Volvo XC90: opfrisbeurt voor Volvo’s grootste

Auteur: , 41 Reacties

Geen zorgen, er komt nog een compleet nieuw model, maar tot die tijd krijgt Volvo's 10 jaar oude, grootste SUV, nog even een workover om hem weer een beetje bij de tijd te laten zijn.

De SUV brak in Europa aan het begin van deze eeuw echt door. De aangeboden modellen waren destijds allemaal maatje XXL, en dat maakte nog niet zo heel veel uit, want van CO2-belasting had destijds nog niemand gehoord. Later werden allerlei modellen onder de full-size SUV geïntroduceerd, en dus rijdt iedereen in Europa nu in een Q5/Tiguan/X3/XC60/enz. Deaslniettemin werden er in 2011 tot nu toe ruim 400 XC90’s door Volvo Cars Nederland afgezet. Wanneer de nieuwe komt weten we niet, maar in Frankfurt staan de Chinese Zweden eerst nog met een facelift-model.

Volgens Volvo heeft de XC90 “nu een elegantere uitstraling, is voorzien van luxere materialen en biedt een nóg betere rijervaring.” Meteen kopen dus! Daarnaast wordt er natuurlijk aan appjes gedaan (met Volvo On Call). Qua uiterlijk zijn de dagrijverlichting en LED-remlichten nieuw, alsmede een nieuw setje 18-inchers en…stootlijsten (jaja).

Qua motorisering kan je kiezen uit de 3,2-liter zes-in-lijn benzinemotor (243 pk, 320 NM), een D3 (163 pk, 340 Nm) of een D5 (200 pk, 420 Nm). En geniet nog maar even van het surplus aan zuigers en de grotere krukas, want als we Volvo mogen geloven gaan we in de toekomst alleen nog maar viercilinders zien bij het merk. Volgens een onlangs uitgegeven persbericht:

“Volvo Car Corporation takes the next step towards zero emissions and climate impact through a new, downsized engine range – consisting solely of four-cylinder petrol and diesel engines. Volvo Car Corporation’s upcoming four-cylinder engine range VEA (Volvo Environmental Architecture) includes common rail diesels and direct injected petrol engines. It covers the whole range from high power and torque variants to fuel-efficient derivatives.”

Volvo belooft dat de VEA-range meer performance levert dan de huidige zescilinders met een lager verbruik dan de huidige viercilinders. Het lijkt er dus op dat de huidige generatie vijf- en zespitters ook meteen de laatste gaat zijn. Gelukkig kunnen ze nog wel even mee, maar echt veel leuker wordt het niet zo. Op de IAA staat Volvo tevens met een conceptmodel dat “proves that downsized engines can go hand in hand with our customers’ expectations on luxury and driving pleasure,”. We zullen zien.



41 reacties

Kijkt een heel stuk mooier met die meegespote bumpers!
Leuk, ziet er beter uit dan eerst, vooral in poepkleur lijkt het nog best modern. Maar, eerlijk is eerlijk, met name in het interieur begint de boel toch wat verouderd over te komen.
ouwe lullen bak, maar dat vind ik van alle modellen van Volvo.
Geen V8 meer?
@nielsvanderweiden: Die is inderdaad geslachtofferd.
@nielsvanderweiden: De heeerlijke V8 is begin dit jaar (als ik het goed heb) uit het productie programma genomen…. enkele dealers hebben nog een nieuwe XC90 V8 staan.
Probleem is dat Volvo de XC90 zelf heeft verouderd, o.a. door de achterlichten te wijzigen. De eerste versies hadden nog van die speelse ronde, witte accenten in de achterlichten. Helaas is alles strak en hoekig geworden doorheen de jaren…

http://www.familycar.com/RoadTests/VolvoXC90/ImagesV8/LeftRear2.jpg
Ik heb er een keer in gereden, maar was niet echt onder de indruk. Deze auto’s zijn zo wiebelig en zwaar. Misschien is de huidige D5 wel fijn met 200pk en een automaat. Toch liever een lage auto.
Of een XC60, als je de ruimte niet per se nodig hebt. Smoelt een stuk strakker.
@sir_smokalot: Ja de XC60 is inderdaad zo veel mooier dat de kinderen achterin maar wat krapper moeten zitten. Die zesde en zevende zitplaats van de XC90 zijn echter wel een groot voordeel voor de grote biblebelt gezinnen.
Ze moeten bij volvo eens een keer fatsoenlijke achterkanten op hun auto’s plakken.
De rest is weinig mis mee.
@GOD: Grappig ik vind juist de koplampen op de laatste generatie modellen juist zo lelijk.
Klinkt stom; maar dacht dat dat ding uit productie was? Vraag me niet waarom.
Heb ze altijd wel mooi gevonden, maar heb vaker nadelige dingen gehoord over het weggedrag e.d.
@MLTB: hoor er juist veel positieve dingen over… vind vooral de xc90 v8 indrukwekkend
Blijkbaar verdient volvo genoeg aan de XC90 om hem na 10 jaar nog steeds niet in z’n geheel te vernieuwen ?
@bempi: misschien is de tijdgeest zodanig verandert dat het niet loont een nieuwe te maken. Wie een recente wil koopt een XC60 wie perse 7 personen wil transporteren kan een XC90 kopen die Volvo aanbied zolang ze nog verkocht worden (en bij Volvo kan dat heel lang zijn).
@mashell:

Als je een bedrijf bent en je kan een flinke oplage XC90 aan de man brengen voor nabij de 100k of een XC60 van nabij 50k. Waar zou jij dan voor kiezen ? Door te vernieuwen bereik je meer potentiële klanten. Ik dacht dat dit een algemeen goed was in de autobranche.
@bempi:
Welke 100k? De belastingen ontvangt Volvo heus niet hoor. Het verschil in winstmarge tussen een XC60 en XC90 gaat zeker geen 50k zijn…
Ik gok dat Volvo wat de kat uit de boom kijkt over hoe de markt voor de grotere SUV’s evolueert…
@StijnB:

Vanzelfsprekend dat volvo niet het volledige bedrag overgemaakt krijgt zonder daarvoor een deel af te dragen aan derde partijen. Het punt is als jij een bedrijf bent dat winstgevend wilt zijn , daar ook het maximale uit moet halen met het minimale. Als het amper inzet kost om een vernieuwend model te brengen, want meer klanten aanspreekt en daardoor de afname vergroot is de keuze toch simpel gemaakt.

Sinds 2002 kijkt Volvo van gepaste afstand af hoe de markt zich ontwikkeld. In mijn ogen is dat meer dan voldoende om te beseffen dat de markt voor dit segment is gestegen en blijft stijgen. Zijn concurrenten ( GLK / Q7 ) blijven ook door ontwikkelen.
@bempi:
Zijn concurrenten GL en Q7 gaan intussen ook reeds een tijdje mee. Ontwikkelingskosten zijn daarenboven vrees ik niet nihil zeker niet voor een markt die schijnbaar zijn beste tijd heeft gehad. Een nieuwe C30, S40 (V40) zal wel prioriteit hebben en terecht. De XC90 verkoopt nog goed, het valt te betwijfelen of een nieuwe het veel beter gaat doen (zeker met de ontwikkelingskosten in het achterhoofd). Laat de calculus maar aan Volvo over, zij gaan hier heus een beter zicht over hebben dan wij.
@StijnB: er komt geen v50 of s40, word allemaal …
@StijnB: de gl is geen concurrent van de xc90.. dat is de ml… glk is concurrent van xc60, tiguan, q5 etc. etc.. blk word de concurrent voor de x1, q3, en aankomende xc30.. de gl heeft nog geen concurrentie te dulden…
@bempi: ik ben engineer bij volvo, en wist je dat wij ongeveer 86000 xc60 bouwen op een jaar nu, en ze willen zelfs overgaan op goed 95000 op prospectie.
Ter vergelijking, van de c30 worden er nu ong 35000 gebouwd.
Volvo gaat er echt op vooruit.
Mooie auto nog steeds, maar het wordt wel eens tijd voor verandering.
De verkoop moet nog steeds goed zijn als ze deze gewoon nog eens een facelift hebben gegeven.
Ik wil graag een nieuw model C30. Dat ding is zo awesome.
@Seroo: wat dan? ik heb in een gezeten en vond het niet zo ‘awesome’
@KaCh1ng: Net zogoed als er malloten zijn die wild zijn van KDF VAG producten, zijn er ook mensen die wild zijn van Volvo of zo….. Persoonlijk wil ik nog niet dood gevonden worden in een KDF VAG product.
@Seroo: komt eraan
Na tien jaar ziet de XC90 er nog altijd modern uit. Men zou niet zeggen dat het model tien jaar oud is.
@mercedesfan:

da,s idd best bizar ..
terwijl die bij het uitkomen best een vreemde eend in de bijt was ..
@mercedesfan: indd… blijft een topauto
Buitenkant kan nog best, alleen dat dashboard en stuur met die wagonlading aan plastic knoppen US echt zoooo 2007
ziet er zwaar outdated uit tegenover een X5
vind die grote modellen van volvo niet zo geweldig, maar deze is er wel op vooruit gegaan.
leuk die gespoten bumpers en mooie achter lichten
vind dit een prachtauto.. wel eens met een nieuwe xc90 V8 meegereden.. 130 op b weggetjes en vol gas van stiltand tot 100 enz.. indrukwekkende auto..
ik zie het verschil niet
Nogal kitserig, wel mooie achterlichten overigens
is ook niet echt veel verandert. voor een niet echt xc90 kenner zoals ik, lijkt het op het 1e oog gewoon op een normale / oude xc90..
@bigcar: dus: niet echt een ingrijpende facelift
ik heb zelf een xc90, en ik vind dat een klassenwagen, iedereen zaagt over de rijgedrag, maar rijgedrag is prima, afwerking is prima, je hebt gevoel van veiligheid, en de auto is echt wel veilig, je kan dat zien aan hand van veel testresultaten, kijk zelf op youtube, dan zie je zelf, en wat betreft het design, als de auto geen succes zou hebben, dan zou je die auto niet zo veel op straat zien, dat spreekt al voor zich

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).