Maserati Kubang Concept – SUV met Amerikaanse genen

Auteur: , 63 Reacties

Dit is em dan! De allereerste SUV van het Italiaanse merk met de drietand. Zelf zaten ze er wellicht niet zo op te wachten, maar aangezien (grote) SUV's tegenwoordig nog steeds hip & hot zijn in het Verre Oosten en Rusland moest Maserati er wel aan geloven. En aangezien papa Fiat tegenwoordig de baas is bij Jeep konden ze daar mooi het magazijn plunderen.

De auto die jullie hier zien is namelijk gebaseerd op de recent onthulde Jeep Grand Cherokee (die zijn platform ook weer deelt met de Mercedes M-Klasse) en onder de motorkap ligt dan ook … . Overigens liet Maserati in 2003 ook al eens een Maserati SUV concept zien. En ook die auto droeg de naam Kubang.

Gelukkig blijkt de afbeelding die we eerst zagen dus inderdaad een photoshop te zijn en hier “the real deal”. Of deze auto in de VS gebouwd gaat worden of in Italie is nog niet helemaal duidelijk. Ook schijnt Maserati nog te twijfelen tussen Amerikaanse HEMI V8 motoren en Italiaanse Maserati/Ferari motoren.

De auto die we hier zien is nog een conceptcar, maar volgend jaar wordt de productie versie onthuld.

UPDATE 14:30 We hebben een persbericht te pakken gekregen en daarin weet Maserati trots te melden dat er specifiek door Maserati ontwikkelde motoren in zullen komen te liggen. Deze zullen ontwikkeld worden door Paolo Martinelli (hoofd motorenontwikkeling Maserati) en ze zullen gebouwd worden door Ferrari. Deze motor(en) zullen gekoppeld zijn aan 8-trapsautomaat.

Ook verwijst Maserati in het persbericht dat de basis van Jeep afkomstig is, maar ze zeggen ook:

The essence and all major system components of the Maserati sport luxury SUV will unmistakably be Maserati: style, engine, suspensions, brakes, handling and performance will all be 100% Maserati in picture-perfect continuity with the brand’s core values of sportiness, style, elegance, luxury, performance and craftsmanship.

En over de aandrijving zeggen ze:

New-generation high-tech Maserati proprietary engines will be designed in Modena by Paolo Martinelli – Head of the Maserati Powertrain Department and for nearly 30 years at Ferrari, where he also served as engine chief of the Formula One racing team – and will be produced in Maranello by Ferrari.



63 reacties

Of zoals SniffPetrol het zo mooi twitterde (aanrader trouwens):
Do you want an Infiniti but wish it cost a lot more? Good news! The Maserati Kubang!
@BeQuietAndDrive: 90% van de auto’s zijn hetzelfde, verschil zit hem in de marketing. De ‘lifestyle’ dat een merk nastreeft. Een Seat Exeo is toch ook gewoon een Audi A4. Probeer dat maar eens aan de gemiddelde leaseslet uit te leggen, gaat er bij hun niet in. Hun lifestyle is immers veel hipper *kuch. Marketing, thats all.
http://www.erinpavlina.com/images/soul-devil.jpg
@baasbas: snap je mening, maar het is óf dit soort acties (SUV-markt betreden) of over een niet al te lange tijd geen bestaansrecht meer hebben..!

Mijn ding is ’t ook niet, hoop dan ook dat ze hierna snel doorwerken aan de Quattroporte vervanger!!
@ukbob: Kijk, ik snap dat je een volumemodel moet hebben. Een kurk waar het merk op drijft. De Cayenne heeft in dat opzicht veel betekend voor Porsche.

Mijn ‘aanklacht’ tegen Maserati ligt in het feit dat het ding hondslelijk is en op het moment dat ik dit plaatje postte was nog niet bekend dat er Maseratimotoren in zouden komen. Die motoren maken al aardig wat goed. Want wat heb je anders: een Jeep met een andere koets en een Maserati badge + prijskaart. Ik kan me niet voorstellen dat een koper DAT zou accepteren. Vooral omdat Maserati toch wel een luxere/duurdere/chiquere (is dat een woord) uitstraling heeft. Ohja en hij is hondslelijk.
zijn er niet meer fotos? van de achterkant en het interieur enzo, want vooral het interieur zou een knipoog kunnen zijn naar de nieuwe QP.
ik vind een X6 eig veel mooier
@KaCh1ng: ‘tuurlijk, want Duits en premium.
In plaats van de X6 heb ik nog liever het origineel. De eerste SUV-coupe. Het exemplaar dat BMW gexeroxed heeft.
Al op 12-9-2006 schreef Autoblog daarover (uit het persbericht): een baanbrekend model met de lijnen van een elegante coupé en het stoere voorkomen van een SUV. De Actyon.
Ik had het ook geloofd als dit de nieuwe Hyundai iX50 was.
Ach hou toch op met ‘de ziel aan de duivel verkopen’ en heiligschennis roepen. Er moet geld verdient worden, en als er deze SUV voor nodig is om auto’s als de GranTurismo te laten bestaan then so be it. Als aandeelhouder van Fiat kan ik dit natuurlijk ook wel waarderen.
Daarnaast vind ik het een oprecht mooie auto van de voor/zijkant.
Amerikaans platform oké, maar knikker er AUB een italiaanse motor in.
@Haakie: hoogtoerig jankblok graag
ik vind hem mooi behalve de carrosserie.
@realiks: +1
Alhoewel… het onderstel is ook moeders mooiste niet.
Vind het een nogal vreemde veronderstelling dat SUVs enkel nog hip en hot zijn in de US en Midden Oosten.
Ik kan niet spreken voor NL, maar in de meeste EU landen ten zuiden van NL is de SUV nog steeds zeer populair, en hoe je het ook draait of keert: De EU in zijn geheel is en blijft een grotere afzetmarkt dan de US.
integralechubasco
eerlijk is eerlijk… valt me een beetje tegen… misschien in maseratiblauw of rood beter… dit is een beetje saai…
Wat een verschrikking!

Zoals Marshell ook al zegt, het is net een Hyundai!
Hopelijk wordt er nog het een en ander aangepast voor hij in productie gaat.
Heeft alleen bestaansrecht met een italiaans blok in het vooronder…
Zijn smoel vind ik best een mooie design!! Maar voor de rest zal ik er aan moeten wennen, denk ik :-) We gaan hem gewoon rustig aan bekijken in Frankfurt ;-)
Om te huilen…
Wordt dit net zo’n inslaande bom als een Infinity FX?
@rgtrue: *Infiniti
Als ik een busje wil, dan koop ik wel een transporter. Sorry, ik kan gewoonweg niet positief kijken naar auto’s die alleen maar hoog zijn, zodat de bestuurder zich ‘verheven’ kan voelen boven de andere weggebruikers. In mijn ogen is dat de enige rede om een SUV te rijden.
D
@Brum: Goed voor de economie. Kunnen tuners verlagingssetjes voor maken!
mmhmm ziet er wel redelijk uit… tis nog concept dus zal nog wel eht een en ander aan veranderen. hoop met name de grille en alle lampen overal ziet er beetje cheapass achtig uit
Beter dan de gemiddelde SUV, maar ik vind dat de velgen wel anders mogen, deze bijvoorbeeld:

http://4.bp.blogspot.com/-2IeetSXKc_0/TgGWRHsIddI/AAAAAAAAAFY/eZvchXuDnk4/s1600/classic+girl.JPG

Toch.. vind ik dit niet bij Maserati passen, jammer jammer..
Komt hij ook als Chrysler?
Klinkt trouwens als Q-bang..
http://rob.nu/wp-content/uploads/2009/11/unseen1.jpg
@Sciurida: http://kettenkrad.files.wordpress.com/2010/10/78195-triple-face-palm1.jpg
@rubenpriest: “because never before has there been such a degree of epic fail”

Helaas wel, namelijk in de (hopeloos mislukte) vorm van de Chrys;er TC by Maserati http://www.allpar.com/photos/chrysler/tc-by-maserati/chrysler-tc-by-maserati.jpg

Zie je wel, de geschiedenis zal zich altijd blijven herhalen en het is slechts aan weinigen gegeven van fouten uit het verleden te leren.

@degenen die vinden dat Fiat goed bezig is: prima als autofabrikanten geld willen verdienen met een model dat voorheen niet in het gamma zat, maar laat het dan tenminste een mooie auto zijn die een beetje respect toont voor de genen van het merk. Het lijkt me commercieel gezien ook veel interessanter om een auto op de markt te brengen die consumenten mooi vinden en willen kopen…
@boxster: Is geen herhaling van de TC-affaire. TC was een Chrysler, door Maserati gebouwd en van leuks voorzien, daardoor te duur om nog als Chrysler verkocht te krijgen.

Dit is een ander verhaal. Geen herhaling van de geschiedenis dus, maar of het een succes wordt valt nog af te wachten…
Als ze zouden beweren dat een Renault Koleos coachbuild was had ik het ook geloofd. Bovendien heeft ie en profile wat Ssangyong trekjes. Kan mij niet bekoren iig!
Helaas de jongens van de marketing en commerciële kant hebben tegenwoordig te veel invloed…
@cheetacars: juist niet, een beetje marketeer met een commerciele inslag zal nooit een lelijke auto op de markt willen brengen…
@boxster: Vooral de commerciële heeft genoeg aan de verkopen. Het idee achter dit ding zal hetzelfde zijn als bij de Cayenne en die laatste verkoopt goed al zijn de ras Porschefans nog steeds niet lovend erover en wordt ie ook niet als de mooiste auto gezien.
NEE! wat een gedrocht..
Sm0keGun via Android app
doet me denken aan hyundai
Had dan een soort audi allroad station van de quatroporte gemaakt! dit is als een trainingspak met een stropdas er onder.
HELP! die achterkant, net een Q3! (dat is geen compliment!)
en geef hem dan toch niet zo’n stomme betekenisloze japans naam… noem hem dan Quattroruote (4 wielen) of QuattroTrazione( 4wielaandrijving) ofzoiets
@love4sportcars: Dacht’k nou net ook. Veel geblaat rond Italiaanse genen etc, maar uit de naam blijkt dit al zeker niet.

Verder OT: vergelijk deze creatie hierboven met de elegantie van de 200% Maserati Quatroporte… Daarom kan ik er niet echt enthousiast over zijn. Ik begrijp dat ze in navolging van de andere upscale-merken ook de oefening willen maken bij Maserati.
Maar naast euro’s geeft de Cayenne toch ook weinig toegevoegde waarde aan het Porsche-merk?
de nieuwe Grand Cherokee is daar in tegen een plaatje ..
@lincoln: ‘daar in tegen’ seriously?
Als deze ding onderstel en motor heeft van een echte off road net als Toyota of Nissan dan durf ik wel te kopen anders is zonde voor luxe verpakking met naam alleen….
vind het wel een fraai ding, leuk gedaan!
hoe zit het met beenruimte (achterin) trouwens..???
Aaaaahh!! Fuck!! Maserati is van mijn favoriete merken maar dit is toch niet normaal?!?! Een soort Q7/Santa Fe misbaksel
Jep… Oke… Euhm nee… Niet echt… Nou eigenlijk gewoon spuuglelijk
Vind het huidige modellengamma van Maserati toch wel het mooiste wat er te koop is, deze mag er wat mij betreft aan toegevoegd worden. Vind het er voor een SUV goed uitzien en zou deze ook wel op mijn oprit willen.
Ik zie het probleem niet ,Porsche doet toch ook een Touraegje ?
@norge: Ja, met dat verschil dat Porsche zijn versie eerst op de markt smeet. Onderschat dat niet hoor! Daardoor lijkt het alsof VW een Cayenneke doet, ipv Porsche een Touaregske. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, en doen ze gewoon mekaar, maar perceptie is alles…

In feite hadden ze eerst deze moeten lanceren, en dan de nieuwe Cherokee. Dan zouden de Amerikanen kunnen beweren dat hun nieuwe Jeep onderhuids een Maserati is…
Best leuk voor een Hyundai…
Hilarisch om mensen te horen roepen dat dit lelijk is… Ehm hallo? X5/X6, Q7, Cayenne, GL, Escalade wat zijn die dan? Allemaal zeker niet mooier/of zelfs ruimschoots lelijker dan deze.

Niet dat ik een fan ben, verre van. Het staat me zeer tegen dat Maserati de naam en het imago verpest met zo’n hok, maar goed, lelijker dan de concurrentie is de auto nu ook weer niet.
@w0o0dy: Wat die andere zijn? Ook hondslelijk. Maar de GL en Escalade hebben tenminste een bij het merk passende stance. De Q7 ziet er herkenbaar uit als een opgepompte A3. De Cayenne ziet er (helaas) uit als een veels te hoge 911.
Deze combineert lelijk zijn met een ‘designtaal’ die niets Italiaans heeft (op een 3-tand en lullige sleufjes na, dan). Als ie niet tegen de achtergrond van de beurs zou staan, had ik echt gedacht dat iemand Maserati-logo’s op een nieuwe Samsung / Renault had gefotoshopt.
P.s dat kunststof rond de wielkasten is vreselijk, weg ermee ASAP.
@w0o0dy: PS: de wagen rond die kunststof wielkasten is vreselijk
Een gigantisch apparaat met relatief kleine wielen (in vergelijking met de stance van bijvoorbeeld de Cayenne is dit gewoon een lomp ding). Ik zie het nog niet echt zitten.
voor een suv(f) niet slecht, maar… de fuck, Maserati… Een SUV???
Ik vind het op zich geen slechte wagen, maar het had zeker beter gekund. Het design is wel wat anoniem, het had wat uitgesprokener italiaans kunnen zijn.
Ik vind hem er echt ongelooflijk lelijk uitzien….
Echt jammer…
Kubang klinkt als backfire….
Ik vind het wel een mooie auto. Echt Maserati-waardig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).