De nieuwe Audi S8 met V8 Biturbo-motor [520 pk]

Auteur: , 71 Reacties

Jawel, Audi heeft officieel bekend gemaakt dat de nieuwe S8 een compleet nieuwe V8 Biturbo-motor krijgt. Dit is de eerste afbeelding van de S8, die komende maand in Frankfurt onthuld zal worden.

De compleet nieuwe 4,0-liter V8 Biturbo-motor levert een maximaal vermogen van 520 pk (382 kW) en een max koppel van 620 Nm. Dankzij innovatieve technologieën als een start/stop-systeem, hergebruik van remenergie en cilinderuitschakeling zijn de modellen met de nieuwe motor tot wel 25% zuiniger dan de 5,2-liter V10 die hij opvolgt. Als gemiddeld verbruik wordt 10,2 liter op 100 km opgegeven, dat is met de oude S8 wel anders… Het gewicht van de S8 is 1.975 kilo.

De oude generatie S8 (D2) had ook een V8, destijds met 360 pk. Ten opzichte van dat vermogen is 520 pk een flinke stap voorwaarts! Dat hadden we niet verwacht. De V8 zorgt voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden en de topsnelheid is natuurlijk begrensd op 250 km/u. De motor is gekoppeld aan een achttraps Tiptronic automaat.

De Audi S8 is te herkennen aan 20 inch jetsers, een dikkere grille met dubbele chroomlijsten, een S8 badge in de grille, v8 badges aan de zijkant en een achterbumper met diffusor met twee dubbele uitlaten. Tot slot zijn speciaal voor de S8 comfort sportstoelen ontwikkeld. In mei van het volgend jaar verschijnt de S8 op de Nederlandse markt. Prijzen zijn nog niet bekend.



71 reacties

Nice, Audi’s mogen wel op elkaar lijken, maar ik vind het echt mooi!! ;)
Prachtig! En wat een cijfers! *kwijlt op zijn toetsenbord*
Wow, 4.2 seconden! Wat een heerlijke wolf in schaapskleren! Ik kan me voorstellen dat mensen dit ontwerp saai vinden, maar ik kan de bescheidenheid wel waarderen. Hopelijk maakt dit ding ook een lekker geluid als je het juiste knopje hebt gevonden. Ben benieuwd hoe de achterkant eruit ziet.
@sjouveur: Ah de foto’s zijn ook toegevoegd! :)
q7a1 via iPhone app
Een beetje een voorspelbaar design..
4.2 erg respectvol. Maar een S en een 7 met veel meer vermogen doen er langer over. Zelfs de nieuwe m5 die lichter is en meer vermogen en koppel ook.
De RS5 zou ook in 4.5 naar de 100 gaan maar de M3 en C63 zijn in veel testen gewoon sneller (op regen na).
Er is vaker gesproken over de fantastische cijfers van Audi, maar er heerst ook steeds meer twijfel.
Voorop gesteld 4.2 of 4.6 je merkt het niet, maar het is wel slimme marketing.
@snelwin:
Laatst stond in een autoblad een dubbeltest van een RS3 tegen een ???.
De RS3 deed 3,8s van 0 naar 100.
3,8!!
Fantastische machine, en door het 25% lager verbruik ook veel beter bruikbaar. Chapeau!
4,2 sec eerst zien en dan geloven.
Mooie wagen, op die velgen na…. maar deze S8 kan echt niet tippen aan de vorige S8…. Die was echt prachtig…
@Dimglor: inderdaad, en dan ben ik geeneena fan van audi. Maar die was wel erg mooi! Ook het geluid was prachtig
@Dimglor: http://www.youtube.com/watch?v=FBts0SpYAko

http://www.youtube.com/watch?v=Gai-MnpiYpY

http://www.youtube.com/watch?v=cd8GCNx0RLY
@jzaero: coole filmpjes, alleen in het laatste filmpje vloert ie em ff, overige is halfgas
@jzaero: Inderdaad, prachtige wagen met prachtig geluid…. Deze straalde tenminste klasse uit! ;-)
@Dimglor: Inderdaad, ook het geluid… Dat was machtig!
Nette risicoloze auto met supercijfers.
Jammer dat alle Audi’s 1 pot nat zijn
@The360box: Jammer dat jij op autoblog kan…
-edit: nutteloze bijdrage-
@The360box: Jammer dat jullie niet ff doorgingen.
De S6 en 7 krijgen hetzelfde blok. En die doen er 4.8 en 4.9 over??? Bron autoweek
@snelwin: Niet hetzelfde blok, die hebben 420pk, deze 520pk.
jaja ze krijgen het weer eens voor elkaar, ginder bij audi. we staan weer allemaal paf van de specs!
Iedereen hier vind 4.2 sec. Al snel de panamera turbo s die in dezelfde klasse zit doet er 3.8 sec. Over!!
zag met mijn slaperige ogen even niet het verschil tussen dit artikel en het volgende artikel, maar ondanks dat ze zo op elkaar lijken zijn het wel tuk voor stuk mooie wagens.. :)
@dennisr: Had er idd ook last van, weggeklikt en toen dacht ik van, he? Dit was niet het artikel waar ik net was (bij de S6) XD
moet het allemaal eens zien, een wagen van bijna 2 ton doet er 4,2 seconden over terwijl bvb de oude M6 makkelijk 200kg lichter is en er 4,6 seconden over doet met 507 PK, of een Porsche 997 S, nog lichter, doet er amper dezelfde tijd over… moet het eerst zien dan geloven… weet wel dat PK’s niet alles zeggen, kijk maar naar de GTR, die ondanks de niet enorme aantalle PK’s tijden neerzet waarbij andere wagens snel 100 tot 150PK extra voor nodig hebben…maar een audi S8 is geen GTR, al zeker niet in versnellingsbak…

Kijk al uit naar een rechtstreeks duel van deze S8 tegen de concurrentie en de tijden in tests…zou wel lafjes zijn van Audi als ze constant gaan zitten liegen over optrektijden…
@crusader: je bent je er van bewust dat een 997S onder de 3 sec naar de honderd duikt?
@sebasjuhh: Z’n reactievermogen is te traag voor een stopwatch of hij kijkt filmpjes op youtube met een onnauwkeurige timer… (Ik weet het goede woord even niet maar je weet hopelijk wat ik bedoel)
@sebasjuhh: 997 Carrera S natuurlijk, niet de Turbo S
@crusader:

PK’s zeggen idd niet alles maar helpen wel.
Ik denk dat t puike koppel geholpen door de bi-turbo voor de snelle acceleratie zorgt ;)
@crusader: 1 woord: quattro
“De Audi S8 is te herkennen aan 20 inch jetsers, een dikkere grille met dubbele chroomlijsten en een S8 badge, luchtinlaten aan de zijkant en een achterbumper met diffusor met twee dubbele uitlaten.”

Ben ik nu de enige die geen luchtinlaten ziet in de zijkant? :s

OT: dikke bak, maar de styling is niet mijn smaak, het is me allemaal ietsje té strak.
De sprinttijd is wel optimistisch vrees ik, maar met quattro weet je nooit natuurlijk :)
@vale46: oops, ik bedoel V8 badges aan de zijkant ;)
@autoblogger: I.p.v. de tekst aan te passen had je beter even photoshop boven gehaald ;)
Zou veel beter geweest zijn dan een domme V8 badge :P
En geen verchroomde zijspiegels meer? Dat vond ik nou altijd een prachtig detail van de S8.
@SJ: dat kan je in carrosseriekleur ook krijgen, bij de vorige generatie was dat ook zo.

wel een mooi motorblok, met dat rood erin!!!
Daar sta je dan met je S63,S65,E63,CLS63,C63,CL65,CL63,M5,M3,M6,R8-V8,RS6,RS5.
@jeanclaude: R8 V8 pff… Als je een R8 koopt koop je toch gelijk een V10, klinkt gigantisch lekker en hij heeft mooiere uitlaten…
Mooi. Persoonlijk vind ik dat hij een klein beetje sportiviteit mist.
520 pk, PATS!!

Eindelijk kan de S8 concureren met de S AMG’s! :D
@Tommy2: 620nm koppel heeft de S8 en de S63 amg heeft 800nm koppel, hij kan de S63 niet bijhouden, dus in welk opzicht kan hij concurreren met de S63? met optrekken niet…
@autobart: 650 Nm* En de S8 heeft quattro dus met het optrekken zit het wel goed. Alleen op hoge snelheden zal de S8 het afleggen tegen de S65 AMG. Maar omdat de A8 veel dynamischer is dan de S, die zich volledig op comfort richt, zal de S8 op bochtige trajecten een goede tegenstander zijn gok ik.
ultieme wagen voor dagelijks gebruik
@KaCh1ng: voor 4 personen* , anders een 911 Turbo :)
Wie niet meer kan wachten om het geluid te horen van deze nieuwe V8. Op de duitse Audi site is een mooie impressie te horen:

http://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/die_audi_s_modelle.html

:D
Ben ik de enige als ik deze auto toch wel een beetje té tacky vindt?
Idd. Eerst zien dan geloven…
Sneller dan een S65 AMG met 612pk en 1000Nm, het zou mij verbazen.
@koenmb:

De S8 heeft AWD, S-tronicbak en is minder zwaar.
Niet echt vreemd als hij tot 100 sneller is.
Boven de 100 wint een 65 AMG met gemak.
…. bijna 16:00 uur, kom er maar in @norge ….
@rechercheur: is die te laat :P
Geweldig dat Audi nog zo’n model er tegenaan gooit! Uiterlijk helemaal goed op die mistlamp’grille’lijn na, voor de rest top!
Dit is dan stiekem wél leuk. De gewone Audi’s vind ik saai, de RS’en zijn te overdreven. De S is bescheiden van uiterlijk, maar stiekem een brulboei. Een wolf ik schaapskleding inderdaad, en dat is altijd leuk… :)
ziet er goed uit, voor mij nog steeds de oude S8 met lambo blok, 450 pk bij 540 nm is ook prima! Bovendien halen veel sportautos en andere dat geluid nooit!
Hmm v8 badge op de zijkant…looks like tjoening by halfords.
Vind de vorige S8 er beter uitzien.
Waarom? Waarom gooit audi er niet die magische V10 in? MB gooit in de S-Klasse anno 2010 nog een dikke V8 en een V12 in de S63 en de S65, waarom audi niet? Bij die auto’s kijk je toch niet naar de wegenbelasting/ welke geldklopperij dan ook…
@autobart: Moeten we het nou echt nog uitleggen?
@autobart:

Bart, het gaat niet om wegenbelasting of fiscale bijtelling. Maar daarentegen wel hoe vaak je moet stoppen voor aan tankbeurtje onderweg naar je tweede hut in Cannes of Nice …
@autobart: S63 heeft een V8…
@autobart: Je hebt altijd nog de A8 W12 ?
Mooi hoor ,alleen jammer dat je er (bijna) je vrachwagenrijbewijs voor nodig heb.
Trage t vandaag Vrachtwagen ;)
@norge:

foutloos schrijven is ook best lastig ….
@rechercheur: Ga jij lekker naar [email protected]
@norge:

Is gewoon een kwestie van opvoeding en educatie, verder niets ….
@rechercheur: Og du har vidergående barnehage?
@norge: Ik wou net zeggen..
Dit is echt de enige variant van de A8 die mij optisch kan bekoren. Motorisch mankeert er ook niets aan ;)
Vind de Porsche Panamara veel mooier, maar dit heeft opzich ook wel wat.
De Jaguar XJ LWB Supersport, BMW 760 li, Mercedes 63 AMG L, Audi A8 Quattro 4.2 TDI werden vorig jaar aan de tand gevoeld door Topgear. De Audi was op elk vlak de betere, maar de overwinning ging uiteindelijk naar de Jaguar vanwege het ingetogen uiterlijk van de Audi.

Voor zoveel geld zou mijn eerste keus de Porsche Panamera Turbo zijn als tweede de Bentley Continental Flying Spur en als derde zou ik twijfelen tussen de Audi S8 of de BMW 760 Li.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).