BMW 3 Serie E46: overzicht en aankooptips

Auteur: , 146 Reacties

Het is een periode die men vaak negeert: net te oud voor mensen die van nieuw houden, net te jong voor klassieker- en youngtimer-liefhebbers. Toch is dit een klein meesterwerk van BMW. Gemiddeld bijna 100kg lichter dan zijn opvolger en nog lekker 'analoog'. We willen graag een paar E46's voor het nageslacht bewaren.

Nieuw verkrijgbaar van 1998 tot en met 2005. De BMW 3 Serie E46 is belandt in het sjonnie/petje/aso tijdperk. De periode in een auto-leven waarin de meeste slachtoffers vallen, de overgebleven auto’s voor het grootste deel verpest worden met aanhang plastic en Halfords-gadgets, en niemand nog enig respect heeft voor onderhoud. Red de BMW E46’s!

Het is een bijzondere auto uit misschien wel BMW’s meest kleurrijke tijdperk. Geleverd in meer smaken dan de meeste mensen kunnen onthouden. Te koop met 1,8 liter viercilinder, 2 liter viercilinder of zescilinder, 3 liter zescilinder, hele snelle 3,2 liter zescilinder en zelfs kortstondig met 4.0 V8. Voor ieder wat wils: moeders, de racefanaat, familieman of vermogend verzamelaar.

BMW 3 Serie E46 sedan

In het begin was er alleen de E46 sedan. Na een jaar werd het meer en ging BMW los: er kwam een coupé en een touring. De cabrio was in de maak. En ze bedachten een nieuwe M3. Voortbordurend op de vorige generatie (E36) maar met een nieuwere, fellere 6 cilinder lijnmotor. De M3 kwam er ook weer als cabrio en eenmalig als touring. De M3 werd lichter gemaakt, sneller, met standaard sequentiéle bak; de M3 CSL. Zo snel, als je op de Nordschleife één keer mis schakelt met je E92 M3 GTS dan lig je er een halve ronde op achter. Heel kort maakte BMW een paar echte race-afgeleide M3 GTR’s met 4 liter V8 (444pk). Zelfs in haar laatste productie-jaren stond de E46 nog bekend als ideale rijdersauto. Met vierwielaandrijving OF achterwielaandrijving. De E46 in een notendop.

Toch is niet alles rozengeur en maneschijn met deze vierde generatie dreier. De duurste zescilinders hadden de naam minder mishandeling te accepteren dan die uit de vorige generatie 3 Serie’s. Bovendien waren de turbo’s op de diesels in die tijd niet altijd even betrouwbaar bij BMW. BMW verkocht er veel, wat de kwaliteit niet altijd ten goede kwam.

Ok, stel dat we een BMW 3 Serie E46 willen inslaan, voor het nageslacht. De ideale tijd om in te stappen is daarvoor aangebroken maar het vraagt wel veel uitzoek-werk.

Twee uitvoeringen van de E46 zijn echt de moeite waard om te bekijken: de 325i en 330i. Fervente dieselaars kunnen eventueel op zoek naar een 330d. Extreme fanatiekelingen gaan opzoek naar een mintyfresh BMW M3 CSL (E46). Houd er wel rekening mee dat de duurdere uitvoeringen ook veel meer (gaan) kosten in het (te verwachten) onderhoud. De CSL in het bijzonder. De sleutel in alle gevallen is: een zo jong mogelijk exemplaar met zo weinig mogelijk kilometers op de teller. We willen immers een zo mooi mogelijke auto bewaren: rond de 100.000 km is de wens (bouwjaren 2001-2005).

BMW M3 GTR

Een jong en kilometer-arm exemplaar doet, mits goed onderhouden, vaak amper onder voor een nieuwe auto. Zeker als ze deze eeuw gemaakt zijn. Weet je de juiste te vinden dan zijn deze nog goed voor heel veel jaren en kilometers plezier. Heeft de auto veel minder gereden dan 7500 km per jaar dan is dat wel weer een aandachtspunt. Van stilstaan is een auto nog nooit beter geworden. Vaak blijft belangrijk onderhoud dan liggen, ook bij de dealer.

Kijk ook altijd naar de marktwaarde. Een volledig originele E46 is moeilijk te vinden maar hoeft niet duur te zijn. Als je er eentje tegen het lijf loopt die verdacht goedkoop is laat em dan lekker staan! Let natuurlijk op de standaard zaken, bij de E46 weigert de centrale vergrendeling soms en de PDC kan niet altijd correct werken. SMG (Sequential Manual Gearbox) is meer speciaal en kan ontzettend leuk rijden. Handgeschakeld is ook goed (lekker basic) en een normale automaat is natuurlijk altijd comfortabel. Prijzen lopen extreem uiteen voor de verschillende motoren, modellen en bouwjaren. Van 2 rooitjes voor een matige 1999-er tot €15k voor een net en jong exemplaar. Voor een echt goeie CSL zal je uiteraard (op de GTR na) het diepst in de buidel moeten tasten.



146 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
mooi artikel! deze auto moet inderdaad gered worden, zou jammer zijn als die helemaal verdwijnt tussen de petjes, vind het zelf een erg mooie auto, zou hem ook graag willen hebben maar het is idd wel even zoeken naar de juiste.. maar zo nu en dan kijk ik wel even rond :D ben dan wel jeugdig, maar ik hoor niet bij de petjes! :P
@dennisr: ik ben zelf een liefhebber van deze BMW, ben er ook naar op zoek dus dit artikel was leuk om te lezen. Liefst een 320i of 323i
Wouter had ook zo’n bmw toch..? dat vertelde hij namelijk op bnr, ik meen dat hij ook zij dat het een diesel was..??? ;)
Zeker een vrij tijdloos model.Maar wordt vaak bereden door nogal vreemde types.Dat is het nadeel als ze voor een appel en een ei gekocht worden.
@mbman: voor een appel en een ei valt ook wel mee hoor, dit is meer voor de petjes figuren met een wat beter betaalde baan :)
heerlijk die E46 M3’s, vooral die sound van die 3.2
echt een auto voor de liefhebber!
Goed verhaal, Alwood! Jouw rubrieken voegen iets toe.
gaan we ook linkjes plaatsen ? :lol: voor de M3 liefhebber: http://link.marktplaats.nl/479269622?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=44434
@dennisr: Zeker een nette M3! Zes eigenaars, hoop niet één voor iedere cilinder… :lol: Je snapt niet waarom mensen lets say een nieuwe Audi A4 kopen, terwijl ze voor de helft v.h. geld een dergelijk museumstuk kunnen kopen. Als je echt zo’n auto wilt, dan maak je je ook niet druk meer over de inruilwaarde.
@SCscreamGT2: Inderdaad super mooie auto de E46 M3. Was die er nou eigenlijk ook als handbak? Ik zie altijd alleen maar van die SMG’s.
@Freewarefreak:

Jazeker was die er als handbak. Gelukkig maar, want die SMGII was het net niet helemaal.. Te bruusk en net niet direct genoeg reagerend, een stuk minder verfijnd dan de huidige DCT’s van tegenwoordig.
Moeders krijgt nog steeds complimenten voor haar ’01 325ci. Zwart metallic, beige leer, houtinleg, automaat, Executive – full option (inclusief tv) en nog maar 75.000km op de teller.. Absoluut tijdloos. Al gaat dat, zoals al aangehaald wordt in het artikel, vaak op de schop als de petjes-met-puistjes met een model aan de haal gaan….

Wil iemand een 325ci kopen? :)
Mja dit is eigenlijk de laatste nog stijlvolle 3.. daarna is het toch allemaal wat net-niet design geworden en dat vind ik ook van mijn eigen recente 3. Tijdloze chique auto zeker met de goede wielen. Met name de cabrio is echt prachtig, er staat hier een blauwe in de straat met zandkleur bekleding en dat ziet er, ook al is ie ruim 10 jaar oud, echt nog heel mooi uit. Jammer dat er inderdaad nogal wat bij petjes terecht komen ;)
@binkie: jep, en de E46 was nog licht, speels, vrij ‘compact’ (bedoel ik niet de compact mee.. ;) ). Daarna (E90) steeds meer volwassen geworden, absoluut geen voordeel als je het mij vraagt.
@Alwood: Ja, die compact ontbreekt lekker in je artikel :)
Dat is dan ook een versie die wat mij betreft niet bewaard hoeft te worden.
@mout: haha, zo snel mogelijk vergeten die wagen ;-) maar een compact is ook eigenlijk een e36 facelift… Wa geen nieuw model.
@Alwood: Facelift? Stond op het E46-platform, dus zou het geen facelift noemen, maar een nieuw model…
@Esprit_de_Flandre: nope, compact was gewoon het e36 platform met wat kleine updates, facelift dus
Ik vind deze M3 nog 1van de mooiste
Een M3 E46 is toch nog redelijk aan de prijzige kant als ik kijk op gaspedaal.
Zeer leuke auto om te zien altijd! (Met uitzondering van de Compact versie’s….) Maar het enige wat mij niet aantrekt is het midden console, dat vind ik altijd wat te simpel/sober. Maar hij rijdt inderdaad geweldig!
ik denk trouwens dat ‘de petjes’ wel in de E46’s rijden met heel veel kilometers..
Ik zou zelf nooit een snelle 3serie E46 halen.
Kennelijk scheurt de bodemplaat van de carroserie nogal vlot. En dan kun je hem gelijk naar de sloop brengen. :)
Zie ook: http://www.bmw-fabrieksfouten.nl/
@Specht: huh! zoiets heb ik nog nooit gehoord :P maar zo te zien is alles mogelijk, wel jammer van de auto..
@Specht: Met elk merk heb je wel wat maar een goede aankooptip in het algemeen, ff checken onder de kofferbakmat.
ook nog een tip voor de zescilinder liefhebbers:
Koop geen 323ci als je power wilt hebben. Zoek verder en kijk voor een 325i of 328i.
Wij hebben een 323ci gehad ( 170 pk ). Op zich geen slome wagen, maar met een automaat komt hij heel traag op gang. Onderin komt hij kracht tekort waardoor je af en toe het gevoel hebt van, kom op. Doe eens je best..
Verder kan ik tevreden terug kijken over die wagen. Blijft een mooi ding!

http://img577.imageshack.us/img577/8545/1003336.png
http://img839.imageshack.us/img839/8463/1003347.png
Heb ook een E46 Coupé imo de mooiste E46 (M3 niet meegerekend)

http://www.revstars.net/index/d/2278-3/P1000886.jpg
http://www.revstars.net/index/d/2272-3/P1000649.jpg

Mensen zijn soms verbaasd dat ie bijna 10 jaar oud is, kijkend naar het uiterlijk en de opties.
De M3 CLS is misschien wel het mooiste wat ooit de BMW fabriek de laatste 15 jaar heeft verlaten, wat een machine …

http://www.carsbase.com/photo/BMW-M3_CSL_mp2_pic_10281.jpg

http://files.conceptcarz.com/img/bmw/6127b_1024.jpg
@rechercheur: Agree! E46 sowieso de mooiste 3 serie.. :D
@dennisr: denk dat de komende generatie ( de f30)mooier gaat worden!
@rechercheur: CLS is en blijft een Mercedes…
De E46 CSL is wel een prachtige M ;)
@rechercheur: CLS? FAIL…
@rechercheur: mee-eens. heeft wel hoog petjes gehalte
Een E46 begint met een 1.9 liter en niet 1.8 ;)
Heerlijke auto. Echt, ideaal voor zo’n nobrain gastjes. Aardig aantal PK, power op de achterwielen, het embleem BMW .. Wat sjonniebelgen, zwarte ruiten en daar rijden ze moet hun oude bimmer. Jammer!
@Nielsi: Ja. Het ideale recept voor boomklevertjes.
Alleen jammer dat ze niet vooruit te branden zijn in de winter, verder best een aardig 13 in dozijn wagentje.
@norge: Daar hebben ze vierwielaandrijving voor bedacht. ;)
@norge: heb ik met winterbanden nergens last van
ik ben zelf ook bezig met een mooie e46 M3 (csl) te kopen maar je ziet ze hier sporadisch voorbij komen in kuwait helaas! komende week voordat werk begint er even goed tegenaan gaan en kuwait rond gaan zoeken naar een mooi exemplaar

overigens staat in de performance BMW blad van juni 2011 een heel artikel over aankooptips bij het aankopen van een E46 M3 ;)
@spykerboy: Daar is onze patser weer… Inmiddels weten we wel dat je in Kuwait woont en dat je ouders veel geld hebben.
@Alpinaa: idd, vind je het ook niet ongeloofwaardig inmiddels ? :P
@Alpinaa: precies, 19 jaar en werk: nul opleiding dus… Ja, veterdiploma misschien ;)
@Alpinaa: zit nix van me ouders bij hoor ;) lekker zelf werken en sparen heet zoiets.
@spykerboy: Ik werk en spaar ook en krijg ook niks van mijn ouders, maar volgende maand is een groot deel van mijn spaargeld weg aan rijlessen. En bovendien ga ik over een jaartje studeren, en dat kost ook geld. Ik moet al full-time gaan werken wil ik hier 20 mille sparen voor een M3. Of in Kuwait kost een M3 maar 10 mille, of jij verdient gewoon hartstikke veel. ;)
@Alpinaa: het heet prioriteiten stellen. het enige waar mijn geld heengaat zijn autos. ik ga niet uit met vrienden. koop geen games of wat dan ook. al het geld wat bij mij binnenkomt gaat in de autos, en school word betaald door de overheid daar heb je studie financiering voor ;)
@spykerboy:

Werk je of studeer je? Eerst heb je het over StuFi en nu heb je het over Werk?
@Relief: hij bedelt, nooit die documentaire gezien over die zwervers, die dan gaan bedelen, en om de hoek van de straat in hun dure bolide stappen.. ?
@Relief: wat dacht je van allebij?
@spykerboy: dus je hebt geen leven.
@mrbones: licht er maar net aan wat jij een leven vind… ik vind uitgaan etc geen leven. ik vind het heerlijk om veel geld uit te geven aan een mooie/dure/snelle auto om zo anderen hun ogen uit te steken :D
@Alpinaa: Hoe meer je het verkondigd hoe minder het is.
@spykerboy:

Nochtans niet moeilijk, voordat je de wagen begint te controleren bekijk je de verkoper.
Is hij tussen de 20 en de 30 of tussen de 45 en de 55 laat je de wagen links liggen. Zeker als hij trofeeën, petjes, race-overals,… heeft rondslingeren in z’n garage. En ga lopen bij het 1e teken van tribals ergens op z’n domein.
Anders bekijk je gewoon de wagen en kopen maar.
@spykerboy:

Op Mobile.de staan een aantal BMW M3 CSL’en te koop, variërend van € 19.000,- tot € 56.000,-. Moet je ‘m wel alleen even naar Kuwait transporteren …
@rechercheur: doel is juist hier kopen en dan meenemen naar nederland in januari/februari als mijn stage over is ;)
@spykerboy:

Zijn ze daar dan zo goedkoop? Je kunt ze toch ook BPM-vrij naar Nederland halen via Kuwait? Of ben je officieel niet woonachtig in Kuwait en nu formeel nog woonachtig in Nederland?

Als je terug naar Nederland immigreert, en de auto ten minste zes maanden in bezit hebt gehad (opschieten dus!), dan krijg je volledige BPM vrijstelling. Zou je de auto binnen een jaar weer doorverkopen (in NL) dan moet je alsnog de verschuldigde BPM op de datum van import voldoen.

Wil je een BMW M3 CSL invoeren zou je anders zo’n € 5.000,- aan BPM moeten aftikken, zonde geld als je dat zou kunnen omzeilen …
@rechercheur: ah, jouw info heb ik nodig! gister vertelde iemand mij al dat je inderdaad BPM kan omzeilen als je aan zulke eisen voldoet..
Je moet hem dus minimaal 6 maanden in bezit hebben, mag niet binnen een jaar verkopen (wat sowieso mijn bedoeling al niet is) maar weet je ook hoelang je dan in een ander land moet wonen ? bijv als ik in Amerika zou gaan wonen om daar een auto te kopen, om die zonder BPM in Nederland te krijgen, hoelang moet ik daar dan gewoond hebben ? :)
@dennisr: je moet minimaal een jaar uitgeschreven zijn van nederland. daar een jaar ingeschreven zijn. de auto een half jaar in bezit hebben en dan in nl niet binnen een jaar verkopen dan is ie belasting vrij
@rechercheur: helaas gaat dat niet voor me op. ik ben inderdaad woonachtend in nederland. ben hier puur voor 5 maanden stage bij me ouders weer. en die regel ken ik ja zo hebben me ouders ook 2 autos meegenomen (SL 63 AMG en een Pajero, SL verkocht belasting vrij) voor mij gaat dat neit op maar weet al hoe ik goedkoper kan uitkomen met bpm ;)
@spykerboy:

alle accessoires er af slopen en stug bij de belastingaangifte volhouden dat het een 316i is …

:-)
@rechercheur: Ik doe het nu met een nieuwe Camaro SS mijn broertje woont er een jaar (US) staat daar ook ingeschreven en neemt em mee als deel van de inboedel kan niet wachten
Dit is echt mijn lievelingsauto. Al sinds ‘ie uitkwam, droomde ik ervan ooit zelf zo’n auto te hebben.

Ben alleen bang dat tegen de tijd dat ik er geld voor heb, er geen mooie (lees: onderhouden en origineel) meer over is.

Bewaar ze alsjeblieft!
Dat men E46 M3 CLS wil kopen kan ik nog begrijpen dat is iets speciaals en naar het schijnt vrij plezierig. Maar de rest?

Als je een leuke sedan wilt koop dan een mooie snellere E39 (M5, 530, alpina B10,…) wil je een coupé koop dan een E30 coupé of een E82. Maar de E46 (op de CSL na) zie ik echt het nut niet van in.

Als hij nieuw was is het misschien een toffe wagen voor mensen die zich de 5-serie niet kunnen permitteren en geen ruimte nodig hebben maar als verzamelobject?
Ik bedoel het is geen e-type, zelfs geen s-type en niet eens een e30 of 190.

Da’s zoals munten gaan verzamelen en Napoleon’s (echte) guldens, … links laten liggen om Belgische, Nederlandse en Duitse euro’s te verzamelen.
@Hupke: Ten eerste bestaat er helemaal geen E30 Coupe.
En ten tweede is de e-type alleen maar heel mooi omdat ze het net zo lang door je strot duwden tot je het begon te geloven.
@GOD:

/images/gallery/medium/BMW3Series-E30-Coupe-medium-763_3.jpg

natuurlijk bestaat die e30 coupé niet? Dat is maar een fabeltje.

En natuurlijk zijn e-types lelijk
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e7/Jaguar_E-Type_4.2_Coupe_green_vl.jpg/800px-Jaguar_E-Type_4.2_Coupe_green_vl.jpg

Kijk maar eens hoe afschuwelijk lelijk dat ding is.
Meen je dat nu?
Kan jij naar een e-type kijken en zeggen dat die lelijk is en dat ik die alleen maar mooi vind omdat mensen me zeggen dat ik die mooi vind?
@Hupke: Goed blijven opletten want ik heb niet gezegd dat ie lelijk is. Wat ik bedoelde is dat de e-type veel mooier werd/word gepraat dan dat ie is maar dat is mijn mening die ik even kwijt wou. Dat jij het een super mooie auto vind is je goed recht en daar heb ik respect voor.
@GOD:

Omdat de vorige blijkbaar niet wil werken.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3d/BMW-E30-coupe.jpg/800px-BMW-E30-coupe.jpg
@Hupke: Nog steeds niet de goede foto.
Je hebt per ongeluk een foto van een E30 2 deurs sedan geplaatst. ;)
@GOD:

Werd bij mijn weten meestal met coupé aangeduid dat ding.
Technisch gezien is het ook geen sedan maar een coach, maar dan gaan we echt muggenziften.
@Hupke: Is officieel een 2 deurs sedan. Heb er heel veel van gehad en er komt binnen kort weer een cabrio bij. Maar je hebt gelijk dat het eigenlijk een coach is.
Maar ja waarom ze het een sedan noemen weet ik ook niet.
@GOD:

Ik vind de baur eerlijk gezegd wel stoer. Da’s zelfs een landaulette. Alleen zijn die dingen vrij zeldzaam (ik heb geen idee of ze ook duur zijn).
@Hupke: Ik vind die Baur uitvoeringen juist knetter lelijk. Zeldzaam valt ook wel mee, licht ook aan het land, in NL zijn er veel van, en goedkoper als een normale cabrio. Dus grijp je kans. :)
@GOD:

De e30 vind ik zeker nog meevallen zeker met het dak erop vind ik hem supermooi en naar het schijnt rijd hij evengoed als een ‘coach’ of een sedan.

De e36 baur vind ik eerlijk gezegd mooier dan de andere versies combineer dat met de mooiste bmw de e39 en je hebt een droomwagen.
@Hupke: Wat ik juist zo mooi vind aan oude cabrio’s als de E30 is het rechthoekig design. De cabrio variant benadrukt dat heel mooi. Met kap naar beneden heb je alleen de a style over.
http://www.geilekarre.de/upload/karre/1913761.jpg
@GOD:

Ik vind de baur’s er leuker uitzien, maar ik zie wat je bedoelt. Da’s echt gewoon een blok auto een ‘legoruitje’ erop en klaar.
Al vind ik dat cabrio’s zoals deze nogal op een Saab 900 cabrio lijken, wat echt een ongelofelijk knap ding is maar waarin je alleen relaxt kan rijden.

Een dakloze wagen moet van mij ofwel dakloos zijn zoals die baur’s, of een maybach/s-klasse landaulet.
Ofwel een speedster zoals deze mazda bvb.
http://image.motortrend.com/f/concept-cars/ultimate-track-rat-mazda-mx-5-superlight-concept-details-images-emerge/25711939+w750/2009-mazda-mx-5-superlight-concept.jpg
Dat mosterdgeel is bijzonder funky voor een BMW en het is inderdaad belangrijk dat er een paar goede exemplaren worden bewaard. Van de E36 zijn er al te veel vernield. Ik wist trouwens niet meer dat de GTR een V8 onder de kap heeft.
@floryn: Phoenixgeel ;)
@amazinglaurent: ik meende Dakar Yellow
@NLBUURMAN: Nee, dat is van de E36 M3 ;)
ik vind dat het veel te oud uitziet, zelfs een model van 2005 denken mensen dat het al 10j oud is
@KaCh1ng:
Als mensen een audi uit 2009 zien denken ze al dat ie 10 jaar oud is :’)
@revstars-net: welke dan? nutteloze comment! ik ben niet de enige die het zo vind , een meisje dacht dat altijd een vriend zijn auto al 10j oud was , toen ik zei dat is een 2005 model was ze verwonderd
@KaCh1ng:

een meisje ? komop man ! mijn moeder collega’s dachten Dat mijn E46 nieuws was ! wat nu ?
Mn pa heeft een BMW E46 330 met 18 inch Alpina zwarte velgen, m3 voorbumper en zijskirts, M3 stuur, romig witte interieur en (neppe) houten tintjes. Mooi ding, trekt in 6.7 sec naar de honderd, hadden we op een lege weg een keer uitgeprobeerd. En een harmann/kardon geluidsinstallatie en semi automatische bak.
@bloempot: Semi-automaat, mooiste wat er is :D
@dennisr:

Als je niet kan schakelen en rev-matchen wel inderdaad.
@Svensson: ik rij voor mn werk in genoeg auto’s, schakelen gaat me prima af, maar voor mn eigen auto, toch het liefst semi-automaat, heb er 2 keer stukje in gereden en het is gewoon erg relaxed, voor de lol erbij wel een schakel autootje natuurlijk ;)
Vind de E46 Coupé wel de mooiste BMW in verhouding;
@revstars-net

Ja maar kijk jij maar is naar de vorige generatie A8 en BMW 7-serie; de 7-serie lijkt ook uit 1990 te komen en die A8 (model >2002-2010) oogt toch stukken moderner dan de 7-serie van 2001-2008; zeg nou zelf;

E46 E39 BMW’s vind ik wel tijdloze modellen trouwens! En veel mooier dan beamers van nu..
@philipzuidijk: *bimmers
@philipzuidijk: En dit is een beamer trouwens :

http://mailgroepfilmen.seniorennet.be/AFBEELDINGEN/tips%20en%20truks/Aankoop%20beamer/beamer_nec_mt1065_g.jpg

Je bedoelde beemer, maar dat is ook verkeerd. Zo worden de motorfietsen van BMW genoemd.
@philipzuidijk: wij hebben de e46 en de e39, blijven altijd mooie auto’s
Heel veel leuke tijden gehad met mijn e46 m3. Toch verkies ik nu mijn 335d coupe. Een defitge e46 m3 kost hier in belgie rond de 25000 min. Als je nog 5000 bijlegt heb je een 335i of 335d van 2008 en die zijn zeker sneller
@nexje:

Sneller is zeker niet altijd leuker of beter.
Altijd al mooi gevonden, deze E46. Samen met de E39 waren het toch twee bijzondere auto’s die de toenmalige concurrentie ver achter zich lieten. Strak design, RWD, mooi interieur wat wil je nog meer. Als je een mooie E39 ziet is het nog steeds moeilijk te geloven dat die alweer uit 1995 stamt. Misschien dat ik er in de nabije toekomst eentje aanschaf…Maar het probleem is alleen dat de E90 qua prijs al redelijk zakt (en het nieuwe model komt er aan dus dan misschien nog een tikje meer). Voor het prijsverschil wat nog overblijft tussen een goede E46 325/330i en een E90 325i kan je moeilijk verantwoorden de oudere auto te kopen, want de E90 oogt (en is) toch een stuk moderner en met een paar bescheiden mods (blacklines, spacers voor de achterwielen) is het uiterlijk ook wel te pruimen.

Moeilijk moeilijk dus…Denk dat ik voor ofwel een budget E39 ga en dan wat geld spaar voor de volgende bak ofwel meteen even door spaar voor een E90.
@jaapiyo: Overigens met betrekking to sjonnie:

Lexus lights op een E46 = sjonnie
Blacklines op een E90 = niet sjonnie
Nep angel eyes op een E46 = sjonnie
Extra witte LEDS in je officiele xenons = niet sjonnie
Matige replica velgen = sjonnie
Nette spacers achter je officiele 18″ = niet sjonnie
Random sport stuur van Halfords = sjonnie
After market M-sportstuur = niet sjonnie

and if you don’t know…now you know…
@jaapiyo: Nee inderdaad, extra witte LEDS in je officiele xenons = niet sjonnie, maar belachelijk.

en aftermarket M-sportstuur = kansloos.
bij Autovisie hadden ze het over een “krachtwijk-behandeling” ..

maakt het uit dat er op die manier 90% naar de klote gaat ??
welnee .. zijn er zat van ..

mooi stukje kwaliteit ..
en vooral de coupe ziet er schitterend uit ..

als er over 10 jaar nog 0.5% in perfecte staat is zijn de aantallen nog te groot om een klassiekerstatus te halen ..
komt omdat de goede exemplaren gewoonweg “te duur” blijven voor petapen ..
ik zou voor een e39 gaan, veel ruimere auto, goedkoper en ongeveer even zwaar dus in belasting en verzekeringweinig verschil
@dennisr het is alleen wel jammer dat hij het nooit gebruikt.
@JamesBond007 ik heb zelf ook een 323 ci cabrio en als je de automaat in s zet schiet ie er vandoor
Wat gebeurt er als je een BMW E46 Coupe onder handen laat nemen door professionele “petjes”.. dan krijg je de duurste en snelste E46 trailer bitch ter wereld. 1664 PK..

E46 Trailer Bitch
@Freewarefreak:

wowowowowow ..
nogmaals .. WOWOWOWOWOW ..

da,s een knap stukje liefde tot in elk onderdeeltje ..
eng gewoon ..
@Freewarefreak:

Niet normaal, geen woorden voor.
Ben geen fan van dragracers, maar dit slaat echt alles, kan zo in een museum….
@Freewarefreak: moet je er ook even bij vermelden dat die 1664 pk geleverd wordt door een custom-made quad rotor Mazda blok ;) persoonlijk vind ik de e46 maar een saai hok trouwens
Wat een bak was de BMW M3 E46 3.2 Coupe.
Heerlijk, altijd die moter laten kreunen en huilen.
Henkie werdt er bijna altijd wakker van.
Een met zwarte ruiten, 6 uitlaten en dikke Sjoniesvelgen.
En niet te vergeten, schapenvacht op de dashboard.

De E46 2002-2005 Facelift met M-Tech I of II, zijn ook zeer mooi. Vooral de 330i.
Ik was zelf ook opzoek naar een E46, een Touring en diesel danwel. Helaas schijnen die nogal beroerde turbo’s en brandstofpompen te hebben en ook de wielophanging is niet zo hufterproef.

Tel daarbij op dat ze voor een leuk uitgevoerd exemplaar nog steeds de hoofdprijs vragen.. en ik heb de e46 maar weer op een laag pitje gezet…
Afgelopen vrijdag nog bij Marco Hof (500e.nl) geweest en daar staan een paar prachtexemplaren! Vooral de 330d Touring trok mijn aandacht. Maar stuk voor stuk zeer gave exemplaren.
@diesel78: Prachige auto die 330d zeker, maar alleen er hadden sportstoelen in moeten zitten en een wat andere bekleding (half leer/velours of zo).
De 328i mist ook die sportstoelen (heeft dan wel weer leer en de velgen 16 inch ziet er niet uit. 17 inch staat hem veel beter. Tja voor dat soort bedragen ben ik toch heel kieskeurig.
Beetje standaard algemeen verhaaltje wat eigenlijk voor alle auto’s uit die tijd geldt. Een diesel met weinig kilomters kan je vaak wel op je buik schrijven. Niet dat het iets uitmaakt, ze draaien zo 3 ton als je goed onderhoud pleegt. Zo’n benzine zescilinder is zeer gewild bij jongeren, vooral de 325i sedan en coupé. Bij de Touring zal dit vast minder zijn. Ik zou dan voor een mooie benzine gaan van de eerste eigenaar, dan maar iets meer betalen.

Momenteel staan er meer huidige 3’s te koop uit de leasewereld, bijna allemaal viercilinder diesels. Maarja das toch een andere auto, zwaarder, duurder etc.
Nooit geweten dat de e46 met een 4.0 V8 is geleverd. In welke uitvoering was dat?
(behalve de GtR dan want dat is natuurlijk geen straat auto)
@Donstil: BMW heeft een straat versie gebouwd van m3 gtr met die v8
Deze auto rijd echt heerlijk, toch bijzonder hoe een flinke facelift (e36 naar e46) zo’n andere auto kan geven.

@Hupke : een e30 coupe… waar koop je die dan?
@random:

Waar koop je auto’s? Waar koop je e46 coupe’s?
Da’s toch gewoon een wagen zoals een andere.
Hm, niks over de facelifts, beschikbare uitvoeringen en welke 2-liter je het beste kunt nemen (4 of 6 cilinders)..

“Een volledig originele E46 is moeilijk te vinden maar hoeft niet duur te zijn.”

Onzin, staan er genoeg van op internet. Toevallig gister al naar gekeken.
Leuke auto’s die E46. Heb zelf een paar maanden terug een 330i gekocht, heerlijk ontspannen auto om in te rijden. Maar als het moet kan je er ook sportief mee rijden, of zelfs het circuit op. No-nonsense vormgeving was wel even wennen als voormalig Peugeot rijder, er mist toch wat levendigheid.

Het enige nadeel van de E46 vind ik de elektronica die op leeftijd niet erg betrouwbaar is, zie regelmatig lampjes op het dashboard aan en uit gaan. Kwestie van de sensoren vervangen, en ik denk de meeste auto’s dit soort storingen hebben.

Al met al tevreden BMW rijder hier.
De 325ti compact blijft toch ook echt wel lekker. Vrij zeldzaam.
@Eppo44: Yep, zeker weten.. Toevallig zelf een compact gehad. Wel een 320D maar wel met sportonderstel. Tjonge wat kon je hoeken met dat ding, en topsnelheid lag toch op 210 ofzoiets….ik heb aardig wat auto’s gereden maar er is geen onderstel wat kan tippen aan dat van BMW.
Rijdt nu +/- jaar met VW GTI chipped. Mega snel maar heel onstabiel in snelle bochten. Laatst rondje gedaan in 1-serie 116 met sportonderstel (Geen idee waarom ze dat gedaan hebben onder een 116) maargoed ook weer echt BMW rij-plezier…
Ooit he, ooit komt er weer een BWM.
Vet stuk! Ik herken de aankoop adviezen. Was bij de BMW dealer geweest en zijn adviseerde. Ook een zo jong mogelijke auto met logische km-stand. Gisteren heb ik de mijne opgehaald, een 2001 320ci executive met 120k op de teller. Wat een heerlijke auto!
Als je dan toch een auto van zes jaar of ouder zou willen gaan rijden, dan loont het ook zeker de moeite om bij de Oosterburen te gaan kijken. Daar is het aanbod enorm, en vaak ook ‘dik’ uitgerust. Een mooie BMW 320i uit 2002 haal je voor nog geen € 1.000,- naar deze kant van de grens …
Ik ben zelf al een tijdje aan het rondkijken voor een (eerste) auto. In eerste instantie in de USA (aankoopprijzen verschillen nogal met DE), waar ik veel M3’s met mooie kleurtjes ben tegengekomen (Laguna Seca blue! :D ) heb ik met een auto importeur gesproken die mij toch aanraadde om uit Duitsland te importeren. Nu kijk ik af en toe op Autoscout24.de of er nog een mooie E46 M3 te koop staat (ik koop pas een auto over +/- 5 maanden). Wat me wel afhoudt van de E46 M3 is de verouderde techniek en het imago wat eraan plakt. En als mijn budget over een paar maanden verhoogd is, ga ik toch voor een Quattroporte uit 2007 ipv een E92 M3.
@Reinbergen

Je bent 18 jaar en je wilt een M3 rijden? Begin al vast maar met zoeken naar een verzekeraar die daarmee akkoord gaat. En denk maar niet dat je zo’n auto op je ouders naam kan zetten.
@Initial_D: I know, maar de verzekering zit wel snor (connecties yo). Ik zei trouwens niet dat ik per se een M3 wil rijden, heb onlangs een offerte ontvangen mbt de import van een Quattroporte (2005) uit Duitsland. De BPM viel me nog alleszins mee (alhoewel de eindprijs toch fors boven die van een E46 M3 ligt, voor hetzelfde geld heb je bijna een E92 M3 uit DE). We shall see…
@Initial_D: Waarom zou zo’n auto niet op naam van ouders kunnen ? mijn vader heeft bijv. nog nooit schade gehad, waarom zou een verzekeraar moeilijk doen ?
@dennisr: kun je doen, maar vroeg of laat ga je toch wel zelf een verzekering afsluiten (ik meteen). Als je jouw auto of verzekering op naam van een van je ouders zet, krijg jij geen schade vrije jaren erbij. Ik weet niet of jij ook zo van hoge premies houdt…
@Reinbergen: oh nee ik ga het ook zeker niet doen hoor, ging mij er nu om waarom het niet op ouders naam zou kunnen zoals hij noemde, mar sowieso ga ik mijn eerste auto gewoon op eigen naam zetten, word toch geen dikke auto met veel pk want dat heeft als eerste auto weinig nut, in mijn ogen kan je dat als beginnend bestuurder niet aan, ik denk dat ik mijn eerste (ik hoop schade vrije) jaren ga op bouwen met een old timer :lol: sowieso lekker voordelige verzekering :P
Afgelopen maart een donkerblauwe 330ci met beige leren interieur gekocht, en sindsdien aan het genieten. Een tip:

Staar jezelf niet blind op een lage kilometerstand, vooral in Nederland is het terugdraaien van tellers meer regel dan uitzondering. (geld trouwens voor praktisch alle merken)

In mijn zoektocht naar een goede 330ci kwam ik dan ook zeer veel exemplaren tegen die ondanks de lage kilometerstand er van binnen toch niet helemaal strak uitzagen. Uiteindelijk heb ik een auto met wat meer kilometers gekocht, maar die eigenlijk zowel van binnen als buiten net nieuw lijkt te zijn en nog belangrijker altijd dealer onderhouden is. Auto’s waar ook maar iets aan geklooid is (ook zoiets als beblindeerde ramen) zou ik altijd laten staan..

Nog even over die kilometerstanden:

Moderne auto’s zijn zeer goed in staat om zonder veel problemen meer dan 500.000 km te rijden, helaas zien we dat niet omdat de autobranche nog steeds collectief de tellers terugdraait. Hierdoor blijft ‘men’ ook van mening dat de kilomterstand niet meer dan 2 ton moet zijn, en houdt het zichzelf in stand..
@erwh:

very well said ..

volgens mij is tellerdraaien nog steeds legaal in NL ..
regelrechte schande ..

maar als je een keen eye hebt kan je na enig speuren wel merken dat sommige dingen niet helemaal okselfris zijn ..
@erwh: Simpele oplossing. Een beetje Bovag garage kan jou zonder enige moeite een NAP certificaat uitdraaien. Ja, deze zijn heel beïnvloedbaar, maar je ziet gauw genoeg of de data corresponderen met de km-standen en de opbouw ;)
Een 320i met automaat zou ik nooit meer kopen is echt te traag. Bij 120.000km verbruikte hij echt al veel olie (1 liter op 1500km Die motor moet te hard werken voor mijn gevoel. Heb nu een 330d automaat en dat is echt een hele fijne auto.
BMW E46 M3 GTR ‘Strässenversion”.
Wellicht de mooiste E46 ooit gemaakt.
Ik sta er altijd weer van te kijken wat mensen met smaak kunnen met deze auto. Subtiel aangepakt.
Het AB ‘Red de BMW E36 Dreier-fonds’ dan maar?
Leuk. Tot de rekening voor het onderhoud binnenkomt.

Strasse schrijven we zonder umlaut, btw.
Dit is wel héél toevallig, want ik heb juist afgelopen donderdag een 330ci cabrio gekocht :-)
Heb er dit weekend al 400 km opzitten, wat een feest! De facelift vind ik wel mooier, maar is dan ook weer behoorlijk wat duurder.
E46 sedan rijder hierzoo :)
Ben al ruim 3 jaar lang tevreden rijden van een E46 320D touring uit 2000, met nu inmiddels zo’n 350,000km op de teller. Laten chippen tot 163pk, heerlijk wagen nog altijd. Minpunt is de onderhoud die altijd flink aantikt… en met 350k op de teller gaat er toch af en toe nog wel eens wat stuk.
@costyn: wat betaal jij dan voor een onderhoud als ik dat mag vragen?

ik doe het wel zelf en kost mij ongeveer 75euro
hierin zit; luchtfilter,brandstoffilter,interieurfilter,oliefilter en olie..
Het blijft nog steeds een leuke bezienswaardigheid op de wegen van nederland en elders. En als je toch in de markt bent als beginnend bestuurder of liefhebber. Kies dan altijd voor een 325i of meer + wat chipwerk.
Een tijdloos design heeft de E46 niet. De E90 /E92 daarentegen wel.
@bempi:

Chipwerk is weggegooid geld bij n atmosferische motor ;)
Zit zelf ook te kijken naar een E46 sedan/coupe, heb er helaas alleen het geld nog niet voor over :( Zit nu met mn e36 met g3 al op de 285k en merk toch wel dat er wat onderhoud begint te komen.

Maar als ik een mooie e46 6 cilinder tegen kom voor een mooi prijs je dan begin ik toch wel een beetje te kwijlen ;) Helemaal uit Duitsland kan je mooie uitvoering krijgen voor niet te veel geld. BPM valt ook reuze mee.
het ‘rescue E46’ plan verloopt prima, vandaag bij de buren (van stage bedrijf) een E46 met schade, best veel schade, maar die word natuurlijk gewoon opgeknapt!! zoals het hoort ! :D was iemand zonder petje, vandaar :)
Zelf twee e46 320d facelifts gehad. Zowel een touring als een sedan. Allebei zeer fijne auto’s. Rijd nu een e39 530d. Zag overigens de bewering langskomen dat het gewicht van de e39 en e46 hetzelfde is, maar dat is onzin. Mijn e46 woog 1360kg en de e39 1610kg. Flink verschil dus.
@thomaz: Niet helemaal waar, ik rijd een e46 330D sedan en deze weegt 1510kg! Nu is 100kg nog aardig wat natuurlijk…
Heeft iemand ervaring met een e46 model dat uitgerust is met een x-drive systeem?
Ik overweeg een 330 diesel coupe te kopen van 2004 met 245.000km . Wie heeft ervaring met zulke auto? waar moet ik op letten? of is de km stand te hoog en kan ik hem beter laten staan?

Ik hoop dat iemand me wat nuttige tips kan geven!
t boeit me echt niks, welke naam erop een auto plakt,
als je een auto mooi vind dan vind je hem mooi dan moet je hem niet nemen omdat je dan denkt van hmm ze zullen wel denken dat ik een sjonnie ben,

De Manta A bijvoorbeeld die is toch gewoon Vet.

ik ben zelf ook opzoek naar een E46.
ene op lpg het liefst het hoeft geen beest te zijn gewoon netjes moet hij zijn,

want thnx to the benzine prijzen is het niet meer leuk om mijn 540i E34 voor dagelijks gebruik te rijden
goed artikel!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).