BMW 3 Serie: alle generaties en verkoopcijfers!

Auteur: , 71 Reacties

Een speelapparaat, scheurijzer maar ook het kleine broertje van de 5 Serie. De dreier is niet alleen kleiner maar ook jonger, de eerste generatie (E21) kent zijn oorsprong in 1975, de 5 stamt uit 1972. Sinds zijn introductie groeide de 3 flink, om inmiddels het formaat bereikt te hebben van een oude 5. Is de 3 Serie zijn jonge onschuld verloren?

E21 en E30 1976 – 1995, 112.759 verkocht
Het begint allemaal in de jaren ’70. Hippies, veel lol en een verouderde BMW 2002. De BMW 3 Serie E21 staat klaar als vervanger. Een sportief beestje en daarom enkel verkrijgbaar als tweedeurs. Bij de onthulling in 1975 kondigt BMW een 1.6/1.8/2.0 M10 viercilinder aan, in die maten waren ook de 1602, 1802 en 2002 verkrijgbaar. Voorop herkenbare ronde koplampen en natuurlijk de 2 ‘nieren’. Aan de achterkant veel kleinere lampen dan voorheen. Een heel recht design. De grootste verrassing van de BMW E21 is echter zijn interieur. Volledig op de bestuurder gericht: als een cockpit.

Om het allemaal wat extra ‘premium’ te maken krijgt de 2.0 twee extra koplampen. Er is echter al snel vraag om meer. Meer luxe, meer snelheid en meer comfort. Kwaliteiten die een zescilinder wel waar kan maken. Die stopt BMW in 1977 dan ook voorin de E21. Eerst een ‘eenvoudige’ 2.0 zespitter, kort daarop een 2.3 met 143pk en brandstofinjectie! BMW’s 323i is geboren. Let the good times begin.

De toon als fun-machine is duidelijk gezet en in 1982 pakt de volgende generatie door waar de E21 het niet meer bijhoudt. De BMW E30 is geboren. Met recht een legende en nog steeds in staat ook in eenvoudige trim heel veel zoek te rijden op de Nurburgring Nordschleife. Loop er een dag rond en de E30’s vliegen je letterlijk om de oren, alsof ze op het punt staan de geluidsbarrière te doorbreken. De BMW E30 3 Serie krijgt al vanaf het begin een breed motoren-aanbod. BMW heeft naam gemaakt met sterke blokken in lichte, kleine auto’s en de E30 zet die lijn voort. Zescilinder lijnmotoren tot een grootte van zelfs 3,3 liter (in Zuid Afrika). In Europa moeten we het stellen met ‘slechts’ 2,7 liter. De lage compressie BMW 325e, gek genoeg een van de zuinigste blokken in de E30 door zijn rustige karakter. Bij normaal rijden amper boven de 2000 toeren komen en slechts 8 liter op 100 km verstoken.

Groter kan het contrast in één modelgeneratie bijna niet zijn. Naast rustige 325e rolt in 1986 ook de eerste generatie BMW M3 van de band. De duurste uit de reeks maar met een (niet premium?!) viercilinder. Wel een inhoud van 2,3 liter waar BMW 200 pk (uiteindelijk zelfs 238 pk) uit haalt. Bovendien zijn onderstel en carrosserie flink aangepast. Een meer aerodynamische achterruit, meer spoorbreedte en een veel lager onderstel.


E36 1990 – 2001, 53.771 verkocht
De 3 Serie groeit een beetje, komt wat aan en krijgt de moderne motoren uit de laatste lichting E30’s mee (M40, M50). Serieuzer maar nog steeds een speelse machine. BMW vervangt eerst alleen de sedan. Tot en met 1994 maakt BMW E36 sedans naast E30 touring’s. Dan vervangen ze ook de station voor een E36 model.

Gemiddeld is de E36 een kleine 100kg zwaarder. De motoren groeien, vooral aan de bovenkant van de range mee. Meer zescilinders en meer vermogen. Ook een zescilinder voor de nieuwe M3, die toch weer wat minder voeten in de motorsport-aarde heeft.

De M3 met 3.0 en later 3.2 liter zescilinder lijnmotor krijgt 282 pk en later zelfs 317 pk. Goed voor een 1 seconde snellere sprinttijd dan de E30 M3 naar de 100km/u. Performance die het M5-territorium overlapt. Het meer-groter-sneller verhaal geldt eigenlijk voor de hele (modernere) motoren-range van de E36. Een meer ‘volwassen’ model zoals de heren journalisten het graag noemen. De E36 is ook net zo breed en slechts 20cm korter dan de oude BMW E28 5 Serie.


E46 1998 – 2007, 46.781 verkocht
In vergelijking met de vorige generaties lijkt de BMW E46 maar een kleine stap ten opzichte van de E36. Meer een doorontwikkeling dan een heel nieuw model. Vormen komen voor een groot deel overeen, details zoals lampen, wielen en sierlijsten zijn wel ‘verser’. Toch is de E46 echt een nieuwe auto. Niet veel groter, wel weer zwaarder. Gemiddeld +80 kg ten opzichte van de E36. Al is dat ook te wijten aan de steeds meer royale standaarduitrusting. We hadden onlangs nog een special over dit model: BMW 3 Serie E46 overzicht en aankooptips.


E9x 2005 – heden, 32.201 verkocht
Heel bot gezegd lijkt het in 2005 uit met de pret. Wellicht een natuurlijk verloop maar met de E90 is de BMW 3 Serie groot, zwaar en serieus geworden. Nog steeds een fijn sturende auto maar niet meer het wendbare kleine ding van weleer. Daar heeft BMW nu de 1 serie voor (of had die juist 3 moeten heten?). Kijkend naar het motoren-aanbod plaats ik de E9x-serie al snel naast een E39 5 Serie. Overwegend hele grote sterke zescilinders en zelfs een V8! Een E9x zet 1350-1700 kg op de weegschaal, is 4,5 meter lang en 1,8 meter breed. Nog geen 10 jaar daarvoor reed er een 5 Serie (E39) van dat formaat rond.

Dat is natuurlijk geen groot drama. Een E90 is namelijk nieuw veel goedkoper dan de E39 een paar jaar eerder was. Dankzij de forse omvang krijgt de M3 een fabelachtig mooie 4 liter V8 aangemeten. Goed voor 420 briesende paarden en een van de lekkerste sounds voor een productie auto denkbaar. Toch, een paar jaar eerder zat er nog een 400 pk 5 liter V8 in de BMW M5. Natuurlijk is de M5 inmiddels van een V10 voorzien.

Ondanks of misschien wel dankzij de value for money blijven de verkopen stabiel. BMW verkoopt zo’n 5.000 3 Serie’s in Nederland per jaar. Opvallend is dat BMW van de laatste generatie ook heel erg veel touring’s verkoopt. Door een eigen modelnummer is deze makkelijk te onderscheiden. De cijfers: E90 2005 tot heden 16.796, E91 2005 tot heden 11.524, E92 2006 tot heden 2.397, E93 2007 tot heden 1.484. Het totaal komt neer op ruim 32.000 auto’s.

Toch vraag ik mij of of BMW iets is verloren? Na de E30 zijn de auto’s gegroeid, ook de prijs. Wellicht opereert een duurdere 3 in een segment met meer marge maar in 19 jaar E21- en E30-productie verkocht BMW meer. In een kleinere auto-markt gemiddeld 6.000 3 Serie’s per jaar. Komt dat alleen door een toen lagere instap-prijs of is het plezier dat de auto’s geven in de cijfers zichtbaar?




71 reacties

Ik ken genoeg andere lekkere sounds dan deze 4.0.
@The360box:

Idd, zo spectaculair is die V8 nu ook weer niet.
@jack_abarth: Heerlijk geluid, het is een mooi geluid, bruut maar niet te schreeuwerig…
Ik twijfel tussen de E30 en de E46. De E30 is een echte cult auto maar de de E46 is de cult 3-serie van de toekomst.
@Original_Arnoud: ik zou liever gaan voor de meest onderschatte E36
Had de E36 m3 in eerste instantie niet 276 pk en later 321?!
@Mpower: 286 en de evo 321.
@Mpower: Alwood of zn bron hebben waarschijnlijk naar engelse bhp cijfers gekeken ipv duitse PS (=PK)
@Alwood:

Nu moet je mij toch eens uitleggen hoe je aan deze cijfers komt.

“BMW verkoopt zo’n 50.000 3 Serie’s in Nederland per jaar.”
“E9x 2005 – heden, 32.201 verkocht”
@Hupke: lol! check en thanks ;-) nog 1x delen door 10 dus…
Ik neem aan dat dit de verkoopcijfers voor Nederland zijn?
Verkoopcijfers wat? In Nederland?

Is het niet logischer om de globale verkoopcijfers te vermelden?
50.000 3-series per jaar in Nederland?!
E46 CSL blijft de grootste winnaar onder de ooit geproduceerde 3 series.
@BMW330Ci: ‘like’
Wat is die E36 serie toch ontzettend lelijk! Bah! Vindt het echt het lelijke eendje in de historie van de dreier… De E30 vindt ik het leukst! Die Tourings zijn mooie apparaten. De nieuwste is ook gewoon een beauty… Op naar de volgende!
@Svenska_Aeroplan_AB: Eens, de E36 lijkt wel op een Opel.
@Svenska_Aeroplan_AB: Dankje :oops:
OT: Erg leuk stukje! I (L) 3ers. Thanks Alwood!
@Svenska_Aeroplan_AB:
Je snapt het niet. :)
Daarvoor leek de nieuwere Toyota altijd op een drie.
Met deze leek de Drie gelijk al op een Toyota !
@Robbie

lijkt allemaal het zelfde vind je niet ;)
Kan niet wachten op de F30.
Beetje overdreven om te zeggen dat de E90 hetzelfde biedt als een E39. Ik rij zelf momenteel zo’n E39 en ik vind dat echt een slagschip (komend uit een e46). De E39 is een echte comfort auto (en rijdt ook zo) en is lang niet zo scherp als een 3-serie. Heb een keer met een E91 (de touring dus) meegereden en dat vond ik met z’n 4en qua ruimteaanbod maar een magere auto, terwijl dat met mijn E39 sedan prima gaat.

Verder mogen ze zo’n E90 wel bij mij voor de deur zetten hoor, het valt alleen buiten mijn budget, dus het is geen afgunst ofzo, maar beide auto’s zijn wat mij betreft niet te vergelijken. Overigens is ook een E34 nog steeds een zeer ruime auto, afgezien van wellicht de beenruimte achterin maar de kofferbak is echt gigantisch, kan geen 3-serie aan tippen.
@thomaz: klopt de e39 is ook geen hobbelhok. Laatst de sleurhut achter een e90 gehad en ik was na 5 km blij dat ik nog tanden in men mond had zitten.

(Gr. Delano)
@fransefinesse: Dat vind ik knap, ik heb tot nu toe zelden comfortabelere auto’s gereden als de E90.
@kaasboerin: 1600kg achter een auto voelt een stuk stabieler achter een C5 met hydra active.
“De M3 met 3.0 en later 3.2 liter zescilinder lijnmotor krijgt 282 pk en later zelfs 317 pk”
In DIN pk’s is het 286 en 321 pk…
Wat mij betreft is de eerste nog altijd de mooiste.

Of eigenlijk… er hoort nog een model in dit rijtje: de 1602/2002. Dat was eigenlijk de eerste 3-serie alleen had de marketingafdeling van BMW toen de serie-nummering nog niet bedacht ;)
E21 is best een leuk ding maar afschuwelijk interieur.


E30 (The Godfather) is allround de beste 3 serie.
En tot op vandaag de dag nog steeds een leuke auto om te hebben als je het mij vraagt.
De concurrent (Mercedes 190) was wel de betere auto. Vooral met diesels was Mercedes koning in die tijd. Ook was het allemaal wat moderner en het interieur een stuk steviger in elkaar gezet. De E30 deed qua uitrusting niks onder dat niet, was mooier, sportiever en vanaf 6 in lijn stukken leuker. eindbaas vs eindbaas winst voor de M3. De Sport Evolution vetste BMW ooit imo.


E36 alleen in coupe en dikke uitvoering mooi als je het mij vraagt. Laatste leuke interieur in een 3 serie.


E46 Vanaf toen niet echt meer een 3 serie, geen mooi interier, rijd minder fijn, M3 wel vet maar niet meer echt M3, CSL daarin tegen super bak en het geluid dat dat ding produceert wat mij betreft mooier dan de E60 M5.


E9x Helemaal niks als je het mij vraagt.
Interieur is echt dramatisch, auto is veel te groot, Alleen de coupe vind ik nog aardig voor de rest lelijk in std. trim. M3 leuk maar echt geweldig vind ik hem niet.


Dan de F30, M3 variant zal wel leuk zijn maar voor de rest heel weinig hoop. Word een saai volume model.


3 serie is al lang geleden gestorven.
Mijn tip: wil je een leuke 3 serie dan moet je een oudje kopen. E30 is de leukste, goedkoopste qua onderhoud, makkelijkste aan te sleutelen en je kunt er allerlei blokken inlepelen.
integralechubasco
@GOD: true, E21 323i waren briljante auto’s in zijn tijd… In alpina, kelleners, schnitzer of hartge uitvoering zijn ze nu echte collecters items. In die tijd waren tuners nog echt pioniers.
@integralechubasco: Ja klopt, opzich hele leuke auto’s maar het vraagt wel om een tuner versie. std. is het allemaal te mager. Vind de Schnitzel versie het leukste.
Had het 323i blok met turbo en iets van 200pk en bijna 300nm, en dan heel veel onderstel zaken inclusief LSD.
Leer interieur er in en dan heb je een hele leuke oldskool BMW.
@GOD: flash flash flash… GOD sleutelt aan ouwe auto’s…

… :?
@bigcar: wat is je punt?
@GOD: mijn punt??… goede vraag…

denk je nickname..?? werkelijk geen idee…
@bigcar: Ik ook niet daarom dat ik het vraag.
Maar wat is er zo raar aan mijn nickname?
@GOD: … :?:
De E46 blijft meester onder de geproduceerde 3 series. De E90 is een futuristische versie van de E46 op zich niet veel verschillen op na de achterlichten. Persoonlijk vind ik alle BMW’s wel mooi naarmate ze ouder worden. De E30 coupé krijgt dan bij mij de voorkeur. De F30 zal het ook wel goed doen, al heb ik zo mijn twijfels, omdat het echt op een ouwe lulle bak gaat lijken ( categorie 40+ en hoger ). Over de E21 en E36 zeg ik liever niks, dat spreek namelijk voor zich.
@bempi: Heb zelf een E90, van de zijkant lijkt hij erg veel op de e46, wat hem dan ook mooi maakt, maar de achterkant en voorkant maakt de E90 al een stuk meer ‘ouwelullebak’ eerlijk gezegd, dus de nieuwe zal dat daar dan ook zeker wel nog meer naartoe neigen.
@kaasboerin:

De zijkant is ook veel mooier dan een E46 en de achterkant kan je 1 in klap veranderen met een black line pakket + spoilers etc.. De voorkant kan je als je een high executive pakket hebt met aluminium ledjes boven je grill wrappen, waardoor hij sterk lijkt op de facelift versie. Het verbaast me ook dat veel E60 rijders altijd kijken naar de E90 rijders ipv andersom.
Ik denk dat de E90 juist het verschil gaat maken in de toekomst, omdat dit het model is dat precies er tussen ligt. Afbreuk van de E46 reeks en daaronder en het begin van een nieuw tijdperk met de F30 en andere reeksen. Wat hem dan ook zeer gewild gaat maken.
@bempi: Heb zelf inderdaad de BlackLines + het M lipje (spoilertje) op de kofferbak zitten, de originele standaard pre-LCI achterlichten zijn overduidelijk niet mooi, en dan met name op een zwarte. Ook de koplampen zijn vervangen met die v/d facelift. Het enige wat ik persoonlijk nog steeds niet zo mooi vind zijn de wenkbrauwen, maar ach. Had inderdaad liever de E60 nieren gehad. Kan niet wachten op de F30!
Ik mis toch wel een vermelding van de fantastische e30 318is….
@brieanova: Nou bij deze dan.
De E30 318is, ook wel mini M3 of poor man’s M3 genoemd.
Met het modernere M42B18 blok. 1.8 liter 4 in lijn 16 klepper met dubbel bovenliggende nokkenassen en distributie ketting. Deze werd standaard geleverd met ABS, M-Tech onderstel en IS lip. Optioneel met sport interieur, zwart hemeldak en LSD.
136Pk en ik geloof iets van 175Nm als ik me niet vergis.
Hele leuke auto’s en iets lichter, sneller, sportiever en een stuk zuiniger dan de 320i. Een chip maakt de auto af. Leuk weetje is dat je de nokkenassen kan verstellen en dus scherper zetten met iets van 7 graden als ik het me nog goed kan herinneren. Blok heeft wel een gevoelige koppakking en hier en daar nog een aantal zwakke plekken buiten de normale zwakke plekken van een E30. De opvolger van het blok die in de Z3 en E36 zat, de M44B19 is een beter blok met veel kinder ziektes opgelost en word vaak geswapped daarvoor.
Niet veel van gemaakt en tegenwoordig een semi collectors item en bijna niet meer in goede staat te vinden.
De E46 mag van mij de grote prijs krijgen. Man wat was ik vroeger verliefd op die auto!
Geef mij maar zo ene met een M-pakket, in het zwart en die typische chrome accenten. Die straalde echt in het verkeer!
@mercedescl65amg:

Heb ik ook jaren lang gehad, maar het is helemaal weggetrokken.
Tegen de tijd dat de petjes en dergelijke deze auto hebben uitgekotst ga ik ze weer waarderen.
Dat heb ik overigens wel vaker met trends.
Hetzelfde geldt voor de angel-eyes, altijd mooi gevonden totdat je het op elke golf 3 zag zitten.
Nu die massaal overgestapt zijn naar ledsstrips etc. begin ik de originele angeleyes op bijv. de E39 weer te waarderen.
als de E21 meetelt , telt dan ook de E21 CSL mee ? OK , we have a winner ;-)
jammer dat ik weg moet nu, lijkt me een geweldig stuk, goeie schrijver die Alwood! :P
Hier en daar al beetje gelezen, dat ze eerst alleen 2 deurs waren, vind ze nog altijd het mooiste als 2 deurs :D
vanavond de rest maar even lezen :mrgreen:
@Alwood: dank voor dit leuke stukje puzzelwerk !!!

OT: vriend van mij heeft de 143Pk sterke E21, met 2 chromen eindpijpjes, links- en rechtszittend….in perfecte staat, perfect onderhouden en een heerlijke rijmachine. Gelukkig zijn er dus nog verzamelaars en kenners die deze auto’s vertroetelen totdat ze erbij neervallen !
Mijn vader heeft destijds in 1978 een E21 323i nieuw gekocht. Die auto hebben we nog steeds en heeft de laatste 20 jaar slechts als plezierauto dienst gedaan. Zodoende staat er (uit mijn hoofd) ongeveer 230000 km op de teller. Ongefilterde geluid van die 6 in lijn is pure muziek.
@Falco:

da,s stoer .. nooooooooooit wegdoen .. en goed blijven verwennen ..
hij word wel steeds groter, en als je verder op de plaatje kijkt, zie je ook dat ze steeds dichter bij de grond getimmerd staan….
@bigcar:

yep .. hebben ze straks weer een C.Bangle type of guy nodig om de hele line-up weer naar hapklare proporties te brengen ..
overzichtje:

E21 en E30 1976 – 1995, 112.759 verkocht
E36 1990 – 2001, 53.771 verkocht
E46 1998 – 2007, 46.781 verkocht
E9x 2005 – heden, 32.201 verkocht

gaat alleen maar naar beneden. zal wel aan de steeds duurdere prijs liggen.
@maxx1: niet waar, zit meer tijd tussen. :|, goeiemorgen.
@maxx1: als je even verder kijkt dan je neus lang is zie je dat er ook steeds minder jaren tussen de nieuwe modellen zitten.
@drivingpleasure: Zoals hij zelf ook al opmerkte.

Maar gemiddeld per model per jaar krijg je dit:
E21/30: 5935
E36: 4888
E46: 5198
E90-93: 5367
Goh leuk alle dreiers op een rijtje ,toch mooi hoe ver ze gekomen zijn bij BMW …Van stuiterbak tot ballenbak welteverstaan.
Jullie rijden zeker japanse plastic bouwdozen met gamma uitlaten
@olieboertje:

slimheid heeft een grens .. maw .. ik begrijp je niet ..
@olieboertje: een kleine toelichting:bmw bouwt kwaliteit,net als alle duitse merken.accepteer dat gewoon of koop er een.
De e36 is een ware topper. ik heb mijn e36 omgebouwd naar een ware racer. Echt nog geen probleem mee gehad. momenteel 230.000 km op de teller. Vele race kilometers de afgelopen 5 jaar maar nog nooit problemen met de moter gehad. FUN met hoofdletter met deze auto.
http://www.youtube.com/watch?v=SxSAUui4EFA
nooit BMW liefhebber geweest en moet (bijna) niets van het merk weten toch heb ik de E21 en E30 altijd al een mooie verschijning in ons saai verkeer gevonden
jullie zeggen dat de rustigste e30, de 325e was, maar dat was de 324d zonder turbo met 86pk oid


ps doen jullie dit ook eens voor de 5 series? de mooiste 5 serie ooit is natuurlijk de e28 m5 waar maar 588 van zijn gebouwd
@undifined1: de eerste, en terecht dat je zegt dat hij mooi is!
Ik mis wel de E46 M3 CSL vermelding toch wel dé 3 serie die ooit geproduceerd is.

http://farm4.static.flickr.com/3415/3446619947_234a570dce.jpg

Geen enkele M3 zal deze ooit overtreffen, het laatste ‘analoge’ stukje hardcore werk uit München.
Wat ist ‘ie toch mooi …
ook het kleurtje …
:-)

http://www.autoblog.nl/gallery/BMW/3-serie_facelift_my2009/BMW_3-Serie_facelift_my2009_11.jpg
@rechercheur:

Zo wat ben je laat zeg…op zoek geweest naar de klepel?
Daar is de lawaaipapegaai weer. Heb je ook nog iets wat te onderbouwen valt met cijfers, of ben je wederom inhoudsloos aan het papegaaien. Vergeet je vervolgens niet “vind ik ook +1” en je smileys …?
“Natuurlijk is de M5 inmiddels van een V10 voorzien.”
foei, V8 TT op het moment!
De E46 blijft voor mij de mooiste van allemaal. Nog een vrij nieuw uiterlijk maar geen ouwelullenbak

In de eerste regel van de laatste alinea staat dubbel ‘of’. Volgens mij moet de eerste ‘of’ ‘af’ zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).