Ford Focus krijgt 1.0 driepitter [geen grap]

Auteur: , 32 Reacties

Maar dan heb je wel weer wat ruimte onder je motorkap.

Heren autofans, bereid je voor: in de nabije toekomst kan je lekkere V8-blokken op je buik schrijven. In middenklassers worden doodleuk driecilinders geplaatst. BMW gaat het doen, VW doet het al, en ook Ford volgt gestaag. Gisteren werd een plaatje van de nieuwe Ford-instapper de wereld in geslingerd, een 1 liter driepitter.

Het naaimachientje krijgt, net als al het andere Ford-benzinespul, de naam Ecoboost mee, en haalt dankzij de obligate drukvulling nog heel nette cijfers. Met een turbo’tje levert de 1000cc maar liefst 100 (5MT) of 120 pk (6MT). En nu mogen jullie het specifieke vermogen per liter uitrekenen.

Zoals aangegeven krijgt het miniblok zijn vuurdoop in de Ford Focus, maar later moet het ook zijn weg gaan vinden naar de B-Max (in de conceptvorm hiervan lag ook al eenzelfde blok. Concept-motor?), en ongetwijfeld ook naar alles onder de Focus, de Fiesta dus. Van de Ka durf ik dat niet te zeggen, die wordt namelijk op basis van de Fiat 500 in Polen gebouwd. Een TwinAir blok ligt dus wellicht meer voor de hand. Dat gaat weer flink wat co2’s schelen… Hieronder kan je klikken voor een kingsize-plaatje van het nieuwe technische wondertje.

EcoBoost shizzle



32 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
.. komen ze daarmee in amerika de wat steilere bergweggetjes wel op??
@bigcar:

Makkelijk, tenzij er drie Amerikanen inzitten natuurlijk..

Anyway, 120 PK in een Ka lijkt mij nog wel grappig!
@Ferry_76: als ze erin zitten, dn is het een andere verhaal:

1 persoon = rechte weg nog net vooruit,
2 personen = alleen bergafwaarts,
3 of meer = 4get it…
1persoon + steile weggetje = achteruit (dus weer: 4 get it)
etc.

:)
120 PK? dat is genoeg voor de gemiddelde weggebruiker
@love4sportcars: aangezien de gemiddelde amerikaan overgewicht heeft, en 1/3e heeft obesitas: dus zij zijn echt niet meer gemiddeld… :)
@love4sportcars: Klopt! Maar rijdt het ook nog lekker? Een viercilinder diesel met hetzelfde vermogen als een 6cilinder rijdt gewoon lang niet zo lekker. Als ze dat fixen zie ik geen problemen met deze motor.
maar natuurlijk niet voor de diehard-sportieve bestuurders!
@love4sportcars: Die kopen dan ook geen ford, m.u.v. de GT dan.
@Ruben00:
Jij hebt duidelijk nog nooit Ford gereden. De Fiesta, Focus en Mondeo hebben in hun klasse de beste wegligging. Een sportieve bestuurder kijkt niet alleen naar snelheid vooruit (ja de petjes), wegligging in bochten en rijplezier dat is wat een sportieve bestuurder wil.
De GT is een klasse waar 99,9% van de autoliefhebbers alleen maar van kan dromen.
Goed voor de sportieve(re) bestuurder is deze 1.0 turbo niet geschikt.
@Kyanite: DIEHARD SPORTIEVE BESTUURDERS, die kopen een x-bow, een donkervoort, of wat mij part een mx-5. En nee dat zijn niet de snelste in een rechte lijn. Ja, wel in de bochten.
Rijplezier is denk ik wel 0 met dit blok. Maar verder is het natuurlijk lekker zuinig en compact. Ik hoop dat de beperking van bewegende onderdelen de onderhoudsgevoeligheid dusdanig naar beneden trekt dat het opweegt tegen de nadelen van het feit dat hij zo’n hoog vermogen moet leveren.
Even slikken. Maar ook BMW gaat deze weg. En ach bij de hedendaagse auto’s in het hedendaags verkeer heb je vaak toch al geen idee meer wat er onder de motorkap zit en maakt het ook helemaal niet meer uit.
Kunnen ze.nog een extra kofferruimte onder de motorkap maken! ;)
Stiekem 2 motoren in je Focus leggen heb je nog een 6 cilinder ,;)
ach voor mn werk kan het wel handig zijn.. kun je nog eens ergens bij..
en laat ze die dingen inderdaad maar mooi in auto’s pleuren die ik toch niet koop :)
De bijrijders krijgen trappers als ondersteuning van de motor
Hoeveel zou zo’n motorblokje wegen? Wat zijn de afmetingen? Misschien kan je er wel 2 kwijt onder de motorkap net zoals Norge zegt. V6 2.0L klinkt wel lekker :P
@reinier73: En lekker hoogtoerig
Eh.. Wat een onzin in dit topic. Neem die 100pk versie. Zeg dat ze 170nm bij een mooi laag toerental eruit weten te halen, dat klinkt aannemelijk? Dat combineren met een versnellingsbak met niet al te lange verzetten en je hebt weinig te klagen in gemiddeld verkeer…
Als je wilt knallen koop je een ST. Wil je enigszins verantwoord rijden met een leuke belastingtechnisch voordeel kies je voor zoiets. Persoonlijk rijd ik nu een 1,8 focus uit 2010 en zie het wel als potentieel. Als hij bij de dealer staat ga ik zeker even proberen. Zal ook niet de hoofdprijs kosten en focus is gewoon wel de fijnste in zijn klasse en 120 pk is niet gek voor zijn formaat. Ik denk dat het wel zal meevallen hoe erg “muesli” ergenis je er aan overhoud. Zolang ik maar mee kan komen met het Nederlandse rijklimaat(max 120) dan is er geen vuiltje aan de lucht en bespaar ik bakken met geld!
Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: driecilinders zuigen! Jankende naaimachientjes zijn het.
Blij worden van het geluid of de prestaties zit er niet in.. nee, klopt. Maar een vriend van me rijdt een Octavia 1.2 tsi combi en ondanks 1250kg en een gezin met vakntiebagage reed het ding (rustig aan) 1 op 17 naar italie. De auto is stil, vlot genoeg voor normaal rijden, beetje sloom met volle bepakking maar het gaat best. Toch lekker als je met 1 keer tanken (op eigen kosten) gewoon naar italie rijdt…
Hou je bijv geld over voor een hobby auto(!?)
Een brommer heeft nog meer pk
Ik steek nog liever een raket in mijn reedt dan dat ik in zo’n hok zou rijden. Vier cilinders is voor mij de absolute ondergrens, daaronder gaat het met horten en stoten. Sommige viercilinders met een al te kleine afmeting (1.4 is minimum voor mij) vind ik al zo bagger rijden dat ik dit geval het liefst meteen de plomp in schop. Om maar niet te spreken over het geluid. O! Wedden dat ze ook nog een dieselvariant op dat blok maken, dat wordt pas echt feest!
wat betekent MT sir smokalot?
@jeanclaude: Manual Transmission. OK, ik ben geen Sir Smokalot maar dan nog, hopelijk heb je er wat aan. Wat AT dan moge betekenen kan je zelf wel uitdokteren hoop ik.
120pk is niet weinig
Ik rijd met 90pk in m’n Mondeo van 1500 kg. Weet niet wat t koppel van dat nieuwe blokje is maar met 100-120 pk in alles dat kleiner is dan een Mondeo kom je in ieder geval aardig vooruit. Je moet alleen geen strepen willen trekken bij n verkeerslicht…
120PK uit een 1L 3-pitter? Mét garantie? Da’s heel knap…
mooi blokje
en nu op basis van hetzelfde blok een 2 liter 6-cylinder
Laat ze aub stopppen met dat downsizen ik trek het echt niet meer

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).