Citroën DS5 heeft een lekker achterwerk [en prijzen]

Auteur: , 31 Reacties

De DS5 is nieuw, hip, en modebewust. Geheel in stijl moet je als Frans merk dan je auto flankeren met modellen, net zoals concerngenoot Peugeot dat doet, en zoals we eerder al zagen bij een DS3-speciaaltje. Maar zo'n lekkere dude leidt alleen maar af, terwijl de auto van zichzelf al genoeg 'presence' heeft.

Want wat is het een strak gelijnde auto. Slank, lang en laag, en heel erg des DS. Dat betekent: veel vouwen in de carrosserie en aparte lampunit- en velgdesigns. Hier voor de deur pendelt er de hele tijd eentje als Citroën-taxi (de 200 pk sterke Hybrid4 met 99 gr/km co2-uitstoot natuurlijk), en ook rijdend is het een nette verschijning.

Citroen DS5

Qua motorisering is het bijna een kopie van DS4, behalve dan de instapbenzinemotor van de DS4, die werd te licht bevonden voor de grotere en zwaardere DS5. Hou je over: 2x diesel met 110 en 160 pk, en 2x benzine met 160 (155 in de DS4) en 200 pk, allemaal met turbo. Potentiële leasetopper is de eerdergenoemde Hybrid4.

Het design is wel compleet eigen: als je de vergelijkingsmongool uit wilt hangen komt een Lancia Delta wellicht nog het dichtst in de buurt. Prijzen en energielabels zijn echter nog niet bekend, we wachten even af hoe ‘premium’ deze gaan worden. Het interieur bekijken kan HIER.

UPDATE 20:45 – Citroen heeft de eerste prijzen bekend gemaakt:

De vanafprijs van de Citroën DS5 benzine is €34.550 [incl. BTW/BPM] [betreft de THP 155 Automaat Chic versie]. De vanafprijs van de Citroën DS5 diesel is €34.690 [incl. BTW/BPM]. De laatste betreft de e-HDi 110 Airdream EGS Chic versie, die samen met de Hybrid4-versie in de 20% bijtellingscategorie valt.




31 reacties

ik vind dit erg goed geslaagd! c5 was al mooi maar dit maakt hem nog mooier.
“als je de vergelijkingsmongool uit wilt hangen komt een Lancia Delta wellicht nog het dichtst in de buurt”
Haha. Mocht Lancia willen. In het spectrum van mooi en lelijk zitten beide aan compleet andere polen. De DS5 is zo mooi. En bij deze kleur valt de hockey stick niet eens zo op.
Het is echt een bijzondere en mooie auto geworden. Ik hoop echt voor Citroen dat ie goed gaat verkopen.
Beter dan de Delta iig, want die vind ik ook mooi en bijzonder, maar was niet echt een verkoopsucces
Gaan ze dan toch eindelijk de goede kant op met hun design!! Misschien toch maar weer overdenken om Citroën te gaan rijden :-)
Als ik die hele DS lijn zie, mogen ze van mij de hele C-lijn eruit halen. Wat een mooie en bijzondere auto’s die DS-lijn
@burner: Ja, maar de C’s zorgen voor het grote geld…
Ik zal dan maar de combobreaker worden, maar ik kan dit echt niet smaken…
Ik kan dit echt geen mooie auto vinden….
Die hele ds lijn is over-styling. Een lijntje om het lijntje.
Dit is de “DS” die in het segment valt van de originele 1958 DS en daarmee de spirituele opvolger?
Vergeleken met de fijne en revolutionaire lijnen van die auto is deze “DS” een beetje lomp.
Ongetwijfeld wel een hele verbetering t.o.v alle tussenliggende Citroens. Go Citroen, Go!
@FIAT127: De DS stamt uit 1955, de spirituele opvolger is natuurlijk de huidige C6.
@Pallas: Huidige C6? Maken ze die nog? Dacht van niet…
@Esprit_de_Flandre: Man, effe opletten joh. ;) Natuurlijk maken ze de C6 nog. In lagere aantallen dan ooit verwacht, maar ze gaan nog lekker door daar in Rennes. Ze moeten toch nog wat kosten terugverdienen. En het is gewoon toch een imagebooster dat het echte Citroën nog bestaat.
@Citrofiel: Oeps. Sorry. Ik zal beter mijn best doen in het vervolg…
Geweldig design, echt prachtig. Vooral het interieur. Maar is die zilveren streep over de spatborden nou net nodig? Zonder ziet het er ook al fantastisch uit, maar stripje is dan misschien net iets te veel.
Heb hem zelf tijdens mijn vakantie in real life gezien op de autostrada! Wat een bak zeg!! Als hij in de showroom staat ga ik eens langs om ermee te rijden!
Eigenlijk had ik liever een sportievere uitvoering gehad van de huidige C5 zoals de C3 – DS3

De DS5 is niet wat ik had gehoopt. Dan maar wachten op de DS6 ?
@stanny: Te weinig markt voor. Ze hebben groot gelijk dat ze voor grote luxueuze crossover gaan, en niet sportieve sedan. Naar het eerste is meer vraag, op het tweede kunnen ze niet concurreren met de Duitsers…
@Pallas.
Prima. maar relatief lomp blijft ie
Prachtige wagen de DS5, hoop dat de Fransen zo doorgaan :)
Citroen is super bezig met de DS wagens :D deze ook al zo mooi :)
Nou…. Ik willum wel als leasehok! Als ze nou nog even de prijs bekend maken en, deze blijft redelijk, dan is ie voor mij!
@jay80: Citroen heeft de eerste prijzen bekend gemaakt:

De vanafprijs van de Citroën DS5 benzine is €34.550 [incl. BTW/BPM] [betreft de THP 155 Automaat Chic versie]. De vanafprijs van de Citroën DS5 diesel is €34.690 [incl. BTW/BPM]. De laatste betreft de e-HDi 110 Airdream EGS Chic versie, die samen met de Hybrid4-versie in de 20% bijtellingscategorie valt.
Citroën, u bent goed bezig. Mooie bak.
Hier wil ik mijn C5 Taxi uit 2010 toch graaaag voor inruilen..
UPDATE – Citroen heeft de eerste prijzen bekend gemaakt:

De vanafprijs van de Citroën DS5 benzine is €34.550 [incl. BTW/BPM] [betreft de THP 155 Automaat Chic versie]. De vanafprijs van de Citroën DS5 diesel is €34.690 [incl. BTW/BPM]. De laatste betreft de e-HDi 110 Airdream EGS Chic versie, die samen met de Hybrid4-versie in de 20% bijtellingscategorie valt.
Hmm had hem financieel iets lager ingeschat, zo rond de 28k (gezien prijsstijging C3 – DS3 en C4 – DS4). Verder erg fraai! Schijnt dat er al een paar in NL staan ;)
Aan de DS doet dit model mij niet denken. Eerder aan de Picasso, als gevolg van de hoge dak lijn.
@mercedesfan: Denken aan de DS… Had je dat nog verwacht dan, na de DS3 en DS4?
Zouden mensen hier een A4 of 3-serie voor laten staan? Qua prijs zit hij in die regionen… Erg gedurfd van Citroën. Ik verwacht eigenlijk niet te veel helaas.
Lieve baas van mij, mag alsjeblieft de volgende stap in mijn lease-carriere geen A4 zijn, ik weet iets beters!
Ze mikken vooral op China als ik Autoblog mocht geloven toen de DS5 in Shanghai werd onthuld… misschien daar wel?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).