Ford Evos concept heeft veel vleugeldeuren

Auteur: , 40 Reacties

Ford lichtte voor de IAA een tipje van de sluier op door te zeggen dat ze een futuristisch concept naar Frankfurt meenemen dat de designrichting van het bedrijf voor de toekomst weergeeft. Ze hebben geen woord te veel gezegd, want een futuristisch concept is de Evos zeker.

Het is een vierdeurs, vierzits fastback-conceptauto die ook nog eens lief voor het milieu is, want het is een plug-in hybride. De auto staat bol van de technische snufjes die we in de nabije toekomst nog niet tegen gaan komen, maar die wellicht in een verdere toekomst kunnen doorsijpelen naar productiemodellen.

De aandrijflijn is gebouwd rond een ‘powersplit’-architectuur, waarbij de elektromotor en de benzinemotor afzonderlijk of gezamenlijk worden gebruikt om de efficiency te maximaliseren.

De conceptauto meet 4,50 m x 1,97 m x 1,36 m en heeft een wielbasis van 2,74 m. Over vermogens of dat soort zaken wordt niets vermeld, maar dat vind ik zelf wel prettig, aangezien deze auto toch never nooit als zodanig op de markt komt. Wat andere fabrikanten dan meestal doen is hun concept met droge ogen 600 pk uit een 1.4 blok geven. Ford houdt gelukkig wijselijk zijn mond.

Gaat dit dan het model worden waar de eventuele Capri zijn inspiratie vandaan haalt? Qua formaat kan het aardig kloppen.. Eens kijken hoeveel ervan we terug gaan zien, mocht die Capri-reïncarnatie werkelijkheid worden.

Bewegend beeld van het concept vind je op autojunk.



40 reacties

Aan de stelling in de laatste alinea kan ik me erg goed vinden! Ik vind het altijd zo overdreven. Op beurzen promoten met een 2.0 diesel met 300 pk bijvoorbeeld. Dan doet Ford dit hier beter!

OT: Veel mooie lijnen op die flank. In afgezwakte vorm een concurrent voor de Audi A5?
Kijk! dit vind ik nou gaaf :)
Haha je moet wel passagiers die achter in zitten vriendelijk verzoeken de deur dicht te houden als je staat te tanken. Anders heb je een probleempje. haha
Erg mooie auto. Ik zeg een goed blok in lepelen en in 2013 op de markt brengen!

(Ja ik weet dat het niet realistisch is)
Mooi

“…maar die wellicht in een verder verleden kunnen doorsijpelen naar productiemodellen.” In het verleden?? Huh?
@pl2011: Haha, ha-ha-haastklus :) Bedoelde de toekomst natuurlijk. Dat krijg je als je je regelmatig in andere tijdzones bevindt…
Niet doen Ford! Ik ben m’n S-max ondertussen kotsmoe, en wil graag van merk veranderen. Als jullie echter met zoiets komen, dan is er een kans dat ik bij Ford zal blijven… :(
Ziet er netjes uit. nu nog het dashboard wat minder hysterisch maken en zo op de markt brengen. smoelwerk is ook netjes. beter dan het huidige ford gezicht (bij de nieuwe c-max moet ik elke keer aan een hyundai denken)
De eerste met deze nieuwe ontwerpstijl wordt de Mondeo? Hij is een beetje groot voor de nieuwe Fiesta en de Focus is net brandspankin’ nieuw.
Normale deuren, koplampen en dashboard en klaar ben je volgens mij. Net als bij de Iosis (oid)
@FIAT127: Nieuwe Capri
Mooie auto, vooral de voorzijde. Al was wel mijn eerste gedachte bij het zien van de achterkant/dak: Kijk een Renault Laguna Coupe met facelift!

@Pixed: waar wordt/ben je moe van met de S-Max dan? Als het goed is staat mijn S-Max binnen twee weken klaar voor levering bij de dealer namelijk…
Wat een prachtige concept wagen! Die mogen ze van mij direct in productie nemen!
Maar heeft ie ook achterwielaandrijving?
Wat een heerlijk smoeltje heeft deze Evos! Mag meteen in productie van mij!
Hey, de deuren van een Savage Rivale Roadyacht!
Mooie auto, hopelijk blijft het niet alleen bij een concept :-)
Ow gawd, weer zo’n Power Ranger interieur in een Ford, echt daar moeten koppen rollen. Uiterlijk is daarentegen tiptop
Apart: is Ford net van Aston Martin af, gaan ze er met hun ontwerpen doodleuk achteraan…
En wanneer komt er eindeljk weer eens een coupe van Ford?! Lijkt me de hoogste tijd en het is een beetje flauw af en toe met een gave coupe concept te komen maar nooit een coupe in de showroom te zetten…
@BJ: Ja een nieuwe Puma!
Kan iemand mij het nut van die vleugeldeuren uitleggen? Ik vind ze nutteloos.
@Emerald_Green_Jag:
Da’s cool
@PeugeotGTI: Nou, DA’s boeiend zeg… Gaaaap.
Als een deur nou te groot zou zijn om in een praktijksituatie zonder problemen open te kunnen dan kan ik het mij wel voorstellen. Nu wordt een vleugeldeur een soort Sjonnie optie/accessoire (IMHO).
@Emerald_Green_Jag: Niet op deze wagen, maar wat wel een leuk effect is hier, is dat de achterste vleugeldeur zo ver doorloopt dat het op een coupe lijkt. Dat heeft wel iets.
Snap niet zo goed waarom enkel de bestuurdersstoel rood is
moooooi, maar de achterkant is rubbish!
Mooie concept. Wellicht krijgt de nieuwe Mustang straks enkele elementen mee van deze auto.
Prachtig die voorkant, Achterkant aanpassen, interieur wat minder futuristisch (en ook wat minder plastic dan gewoonlijk bij Ford) en dan ben ik de eerst klant, wat een gaaf ding :D
Aangezien mijn favoriete Ford, de mustang, vanaf 2014 ook de verkeerde kant op lijkt te gaan.. dan wil ik wel zoiets :D
Mooi auto, maar voor de lange afstanden niet echt comfortabel en die stuur verpest het toch wel heel erg.
Eindelijk doet Ford het! Een écht coole wagen bouwen.
Prachtige conceptcar! Gelijk gaan bouwen a.u.b.! Vooral de voorkant oogt echt stoer. Volgens mij stond deze ook in het Top Gear Magazine deze maand, of iets soortgelijks..
zeeeer knap….nu maar hopen dat de eind versie, geen flauw afgietsel gaat worden….de snufjes kan ik missen, maar de lijnen zou ik graag zien behouden….dus ford designers, komen lezen…haha…
Mooi bakkie ,gaat de achterklep ook omhoog of is dat te gewoon?
Aan het design niet veel meer veranderen aub.
Gewoon een (normale) 2 deurs van maken, en er nog even Capri op plakken en in productie nemen graag!
Wow, dit is erg mooi! Alleen die naam; Evos?
Deuren heel snel open en dicht doen met alle passagiers .. Dan vliegt ie
@ Robbie

Hier is wat de Ford mensen zelf zeggen:
The quadruple gull-wing doors look great too but won’t make production. Remind me of the point of the Evos again?

Martin Smith told CAR that the Evos is ‘a deliberately ambiguous format about the length of a Focus Estate with the track of a Mondeo,’ and purely designed to show a new design direction.

A more pre-production concept set to debut at Detroit in January 2012 and heralding the next Mondeo/Fusion will reveal more.
Ford dreigt al jaren met een nieuwe Capri. Die komt er maar niet en laten we eerlijk zijn. Wie zit er nu nog te wachten op een tweedeurs Mondeo?
@FIAT127: Beetje simpel om te stellen dat een eventuele nieuwe Capri een tweedeurs mondeo zou zijn.

Zoals ik al zei, laat die Evos met 2 normale deuren en verder ongewijzigd maar komen. Ik vind ‘m vet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).