Tom Coronel pakt Nürburgring-record met Dodge Viper! [updated]

Auteur: , 117 Reacties

Raceheld Tom Coronel die ervandoor gaat met het 'Ring-record in een Viper ACR? Jup, het lijkt er wel op.

In 2008 lukt het Dodge ook al eens met Tom achter het stuur. Een Viper ACR klokte toen een tijd van 7:22, wat goed was voor het allersnelste rondje voor een productieauto. Maar autofabrikanten zitten natuurlijk niet stil en in de afgelopen jaren bleef er niet veel over van die tijd. Kemphanen als de Porsche GT2 RS (7:18) en -meer recentelijk- de Lexus LFA (7:14) deden het beter.

Nu schrijven onze Amerikaanse collega’s dat de Dodge Viper ACR, die onlangs aan het stoeien was op het Duitse boscircuit, daar was met maar één doel: het terugveroveren van het record. De snelste tijd voor productieauto’s moest weer in USA-handen terecht komen (hoewel, Dodge is nu vrij Italiaans) en Dodge zou op de Nürburgring een tijd van 7 minuten, twaalf seconden en een beetje hebben geklokt. 7:12, ja, dat is godsgruwelijk snel voor een niet-raceauto.

Dodge moet het officieel nog bevestigen en ook Tom Coronel kan er nog weinig tot niets over kwijt. Maar hij was erbij en we denken dat het inderdaad Tom was die het racestuur vasthield in de recordzettende Viper ACR (specs). ‘Ze Germans’ en de Japanners die worden geklopt door een 15 jaar oud beestje met een V10 die ooit op een rotswand is uitgetekend. We kunnen nu al niet wachten totdat hier een video van vrijkomt. Nog even geduld dus.

Foto’s van de Viper ACR die het rondje geklokt zou hebben staan HIER. Wordt vervolgd…

Voetnoot: De Radical SR8LM is natuurlijk al langere tijd veel sneller met zijn tijd van 6:48 (neergezet door een Nederlander), maar van die auto is het altijd een wel/niet/wel/niet-discussie geweest of het een straatlegale versie betreft. De Radical heeft een Engels kenteken, maar daar kan je zelfs een rijdend bed nog op kenteken krijgen.

UPDATE 18-09-2011 – Zijn we te chauvinistisch geweest? Dat Tom kan rijden als een baas dat weten we, en hij heeft het ongetwijfeld in zijn mars om een dergelijke tijd te rijden, maar dit ene record lijkt toch niet van zijn hand te komen. Er gaan steeds meer geluiden op dat het een Duitser was die de tijd reed, Dominik Farnbacher om precies te zijn. Ook prijkt zijn naam op een wiki-lijstje. Nou ja, als het per sé een Nederlander moet zijn, troost je dan met de gedachte dat Michael Vergers al onder de 7 minuten heeft gereden met een wel/niet/misschien straatlegale Radical.



117 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
de radicals gingen toch onder de 7 minuten…
@bpc: “Wat goed was voor het allersnelste rondje voor een productieauto”

Welk deel snap je niet?
@RickB: Radical is street legal en het is ook een productie auto (zij het in kleine aantallen). Zo’n vreemde opmerking is het dus niet…
@marcus: Oke, smart ass!
Wat een noob zeg serieus!
@Punk: graag even wat uitleg van je mening
@Punk: Och jongen toch, boos dat het geen BMW was?
Opmerkelijk. Ik dacht altijd dat die Amerikaanse bakken alleen rechtdoor konden.
@barryb: Vandaar dat ze ook zo snel zijn op de Nurburgring, heb je dat rechte stuk ooit gezien? :P Ik ben het helemaal met James May eens, Nurburgring-rondetijden zeggen niets!
Tom kan toch wel wát ! Altijd meerijden in de WTCC en nooit echt n’s de beste zijn…Hoewel z’n Dakar-zaakjes toch lekker gingen. Nu dan eindelijk gerechtigheid voor een gast die bijzonder positief ingesteld is; gunnen is daarom geen issue meer !
@Megakix: Nou.. hij is toch een paar keer kampioen van de Independent- teams geworden in het WTCC…
@gerard1710: yup…beetje hetzelfde als de vroegere Europacup III ;-)
@Megakix: Dominik Farnbacher zette het record, Tom Coronel kan dus toch niet rijden ;)
Overigens, na bestudering van de lijst van rondetijden, merk ik op dat Corvette ZR1 of de Nissan GT-R de snelste ‘ik haal’m uit de schappen bij de dealer zonder gelimiteerde oplagen en specifieke Ringattributen’ auto is / zijn.
@Megakix:

Ik betwijfel het dat de Nissan GT-R die over de ring gejaagd werd wel helemaal dezelfde is dan die ik bij de dealer kan gaan halen, maar dat zullen we wel nooit weten.
@Hupke: de Nissan GT-R is op alle vlakken een fratcie sneller dan de ACR-X…hoe kan het dan dat deze ACR-X 12 seconden sneller op de ring is ?????? Kortom, de Nissan-GTR (530Pk versie) is méér standaard dan deze Viper ACRX….Kortom, Viper heeft ook hier de boel licht verziekt…
En nu Tom in een LFA.
@240sx: ja, zou me wel benieuwen !
ACR is ook qua aerodynamica niet gillend ver verwijderd van een raceauto, hoor.

Op een bepaald punt maakt PK geen flikker meer uit, maar pak je alleen nog tijd met downforce. Daarom is die “ouwe” Viper zo snel.
@bozewolf:

Dat bepaalde punt noemt men snelle bochten geloof ik.

Maar ff serieus je kan de viper nog zo beschimpen (wat ik nu en dan al eens graag doe in minder verfijnd halfdronken viperbezittend gezelschap) hij heeft z’n motor wel op de juiste plaats zitten. De standaard eerste versies mogen dan wel ‘goedkope rauwe brol’ zijn, een goede basis maar bruut uitgewerkt, maar die laatste modellen zijn nietmeer ontwikkeld na de uren met truck onderdelen, die hebben mechanische grip EN vermogen.
En als je ziet wat ze hier allemaal opgeschroefd hebben dan waren er vipers in de belcar die minder getuned waren.

Daarom dat dit record me ‘oneerlijk’ lijkt te zijn, dit is geen ‘stock-car’ meer. Ze zouden iets moeten toevoegen van verkoopsaantallen bij records als dit.
Ik vind ’t eigenlijk raar dat Mercedes Mclaren slr niet in de top 3 van de ring staat, ik zou toch denken dat er niet serieus in is gereden door race coureurs zoveel pk en NM-koppel moet wel een top 3 plaatsje halen toch…..??
@amg77: Geen downforce.
@bozewolf: dus als het een hele grote spoiler achterop had en nog wat flicks/slicks hoe ze ook heten zou het dan de onbetwiste #1zijn???
@amg77: Weet ik niet :) Zou je moeten proberen. Sneller zou ie sowieso zijn (dan de standaard auto).
@bozewolf: jep dus dat moet ff gedaan worden en dan hebben we een nieuw record:D
@amg77: behalve dat die auto ook loeizwaar is. Hij is weliswaar krachtig maar concurrenten zijn lichter. Downforce op die Viper is fenomenaal, hij genereert maar liefst 500kg downforce bij 200-250km/u. Dat is toch wat meer dan die SLR McLaren
@jzaero: dat bedoel ik dus, als er wat dingetjes aan die downforce wordt gedaan dan zal de slr een extreeeeem snelle tijd afleggen.
@amg77:

De SLR is geen race-auto.
Het is een pure luxe wagen, eerder een dure mercedes dan een mclaren.
Eigenlijk gewoon een hightech interpretatie van het concept SL uitgevoerd door Mclaren.

Hij heeft power genoeg maar hij is er niet op gebouwd.

Op een circuit waar je veel optrekken, remmen en trage bochten hebt zal hij wel snel zijn maar op de ring denk ik niet.
@Hupke: als ik moest kiezen tussen dodge of slr voor een race op de ring dan was het 100% slr geweest. alleen met een paar aanpassingen zoals een spoiler ,slicks etc. Race auto of niet de slr heeft veel betere prestaties dat bedoel ik.
@amg77: Ben je nou gewoon zo koppig of gewoon zo dom?

De SLR heeft geen betere prestaties op het circuit. Dat proberen mensen je nu al 10 posts uit te leggen.
@bozewolf: luister goed boy, hetgene wat ik hier probeer duidelijk te maken is dat ALS de slr aangepakt wordt door professionals, de slr dan betere downforce heeft, race wielen, race remmen moem het op met een pro race coureur. Dat het dan 100%%%% zeker een record vestigt. Jullie praten alleen over de standaard slr daar heb ik het niet over. Aangepakt daar gaat het om. ik kan fout zitte :P
@amg77: is 100% zeker en een regel later ‘ik kan fout zitte’ ? wat is het nou ? :P
@dennisr: 100%% alleen niet zeker dat er andere race cars zijn die sneller zijn. Hoe denk jij er eigenlijk over
@amg77:
de SLR heeft op een circuit niks te zoeken….
@amg77: ELKE auto die je geheel op de schop neemt kun je een record laten vestigen. Hangt er van af wat je er aan doet. Hangt er van af HOEVEEL downforce je toevoegt. Je kan een oude BMW ook sneller maken dan deze Viper.

Zeggen dat als een SLR eens aangepakt wordt, dat ie dan 100% op zeker een record vestigt en op zeker meer X of Y heeft dan een andere auto is een wel heel beroerd beargumenteerd punt.
@amg77: Zeg amg fanboy, downforce krijg je niet van racewielen en een goede coureur hoor. Ga nou fijn ergens zitten fanboy-en in een hoekje met plaatjes van je amg’s, maar praat geen poep.
@clubbtraxx: ga lezen man , er staat nergens downforce krijg je van racewielen en een pro coureur. Er staat als je die dingen ZOU hebben dan zou het een record vestigen. Understand?? genoeg over dit ow jullie kunnen gelijk hebben maar ik ook!
@amg77:

Een SLR helemaal ombouwen om snel te zijn op circuit dan ziet hij er niet eens meer uit als een SLR. Die is te veel design en comfort om snel te worden.

Die SLR 722 GT is zowat het snelste dat men van een SLR kan maken zonder iets drastisch te veranderen aan het design. Z’n ringtijd staat niet op fastestlaps dus ik heb er het raden naar maar ik betwijfel het of hij (veel) sneller zal zijn.
@Hupke: heb de foto gevonden waar ik het over heb op google, schrijf daar mclaren slr circuit dan zie je op de 2de rij een fototje van wat ik bedoel. Kan het niet posten door mn iphone.
@amg77:

Das de 722 GT (niet gebouwd door mclaren zelf maar dezelfde die het chevrolet team runt in de wtcc, je kan hem huren om er races mee te doen of om wat rondjes te doen rond een circuit).
Da’s een volbloed racewagen maar die niet roadlegal is.
De SLR is geen functionele wagen. Da’s een gt en een fasion accessoire. Ik wil er graag eentje hebben om lol mee te hebben maar rond de ring ga ik liever in een viper of een caterham.

Is het nu zo moeilijk te begrijpen?
Een SLR is een mercedes, geen AMG of Mclaren, gewoon een doodgewone mercedes met wat highteck snufjes erop.
Best wel snel, best wel een goede wagen en bloedmooi.
Maar het is geen racemonster dat door Mclaren gebouwd is om snel te zijn en het is het dan ook niet. Toch niet extreem snel.
Beetje onvast filmpje van Kiki:
http://www.youtube.com/watch?v=Z0IivYhIZNM
Tom Coronel rijdt in de zwart/groene dan wel de zwart/grijze. De rode niet-straatlegale ACR-X zou een rondje van 7:03 hebben gedaan.
@MarkieS: Fuck me die rode is snel!
nou niet echt de auto waarvan je het zou verwachten..
Blijft toch ook wel een indrukwekkende auto in die ACR uitvoering.
Het geluid van die Rode ACR-X … bruut !
Inderdaad duidelijk geen street-trim :)
@Ricardo:
Als een auto een Europees kenteken heeft (dus Engels bijvoorbeeld) is elk Europees land VERPLICHT om de auto van een kenteken te voorzien. Met andere woorden, als je een Radical op Engels kenteken bij het RDW afgooit en je de BPM aftikt staat ie max 5 werkdagen later keurig netjes op kenteken.

Of het ook daadwerkelijk een fijne straatauto is.. tsja, dat zal deze Viper vast ook niet zijn.
@Stefje: inderdaad, beetje zoals de Ltd. die voor € 1,- opgericht kan worden in Engeland…en die vervolgens ook geldt / geldig is in Nederland op basis van B.V.-recht.
gave bak! :D toch mooi dat Coronel dat even doet :D hoort maar weinig van hem verder..
Beetje jammer is wel dat deze Viper in acx uitvoering zo instelbaar is dat het meer een racewagen is dan een straatauto. De meeste concurrenten rijden met een standaard set-up, deze met een speciale afstemming voor deze baan, deze omstandigheden etc… niet echt vergelijkbaar met een standaard auto af-fabriek. Dat kun je wellicht ook de Donkervoort en misschien zefs de LFA Nurburgring edition nadragen. In hoeverre zijn die zo vanaf de productielijn zo achterlijk snel? Ik gok, niet..
@w0o0dy:

Jajaja, ga je nu ineens liggen janken omdat een oud beestje die Toyota LFA even de les leest ….

:-)
@rechercheur: nee dombo, lees nog eens wat er staat….
@w0o0dy:

Als een rode lap op een stier, je krijgt een waas voor je ogen en begint direct te blèren.
:-)

De grap is namelijk dat je bij die Toyota LFA volmondig halleluja riep, en nu een Viper sneller blijkt te zijn kun je blijkbaar ineens wel relativeren ..

Lees even mee wat je zegt “deze met een speciale afstemming voor deze baan, deze omstandigheden”. Tsja, de LFA Nurburgring Edition lijkt me niet veel anders, alleen jammer dat je pas twee weken na dato deze conclusie (wel) weet te trekken ….
#FAIL
@rechercheur: as usual… you’re not following..
De viper ACX is na tests aangepast om een snellere tijd te kunnen rijden, de LFA Nurburgring edition is zoals Lexus de auto aan klanten uitleverd..

En NERGENS heb ik halleluja geroepen over de LFA N.E. je ziet spoken. Maar ach, we kennen het zo langzamerhand van je. De waarheid boeit je nauwelijks, als jij jouw kletspraat maar kunt verspreiden…
@w0o0dy: uitlevert natuurlijk
@w0o0dy:

Hahaha, als je een auto vele maanden test op de Nürburgring, vervolgens nota bene “Nürburgring Edition” noemt, dan ga jij toch nog je best doen om het recht proberen te kletsen … hoeveel meer “speciaal afgesteld voor deze baan” wil je het hebben ?? …

Deze banaan krijg je niet meer recht gekletst …. :-)
@rechercheur: zucht… lees wat er staat…
@w0o0dy:

Doe ik..

Toyota bouwt 500 exemplaren van de LFA, en besluit daarvan 50 stuks behoorlijk wat strakker af te stellen speciaal voor de Nürburgring, en is daarmee vervolgens zo’n 24 seconde sneller dan de gewone LFA (7:38). Met die 7:38 hebben ze namelijk een behoorlijke flater geslagen, betaal je een half miljoen €, en blijkt een 911 Turbo van ruim vijf jaar oud net zo snel te zijn. Ze moesten dus wel een “Nürburgring edition” maken om geen gezichtsverlies te lijden … Nu worden ze wederom afgetroefd door een Viper, en begin jij ineens te zeuren dat deze special is afgesteld. Ja duh …
@rechercheur: “De viper ACX is na tests aangepast om een snellere tijd te kunnen rijden (“deze met een speciale afstemming voor deze baan, deze omstandigheden“), de LFA Nurburgring edition is zoals Lexus de auto aan klanten uitlevert”..
Na een Jap nu een oude yank die de shit uit het voorheen premium Europa rijdt, en maar volhouden dat Duitsland boven alles is.
@norge: zegt hij met zum periemijum iPhone….
Verder is het niet echt interessant wie het snelst is op de ring, wel met welke auto je het beste kunt bumperkleven.
@highperformance: moet toch wel een Q 7 zijn die Bumper klever?
@norge: je hebt op zich gelijk. Ze zouden eigenlijk een aparte baantrackrecordslijst moeten bijhouden van werkelijk productie auto’s….Lees mijn eerdere comment over de Nissan etc. Volgens mij is dat de snelste ‘standaard leverbare, in onbeperkte oplage’ personenauto op de Ring. Wie ???
@w0o0dy:

Dat schreef je net ook al, heb ik dus ook al eerder gelezen… :-)

“De LFA is na vele tests op de Nürburgring aangepast om een snellere tijd te kunnen rijden, en wordt aan maximaal 50 klanten met deze gelimiteerde Nürburgring package aangeboden. Hierdoor doet deze speciaal afgestelde versie een rondje Nordschleife zo’n 24 seconde sneller dan de niet speciaal voor de Ring afgestelde versie. Deze speciale Ring set-up kost echter zo’n $ 70.000,- extra” …
@rechercheur: so? daarom schreef ik “niet echt vergelijkbaar met een standaard auto af-fabriek. Dat kun je wellicht ook de Donkervoort en misschien zefs de LFA Nurburgring edition nadragen.”

De N.E. is inderdaad geoptimaliseerd voor de ring (of voor track driving in general?) maar iedere auto wordt uitgeleverd met dezelfde set-up en die is NIET anders omdat het toevallig 8 graden koeler/warmer is…. de set-up van deze Viper ASC wordt wel continue aangepast… bandenspanning, schokdempers (“The ACR suspension includes coil-over racing dampers from KW Suspensions that are adjustable for damping and ride height. The shocks are two-way adjustable without removing the wheels – a timesaver on the track – and they include a large range for compression and rebound.”) en mogelijk ook de uitlijning van de wielen (camber, toe-in/out) worden optimaal ingesteld voor een snelle ronde op die dag onder die condities… da’s een race set-up en geen “productie set-up” waarbij een optimaal gemiddelde wordt nagestreefd voor alle condities.
@w0o0dy:

“en mogelijk ook de uitlijning van de wielen (camber, toe-in/out) worden optimaal ingesteld voor een snelle ronde op die dag onder die condities…” … en mogelijk … dus met andere woorden “mogelijk ook niet”, dus wat loop je nu weer te kletsen ?? Onzin dus.

Maar je gelooft misschien ook nog in Sinterklaas? Kan je verklappen dat alle auto’s die door de fabrikant zelf bereden worden voor een snelle ronde op de Ring wel op enkele zaken worden aangepast / afgesteld. Denk je nu echt dat de bandenspanning voor de LFA Nürburging Edition dezelfde is, als die vanuit de showroom. De LFA Nürburgring Edition waarmee 7:14 is gereden had een rolkooi gemonteerd, dat heeft de standaard showroom LFA Nürburgring Edition niet. Daar ga je met je betoog inzake “productie set-up” …

Voor de LFA hebben ze honderden rondjes Ring gedaan om de Nürburgring Package te ontwikkelen, omdat de standaard LFA met z’n rondje van 7:38 natuurlijk wel een behoorlijke blamage was. Een zes jaar oude 911 Turbo is immers net zo snel, en tevens ook nog eens meer dan de helft goedkoper.
@rechercheur: als jij in het dagelijks leven echt in het politie wezen zit snap ik wel waarom Nederland zo slap land geworden is zeg, ten eerste kan ne niet lezen wat die Woody gast bedoelt en ten tweede zit je al die tijd op AB in je werktijd ofzo? rechercheur zitten toch niet de hele dag achter een flut pc of wat??
@mightymike: +1000
@mightymike:

Misschien zou jij er ook goed aan doen om een stukje tekst zonder schrijffouten neer te tikken, dat leest een heel stuk makkelijker. Bovenstaande opmerking komt namelijk niet bijster intelligent over ….

Los daarvan:
wellicht moet jij eens even opnieuw lezen. W0o0dy probeert te beweren dat de LFA waarmee de 7:14 gereden is een volledige standaard set-up betreft. Dat is onzin, want deze gebruikte o.a. aanpassingen zoals een rolkooi, en die zit er standaard echt niet in. W0o0dy loopt dus behoorlijk te kletsen!
@rechercheur: was ff wakker geworden om half 6 dan is me taal gebruik ook niet echt goed nee en bovendien een iPad vast houden zo vroeg in je bed is ook niet makkelijk bovendien begrijp je wat ik bedoel toch;)
@mightymike:

Jouw taalgebruik is om 14:19 uur anders niet veel beter … :-)

Een iPad ….? Waarom staat er dan een logo’tje van een iPhone bij je comment? Nog even doorsparen dus, en geen kletspraatjes aub.
@rechercheur: zoals altijd blijkt dat ik mijn tijd verdoe met je. De vorige keer dat deze Viper een zeer snelle ronde zette zijn alle genoemde zaken aangepast om een snelle tijd te zetten. Een echte race set-up voor de dag. De demping is zeer uitvoerig maar ook eenvoudig aan te passen maar dat hoor je als fabrikant niet te doen. Een productie-auto hoort niet wezelijk af te wijken van de auto die de ronde rijdt. Een safety rolcage is vrij normaal maar voegt weinig toe qua prestaties, vooral gewicht daar waar je het niet wil… een echte race rolkooi is een geheel met het chassis en de body. Dat maakt een auto 3x zo stijf en dat beinvloed de pestaties nogal. Overigens is zo’n safety rollcage normaal voor dit soort pogingen en heeft de GT2 RS er 1 standaard).
@w0o0dy:

Blablabla, feit blijft overeind staan dat er wel degelijk aanpassingen aan de auto gedaan zijn en het geen volledig standaard LFA Nurburgring Edition is. Dat je dat nu weer recht probeert te kletsen, .. tsja, zonde van je tijd, hier ga je gewoon even behoorlijk “nat”.

Op de opmerking “en mogelijk ook de uitlijning van de wielen” kom je gemakshalve maar niet terug. Dit betreft immers een aanname die je niet kunt aantonen. Daardoor dikke fail.
@rechercheur: de fail is entirely yours for AGAIN failing to read…
Het is niet ondenkbaar dat het team van de Viper, net als bij de vorige poging, ook dit keer de uitlijning heeft aangepast. Bewijs is er volgens mij niet. Lexus heeft extreem veel ervaring op de Ring. Ik tijfel er nit aan dat de standaard set-up erg goed uit de voeten kan op die baan. Dat betekent niet dat ze nog eens gaan sleutelen op de dag zelf. Af fabriek is geschikt, is immers op die baan ontwikkeld. Een safety rollcage is geen aanpassing van de set-up. Zoals ik al zei eerder een nadeel dan een voordeel… 50kg extra op de verkeerde plek zonder “pay-off”.
@w0o0dy:

“het is niet ondenkbaar” is net zoveel waard als “ik lul wederom uit m’n nek zonder iets aan te kunnen tonen” …

Een rolkooi brengt sowieso extra stijfheid in de auto, dus ook hier klets je jezelf niet meer uit.

Daarnaast doet een standaard LFA een rondje Nordschleife in 7:38, net zo snel als een vijf jaar oude 911 Turbo, die ook nog eens minder dan de helft moet kosten. Dat is natuurlijk een enorme afgang voor Toyota. Daarom hebben ze de LFA Nurburgring Edition tot op de millimeter doorontwikkeld voor de Nordschleife, puur en alleen om hiermee mooie PR te kunnen pakken. Een “single copy” van deze versie is niet toegestaan, daarom hebben ze besloten om 50 van de 500 exemplaren met deze specs af te leveren. Die dingen worden toch wel verkocht aan verzamelaars, hoewel, het is een package van $ 70.000,-, en Toyota geeft aan er maximaal 50 van te zullen verkopen. Zou dus zomaar kunnen dat uiteindelijk maar een beperkt aantal exemplaren ook daadwerkelijk uitgerust met de Nurburgring package de Motomachi-fabriek in Toyota City zal gaan verlaten.
@rechercheur: Wat ik denk dat @Wooody bedoelt is denk ik dat je een ACR op alle punten kunt afstellen met een simpele gereedschapset. De LFA heeft al een afstelling meegekregen van de fabriek. Deze is mischien met kleine marges af te stellen, maar veel verder als wielstanden aanpassen (iets wat je bij elke auto kunt doen om hem anders te laten sturen)en bandendruk aanpassen kan je er niet veel aan afstellen. Ik heb bij een Dealer in US in zo’n ACR mogen zitten en rondkijken, en echt ALLES is aan te passen, en dat in principe langs de kant van de weg. Je kunt bijvoorbeeld de rijdhoogte en veerdruk binnen 5 min aanpassen. Hierdoor is je Set Up gewoon zeer snel en makkelijk aanpasbaar, net als bij een raceauto. Begrijp me niet verkeerd ben een enorme Viper fan en vind dit ook een geweldig record met een auto die niet eens meer gemaakt wordt. Maar Wooody heeft wel gelijk de auto is vele malen meer beinvloedbaar als een LFA en daardoor minder een “productie auto”
@E34M5Touring:

Ik snap precies wat W0o0dy tracht te zeggen … :-)

De Viper ACR is immers pas ter plekke afgesteld voor de Nurburgring en de LFA is vooraf vele maanden doorontwikkeld, en is vanuit fabriek reeds afgesteld voor de Nordschleife. Deze specifieke setup noemt Toyota vervolgens ‘Nurburgring package’, wat feitelijk ook een volwaardige race setup is, specifiek voor dat ene circuit. Sandor van Es van AutoWeek heeft benadrukt dat de LFA met deze package knetterhard afgesteld is, en wezenlijk een andere auto dan de normale LFA.

Wat je bij de Viper ACR zelf kunt doen, daar vraagt Toyota een slordige $70.000,- voor …
Weet je wat je natuurlijk ook kunt doen…

Je laat Walter Röhrl vier maanden lang met de Porsche GT2 RS z’n rondjes draaien op de Nordschleife, laat ‘m deze auto verder optimaal afstellen, nieuwe software toepassen, andere velgen monteren, de auto nog verder volplakken met extra spoilers en carbon, etc.

Laat Walter vervolgens een eenmalig rondje van 7:11 op de klok zetten, dan ga je roepen dat de GT2 RS ook leverbaar is met deze set-up en je noemt het de GT2 RS ‘Grüne Hölle’ package, vraag je er € 50.000,- extra voor, en je pretendeert er maximaal 50 stuks van te leveren.

Tadaaa, kun je een mooi persberichtje de wereld in sturen en iedereen is weer blij.
@rechercheur: je bent toch ook echt een onmeetbare flapdrol he? De GT2 RS is ook het gevolg van jarenlang testen en racen op de Ring, heeft meer vermogen, meer koppel is net zo kneiterhard als de LFA N.E. en weegt ruimschoots minder omdat de auto zo kaal mogelijk is ingezet INCLUSIEF ROLKOOI om die tijd te zetten, met iemand achter het stuur die sneller is dan Rohrl… 60pk meer, 150kg minder en 40%meer koppel en toch 4 seconden lngzamer ALS het waar is want in tegensteling tot bij de ACR en de LFA N.E. is de dag waarop dat 7:18 rondje gereden is (volgens Porsche) nooit bekend gemaakt, ontbreekt iedere vorm van tastbaar bewijs EN waren er geen onafhankelijke getuigen….
Toyota heeft laten zien dat hun nurburgring special snelle is dan de snelste Porsche nurburgring special, deal with it.
@rechercheur: de 70.000 is voor de aanpassingen EN een geheel verzorgd Nurburgring driving/learning program met testrijders/coureurs als instructeur en meerdere dagen circuitrijden. Circuit afhuren, auto’s beschikbaar hebben,vluchten en hotels voor gasten en instructeurs en natuurlijk de monteurs, banden en loonkosten… bij andere merken betaal je zo 3000 euro voor een dagje circuit exclusief hotel en reis
@w0o0dy:

Altijd jammer dat jij termen zoals “flapdrol” en “dombo” meent te moeten gebruiken. Je zou er goed aan doen om je toonzetting een beetje meer binnen de perken te houden, dit komt behoorlijk zielig over. Als je het niet op inhoud kunt winnen, ga je schelden ?

Maar ben je weer even vergeten te reageren op de andere punten, zoals: “het is niet ondenkbaar” is net zoveel waard als “ik lul wederom uit m’n nek zonder iets aan te kunnen tonen” … en dat enorme kletspraatje over die rolkooi? Een Viper ACR is gewoon sneller, deal with it …

Verder breng ik nergens ter sprake dat het rondje van 7:18 van de GT2 RS wel of niet discutabel zou zijn. Dat zou namelijk zomaar kunnen, bestrijd ik ook nergens, dus je punt voegt verder niets toe in deze.

Het enige wat Toyota heeft laten zien is dat ze een auto van een half miljoen euro met een Yamaha V10 krachtbron (dus niet eens zelf ontwikkeld), en special afgesteld voor dit ene circuit, kunnen maken. Terwijl de standaard LFA net zo snel is als een vijf jaar oude 911 Turbo, namelijk 7:38. Dat is natuurlijk een afgang van jewelste. Daarom hebben ze deze uitvoering met race-specs op de markt gebracht, om een beetje positieve PR te kunnen pakken. Een persbericht “de nieuwe LFA van € 500.000,- is net zo snel als een vijf jaar oude 911 Turbo van € 200.000,-” … is natuurlijk niet echt iets om trots op te zijn.

Beetje naïef van je dat je niet in staat blijkt door die PR praatjes heen te prikken …
@rechercheur: natuurlijk ik was even vergeten dat jij glasharde leugens en andere uiterst dubieuze tekten mag plaatsen en zelfs nadat je ongelijk is aangetoond gewoon kunt blijven volhouden dat jouw kletspraat waar is en dat de rest van de wereld uitsuitend door meerdere statistisch verantwoorde, empirisch onderzochte gegevens mag plaatsen. Het gesleutel tussen de rondjes door om een snellere tijd te halen doet in mijn ogen afbreuk aan de term productieauto en dat geldt in zekere zin (ook al is het niet helemaal vergelijkbaar) ook voor de LFA zoals ik zelf al aandroeg voordat jij je er tegenaan ging bemoeien. Maar goed, als jij de Viper asc zo graag superieur wil verklaren aan alles wat Japans en Duits is… be my guest. Je gedraai en gezeur is irritant en dient geen doel behalve mij afzeiken.. ik ben klaar met je, je zoekt maar iemand anders wiens woorden je kunt verdraaien en kletst maar een eind in de ruimte met die onzin van je.
@w0o0dy:

Ik verklaar de Viper ACR helemaal niet superieur, integendeel. Het enige wat ik aandraag is dat de LFA met Nurburgring package niets meer is dat een specifieke track set-up van een LFA, en omwille van de geloofwaardigheid worden er zogenaamd 50 stuks van verkocht. In de basis is het feitelijk een Yamaha V10 blok.

De normale LFA is relatief traag voor een V10 met 560pk. Een 911 Turbo met 480pk is immers even snel. Dat jij zo krampachtig reageert om de LFA een sterrenstatus toe te bedelen, dat is jouw probleem.

Dat jij ook al behoorlijk nat bent gegaan met je overjarig ANWB onderzoekje inzake onderhoudskosten, en er nu weer niet uit gaat komen. Tsja, misschien doe je er beter aan niet te reageren, of inhoudelijk wel met juiste gegevens te komen. De grap is namelijk dat je zegt je tijd te verdoen met mij, en steeds blijf je maar terug komen, heel bijzonder ….

:-)
@rechercheur: volgens mij moet jij gewoon keer stoppen met reply want het is onwijs irritant als iemand ongeveer 25 keer een reply stuurt en als jij dan de ‘slimste’ bent dan blijf je toch niet constant proberen je gelijk te halen?
@mightymike:

Waren de punten en komma’s uitverkocht? Die mooie volzin is door het ontbreken van de juiste leestekens namelijk totaal onleesbaar geworden, nog verder los van de diverse grammaticale fouten …
@rechercheur: Waarom weer dit grammar-nazi gedrag, ik kon je argumenten nog serieus nemen totdat je idiote reply’s had over de spelling waar geen onderbouwde argumenten inzitten over de discussie waarover men over bezig was.
@Nv:

Als iemand het “politie wezen” in twijfel trekt, mijn PC als flut omschrijft, en suggereert dat hij een iPad zou hebben (maar ondertussen op een iPhone zit te tikken), dan ga ik daar natuurlijk ook niet al te serieus op in …
Er reed een Duitser in de Viper die de recordtijd neerzette, Coronel reed in de back-up Viper.
@Reinbergen:
Bron?
@Stefje: Dominik farnbach zette het record, Coronel niet.
*Dominik Farnbacher
Een Bugatti maakt er toch kipkap van zeker !
@speedie: als er geen bochten in de “ring” zouden zijn ,misschien wel ja.
@speedie: ROFL, too funny!
@speedie: Laat me raden, je bent nog geen 16 jaar?
@speedie: wrong, aventador maakt gehakt van bugatti:

aangezien het een bochtig circuit is, en handeling heel belangrijk is, kunnen we concluderen dat de aventador wint!

(durf er (misschien) een hand voor in het vuur te steken! :) )
Tom naar de F1!
@Gnermo:

Waarom?
Het is niet omdat je een potje kan sturen dat je in de F1 thuishoort. Daarbij zijn open wiel racers heel anders dan touringcars of gt’s.
conclusie ..

Tom Coronel + Dodge Viper = wereld combi ..

dat gelul van “afstelling” is gewoon te flauw ..
elke auto is af te stellen ..

is toch grappig dat een antiek brok graniet effe de snelste tijd neerzet ..
geen getjenk met achterlijk veel kleppen of bougies per cilinder ..
en 5 computers op elk wiel ..
gewoon dat ringetje overblasten .. klaar ..
@lincoln:

Inderdaad!

W0o0dy met z’n oeverloos gelul over die instelbare dempers, en het “niet ondenkbaar” zijn van andere afstellingen.

Het is namelijk ook niet ondenkbaar dat die Viper sowieso gewoon vet sneller is dan die Japanse computer …
UPDATE: was het toch Tom niet? Zie update in het artikel.
LOL, hoor je ook een keer wat over Coronel..
Tsja, wat wordt er nou bedoeld met afstellen? De std. verstelbare dempers van de Viper strakker of zachter zetten, of de SPORT-knop indrukken bij de LF-A. Het zou dezelfde werking moeten hebben toch?
@NicoLauda:

Inderdaad, maar daar is W0o0dy het vast niet mee eens …. :-)
@NicoLauda: zo moeilijk is het verschil niet te begrijpen. Let op: bij de ene is het een knop en daarna een VOORgeprogrameerde setting, bij de andere schroef je per wiel aan de instellingen tot je de optimale setting voor die baan op dat moment te pakken hebt.. wezenlijk anders dus.
@w0o0dy:

Het verschil is dat het bij de Lexus met een knopje gaat, en bij de Viper handmatig. Dat is inderdaad wezenlijk anders, in ieder geval in de prijs. Scheelt je een paar ton $ …
:-)

De instelling van de LFA ‘Nurburgring Edition’ is “the similar setup employed on the LFA race vehicles at the 24 Hours Nürburgring”. Daarom best knap dat ze dat met die Vipers even snel geregeld krijgen, en Lexus daar blijkbaar maanden voor moet testen …
@rechercheur: kijk als je niet wil dat ik je dombo noem zeg dan ook niet van die oeverloos domme dingen…

De gebruikte KW dempers hebben een apart instelling voor compressie en één voor decompressie en zijn los daarvan ook nog instelbaar qua rijhoogte. Bovendien zijn ook de stabilisatorstangen voor en achter instelbaar. Onvergelijkbaar met het systeem op de Lexus dat een aantal voorgeprogrammeerde instellingen heeft. Maar goed, jij wil het toch niet snappen, dus eigenlijk schrijf ik ook dit weer voor de kat z’n viool…
@w0o0dy:

Dus ? Die KW dempers zitten nu eenmaal in een Viper ACR, maar zouden er volgens jou niet in mogen zitten, of wat wil je nu weer ‘bewijzen’ !? ….

De LFA Nurburgring Edition is immers niets anders dan de identieke set-up van de auto waarmee ze de 24h van de Nurburgring hebben gereden, dat hebben ze vervolgens verpakt in een ‘limited package’. De standaard LFA doet er namelijk 7:38 over.

De Viper ACR heeft een auto die ook in andere omstandigheden te gebruiken is, een LFA Nurburgring Edition is buiten dit specifieke circuit verder redelijk onbruikbaar. Die Viper stel je vervolgens weer wat softer af, en je gaat er de dagelijkse boodschappen mee doen.
@rechercheur: altijd fijn van die reacties niet gehinderd door enige kennis. Het Viper acr onderstel is echt superieur voor trackrijden/racen doordat alles onfhankelijk in te stellen. Een echte racewagen met kenteken die Viper.
Een set-up die goed werkt op de Ring zal overal prima werken. Ook op andere circuis wast zo’n N.E. vrijwel iedere sportwagen de oren. Daarbij is de auto niet gestript en is het onderstel zachter in te stellen zonder op je knieen te gaan en vieze handen te krijgen en zonder gereedschap.
De rondetijd van de standaard LFA lijdt onder de banden die volgens kenners niet op het niveau van een supersportwagen. Met de Bridgestone RE70 (redelijk verrgelijkbaar met de banden di de concurrenten gebruiken,al zijn ook dat niet de beste die er te krijgen zijn) van deze N.E. zou de auto veel tijd winnen, men schat ong een seconde per minuut op ieder circuit). Joost mag weten waarom de s1000 is gekozen voor de standaard LFA, waarschijnlijk vanwege wereldwijde homologatie o.i.d.).
@w0o0dy:

Hahaha, je blijft wel goed je best doen “de Viper is een echte racewagen met kenteken” …

Tsja, en de Toyota LFA Nurburgring Edition is een LFA met de exact zelfde set-up als waarmee ze de 24h van de Nurburgring hebben gereden. Dus, wat is je punt ?? ….
@rechercheur: en wederom geen voldoende voor begrijpend lezen… het punt staat in de eerste regel.
Niet gehinderd door kennis klets je nog even verder… Een auto op slicks rijdt niet met dezelfde afstelling als een auto op semi slicks als je hard wil gaan, dus di opmerking over de afstellng van de racewagen en e N.E die dezelfde afstelling gebruiken is onzin. Maar ja, zul je wel niet (willen) snappen.
Tom Coronel is gewoon een Victor Muller ..
Video over de Viper ACR.. 1000lbs downforce voor en achter bij 150mph.. maar dan alleen met de extra grote splitter gemonteerd.
http://www.youtube.com/watch?v=VcqCZKsgYIg

“Suspension changes include race-style KW shocks all around that can be adjusted for stiffness and ride height, springs twice as stiff as those in a normal Viper, and a beefier front stabilizer bar. Michelin Pilot Sport Cup tires-basically barely legal race rubber-are standard. Ride height, damper rates, aerodynamics are all fixed, but adjustable by hand. Our tester had been tweaked for the fast, sweeping big track at Willow Springs-the ride height had been dropped 28 mm (the shocks can be tweaked without removing the wheels) and the four-inch-deep removable center for the front splitter (so the car passes standard bumper offset laws and doesn’t headbutt every bump in the road) fitted to improve front-end downforce by a third.”
“What we liked about KW was the independent rebound and compression. Most suspension systems have 1 dampening adjustment that can go different levels. But with seperate adjustments, you can really dial in the performance of the shock. Like a motocross bike, when you have the rebound set fast, the bike will buck. Or if you have the compression to stiff, it is hard to compress. These work the same which allows you to fine to the car to be able to deliver better traction upon acceleration or better absorbtion of bumps in street driving. But like any suspension, alignment is key and so is the balance of the sway bars with over and understeer.”
@w0o0dy: Best serieus instelbaar spul dus. Leuk voor data analyse en tienden/honderden van seconden schaven.
deze kar vanmiddag gespot op het parkeer terrein van het circuit in assen net als een paar sls amg’s, amg mercedessen, cayenne’s, panamera’s, ferrari’s, porsche 911 en een lexus lfa.
Tom Coronel reed in de Zwart Groene Viper, kun je zien wanneer je de video stil zet terwijl dit exemplaar langs rijdt. Je ziet dan Coronel z’n helm.
Pak in GT5 een standaard straat auto en zet een tijd. Dus niks afstellen. En kijk dan wat het snelste is…..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).