Johnny English zijn 9 liter V16 RR Phantom Coupé

Auteur: , 78 Reacties

Je bent een legende, Brits en houdt van auto's. Dan is Rolls-Royce best bereid speciaal voor jouw film een Phantom Coupé in elkaar te zetten.

Er bestaat maar 1 Rolls-Royce Phantom Coupé V16 ter wereld, die is gebruikt voor de film en daarmee kwam Rowan Atkinson aka Johnny English aanrollen bij de première in Sydney. Het motorblok is al vaker gebruikt door BMW maar nog nooit in een Phantom Coupé. BMW probeerde een 6,7 liter V16 eerst uit in een verlengde E32 BMW 7 Serie, toen heel lang niks. Na het succesvol reanimeren van Rolls-Royce stopte BMW in 2004 opnieuw een V16 in een auto: de Rolls Royce 100EX concept. Nu dus nog een derde unieke auto met 600pk 9 liter atmosferische V16.

Het blok ziet er niet eens heel anders uit dan de ‘standaard’ V12. De neus van de Phantom was er op ontworpen en de extra 4 cilinders vullen slechts de ruimte iets ‘mooier’ op. Propvol is het absoluut niet.

Rolls Royce Phantom Coupe V16

De V16 is vooral minder ‘plastic’ dan de standaard V12. Rolls-Royce besteedt iets meer aandacht aan de motorruimte van haar show-auto’s dan aan de productiemodellen. Er zit vooral ook minder geluids-isolerend plastic in. Los van het kunstwerk onder de motorkap is dit natuurlijk de asociaal lekkerste tweedeurs denkbaar. Meer cilinderinhoud dan een Veyron, meer omvang dan een Brooklands.

Lachen gieren brullen in de bioscoop kunnen we over een kleine maand. Als je de trailer nog niet gezien hebt kan je terecht op autojunk.nl.



78 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Heel bruut deze auto, die Atkinson heeft smaak!
@bassie:

BMW bepaalt waar in gereden wordt ..
en Atkinson moet gewoon de film-maatschappij gehoorzamen ..
@lincoln: Ach, iemand die Mclaren rijdt, weet wat mij betreft wel wat smaak is ;)
@jzaero:

en iemand met een Ford Thunderbold heeft nog eens verstand van nostalgie op de koop toe ..
@lincoln:

Als je TG had gevolgd, dan had je geweten dat Atkinson zelf de auto wilde.
@Relief:

als .. als .. als ..
als ik dat zou volgen zou ik er vervolgens nog niet intrappen ..
een van de grootste motoren(voor auto’s) op deze planeet veronderstel ik?
@love4sportcars: Enige die ik kan bedenken zo uit me hoofd, die ook daadwerkelijk in een auto gebouwd is, is de Cobra Weineck 12.9 liter motor; http://www.worldcarfans.com/10602217699/weineck-cobra-780cui-limited-edition
@love4sportcars: vergeet die wagen van Leno niet, met zijn 30liter V12 Patton tank motor.
http://media.popularmechanics.com/images/0107-leno-tankcar.jpg
@bullgod76:
Dat is een tank motor in een auto. Volgens mij is de de grootste motor die gebouwd is voor een auto.

http://www.carbb.org/wp-content/uploads/2011/03/2003-cadillac-sixteen-concept.jpg
@love4sportcars: Jullie vergeten die 42liter grote auto die ik dacht twee jaar geleden op het concours van Apeldoorn stond.
@Sheep: deze dus. http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/06/autoshow-gemist-concours-elegance-apeldoorn-2010
@Sheep: Dat is de Brutus, (46 liter) daar zit een vliegtuig motor in (iets wat vaker gebeurde in die tijd, grote vliegtuig motoren in auto’s bouwen en vervolgens hard rijden)

Ik ken geen auto met een motorblok groter dan 16.4 liter waar het blok speciafiek bedoeld was voor auto’s, er zijn zat auto’s met 27 liter V12 merlins, of andere dikke vliegtuig blokken.
Fantastische auto natuurlijk maar uhm… 600 pk uit een V16? Dat is volgens mij niet echt optimaal ondanks dat ‘ie atmosferisch is. Anyone an explaination?
@misteralmostknowitall: Rolls Royce typeerde (tot de Ghost) haar vermogen altijd als “voldoende”. Phantom heeft ook ‘maar’ 435pk ofzo…
@Alwood: 460 pk
@misteralmostknowitall: Blok heeft zo niks te lijden, gaat een ‘gazillion’ miles mee. Rolls Royce: Heel duurzaam ;)
@Klassiekerrally: de olie is op voordat de motor versleten is, is dat wel echt duurzaam?
@misteralmostknowitall: Ja, het heeft niet de hoogste pk per liter. Maar denk dat 600pk in een Phantom wel goed is, past goed bij de auto. Als je de motor een hoger vermogen geeft, reageert die waarschijnlijk ook zenuwachtiger. Daarnaast neem ik aan de motor ook wel het een en ander last heeft van het gewicht van de motor zelf.. Dat speelt denk ik ook mee.
@joosthoeve: Het past niet alleen bij de auto, dit is de motor die oorspronkelijk voor de Phantom ontworpen is! Pas op het laatste moment is besloten een “standaard” V12 te gebruiken. Daarom is dit in mijn ogen ook de enige échte moderne Rolls Royce die er op dit moment is. De rest is vooral BMW, de Ghost al helemaal! Ik zou het mooi vinden als er weer eens wat 100% unieke auto’s zouden verschijnen, want die zijn tegenwoordig het meest zeldzaam: de échte raspaardjes!
@Cantago: Mee eens. Maar het is nog verdomd lastig om een leuk bedrag onder aan de streep over te houden met allemaal one-offs. Pagani deed dat leuk met Zonda (Ik weet echter niet de winst/verlies cijfers van Pagani), maar dat was, zoals de meeste one-offs, een andere versie van de ‘standaard’ versie. Dus dan is de vraag; Hoe uniek wil je het echt hebben?
@Cantago: die V16 is ook gewoon door BMW ontworpen hoor ;) Is een BMW V12 + 4 cilinders.
@joosthoeve: vind jij de RR phantom een race-auto? is een auto voor lange reizen dus 460 pk is zat. het is niet de bedoeling dat meneer die achterin de krantleest flink in zijn stoel gedrukt wordt. lijkt me
@maxx1: Ik heb nergens beweert dat een RR een racewagen is, juist het tegenovergestelde. Weet jij waar jij je dat idee vandaan hebt?
@joosthoeve: ja, als je het over 600 pk hebt, dan praat je over niveau supercar…
@joosthoeve: niet zeiken om pk’s bij dit soort auto’s ( lees limo’s) het draait hier namelijk om NM koppel en niet zozeer om pk’s!
@misteralmostknowitall:

je kan er ook 100 peekaa uithalen .. of 1000 ..
maakt allemaal nix uit ..

peekaas stellen ook niet zoveel voor ..
behalve bij half tamme dronken kroegelopers en/of autoblogpubliek ..
@misteralmostknowitall: Een Rolls is niet het type auto waarmee het maken van veel toeren gepast is. De motor haalt max vermogen bij slechts 5350 toeren maar produceert ondertussen wel een koppel van 720 Nm. Voor een motor met een cylinderinhoud van 6,7 liter is dat een prima waarde.
@misteralmostknowitall: Het blok is op deze manier mooi uitgebalanceerd, waarschijnlijk hoeft het blok niet eens hard te werken, ik betwijfel het in ieder geval. Het is met 950Nm ook niet echt nodig om veel pks te hebben. De grote inhoud staat gelijk aan hoger koppel.
Deze velgen zijn ook echt mooi zeg.
@Mich: idd, gewoon vet lelijk…
nice! wat weegt dat blok TOV het normale V12 blok wat er normaal gesproken inlicht? is dat bekend?
@spykerboy:
hooguit 10% meer ..
Dit is wel een motor die perfect past bij zo’n Rolls Royce eigenlijk, ben benieuwd hoe zoiets rijdt en klinkt.
@Lan_Evo:

beroerder dan een V12 iig ..
@lincoln: hoezo dat? hoe meer cilinders, hoe soepeler het blok loopt en hoe lager het sationair toerental kan zijn, wat weer geluidsreductie oplevert.
@v8amg:
die 4 extra cilinders hangen aan de verkeerde kant van de voor-as ..
voor een soepeler stationair is een zwaarder vliegwiel voldoende ..
voor een auto van dat gewicht en formaat volstaat een geblazen V6 ook makkelijk ..

een V16 is over de top .. vind ik normaal gesproken wel leuk ..
maar in dit geval niet echt een prestatie ..

maarja .. BMW moet nu eenmaal ook reclame maken met iets “nieuws” ..
Nu hebben we tenminste een motor… downsizen my ass!
@xilver:

maak er dan een lijn 16 van ..
als je een veelste lange kruk-as belangerijk vindt ..
@xilver: eens!
16cilinder, dat is nog eens klasse.
@meneersander:

klasse !! wat kan daar nou “klasse” aan zijn ??
Mooie Beemer zeg.
@lincoln: slechte dag?
@amazinglaurent: Jij leest niet vaak de reacties hè?
was allemaal al op top gear aangekondigd:
http://www.streetfire.net/video/top-gear-uks17e04_2285521.htm

dus, kijken naar zijn film zou ‘k zeggen ! :)
als die flapperd deze x maar wel zijn auto heel houd
dat hele Johny English zal toch zeker niet meer zijn dan een super flauwe Austin Powers ..

zogenaamde “droge” Britse lach of ik schiet humor ..

als de bedrijfsauto reclame moet maken kan het bijna niet anders ..
@lincoln:

Waarom verkracht jij de naam Lincoln.

1. Je praat teveel voor een lincoln.

2. De echte lincoln was de meest vage gast ooit op autoblog. En dat is wat hem zo uniek maakte.

Kan je geen andere naam gebruiken.
@Relief:

ik zal in het vervolg proberen wat onduidelijker te zijn ..
Lincoln wat is jou probleem? Zo’n v16 is toch mooi man! Zit toch niet zo te zeveren
@325mm: tip, om op @lincoln: te reageren gewoon op de reply knopje drukken. :)
@325mm: o ja, indien je het met je Iphone wil doen (wat in dit geval zo is), gewoon op dat ene knopje aan de rechterkant drukken.. dat pijltje.. ;)
@bigcar: zal het onthouden! :)
@325mm:

en twin-air blokje .. da,s mooi ..
als je respect voor techniek hebt iig ..
@lincoln: Of een 9 liter wankel motor de volgende keer!
@lincoln: Een twin-air V16 lijkt me dan wel weer leuk.
@lincoln: Waarom?
@gerard1710:

V16 was 80 (tachtig) jaar geleden al schering en inslag ..
en toen ook al louter functioneel om indruk te maken bij je kroegmaten ..

gewoon 1 auto met 2 motorblokken ..
@lincoln: het is de bedoeling dat ik vooruit kom, er zal vast een mooi stukje techniek achter zitten. Maar wie kijkt daar uiteindelijk naar? Een auto is om te rijden, en dan heb ik toch liever een v16 in plaats van zo’n 2 cilinder.
Ik zeg, gewoon meer van bouwen ! Dankzij de ‘groenen’ is er weer wat extra te vergassen in deze wereld ! (of, zoals mijn vrouw dat dagelijks met winkelen vaststelt….€ 100,- besparen = € 110,- extra uitgeven ;-))
overigens veel cilinders,laag toerental en weinig vermogen is gewoon cool.
Heerlijke combinatie van auto en motor, en ook een zeer mooie kleur!

Jammer dat dit niet een optie is, dat de V12 “slechts” de instapper is!
mrdj via Android app
Rowan heeff in een interview met topgear gezegt dat RR een stuk of 3 van die v16 bakken had staan
@mrdj: niet bakken, maar blokken.
heerlijk, zag dit al bij Top Gear. is echt een prachtige motor, wetende dat deze eigenlijk al 10jaar oud is! eigenlijk past dat best wel bij rolls roys om er een V16 in aan te bieden. maarja, BMW heeft het voor het zeggen en die kijken vooral naar de haalbaarheid en de CO2 uitstoot. en die laatste zal niet gering zijn!
Ik ben benieuwd hoe een V16 klinkt. De film lijkt me echt slecht, maar ik hoop nog wat youtube filmpjes van de auto tegen te komen.
@midasracer: http://www.youtube.com/watch?v=6n35GfYMqnU&feature=related
@The360box: Er zijn mensen die het niet eens zijn dat de Cizeta Moroder een V16 heeft. Ze vinden dat hij twee V8en heeft. Als je die discussie even laat voor wat het is en ervan uit gaat dat het een echte V16 is, dan nog verschilt het geluid heel erg van die Rolls.

Die Cizeta gebruikt twee flat plane V8en. Ik kan het niet vinden, maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat de Rolls motor cross plane is. Dat betekent dus een heel ander geluid.

Mocht je geil V16 geluid willen horen, dan:


http://www.youtube.com/watch?v=9IrBTtbCAB4&feature=related
baap via Android app
@midasracer: Zoek es op ‘Auto Union’ op Youtube!! Kneiterhard geluid! Bijna angstaanjagend!
@baap: Ja met uitlaatpijpjes van 30cm! Ik ben bang dat van de RR alle geluiden gesmoord zullen worden in een mega uitlaatsysteem. Jammer.
Mooie velgen en de kleur past er wel bij, alleen die deur is idioot
@The360box: dan je kun je elegant uitstappen zonder achter een grote deur te staan, zodat je fatsoenlijk op paparazzi foto’s komt. Klanten van deze auto hebben met dat probleem te maken.
geweldig ding! ben wel jaloers dat hij er in mag rijden.. :lol: ik zou die film alleen al kijken omdat ding te zien en te horen :mrgreen:
Mooie auto, bijzondere motor!
die in die e31 is niet dezlfde motor, die ind e e32 is veel ouder
Wat een heerlijke discussies toch? ;-)
Ik zeg zo: ik wil em niet tanken…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).