Audi S6: gewoon weer met V8

Auteur: , 53 Reacties

In de Audi S5 is de V8 geslachtofferd, maar vanaf de S6 worden de vermogensminnende klanten gewoon verwend met een lekker ouderwets grommende achtpitter. 'Instappers' onder de S'jes met V8 zijn de S6 en S6 Avant, voorzien van een gloedje-fonkel-nagelnieuwe 4.0 V8 TFSI. In deze trim levert dit turboblok een RS4-tastistische 420 pk en maar liefst 550 Nm, standaard met Quattro natuurlijk.

En met de voorgaande tekst hebben we meteen de belangrijkste informatie over de S6 gegeven. Aangezien er al een potente 300 pk sterke, 3.0 TFSI in het A6-assortiment zit, heeft Audi het vermogen van zijn nieuwe S6 ook flink hoog moeten leggen, maar dat vinden we niet zo erg denk ik.

Qua uiterlijk oogt het lekker ingetogen, zoals het een S6 betaamt. Uitgeklopte wielkasten en een bullige stance zien we wel op de RS6 verschijnen. De wielen meten 19 inch, en traditiegetrouw sieren er vier uitlaatpijpjes de achterbumper.



53 reacties

Doe mij een witte avant met een zwart interieur met witte stiksels! Echt waar heb je een RS6 voor nodig als deze al 420 PK heeft. Die RS6 gaat echt niet lekkerder een circuit over…
@JeejEm: die rs6 heb je natuurlijk nodig om al die sjonnies in een s6 de les te leren:P
Gisteren Fiat dag, vandaag VAG?
Maar het was een V10, dus het blijft downsizing….
Dit zou wel eens een heel fijne auto kunnen worden. Lichter dan zijn voorganger endoor de tubo’s vermoedelijk peer power onderin. Interieur is trouwens echt prachtig!
@Nuvolari: Dat moet wel. Kijk maar eens naar de redline op de een-na-laatste foto |:)
@sir_smokalot: Zeer scherp! Nou je het zegt ja. 5500 TPM is niet zo heel veel!
@florisw: Zo belachelijk van Audi. Tot 5500rpm redline, maar toch mooi die 8 op de toerentalmeter plaatsen. Fail
@sir_smokalot: Misschien wordt dit de motor die in de eco-versie van de Bentley Mulsanne komt?
@sir_smokalot:
Is dit niet de redline als de motor koud is, het zou best kunnen dat deze opschuift als de motor warm wordt. Dat zie je dacht ik wel vaker.
Anders is het idd vrij nutteloos om helemaal tot 8000rpm te laten zien.

Ik kan niet wachten op de rs’en, want de s modellen die vandaag gepresenteerd werden zijn allemaal erg geslaagd. Audi wordt mooier en mooier vind ik, en BMW gaat alleen maar achteruit.
Dat zou best nog wel eens kunnen. Je kunt wellicht begrijpen dat ik nog niet alle 10 kantjes van het pb gelezen heb.
@vincent_995:

Denk dat geen enkele motor blij is met koud 5.500rpm.
@vincent_995: Wie heeft er verteld dat de gloedje-fonkel-nagelnieuwe 4.0 V8 TFSI een benzine-motor is?

misschien is het wel een diesel. Dan is 5500tpm een toch een mooie waarde
@desoper: * Proest * Ga jij eens ff snel TFSI googlen …. Als het een diesel was, stond er wel V8 4.0 TDI :P
@desoper:

Dan slaat het nog steeds nergens op om de klokken tot 8k door te laten gaan.
Dit is een S8 hoor! Toch?
@The360box: Er is toch nog geen playstation 360?
@Bwlian: Aleen zijn de PS3 en Xdoos niet identiek aan elkaar
Uit de 3.0T V6 is met gemak 420pk te halen, maar Audi’s keuze voor een V8 is begrijpelijk.
Ik wil een witte S6 avant!!! man, ben nog maar net wakker

-edit: is gefikst, dank u=-
Volgens mij staat er een fout in het artikel.
-edit: is gefikst, dank u=-
lekker bezig audi! :D 3 prachtige auto’s in opkomst :D
@dennisr:

Prachtig muaw. Super dik hell yes :D
@dennisr: Wanneer laten ze die zien dan?
Gelukkig een v8, ik was al bang dat ze hun onderstuurde weggedrag zouden kwijtraken met een lichte zespitter in het vooronder. >:-)
Waarom gebruiken ze 3 keer dezelfde auto voor plaatjes bij de artikels over de S8, S7 en S6? Oh wacht…
@trigger565: Je ziet de details niet! ze hebben een andere nummerplaat!
@linuxxx: hahahahahahaha idd !! wat een dikke faal bak is het ook. En dan bedoel ik alle drie de varianten van dezelfde auto. En die fanboys maar janken, ja maar het is premium! Premium begrenst op 5500 toeren zal je bedoelen, de V70 D5 van de buren maakt nog meer toeren. FAIL!!!
@SDM: Dat was grappig hè, ik kon een glimlach ook niet bedwingen.
Ze nemen het downsizen wel letterlijk. Oude S6 : V10,435pk nieuwe S6 V8,420pk! Wel meer koppel maar voor de cijfers hadden ze beter 450 pk uit het nieuwe blok getoverd. Nu met z’n allen naar de chiptunerd!
@ericc:

Ik wacht dan ook lekker op de RS6 :D Maar ziet er vrij dik uit en Audi kennende komt het wel goed.

@sir_smokalot:

Dat komt omdat het een Diesel S6 is vandaar die vroege redline :P
Ik mis toch 2 cilinder zowel hier als in de S8
Geweldige 3-ling!

En een gloednieuwe V8. Can’t wait to drive 1 of these.

En dromen mag: Het zou geweldig zijn, als quattro in- en uitschakelbaar wordt… Alleen achterwiel aandrijving. Dan kan Audi eindelijk mee doen met de supersedan drift challenge van Sir Smokalot en de driftking. ;-)
Ik ook niet! Duurt gelukkig niet zo heel erg lang :)
Wat lees ik nou bij de S7? Aandrijving op de achterwielen is instelbaar? Meer vermogen naar de achterwielen! :-D

Even een klein l#llig puntje van kritiek. Ik vind de grillen op deze S-en erg sjiek. Maar vind het jammer dat afgestapt is van de echte ‘S’ ‘blok-indeling’. De horizontale lamellen hebben duidelijk het accent gekregen. Dus afgezien van de details in de grill lijkt het op het eerste gezicht een standaard grill, maar dan met de specifieke dubbele chromen lijn over de horizontale lamellen. Hoe mooi dat ook is, vind ik het wel een klein beetje jammer… Kniesoor die er op let.. ? ;-)

Straks bij de ‘RS’ beter wel weer de honinggraad terug!
Spannend is anders, maar zou er best wel in willen rondrijden.
Lekker Audi-nieuws wel deze morgen op AB :D
Het is een mooie auto maaaaarr… ik vind dat audi de achterlichten wel wat sportiever had mogen maken! ze zijn echt héél lelijk, zet de ouder er maar weer op:
http://www.autoblog.nl/gallery/Audi/S6_2009/Audi_S6_2009_3.jpg
eeehm konden die 3 audi posts op rij niet gewoon in een?

nieuwe s6/7/8

toch een stuk toepasselijker imo
Oké, alle fanboys hebben hun lof geuit, nu tijd voor wat kritiek. Ik vind het design totaal emotieloos en 13 in een dozijn, dit is hetzelfde als men in een vinexwijk woont. Als je dronken thuiskomt loop je zo het huis van de buren binnen.. Allemaal één pot nat
@bredaas: Ga jij toch lekker in een Citroën DS5 met viercilinder rijden. Ik zwaai wel even als ik je met m’n supersnelle S6 inhaal op de snelweg! :D
Hij zal overigens vast wel lekker rijden maar voor mij liever een toerenmonster
@bredaas: tja, voor een jankend toerenmonster hoef je bij audi niet aan te kloppen.

Suggestie voor een toerenmonster: een elektrische auto of een brommertje
Doe mij een cappuccino kleurige S6 Avant met cognac leder en zwarte stiksels :o

#waarblijftdieconfigurator?!
BOOORIINNGGG
Onthulling op de IAA??
Haha helemaal goed, Audi!
Hahaha, Downsizing??? GTFO, doen wij bij Audi(toch) niet (helemaal) aan mee! Mooi zo, top van Audi.

En nou weer over naar alle gefrustreerde BMW-queers die hun onevenaarba(a)r(e) (gewaande) atmosferische 6 cilindertjes moeten inruilen voor 3 cilinder PSA TURBOdieseltjes… Het woord is aan jullie!
En ow ja, leve efficient dynamics xD

BAHAHAHAHAHAHA
Dit vind ik helemaal niks de nieuwe A6, maar de A7 daarentegen vind ik geweldig de mooiste Audi sinds jaren.
Gelukkig een V8. Jammer dat hij 15pk minder heeft. Had daar 450 ofzo van gemaakt. De S8 is ook van 450 naar 520 gestegen terwijl die ook van V10 naar V8 is gegaan! Maar het zal vast wel lekker hard gaan hoor! Benieuwd wat de RS6 gaat doen. Ik zet in op 620pk! :-)
De RS5 haalt zonder turbo 450pk uit een 4.2 V8. Natuurlijk is dit blok veel laagtoeriger maar dan nog met een turbo zou er toch wel zo`n 480 uit te halen moeten zijn?? En dan 600 voor de RS?? Met een extra turbo??
Heb de nieuwe A6 al meerdere malen rond zien rijden, maar ben niet echt onder de indruk. Vind de BMW 5 serie veel mooier, mooier als een E klasse en mooier als een A6.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).