Lotus Exige S heeft een V6. Eindelijk!

Auteur: , 41 Reacties

Een 3,5 liter V6 die we kennen uit de Evora S, in plaats van een 1,8 liter viercilinder. Lotus heeft de algemene automemo over downsizing even niet ontvangen geloof ik.

Dus dit is waar Lotus op doelde met de ietwat onconventionele teaser van vorige week. Een verwijzing naar de extra powerrrr van de Lotus uiteraard.

In 2010 ging de Exige S met pensioen. Deze had een 225 pk en 181 Nm sterke 1.8 VVT-i aan boord en woog 935 kg. Nu komt de S terug met een motor die fokking bijna twee keer zo veel inhoud heeft. BAM!!

In deze trim levert de Exige 350 pk en 400 Nm, goed voor een 0-100 in ca. 3,8 seconden, 0-160 in 7,9 seconden en een topsnelheid van om en nabij de 274 km/u (170 mph).

Natuurlijk heeft dit ales wel een prijs: het gewicht nam toe van 935 kg tot 1.080 kg 1.176 kg. Ook moest de achterkant een stukje verlengd worden om plaats te maken aan de gegroeide krachtbron, die uiteraard geplaatst is op de enige plek waar dat hoort bij een sportauto: in het midden.

Ook moet je je een beetje inhouden met je rechtervoet, tenzij je van vaak tanken houdt, want de brandstoftank meet niet meer dan 40 liter.




41 reacties

Evora is mooier :)
Monsterrrrr(tje!)

Heel geil. En één van de lekkerste kontjes in autoland nu al jaren.
effe ringetje doen met dat Toyota blokkie ..
iedereen zoek rijden ..
elk record aan gort blazen ..

en dan gaan we het weer fijn hebben over de bandjes die ze eigenlijk niet mochten gebruiken ofzo ..
@lincoln: halverwege de ring moet ie tanken :P
That would be a suicide run… ff serieus 270 in een exige…
@tunefuldjmike: Waarom niet? Ze doen sneller met Nascar-auto’s, en dat is gewoon een buizenkader+motor met een plastieken schelp er rond…
Mooi :)
Vooral de achterkant ziet er goed uit. Weer één om aan mn verlanglijstje toe te voegen, even een paar eeuwen sparen :(
Hell Yeah! full British Racing Power (effe afgezien van het feit dat ze nu van Tata zijn dan), pracht bak!
@onlycocksdriveaudi: Lotus is nog steeds eigendom van Proton. Jaguar en LandRover zit bij Tata…
Vind de achterkant wat op die van de esprit V8 lijken :D net gelezen bij de Evora gte dat er ook 444pk uit dit blok gehaald kan worden. Dat zou helemaal ziek zijn!
Ik weet het (nog) niet zeker maar gezien de toegenomen lengte EN de toegenomen breedte is dit eigenlijk een “nieuwe” Exige! Meen dat de breedte maar liefst 8cfm is toegenomen….
This will (most likely) destroy a Cayman R around any racetrack. Porsche komt nu toch maar met Cayman GT2/3?
@w0o0dy: Porsche moet toch nog rekening houden met de “daddy” 911. Ik ben ook zeer benieuwd wat er zou gebeuren als er geen hogere agenda bij Porsche was.
@ErikkNL: tot nu toe kon dat… maar kun je dat volhouden nu er een concurrent komt die ook een 6cilinder aanbiedt, met meer vermogen, meer koppel en een lager gewicht? Deze Exige V6 S zit qua performance ook erg dicht op een 997GT3 RS, moet je dan de Cayman kunstmatig achtrhouden of toch met meer power komen?
Ik vind die achterkant eeeeeeerrug lekker maar de voorkant? Vond de vorige mooier…
Another one bites the dust.
heerlijk, de gewichtstoename is te overzien en de wegligging zal wel weer de maatstaf worden in deze klasse. hoop dat het geluid ook evenredig is.
yeahhhhhhh nice!
kostprijs ongeveer..???
hehe als je met 40 liter 3 rondjes Ring haalt mag je blij zijn!
En volgende is de Exige GTE, met de motor uit de Evora GTE? Niets lijkt nog te gek. :D
Waarom heeft toch iedereen het fout? Het 2ZZ-ge blok is een 1.8 VVT”L”I, dus een VVTL-i i.p.v. een VVTI. Vtech eat your heart out.
@gizmothestig:

Scherp…was me zelf nog niet opgevallen ;)
Het is nog steeds een mooi bakske, maar is het geen tijd voor een nieuwe? Is ondertussen toch ook al 11 jaar oud…
@Esprit_de_Flandre: volgens mij IS dit een nieuwe…
@w0o0dy: Nope, is gewoon facelift…
@Esprit_de_Flandre: ik weet het niet zeker maar is de wielbasis niet verlengd? Auto langer EN breder (8cm!) en een compleet nieuwe aandrijving… nogal grote wijzigingen. Noem jij de 991 dan ook een facelift van de 997? Ik niet.
@w0o0dy: Wielbasis verlengen is een extra stukje in het chassis. Breder is een nieuwe mal. Nieuwe aandrijving wordt wel vaker gedaan. Is in feite dezelfde auto als 10 jaar geleden. Al veel aan aangepast, maar geen ‘nieuw’ model, itt de verschillende 911’n…
@Esprit_de_Flandre: En hoe verschilt dat van de Porsches dan?
@bozewolf: Dat die wel nieuw zijn, ook al zie je het niet goed…
@w0o0dy: gezien de buitenspiegels en stand van de voorruit etc lijkt het mij ook een “facelift”. En voor die +8 cm hoeft niet perse het chassis breder gemaakt te zijn.
Ben ik de enige die de achterkant juist foeilelijk vind? Zo zogen konten er in eighties uit.
@lotuselises2: Nee hoor ik ben het met je eens! Lelijk. En reken dr maar op dat dit het nieuwe chassis word van de nieuwe elise. Op spionage foto’s zie je al dat deze langer en breder is. Ziet er niet uit maar ja je weet maar nooit wat die gekke indiers er van maken.
@Barnato: Misschien is leepu er wel in dienst. Dan wordt het helemaal afwachten wat het gaat worden.
@Barnato: Gekke indiers hebben er weinig over te zeggen denk ik, aangezien Lotus een Maleisische eigenaar heeft.
* zagen
Heeft wel iets van de Lotus Esprit. Alleen de V8 onbreekt.
Nog meer lekker nieuws van Lotus, vraag me af hoeveel impact dat extra gewicht gaat hebben, maar zwaar is die nog niet natuurlijk en wel met flink wat extra vermogen. Die neus ziet er ook wel weer een stuk frisser uit zo. ;)
Ben benieuwd hoe de rij eigenschappen zijn t.o.v. de “oude” Exige! Pk / gewicht verhouding gaat in ieder geval flink vooruit! Van 1 op 4,15 naar 1 op 3,08
Superleuk bakkie maar wat kan je in godsnaam doen met een tankje van 40 liter …
Eindelijk een in de lengte richting geplaatste V6 in een heerlijk lichtgewicht trackmonstertje! Want one so f*ckin’ bad! :D
@AutomotiveDesigner: volgens mij zit ie dwars hoor. Niets mis mee, een moderne Honda NSX type R…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).