Gelekt: Seat IBL Concept, eindelijk een eigen sedan?

Auteur: , 39 Reacties

Seat fanboys (ze bestaan) roepen al dat er een nieuwe Toledo aan komt. In ieder geval neemt Seat deze hippe sedan-concept mee naar Frankfurt, 4,67 meter lang. Spannend?

Seat heeft het goed weten te verhullen maar eigenlijk gaat er een Volkswagen Jetta schuil in dit model. De Seat is 3 centimeter langer en waarschijnlijk ook iets breder (net 1m80?). Dat zijn nagenoeg dezelfde buitenmaten als de Seat A4 Exeo. De enige sedan van het merk in lange tijd en vooralsnog weinig succesvol.

Met dit nieuwe model lijkt het er in ieder geval wel op dat Volkswagen nog even door wil met Seat. Een beetje variatie zal daarbij vast goed zijn voor het merk. Tot de Exeo leek Seat alleen nog maar grote en kleine MPV’s te maken en met een oud model Audi maak je ook niet de meest spectaculaire comeback.

Komende week is er meer te zien vanaf de IAA in Frankfurt. Toekomstplannen, productiedata en andere wilde verhalen. Nu hebben we dankzij een slordige krant vast één plaatje. (bron: seatfansclub.com)



39 reacties

geen rare auto op dat plaatje, ik hoop wel dat ze gewoon door gaan met Seat, ondanks dat het niks vernieuwend is..
raamlijsten lijken nog steeds op die van de A4….
Een 159 van Seat ?
@norge: Ik moest gelijk aan de 156 denken…
degraafm via iPhone app
Lijkt anders verdacht veel op de A3 sedan concept van een tijdje terug…
@degraafm: dat is nou een nuttige vergelijking! op wat details met ruitjes en lampjes na lijken die inderdaad wel heel erg op elkaar. (omvang/stance/buitenste lijnen)

Audi A3 Sedan Concept
@degraafm: Pfff… ja, helemaal!!
Ik zeg doen!!!!!!!!!!!!!!
De Exeo was feitelijk nog steeds te duur…zeker omdat iedere autorijder er een voormalig-A4 in zag. Beetje stom, als je bedenkt dat de R&D-kosten allang terugverdiend was op het platform en de carrosserie…ze hadden een fenomenaal goede keus gemaakt als ze de prijs lieten starten onder de 20K. Foutje VAG.

Nu geloof ik niet dat Seat zich verder te buiten moet gaan aan een grotere sedan, nieuw ontwikkeld. Het wordt èn weer te duur, en de doelgroep waarin ze opereert is die van de ‘net-af-studenten-met-de-eerste-auto-van-de-zaak’, of de ‘ik-ben-de-pappa-en-mamma-fase-nog-niet-ontgroeid-dus-woon-nog-thuis-typjes’. Geen slecht verhaal dus, wel als je die types in een gezinswagen wilt krijgen. NOT.
@Megakix: onder de 20k Nederlandse prijzen is te weinig voor een C/D segment auto. Die zou dan met de Golf concurreren terwijl hij tegenover de Passat moet staan. 10 jaar geleden had Seat nog de prachtige Toledo dus zo’n auto past best bij Seat.
@mashell: Zelfs in Belgique is ie te duur. Toledo (de huidige, MPV-achtig ding dus) begint bij 17.7k. De Exeo bij 23.6k. Das zesduizend meer voor minder auto. De basisversie van de Exeo heeft natuurlijk wel een straffere motor, dus als je een gelijkwaardige in de Toledo legt, is het verschil minder groot, maar dan nog…
Lijkt hard op een Alfa 159. Zou SEAT daarmee wel succes hebben? Ik betwijfel dat.
Kopie van een aloude Alfa 156.
De ontwerper (Walter da Silva, uit m’n hoofd)hiervan is immers al lange tijd terug van Alfa naar Seat verkast.
@willemseles: Walter zit niet meer bij Seat. Hij zit bij Audi en is hoofd design van het VAG concern.
@robbie: dus Walter zit ook bij Seat, hij is ook daar de über design baas. En dit lijkt inderdaad wel heel erg op wat Walter eerder gedaan heeft dus hij zal het wel goedgekeurd hebben.
@mashell: hij heeft het misschien goedgekeurd, maar zal ongetwijfeld geen lijn getekend hebben van deze omgebouwde A3 Sedan. Tegenwoordig ontwerpt Walter alleen Volkswagens en houdt hij bij de rest een oogje in het zeil, maar dat hoeft niet te betekenen dat iedereen moet tekenen zoals hij dat zou doen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_de'Silva
@robbie: Het moet niet, maar als je een schouderklopje van je baas wil, moet je hem nadoen…
Seat moet in het segment van de Superb en Passat een luxe sedan maken, daar maken ze kans… Zeker als ze de bijtelling en de prijs laag weten te houden.
@autobart: ehm, is dat niet precies wat ze geprobeerd hebben met de Exeo? :?
@Alwood: De Exeo is toch maar vrij klein in vergelijking met de Passat en zeker de Superb…
HIj zal wel eens tijd wroden dat er een nieuwe Toledo komt. Het model uit de jaren 90 reed goed, veel ruimte, lekker soepele 1.8 en niet al te duur!
Yippie, de zoveelste “spannende” concept van Seat die niet in productie gaat.

Wanneer trekken we de stekker uit dat merk?
@robbie: Ik wilde net zeggen, lijkt Saab wel net al die concepts… Met 1 verschil, die waren een stuk beter geslaagd!
@Svenska_Aeroplan_AB: daar heb je een punt. Saab was de onbetwiste kampioen van de mooie concepts.
@mashell: “was”?

Het koetswerk niet verkopen vóór de CEO geschoten is…
Inderdaad, dit wordt Seat’s versie van de Audi A3 waarschijnlijk.

Wat ik de laatste tijd zo irritant vind is dat merken een ‘concept’ op een beurs neerzetten die volledig is gemaakt op basis van het productie model dat al volledig klaar is en getest wordt!
@ukbob: Dat is al jaren zo. Alleen MB doet dat in mindere mate, en gelukkig maar, want hun concepts zijn meestal lelijk…
Back in the ’80’s!
Tsja je ziet er weer veel Alfa in. Is ook niet raar, seat is altijd al de wannebee Alfa en FIAT geweest. En Walter daar helpt ook niet mee dan.
tis net een 166 door die vouw in de zijkant .. verder wel mooi, maar niet erg seat
tis net een 166 door die vouw in de zijkant .. verder wel mooi, maar niet erg seat
Die vouw laat hem meer op de A3 concept sedan lijken anders…
een vw jetta die mee gaat spele in de klasse van een passat/a4 etc? johnny, la gente esta muy loca , wtf!
Meer een kruising tussen de Jetta en de A3 concept. Op zich niks mee. Van zo’n concept-tekening valt weinig te zeggen.
In grote lijnen een Alfa 166 met een smoel van een Accord.
Had een concept van een vroegere Alfa kunnen zijn. Met andere worden ziet er nogal gedateerd uit.
Maar wat gaat er dan gebeuren met de Exeo? Die is er toch nog niet zo lang, en ik vind het eigenlijk wel een prachtige auto. Niets mis mee. Beetje jammer dat iedereen hem als een mislukking aanziet…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).