Gespot op de ‘Ring: De Oldtimer GP – deel 2

Auteur: , 18 Reacties

Ondanks het aanhoudende geweld in de vorm van regen reden de echte mannen gewoon door. Geen ABS. Geen ESP. En als er al profiel op hun banden zat, waren het geen brede banden. Gisteren zagen jullie al een deel van wat er te zien was tijdens de Oldtimer GP op de Nurburgring, hier is deel 2.

In de klasse van Worlds Sportscars Masters (Group 4 Prototypes) reed veel mee dat voor mij geheel onbekend was, omdat ik me nooit erg heb verdiept in auto’s waar geen kenteken op mag. Dit is een raceklasse die tijdens de Oldtimer GP in acht subklassen op was gedeeld. Er was variatie van auto’s met een cilinderinhoud van 1,6 liter tot beesten met een cilinderinhoud van ongeveer zes liter, zoals de 550 pk krachtige Chevrolet motor achterin de McLaren M1B. Mijn eigen favoriet uit het rijtje is de Lola T70 MkIII, gekenmerkt door een enorm achterwerk, wat in het geval van auto’s best sexy kan zijn. Het was een populaire raceauto, want er werden meer dan honderd exemplaren gebouwd in drie series. Op basis van dit grote aantal kon de auto mee doen. De motor in de Lola T70 had namelijk een cilinderinhoud van 5 liter, waar 3 liter de maximum toegestane cilinderinhoud was. Zolang er ten minste 50 exemplaren werden gebouwd was het geen probleem…

# Make
65 McLaren M1B
29 Cooper Monaco King Cobra
94 Wolverine Sports Racer
32 Ferrari 312P
91 McLaren M1A
89 Chevron B16
101 Lola T70 MkIII

Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Tussendoor was er een DTM demonstatie waarin onder andere Jeroen Bleekemolen een demonstratie deed in een Opel Astra DTM. Tussen al het Duitse geweld reed één buitenbeentje, namelijk een Rover SD1. Deze kunnen jullie je misschien nog wel herinneren uit een aflevering Top Gear waarin de auto volledig met water wordt gevuld…

Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk

In de Historic GP -1961 reden auto’s mee met een bouwjaar vanaf 1934, zoals de Alfa Romeo P3. Ook hier kreeg ik veel te zien waar ik niet eerder van had gehoord, alléén de Maserati 250F en de Aston Martin DBR4 (niet afgebeeld) deden een belletje rinkelen. Deze groep auto’s was onder andere op grond van wielmaat ingedeeld. Een deel van de auto’s kwam uit de Formule 2, zoals de Frazer Nash, de Cooper Bristol’s en de Coper Alta.

4 Frazer Nash LM Replica
19 Cooper Bristol
17 Gordini 16
7 Cooper Alta
6 Cooper Bristol 8/53
3 Alfa Romeo P3
22 Maserati 250F CM7
16 ERA R4D
34 Cooper T43
40 Cooper Bristol T40

Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk

In de Masters GT -1965 werd gereden met personenauto’s uit de jaren ‘60, waaronder een rood-geel-witte 911 die veruit de meeste aandacht trok. Of Walter Röhrl zelf achter het stuur zat was me niet geheel duidelijk, maar de driftskills lagen er dik bovenop. Op een glad wegdek werd de auto telkens driftend de bochten door gemanoeuvreerd, vergezeld van enthousiast geapplaudisseer uit het publiek.
De meest bijzondere uit het rijtje was een Shelby Cobra Daytona Coupe (niet afgebeeld), maar helaas werd deze in de loop van een race afgevoerd. Realiseer je dat hier uitsluitend met echte auto’s wordt geracet, de Daytona Coupe moet één van de zes originele, haast onbetaalbare exemplaren geweest zijn. Er reed óók een klassieke TVR Griffith mee. Met 3,51 meter lengte is deze auto erg compact, maar de motor is wel een 4,7 liter grote V8.

159 Porsche 911
32 Lotus 26R
96 TVR Griffith
20 Morgan +4
48 Lotus Elan 26R
37 AC Cobra
45 Porsche 911
172 Abarth Simca 2000GT

Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk

In de klasse van Two seat race cars & GT’s reden 33 auto’s in 11 subklassen tegen elkaar. Hier zat een aantal fantastische Maserati’s tussen, zoals een 450S met 4,5 liter V8 voorin. Deze zat samen met één enkele auto ingedeeld in een groep met motoren tot 5 liter, de rest was minder zwaar geschut. Deze V8 werd later opgeboord tot 4,9 liter en “gedomesticeerd” in gebruik genomen in de Maserati 5000 GT, het topmodel van alle personenauto’s die het merk destijds bouwde. De Birdcages trokken aandacht met de soundtracks die uit hun sidepipes kwamen, en daarnaast waren ze heel erg snel. Één van de Type 61 Birdcages (#33, niet afgebeeld) won met een voorsprong van 1 minuut en 7 seconde ten opzichte van de tweede finisher. De 300 SLS Porter Roadster reed óók mee. Chuck Porter was de Amerikaan die een gecrashte 300 SL gebruikte om zelf een raceauto voor zijn team van te maken. Veel andere 300 SLS’en zijn op een vergelijkbare manier “ontstaan”. De 250 Testa Rossa die mee reed is trouwens recent aan het Nederlandse wagenpark toegevoegd. Wie ermee over de Nürburgring durft te rijden met regen durft hem misschien ook voor een plezierritje naar buiten te nemen, dus wie weet…

160 Lotus Elan
3 AH 3000 MkI
28 Maserati T61
27 Ferrari Dino 196S
43 Maserati 450S
8 MB 300 SLS Porter Special
31 Ferrari 250 TR
42 Veritas RS
34 Maserati T61

Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Oldtimer GP Nurburgring 2011 - Foto: Jim Appelmelk



18 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Schitterend auto’s. Is de foto boven het artikel ergens in 1080p te krijgen?
AC cobra! mag natuurlijk niet ontbreken zij zo’n evenement :D super! mooi artikel ook, lekker duidelijk wat welke auto is :D
De Ferrari 312P op wallpaper formaat please! (1920×1080)
De enige auto die mij gek genoeg aanspreekt is die Opel Astra DTM.
@The360box: Playstation-generatie zeker??
@Burdy: Vind ik leuk. :)
Prachtig, die Rover SD1!
appeltje je bent baas! Mooie foto’s en dito artikelen
Helemaal eens met bredaas. Geniet altijd van je foto’s, deze nurburgring platen zijn een mooie afwisseling van de straatplaten. Maar wat is bij de Masters GT 1965 de auto met startnummer 333? Lijkt wel een beetje op een BMW M1 maar die is pas sinds ’79 in productie?
@hansaplast:
De Tomaso Pantera, was er vanaf ’70…
Superleuk, deze reportage. Een feest der herkenning ook. De meeste auto’s hierboven rijden eind deze maand namelijk ook op Spa.
Mooi leven hebben die mannen, racetechnisch gesproken in elk geval!
Die ouwe bakken met sigaarpijp wat een geniale bakken zijn dat zeg hoop er ooit nog geld genoeg voor te hebben om er een aan te kunnen schaffen, merc DTM is toch wel heel bruut, ga binnekort zelf ook in DTM bak rijden en dit exemplaar lijkt me wel wat, heel vet dit
Voor mensen die een wallpaper van de 312P willen hebben:
http://dl.dropbox.com/u/279225/bg-ferrari.jpg
Andere foto, iets aangepast naar mijn smaak, maar misschien
de moeite waard.

http://dl.dropbox.com/u/279225/bg-ferrari-small.jpg
Schitterend evenement zo tezien. Spijtig dat er niet van iets dichter kon gefotografeerd worden op het circuit. Nietemin een mooie reportage met dito foto’s.
En aangezien. De Ferrari nogal in de smaak valt, kunnen jullie deze wellicht ook wel smaken..
http://4.bp.blogspot.com/-46hOWDNHv4w/TlKZELNeVrI/AAAAAAAABq4/-wVzCG1fApA/s1600/5144.jpg
Ik post in de toekomst wel es geregeld enkele van mijn opnames op autojunk..
@appeltje: 300 sls moet 30 slr zijn. Zijn volgens mij maar 3 coupes van gemaakt, zijn veel mooier als de roadster. Alemaal in eigendom van Mercedes zelf. Ooit gehoord dat een sjeik op 1 van de 3 17!! miljoen heeft geboden maar dat MB hem niet verkocht.
@Kaje: 300 slr

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).