SsangYong XIV-1 – Ook SsangYong gaat premium doen

Auteur: , 22 Reacties

Het had niet veel gescheeld of SsangYong was in 2009 failliet gegaan, maar gelukkig/helaas kwam het Indiaase Mahindra in 2010 om de hoek kijken om het Zuid-Koreaanse merk te redden. En sindsdien is SsangYong aan een ware revival bezig. Ze hebben niet alleen de gloednieuwe Korando en SUT-1 pickup onthuld, maar komen in Frankfurt ook nog eens met deze premium CUV concept.

De naam XIV-1 staat volgens SsangYong voor: “Exciting User Interface Vehicle”, dat je het maar even weet. Ook strooien ze met termen als “joy of travel”, “setting up a new culture of driving” en “space for communication on the road”. We zien een paar kekke suicide doors en een auto die gelukkig niet zo lelijk is als SsangYong’s uit het verleden.

Onder de motorkap kan je straks kiezen uit een 1.6 liter benzine- of dieselmotor die gekoppeld zullen zijn aan automaat of handbak met 6 versnellingen. Daarnaast kan je kiezen tussen voorwielaandrijving en 4WD. Ik vind het geen verkeerde auto. En jullie?



22 reacties

Nu dacht ik net ‘nou dat valt best mee’ … tot je aan de achterkant komt’. Een concept moet er zo goed uitzien dat het niet realistisch is maar zelfs dat kunnen ze niet…
Gave bak. Die mag blijven.
Nu doen vele merken die deuren na. Laten we niet vergeten wie ermee begon … Was het nou RR of opel?? Lelijke Ssang BTW.
@amg77: tot de zestiger jaren werden de deuren nog in aardig wat auto’s gebruikt, tot 1971 ( Ford Thunderbird model 1967-’71 ) daarna zijn ze verboden in verband met de veiligheid, in 2001 kwam de Chrysler Saturn ermee terug, later de Mazda RX-8 en diverse amerikaanse Pick-up’s… lter de Rolls en daarna de Meriva
@torana: Maar pas echt doorgebroken met de Rolls. Sindsdien zijn alle concepts zo…
@Esprit_de_Flandre:
1988:
Citroen Activa
1991 :
Chrysler 300
1994:
Citroën Xanae
1996 :
Ford Synergy 2010
1997 :
Isuzu ZACCAR
Mercury MC4
Mitsubishi Tetra
1998 :
Citroen ?-3 Concept
Lancia Dialogos
1999 :
Citroen C-6 Lignage
Ford 021C
Honda Neukom
Mazda Neospace
Mazda RX-Evolv
Mercury (my) concept
Mitsubishi SSU

Dit is het lijstje tot 1999, daarna hebben er nog 39 met suicide-doors op de IAA gestaan ( waarinder het 2004 prototype van de Quasqai ) voordat Rolls Royce met het prototype kwam, voordat het daadwekelijke productiemodel er was was het lijstje inmiddels nog wat verder gegroeid…Rolls was gewoon nummer zoveel met deze deuren en op de IAA was het niet echt bijzonder meer hoor
@torana: Okée, dat ga ik dan even anders verwoorden:

Het is mij pas beginnen opvallen na de Rolls, dat alle concepts zo’n deuren hadden…

Zo beter? ;)
@Esprit_de_Flandre: het zij je vergeven… een leuk weetje is dat er in 1967 ook een Porsche 911 met verlengd chassis en suicide-doors geweest is… een vierdeurs Porsche uit 1967
@torana: jemig…we moeten bij jou zijn als het om zelfmoorddeuren gaat ! :lol: (en nu aan je echte huiswerk knul…. ;-))
Vooral die grote deuren zijn mooi,

Een ding begrijp ik niet alleen aan dit type deuren, stel je staat geparkeerd bij de supermarkt tussen twee auto’s in, je zit achterin, jij en degenevoorin stappen tegelijk uit, dan zit je klem tussen die deuren ofzie ik dat verkeerd?
@hahahi20: nee de deuren zijn groot genoeg, het geeft je JUIST meer ruimte. Kan iemand mijn vraag beantwoorden… Kijk boven
kep er zo m’n twijfels bij!
Oh er staat ook een auto op de foto’s….
Lekker , eh de meid .
@norge: Ziet er wel een beetje verlegen uit…

Maar die zijn meestal het kinkiest… :mrgreen:
Ze hadden geen tijd meer voor de achterkant? Die is wel heel vreemd kaarsrecht…
Zeg maar gerust de SsangYong 14.

Niet mis, net zoals de nieuwe Korando.

@Citrofiel: Misschien dat Mahindra het werkpaard-dat-de-Defender-moet-vervangen kan bouwen, en hem naar hier brengen als SsangYong… ;)
XIV-1…verdomme, die lui zijn gewoon kernraketten aan het bouwen !….
ben ik de enige die in de voorkant de dezir-lijn van renault ziet?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).