Lancia Voyager is een echte Italiaan

Auteur: , 67 Reacties

Dat zie je in een oogwenk.

A true icon of the MPV (Multi-Purpose Vehicle) category with 27 years on the road and more than thirteen million units sold in 120 countries around the world, today the American model “marries” Italian style, metamorphosing into an exclusive top-range MPV in which Chrysler’s journey expertise joins forces with that of Lancia in driving pleasure, the art of attention to detail and Italian design. The result is the Lancia New Grand Voyager, the best Voyager ever, which picks up where the Lancia Phedra left off to write another page in the history of this category.

Soccermoms opgelet: in Frankfurt toont Lancia een MPV met Italiaanse stijl en klasse. Hij heeft LEDjes (zelfs in de bekerhouders) en is dus hip, je kunt kiezen uit een 287 pk sterke 3.6 liter benzinemotor of een 163 pk sterke 2.8L diesel, allebei Euro 5, maar ook aardig aan de grote kant voor Nederland Muesliland. Bovendien meet hij 521 x 199 x 175 cm, en is hij dus ruim genoeg om je kroost plus die van de buren naar training te brengen, en je tijdens die training comfortabel te laten aanduwen door de buurman.

Binnenin is het goed toeven met plek voor 7 man en vele uitklapschermpjes, waardoor je je haast in een vliegtuig waant. Ideaal voor mensen die een hekel hebben aan SUV’s of Amerikaanse auto’s, maar wel de ruimte goed kunnen gebruiken.



67 reacties

Als ze nou ook al geen moeite meer doen om een typenaam te verzinnen (hadden we de Phedra niet?), laat dan ook de Crhysler-badge lekker zitten…
Als je hierdoor word aangereden met flinke snelheid heb je best kans dat je dood bent. Flinke voorkant.

Maar zit ik nu naar Chryslers te kijken of Lancia? Meer een auto voor de amerikaanse markt dit.
toen er nog Chrysler op stond was het een benzine-slurper ..

nu is het 1 en al passie en emotie ..
@lincoln: We hadden: Yes, we (jerry-) can!
Voor de rebadge was het ouderwetse maar betrouwbare techniek. Nu zit ie vol met kwetsbare electronica, die Italiaans gaat roesten. :lol:
geen raar ding voor lancia.. maarja het is eigenlijk een chrysler.. wel lastig als nou bijvoorbeeld die snelwegschutter in zo’n ding rijd.. iedereen zal zeggen dat het een chrysler is.. dus de politie zal niet zoeken naar lancia… ik denk dat lancia een criminelen merk word..
@dennisr: Ideaal voor de maffia
Ach de Zeta en Phedra waren ook eigenlijk PSA produkten dus dit kan nog wel.
gosh, zal wel goedkoop zijn om alles als Lancia aan te bieden want ik kan me niet voorstellen dat ze hier veel dozen van schuiven :|

En moeten de klanten nu bij oud-lanciadealers of ex-chryslerdealers langs?

Lijkt me niet dat voormalig Chrysler-klanten zitten te wachten op…
http://www.youtube.com/watch?v=t30JzS0LHpk
@Alwood: ahahaha :lol:
Wij hadden deze auto in Amerika gehuurd en het is gewoon een topwagen!! Heel ruim en heeft zelfs een wandstopcontact! Rijdt ook heerlijk btw ;)
Italiaanse Propaganda op Autoblog.nl! :D
Zeker! Autoblog hearts Italian cars!
Je weet gewoon dat als een autofabrikant dit soort fratsen uit gaat halen dat het einde dichtbij is.

Over een jaar of 20 kijken we op deze periode terug en dan zeggen we tegen elkaar: “Weet je nog de laatste dagen van Lancia? Toen ze met die Amerikaanse grafbakken op de markt kwamen? Sneu hoe ze dat ooit roemruchtige merk ter ziele hebben laten gaan.”
@Rick-dos: VW levert hem overzee ook als Routan, einde VAG?
@bobb:

Appels met peren. Zie jij daar ook een gerebadgde 300c en 200 als VW rondrijden?

Daarnaast is de basis van VAG en VW veel sterker dan die van FIAT en kan VW dus zo’n model wel permitteren.
Je weet gewoon dat dit strohalmen zijn waar FIAT/Lancia/Chrysler naar zitten te grijpen en dat is niet zo bij de Routan en VW.
@Rick-dos: Als de basis van VW sterker is kun je ook stellen waarom dan geen eigen model.
@bobb:

Dat is voor VW gewoon een goedkope oplossing op een specifieke vraag (lees markt). Als ze een eigen model zouden moeten produceren, dan zouden ze in eerste instantie al ontwikkelingskosten kwijt zijn (zie geen platform binnen de VAG-groep waar ze zo’n auto op kunnen bouwen) om vervolgens nog een productielijn op te starten en dan moeten ze vervolgens zoveel van die dingen verkopen op de Amerikaanse markt om het weer terug te kunnen verdienen.

Dan is, zoals gezegd, dit een goedkope oplossing zonder dat het de merkidentiteit beïnvloed.
@Rick-dos @Esprit_de_Flandre:
Ik reed ooit in een Seat Malaga system Porsche. Als Fiat begonnen, toen zelfstandig, daarna VAG. En de 10 modellen daarna die Seat onder VAG-vlag mocht uitbrengen waren stuk voor stuk rebadges. Was het maar waar dat daarmee het einde van VW / Seat ingeluid was.
Ik ben het helemaal eens met @bobb
@mout:

Maar is SEAT niet juist een goed voorbeeld voor mijn punt? Seat wordt kunstmatig in leven gehouden door het feit dat VAG kapitaal daadkrachtig is dit i.t.t. FIAT. Daarnaast is het nog maar de vraag hoelang VAG SEAT in leven houdt.

Maar kijk bijv. ook naar Daewoo. Een merk dat ook gerebadgde GM producten verkocht en nu ook niet meer bestaat.

Lancia is al een hele lange tijd het zorgenkindje van FIAT tel daar Alfa en Maserati bij op en in mindere maten Fiat auto’s zelf dan heb je gewoon geen gezonde situatie.

VW heeft bijv. in 2010 6 á 7 miljard euro winst gedraaid, zet dat eens af tegen FIAT die een winst van 180 miljoen euro heeft behaald…
@Rick-dos:
Je hebt geen inzichten in de kosten die gemaakt worden voor het kunstmatig in leven houden van Seat en Alfa.
Wanneer dat voor Seat vele malen groter uitvalt zegt de verhouding tussen de winst van VAG tegenover FGA dus eigenlijk helemaal niks. Zodat het voor VAG veel duurder kan zijn om Seat in leven te houden dan wat het voor FGA kost om Alfa in leven te houden.


Volgens mij gaat het trouwens met het eigen merk “Fiat” niet eens zo slecht maar zijn het alleen de zusters Lancia en Alfa die ooit betere tijden hebben beleefd dan nu. Net als Seat/Skoda.
@kungfupanda:

Je hebt helemaal gelijk, maar dat is mijn punt ook niet. De reden dat ik de winst van die bedrijven opbreng is omdat ik wil aantonen dat VAG het zich (nog) kan permitteren en FIAT eigenlijk niet.

Het rebadgen is eigenlijk een hele goedkope manier en gok om Lancia weer levensvatbaar te krijgen. Maar daarin zit ook gelijk een teken. Dat teken is dat het de laatste strohalmen zijn waaraan ze zich vastklampen. Feitelijk zegt Fiat hiermee; we willen niet al teveel geld meer in Lancia steken qua R&D. Dit is je laatste kans.
Als dit echter ook niet het resultaat gaat opleveren wat Fiat verwacht sta dan niet verbaasd te kijken als Lancia wordt opgedoekt.
@Rick-dos: fout, men wil geen geld verspillen door Chrysler en Lancia als merk te moeten communiceren. Men wil geen klein dealernetwerk zoals Chrysler heeft, liever biedt men de spullen aan met het grote netwerk van Fiat (Lancia). Grote Fiat’s hebben het in het verleden nooit goed gedaan, dus geen optie. Voor Alfa Romeo hebben ze andere plannen, dus ook geen optie… dan blijft Lancia als beste optie over en de merken hebben best wat overeenkomsten. Opvallende styling, meer op luxe en comfort gericht dan op sportiviteit.
@w0o0dy:

Je zegt veel maar eigenlijk zeg je ook niks. Immers weerleg je mijn punten niet maar geef je alleen maar jouw theorie weer. Waar ik overigens een deel in mee kan gaan en ook zelf bedacht had. Alleen, zoals gesteld, weerlegt het mijn punt niet. Sterker nog, het onderschrijft feitelijk ook wat ik stel; op een goedkope manier Lancia nog een kans geven.
@Rick-dos: reageerde op je eerdere comment, maar de reply kwam onder een andere comment terecht waar ik het meer mee eens kan zijn. De strategie is nu vooral volume draaien met Chrysler, dat er nu Lancia op gezet wordt is vanwege betere distributiemogelijkheden, niet eens echt om Lancia te steunen. Wel kan Lancia zo “overwinteren” en kan er in plaats van een goedkope prul-auto met een beetje eigen gezicht, over een paar jaar bij de vervanging van ieder Chrysler model een echte Lancia-variant worden ontworpen/ontwikkeld/geïntroduceerd.

Meer Chryslers is goed voor Fiat/Chrysler (en dus voor lancia), meer volk over de vloer die in aanraking komen met het merk Lancia zorgt voor het behoud van de naam. Als er dan weer een “echte Lancia” naar de markt kan worden gebracht dan heeft die opvolger wellicht een serieuze kans.
@Rick-dos:
Dat Lancia zomaar eens opgedoekt zou kunnen worden heb je gelijk in. Maar eerlijk gezegd denken (en zeggen) we dat al 20 jaar.
In de tussentijd zijn er andere merken van eigenaar verwisseld die in de ogen van velen er beter zouden voorstaan dan Lancia. Zelf denk ik dan aan Jaguar, Land Rover en vooral Saab. Om niet te zwijgen over de bedoelingen van GM om Opel van de hand te doen.
Iets zegt me dan dat Lancia (en daarmee Fiat) er misschien wel beter voorstaat dan wij allen denken.
@kungfupanda:

Je noemt daar twee merken op waar ik ook niet mijn handen voor in het vuur wil steken of ze over 10 of 20 jaar nog bestaan. Laro en Jaguar bedienen een nichemarkt die al héél sterke concurrentie heeft van de Duitse drie. Neem voor die twee ook nog Porsche, Lexus, Infiniti en in mindere maten Ferrari en Jaguar in ogenschouw dan zie ik dat ook niet goed aflopen met die twee. Daarnaast hoor of zie ik ook geen ontwikkelingen bij die twee waarbij je denkt dat dat wel goed komt. Nu zijn de XJ en XF wel nieuwe modellen maar vergeet niet dat die onder Ford-management geboren zijn. Het is meer van een faceliftje hier en een faceliftje daar, maar op een gegeven moment is de consument daar op uitgekeken. Eigenlijk loopt TATA nu al achter de feiten aan. Ze pompen er op dit moment geld in om een inhaalrace te voeren om uiteindelijk te kunnen concurreren zijn we weer jaren verder. Maar of TATA daar het geduld voor heeft?

En over SAAB hoeven we het niet eens meer te hebben. Dat wordt nu nog door een megalomane man in leven gehouden…
@Rick-dos:

Ferrari en Jaguar moet zijn: Ferrari en Lamborghini.
@bobb: Een US MPV in de US aanbieden onder VW-badge is, commercieel gezien, vrij slim (hoewel ie naar verluidt niet goed verkoopt). Een US MPV op de Europese markt echter…
@Esprit_de_Flandre: Volgens mij werd de Voyager als Chrysler altijd goed in EU verkocht ondanks US MPV of bouwden ze als US bij Steyr in Oostenrijk?
@bobb:

Dat zeg je goed; Het WERD goed verkocht toen het nog geen echte concurrentie had. Tegenwoordig vallen de verkopen mee misschien zelfs tegen.
@bobb: De Voyager wordt redelijk verkocht in Europa. Redelijk voor een Amerikaan. Maar dat is dan nog niet veel. Nu bon, bij Fiat gaan ze ook wel weten dat ze als Lancia er ook geen tienduizenden per jaar gaan kwijtraken.

Maar de besparing is tweeledig. De kostenpost ‘Chrysler-marketing’ valt weg, wat ettelijke miljoenen zal schelen.
@Esprit_de_Flandre:

“Een US MPV in de US aanbieden onder VW-badge is, commercieel gezien, vrij slim (hoewel ie naar verluidt niet goed verkoopt).”

Heb het 4 maal gelezen maar snap hem nog niet. Kun je helpen? :)
@kungfupanda: http://www.tirekick.com/TK09/images/09VW-Routan.jpg)
hij bedoelt dus de vw routan (rebadged voyager , enkel in de US verkocht)
@KaCh1ng:
Ik weet welk model hij bedoeld.

Maar het gaat me om de tekst die hij schreef dat het commercieel slim zou zijn de VW daar te verkopen terwijl hij een zin later schrijft dat het model commercieel geen succes heeft.

Daar vroeg ik alleen opheldering over omdat ik het niet begreep.
@kungfupanda: Een door VW ontwikkelde grote MPV zou waarschijnlijk ook niet geod verkopen. Of ten minste niet genoeg om winst mee te maken. Commercieel slim dus om een rebadge te doen. Naar verluidt maken ze er wel nog verlies op, maar dat is ook geen drama. Ondertussen zitten ze toch maar in die markt, en zijn er wel een aantal klanten. Als VW voor de volgende generatie een volledig eigen ontwerp gebruikt (als ze ooit de grootste van de wereld willen worden), kunnen ze die klanten (hopelijk) houden, en nieuwe aantrekken die een echte VW willen, en zo toch nog winst maken in dat segment.

Dat bedoelde ik dus…
@Esprit_de_Flandre:
Wist eigenlijk wel wat je bedoelde , vond alleen die zinsopbouw wat vaag door een verkoopconcept als slim te betitelen en in dezelfde zin aan te duiden dat het verkoopconcept schijnbaar niet goed aanslaat.

Daardoor leek het in mijn ogen juist geen commercieel succes. ;)
@kungfupanda: Laat mij het dan ‘tactisch slim’ noemen…
Ik word echt helemaal gek van dat Chrysler/Lancia rebadge verhaal.
Waar ik de 300C/Thema nog wel kan waarderen mogen ze deze bus wel in Amerika laten.

Of zouden ze daar in Italie ook met een gerebadgete versie komen van de Dodge Challenger??
Die zou ik wel als Coupe Fiat willen zien ;)
Ach zo een lelijke Engelse naam op een Italiaanse wagen. Konden ze de naam niet veranderen. Dat kost nu toch echt geen moeite
@adyton: Misschien om toch een zekere afstand te bewaren? Dan kunnen ze later, als er weer een Italiaanse MPV is, zeggen dat het een buitenbeentje was, en dat je die mooi mag vergeten in de geschiedenis van het merk…
@Esprit_de_Flandre: In deze tijden is het goed mogelijk dat tegen de vernieuwing van dit model, Lancia op randje failliet is door deze beslissing. Dit is echt het merk waar ik het minst vertrouwen in heb voor de toekomst.
@adyton: en dan is het pas echt geschiedenis :-)
@adyton:

want het verleden van Lancia was natuurlijk rooskleurig ..
@lincoln: Het kan niet blijven duren he…
@adyton: Je moet het anders zien. Chrysler moet weg uit Europa, wegens niet genoeg opbrengsten. Misschien zelfs verlies. Maar de auto’s hoeven daarom niet weg. Er zijn wel klanten voor, maar niet genoeg om alle werkingskosten van Chrysler Europe te dragen. Nu blijven de auto’s, maar valt alles samen met een al bestaand merk, wat dus veel goedkoper is, en misschien kunnen ze dan toch nog winst uit die modellen halen. Winst die Lancia + Chrysler ten goede komt. Wat dus meer kans op overleven voor Lancia betekent. Ik denk dat de volgende generatie wel meer zal verschillen, en dat het design meer tussen Amerikaans en Italiaans zal liggen, ipv het pure Amerikaanse design van nu…
@Esprit_de_Flandre: Chrysler was toch bankroet? Aan het infuus bij Obama totdat Fiat kwam.
@bobb: Ja, en? Snap je punt niet…
@alwood classic family guy! :D
op de RAI stond deze ook, toen we achterin het schermpje open klapte kwam er gewoon chrysler te staan ipv lancia :S, verkoper deed alsof zijn neus bloedde
Pls make it stop!!!!! En zeggen dat dit logo ooit op een Fulvia, Stratos, 037, Delta plakte….
Chrysler had een Stratus. Telt dat ook? ;)
@baasbas:
:-)

Trouwens ook fijn geschreven artikel:
“Bovendien meet hij 521 x 199 x 175 cm, en is hij dus ruim genoeg om je kroost plus die van de buren naar training te brengen, en je tijdens die training comfortabel te laten aanduwen door de buurman.”
Wat een ding zeg… Die andere Chryslers zijn nog van iets Italiaanse invloed te verdenken, dit blijft gewoon een lompe Amerikaan, ook met Lancia-logo. Zal trouwens lekker rijden in Italië, op die kleine rotweggetjes. Volgens mij moet je met dit ding achteruit als je een vrachtauto als tegenligger hebt…
Ach VAG is ook groot geworden met rebadgen dus ik voorspel een grootte toekomst voor deze wagen.
@norge: ? geef eens voorbeelden, de meeste hebben een andere bodyshape, deze lancias niet
@KaCh1ng: Audi 50/Polo ,Inca/Caddy,Hilux van Toyota is vroeger ook als VW verkocht.Er zijn er nog meer ……
Maar de rest heeft inderdaad een iets ander vormpje die wel de zelfde techniek bedekt.
@norge: Een oudje, een bestelwagen (wie doet dat niet?), en een nichemodel (wie doet dat niet?)…

Niet echt overtuigend voor jou argument…
@Esprit_de_Flandre: OK ,Sharan en Routan dan ? :)
@norge: Sharan de Eerste was een samenwerking met Ford. En das niet ongebruikelijk voor een nichemodel, want daar is niet veel aan te verdienen. Vandaar dat PSA en Fiat het ook deden. Routan is niet van binnen de VW-groep, dus bewijst ook je argument niet.

Als ik je argument tenminste goed begrijp. Ik versta het als dat veel auto’s binnen VAG hetzelfde zijn maar met een andere badge. En dat klopt niet. Heb je wel veel bij GM en Chrysler, en je ziet waar het ze gebracht heeft…
had hem dan gewoon fiat multipla genoemd, tenminste een traditionnele fiat naam
[email protected] de zuurtypers hierboven… Lees gerust even terug wat jij hebt geschreven bij de introductie van de Fiat Freemont….. ik wacht wel even.
@w0o0dy: Wat hebben ze dan wel geschreven?
@Esprit_de_Flandre: “Amerikaanse wagens zijn in Europa nog nooit een daverend succes geweest. Gaat een ander merkje niks aan veranderen. En grote Fiats zijn ook geen succes… Oftewel gedoemd om te mislukken”
“Zou die nou als Dodge komen.. maar die reden om die auto te kopen hebben ze er af gesloopt, dus nee, laat maar.” “Dit gaat denk ik nog harder floppen dan Dodge. Misschien een enkeling die dit koopt en er nog wanhopig een Dodge-logo op plakt.”
@Esprit_de_Flandre: en dan geef ik je dit mee… Fiat dacht er vanaf juni tot het einde van dit jaar 13.000 te kunnen verkopen… maar de eerste maand verkochten ze er….15.700!
@w0o0dy: Wow, mooie cijfers. Ik heb er nog maar eentje gezien. Maar ze zullen idd vast beter verkopen. Mensen zijn gewoon een beetje bang van Amerikaanse auto’s, omdat ze denken dat het allemaal grote gas-guzzlers zijn…
@Esprit_de_Flandre: Ja inderdaad fors veel. En dan helpt het niet dat de auto maar in een beperkt aantal landen verkrijgbaar is.. het worden er wel meer. Zo komt de auto in ieder geval ook in Duitsland en Frankrijk op de markt.
voila de mijne is besteld


ik ben fanatiek ital en usa car lover

voor mij ideaal met de kids.

rijdt super comfy en heeft mega veel gadgets aan boord.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).