Lancia Thema: Italiaans vlaggenschip?

Auteur: , 86 Reacties

Ja, dit ding is eigenlijk best vet...

We weten dat dit een simpele rebadge is van de Chrysler 300, maar deze productieversie ziet er toch wel wat verfijnder uit dan het enigszins overhaaste concept dat we begin dit jaar op de autoshow van Genève zagen?

Deze achterwiel aangedreven Thema is dan ook de absolute ster op de Lancia IAA-stand van dit jaar (september 2011). Quote: “De Thema heeft het formaat, het comfort en de presentie op de weg van een Amerikaanse auto, maar is gebouwd met Italiaans vakmanschap, heeft de stilte van de grote Lancia’s en de kwaliteit, comfort en veiligheid van het merk Lancia.”

De Lancia Thema is reeds vanaf oktober in Europa leverbaar in drie uitrustingsniveaus, Gold, Platinum en Executive en met keuze uit drie motoren: 286 pk 3.6L V6 benzine met automatische achtversnellingsbak en een 190 of 239 pk 3.0L V6 diesel, beide met automatische vijfversnellingsbak.



86 reacties

zal wel niet met een V8 komen :lol:
Qua formaat prima maar het is en blijft een 300C
@The360box: ik hoop het juist wel. Die 8.32 versie van de oude Thema, was met de Ferrari motor ook een toppertje.
Alleen zal het in dit geval wel een “slome” amerikaanse V8 worden
@bullgod76: Wat dacht je van de Cadillac CTS?
@The360box: Cadillac V8, allemaal goed en wel, maar dat is niets vergeleken met een italiaanse achtpitter.
@bullgod76: dan zouden ze ‘m alleen 8.16 moeten noemen… Zo antiek is de Amerikaanse techniek.
@Jimmie:
zeg dan niets.
@Laue: Of jij zegt iets nuttigs? Die V8’en hoe gaaf ze ook zijn, zijn nou eenmaal antieke techniek.
@Jimmie:
nee dat zijn ze niet.
@bullgod76:

en dat terwijl die arme mensen die er zijn ingetrapt met hun 8.32 smeken om een HEMI ..
@The360box: 300 niet 300c
@Stopwearingpants: De v8 heet in de States ook 300C; http://nl.wikipedia.org/wiki/Chrysler_300C
@The360box: Ja, maar dit is geen 300C, het is een 300…
Vind hem eigenlijk mooier :P
prachtig ding ..

die badge zou tevens de enige reden zijn waarom ik in een 300C zou willen rijden ..
TOP! Maar dan liefst gewoon als Chrysler..
..en met hemi v8
@baasbas: Zie het nu pas: handgeschakelde 5 bak?

Eh.. wat retro :)
Denk niet dat kopers dat slikken
@baasbas: excuus, het is ook een automaat (is inmiddels gefixt)
Echt een maffiabak
@KaCh1ng:

eindelijk een maffiabak ..
@KaCh1ng: Zal dus misschien toch nog als Italiaans aanvaard worden…
Een 3L V6 Diesel, met een HANDBAK ?!?!?!
@SvenvW: foutje, is inmiddels aangepast!
@autoblogger: Gelukkig, anders hadden ze zichzelf wel heel makkelijk uit de dieselmarkt van het luxesegment gewerkt
Krijg nou wat? Er is niet eens zoveel nodig om lijn in die lompe tank te krijgen.
Of was de Chrysler stiekum al zo mooi?
Ik zie niets veranderen sinds http://bit.ly/onnbYr
Ziet er best wel mooi uit, maar om nou te zeggen:
Men neme een auto, die in 2004 op de markt kwam, stopt er wat andere frutsels in, die het interieur “Italiaanser” doen overkomen, plakt er een typenaam op van eind jaren tachtig en voilà: Er is een nieuwe Lancia geboren! Doen andere merken, die succesvol (willen) zijn in deze klasse toch echt wel anders en beter.
Ziet er eigenlijk nog niet zo slecht uit…
Natuurlijk dat sprookje van “De Thema heeft het formaat, het comfort en de presentie op de weg van een Amerikaanse auto, maar is gebouwd met Italiaans vakmanschap, heeft de stilte van de grote Lancia’s en de kwaliteit, comfort en veiligheid van het merk Lancia.” gaat voor geen meter op!
Het blijft een Amerikaan maar met wat Italiaanse versieringen.
waar is de wagon?
en waar is de automaat op de diesel?

zonder die 2 opties gaat het net zo’n enorm succes worden als de thesis…
troouwens, ik zou me over de kwaliteit van de europese amerikanen neit zo’n zorgen maken, de dieselversies vand e vorige 300c en de grand cherokee weren in oostenrijk gebouwd en bevatten alleen al 30% meer laspunten dan de amerikaanse vrienden.

daarbij is het interieur van de nieuwste generaties al enorm vooruit gegaan. kijk maar naar de nieuwe jeep grand cherokee. dat ziet er gewoon puik uit
Wat al eerder genoemd is, ik zou hem met een V8 willen.. en gewoon met de originele badge.. :)
@dennisr: Grille laten overvliegen uit de UK dan maar…
@Esprit_de_Flandre: en kofferbak-klep natuurlijk, stuur.. en al het andere waar Dacia in gegraveerd of opgeplakt is.. ja daar lijkt het wel op, bij het aanschaffen van een Dacia moet je tegenwoordig al een paar duizend achter de hand houden om hem weer te maken zoals hij hoort te zijn..
En dan nog.. dan rij je dus met je Chrysler 300C door de steden.. en er zit 1 zo’n snotneus tussen die via zijn SmartPhone even de kenteken gegevens opvraagt.. Daar sta je dan alsnog.. in je Dacia..
Conclusie.. gewoon niet kopen :P
@dennisr: lancia :D niet dacia
@dennisr: Snotneuzen met iPhones die kentekens checken zijn… euhm, snotneuzen. Beetje zielig dus…
Ik vind het hem best mooi. Vooral het interieur doet je toch wel beetje Italiaans thuis voelen. handgeschakelde v6 diesel???? BTW die V6 diesel, is die van Fiat zelf? In de vorige 300c lag toch een 320 CDI motor van Mercedes?
@Vreddy_B: Van VM, dit bedrijf is deels Fiat.
je kunt natuurlijk zeggen het is gewoon een 300C en je hebt gelijk maar je kunt ook zeggen dat deze 1000x mooier is dan de vorige Thema en je hebt ook gelijk. Niet origineel maar een flinke verbetering.
Het blijft een vreemde slee, maar eigenlijk zijn hybrides juist lekker.
@floryn: Hybride. (?!)
Hybride aandrijflijn? Hybride kikker? Hybride marktpositie?
@mout: Hybride als in Italiaans/Amerikaans. Zo noem je een Facel Vega, Monteverdi, Jensen, en een Nash Healy ook een Hybride. Zij gebruikten Amerikaanse techniek in een Europese body. Dit model is wel voornamelijk Amerikaans natuurlijk.

Ben onder de indruk van het interieur.
@floryn: OK. Dat maakt me wel heel nieuwsgierig naar de Italiaanse invloed op dit model. Noem eens zaken die anders zijn dan bij de Chrysler?
Ik zie: 1) andere badges. 2) andere kleuren
Verder helemaal niets.
Als dat klopt is alleen de marktpositie dus hybride.
@mout: Zoals u wilt.
ik vind hem veel mooier dan de nieuwe 300c maar hij lijkt er inderdaad veel op!
@jortepap24m @Quintin @9000CSE 2rubenpriest: Ik geef op. Verklappen jullie dan nu wélke details italiaanse invloed zijn? Achterlichten, klokje in dash: zat er al in. Ik zie geen enkel verschil tussen de Lancia en de Chrysler, behalve kleur en badges.
@mout: Ik zie het ook niet. Denk dat het gewenning is. De auto is ondertussen al veel onder de aandacht geweest, veel meer dan de Chrysler 300 zelf, en dus vindt iedereen hem mooi, en zelfs mooier dan de identieke 300…
@Esprit_de_Flandre: En het ergste is: ik lijd er ook al aan. Vooral die achterkant is (help!) best Lancia-waardig. Misschien helpt het, dat ik zowel een keer geshopt heb voor een kappa als voor een 300 station?
@mout:

een Kappa coupe ??
@lincoln: Die is prachtig!
Maar ik zocht botte ruimte. Als ik een station op de kop kon tikken…
Het werd toen een XM Break. Het ooit een complete piano achterin gelegd. Ze kijken best verbaasd, als je bij aankoop zegt: helpt u even om ‘m in de kofferbak te leggen? :)
@mout:

ik hoor het al ..
als ik je een budget van 100.000 euro louter te besteden aan auto,s schenk ..

dan staan er minimaal een 30 tal voor je deur ..
@lincoln: Dikke lol :P
Klopt wel, ja. Dan komen er franse grandes routieres (lekker veel, want ze vallen wel eens stil), een Ferrari in de budgetklasse, een ‘volgwagen’ verlengde E-klasse, en misschien zelfs nog wel een gorgelende Amerikaan. En iets kleins, lichts en vergeten. MR2, Barchetta of X1, Innocenti. Geen van alle in concours-staat
Misschien zou het handig zijn de helft achter de hand te houden voor garagerekeningen…
Wie roept er hier ook al weer dat ie van grote roestbakken houdt? ;)
Kan niet anders dat Lancia zijn eigen ruiten hier mee ingooit. Italiaanse markt is (logisch natuurlijk) de grootste markt voor Lancia, zij houden van stijl en flair. Niet van die lompe zielloze Amerikanen.
Voor m’n gevoel toch wel goed die italiaanse invloed op de 300C.

‘mag ik dat zeggen… ja dat mag ik zeggen!’
Inderdaad, nu is ’t pas een echte maffiabak! Deze stond een tijd geleden trouwens ook al op Italia-A-Zandvoort. Dat was toch ook geen concept meer? Net zoals die nieuwe Lancia Grand Voyager.

http://www.flickr.com/photos/[email protected]/6052936312/in/photostream
Had je iedereen op de auto-rai moeten horen.. ”schande”, ”belachelijk”, ”wie deze auto koopt weet niks van auto’s/is dom/is een loser/is.. (zelf in te vullen)”
@bmwmaaktrijdengeweldig: true, dat zeiden wij zelf ook.

Toch lijkt ie op deze foto’s iets beter/genuanceerder. Maar dat kan wellicht ook komen door de Executive versie…
@autoblogger: Ik vermoed dat het komt door het stijlvolle bruine carosseriekleur en het mokka kleurige interieur. De grill ziet er t.o.v. het concept minder overhaast uitgevoerd uit.
@AutomotiveDesigner: Dat front is niet veranderd hoor: http://bit.ly/qt7e5u
@bmwmaaktrijdengeweldig:

merkjes/badges maken nu eenmaal een hoop emoties los bij armzalig volk ..
toch wel leuk dat er straks weer lancia’s als taxi rondrijden…
@Simpson: zijn er nu ook nog zoals: http://www.taxi-events.com
@autoblogger: “deze productieversie ziet er toch wel wat verfijnder uit dat het enigszins overhaaste concept”

Alsjeblieft, deel je kennis met ons. Wat is er veranderd t.o.v. dat concept? Ik zie letterlijk geen verschil…

Maar gaaf is ‘tie wel, de maffiozo-Italiaan. :)
heb ik in Amerika gezien als Chrysler en zag er toen best goed uit
Alleszins beter dan de vorige thesis (goed dat deze uitgefaseerd wordt uit het straatbeeld) alsook de vorige 300C. Het interieur is ook wel best mooi – afgewerkt.
Hij lijkt wel ontworpen als een Lancia.
@bmwmaaktrijdengeweldig @autoblogger @AutomotiveDesigner @lincoln @Citrofiel

Dit is gewoon de Chrysler 300C in Executive Series uitvoering, maar dan met Lancia badges. Fiat is zo lui geweest dat ze nog steeds HELEMAAL NIKS hebben aangepast.

http://www.autoblog.com/2011/04/21/2012-chrysler-300c-executive-series-new-york-2011/
http://media.chrysler.com/newsrelease.do?id=10796&mid=29

De grille die er nu inzit is exact gelijk aan de grille die we begin dit jaar al zagen.
@robbie:

dat bepaal jij niet ..
dat bepaalt het RDW ..

buiten het feit dat ik zeker weet dat er consumenten overstag gaan nu er Lancia op het kenteken staat ..
@robbie: Nou moet jij eens goed luisteren, eigenwijze robbie. Vorig jaar was ie lelijk, en nou is ie mooi. En dat is een hééééle verandering.
Daar zijn alle scribenten het over eens, en nou moet jij niet het feestje gaan zitten bederven.
Vorig jaar dreigden ze een Amerikaan te rebadgen. In plaats daarvan komt Lancia met een waardige opvolger van de Thesis en de Kappa!
Vorig jaar werd er gedreigd met een middeleeuwse luie Amerikaanse zware V8. Nu is er al bijna besloten tot een prachtige acht-cylinder, een waardige opvolger voor de 8.32!
nou die 2-pitter erin en je hebt een 14%-bijtelling gebakkie… :P
Jammer dat het echte Lancia bijna verdwenen is.
Maar goed ze leven nog ik kijk uit naar de volgende generatie modellen. tis geen Lancia maar best gaaf en hij zit echt SUPER comfortabel!
@a1989e:

ik neem aan dat je deze comment in 1989 hebt geschreven ..
lancia is elegant. deze 300c is alles behalve elegant. rare logica om de 300c te gebruiken in de lancia modellenreeks
@maxx1:

uit welk jaar stamt de laatste elegante Lancia dan ..
@lincoln: de thesis en de delta zijn alles behalve lomp hoor, geen idee welk bouwjaar maar in ieder geval geen jaren oud
@maxx1:

ik vroeg naar “elegant” ..
niet naar verkleede Alfa,s of Fiats ..
@lincoln: uhh, ik denk dat je even goed moet kijken naar de thesis. daar herken ik toch geen enkele andere auto in.. & ook niet in de delta…

en stel dat ze gebouwd zijn op een alfa of fiat dan ziet het er beter verkleed uit als deze 300c
@maxx1:

dat is zeker waar ..
deze 300C is feitelijk niet eens verkleed ..

toch denk ik dat ie prima als Lancia kan doorgaan ..
@lincoln: ik zou het niet weten wat hij gaat doen. vind hem verbeterd ten opzichte van de 300c en dat vond ik geen lelijke auto. alleen even wennen dat je een crysler ziet met lancia badge
@maxx1: alleen die flavia wordt een echt succes.. NOT
@maxx1:

maar Lancia heeft wel na 50 jaar weer een cabrio ..
ontwikkelingskosten zijn een stuurtje en een sticker ..
@lincoln: tja, als ik mee mocht beslissen had ik dat toch niet gedaan. verschrikkelijk lelijk ding.
de kosten zijn inderdaad wel miniem.
@lincoln: Niet overdrijven he. Er is helemaal geen stuur ontwikkeld.
O ja, en die stickers hadden ze ook al eerder ontworpen.
“maar deze productieversie ziet er toch wel wat verfijnder uit dat het enigszins overhaaste concept dat we begin dit jaar op de autoshow van Genève zagen. ”

Ik zie geen enkel, maar dan ook Geen Enkel verschil met de concept. Zelfs de velgen zijn hetzelfde…
@Esprit_de_Flandre: misschien is het de tijd…
Er is tijd nodig om aan dit soort dingen te wennen;)
@autoblogger: Idd, heb ik hogerop ook al gezegd. Gewenning, en veel aandacht voor de ‘Lancia’ Thema, in tegenstelling tot de Chrysler…
sorry hij is inderdaad bijna precies het zelfde!
Ik had ook nog niet zo goed naar die chrysler 300 gekeken!
Dit is geen 300c. Het is een 300c die van de productielijn is gehaald door Lancia. Vervolgens heeft Lancia elk onderdeeltje verbeterd en het eindproduct meer op smaak gebracht.

Een beetje als een Vandenplas in der tijd. Maar dan veel beter!
@ccvw: LOL! En hoe & wanneer wil Lancia dat dan doen?

Denk je werkelijk dat deze auto’s vanuit Amerika naar een Lancia fabriek gaan (die niet bestaan) en dan worden aangepast en dan naar Lancia dealers gaan?

Deze auto’s zijn identiek aan Chryslers en gaan rechtstreeks vanuit Amerika naar Lancia dealers in Europa.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).