Eindelijk: een BMW met friggin lasers in de koplamp

Auteur: , 35 Reacties

Volgens mij is het BMW technologieweek deze week. Na eerder bestookt te zijn met persberichten over de zelfrijdende auto en een dubieus pb met de titel 'looking for the next gram' (we hebben ze doorverwezen naar de dealer op de straathoek), plopt vandaag een pb van historische waarde op onze deurmat. De Austin Powers-grappen mogen weer uit de kast worden getrokken, want BMW ontwikkelt laserlicht voor auto's.

De Full LED koplamp kennen we al (mede te zien in de nieuwe 6 Serie, en natuurlijk al veel eerder op de Audi R8), dus het wordt tijd de koplamptechnologie naar het volgende niveau te tillen. Hier komen ontwikkelingen met klinkende namen als “Anti-dazzle High- Beam Assistant” en “Dynamic Light Spot” om de hoek kijken. Dit laatste is een soort schijnwerper die voetgangers onder de aandacht moet brengen, zeg maar net zoiets als een lichtbak op een Amerikaanse politieauto of -helikopter.

Lasertechnolgie kan ‘binnen jaren’ serieproductie halen, en ik vermoed dan ook dat we het voor het eerst tegen gaan komen in de experimentele i-modellen. Op het i8 concept wordt het reeds toegepast (zie foto), en ook voor andere automotive toepassingen wordt het onderzocht, zoals bijvoorbeeld als vervangers van bougies. BMW omschrijft de lichttoepassing als volgt:

Laser light could then facilitate entirely new light functions for even more safety and comfort and at the same time contribute significantly through its higher degree of efficiency towards a saving in energy and fuel respectively.

Verder is het wederom een bijzonder droge technische uiteenzetting, net zoals het ‘next gram’ verhaal (waar dan ook helemaal niemand over schreef). Ik begrijp dat het Duitsers zijn, maar misschien moeten ze de stof wat aantrekkelijker maken zodat ook iemand het leest? Ik stel voor: een powerpoint-presentatie door topless vrouwen met dikke jetsers, eventueel gevolgd door een partijtje (modder)worstelen en een lapdance. Een stukje ‘dumbing down’ voor de meer visueel ingestelde medemens. Mocht je toch hunkeren naar een PDF’je vol lumens en diodes, klik dan HIER.

Om het niet geheel off-topic te maken: een laserkoplamp kan een nagenoeg paralelle lichtbundel produceren met een intensiteit die 1000 keer groter is dan conventionele LEDs. Bovendien consumeren ze slechts de helft van de energie die ene led-lamp verbruikt, oftewel: ze dragen bij aan een lager brandstofverbruik. En dat is prettig voor de door EfficientDynamics gedreven medemens.

En misschien is een laserlamp een beetje te tweaken, zodat het een mooi wapen wordt. Hebben we ook weer iets nieuws in de Death Race, wat natuurlijk een heel realistisch toekomstscenario is.

Wat hebben we nu allemaal: de gewone gloeilamp, halogeenlicht (die mooie gele Franse pitjes), (bi-)xenon, LED-lampen, en laserlicht dat er aan komt. Ben ik nog iets vergeten?
-=UPDATE: jazeker. Magnetronverlichting. Bedankt Jantje_555!=-



35 reacties

Wat betekent “friggin”?
@divine: ik heb werkelijkgeen idee
@trisx: Internettaal; staat voor ‘freaking’
@kaasboerin: Geen internettaal… meet straattaal:)
@enveekaa: de schrijver van het artikel heeft ofwel een zeer beperkte woordenschat ofwel geen respect voor zijn eigen taal.
@divine: “that music frigging sucks” meestal betekend het freaking of fucking.
@divine: eigenlijk zegt hij steeds ‘fricking’ dan is het al beter te achterhalen wat hij echt bedoelt.

OT: Ik vraag me af of ze dit echt doen omdat het een verbetering is, of omdat de lichten er gewoon specialer uitzien op esthetisch vlak, waar altijd veel aandacht voor is.
@adyton: Ik vind het wel een slimme move, lichten op een auto worden steeds mooier en stralen ook vaak luxe uit, helaas zie je o.a. de LED verlichting tegenwoordig op bijna elke (niet-premium) nieuwe auto terug, dus is het hoogste tijd voor BMW om koploper te worden in de nieuwe lichten-hype.. :lol:
Kunnen we over een paar jaar allemaal zeggen dat elke auto ‘BMW’ verlichting heeft ipv de huidige Audi LED’s.
the-budel-guy
@kaasboerin: met led van audi wordt bedoeld de full led dus ipv hallogeen/xenon is dat ookn LED
@baasbas: inderdaad! Ik eindelijk denken dat ze een systeem hebben bedacht om de linkerbaan leeg te schieten.. Jammer.. Weer niet :-/
@Alwood: dat bestaat al. Is zelfs al 40x toegepast deze maand….

Ot: techniek staat voor niks tegenwoordig!
the-budel-guy
@baasbas: het interieur van BMW is er dan wel op vooruit gegaan.
Jaaa, Death Track. Bazig spel was dat.
@baasbas: haha supercool, dit speelde ik vroeger ook! De graphics waren in die tijd echt vet.
@audir8v10: En ik maar braaf Whacky wheels spelen omdat dat andere spel te agressief was…
@baasbas: Dikke TomTom d’r in
lightsaber komt er dus ook aan :) nice
Ik denk dat lichten met 1000X de intensiteit niet zo gezond zijn voor je tegenliggers :)
Tis maar een ideetje ;)
Lasers kunnen je ogen beschadigen, daar staan ze bekend om. dus ik vrees dat ze toch gaan moeten oppassen met die technologie. Maar daar vinden ze wel iets op bij BWM!

BTW: ontbranding d.m.v. lasers, dat lijkt mij nog een zeer goede toepassing! Geen bobijnen en bougies meer, gewoon een klein laserstraaltje. Met een laserstraal kan je zelfs de ontbranding eender waar in de cilinder laten beginnen, afhankelijk waar de focus zit, waar bij een bougie de ontbranding altijd bij de bougie moet beginnen. Dus hoogstwaarschijnlijk nog betere prestaties ook! :)
@vale46: “BWM” moet natuurlijk BMW zijn.
@vale46:

een laser is alleen gevaarlijk als je het licht bundelt.
dus veel licht in een heel klein puntje.
als je er gewoon een lens voor zet die het licht verstrooit (zodat je gewoon een brede bundel krijgt) is er niks aan de hand
AAAAH?! The return of the angel eyes?
Waauw, een disco-BMW. Oh wacht, dat is Land Rover…
ik weet niet beter dat lasers verblinden, en nog doen ze het in de koplampen ? juist.. :lol:
Die powerpoint presentatie is nog niet zo’n gek idee trouwens.. :)
Heeft te maken met het feit dat je geen directe licht-/laserbundel krijgt, maar dat deze door de koplamp wordt afgebogen. Ja, ik heb het document daadwerkelijk gelezen…
@sir_smokalot: ja sorry ik niet, ik wacht nog op die powerpoint presentatie :)
Tuurlijk zijn jullie nog een lichtbron vergeten, jullie hebben er trouwens zelf iets over geschreven:

magetron verlichting, ook van BMW!
kijk hier: http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/06/na-xenon-en-led-komt-magnetronverlichting
@Jantje_555: na het herlezen van het artikel is het van Ceravision en dus niet van BMW, maar toch, hoe zou het eigenlijk ondertussen zijn met magnetronlighting?
Check!
Enne smokie, die ‘gele franse pitjes’ zijn er als gewone gloeilamp en tevens als halogeen versie hoor. Waar ik maar mee wil zeggen dat halogeen per defintie niks met gele lampen te maken heeft.
Kernfusie verlichting?
Ik geloof dat ik s’nachts ook maar een zonnebril op ga zetten. Wanneer krijgt BMW knippperlichtten die het doen?
het is overigens niet enkel laser verlichting.
het laserlicht wordt eerst nog geconverteerd door een fosforlaag (beetje tl balk idee) en dan pas naar buiten gebracht. hierdoor krijg je heel fel spierwit licht.

dat laatste lijkt me overigens wel prettig. xenon vind ik al veel lekkerder kijken als gewoon licht (veel bleker) en om dezelfde reden heb ik nog ‘ouderwetse’ spierwitte tl’s boven mijn knutselhoek hangen. je ziet er ontzettend goed mee

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).