Ciao bella! Alfa Romeo 159 uit productie

Auteur: , 158 Reacties

Geliefd door velen, gehaat door misschien nog wel meer. Alfa Romeo moet het binnenkort stellen zonder 159 in de orderboekjes waardoor u voortaan bij Alfa alleen nog kan kiezen uit de Giulietta en de MiTo.

Het is nog niet officieel bevestigd maar bronnen melden dat de fabriek waar de 159 tot voor kort van de band rolde leeggehaald is om ruimte te maken voor de productielijnen van de nieuwe Fiat Panda. De 159 is naar verluidt alleen nog maar uit voorraad te krijgen in vier kleuren en met één motor.

De 159 is nooit het succes geweest wat Alfa ervan had gehoopt, topman Marchionne noemde de 159 zelfs een fout. Een prachtig ontwerp is niet genoeg voor goede verkopen en de techniek uit de stallen van GM kon niet alle Alfisten over de streep krijgen. Jammer, want de 159 was geen slechte auto. Helaas voor Alfa ook niet de beste, zo concludeerde ook Wouter toen hij hem in 2008 mocht testen in de 3.2 V6 TI uitvoering. Zoals Wouter het wist te verwoorden: “Dit is het lekkere wijf dat iedereen wil maar dat de afwas niet doet en niet kan koken.” Wat Wouter probeerde te zeggen is dat je deze auto kocht op basis van emoties en niet omdat het de meest verstandige keus was.

En nu? Als je een Alfa wil rijden dan ben je voortaan veroordeeld tot een Giulietta of MiTo. Een opvolger voor de 159 -die waarschijnlijk Giulia gaat heten- komt waarschijnlijk pas in 2013 en tot die tijd is een grotere “premium” Italiaan alleen te krijgen bij Maserati of Ferrari. Tenzij je de Chrysler Thema (of was het nou Lancia 300C?) meetelt, maar dat heeft natuurlijk niets met Italiaans design te maken. Of misschien dat er binnenkort een gerebagede Passat op de markt komt? Ik denk dat ik op zoek moet naar een andere favoriete auto.



158 reacties

Wel jammer, zeker als het is om plaats te maken voor zo’n lelijke panda.. maar word wel tijd dat ze deze gaan maken:


http://www.lamacchina.nl/wp-content/uploads/2010/12/alfa_romeo_nuova_giulia.jpg
@dennisr: Als topper wordt gesproken over een aangepaste 3.3 Pentastar V6, voorzien van MultiAir-technology.
Dat kan niet mis zijn, ik hoop dat het een mooie wagen word.
@tom307: klinkt goed idd :D als hij net zo word als op het plaatje (en ik hoop toch echt met 159 koplampen, al zie ik het nog niet gebeuren) dan is het zeker weten een gave auto :D
@dennisr: Dat ziet er goed uit ja.
Laatste mooie auto van Alfa. Hopelijk komt er een waardige opvolger, al vrees ik het ergste met de huidige ontwerpstijl.
@Tommy2: +1, de laatste normale wagen van Alfa verdwijnt.. Zonde zeg.
jammer was een prachtwagen… mito en giulietta zijn anders ook erg mooi..
@mercedesgl: Dat vind ik ook wel. Niets mis met de Guiletta en de Mito. Alhoewel de designtaal van de 159 en de Brera me meer kon bekoren.
Vreemd dat er een gat zit tussen de 159 en de Giulia. Sowieso niet goed voor de verkoop van een merk…
@Esprit_de_Flandre: komt omdat de Giulia zo enorm vaak is uitgesteld. En de “aankoop” van Chrysler heeft het schema van Fiat/Alfa nog verder “in de war” geschokt.

De Giulia moet immers zijn platform delen met toekomstige Chrysler & Dodge modellen en de Alfa Romeo Giulia moet geschikt zijn voor de Amerikaanse wetgeving.

Overigens is Alfa sowieso enorm slecht in het “opvolgen” van modellen.

Kijk maar eens naar de 147 en zijn opvolger. Dat heeft ook allemaal onnodig lang geduurd en leverde veel te veel vertraging op.
@robbie: Dat ze dan de 159 nog wat laten langer lopen. Het is en blijft een mooie auto, dus niemand gaat ze dat kwalijk nemen. Als die nieuwe dan klaar is, kunnen ze dan meteenovergaan naar de nieuwe Alfa-Dodge Giulia…
Jammer, misschien wel de mooiste in zijn klasse, hoewel de 156 nog mooier is.
Opgeruimd staat netjes!

Premium en italiaan gaan nu eenmaal niet samen. De afwerking en degelijkheid die we gewend zijn van duitse auto’s is voor alfa helaas te hoog gegrepen. Zij kunnen zich beter op de sportieve markt richten.
@desoper: Wel eens in een Alfa gezeten? Ik gok van niet, want qua degelijkheid en afwerking vond ik de 159 bijzonder sterk!
@Vanquish: Regelmatig in een Alfa gezeten. Echter nog niet in een 159.
Maar oa de 156 vind ik kwa afwerking slecht. De V6 maakt maakt een lekker geluid maar relatief weinig snelheid. Verder is de elektronica waardeloos en zijn er vaak meerdere pogingen nodig om de auto gestart te krijgen.
Dit zijn mijn ervaringen met Alfa en wellicht zullen die van jouw beter zijn.
@desoper: blijf jij maar lekker in je ergonomische duitser hoor, Alfa zal jou niet missen. Lekker zonder kraak in je dashboard…maar niet te hard de bocht nemen he?
@vincenzo: Zal ik zeker doen ja, Hard door de bochten gaat helaas niet lukken ivm onderstuur met mijn FWD icm de zware dieselmotor.
Ik kan me daarom ook niet voorstellen dat sportieve bochten met de 159 wel mogelijk zijn.
@desoper: Maak een proefrit en ervaar het zelf ;). “Je bent pas een autoliefhebber als je Alfa hebt gereden” Ik begreep nooit waarom, totdat ik het zelf ervaarde. En nu ben ik een Alfist.
@Vanquish: Omdat ik genoodzaakt ben om veel km’s te rijden heb ik vorig jaar helaas een diesel moeten kopen. Om toch nog enigzins te kunnen genieten van het rijden wilde ik geen 4-cilinder diesel (met bijbehorend traktorgeluid) en geen automaat.
De keus wordt dan meteen zeer beperkt. Ik zag net dat de 159 ook met 5-clinder diesel geleverd is.
Jammer dat ik hier nu pas achter kom, anders had ik ondanks de slechte verhalen waarschijnlijk toch een proefrit gemaakt met de 159.
@desoper:
– Lamborghini
– Ferrari
– Maserati
– de Tomaso
– Bizarrini
– Intermeccanica
– Isotta Fraschini
– Cisitalia

Je hebt helemaal gelijk, Italianen en premium.
Ze hebben het gewoon uitgevonden.
@desjonnies: De helft van dat lijstje is of pleite of meuk dat altijd stuk gaat, designen kunnen ze daarintegen wél. :)
@kaasboerin:
Enig idee hoe ‘premium’ de rest van de wereld toen was?
Amerikanen waren de enigen die toen premium konden bouwen.
@desjonnies: Gezien jouw lijstje, je nickname en avatar heb ik een andere definitie van premium.
@desoper:
Dacia?
zijn de brera en de spider al uit productie dan?
OT: echt jammer.. was fan van de 195sw.. kennissen hadden een 159sw TI en het viel me wel op dat de binnenruimte krapper was dan de 156. maar toch jammer dat er nog geen opvolger is.
@kevinc3: die zijn sinds 2010 al uit productie. Die werden in fabrieken van Pininfarina gemaakt. En die fabriek zijn inmiddels verkocht aan De Tomaso.
http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/16/alfa-romeo-spider-nu-al-uit-productie
@robbie: goed op de hoogte dus :) thnx
Mooi design, echter een behoorlijke rammelbak en fors duurder in de lease dan z’n directe concurrenten. De nasleep mbt de hoge onderhoudskosten van de 156 is de 159 nooit te boven gekomen. Daardoor redelijk kansloos in de zakelijke markt.
@rechercheur: Hoezo rammelbak? :O
@rechercheur:
Dikke Bullshit en vooringenomen aangeleerd gedrag opmerking.
Zowel de voorganger van de mijne, een dikke Passat TDI als de 159 zijn dik en dik gewaagd aan elkaar.
De Passat was iets zuiniger.
En over de Climatronic was ik beter te spreken.
En de kofferbak was prettiger en groter.
Maaarrrr de zit in de Alfa, het sturen en de remmen zijn gewoon beter voor elkaar bij de Italiaan.
De bochtensnelheid van de JTDm ligt zo hoog dat het bloed uit je hersens wegdraait.
En iedere keer als ik mijn lieverdje zie staan denk ik Che bella macchina, de Passat was ook een mooiert maar ze miste net dat ene stukje ten opzichte van mijn Fiat in een design jurkje.
Oh, de Passat is niet betrouwbaarder dan de 159
En leasen, dat doe ik never nooit.
Ik koop en betaal.
En rijd dan 3 – 4 ton
@desjonnies: Zo is dat ;)
@desjonnies @Vanquish @alfamail

Ik heb eens de 159 3.2 V6 Ti demo van de importeur vier dagen mogen ‘lenen’, dezelfde als waar Wouter in gereden heeft voor zijn rijtest. Dus ik weet prima waar ik het over heb. En ik vond het een rammelbak, veel piepjes en kraakjes in het interieur, te brede naden tussen diverse materialen in het dashboard, lelijk plastic op het stuur wat iets blauw/grijs metaalachtigs moet suggereren. Maar bovenal kan de 3.2 niet waarmaken wat je er van zou mogen verwachten. Veel herrie, passie, emotie en kabaal, helaas weinig prestaties.

Met betrekking tot het leasen;
vrijwel alle leasemaatschappijen pakken de statistieken van de laatste drie jaar m.b.t. het voorgaande model erbij. In het geval van de 159 is deze tijdens de introductie dus gecalculeerd op de onderhoudskosten van de 156. En … de 156 was niet bepaald een auto waar leasemaatschappijen erg gelukkig van werden. Daardoor is de 159 de eerste drie jaar van z’n bestaan gestraft door de onkosten van de 156. Dat maakte ‘m voor de leaserijder niet interessant.
@rechercheur: De gemiddelde mens wordt niet verdrietig van de 260pk die de 3.2 levert. Goed, het is wat tam voor het topmodel van de 159, maar vooruit gaat ie wel. Daar komt bij dat ie atmosferisch is, dus je kunt er nog veel aan sleutelen om dat op te lossen. Desnoods een turbo. Al vind ik dat misschien wel een tikkeltje overdreven. Feit is wel dat geen enkele Duitse auto, hoe degelijk en goed die ook mag zijn, ook maar in de buurt komt bij het gevoel dat je krijgt in een Alfa.
@rechercheur: nooit in gereden zeker???? Rammelbak???? @%&#$%@*&@@ je weet niet waar je het over hebt l…. !
@alfamail: Misschien is onze rechercheur eens uitgeleend aan de carabinieri en raakte hij gefrustreerd dat hij de Italiaanse sportwagens niet kon bijhouden met zijn Alfa :D
Nog 1 van de mooiere wagens die er zijn, achter en voorlichten zagen er prachtig uit.
Ongetwijfeld de mooiste van de klas, met voorsprong. Spijtig genoeg is het merendeel van de bevolking liever een grijze muis en hoeft hun auto enkel te rijden…
Shit hé, nu al? Ik zou bijna durven zeggen dat ik dit het mooiste design ooit vind. Al die supercars zijn natuurlijk erg leuk, maar het is pas echt een prestatie om een alledaagse auto te ontwerpen die niet gaat vervelen. Wij hebben een witte TI thuis staan en na bijna 3 jaar vind ik het nog steeds een beauty. En ook al komt de techniek van GM, een slechte auto is het absoluut niet!
@Vanquish: Sowieso wel een van de mooiste koplamp ontwerpen ooit, vind ik dan.. zoiets zie je nergens en het past ook bij de rest van de auto, het liefst zou ik de Giulia met die koplampen zien.. blijven hopen.. :)
@Vanquish: Inderdaad! Een van de mooiste in zijn segment, zeker de SW. Zonde hoor…
Dit vind ik erger dan die Aventador die stuk is… :(
Nou, eerlijk gezegd kan ik er niet heel erg mee zitten, er was toch geen hond die hem kocht. Kunnen ze nu hun energie richten op een waardige opvolger met wél echte Alfa motoren en rij-eigenschappen. Vrees alleen dat we dat door dat hele Chrysler gedoe kunnen vergeten, ze zijn stevig aan het badge-engineeren de laatste tijd bij de Fiat groep.
@stationcar: Hoe minder er verkocht worden, hoe specialer ze later worden ;)
Is een Alfa, zal er niet om wenen…
Vind het eigenlijk maar vreemd dat hij zo weinig verkocht werd, is wel een hele mooie wagen.. Als er nog een keer 1 te koop staat voor een mooie prijs dan koop ik hem misschien nog wel..
@dennisr:

Antwoord: restwaarde, onderhoud, rammelbak ….
@rechercheur: Enige ervaring? Waarop baseer jij je mening eigenlijk op?
@Nv:

inzake rammelbak: ja, eigen ervaring, vier dagen gereden in een 159 3.2 V6 Ti
inzake restwaarde, onderhoud: zijn de woorden van de leasemaatschappij
@rechercheur: 4 dagen is geen ervaring, heb ervaring (m’n ouders eigenlijk) met 2 alfa’s waar ik amper problemen mee heb. Met de 2 merc’s die we hebben gehad was het echter een heel ander verhaal, veel problemen veel duurdere onderhoud etc. Zijn mercedessen drm rammelbakken, nee…
@Nv:

vier dagen ervaring was meer dan genoeg om te besluiten geen Alfa 159 te gaan rijden, en toch een BMW 325i te kiezen ….
@rechercheur:

4 dagen !!

ik koop een auto in 5 minuten ..
dat komt omdat ik (net als iedereen) vooringenomen ben ..
bij een nieuwe auto ga ik louter naar autodealers om 100% zeker te weten dat de concurentie zwaar kut is ..

en mijn vooringenomenheid volledig terecht ..
@lincoln:

Ik had eigenlijk gehoopt dat die vier dagen genoeg zouden zijn om mij te overtuigen om wel voor de 159 Ti te kiezen. Helaas heeft dat averechts uitgepakt, en ben ik vervolgens gevallen voor de wat smallere kiertjes en naadjes van BMW.
@rechercheur:

the devil is in the details ..

ik zou mijn geld er ook niet insteken (echt geld .. dus geen autoblog geld) ..
vind het wel een schitterende auto .. voor een ander ..
Prachtig design had deze wagen. Daar kon Alfa trots op kon zijn.
Heel treurig nieuws. Ik word toch altijd een beetje blij als er een 159 langs komt rijden. Het is zo’n verschrikkelijk mooie auto! En het treurige dat alfa alleen nog maar kleine modellen heeft word wel pijnlijk benadrukt eind eerste alinea
Nu mogen de Chinezen ermee aan de haal?
echt een beauty, jammer dat het nu voorbij is maarja ze moeten door, en die concept van de gulia ziet er toch ook wel erg goed uit
De 159 is altijd een beetje het ‘miskende talent’ geweest.
Als opvolger van de populaire 156 had de 159 het Alfa vaandel over kunnen nemen, echter is de 159 op een ongelukkige manier en op een ongelukkig tijdstip in de markt gezet.
‘Fijne’ Frits Kroymans zou weleens effetjes Alfa in Nederland op de kaart zetten, niet dus, waarvan de 159 direct schade heeft ondervonden op de helaas zo belangrijke lease markt.
Voeg daar aan toe dat Ome Frits de boel voor Alfa Romeo in Nederland behoorlijk heeft lopen vernachelen en dealers en fabrikant wantrouwend tegenover elkaar hebben gestaan, voeg dan het ingrediënt er aan toe dat een heleboel Alfa dealerts destijds ook merken als SAAB (niet ironisch of sarcastisch bedoeld) voerden en de keuze was snel gemaakt.
Er schijnt destijds zelfs sprake te zijn geweest van een volledige terugtrekking van de Nederlandse markt.
@desjonnies:

Jammer dat je de feiten niet kent …

Kroymans kon Alfa ook niet van de verdrinkingsdood redden, om meerdere redenen;
– ontbreken van groene labels, alleen maar stinkende 25% bijtellers in het toenmalige assortiment
– hoge onderhoudskosten van de vorige generatie (o.a. 156), waardoor leasemaatschappijen de 159 ‘duur’ hebben gecalculeerd, daardoor zakelijk niet interessant
– te grote voorraden 159’s met “oude motoren” die aan de straatstenen niet meer kwijt te raken waren, die exemplaren zijn de dealers in de maag gesplitst, en waren onverkoopbaar
@rechercheur: Wat voor auto heb jij eigenlijk?
@SimonMc:

Want ? ….
iets Duits …
@rechercheur: Jammer dat jij de feiten nogal kleurt… Jonge jonge; je werkt bij de Almachtige Leasegod op de calcullatieafdeling???
De AR 159 blijft de mooiste sedan, het tijdloze design kan zo nog 10 jaar mee. Ook een van de eerste degelijke Alfa’s, sindsdien is Alfa goed bezig. Alfa moet weer premium in de markt gezet worden.
Mooie auto; altijd gek op geweest! Maakt je dag altijd wat mooier, alhoewel de guilliedingetje in het alfa rood met 18 inch velgen ook bijzonder mooi is! Alfa is een heerlijk merk, zou het persoonlijk verkiezen boven een vw/bmw/mercedes. Heel misschien wel boven een Audi, maar dit alles is uiteraard persoonlijk.
Fantastische auto. En dan gewoon vol in het rood met de 18inch TI velgen er onder. Hoop dat ze met een waardig opvolger komen.
@Vreddy_B: Ti velgen zijn altijd 19 inch heel jammer dat hij weg gaat mijn vader heeft er 1 en hij is geweldig om mee te rijden, vakantie casanova gevoel gegarandeerd
*leest comments hierboven*

Blijkbaar vond iedereen deze auto mooi, maar niemand nam de moeite er eentje te kopen…
@robbie: ho ho, niemand had het geld om er 1 te kopen :lol: maar wat ik al zei, als ik een keer 1 zie staan, voor een goeie prijs (en ik kan het betalen) dan zou ik hem best willen kopen :D
@dennisr: 2 de hands vindt je ze voor 13 000 euro met rond de 60 000 km, tog een koopje
@mercedesclsfan: idd een koopje, zeker een optie voor mij! :)
@dennisr: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=200079675
Deze is schitterend nog geen 50 000 km, nog geen 13 000 euro en 200 pk
@mercedesclsfan: Een hele mooie idd! goeie kleuren en goeie prijs! en 200pk is zeker niet verkeerd..
@dennisr & @mercedesclsfan: Hier heb je al een 1.9 Jtdm met nog geen 160.000 km op de teller voor slechts €6.500,-.
http://www.autotrack.nl/tweedehands/alfa_romeo/159/7997266
Kosten geen drol die dingen.
@robbie: Nee die kosten idd niets maar ik raad je toch aan 1 te kopen met zo weinig mogelijk kilometers, een vriend van me had ook zo een extreem goedkope gekocht maar had er heel veel problemen mee.
@robbie: jammer van de kleur maar de prijs is idd super, kan zelfs nog wel als beginners auto, als je daar even voor gaat sparen.. :D
Misschien dat het ook met de prijs te maken had?
Ow ow ow wat zonde, dankzij ome Frits heb ik nooit mijn 159 mogen ontvangen, hij stond fully loaded klaar achter het hek, alles failliet. Auto nooit gekregen…

Nu heb ik een Volvo V50, echter bij iedere 159 die voorbij rijdt toch nog steeds jaloers………..

Onbegrijpelijk dat een concern als Fiat er keer op keer de introductie moet uitstellen van de opvolger van de 159 want de 156 heeft wel degelijk bewezen dat er een flinke markt is voor een goed alternatief voor de duitse leasebakken ( of zweeds in mijn geval ;-)
@ropp: Dat een dealer failliet gaat betekend nog niet dat je geen 159 had kunnen kopen ? :P ook al is er ook niks mis met de volvo :)
@dennisr: Natuurlijk wel, wachten op een nieuwe importeur, dan weer 1 bestellen, is wel heel veel tijd overheen gegaan!
Ps. en nu had HET moment geweest de opvolger te lanceren : BMW 3 / Audi A4 zijn redelijk op leeftijd ( wel mooie auto’s ), mondeo kent iedereen wel, passat is nou weer niet echt “nieuw”.

Kortom dit had HET moment geweest om de opvolger succesvol te lanceren !!!!
@ dennisr : Jawel want ik had hem besteld via Kroijmans dealer, zowel importeur als dealer beide failliet. Daarom was er geen enkel zich op wanneer er weer auto’s leverbaar waren.

Contact gehad met div. onafhankelijke alfa dealers, niemand kon een zinnig woord zeggen wanneer er weer auto’s leverbaar werden.
Zonde en jammer, nog altijd de mooiste auto in zijn klasse en een waardige concurrent voor de gevestigde orde. Beetje krap van binnen en natuurlijk wat Italiaans-gevoelig voor elektronica, maar wel een echte rijdersauto en met de laatste 1750 Tbi motor ook weer passend voorzien van mooie Italiaanse techniek. Alfa had deze auto moeten blijven bouwen tot de opvolger gepresenteerd is, maar dat kan zo nog maar 2 jaar duren. Jammer jammer, maar gelukkig voor een ramsjprijsje straks tweedehands te koop. Op naar de nieuwe Giulia, want een Alfa blijft toch je ware…
De dealer zei inderdaad al dat bestellen niet meer mogelijk was ivm productiestop.

Word je bijna gedwongen om een A4 te leasen. Sufheid ten top!


Waar haalt iedereen toch die GM techniek vandaan?
Zover ik weet ging de ontwikkeling van dit platform samen met Saab, tot een bepaald moment waar zij uit de ontwikkeling stapten en het dus geen GM techniek meer is.
Er waren wel die op GM gebaseerde V6’en en een van de 4 cilinders(?) die van GM afkwamen, maar die zijn al een aantal jaar niet meer leverbaar.

Het falen van de 159 heeft alles te maken met een te hoog introductiegewicht en slecht motorenaanbod in de verdere levenscyclus. Ondanks een aardige reductie in gewicht tijdens MY08, was het toen al te laat om van de imagoschade af te komen.
@Jimmie: Heeft wat jaren nodig gehad om te rijpen, te lang achteraf. Had nog wel ff meegekund maar zal wel niet rendabel zijn.

Maar nu nog maar 2 modellen in B en C segment, relatief veel dealers in NL tsja.
Zet 100 van de best verkochte eenheidsworsten op een rij met één Alfa ertussen en je pikt hem er zo uit.

Jammer van de 159, ik vindt het een mooi model. Maar de huidige modellen zijn ook wel leuk. Het is alleen even wennen.

Maar voorlopig tuf ik nog even door in m’n GT :)
Ik snap werkelijk niet dat niemand die FIAT idioten eens de waarheid verteld; bij deze dan maar stelletje @%$#^@*&@@&%# !!!

En dan hou ik me NOG in!!!

Nog niets bekend over een opvolgen, als het maar geen Chrysler word!!!

Ik heb godzijdank mijn supermooie fijne 159SW nog met 150 pk JTDM!


Kielhalen die Marchionne, nep Italiaan!
Ik word niet gauw verdrietig, maar nu is het toch gelukt….
Neen: voor mij NOOIT een Passat of ander Duits biermerk, ik wil ALFA!!!!!!!
@alfamail:

goed zo ..
jezelf binden en beperken lijkt me een perfecte keuze gezien je moeilijk te controleren emotionele toestand ..
@lincoln: vond mijn woordgrapje anders wel aardig, maar kennelijk lust je geen bier…
@alfamail:

klopt ..
en meestal ben ik wel sterk in het detecteren van dat soort grappen ..

you win ..
@alfamail: off-topic, maareuh, waarom is je naam eigenlijk alfamail ipv alfa-male?
@SimonMc: je snapt het woordgrapje niet wil je zeggen? Meen je dat nou echt???
@alfamail: Ik snap hem, maar wist niet zeker of je het erom deed of niet ! ;)
Misschien kan bij de opvolger eindelijk die nummerplaat weer eens komen waar ie hoort: IN HET MIDDEN.

Ik koop geen Alfa voordat die plaat goed zit, lol.
@clubbtraxx: hahah, dan zul je nooit een Alfa rijden denk ik, als je de Giulia ziet, die krijgt ook gewoon het kenteken aan de zijkant, kan immers ook niet anders, vanwege die mooie grill :D die overigens niet mag verdwijnen! :P
@clubbtraxx:

Waarom hoort die plaat in het midden?
Je rijd toch zeker geen Ford StreetKa omdat de uitlaat in het midden zit? Of heb je ook zo’n lelijke DTM-ruitenwisser omdat ie zo lekker fier overeind in het midden staat?

Sorry, maar dat gezeur over die plaat gaat er bij echt nooit in. Heb me er ook nooit aan gestoord dat ik maar aan 1 zijde een achtermistlamp heb. :)
Ik las ergens dat er een kleine voorraad is geproduceerd. Inderdaad één motor, zoals hier al genoemd, maar alleen maar in TI-uitrusting. Nice. :D
Heel spijtig idd! Ik hoop toch ooit eens in een TI rond te rijden.
station was prachtig!
Er bestaan ook nog occcasions! Kan je kiezen uit een 75, 33, 155, 156, Alfetta en Montreal.
…de GT ook nog.
het wordt tijd dat er eimand bij Alfa aan productplanning gaat doen in Italie (of kan ik dat gaan doen?), ze maken er een zooitje van; als Alfa liefhebber wordt je zo vanzelf (helaas) naar een ander merk gedwongen.
Als leaserijder eerst bij Alfa geweest(tenslotte Sprint/33/155/156 gereden)maar Guilietta te klein en geen Station en 159 veel te duur, dus??? Ander merk, met pijn in mijn hart.
Volgens alfa garagist komt de opvolger al in 2012
Dit klopt niet helemaal, de productie is nog niet gestopt.. die gaat door tot en met oktober. Wel klopt het dat er een voorraad auto’s wordt gemaakt waarvan er enkele tientallen naar NL komen ter overbrugging van de tijd tot de Giulia.

Eind september/begin oktober worden de laatste 159’s gebouwd die nog naar volledige wens van de klant konden worden geconfigureerd.
Daarna beginnen ze met de voorraad auto’s die dan nog wel bestelbaar zijn, maar inderdaad in maar enkele kleuren en configuraties. Dingen zoals Bose soundsystem kunnen dan niet meer.

Hoe ik dit weet? De mijne (’n jtdm 170 TI Competizione) zit nog net bij de laatste productierun waarvoor nog vrij besteld kon worden.. en wat ben ik blij dat ik haar nog krijg, met Bose enzo :)

Ik rij nu overigens een BMW 3 luxury line van de laatste serie, en qua comfort, rijeigenschappen en kwaliteit kan een Alfa er makkelijk mee concurreren.. ik doe m zelfs eerder weg omdat een Alfa gewoon fijner rijdt. jammer van het imago want zo’n italiaan zit echt fantastisch goed in elkaar!
@binkie:

mijn oprechte felicitatie ..
Ik vindt gelukkig de Guilieta een goede verassing. De auto oogd Alfa, en volgd niet gelijk de massa. Dat moet de Alfa liefhebber aanspreken, en ik als niet Alfa rijder vindt de Guilieta een ‘echte’ Alfa. Trouwens de 159 vindt ik ook een mooie en ‘echte’ Alfa.

Die CEO van Alfa Macronie of hoe die heet doet een domme uitspraak de 159 een vergissing te noemen. Maar zonder die uitspraak was er geen Italie. geen Alfa.
Dus die uitspraak van de CEO is heel Italiaans.
@tarquesh:

LOL ..
@lincoln: leg eens uit? ik wil meelachen maar begrijp werkelijk geen r**t van die hele reactie…
Wat een heerlijke reeks met commentaar.
Toont mooi aan wat de 159 toch aan emoties vrij maakt…. wat je ook van de 159 vind.
@rechercheur
misschien is het leuk eens bij deze link te kijken:http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/34066-autokosten-afschrijving-gemiddelde-waarde-na-8-jaar.html

ik zie geen noemenswaardige verschillen tussen bmw en alfa, jij?

mijn ervaringen met een 5 serie zijn net zo slecht als die van jou met een 159; een bmw is blijkbaar niet gemaakt voor een m onderstel, want deze auto viel bij 60dkm ook door mand qua rammels en andere ongemakken.

wel eens goed bekeken hoe de voorlaatste 5 serie gespoten is? een sinaasappel ziet er beter uit!
wel eens gezien hoe mooi de chroom strip van de bestuurdersdeur van dezelfde 5 serie aansluit bij die van de achterdeur? echt duits maatwerk?
om nog maar te zwijgen over de gescheurde spruitstukken van de 30 en 35d, de panorama daken welke stuk gaan (er zijn zelfs bedrijven in gespecialiseerd die bij je langs komen, blijkbaar een gat in de markt!)

ik ga hier beweren dat alfa geen problemen heeft, maar zeggen dat een bmw of vw of audi veel beter is, is onzin.
betere marketing, ja
een sterkere naam, ja
een hogere betrouwbaarheid, nee
@lapoelkan:

Zie jij geen verschillen in afschrijving, toch grappig …

Alfa Romeo 156 = 76,8%
BMW 3-Serie = 68,8%

Alfa Romeo 166 = 84,9%
BMW 5-serie = 75,3 %

Alfa Romeo Spider = 63,7%
BMW Z3 = 54,8%

Volgens mij lees ik hier toch echt dat een BMW gemiddeld zo’n 10% minder afschrijft. Of zie jij het anders ? …
@rechercheur: Ik snap je punt en het is financieel zeer logisch, maar slaat je comment als reactie op lapoelkan niet een beetje als een tang op een varken?? Nergens in zijn verhaal lees is iets over afschrijving. Dit is ondanks dat het een terecht punt is een redelijke ‘cheap shot’ ‘vindt je niet?
@T-Spark:

Volgens mij begint @lapoelkan met het verzoek of ik even op een linkje wil doorklikken en noemenswaardige verschillen tussen Alfa en BMW zou kunnen vinden. Achter dat linkje zit een tabel met afschrijvingspercentages, waaruit juist blijkt dat Alfa’s zo’n 10% meer afschrijven …dus !?
@rechercheur: Wat kan jij door drammen om je gelijk te halen en Alfa lekker de grond in boren met de bekende borrelpraat. Oh, je hebt een 159 gereden en basseerd daar nu je hele anti Alfa betoog op. Wie weet was dat exemplaar wel extreem slecht bereden door de vorige eigenenaar maar dat boeit je waarschijnlijk niet.

Ook de afschrijving slaat kant nog wal vind ik. Kijk eens niet naar percentage`s maar naar geld. Wedden dat de BMW rijder harder getroffen wordt als wordt gekeken naar nieuwwaarde en afschrijving. Het vergelijk wordt helemaal dramatisch voor BMW als je hem het zelfde uitrust als een vergelijkende Alfa.

OT ; Voor mij is de 159 een waanzinnig mooie auto die er nog eens uitspringt wat design betreft. Ik kan niet begrijpen dat de gemiddelde automobilist zo kan vallen voor de Audi`s en VW`s van deze wereld.

Het is jammer dat er zo`n slecht beleid wordt gevoerd door het FGA management en hoop stiekem dat Alfa alsnog verkocht zal gaan worden aan een partij die wel het beste voor hebben met het merk.
@ferry832:

Als je even wat beter gelezen zou hebben, dan had je volledig zelfstandig kunnen begrijpen dat het de 159 3.2 V6 Ti demo van de importeur betrof. Hetzelfde exemplaar als waar Wouter zijn rijtest-video mee gemaakt heeft. Maar jij schiet meteen als reflex in de verdediging, zwarte vlek voor je ogen en begint te spugen.

De grap van de importeursdemo’s is dat deze na iedere “uitleensessie” minuscuul gecontroleerd worden, en alle euvels verholpen worden om vervolgens weer uit te kunnen lenen aan de volgende journalist, relatie, etc. Dus als de importeursdemo al een rammelbak is, dan vraag ik me af hoe er een exemplaar bij zou staan die inderdaad slecht bereden is door de vorige eigenaar …
@rechercheur:
Jij houdt van BMW’s, vind ik best.
Ik niet.
Ik hield ooit van BMW’s
Dat wil niet zeggen dat ik in de mythe van BWM zal trappen.
En ik ken zat mensen die never nooit meer een Beier zullen kopen net als ik.
Maar dat wil niet zeggen dat ik een Beier af zal zeiken of
er negatief over ga doen.
Ik reageer dan gewoon niet.
Omdat iedereen in zijn eigen ding mag geloven van mij.

De mythe van BMW is zo sterk dat een BMW gewoon niet slecht KAN zijn. Want dan ben jij als eigenaar een lul.
En dat is volgens mij de enige betekenis van het woord premium.
laat mij lekker nederig zijn met mijn Alfa.
Kieren zo groot dat ik ’s winters een bontjas moet dragen.
Rammeltjes en piepjes zo hard dat ik een vierduizend watt radio heb laten installeren.

Over je afschrijving verhaal kan ik kort zijn :
Dat slaat werkelijk nergens op.
@desjonnies:

De onderliggende cijfertjes met betrekking tot het afschrijvingsverhaal komen @lapoelkan, heb ik niet zelf verzonnen. Moet je dus bij hem zijn ….

Wie zegt dat ik van BMW houd? Dat verzin jij, bravo, wat een aanname. Ik rijd nu BMW en ben er inderdaad erg tevreden over. Hiervoor heb ik twee Audi’s gereden, en ook een Volvo. Over die Audi’s was ik ook tevreden, over de Volvo duidelijk minder. Voordat ik BMW ging rijden, heb ik uitvoerig proefgereden in de Alfa 159, en was niet overtuigd. Was zelfs een behoorlijke tegenvaller. Mooi design, dat wel, maar qua afwerking en prestaties niet geweldig.

Dat jij Frits Kroymans de schuld in de schoenen schuift voor het mislukken van Alfa, dat is natuurlijk de grootste lariekoek. Dat heb ik bovenstaand al uiteengezet., maar daar reageer je vooralsnog niet op, logisch …
@rechercheur: Logisch?
Ik denk dat je idd wel twee gevoelige snaren hebt geraakt.
Echter moet je het hear-say effect van het omvalen van Kroymans niet onderschatten.
Verder kan ik me voorstellen (aanname) dat voor velen de vormgeving van de 159 over de top is. We zijn zulke individualisten he, geen kuddedieren toch?
Kijk hoe we nu door de media de volgende crisis ingeluld worden.
@desjonnies:

Bij Kroymans heeft destijds een directie op Alfa Romeo gezeten, die flink door het dealerkanaal heeft geveegd en een aantal dealers op een zijspoor heeft gezet. Dan maak je uiteraard geen vrienden. Echter ontstond het ‘probleem’ al eerder, o.a. door het niet groene aanbod van motoren en te grote voorraden die er doorheen gedrukt moesten worden. Iedere dealer kreeg ongevraagd een aantal onverkoopbare 159’s op de stoep, terwijl er een nieuw motorenaanbod aan stond te komen.

Persoonlijk vind het het design van de 159 erg mooi, maar na het proefrijden had ik toch wel wat vraagtekens bij o.a. afwerking, en vond ik een BMW 3 een meer betere keuze. De 159 is/was ook erg prijzig in de lease, dat is ook niet voor niets …
Schitterende auto’s
Heb vroeger een 156 gehad en dacht laat ik eens kijken voor een 2de hands 159 maar dat viel tegen.
Die auto’s lijken wel van beton zo zwaar dat ze zijn.
@rechercheur
Ach ja, het is maar net hoe je de cijfers vergelijkt,
ik zat meer te denken aan het volgende:
?basis vs. basis:
alfa 147 71% afschrijving in euro’s: 15700
BMW 3-serie 68,8% afschrijving in euro’s: 25100
verschil in afschrijving: 2,2%. Verschil in euro’s: 9400.

?grootste middenklasse vs. grootste middenklasse:
Alfa 156 76,8%, afschrijving in euro’s: 20500
BMW 5-serie 75,3%, afschrijving in euro’s: 33300
verschil in afschrijving: 1,5%, verschil in euro’s: 12800.

?Grootste sedan vs. grootste sedan:
Alfa 166 84,9%, afschrijving in euro’s: 30900
BMW 7 serie 78,2%, afschrijving in euro’s: 65700.
verschil in afschrijving: 6,2%, verschil in euro’s: 34800.

?cabrio vs. cabrio:
Alfa Spider 63,7%, afschrijving in euro’s:23700
BMW Z3 54,8%, afschrijving in euro’s: 21200
verschil in afschrijving: 8,9%, verschil in euro’s: – 2500.

Ik zie het inderdaad een beetje anders, helemaal als je naar de bedragen gaan kijken.?Gezien de reacties hierna begrijp ik dat je ook een groot Audi fan bent, ik zou je daarom nogmaals naar de link willen doorverwijzen en reken dan vooral ook eens uit hoeveel extra euro’s je af schrijft bij onze VAG vrienden.

Zoals al eerder gezegd in mijn reactie, Alfa is niet probleemloos, alleen andere merken zijn dat ook niet. ??
Wel opvallend dat je volledig voorbij gaat aan de aangemerkte punten over de afwerkingskwaliteit van het door jou geroemde BMW.? Is dat hetzelfde waar je desjonnies van beticht, het niet reageren op je uiteenzetting???

Gezien de reacties hiervoor, is het gebruikelijk het hier op de man te spelen, dit lijkt mij niet de bedoeling van reageren op een artikel.??

Mijn reactie was gericht op de aanname dat Alfa’s slecht zijn afgewerkt&hard afschrijven.? Andere merken zouden dit niet hebben of zelfs veel beter zijn.? Ik vind de verschillen zeker in percentage’s relatief klein, in euro’s zie ik meer geld verdwijnen bij BMW.
?
@lapoelkan: in verhouding verdwijnt er duur meer bij Alfa, BMW is duurder in aanschaf dus ook logisch meer ‘verlies’ door afschrijving, maar in procenten bij Alfa nog altijd meer zo te zien..
@lapoelkan:

Hahahahaha, wat een enorme onzin loop je nu te verkondigen … :-)

Een Alfa 147 met een BMW 3-serie (zou de 1-serie moeten zijn)
Een Alfa 156 met een BMW 5-serie (zou de 3-serie moeten zijn)
Een Alfa 166 met een BMW 7-serie (zou de 5-serie moeten zijn)

Zo lust ik er nog wel een paar, dit slaat namelijk nergens op ….

Nu wil je het ook nogmaals gaan proberen ten opzichte van Audi. Dan wil je zeker de 147 met een A4 gaan vergelijken, of zou het misschien toch logischer zijn om deze af te zetten tegen een A3. Zeg het alvast maar op voorhand, voordat je weer met die kromme vergelijken aan komt zetten … wat een kletspraat.
@lapoelkan:

Op speciaal verzoek, ik weet dat ik je er een plezier mee doe;

Alfa Romeo 156 = 76,8%
Audi A4 = 62,8%

Alfa Romeo 166 = 84,9%
Audi A6 = 79,0 %

Is het meteen duidelijk waarom een Alfa 156/159 zo duur is in de lease, ten opzichte van een Audi A4. Zit maar liefst een verschil van 14% in afschrijving ….
ja ach, selectieve selectie is ook een manier om gelijk te krijgen. gezien de modellen niet helemaal gelijk lopen, heb ik ze zo voor je vergeleken.

we kunnen ook samen even de totale afschrijving in euro’s per merk optellen?

nog steeds niks op de afwerking en spuitkwaliteit van bmw?
en is het lastig voor je om niet over iemand anders zijn reactie te zeggen dat het kletspraat is? getuigd van weinig respect. je zou ook kunnen zeggen dat je het er niet mee eens bent. klinkt heel anders.
@lapoelkan:

Hahaha, de modellen lopen niet helemaal gelijk, en daarom vind jij een Alfa 147 wel gelijkwaardig aan een BMW 3-serie of Audi A4 !?

Jouw vergelijk raakt kant noch wal. Een 156/159 concurreert met de BMW 3-serie en Audi A4, en niet met de BMW 5-serie en Audi A6. Leuk bedacht, helaas …

Wil je perse wat horen over de spuitkwaliteit van de BMW 5-serie, prima: dat is jouw mening. Typisch dat jij daar ineens over begint, terwijl we het hier in den beginne over de 159 hadden. Moet ik nu vervolgens gaan opsommen wat er allemaal slecht is aan een Alfa? Beetje onzinnig, vind je niet ….
@rechercheur
14% en hoeveel euro verschil zit er dan in?
gaat het je nou om het percentage of om wat het je echt kost?
@lapoelkan:

Hahaha, net zolang de BMW 3-serie en Audi A4 substantieel goedkoper is, dan de Alfa 156/159, in het maandelijks leasetarief, interesseert met dat met name.

Ow ja, jij kwam aanzetten met je lijstje m.b.t. afschrijving, en nu moet je behoorlijk wat moeite doen om het weer recht te kletsen. Was er dan niet over begonnen.
@rechercheur
zie ook direct lease,
159 tbi 200pk sw ti 773 euro
a4 avant 211pk pro line 788 euro
bmw 325i m sport touring 218pk 932 euro
@lapoelkan: je kan niet alle prijzen leuk op gaan noemen, want er is ook nog altijd verschil in wat je er voor krijgt.. ik kan ook wel zeggen dat een alfa goedkoper is dan een bmw, maar bmw krijg je er meer voor ? ik ben het dus niet eens met je vergelijking, want de vergelijking is niet compleet..
@lapoelkan:

Hahaha, nu wil je de Alfa 159 ineens toch wel met de Audi A4 en BMW 3-serie vergelijken, terwijl je een uurtje geleden nog stellig en overtuigend vond dat de Alfa 147 een beter vergelijk was. Je bent wel erg inconsequent.

Wat wil je nu bereiken? Ga je net zolang met cijfers goochelen tot je ergens toch je gelijk kunt halen?

Wel grappig overigens dat je nu met DirectLease komt aanzetten, want Kroymans heeft centen in DirectLease zitten, dezelfde Kroymans als de voormalig importeur van Alfa Romeo. Toevallig dat net zij Alfa’s scherper aanbieden dan andere leasemaatschappijen, of bestaat toeval niet !?
@ rechercheur
ik hoef mijn reactie niet recht te kletsen of de link naar de afschrijvingen, ik lees het alleen anders en gebruik niet alleen de cijfers die me uitkomen. de percentages ontlopen elkaar niet bijster veel, qua euro’s ontloopt het elkaar des te meer.

grappig dat in al je reacties je alleen blijft aansturen op de onderdelen waar jij zin in hebt, maar niet op bijvoorbeeld mijn punten voer de lak kwaliteit, afwerking of duurzaamheid van een bmw.
@lapoelkan:

Je leest het anders … ga je echt je best doen om aan te willen tonen dat een Alfa 147 dezelfde categorie is als een BMW 3-serie, of een Alfa 156 vergelijkbaar met een BMW 5-serie. Hahaha, wat een enorm slecht verhaal, een 147 vergelijken met een BMW 3-serie.
:-)

Jij wil graag in euro’s rekenen, doe je trucje eens voor op basis van de Audi A4 en de Alfa 156. Dan blijkt dat ook in euro’s de Audi A4 de ‘goedkopere’ auto is, en dat ook nog eens op basis van 21.000 km meer op de teller bij de Audi. Dus wat is je punt ?

De lakkwaliteit van de BMW. Wat wil je horen? Zoals ik al eerder zei: dat is jouw mening. Heb je ook cijfertjes of verdere harde onderbouwing, of blijft het slechts een mening?
voor de diesel liefhebbers:
159 SW 2.0 JTDm 170 Ti 841 euro
A4 Avant 2.0 TDI 170pk pro line 885 euro, alhoewel de S line beter in de buurt van de Ti komt, helaas is die 978 euro.
BMW 320d Touring 184pk, luxury line: 938 euro, M Sport: 970 euro.
Nog 1 die zowel in het voordeel als nadeel van zowel BMW en Alfa spreken. 2x 100.00km test. De BMW doet het echt heel goed in deze test:
http://www.autobild.de/artikel/100.000-km-dauertest-bmw-320i-touring-772404.html
De Alfa doet het redelijk:
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-alfa-159-sportwagon-2.4-jtdm-20v-distinctive-828941.html

Echter, onderaan staan de kosten per kilometer inclusief afschrijving.
BMW: 0.49 cent, Alfa: 0.45 cent.

Nogmaals, ik zeg niet dat Alfa veel beter is dan andere merken, maar om te zeggen dat andere merken veel beter zijn, en minder afschrijving hebben (of minder kosten, maar net hoe je het wil zien), is niet waar.
@rechercheur
heb jij uberhaubt al cijfers getoond?
Tot nu toe zijn je verhalen gebaseerd op 3 of 4 dagen rijden in een demo. Voor de rest is elke reactie ook slechts een mening, van jou.

Je geeft aan dat de lease tarieven van alfa hoger zijn, zie directlease voor een huidige stand van zaken.

Ik laat je een link zien naar afschrijvingscijfers in percentages en absolute afschrijven. Hierbij valt voor meerdere modellen te zien dat een BMW in absolute cijfers meer geld afschrijft.
Je vindt 1 auto waarbij de Alfa meer afschrijft in euro’s dan een Audi, is dat dan je parade paardje?

Ik laat een 100.000km test zien, waaruit blijkt dat de BMW inderdaad een goede auto is, de alfa het iets minder doet, maar uiteindelijk kost de BMW per km meer.

Aangezien de 1 serie er nog niet was toen de 147 uit kwam, is het een lastige vergelijking, dat ben ik met je eens.
Daarom leek het me beter de grootste sedan met de grootste sedan te vergelijken and so on.

Aangezien je dit blijkbaar echt belachelijk vindt, mijn voorstel het eens in euro’s per merk te doen.
Blijkbaar is het dan makkelijk voor jou de A4 er tussen uit te pikken en de overige 4 of 5 modellen over te slaan?

De lak van een BMW is inderdaad mijn mening, te weinig verf gebruikt, met een mooie sinaasappel afwerking. Ga eens langs bij een paar schade herstel bedrijven en zij zullen je het zelfde bevestigen en misschien zelfs wel laten zien.

Voordat je op een blog begint met opmerkingen als “Heb je ook cijfertjes of verdere harde onderbouwing, of blijft het slechts een mening?” zou ik er zelf eerst eens voor zorgen dat je cijfers of andere harde onderbouwing hebt, ipv een paar dagen raggen in een demo en nog wat andere losse opmerkingen.
@lapoelkan:

Hahaha, wat een betoog. Vind je het erg als ik dat later even op m’n gemak lees, het is nogal een lap tekst.

Sowieso blijft overeind staan dat het vergelijken van een Alfa 147 met een BMW 3-serie helemaal nergens op slaat, als een tang op een varken. Alfa zou willen dat de 147 (of Mito) in het D-segment zou kunnen concurreren, grapjas.

Je voorstel om het in euro’s per merk te doen, dat veeg je zelf al eerder onderuit, omdat je terecht aangeeft dat het modellenaanbod van de verschillende merken niet vergelijkbaar is. Dus wat wil je dan vergelijken, appels met peren !? Ook dit slaat wederom nergens op …

En ja, het vergelijk tussen de Alfa 156/159 en Audi A4 is mijn paradepaardje, het bovenstaande artikel gaat namelijk over de 159 en jij wilde graag een vergelijk met een VAG product, dus bij deze ….
@dennisr
Wat krijg je er dan meer voor volgens jou?
Ik heb een 159 met ti sportpack inclusief leren sportstoelen,19inch, een sportonderstel, skirts en nog wat sportieve dingen naast de sportieve modellen van bmw en audi gezet.
@lapoelkan:

Als je allemaal zo graag cijfertjes naast elkaar zet, doe dat dan eens tussen de meeste courante / bestelde exemplaren van merk X en Y.

Misschien al eens bedacht dat BMW op dit moment met name de 320d EDE (touring en sedan) aan het verkopen is, inderdaad zo een met 20% bijtelling. Alfa kan geen 159 leveren met fiscaal gunstige tarieven, dus niemand wil in zo’n stinkende rammelbak rijden. Audi en BMW leveren wel 20% bijtellers in het D-segment. Daar zit ’t wezenlijke verschil …
@lapoelkan: oh ik heb niet voor niets het vraagteken erbij gezet, ik weet niet precies wat je meer of minder krijgt, maar ik wou alleen aan geven dat je dat wel mee moet rekenen, dat je bijv bij bmw standaard je navi hebt en dat het bij alfa op de optie lijst staat, om maar iets te noemen..
@dennisr:

Wat krijg je meer bij de 159;
dat is leder, 19″ velgen en een dikke fiscale bijtelling …

:-)
@rechercheur
Dus omdat ik voor de vergelijking van lease tarieven wel mee ga met jouw vergelijking ben ik inconsequent?
De 1 serie was er 8 jaar geleden niet, dus kunnen we die ook niet afschrijven.
We kunnen het nog steeds per merk doen als je wilt?

Voor wat betreft het googelen met cijfers, kom eerst zelf eens met iets anders dan je mening, bijvoorbeeld met cijfers. Dat praat wat makkelijker dan met iemand die zijn volledige betoog op hangt aan een uit de hand gelopen proefrit.
zijn hier ook nog auto liefhebbers .. of alleen maar krentenwegers ??
@lincoln:

Inderdaad, eindelijk iemand die het wel snapt…

Als je nu gewoon zegt dat je een Alfa rijdt, omdat je het een fantastische auto vindt, en verder schijt hebt aan de centen, dan heb je een prima verhaal. Ik heb zelf een Ducati M1100s in de schuur staan, en die heb ik niet gekozen op rationele overwegingen. Dan zou ik wel een Suzuki gekocht hebben. Ga je een Alfa proberen te rationaliseren op basis van cijfertjes, dan ga je natuurlijk nat.
@rechercheur
lees het wanneer je wilt,
feit blijft dat de hele reacties begonnen zijn met jouw opmerking over afschrijving.
zelfs met laten zien dat ook de door jou geliefde merken niet echt rustig aan doen met afschrijving in percentages en in absolute bedragen, blijft voor jou blijkbaar voorop staan dat de leasemaatschappij zegt….

ik blijf er bij dat de kwaliteits verschillen van vroeger nu niet meer zo groot zijn, en ik denk ook zeker niet dat het 5 10 of 20 duizend euro meer waard is in absolute afschrijving.

wat ik wel denk is dat iedereen zijn eigen favoriete merk heeft, wat ook goed is.
net zoals iemand met een bmw geen minder leuke dingenwil hore
n over zijn merk,ben ik af en toe sommige onwaarheden over alfa een beetje beu. zeker van iemand die er 4 dagen in heeft mogen rijden.

natuurlijk zijn niet alle merken gelijk maar gezien de stelling van rechercheur over de betere afschrijving van bmw, lijkt het mij een leuk vergelijk tussen de afschrijvingen van alle modellen van bmw en alfa in procenten en bedragen. reken maar dat een lease maatschappij dat ook mee neemt, hoeveel euro’s iets kost.
@lapoelkan:

Prima, doe je ding, laat maar eens wat zien!
Kom maar door met die cijfertjes …. ik ben benieuwd. :-)
@lapoelkan:

Over die leasemaatschappij;
neem dan meteen even de kosten voor de berijder mee, inclusief fiscale bijtelling. Gaat er als bestuurder immers om wat het rijden van een auto je maandelijks kost, dus ook wat de fiscus van je afneemt. Laat eens wat cijfertjes zien op basis van de BMW 320d EDE (€ 39.200,- x 20%), Audi A4 TDIe (€ 37.850,- x 20%) en Alfa 159 JTDm (€ 35.950,- x 25%). ben benieuwd …. snap je nu waarom die Alfa’s aan de straatstenen niet te slijten zijn?
Goedzo, weg dat ding. Prachtig, mooi, echt, snif snif.. Nu tijd voor vernieuwing, modern, goed en met een schuin oog naar Chrysler. We willen toch niet dat alfa een tweede rover of jaguar wordt?
@raphael:

beter betrouwbaarder mooier en winstgevend !!
dat men zoveel tijd en energie kan steken in het vergelijken van die gegevens…
kies gwn wat je zelf mooi vindt en zeik niet over andermans keuzes ;p
Jammer, want ik vond die koplampen echt een van de mooiste die rondrijden.
http://www.autoevolution.com/images/testdrive/gallery/alfa-romeo-159-18-tbi-2010-500_7.jpgl
@lincoln

nog bedankt voor je felicitatie ;)

mijn roestige dure rammelbak met torenhoge bijtelling is net gebouwd en staat klaar in Italie.. :D
Zomaar even een reactie op die VAG fans; Alfa en Fiat roesten al 35 jaar niet meer; met de komst van de Fiat Tipo waren zij zo’n beetje de eerste die carroserieen galvaniserden (verzinken dus) en kunststof delen voor de boddy in massa productie toepasten, net zoals dat Alfa de uitvinder is van jullie TDI…
Marchione is volgens mij een totale blamache. Laten ze alsjeblieft deze man opsodemieteren en vervangen door een strijdvaardig type die gevoel voor marketing heeft. Hij is blijkbaar meer bezig met Chrysler en het maken van valse beloftes.

Ik heb die man nooit wat gevonden. Zo’n softponum in een wollen spencertje. Een slapjanus. Het Fiat concern en zeker Alfa heeft een krachtige CEO nodig die doorpakt, de concurentie aangaat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).