde en zesde versnelling in mijn Caddy ook niet ,word tie sloom van :D
@norge: 10……doe mij maar een 12 bak met 2 kruipversnellingen voor in de file!
heb er maar 5 lijkt ook wel genoeg.. maar waarom de 7 niet naast de 5e versnelling?
@rijgewoonbmw: Daar zit hij wel gewoon hoor…
@rijgewoonbmw: Zover ik het kan zien staat die er gewoon naast hoor.
Dit is trouwens wel een triest dieptepunt, wéér een berichtje over de 911 met totaal géén nieuwswaarde, na de 911 cabrio kleurplaat van vorige week en de GT3 ‘impressie’ van die week daarvoor (ofzo)…
@stationcar: Gelukkig is dit autoBLOG en niet autoNIEUWS
@stihl: hoho, correctie.. autoBLOG, autoNIEUWS van de straat.. :P
@stationcar:

Als het je niks boeit dan klik je er toch gewoon niet op? Zo simpel is het. Niemand verplicht je om alle items die voorbij komen te lezen. Er zijn genoeg mensen (waaronder ik zelf) die het wel interessant vinden.
Denk inderdaad dat die 7de versnelling alleen voor op de snelweg is, vraag is alleen of die ook nog beetje fatsoenlijk van z’n plek komt met 120 in z’n 7, maar dat zal wel goedkomen. Doe mij maar de 7MT bitte, vind het een interessant concept.
@Lan_Evo: gewoon een handmatige kickdown doen: Effe terug van z’n 7 naar z’n 5, rechterpedaal diep intrappen, en zoef…
@MDA: Naar z’n 4 of zelfs naar z’n 3 ja ;)
Om dat een beetje zonder schokken te doen zal je wel een stevige dot tussengas moeten geven, maar dan sprint je wel meteen op volle kracht vooruit :)
@MDA:
Ja, ik bedoel zonder terugschakelen uiteraard. ;)
@Lan_Evo: De boxers zijn soepel. Met de 997TT rij je 50 in zesde en de motor geeft amper een krimp.
@rijgewoonbmw: volgens mij zit ie daarnaast….
Ik ben blij dat ze nog de keuze bieden tussen deze of PDK.
Bij een dieselblokje van max 2000cc is het niet zo vreemd om op de snelweg te rijden in je 5. Bij een 4000cc blok zijn 6 versnellingen dan weer toepasselijk, en 7 doet het verbruik alleen maar dalen.
@nilze21: Mijn Caddy 2.0 Tdi heeft ook een 6 bak hoor!
Word me een beetje te veel, 7 keer.. Automaat spreekt mij op het moment sowieso al meer aan (hebben er zelf 1 en het is toch wel lekker relaxed).
Schakelen is natuurlijk wel leuk soms, om lekker mee te spelen maar ik vind 5 toch echt wel genoeg..

Maar even wat anders.. net op tv ging het over saab, dat er voor vrijdag geld moet komen op de bankrekeningen van werknemers.. en wie zag ik daar op het nieuws ? ja ja.. Wouter :lol:
@dennisr: welke zender :P
@rubenpriest: ehm, was op rtl 4, nieuws van 18:00 uur gewoon denk ik :P was er niet lang op.. maar hij benadrukte geloof ik wel even dat Saab moet opschieten :lol:
@dennisr: Ik dacht het ook ja, maar daaronder stond Hugo Buijze… Misschien zijn vriendelijke tweelingbroer?
@quincy: Hahaha ja, Wouters mainstream doorbraak op RTL4 is verknald door een verrektemongol die hem een naambordje Hugo geeft en de titel “Saab dealer”…

sucks
@quincy: oh dat wat ik heb gezien niet hoor, stond gewoon Wouter Karssen onder.. :)
@dennisr: Nee Den.. quincy en baasbas hebben gelijk. Er stond Hugo onder. De foto staat op het Autoblog prikbord op Facebook. ;)
@Freewarefreak: Nope, toen ik hem op het nieuws zag stond er gewoon Wouter Karssen onder, ik mankeer niks aan mijn ogen, en ik zweer het je :)
@dennisr: Zal ik eens kijken of ik hem door kan prutsen? Wacht even.. sourcing, routing, zucht, steun ende linking.. tadaa! ;)

http://members.home.nl/huijskes/Allerlei/wouter.jpg
@Freewarefreak: heel mooi, maar wat ik heb gezien stond gewoon zijn eigen naam onder, kunnen we nog lang en breed over door discussiëren van wie wat gezien heeft en wie er wel of niet gelijk heeft, ik weet wat ik gezien heb, miss andere zender, zou zomaar Nederland 1 geweest kunnen zijn, ik weet het niet, maar wat ik zag stond Wouter Karssen onder.
@dennisr: No offence maatje ;) We gaan niet discussiëren, ik geloof je heus wel. Wou je alleen dat plaatje laten zien, snap dat dan. No worries. :)
@dennisr: Ik vind 6 versnellingen de standaard. In heb er 5 en bij 120 km/h maakt hij 3250 toeren. Op zulke momenten had ik veel liever een ‘overdrive’ gehad, een 6de dus.

Ohja? Is wouter dan een BN’er aan het worden in Nederland? ;)
@vale46: Jaa daar heb je wel gelijk in, die zesde versnelling is soms best wel handig, je hebt idd momenten dat je eigenlijk niet eens over de 120 wil omdat de motor al zoveel toeren maakt :P

BN’er in het buitenland kan ook niet he :P :lol: maar ik denk idd dat dit wel weer een stapje in die richting is :P
@vale46: Bitch please…ik heb 6 versnellingen en doe 120 @ 4000 tr/min :p
@SimonMc: WTF? Wat is dan je topsnelheid? 150 ofzo? :s
Welke auto rij je?
@SimonMc: Domme vraag, die clio van je avatar waarschijnlijk.
4000 toeren @120… totaal niet zuinig! Liggen je versnellingen dan zo dicht bij elkaar of wat?
@vale46: Ja, liggen heel dicht tegen elkaar. Daarmee dat de topsnelheid “maar” 215 is, terwijl bij de meeste auto’s met dat vermogen de top rond de 240 is.

Voordeel is wel, als je opschakelt, dat de toeren op een bepaald moment maar 500 toeren terugvallen, waardoor je altijd in de “powerzone” zit.

Maar mijn 406 coupe heeft ook dat probleem zo’n beetje. Bij 120 km/ h, doet ie meer dan 3000 toeren, maar die heeft wel maar 5 versnellingen.
@dennisr: Die laatste 2 gebruik je echt bijna niet hoor, wees daar maar niet bang voor. Ik mis juist extra schakelen met 5 versnellingen, mag van mij nog wel wat meer zijn.
@jzaero: Maar is het niet zo dat je onzuiniger rijd als je de 6 en de 7 niet gebruikt ?
De 5 is nu namelijk de ‘zuinige’ versnelling, en dat zal bij een 7 bak de 7 zijn ? of functioneert hij in de 5 nog net zoals bij een 5 bak ?
@dennisr: Nou ja, zoals er al staat, de eerste 6 ratios zijn vrijwel gelijk. De laatste twee versnellingen zijn waarschijnlijk een een overdrive. Ik bedoel dat je vrijwel niet in deze versnellingen komt wanneer je sportief rijdt of waneer je op 80 wegen beetje pushed. Echter, op de snelweg zal dat wel schelen omdat het toerental flink omlaag gaat. Hierdoor zal je veel meer een cruise-karakter krijgen dan een felle 7de versnelling. Ik bedoel dat ik de 6 en wellicht zelfs de 7 mis in onze auto. De BMW 5 serie heeft een 6traps automaat, dus daar hoef ik geen zorgen over te maken, maar onze handbak heeft maar 5.
Mooie bak!
Zoals hierboven al vermeld gebruik je voor echt sportief te rijden 1-2-3-4-5 en om de topsnelheid te halen 6. Die 7e is gewoon een ‘overdrive’ Puur om zalig (en zuinig) te cruisen op de snelweg.
Lijkt me wel leuk als je een echte sportwagen van je 911 wil maken, als je meer op luxe en gemak bent gesteld dan ga je veel meer plezier hebben aan de PDK.
Als de pdk echt zo goed ik zou ik heb misschien nog wel nemen. Bij enige negatieve indruk van de automaat de handbak!
En de keuze voor een PDK is net weer makkelijker geworden.
@nielsvanderweiden:

Inderdaad, nou weet ik wel zeker dat ik deze 7MT wil.
http://static.autoblog.nl/images/wp2011/porsche_7spd.jpg

Op de achtergrond toch duidelijk de middenconsole van de 997 Mk1, ’t is het schakelpatroon, maar de nieuwe pook zelf duidelijk niet, die heeft overigens ook meer chroom.
@Philip: nou.. duidelijk ? xD nogal wazig.. maar je moet ook het hele interieur zien om te zien dat de middenconsole wel degelijk verschild.. en wat betreft dat chroom.. niet echt een duidelijk argument aangezien niet elke uitvoering ook daadwerkelijk dezelfde chromen pook heeft.. :)
Toch aardig wat verzetten… Ik zit nog altijd met m’n 5 versnellingen in m’n Fiesta….
Hoe zet je hem dan in 7de? Door ook eens op de pook te duwen of te trekken (zoals je hem in achteruit zet) dan naar rechts en naar boven? Of door naar rechts te duwen en dan nogmaals doorduwen naar rechts om nog een stap verder te komen (zoals bij een BMW die je in achteruit zet)?

Hoe dan ook omslachtig op het eerste zicht, anders weet je toch nooit of je hem nu in 5de of in 7de zet?
@koenmb: volgens mij gewoon op dezelfde manier als dat je hem in de 5 zet hoor ? je weet toch ook of je hem in de 3 of de 5 hebt ? basisschool optel werk :P
@koenmb: nu gewoon vanuit 6 schuin rechts omhoog schakelen. Net als van 4 naar 5.
@mashell: Lijkt logisch, maar als je als dan naar 5de wilt schakelen zit je voor hetzelfde geld in 7de. Dat mag toch niet te bedoeling zijn.
@koenmb:

Daarbij, zo’n porsche schakelt redelijk strak, hierdoor is het schakelpatroon veel duidelijker tijdens het schakelen dan bij de meeste normale auto’s. Bij BMW’s, Volvo’s ed merk je ook al dat je een stuk minder hoeft te roeren dan bij de goedkopere merken.
ik ben voor. Want soms met m’n vorige wagen zat ik in 6de versnelling nog 3500 toeren te draaien aan 120 en dan had ik toch wel een 7de gewild. Blijf je die lekker korte versnellingen houden en heb je zin om rustig te rijden zonder constant je motor te horen grollen (want een constant geluid verveeld na een eind), dan gooi je hem gewoon in z’n 7.
@rd200:

welke auto was dat dan ??
want 3500 toeren is wel heel hoog ..
Dt kan best hoor, ik rij en fiat punto sporting met 6 versn en die maakt ook iets meer dan 3000 toeren bij 120 in 6de
@Alessio: ligt aan je spreiding niet aan het aantal versnellingen,…
@bpc: ja dat weet ik maar dat was eigenlijk bedoeld voor lincoln… Nu, het is toch een beetje een overkill in zo’n kleine auto, 4de wordt praktisch overbodig, veel verschil met 5de maakt het toch niet.
ik heb er ouderwets 5. en bij 100km/u 3000 toeren. Dus zou een 6 wel welkom zijn. 120 met 2500 toeren. een echte overdrive zegmaar. Maar als je een 7 hebt, wat is dan het nut van de 5e en 6e versnelling?? Normaal heb je toch 4 versnellingen+achteruit om te rijden, en de 5 als overdrive. rijd je 50 in de stad dan is de 5 geen probleem. Tenminste niet in mijn auto. wil je accelereren dan schakel je terug naar 3 of 2 en ben je weg. Een 4 voor het sprinten op de snelweg. en de 5 weer als overdrive. Oude amerikanen hebben nog zo`n overdrive knop op de pook. 60 mile met 1100 toeren:P
@AudiQuatro: porsche had moeten doen zoals ze op die oude (eigenlijk niet alleen) amerikanen dede gwn 6versnellingsbak en een knop als overdrive ,was echt veel mooier(handiger?) geweest
He gelukkig, een zevenbak, met een zesbak kom je echt niet meer weg. Ooit, in de jaren zeventig, kreeg de allereerste Porsche 911 Turbo gewoon vier versnellingen mee. Dat waren nog eens tijden. Maar goed, met dat enorme turbogat van toen kwamen de meeste eigenaren niet verder dan de eerste twee versnellingen voordat ze in de bomen eindigden. Op naar de achtbak, binnenkort heb je een vrachtwagenrijbewijs nodig voor een beetje sportwagen…
Ik weet nog goed dat ongeveer een jaar geleden een docent predikte dat er wel nooit een 7 of een 8 bak zou komen. Want dat zou ze omslachtig zijn. En jawel nog geen jaar later. Hier is die. Lekker poken! (Toch was vandaag in de file een automaat wel weer lekker geweest)
Met mijn vorige auto gebruikte ik mijn 6de amper. Meestal reed ik in 4de op de snelweg zodat ik goed weg kon nadat die kutvrachtwagens eindelijk naar rechts gingen…
Mijn huidige is een automaat en die zit al in 6de vanaf 70km/u. Een 7de was dan welkom vanaf zo’n 150 km/u. Jaja, ik weet dat dat niet mag blabla…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).