Rijbewijs verplicht voor brommobielen, aldus de VVD

Auteur: , 67 Reacties

Nou nou, die liberalenpartij daar in Den Haag is de laatste tijd wel van de verbodstiefus. Na een geopperd luchtbuksverbod en het inhaalverbod voor trucks wil Charlie Aptroot nu alle jeugdigen in brommobielen gaan aanpakken. Aan de andere kant; minder van deze verkeersopstoppers op 's Heeren wegen klinkt ons niet onaardig in de oren.

Elke verkeersdeelnemer komt op een zeker moment op een tweebaansweg waar je niet mag inhalen achter zo’n 45 km/u-hel-op-wielen te rijden. Dat is een gegeven: ooit zit je 10 minuten naar het ludieke kenteken van een brommobiel te staren terwijl je er niet langs kan. Wellicht dat de petrolhead des VVD’s Charlie Aptroot dit wel vaker aan den lijve ondervindt. Hij komt nu in ieder geval met het idee om een rijbewijs verplicht te stellen voor iedereen die in een brommobiel wil rijden. Alleen een brommerrijbewijs waar tegenwoordig al praktijklessen bijzitten is niet afdoende. En daarmee zou een einde komen aan jongeren die rondtuffen in hun vaak omgebouwde brommobielbrikkies.

“Brommobielen zijn bedoeld voor mensen die slecht ter been zijn. Dat jongeren nu massaal rondscheuren in deze kleine auto’s is oneigenlijk gebruik.”

Aldus Aptroot vandaag in het AD. Goed punt, maar zijn er niet meer personen die wellicht door medische redenen geen roze pasje/papiertje (meer) hebben en slecht ter been zijn? Gaan we deze mensen hun mobiliteit ontnemen? We mogen toch hopen dat je daar een uitzondering voor gaat maken, Charles.



67 reacties

Het ergste van alles is dat wanneer jij van rechts komt, en zo’n ding je geen voorrang verleent, je nog voor 50% moet dokken omdat hun “minder” in het verkeer zijn.
Gewoon ronduit belachelijk dat ze die krengen laten mee wegen als een bromfietser i.p.v. een motorvoertuig.
@jack_abarth: groot gelijk. Voor mijn part mogen ze die bromkrengen allemaal naar de maan laten verhuizen. ‘k Vind ’t levensgevaarlijk.
@fep739: of belgië
@pimmas: liefst niet aangezien ikzelf daar woon :mrgreen:
@pimmas: Wallonië dan?
@pimmas: klinkt al veeeeeeel beter ;-)
@fep739:

dan ben je er zo vanaf. die dingen vallen massaal in de gaten in de weg.

2 vliegen in 1 klap. brommobielen weg en de weg gerepareerd
Vandaag nog invoeren!

En wanneer je om medische redenen zo’n geval nodig hebt een ontheffing verlenen zoals nu gebeurt met bijvoorbeeld invalide parkeerplaatsen en bijbehorende licenties.
@pininfarina:
mijn ex-vriendin heeft, na het beëindigen v/d relatie overigens, een ontheffing aangevraagd en flink huilerig gedaan over ‘hoe zielig ze op haar 30e wel niet is’, en kreeg zo’n ding van de overheid.

Saillant detail:
ze turnt, ze is fanatiek skeeler-finalist in de Nederlandse etappe en ze rent alsof haar leven er vanaf hangt (iedere ochtend tussen 07.00 en 07.45).

Mijn optie:

DIRECT invoeren, zeer intensieve testen uitvoeren om te zien of het wel nodig is en kán, en deze wagentjes weren voor mensen onder de 25.
@JaxDryke: Ben het met je eens..
Helemaal prima. De uitzonderingen vinden we wel wat voor. Verder mogen ze wat mij betreft ook gelijk een APK keuring voor deze voertuigen invoeren, zodat ze niet als rijdende rookbom over onze wegen verplaatsen.
Gewoon de brommobiel verbieden.
@Northwestern:

Is ook een oplossing inderdaad, wordt het openbaar vervoer ook weer’s een keertje nuttig besteed.
@Northwestern: Die dingen zijn in Nederland officieel ook verboden. Echter mogen die dingen in Frankrijk wel waardoor ze automatisch ook in Nederland moeten worden toegelaten. Leve Europa!
@Haakie: Maar in frankrijk hebben ze volgens mij een auto kenteken.
Lijkt me een puik plan. Veel ouderen die geen auto meer kunnen/mogen rijden stappen nu in een brommobiel met de gevolgen die daarbij horen.

Een rijbewijs verplicht stellen houd al deze mensen van de weg. Deze groep gebruikers is niet voor niets hun rijbewijs kwijt namelijk.
@Donstil: Daar heb je ook een punt, maar misschien gaan ze dan massaal aan de overdekte scootmobiel http://www.re-actief.com/images/shopride-cabin-de-luxe_460.jpg
@ErikkNL: dan krijgen de mensen die met mooi weer lekker op hun kekke 25km uur brommer rijden weer een probleem, en dat is dat deze gasten niet aan de kant gaan als ze naast elkaar rijden, doen ze op de fiets ook al niet, maar dan kan je ze nog een beetje van de weg af duwen.
@meneersander: Deze is denk ik niet veel stabieler dan een fiets.. en wat betreft het naast elkaar rijden is de oplossing simpel. Geen ramen dan kunnen ze niks bespreken.
Een non-existent probleem in mijn optiek. Dit doet Aptroot voor de ik-stem-vvd-en-betaal-al-genoeg-belastingen-bühne. Is electoraatbinding al een woord?
stelletje azijnpissers.
wat maakt het nou uit, of er een jong ventje of een oude meneer in het ding zit?
als je dr achter zit, zit je dr achter.
het voordeel als er een jong knulletje in zit, is dat ze vaak harder gaan dan 45 :D
@g40freak: Dat is nog eens nadenken! Jij moet in de politiek.. goed punt
@g40freak: Het punt is dat er steeds meer van die wagentjes op de wegen komen doordat jongeren er ook massaal in gaan rijden waardoor je dus uiteindelijk nog vaker achter die karretjes zult zitten en dat is natuurlijk niet wat we willen.
Neh, niet verbieden. Gewoon flink controleren op max snelheid etc (strenger dan brommertjes en scootertjes), dan gaat de lol er voor jongeren snel vanaf. En zo’n getunede brommobielen, zoals boven, pik je er zo tussenuit.

Verbieden vind ik te drastisch en een typisch Nederlands middel voor alles wat ons ergert. Kunnen we gewoon niet eens iets accepteren? Of een alternatieve oplossing te vinden?

En trouwens, het verbieden brengt veel nadelen: Zo zijn er gegarandeerd mensen die tussen schip en wal vallen en waarbij je dus de mobiliteit ontneemt. En uitzonderingsregelingen zorgen alleen maar voor een toename van de bureaucratie.
Daarnaast zijn er ook mensen die nu in een brommobiel stappen, die eigenlijk een rijbewijs hebben, maar toch (o.a. voor onze veiligheid) niet in een ‘echte’ auto gaan rijden. M.a.w. er komen dadelijk een hele hoop langzame oudjes in gewone auto’s bij!
@consumptieverplicht: Niet als deze “oudjes” een fatsoenlijke test af moeten leggen of ze nog capabel zijn om te mogen rijden…
Niet net als nu even kijken of je kan raden waar het openingetje zit in de cirkel en hops, je krijgt er weer 5 jaar rijplezier bij.
Er zijn prima voorzieningen voor ouderen zodat ze overal komen waar ze maar willen.
Er rijden zelfs speciale taxibussen voor ouderen die met één druk op de knop gratis voor komen rijden.
Nu de brommobiel verbieden, over tien jaar weet niemand meer beter.
@pininfarina: Het potje voor zulke voorzieningen nemen sterk af en er komen steeds meer ouderen bij. Daarnaast is het niet alleen het vervoer, maar ook een stukje autonomie voor de mens. Het gaat niet alleen dat de ‘oudjes’ van A naar B kunnen.
@consumptieverplicht: Grappig dat je zegt dat ‘verbieden een typisch Nederlands middel is’! Nederland is het land van gedogen en polderen vriend… Geen land verbiedt zo WEINIG als Nederland!! Ga eens op reis zou ik zeggen.
@Svenska_Aeroplan_AB: Polderen is een ‘decision-making’ gereedschap en heeft dus te maken met ‘hoe’ tot een besluit wordt gekomen (een vorm van consensus) en niet ‘wat’ er wordt besloten (red. wat er wordt verboden). In een groot (voormalig?) communistische land in Azie hebben ze soort gelijken ideeen van besluitvorming. (Hint: het land rijmt op de grootmoeder van onze huidige koningin).

En wat betreft het toleren in Nederland: In wat precies zijn wij meer tolerant dan andere landen? Softdrugs? Toleratie in Nederland is meer een stereotype. Het is een label wat we in de jaren 60 en 70 verkregen hebben en we nog steeds (nu onterecht) mee pronken. Het klopt dat wij meer tolerant WAREN, maar dat is niet perse meer van toepassing.

Op dit moment zijn wij niet veel toleranter dan veel andere Westerse landen. Ik heb zelf in verschillende landen gewoond: Amerika (Arkansas: het diepe redneck zuiden), Finland, Ierland en tweemaal in Duitsland, dus ik heb wel eens het een en ander kunnen vergelijken.
Ergens wonen isdus iets anders dan ‘op vakantie’ of ‘ op reis’, want daar krijg je dus mooie stereotypes aangemeten en kunnen wij Nederlanders stoere verhalen vertellen over ‘ons getolereerd softdrugs beleid’ tegen de lokale bevolking.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Je moet nu toch ook een soort bewijs hebben dat je minder valide ben als je in een minder valide parkeerplek wil staan.
Dus dat zelfde bewijs verplicht stellen voor brommobielen en klaar is kees.
Toch?
Ik vind dat ze die dingen al lang van de weg hadden mogen verbannen, verplicht ze dan om op het fietspad te rijde ofzo zoals ze met brommertjes doen.

Als je op een 90 of 70 weg zit en het is druk en je hangt achter zo’n randdebiel dan raak je er nog niet voorbij. En ze rijden altijd aan de linkerkant van het rijvak zodat je ze zeker zou zien, de tyfuslijers.

Nog erger is het wanneer zo’n demente gek ermee de snelweg opgereden komt om dan al toeterend over de pechstrook verder te rijden. Je zou voor minder een ongeval voor hebben.

Een rijbewijs hiervoor is wel het minste, als ze het al niet geheel zouden verbieden.
Verbieden, verbieden, verbieden. Wat een tolerantie is er ook. Allemaal mensen die eens een minuut vertraging hebben opgelopen willen alle mogelijke oorzaken daarvan maar meteen verbieden; of het nu een inhalende vrachtwagen of een brommobiel is.

Bekijk gewoon wat nu eigenlijk het probleem is. Hinder door 45 in plaats van 50? Overweeg 50 toe te staan, de tijd en technologische ontwikkkeling heeft sinds het verbod niet stil gestaan.

Maar het zal blijven gebeuren dat in het verkeer je wel eens gehinderd wordt. Je hebt niet het recht om zonder vertraging te rijden, iedereen die er voor zorgt mag ook op de weg rijden.

Wat een vrijheidslievend volk zijn we ook. Onze vrijheid om door te rijden wordt makkelijk verheven boven iemand anders zijn vrijheid om zich uberhaupt zelfstandig, zonder hulp, te kunnen verplaatsen.
@jelmer:

Lees mijn reactie dan ook even…
@jelmer: Geef je groot gelijk in wat je hier schrijft!
@jelmer: Ja een amusant verhaal alleen wijk je een beetje af van het punt, en dat is niet de brommobiel verbieden, maar een rijbewijs voor dit rijtuig verplicht stellen.

Wanneer iemand van 80 hier niet toe in staat is kan hij/zij de weg niet op.
Als ik niet mijn rijbewijs had gehaald ooit dan mocht ik nu ook niet rijden simpel zat.
Nul kennis van de regels en het kan allemaal op de weg, waanzin
“maar zijn er niet meer personen die wellicht door medische redenen geen roze pasje/papiertje (meer) hebben en slecht ter been zijn? Gaan we deze mensen hun mobiliteit ontnemen?”
Als de medische redenen alleen betrekking hebben op onvast ter been zijn, OK. Maar in de meeste gevallen is er veel meer aan de hand. De meeste bij ouderen ingenomen rijbewijzen houden verband met hun gezichtsvermogen; die mensen kunnen zonder probleem in een brommobiel stappen. Wie lichamelijk niet geschikt is voor deelname aan het verkeer, raakt inderdaad zijn zelfstandige mobiliteit kwijt. Ter bescherming van zichzelf en anderen.
DE jeugd is niet het probleem hoor, hun brommobielen gaan vaak dik 70km waardoor je er niet met 45 op een 80km achter hoefd te hangen. Het zijn de bejaarden, die overigens ook gewoon een belastingvrije auto kunnen kopen ( zijn vaak nog goedkoper ook, want die bromdingen zijn fakking duur) Want hun rijden er stijf 45 mee..
@meneersander: Dan rijst de vraag: wat is nou gevaarlijker, een 18-jarige die er 70km/u mee rijdt (en niet alleen buiten de bebouwde kom, leer mij zo’n 18-jarige kennen!), of een ‘bejaarde’ die zich gewoon aan de regeltjes houdt en er 45 mee rijdt? Ik moet er niet aan denken om met zo’n ding een ongeluk te krijgen, laat staan met 70 of 80 km/u.

Rijbewijs en halfjaarlijkse APK lijkt me toch wel het minste…
@potver7: Nee dat ben ik met je eens maar ik had het over dat ze te zacht reden… Een APK lijkt me geen slecht idee. Ik weet trouwens niet of er ook een APK bestaat voor motoren, maar dan zou het ook voor brommers ingevoert moeten worden…
Volgens mij is het type voertuig dat bepaalt wat voor rijbewijs je moet halen voor welk soort rijtuig.
Volgens mij spelen fabrikanten dan gretig in, op de gaten in de wetgeving. Ze zien er uit als een auto, maar dat zijn ze niet door hun kleine motoren. Punt is wel dat ze evenveel plaats nemen als een auto en dus ook parkeerplaats innemen, filles creereren enz . Ook zouden zij met 45 kunnen doorrijden in een woonerf waar 30 is toegestaan zonder risico op een bekeuring. Ik zeg: Afschaffen die handel. De bedoeling is duidelijk. Lage verzekering, geen boetes, geen inschrijving, maar wel alle voordelen die een stadsautotje heeft. Dit voertuig moet gewoon een kenteken krijgen! Dit is gedoeld op de wetgeving in Belgie. Van de Nederlandse ben ik niet zo op de hoogte…
@mercedescl65amg:

Is een beetje van hetzelfde, lees de bovenste post maar.
@jack_abarth:
Mijn comment is duidelijker en ook beter omschreven dan die van jou. Wou deze ook eventjes kwijt. Want wat was je punt ook juist?
Dat jij de eerste was, dus dat iedereen op jouw reactie moet reageren? Of waarom reageer je op iedereen die het over de priviléges heeft van die brommobieltjes…
@mercedescl65amg:

Ik bedoelde het meer als aanvulling op jouw post, aangezien je zelf aangeeft dat je de Nederlandse wetgeving niet kent.
@jack_abarth: Sommige mensen voelen zich gewoon áltijd aangevallen..
@pininfarina:
Voel me helemaal niet aangevallen. Heb enkel het gevoel dat een klein kind aan mijn trui trekt en zegt, kijk naar mijn tekening, kijk naar mijn tekening. Vrij irritant.
En daarbij staat in zijn beginpost die ik overigens al gelezen had een specifiek voorbeeld. Vroeg me trouwens enkel af, of die brommobieltjes een uberhaüpt een kenteken moeten hebben en of ze daarvoor ook een rijbewijs nodig hebben. Want bij ons zijn er zaken die deze autotjes verkopen, met de boodschap: Auto’s zonder rijbewijs. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg was :)
Het hele probleem met een brommobiel is dat je om het probleem heen draait. Degene die een brommobiel nodig zou hebben is niet meer in staat op de weg te rijden met een auto. Maar om een of andere reden heeft men dan toch de neiging die mensen alsnog de weg op te sturen, maar dan in een brommobiel. Het hele idee achter het ding is volkomen idioot.
ach zijn natuurlijk schijt irritant in het verkeer, maar als je zoiets gaat verbieden zullen de verkopers ook wel failliet gaan, net zoals de luchtbuks verkoper, en de goeie auto dealers, die door de nieuwe BPM regels niks meer verkopen, gaat helemaal goed komen met Nederland..
Pff wat is het toch een kut land..
ga dan weg zul je wel zeggen.. zodra het kan!
@dennisr: Heb jij uberhaupt dit artikel wel gelezen? Ze willen de brommobiel als rijtuig niet eens verbieden… Ze willen je verplichten een rijbewijs te halen.
Niks meer dan normaal.
Je maakt een punt van een niet bestaand punt…
@pininfarina: iets verder dan dan standaard in dit geval, ze verbieden hiermee dat je op je 16e in zo’n ding kan rijden.. dus er worden een stuk minder verkocht, want dat is de doelgroep die er veel koopt op het moment, als je pas op je 17,5 voor je rijbewijs mag..
Komt dus neer op het verbieden van zulke autootjes voor de jongeren, dus ja.. heb het goed gelezen hoor ;)
Wat een non-argument. Als de mensen een autorijbewijs nodig hebben om een brommobiel te rijden, veranderd er toch helemaal niets aan het feit dat je wel eens achter zo’n ding komt te zitten op de weg???

Ik heb een brommobiel kunnen bemachtigen op mijn 16e en het heeft mij heel erg geholpen toen ik voor mijn autorijbewijs ging, omdat ik al enige ervaring met een soort van autovoertuig had! Het is gewoon een scooter op vier wielen. Heeft niets met ouderen/gehandicapten te maken.
@stihl: je kan natuurlijk niet verwachten dat men hierbij ver gaat nadenken, ze zijn irritant.. punt.

ben het helemaal met je eens hoor maar dat ziet toch niemand, heb er op mijn 16e ook veel plezier mee gehad, maar zolang de groep mensen die er last van hebben groter is gaat het toch wel door.. stomme regels tegenwoordig..
En terecht, zijn tegenwoordig meer een auto dan brommobiel. Van mij mogen ze ze helemaal verbieden, voor die mensen is er nog altijd het OV.
@Lucb: inderdaad, laten we eigenlijk alles maar afschaffen, er is immers OV.. WTF!?
om eerlijk te zijn ik heb niet alle reacties gelezen.
en dat ga ik ook niet doen maar tot nu toe vind ik het maar een hoop bullshit. oke ze gaan niet zo hard maartoch.
ik ben slechtziend en mocht maar net mijn brommerrijbewijs hallen zonder mijn autoke kan ik helemaal niks oke dan ga je toch scooter rijden zullen sommige zegge maar wat in de winter of als het regent. nou als ge zo gaat denken moete ok maar is aan de wa mindere mensen denken.
@langeharrie: volgens mij gaat het erom dat je je veilig in het verkeer kan vervoeren, en als je dat kan terwijl je iets slechter ziet is er niks aan de hand, maar veel ouderen kunnen dingen niet goed inschatten.
Direct invoeren.. Ik hoop dat ze dit in België ook horen..
slaat nergens op dat 45 km/h op 80 km/h per uur rijbaan rijdt. die hele dingen afschaffen in Nederland! die kuipstoelen zijn by the way wel cool haha
brommobielen zijn niet alleen voor mensen die slecht ter been zijn, daar hebben we van die “gehandicaptenvoortuigen” voor (om het zo maar even oneerbiedig te noemen.
@NLBUURMAN: die kleine rode karretjes waarmee ze op het fietspad mogen?:p
@NLBUURMAN: Oneerbiedig? Niks oneerbiedigs aan. Je mag van gras zeggen dat het gras is, en van een gehandicapte dat ‘ie gehandicapt is. Dat softe linkse gelul altijd…
Laat ze ook maar wegenbelasting betalen, voor gebruik van wegen en parkeerplaatsen
@nannb000:
Ik heb een grondige haat tov deze verplaatsbare verkeersremmers. Zal voor sommigen wat cru klinken maar ik hoop dat er een paar dodelijke ongelukken mee gebeuren zodat de politiek deze rijdende bloembakken vanzelf verbiedt. Of zet ze qua rijbewijs, belasting en verzekering gelijk met auto’s en het zal vanzelf uitsterven.
Het gaat die VVD-er om het geld natuurlijk.
ik ben slecht ter been dus mijn bommobiel is mijn alles. Als ik die niet meer zou hebben zou ik niet weten wat ik zou moeten. Ik hoop dat ze de regels niet gaan veranderen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).