Primeur: Alfa Romeo 4C Concept op de IAA

Auteur: , 63 Reacties

Pas dinsdagochtend worden de deuren tot de IAA in Frankfurt geopend voor pers, maar dat weerhield een fanatieke Autojunker er niet van om nu al op foto vast te leggen hoe de 4C Concept naar binnen werd gedirigeerd. Maak kennis met Alfa's lichtgewicht conceptcar in de kleur 'Fluid Metal'.

Een productieversie moet Alfa Romeo ons nog even schuldig blijven. Wel hebben ze de 4C Concept in een nieuw kleurtje gestoken. Goed idee, want die lichtafhankelijke roodtint op het carbonfiber van dit sportbakkie tijdens de onthulling in Genève kwam niet helemaal lekker uit de verf (pun intended).

Dit weten we al: achter de voorstoelen komt een 1750 Tbi (viercilinder benzinemotor) uit de Giulietta te liggen die rond de 230 pk richting de achterwielen zal sturen. Daarmee sprint de 850 kg wegende 4C Concept in 4.5 tellen naar de honderd km/u. Schakelen? Dat doet een TCT-bak met dubbele koppeling wel voor je (uiteraard met flippers achter het stuur).

Dit weten we nog niet: wanneer precies komt de productieversie op de markt (eind 2012?) en lukt het de technici om in de buurt van dat 850 kg-streefgewicht te komen? Zo ja, dan mogen Alfisti zich opmaken voor een serieuze concurrent in de klasse van de Lotus Evora en Porsche Cayman.

Alfa Romeo 4C Concept op de IAA

Meer foto’s van de 4C Concept die wordt uitgeladen en op de beursvloer een plekje krijgt zijn uiteraard te vinden op Autojunk.nl.



63 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
“Zo ja, dan mogen Alfisti zich opmaken voor een serieuze concurrent in de klasse van de Lotus Evora en Porsche Cayman.”
Kom op zeg, als je in deze klasse gaat shoppen en de keuze voor een Cayman of Evora maakt, terwijl de Alfa dealer de 4C in de showroom heeft staan, moet je écht eens een mentale checkup hebben. Dat is toch geen concurrentie meer te noemen?
@Edge: De Evora oké, maar de Cayman overtreft ie qua rijden zeker niet! Natuurlijk weet ik dat nu niet, maar jij ook niet.
@Jochempie:

Dan ga je er van uit dat de Cayman beter rijdt dan de Evora.

http://fwd.channel5.com/fifth-gear/videos/shoot-outs/shoot-out-lotus-evora-vs-porsche-cayman

Wanneer de Alfa een paar honderd kilo lichter is, zullen de Lotus en Porsche het zeker moeilijk krijgen. Want die zijn eigenlijk veel te zwaar
@topless: British.. Us of Toilet Duck…
@Jochempie:

Dat gaat hier niet op. Needell (heel Fifth Gear eigenlijk) is groot fan van Porsche en BMW. Maar blijkbaar niet van een met een hoop onderstuur.
@Jochempie: deze zal tussen de 250kg/450kg lichter uitvallen dan de lichtste cayman, bovendien is het ook een auto met middenmotor, dubbele koppeling. Ze gebruiken een lichter motorblok maar het is wel iets hoger natuurlijk. Met zoveel gewichtsvoordeel kun je er zondermeer vanuit gaan dat dit op een circuit een serieuze concurrent wordt. In rechte lijn alleen op lagere snelheden.. Vergeet niet dat bij 920kg en 230pk deze dezelfde pk/gewichtverhouding heeft als een Cayman R (met pdk)…. Serious stuff dus.
@Edge: huh? Zou je serieus een raar Alfa ding met Mito design verkiezen boven een echte Porsche of een echte Lotus? Ik wacht wel op de Fiat variant van deze 4C, vrijwel zeker mooier en goedkoper.
@mashell: Boven de Cayman vast en zeker. Evora weet ik nog zo niet… maar waarschijnlijk wel.
bang for you buck!
Ik heb nog steeds mijn twijfels bij dit model.
Denk dat het een gevalletje Audi TT wordt. Kappersauto.
@TimmiX: goeie kapper heb jij dan
@mightymike: ik heb een alfa-kapper.
De kapper rijd alfa en denk 80% rijd ook alfa.. Dus zeker een goeie kapper hihi
Of me haar nou ook zo geweldig zit is maar bijzaak
Hij mag dan wel minder pk hebben dan de evora en de cayman, maar hij is minstens 10x zo mooi en veel lichter.

Deze keuze is dus makkelijk gemaakt
Die specs liegen er niet om, maar mooi vind ik ‘m zéker niet. Hij lijkt van alle kanten te dik aangezet en uit proportie… En in een Alfa niét zelf kunnen schakelen? In zó’n auto?! Alleen al daarom zou ik (als ik het geld had) naar Lotus rennen.
@Jesper: Niet zelf schakelen? Met “flippers” schakel je nog steeds zelf hoor, alleen gebeurt het elektronisch ipv mechanisch en bovendien veel sneller. Het kan eventueel computergestuurd en dus automatisch maar dan heb je die schakelaars niet nodig. Ik begrijp echt niet hoe mensen dit steeds blijven verwarren.
@petervdb: tis een beetje t verschil tussen zelf koken en zelf eten bestellen. Je beslist wel wat er wanneer op tafel komt, maar tis toch niet t zelfde.

Flippers is niet het zelde als zelf schakelen;je hebt alleen invloed op t moment.
@dondeboer: Wie drukt er op de “schakelaar”? Dit is zowel taalkundig als praktisch gezien degene die schakelt. Het gaat hier enkel om een nieuwere, modernere, snellere (toch van tel in een sportwagen) en dus betere techniek.
Heerlijk, niks meer aan doen :D
wowowowow .. wat een druktemaker ..
overdadig stoer in deze kleur ..

dan is het overwegen van elke Porsche coupe geeneens een optie meer ..
Alleen Lullige Flut Auto’s Roesten Onder Meest Eenvoudige Omstandigheden… en dan bedenken dat ik dat mooi moet gaan vinden… mooi niet
@bigcar: hoelang heeft het geduurd voor je dat hebt verzonnen? 20 jaar? Want het minste dat ik kan zeggen is dat je nogal out-dated bent hoor jongen -_-
@trigger565: Hij is nog niet eens 20 jaar… Niet teveel aantrekken van puber commentaar.
@trigger565: Dat heeft hij waarschijnlijk van zijn vader gehoord.. Die hoorde het in het dorpscafé..
@trigger565: Er bestaat waarschijnlijk wel een site waar je al die ‘leuke’ classics op terugvindt… :P
@bigcar: wat was jouw nick-name ook alweer ??
@lincoln: “grote wagen” :)
@bigcar: plastic roest niet. Dusss.
Iets zegt mij dat tie niet goedkoop wordt.
Say hello to Miss Gorgeous!
Hij mist overigens een krachtige uitstraling aan de voorkant. Nu is het meer poezelig. Kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.. Misschien staat de voorruit te rechtop, misschien hadden ze nog wat aan de voorste wielkasten mogen doen…
@Jochempie:

yep .. ze willen maar niet van dat muize-snuitje af ..
misschien omdat ie anders wel heeeeeeeel erg druk wordt ..
@Jochempie: “Hij mist overigens een krachtige uitstraling aan de voorkant ”
Hadden ze er dan een betonnen muur van moeten maken?
volgens mij is dat wel een fantastisch bakje.. in deze kleur a.u.b!
Prachtig om te zien die 4C en de specs klinken veelbelovend, maar zien is geloven voor deze Alfist. Voorlopig moet Alfa het zien te rooien met de Mito en de Giulietta, want de 159 is ook al uit productie. De nieuwe opvolger Giulia, de nieuwe Spider, een nieuwe SUV, een vijfdeurs Mito: er wordt wel over gesproken, maar we zien het allemaal nog niet. De 4C is voorlopig op iedere beurs de zoethouder, want echt nieuws is er verder niet van mijn favoriete merk. Ik hoop dat de 4C er echt komt, ook in open versie graag, dan kunnen we een vinkje zetten achter de nieuwe Spider. Maar als productieversie wordt het misschien gewoon metaal ipv carbon en 1200 kilo ipv 850. Ook in het interieur gaan de boekhouders er ongetwijfeld nog wel even met het rode potlood doorheen. Moet ook wel, wil je een enigszins betaalbaar (50-75 mille) sportautootje kunnen bieden. Maar goed, hoop doet leven. Als Alfa maar blijft bestaan, want dit prachtige merk verdient gewoon nog eens honderd jaar; zonder GM, Chrysler of VW-componenten graag, dus puur Bella Italia…
Way the go Alfa !!!! Hoop dat ze a) die pipo van een bestuursvoorzitter eruit knetteren en b) deze auto in produktie nemen…
Die kennen we toch al een aantal jaren?
@xilver: bij gebrek aan echt nieuws zoals een 159 opvolger heeft Alfa maar de lak van deze oude concept car gehaald en hoopt dat we er in trappen.
Echt mooi in deze kleur, krachtiger als dat rood. In alle opzichten een mooie verschijning, alleen vind ik de snuit echt te braaf.
Ik vind vooral die ovale velgen supercool! Gaat het helemaal worden in 2011… ;)

OT: mooie auto, maar kan in mijn humbele opninie toch niet tippen aan de 8C. Die is veel meer in balans, die is ‘mooi gedrongen’ en deze is ‘TE gedrongen’… En dan is die foto dus ook nog eens uitgerekt!
Ik vind hem prachtig… maar als ze het streefgewicht halen wordt dit een niche auto. Leuk voor op het circuit, maar geen auto om dagelijks mee te rijden. Want in mijn auto heb ik toch echt graag “luxe” zoals een autoradio, elektrische ramen, airco, etc en dat zie ik er niet in komen als ze die 850kg willen halen.
@kees66:
Dan moet je lekker een mercedes of zo gaan rijden, geen rijdersauto.
Als ze ook maar in de buurt komen van de 1000 kg vind ik het al heel knap. Een lotus elise weegt al 850 kg (en niet zoals de fabrieksopgave 785kg, dat is zonder vloeistoffen) en die heeft een 4 cilinder.
@kees66: En als ze dat gewicht wel halen met de luxe-items die je noemt? Koop je hem dan?
Als ik de verhalen over die 1750 Tbi motor moet geloven dan schijnt die ondanks het vermogen helemaal geen fijn rijdende motor te zijn. Een ongeblazen hoogtoerige 4cilinder of gewoon een V6 was misschien de betere keuze geweest.
@Specht:

komt wel bij het volgende limited showbakkie ..

de 6C .. met een V6 pentastar ..
Weet iemand welk merk en type lak dit is?
Ik ga binnenkort mijn Caterham spuiten en dit is bijna net zo mooi als het kale aluminium.
Het enige wat ik kan vinden is Liquid Metal paint van BASF, geen fluid metal.
@JanJansen:

ik vroeg het me ook al af ..
want dan gaat mijn Olds ook in deze kleur ..

zal wel een gun-metal zijn met een hele hoop pearl ..
@lincoln:

op een Caterham zal het zeker stoer staan ..
@JanJansen: De lak lijkt als twee druppels liquid op de bij de SLS AMG optionele Alubeam Silver lak die jij noemt.
@MarkieS:
Ja dat leek mij ook (goede woordspeling trouwens;-), maar hier noemen ze het gek genoeg fluid metal.

@lincoln:
Ja hij is nu kaal aluminium en iedereen vindt dat zo mooi staan dat ik dat eigenlijk niet wil veranderen. Maar de neus en achterspatborden zijn wel van composiet, als die ook een metaalkleur kunnen krijgen zou helemaal leuk zijn.
Bijkomend voordeel is dat je wat meer opvalt in het verkeer. Omdat hij zo laag is word ik vaak niet gezien door SUV rijdende figuren en laten we eerlijk wezen, dat verlies ik. (afgezien dat er nog meer redenen zijn waarom SUV rijders vaak niet kunnen rijden, maar die discussie wil ik even laten wat het is)
@JanJansen:

is het dan niet “beter” om dan een contrast kleur te gebruiken ??
ipv nep aluminium ..

wel leuk dat je alleen wat kleine stukken hoeft te spuiten ..
aluminium moet je natuurlijk zo houden ..
kost je 2 bussen wd40 per jaar om dat perfect te houden ..
@lincoln:
Het is inderdaad “beter” om de hele auto te spuiten, anders zie je pas echt dat het nep is. Immers Zelfs het beste nep is niet beter dan echt.
Daarnaast merk ik dat de aluminium huid wel erg snel corrodeert bij een regenbui. Dat komt ook doordat die Engelsen het aluminium gewoon op het stalen chassis hebben geklonken. Het meest onedele metaal gaat dan corroderen; in dit geval de body dus. Daarbij komt nog eens dat er de laatste winters veel zout is gestrooid, zo wordt het net een batterij.
Ik ga hem gewoon helemaal in de lak zetten, dan is dat probleem ook getackeld.
@JanJansen:

huh .. je hebt em als daily driver ??

dan is isoleren in een goeie epoxy idd een oplossing ..
of die nagels eruit en de boel met sika-flex aan elkaar plakken ..
@JanJansen: / @Lincoln: misschien heb je hier wat aan… en we willen wel foto’s als ie gespoten is (anders ook trouwens ;-) )
http://www.standox.com/portal/link/alubeam
@JanJansen: check out Sikkens Chameleon 3-stages. (Sprayed over black base). Couple light coats is all it takes, any dirt in that coat will screw the whole job. The Chameleon’s about $300.00 a quart and that will do a whole car.
En: “Check out http://www.alsacorp.com they sell a mirra chrome and a ghost chrome that have this effect .mirra chrome is sprayed over black but it has to have a shine (dont scuff before spraying ) the more shine under the mirra chrome the more it will look like chrome”
@JanJansen: en dit is misschien ook interessant
http://www.standox.com/portal/link/alubeam
@w0o0dy: you rule ..
@JanJansen:
Bel Autospuiterij en plaatwerkerij Ton Revet in Gouda.
Vreemd figuur met een Brits kloppend hart.
Rijdt nog met een MG V6 sedan.
Werkt alleen en is een super vakman.
Zal zeker Caterham Lotus 7 Donkervoort gek zijn.
@JanJansen: Fotootje van je trotse vierwieler?
Ik moet nog maar zien dat deze lichter gaat worden dan 1.200 kg… Zo’n concept is leuk, maar als alle airbags, geluidsisolatie en andere zooi er eenmaal in zitten is het vast eren ander verhaal.
opwindender dan lesbische seks :p
Waaaaaaauuuuuuuuwwwwww, (sorry) maar hij is zo mooi. *vinkt deze aan op wensenlijstje*
Ik zou deze eerder kopen dan een Evora of Cayman. Hij is mooier, lichter en misschien daardoor ook sneller!
Maakt die nieuwe Stratos meteen overbodig…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).