Opel Astra G Coupé: strakke occasion!

Auteur: , 69 Reacties

Stel: je bent op zoek naar een leuk gestylde tweedehands coupé van een kleine 10 jaar oud, en je kunt (of wilt) je geen auto van het formaat C-klasse permitteren. Dan is de Opel Astra Coupe een optie om naar te kijken. Voor 6 à 7.000 euro heb je dan een leuke coupe met Bertone-styling en Lotus-engineering voor de deur staan

De Astra G was Opels warme broodje van de bakker. Geen spectaculair model, maar een echte gezinsauto. Met de coupé-variant moest het over een geheel andere boeg gegooid worden: dus mocht designhuis Bertone losgaan op het uiterlijk (lees: overal waar een plekje vrij was een Bertone-badge plakken) en onderging het model een behandeling van Lotus engineering om nog eens goed te kijken naar het onderstel. Dit laatste was overigens ook al het geval bij de Astra G met meer deuren.

De Coupe kwam er als atmosferische 1.8 en 2.2. De uitsmijter was de 2.0 Turbo met 190 pk, goed voor een 0-100 tijd van 7,5 seconden en een topsnelheid van 245 km/u. Voor de liefhebbers van zelfontbranders volgde later de 2.2 DTi.

Op een dergelijke coupe wil je natuurlijk ook graag een leuk kleurtje, en dus was de Astra er onder andere in een leuk oranjetintje. Vreemd genoeg (of logischerwijs?) reed het gros van de Nederlandse auto’s rond met een zilvergrijze of zwarte kleurstelling.

Voor de volgende generatie Astra werd geopteerd om het weer heel anders te doen en dichterbij de vorm van de andere Astra’s te blijven, en dus verdween het kontje en kreeg het meer hatchback-achtige model de letters GTC mee. Tot op de dag van vandaag houdt Opel deze lijn vast, waardoor de Astra G Coupe met recht een bijzondere verschijning genoemd kan worden, of op zijn minst een model dat zich duidelijk onderscheidt van zijn niet-coupe soortgenoten.

Daarnaast is de grote nemesis van deze auto, de Toyota Celica, op de tweedehandsmarkt een stukje duurder, en misschien voor sommigen iets te hardcore voor het dagelijks gebruik. Mocht je dus in dit segment aan het shoppen zijn, dan kom je vrij vlot bij de Opel uit. Hoewel de Peugeot 406 Coupé (met Pininfaria-styling:)) er ook niet verkeerd uitzag. Maar die was ook een stukje duurder.



69 reacties

Zo terugkijkend heeft Pininfarina met de 406 coupe toch beter werk afgeleverd dan Bertone met de disAstra vind ik persoonlijk.
@audir8v10: Helemaal eens , die Peu is nog een nekken draaier.
@norge:

erh wat?
@Laue: Pardon, ik bedoel dat de Peugeot nog steeds het nakijken waard is.
@audir8v10: beide, zowle de bovenstaande Opel als de Peu vind ik auto’s voor mensen van rond de 50.
Slechtste auto die ik ooit gehad heb
de 406 heb ik altijd al mooi gevonden, maar deze astra kan er ook wel mee door…
Ondanks het werk van Bertone, blijft de Astra G coupé een saaie Opel van het einde van de jaren 90. De periode waar auto’s vreselijk saai waren.
@mercedesfan:

“…saaie Opel…” Pleonasme!
@JvT: Niet echt, de Opels die vandaag op de markt zijn, zijn niet echt saai. De huidige Astra en Insignia zijn mooie auto’s, vind ik.
Dit zal wel cabarettesk bedoeld zijn
Dat blijft ik echt een mislukt ding vinden. Gewoon een Astra met twee deuren minder.
heeft wel wat, maar vind hem dan toch wel wat te duur, 406 is ook een hele mooie :) (de 407 coupe is trouwens ook prachtig! maarja valt buiten deze klassen :lol: )
morgen trouwens weer een onderhoud stukje ? :o
@dennisr: nope, die zijn klaar..
@autoblogger: oh ok, das wel jammer :(
Toen ik een half jaar geleden op zoek was naar mijn eerste auto heb ik ook naar deze Astra Coupe en de 406 coupe gekeken. de Astra viel snel af omdat nogal veel sjonnies deze auto hebben, EN het is een Opel ;)

De Peugeot was te zwaar en te onzuinig vond ik.
Dus het is een Citroen C4 Coupe geworden, een erg unieke en mooie coupe.
@screamer:

da,s een bijzondere keuze ..
moest zelfs googlen om te weten wat een C4 coupe is ..
@lincoln: Foei zeg ,dat moet je toch weten? ;)
@lincoln: ‘driedeurs’ voor de man in de straat…
@Esprit_de_Flandre:

ik denk dat ik serieus het laatste jaar zo,n ding niet in het echt heb gezien ..
no kidding ..
@lincoln: Tuurlijk niet. Tis een ‘Coupé’, dus die rijden allemaal te snel. En tegen bomen en zo…
@screamer: nog iets aan getuned en gespoilered?
@screamer

Sorry maar die C4 is ook echt een ranzig ding.. Had liever één van die andere twee gekozen.
Voor 7.000 euro heb ik een BMW M5 E34 voor de deur.
@SuperVeloce: Maar dan heb je weer geen stoere badges van Italiaanse designers!
@SuperVeloce: alleen is die ruim 2 keer zo duur in onderhoud en verbruik… dus na vier jaar is de BMW ruim 25 rooitjes duurder geweest… ‘tis maar net wat je ervoor over hebt maar die 25 rooitjes geef ik toch liever aan andere dingen uit
@SuperVeloce: Hahah, ja goedkoop = duurkoop ja, of denk je dat er goedkope auto’s bestaan? :lol:
@SuperVeloce: Gewoon een bmw 3 serie coupe (e46) ook al wel.
Op dit moment heb je een leuke 406 coupe voor minder centjes.
Is ook een mooiere auto in mijn ogen.
Toch vreemd hoe snel een model ineens “oud” lijkt. 6 jaar terug was ik nog naar deze mooie wagen aan het kijken.
Nu vind ik het niet zo’n mooie wagen meer…

Beste keuze is porche? Design verandert nooit :P
Ik heb een astra g opc als eerste auto gekozen, nog een stukje exclusiever, en doet zeker niet onder kwa vermogen
Dit klopt zeker wel, ik vind deze auto inderdaad mooi voor de prijs, erg leuk voor beginnende rijders.
Als je een auto in deze klasse koopt, koop je geen Opel

zo simpel is het
@escort77: Een 2e hands leuk gestylde coupé van een kleine 10 jaar oud van ongeveer 7 ruggetjes. Bedoel je die klasse?
@kaasboerin: stop met zoeken: E46 Coupe ;-)
@kaasboerin: ik bedoel de klasse van sportieve coupes.

Maakt niet uit of je dan het budget hebt voor een nieuwe of een van 10 jaar oud.
Wist niet dat deze bestond.. Best wel mooi als eerste auto als ik op zoek zou zijn..
@escort77
Welke vergelijkbare auto kun je anders kopen van dit geld, een golf 4 ?
@Sjonny: Ik denk dat ‘ie hetzelfde denkt als wat @SuperVeloce eerder zei, een M5 e34 voor ‘tzelfde bedrag… Alleen wel met 225k km’s, afgeragt en zonder blok… Maar goed, ik denk dan ook dat zijn grootste uitgave ’t videospelletje Gran Turismo 5 is geweest, dus we nemen ’t maar niet te serieus. :lol:
@kaasboerin:
ik speel geen computerspelletjes, en een vergelijking met een m3, m5 of iets dergelijks heb ik nooit gemaakt. Sterker nog, onderhoud daarvan is zo duur dat ik denk dat als je dit overweegt je beter voor een 325 ofzo kunt gaan. Funfactor daarvan zal voor veel automobilisten niet veel minder zijn.

Alternatieven waar ik op doel: Celica, MR2, Civic, GTV, Puma, Cougar, Hyundai Coupe. Deze merken/types worden meer met sportieve coupes geassocieerd dan het toch wat suffe Opel.

Audi, Volvo, BMW en Mercedes hebben ook nog wat als je een hogere kilometerstand en meer kosten voor onderhoud en verbruik op de koop toeneemt.
@Sjonny: “een auto” hebben we het over
leuk ding om te zien ..
en zeker in deze koper-achtige metallic lak ..
Mja wat is zwaar? De 406 is tussen de 1315 en 1464 kilo. Zwaar voor dit type auto? Ja, best wel. Maar ja, 1464 kilo was dan wel de V6 met 210PK dus ja..Ikzelf ben trouwens ook voor de 406 Coupe gevallen (2.0, 132pk, 1315kg) en ben me positief verbaasd over het verbruik. 1 op 14,5 is mogelijk op de snelewg. Topcruiser. Desalniettemin is de Astra niet lelijk, zeker niet.
Niet zo’n geweldige tip. Niet echt chic, belabberd interieur en vrij conventionele techniek. Liever iets dat echt bijzonder luxe en/of snel is.
Zelf een 406 coupé hebbende, kies ik uiteraard voor de 406 coupé.

De Opel Astra Coupé is zeker een mooie auto, maar is uiteindelijk maar een verlengde gewone Astra, en ziet er hedendaags wel een stukje verouderd uit.

De 406 coupé daarentegen, is losjes gebaseerd op de gewone 406, maar werkelijk de gehele carroserie, lichten inbegrepen, is volledig anders. Je zou zelf niet eens zeggen dat het op de 406 gebasseerd is.

Ook heeft de 406 coupé nog een zeer jeugdig voorkomen, en ziet er zeker nog hedendaags uit.

Ook vind in het interieur van de Astra steriel en goedkoop ogend, waar de 406 Coupe een smaakvol interieur heeft.

De Astra Coupé zal dus ook nooit de status krijgen van een 406 Coupé.
wanneer het gaat om uiterlijk is deze astra naar mijn mening geen partij voor de 406 coupe. Wanneer het om rijeigenschappen gaat kun je, zoals sir smokalot al aangaf, beter voor een celica gaan… en sowieso, de keus tussen een celica of een slopel is toch snel gemaakt?
@celicatwincam: Zegt een kerel met een Toyota avatar en “celica” als naam. LOL! “Wij van WC-eend adviseren…”
@celicatwincam:

Mee eens…vooral de laatste celica met 1.8 192pk is n leuke tijdloze coupe.
Heb ze beide ooit gereden en de celica is wat dat betreft de betere rijdersauto.
Kwa interieur geeft de opel wel n wat opgesloten gevoel.
@celicatwincam: De keuze tussen een Astra Coupé of een Celica moet geen moeilijke zijn. Zeker niet voor 6k want dan staat er een hele nette met weinig kilometers. Bovendien al met betrouwbaar vvt-i blok, dus lage kosten. Succes daarmee bij Opel. Ja, ik rijd Celica :D
@Jesper:

Persoonlijk vind ik de ST205 met 3s-gte en 4wd de mooiste celica aller tijden.
En kwa vermogen voor die tijd in zn klasse de top!
@speedlimit: Hélemaal mee eens. Tot voor kort reed ik in een ST200, maar zo’n ST205 blijft een natte droom. Helaas zijn ze origineel (en LHD) zo zeldzaam. Voorlopig doe ik het maar met m’n T23… :)
vrouwen zouden trouwens best eens kunnen denken dat dit een sportwagen is, dus dan is Het Opel wel +1
en ‘fuzzy dice’ ?
Het WAS, IS, en BLIJFT een Barbie-car…
ik zie zo’n astra vaker maar ik geef toch de voorkeur voor Volkswagen.
Welke auto liefhebber neemt deze bovengemiddelde roestende troep nog serieus. In het auto wereldje is toch gezegde: Als je niet kan auto rijden, er geen verstand van heb of niks om auto’s geef koop je een Opel. ..En dan komen ze nog met de slogan…de Isignia is de beste Opel die we ooit gemaakt hebben. Moet je na gaan wat een een troep ze daarvoor gemaakt hebben.
@buggyman: hahahah,helemaal met je eens.Duf merk
@mbman:

He een auto liefhebber
Tsjah ik heb deze auto al een tijdje (2.0 Turbo) en ik moet zeggen, een heerlijke auto. Het verbaast me overigens hoeveel mensen er naar vragen wat voor model Opel het is. Overigens een Peugeot 406 Coupe is ook niet verkeerd maar heb het niet zo met franse auto’s.
De Opel Calibra was destijds een veel mooier design. De Astra G Coupe was een zeer verrassing die zeer welkom was toch is het een Coupe die naar mijn mening een beetje te behoudend was; zowel qua design (nog te veel verwant aan de reguliere Astra) als de aandrijving, de coupe had eigenlijk achterwiel aandrijving moeten hebben.

Had men destijds maar besloten een OPC versie maken van de Astra G Coupé met achterwiel aandrijving…
@db87:

Idd dat is een goede, ze worden elke dag lichter en lichter door de roest.
Hoe uitzichtloos moet het leven zijn als je een opel gaat promoten… Ik krijg die naam amper op m’n toetsenbord gedrukt. En ja, ik ben beroepshalve gedwongen mij met zo’n krel te verplaatsen :(
@ludoverhoeven:

Waarschijnlijk ben je ook een auto liefhebber, het moet wel een kwel zijn voor je. Ik zou in jouw optie met de fiets gaan, immer de buren zullen je niet meer vol aanzien als je een uuu….hh opel zien rijden.

Er is hoop…Opel zal niet heel lang meer bestaan en dat is denk ik een goede zaak in de auto wereld…En de ANWB zal er ook blij mee zijn.
@buggyman: Inderdaad, autoliefhebber van bij geboorte. Maar ook bij auto’s verschillen nu eenmaal de smaken van persoon tot persoon. Feit is wel dat hier in de buurt waar ik een 5-tal ex opel werknemers ken, de ‘bliksemschichten’ van de opritten verdwijnen. Zij voelen zich niet meer moreel verplicht om met hun ‘eigen’ produkt te rijden en kiezen toch voor andere merken. En nee, wat de buren van die opel denken trek ik me niet aan, ik gebruik die enkel voor professionele verplaatsingen en de rest doe ik met m’n eigen auto die ik nog altijd boven een fiets prefereer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).