Champion presenteert: premium bougievonkjes

Auteur: , 61 Reacties

Freakin' lasers in plaats van ordinaire bougievonkjes? Nee, zover zijn ze nog niet bij Champion. Maar op de IAA toonden ze wel een nieuw type bougie. Eentje die het brandstofverbuik "tot wel 10% kan verminderen!" Gut, hebben we weer met een wondermiddeltje te maken?

Het klinkt allemaal hoopvol. In plaats van een conventionele bougie met één vonk per aansturing geeft deze bougie met de naam ‘Advanced Corona Ignition System’ (ACIS) van Champion meerdere stroompjes met ionen af. Dit zou beter verspreid worden in de verbrandingskamer waardoor ook veel zuinigere brandstofmengsels (= veel lucht, weinig benzine) mogelijk zijn. Dit schijnt effectiever te zijn en ook de timing is in dat geval beter te regelen. Ze noemen het dan ook een ‘game-changing technology’. De oude vertrouwde éénvonksbougie is zwaar gedateerd volgens Federal-Mogul, het moederbedrijf van Champion.

De bougie is zo ontworpen dat veel hedendaagse motorblokjes er al op kunnen draaien. Zelf hebben ze tests gedaan met een 1.6 turbomotor met directe injectie waarbij het verbruik tien procent omlaag ging door het toepassen van de ACIS. In dat geval; laat maar doorkomen! Toch zal het nog wel even duren voor zoiets prodcutierijp is. Een introductiedatum of een prijsindicatie kan dan ook nog niet worden gegeven. Nou ja, we wachten nog wel een paar jaar. Kunnen we de ACIS-bougies in massaal rondrijdende EV’s steken. Oh, wacht…



61 reacties

Tja als het plug n play is zou ik het wel willen proberen.
Dat belooft veel meer goeds dan elektrisch rijden!

Eindelijk een bedrijf dat verder zoekt dan puur waar de auto op rijd…
@easygoingmartin: beloven is hier het sleutelwoord.
@easygoingmartin: Of ze moeten eens concrete stappen zetten op biobrandstof… want ik geloof dat meer dan 90% van alle olie die er is opgaat aan brandstof… Slechts enkele %en gaat op in oliën om te smeren.
-edit: check!-
En alles wat energie bespaart is positief, ook al zou dat op zich allemaal niet nodig wezen moesten we het echte probleem onder ogen durven komen. Maar goed, dat zal nooit gebeuren dus goed werk van Champion.
Leuk voor mijn diesels :(
@norge: goed blijven graven/boren in je tuin, dan maakt die 10% zuiniger niks meer uit :)
@dennisr: ik begrijp het niet helemaal..??
@bigcar: als je diep genoeg graaft, kom je misschien op olie uit.
@Preske: lol, tanx
@dennisr: heb een langere verlengkabel nodig voor mijn hilti…… :)
@norge: als je een hilti moet gebruiken, kan je denk ik nog lang doorgaan, voor je olie vindt ;)
Als ik het goed begrijp gebruikt BMW nu dus nog geen premium bougies in hun premium wagens?
@alcantara: Voor een kleine 20 euro per stuk vind ik ze aardig premium…
@RacerX: pfff dat zijn Peugeot prijzen! Hup BMW! Verdubbelen die prijzen!
@Benjamin1: gekke is dat het nog echt zo is ook.
Kwam een paar jaar geleden een keer bij BMW wat klein spul halen waaronder nieuwe emblemen.
bleken die ineens bijna dubbel zo duur te zijn dan dat ze jaren lang zijn geweest.
Ik de reden vragen, kreeg ik het volgende te horen:
“Omdat mensen anders denken dat de goedkopere emblemen van BMW van slechtere kwaliteit zijn dan die van Audi en Mercedes”. Ik zeg oh lekker verhaal. Die gast zegt ja dikke bullshit. Maar ja kreeg paar andere dingetjes voor niks. “oeps vergeten af te rekenen” zegt ie met een knipoog :lol: was uiteindelijk nog goedkoper uit ook nog dus uiteindelijk niks te klagen.
wel vreemd, dat een andere manier van ontbranding het verbruik omlaag brengt.. een armer mengsel is toch sowieso wel te regelen ? alleen men wil graag het rijke mengsel.. gaat er toch om DAT het ontbrand ? en niet zozeer hoe ? maar misschien dat iemand mij dat kan duidelijk maken :) vind het namelijk wel zeer interessant :)
@dennisr: Ik denk dat je bij een groter vonkoppervlak ook meer benzine tegelijk ontbrand en daardoor een kortere maar sterkere plof krijgt. Er zal nu wel benzine verloren gaan omdat niet alle benzine op hetzelfde moment knalt. :)
@floryn: zou je dan ook meer toeren per minuut kunnen maken?
@Truttenschudder: volgens mij heeft dat met de balans van het blok te maken…
@Truttenschudder: ik denk dat je dan juist minder toeten hoeft te maken, omdat je de nodige kracht al bij lagere toeren kunt hebben: of je wel meer kunt maken, weet ik echter niet ;)
@Truttenschudder: iig wel meer per seconde.
@robert-123: Haha, achteraf gezien beetje domme manier om het te verwoorden. Maar om nou te zeggen: meer toeren/tijdseenheid. hmmm…
@floryn: dat zou idd best wel eens kunnen, dat hiermee geen benzine meer verloren gaat, dus dat je een armer mengsel kan inspuiten, thnx :)
@dennisr:

Wat ik niet goed snap is het feit dat ze graag een armer mengsel willen draaien. Dan gaat je verbrandingstemperatuur omhoog, waardoor je dus een verhoogde NOx uitstoot krijgt.

Ik weet niet of dat wel zo rendabel is… Je benzinevebruik wordt lager, maar je uitstoot hoger.
@dennisr:

De vorm van je vlamfront is ook belangrijk.
(BMW gebruikt op z’n motoren al langer 2 bougies om zo een betere ontbranding te krijgen trouwens)

Als dat vanuit verschillende (4) punten start dan zit je sneller aan een volledige ontbranding waardoor er dus meer zuiver ontbrand en ook sneller ontbrand.
net zoiets als de twin-sparks die ik in mijn Alfasud had liggen misschien ? die hadden een dubbele vonk
Leuk bedacht maar stroom kiest altijd de weg van de laagste weerstand, “Twinspark”-bougies vonken ook altijd maar aan een kant. Als de ene kant verder slijt, komt de andere kant aan de beurt. Dat is simpele natuurkunde.

EN een armer mengsel is niet echt bevorderlijk voor de slijtage van je motor.
@torana:
In een Alfasud?
Dat is dan een aardig knutselprojectje geweest…
terugkerend ritueel ..

zo,n soort bougie heb je om de 5 jaar ..
Leuk dan…. (rij diesel)
nu nog iets voor diesels… maarja, zulke innovaties zijn natuurlijk geweldig:

+1 voor de uitvinder!?
@bigcar: Waarom voor diesel? Diesel ontbrandt door compressie en warmte dacht ik.
@SimonMc: ja dat is ook zo, ik bedoelde een slimme innovatie voor dieselmotoren: om dieselmotoren zuiniger / efficiënter te maken… :) (ik ben wel jong, maar niet dom ;) )
Ach, hoelang bestaat Twinspark bij Alfa’s ?
Sinds 1987 bij de 75 2.0 ts al.
Die veel duurdere bougies gingen wel 100 dkm mee.
@willemseles: Die vooral duurder zijn door het feit dat er veel minder van verkocht konden worden ivm de afwijkende maat. & de bougies 100dkm laten zitten kan wel, maar ik zou toch voortijdig vervangen.
@willemseles: mijn Alfasuds hadden ze ook al, 1979, 1981 en 1983, maar volgens mij ook al vóór die tijd
@torana: Alfa past het al sinds 1914(!) toe.
@Pallas: Maar dat waren twee bougies per cilinder. In de Alfasud was het voor zover ik me kan herinneren (uit de Sprint van m’n oma!) een bougie met twee buitenste elektrodes.

De bougies van de Golf GTI motor die ik in m’n Kever had, hadden als ik ’t me goed herinner zelfs 4 buitenste elektrodes.
@willemseles: De 75 2.0TS had geen bougies met dubbele vonk, maar twee bougies per cilinder.. iets heel anders dus.
Heerlijke motor trouwens, die TS…
als ze ze maken voor een 4barrel V8 van voor de jaren 70 wil ik ze nog wel eens proberen
@six-trey: En dan? Verwacht niet dat ze een superrijk mengsel aankunnen. Er moet ook nog wel lucht zijn voor je brandstof. Ik zou het ook graag toepassen op m’n klassieker maar verwacht dat ik m’n motor verzuip en rauwer ga laten lopen dan dat ik vermogenswinst waar zal nemen……?
En een ionisatiering om de uitlaat zorgt ook voor 15% minder brandstof verbruik. (aldus amazing mike van de tellsell reclame)
Ik hou ’t voorlopig gewoon bij een stuk of acht BR8EIX van NGK.
brisk en splitfire doen er alles aan om de schaduwkant van de bougie zo klein mogelijk te maken, en als ik dit hier zo zie, dan zie ik een enorme schaduwkant. kan iemand mij uitleggen hoe dit moet werken? en gaat dat plaatje niet kapot? de vonk zoekt immers de weg van de minste weerstand en als het in de verbrandingskamer zit er komt brandstof bij, geloof ik nooit dat hij aan alle 4 kanten zal vonken? of hebben ze wat nieuws ontdekt? als het i.d.d 10% brandstofbesparing opleverd, dan monteer ik ze gelijk.
Valt dit onder de categorie ‘magneetjes om je benzineleiding’?
In de Morris blijft NGK veruit favoriet, maar wellicht werkt dit op moderne auto’s goed.
Ik heb nog een vonkverbreder liggen ergens in de garage. Die claimde hetzelfde. Slechtste 50 euro die ik ooit heb uitgegeven. Kope?
Hoe vonkt deze bougie eigenlijk?
Want een vonk moet toch altijd van het ene punt naar het andere punt “springen”?
@jack_abarth:
Als ik het zo bekijk lijkt de ‘vonk’ zijn massa te vinden in de wand van de cilinders. Ik lees tevens dat men meerdere kleine pulsen geeft ipv één puls. Dit wil volgens mij mogelijk zeggen dat:
-Hogere spanning door choppen (meerdere pulsen) waardoor de boog tot de wand gelegd kan worden.
-Gechopt wil zeggen dat er extra vermogenelectronica aan te pas komt en men hopelijk ook iets doet aan het vermogen en aldus het inbranden van de vonk.
-Bij meerdere pulsen kan men meerdere boogpaden krijgen, waardoor de boog zich mogelijk afwisselend op de vier pinnetjes zet.
-Als bovenstaande effectief zo is en aan een mottig hoge snelheid gebeurd is er volgens mij geen schaduw zijde aan de bougie.
Soit, interessante ontwikkeling dus ;-)
Mocht er echter extra electronica inzitten dan zal het in ieder geval geen goedkoop kaarsje worden…
@Francoiske:

Ik weet niet of die vonk wel een massa nodig heeft.
Ze spreken over ionen stroompjes, doet mij denken aan puntwerking dat de omringende lucht/mengesel geioniseerd word en dat daar dus de elektronen in verdwijnen.
En dat er daar dus door een ontvlamming is.

Ofwel door iets van toevoeging van energie of druk, ofwel omdat de verbrandingsreactie door extra elektronen gemakkelijker opgaat.

Maar dat is maar een vermoeden, is eens iets om vanavond of morgenavond uit te zoeken.
@Hupke: Je staat ervan te kijken hoe vaak die ionen stroompjes gewoon van a naar b blijken te gaan. Of ook wel: zonder massa zie je niet veel vonken.
@mout:
Ik weet ook niet of je wel vonken ziet.
Daarbij lijkt het me heel vreemd dat een bougie afhankelijk zou zijn van de cilinder (als massa) om vonken over te dragen, je hebt immers cillinders die met keramische materialen bekleed zijn, de afmetingen ervan kunnen nogal verschillen (en dat maakt een enorm verschil uit! die afstand). Dan zou er toch een heleboel extra elektronica achter moeten schuilen, die per motor verschillend zou moeten zijn.


Maar zoals ik al zij, ik weet het eigenlijk niet en ik kan me er enorm veel bij voorstellen. De bedoeling is duidelijk, een gelijkmatiger vlamfront en mooiere verbranding.
hier worden een aantal dingen door elkaar gehaald…
– Alfa past al sinds de 60-er jaren vaker twee bougies per cilinder toe (in de roemruchte GTA), maar ook maserati gebruikte het in 6 cilinders… later wederom in de 75Twin Spark, en wederom later in de andere 4cilinder TS motoren…ging het eerst om meer pk’s, later was het alleen voor een schonere verbranding.
– ‘normale’ (alfa’s zijn altijd speciaal, maar normaal slaat hier op één bougie per cilinder) Alfa waren daarnaast voorzien van afwijkende Golden Lodge bougies, die geen centrale electrode hebben, maar een stervormige bougie met vier pootjes, en één centrale punt. http://www.silent-hektik.com/GL_2HL.jpg die dus vier vonken zou moeten geven… er werd vaker gezegd dat als je er een normale bougie in zou zetten dat je een gat in de zuiger zou rijden, maar dat is denk ik, wel een fabeltje. voordeel van de golden lodge is dat de bougie geen schaduw kant heeft..
Welk merk gebruikt nog 1 pits bougies iedereen werkt met 2 of 4
Helaas is het afnemen van het brandstofverbruik een aflopende zaak. 10% lijkt veel, maar absoluut is het allang niet zo indrukwekkend meer.
Helemaal niet met de ontwikkelingen die nu gaande zijn, en als je dan beschouwt dat dit product pas over een aantal jaren op de markt zal komen….is het opeens een hoop show en no go.
Juist @Hans75,

zelf heb ik ruim 30 Alfa’s gehad (toen m’n poot nog goed was), vrijwel alle modellen na 1970.In die tijd kon ik nog zelf sleutelen.
De golden lodge bougies bedoelde ik. Stuk of 5 Suds gehad, die hadden deze niet. De Ts hadden inderdaad 4 kleinere en 4 langere bougies met 4 electrodes elk.
zegt twin spark niet gewoon iets over de onvoordelige vorm van de verbrandingskamer van de alfa motoren? waardoor er in de verbrandingskamer een natuurlijke schaduw kant aanwezig is? en deze door een 2e bougie ondervangen wordt? Ooit iets van gehoord. kan er ook naast zitten trouwens.
@ferrari.. je zit er wel bijna helemaal naast…
in de oude 2 kleppen motor uit de zestiger jaren, wilde men zo groot mogelijke kleppen monteren.. daarom moest de bougie uit het midden worden geplaatst, wat niet optimaal is, dat werd opgevangen met twee bougies..
de vorm van de verbrandingskamers bij alfa’s is eigenlijk altijd heel goed geweest.. doordat alfa sinds de jaren 20 in nagenoeg alle motoren al dubbele bovenliggende nokkenassen (dohc) zijn de kleppen goed gepositioneerd. Ook zijn al die tijd de verbrandingskamers halfbolvormige (hemi), dus zijn tijd ver vooruit..
Weet niet of ze nog steeds te koop zijn maar bosch had ook bougies met 4 elektrodes. Ik had ze in mijn ’85 bmw en scheelde wel wat in koppel en brandstof verbruik. Of ze in moderne auto’s ook werken?
hmm ben benieuwd, maar 10% klinkt erg ongeloofwaardig. Laat het 5% zijn, dat zou alsnog mooi zijn, alhoewel deze bougies niet goedkoop kunnen zijn.

Bedoel je met 4 elektrode bougies gewoon zo een met 1 centrale elektrode en 4 omringende? Die van Bosch heb ik nu ook in mijn Honda uit ’94, werken erg goed. Stuk goedkoper in elk geval dan de NGK Platina bougies die erin horen van 40,- per stuk :/
Haha, die tag ei-van-columbus…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).