Je zal maar Cadillac-importeur zijn in deze dagen. Je biedt een product aan dat eigenlijk heel specifiek voor een paar liefhebbers is, in een door Duitsers gedomineerd landschap. Gelukkig had je altijd nog de relatief lage prijs van je product als troefkaart. Tegenwoordig is dat als sneeuw voor de zon verdwenen, met dank aan onze Europese CO2-obsessie.
‘Waar wil ik naar toe met dit verhaal?’ vraag je je wellicht af. Directe aanleiding is het persbericht dat de Cadillac CTS-V Wagon vanaf heden ook in Nederland verkrijgbaar is. Op zijn thuismarkt een auto die geweldige ‘bang for buck’ levert. 564 pk’s uit een luide, grommende, klinkerverslindende (want 747 Nm), 6,2 liter V8-motor met compressor, die ook (met iets meer pk’s) in de Corvette ZR1 ligt (hardrijfilmpje met kale Duitser en Caddy-fanboy op ABHD). Qua performance een geweldige auto, die als het goed is ook nog heel snel de Nurburgring rond stuurt. Althans, zijn sedanbroertje kan het. In minder dan 8 minuten (!)
Helaas voor ons Europeanen staat zuinigheid en CO2-reductie niet zo hoog op de Amerikaanse agenda, en zo heeft het dus kunnen geschieden dat de CTS-V sedan (met 6MT) in slechts 3 jaar tijd in prijs is gestegen van 112.990 euro (2008) naar 134.500 euro in 2010 tot een ‘whopping’ 159.216 euro nu, waarvan maar liefst 79.146 euro aan BPM. Voor de Wagon moet zelfs 164.471 euro worden neergeteld.
En hoeveel kosten zijn Duitse concurrenten ook alweer? De nieuwe E63 AMG (Estate) doet 136.200 euro (140.400), en voor de F10 M5 moet je 132.250 euro neertellen, terwijl de voorgangers van beiden juist een heel stuk duurder waren. EfficientDynamics is a bitch….
U begrijpt: daar word je als Cadillac-dealer in Nederland niet vrolijk van. Slechts de grootste fanboy met overmatig veel vrij besteedbaar inkomen zal de keuze voor een (in feite paar jaar oude) CTS-V Wagon maken, superieur onderstel of niet. Gelukkig voor GM is de VS een iets grotere markt, dus van die paar niet verkochte exemplaren in Nederland zullen ze niet wakker liggen. Maar waarom de Wagon toch in Nederland wordt aangeboden is mij een raadsel. Hebben ze er dan echt zo veel vertrouwen in dat ze er nog 1 of 2 slijten?
Een kleine nuancering: de prijsstijging komt voor een niet onaanzienlijk deel door de nieuwe importeur. Voormalig importeur Kroymans had scherpere prijzen en nam genoegen met minder. Immers, onzuinige Co2 hokken zijn in Nederland in de basis alleen maar goedkoper geworden.
79 reacties
Het belastingbeleid is niet veel te verwijten, de onwil van Amerikaanse merken des te meer. Als ze niet mee willen in die ontwikkeling geven ze feitelijk al aan de Europese markt niet serieus te nemen.
Aan de andere kant, de ALS moet volgens Caddy’s ambities ook in Europa gaan verkopen.
@135i: Kan cadilac geen zak aan doen, en het zal ze ook geen aars interesseren dat ze hier die 10 CTS-V’en verkopen of niet.
Gewoon een kwestie van de beschikbare R&D gelden daar investeren waar ze denken het meeste rendement eruit te halen. Bij GM ligt de nadruk waarschijnlijk bij de bread-and-butter modellen, niet bij modellen die worden verkocht om hun prestatievermogen waarvan het verbruik (althans in de V.S.) nauwelijks van belang is. Deze wagens zijn so-wie-so al een niche, en Europa is een niche-markt voor Cadillac (en Corvette) dus niet de moeite om daar specifiek veel in te investeren.
Niemand. Misschien ken ik te weinig ambtenaren.
Bovendien zal afschaffing van de BPM so-wie-so geleidelijk moeten gebeuren, en niet ineens, anders gaat de automarkt (tijdelijk) instorten.
De enige reden dat BPM bestaat is dat de overheid z’n begroting niet rond krijgt en hier een makkelijk cash cow zag om het begrotingstekort te verkleinen.
We hebben helaas te veel jaren achter elkaar de PvdA in het kabinet gehad en die lossen tekorten niet op door te bezuinigen, maar door meer belasting te heffen op ‘luxe’ producten (en hoge inkomens).
Gaat allemaal een beetje te ver met dat nieuwe CO2 gejammer, en de echte autoliefhebbers lijden er vooral onder.. denk dat ik op latere leeftijd maar de grens over ga.. om wel te kunnen genieten van mn geld..
En het mooie is, mijn oom gaat in Amerika wonen :D dus dat bied mogelijkheden, bedankt voor de tip! :)
Amerikanen leven dan wel in ‘the best country in the world’, heel slim komen ze niet over eerlijk gezegd, waaom nemen ze nog genoegen met zulke auto’s? Man man man, ze liggen echt mijlenver achter op de rest van de wereld! Goeie dag, dat interieur ook zeg, wie wil nou zoveel geld betalen voor zo’n rijdende kerstboom?!
Volgens mij lig jij mijlenver achter op de rest van de mensheid..
En echt achter liggen ze ook niet, magnetic ride bijv eerder hierop dan een 458.
Jij bent zeker zo iemand die denkt dat Corvette`s en vipers niet door de bocht kunnen omdat het amerikanen zijn en 1 op 1 verbruiken.
Andere merken hebben óók last van die belastingregels, dus als je model pak hem beet €30.000,00 duurder is dan de concurent kún je dat met goed fatsoen niet afschuiven op de belastingregels.
Kan best zijn dat de motor van de Caddy in vergelijk met een even grote concurent zuinig is (geen idee welke auto nog zo’n motor heeft tegenwoordig, maar goed), in vergelijk met de V8 van de M5 (4.4lkm ipv 6.2l voor de Caddy) is het ronduit een zuipschuit: de M5 loopt 1:10.1, en de Caddy 1:6.8… Dat is een behoorlijk verschil. En je hebt maar 4pk meer in die Caddy.
Dus.
Mogen ze wel magnetic drive hebben uitgevonden, daarmee ben je niet meteen helemaal bij de tijd ofzo. Get real…
Waarom staat er ‘Je reactie moet nog worden goedgekeurd.’ onder mijn reactie van net? Kan niemand hem dan nog zien? Of heb ik wat verkeerds gezegd?
Ah, vandaar, dankje voor de reactie!
Ik snap overigens best dat ze een auto, die meer uitstoot heeft wat duurder maken, vind ik ook prima.. maar dit gaat gewoon te ver..
Ik snap wat je bedoelt, en ik ben het ergens ook wel met je eens, die belastingen zijn natuurlijk belachelijk hoog, dat is gewoon zo. Maar het blijft een feit dat motoren als waar het hier over gaat een buitensporig hoog verbruik hebben. Al hadden we geen belasting, blijft het nog een feit dat het veel zuiniger kán. Je betaald zélf je benzine, en ik kan met niet voorstellen dat jij het gaaf vind om elke 350km je tank vol te storten ter waarde van ruim honderd euro.
Maar ik weet het wel goed gemaakt, zodra het zover is dat ik een dure bolide ga aanschaffen vertrek ik wel naar Duitsland ofzo :)
Z06 haalt op veel delen een lager verbruik. fabriekscijfers zeggen echt niks.
En magnetic ride is zeker niet het enige stukje techniek in zo,n cadillac. Als je beetje verstand van techniek had gehad dan wist je wat er allemaal in zo,n ding zit.
Zal best, dat een Lexus hybride meer verbruikt. Hangt van veel dingen af. Wat verbruik van de grootste Lexus hybride betreft, de LS600h, hij loopt volgens opgave 1:10.8. Stel dat je een Lexus lomp rijdt en een een Z06 ook, zal de Lexus ongetwijfeld meer gebruiken, maarja, die weegt dan ook wel ietsje meer, 2265kg voor de Lexus tegen 1418kg voor de Z06, dat scheelt 847kg, dat is het gewicht van een Smart! Reken je even mee wat dát in je vebruik doet? Heeft die Z06 ook nog een betere luchtweerstand. Oftewel, het is appels en peren vergelijken.
Had je moeten doorzien ‘Technische’ man…
Ten tweede sportwagens zoals een Z06 hebben juist een slechte luchtweerstand. Door de brede banden, spoilers en diffusers.
Inhoudelijk erg geslaagde reactie, dankjewel.
Leuk dat je meedoet hier.
Veel liever dit dan de M5 en zeker de E63AMG
Maar dit doet denken aan al die Europese auto’s, die de nek werden omgedraaid in de jaren 60 & 70, omdat ze niet in de VS mochten worden verkocht.
Niet dat Cadillac door protectionistische maatregelen buiten de deur wordt gehouden, maar idd. kijken ze bij GM alleen maar naar hun eigen markt.
En idd. zijn auto’s teduur in Nederland, zo ook woningen, onderwijs en gezondheidszorg.
Eer ik de kans krijg, ben ik hier weg..
“AB checken op vrijdagmiddag half 3…”
Ja en? Jij zit toch ook op AB om 1515 uur, om op mijn post te reageren?!
En mijn kritiek is gewoon terecht. Men betaalt in Nederland steeds meer, terwijl de dienstverlening achteruit holt. Maar ik begrijp dat ik daar (van jou…en wie ben jij dan) niets van mag zeggen?
http://www.autotrader.nl/auto/cadillac/amersfoort/3h6p8/cadillac-cts-62-v8-cts-v-automaat-564-pk/detail/?zoekopdracht=cadillac%7Csorteer-op-prijsvolgorde-en-prijs-aflopend
Alles draait om geld.. de wereld mag vergaan.. zolang de overheid maar geld vangt..
Ach, zal ik bij de Belgische Cadillac-invoerder wel eentje halen voor 85000 euro ofzo dan ;)
gewoon een ordinaire belasting-inner ..
gewoon domme slaafjes van Griekenland ..
WTF. (Als ik een beetje moeite zou doen, zelfs nog goedkoper, via mijn kanalen in Detroit. Factory direct business)