Falende VW Phaeton krijgt vervolg: er komt een nieuwe

Auteur: , 130 Reacties

Het moge duidelijk zijn dat de Phaeton nooit voor het succes in de topklasse heeft gezorgd waar Volkswagen zo op hoopte bij zijn introductie in 2002. Toch geven ze daar in Wolfsburg nog eventjes niet op. Nee, er komt over een paar jaar gewoon weer een nieuwe. Hardleers much?

Sterker nog, op dit moment wordt er al gewerkt aan een opvolger. Intern wordt dit project aangeduid als VW631, zo weet CAR te onthullen, en uiteraard mag broertje Audi een handje meehelpen. Die hebben immers wél succes in de wereld der pornosedans ubersedans. Bovendien is er in opkomende markten als China altijd vraag naar topsedans die overstromen van luxe.

De next-gen Phaeton zal op VAG’s MLB-onderstel komen te staan. Het platform dat nu dienst doet in auto’s als de Audi A8 en Bentley Continental. En over de motoren kunnen we we heel druk gaan speculeren, maar daar is simpelweg nog weinig over bekend. Oké, een hybride-aandrijflijn zit in de lijn der verwachting en wellicht gaat VW de concurrentie aan met Mercedes en lepelen ze een viercilinder in de supersedan. En de W12? Laten we hopen dat daar een vervolg op komt, die mochten we wel.

De styling vervolgens. Duikt VW opnieuw de conservatieve hoek in of kiezen ze voor een sportback-uiterlijk is de vraag. Voordat we het antwoord weten zijn we in ieder geval een (paar) jaar verder, want Volkswagen heeft besloten om de lancering van een conceptmodel uit te stellen. Er gingen geluiden dat er een Phaeton-voorbode met de naam ConceptD op de IAA zou staan, maar het merk heeft zich in Frankfurt bijna compleet gericht op de Up!, en op een Beetle on speed na hadden ze er weinig te melden.

De Britten denken dat het nieuwe VW-slagschip in 2015 op de markt komt. Ferdinand Piëch heeft dus nog ruim de tijd zich tegen de opvolger van de meest onopvallende limo sinds de tandem aan te bemoeien.



130 reacties

Volkawagen doet een poging mercedes te evenaren …
@rhenzell: rhenzell doet verwoede pogingen @lincoln te imiteren ..
Geen slimme zet, leuk dat ze het platform voortzetten, maar schroef er dan een Bentley body op, verkoopt het tenminste!
@RickB:
Dit is een Bentley handige Harrie !
@desjonnies: Waar staat de B dan? Blinde vink!
@RickB: “Het platform dat nu dienst doet in auto’s als de Audi A8 en Bentley Continental.”
@Esprit_de_Flandre: Dus? Een auto met een gedeeld platform is toch niet direct identiek aan de ander…

Een Chevrolet Cruze is toch ook niet net zo goed als een Opel Astra, of is dat volgens jou wel zo? *Mompelt iets over oogkleppen*
@RickB: Nee, maar er is al één met een Bentley-body op. Dus waarom deze keer geen VW?
@Esprit_de_Flandre: Ga eens huiswerk maken, de A8, Phaeton en Bentley stonden al jaren lang op hetzelfde onderstel…
@RickB: Weet ik ook al lang. Maar waarom blijf jij dan vragen naar een Bentley-body. Die is er al…
Telkens ik een Phaeton zie, vind ik het jammer dat er zo weinig zijn…
@automistje: Vind ik ook, ik vind dit werkelijk een fantastische auto, van binnen en van buiten! Gewoon waar ik stil van word… Als ik mijn rijbewijs heb, goed geld verdien (hopen we maar) Koop ik een phaeton. Ik zou de A8 echt laten staan… De phaeton is echt mooi en ongelooflijk luxe!
@autobart: succes! Petje erbij en gaan.
@vincenzo: Hahahaha xD
Ik zeg maken!!

Deze foto’s stonden 2 maanden geleden al op autobild, ziet er niet eens heel concept-achtig uit en zou het zeker niet erg vinden al zou ie er zo komen!!

http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/69/678/39745116/pii-vorn-1-8518926013115379901.jpg

http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/69/678/39745116/pii-hinten-1-7021552892634800312.jpg
@ferrari2011: lijkt weer een facelift
@ferrari2011: Geslaagd ala Panamera :)
@ferrari2011: Beetje lauwe fotoshop. Ik denk/hoop dat er wel wat meer zal veranderen aan het nieuwe model…
Een A8 nemen en behandelen met een voorhamer, VW badge erop en klaar is de “designer”.En dan wel een China special in de modellen reeks meenemen.
@norge: Ben jij blind? Is niet goed hoor!
@norge: Norge heeft op alles commentaar wat met VAG te maken heeft. Jij rijdt zeker in een stomme jap of een Franse schroothoop…
@autobart:

norge rijdt een “Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher”, en vind zich desondanks toch een echte autoliefhebber ….
@rechercheur: Haha… Vandaar die frustratie op mooie auto’s en auto’s met veel liters en veel koppel!
@autobart: Om het agentje zijn verhaal compleet te maken, ik heb ook nog een Caddy maxi fourmotion TDI
@norge: Oh, je bent koerier!
@RickB: Loodgieter
@norge:

Mooie foto, maar het blijft gewoon een busje …. misschien is het Truckstar.nl forum iets voor je !?

:-)
@rechercheur:

wrong ..
het is die jongen zijn investering waar hij zijn dagelijks brood mee moet verdien ..
en het brood voor zijn gezin ..

begrijp dat een steuntrekkende loser daar hard om kan lachen ..
maar voor sommige mensen is dat noodzaak ..
@lincoln:

Ja, dus ?

Het is hier anders nog steeds autoblog.nl en niet truckstar.nl of loodgietersblog.nl, een Caddy blijft immers een busje ….
@rechercheur: En zeikster.nl iets voor jou dan ;)
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTMGyaJAzf5K1Gv0OXtuBA9C1YR4rpKAw_k98Tu9n5Id9srl48GQT_pzjI
Is gewoon een goede praktische auto en niks meer ,VW he.
@norge:

Wow, lekker duidelijke foto …. not! :-)
Oogjes dichtknijpen voor het beste resultaat.
@norge:

haha, dat heb je zeker ook gedaan toen je in de Hyundai showroom stond. :-)
@norge:

zo .. daar staat effe voor 30+ rooitjes ..

veelste min voor de zakgeld ontvangers van autoblog.nl ..
@norge:

Wooww, hippe kleur, lekker saai …. net zoals de rest van de auto .. :-)
Saai ? its in the eye off the beholder.
@norge:

Nog even, en dadelijk ga je nog beweren dat de Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher een spannende auto is ….

:-)
@rechercheur: ik vind het knap dat jij alle Hyundai modellen stiekem toch uit je hoofd kent. Verborgen liefde misschien? Vertel eens maat, wat voor een supercar rijd jij dagelijk dat je anderen te min vind? Of ben je iemand die met zijn piemel zwaait en dan roept dat ie een grote heeft terwijl een minisize knakworst nog groter is?
@jzaero:

Vertel jij mij dan eens waarom ik alle Hyundai modellen uit m’n hoofd zou kennen ….

http://www.autoweek.nl/profiel.php?id=176786
@rechercheur: Ga je nou speciaal naar autoweek om zijn profiel op te zoeken….?
@jzaero:

Wist ik al langer, norge was daar immers een stamgast, totdat … :-)
@norge: Voor jou blijkbaar niet ,voor mij is zelfs een Lada leuk om naar te kijken.
@norge:

Hahaha, ben je nu weer tegen jezelf aan het praten … :-)
@dennisr: Toeval bestaat niet :mrgreen:
@norge: wat weer een reacties :lol: toch wel belangrijk dat jij de auto rijd die jij goed/mooi vind en dat jij het werk doet wat jij leuk vind :)
the-budel-guy via Android app
@norge: doe is normaal man :p
de phaeton is een bijzonder goede auto. jammer dat het zo’n commerciele flop is.
Laat maar komen, zou ik zelfs verkiezen boven audi, bmw of mercedes. Zie je tenminste niet ieder 2minuten voorbij komen op de snelweg. En nog een deftig bentley onderstel ook.
Ik wou dat ik een tweede hands pheaton mocht leasen ipv de nieuwe superb die ik nu uit mag zoeken… Heerlijk understated die pheaton!
@911GT2: +1! Telkens als ik een phaeton zie op een foto of wat dan ook, krijg ik een grijns op mijn gezicht… Gewoon omdat dat niet zo’n vieze muesli bak is en een die er mooi uitziet!
@911GT2:
+1 jij begrijpt het.
Super onderkoelde auto, voor mensen die geld hebben,maar het niet willen weten.
Nooit nieuw kopen, laat die bankier maar de afschrijving voor zijn rekening nemen.
vind de pheaton van nu al een mooie bak, en ik heb er wel vertrouwen in dat dit ook een geweldige bak word! alleen de motor zouden ze kunne verneuken in deze hybride tijden..
Volgens mij word het wel weer een veel te duur ding..
Blijft een prachtige statige wagen die beter rijdt dan een 7 serie of s klasse! Gelukkig rijden er in Duitsland meer rond!
haha dit is toch wel zo’n mooi filmpje van autoblog:
http://www.abhd.nl/video/volkswagen-phaeton-l-42/
Bizar goede auto. Heeft alleen de pech dat de S-klasse en 7-Serie er zijn.
@laulau: 7 serie of Phaeton? Phaeton voor mij!

S-klasse of Phaeton? Phaeton, alleen als de AMG beschikbaar is zou ik voor de AMG gaan…

Nu het geld nog.
@autobart: Maar toch vind ik de amg een beetje té, hij moet een beetje underdog zijn… Een wolf in schaapskleren om het duidelijk te laten zijn.
@autobart: ja dat laatste wordt het moeilijkste denk ik. Maar dit is gewoon een super auto man!
@autobart: een pheaton met een w motor niet minstens zo leuk als een s amg?
Ligt aan de mensen zelf dat ie geflopt is, die waren te dom om een veel duurdere concurrent te kopen.
De Phaeton was gewoon een ijzer sterke eerste poging en zelfs beter als sommige concurrenten en het was ook nog eens een mooie auto ook.
Hoop voor ze dat de 2e poging ze wat meer gaat opleveren.
Neeeeeeeee niet doen.
qua design vindt ik de eerste generatie gewoon bangelijk . de 2de generatie lijkt meer op en passat xxl.
@quattroporte: allereerste was idd het mooist
Ook ik vond/vind de Phaeton een waardige toevoeging aan het VAG gamma en zeer jammer dat ie flopte. Statige wagen met meer eigen looks dan de rest van de VW bende. En prijs/kwaliteit verhouding was geweldig.

Hopen dat de 2e beter op de kaart komt.
De versie voor de facelift vond ik nog wel een eigen gezicht hebben, maar daarna lijkt hij te veel op de Passat. Echt een onderschatte auto die wel een 2e kans mag krijgen met een onderscheidende uitstraling t.o.v. de rest van de VW’s
In zijn beginjaren een zwaar onderschatte auto. Nu jammerlijk verouderd en hoognodig aan vervanging toe.

Ik zie ze toch nog vrij veel rijden trouwens, met name de V6 TDI en V8. Sporadisch een VR6 of W12. In Duitsland wel meer dan hier, dat wel.
@Tommy2: w12 verbruikt enorm veel. w12 heeft had bijna dezelfde prijscatogorie als de bentley flying spur… 3.0 tdi is snel zat.
loopt VW 10 jaar voor ..
loopt NL 10 jaar achter ..

ik weet het niet .. teveel krokodillen tranen ..
De huidige Phaeton heeft jammer genoeg geen blijvende plaats kunnen veroveren in de hogere Klasse die voornamelijk wordt vervuld door de traditionele top 3 namelijk de 7-serie, S-Klasse en de A8.
Mijn oude werkgever reed een VW Phaeton een 4.2 V8 om precies te zijn een indrukwekkende auto kan ik vertellen. Hij rijdt geweldig, heeft een machtig voorkomen en is uiterst comfortabel en heeft alle luxe aan boord die verwacht van zo’n auto. De Phaeton doet niks onder voor een Audi A8 misschien zelfs beter en ik geloof heilig dat de tweede generatie het beter zal doen.

Het was voor VW niet gemakkelijk een auto te lanceren die de concurrentie aan moet gaan met merken die jarenlange ervaring hebben in deze klasse. Persoonlijk vind ik de VW Phaeton een topauto en ben blij dat hij blijft bestaan.

Mensen zijn heel erg merkenblind als de Pheaton een Audi logo had gehad, dan was dit misschien wel een van de best verkochte auto’s in deze klasse. Technisch niet minder dan een A8. De tweede generatie komt eraan en als Phaeton liefhebber hoop ik op succes want dat verdient de Phaeton.
@agera: die phaeton is de meest ondergewaarderde auto! echt een top auto. Als ik een phaeton vergelijk met een a8 zijn er echt niet heel veel verschillen. vooral in het interieur. van de a8 vind ik het interieur er gewoon beter uitzien. De phaeton is comfortabeler als een Porsche cayenne/e-klasse/cls-klasse enz.

te vergelijken qua comfort met een bentley flying spur wat ik een van de meest geweldige zakenauto vind die er is. & qua afwerking en dergelijke is de bentley iets beter maar het scheelt niet veel! kent ook overeenkomsten.
@maxx1: Phaeton en A8 liggen echt heel dicht tegen elkaar. Op technisch gebied kan de Phaeton misschien zelfs beter zijn dan de A8. Die auto was niet kapot te krijgen, betrouwbaar, had nooit mankementen, reed geweldig en was fantastisch afgewerkt.
De A8 zal meer snufjes hebben aan boord zoals een dvd o.i.d en misschien mooiere materialen, maar beter is moeilijk want de Phaeton is goed.

Als ik het goed heb moet de 2e generatie van de Phaeton ook gaan concurreren met de CLS. De 2e generatie van de Phaeton wordt kleiner en wordt gebouwd op een kleiner onderstel had ik ergens gelezen.
@agera: dat hij kleiner wordt bevalt me dan eigenlijk weer niet! want zo onwijs groot is de phaeton nou ook weer niet. De phaeton vind ik niet beter als de a8. als je deur dicht doet in de phaeton is het net of je hem keihard gooit. met een a8 is dat veel soepeler en dan heb ik het niet over softclose optie ofzoiets. Mijn vader vind de a8 beter als een phaeton. natuurlijk ook qua afschrijving enzo. De a8 heeft een betere sfeer in de auto. Phaeton is toch wat saaier. De phaeton heeft wel bentley teller klokken die ik overigens niet mooier vind als de a8-klokken.

Phaeton vind ik een zakkelijkere auto als de A8 omdat de VW gewoon niet echt opvalt in het gewone verkeer en door klanten.
Die Phaeton is nochtans een topwagen! Alleen spijtig dat hij nooit zal kunnen concurreren met BMW, Audi en Mercedes want VW is niet premium genoeg.
@xilver: Ik hoop en denk dat de tweede generatie van de Phaeton daar verbetering in gaat brengen, want de Phaeton maakt meer indruk dan een A8.
@agera: Persoonlijk ben ik ook meer voorstander van een Phaeton dan een Audi A8 (de S8 laat ik buiten beschouwing want dat ding vind ik monsterlijk). Probleem met de VW is dat hij niet luxueus genoeg klinkt hoewel hij zonder probleem kan concurreren met de tegenhangers. De Phaeton is op zich goed genoeg, het grote probleem is om de klanten te overtuigen dat VW even ‘premium’ is als de rest van de het Duitse lot.
@xilver: ja maar dat probleem heeft vw zichzelf aangedaan omdat ze audi als luxueus merk hebben. in de vw AG staat audi voor de luxe, vw voor normaal, en skoda (seat ook?) voor simpel (en comfort voor weinig geld?). dus als ze nu de pheaton gelijk willen stellen aan de a8, dan zal dat volgens mij misschien niet echt lukken…
@bigcar: Dat zal inderdaad nooit lukken omwille van datgene dat je net zegt.
Stino via iPhone app
Laat maar komen! Kan ik ze nadien cheap 2de hands kopen ;)
Vind de Phaeton nog altijd schitterend, laat maar komen;
Maar sommigen zeggen dat de Phaeton zelfs beter is dan de A8, nou dat is niet zo hè; ga maar is in de Phaeton zitten en dan in de A8 (D4) daar wil je niet meer uit natuurlijk; de Phaeton heeft ook geen dvd- laat staan internet of een ander entertainment set achterin.. De A8 D4 is absoluut beter dan de nieuwste Phaeton (met 4e facelift) maar gun het VW wel!
@philipzuidijk: In een Phaeton heb ik gezeten en ik kan je vertellen dat het echt een fantastische auto is
Echt een super mooie auto mede omdat hij niet heel opvallend is
Hoezo staat de Continental op het MLB platform? De Conti staat op het Phaeton platform en is de reden dat de Phaeton nog altijd bestaat. De Phaeton is een goede auto, inmiddels een tikkie achterhaald maar altijd al flink te zwaar voor zijn klasse geweest.
@mashell: oh ja. Er is nog altijd vraag naar de wagen, vooral uit China. En natuurlijk blijft het de domste naam op markt want een open strijdwagen is het nogal niet en natuurlijk had Mercedes pakweg 100 jaar geleden al een Doppel-Phaeton.
“En de W12? Laten we hopen dat daar een vervolg op komt, die mochten we wel. link: http://www.abhd.nl/video/volkswagen-phaeton-l-42/


In dat filmpje rijdt Ruben de V8, niet de W12.
Het eerste woord wat ik associeer met de Phaeton is:
Afschrijving!!!
Toen Dictator Piëch opdracht gaf om de Phaeton te ontwikkelen, namen er gelijk 3 technici ontslag omdat de technische eisen van Piëch zo hoog waren dat men dacht dat deze niet haalbaar zou zijn.
Zaken zoals het niet mogen bewegen van de mtorokap bij astronomische snelheden, stilte in het voertuig en ook aan verwarming/ventilatie werd de lat idioot hoog gelegd.
Ook dat eerst de ene en dan de andere koplamp sproeier in werking zou treden, om het zonder licht rijden te voorkomen bij het sproeien van je lampen.
Oog voor detail

De lat lag veel hoger dan bij de concurrenten.

Resutaat was een qua uiterlijk onderkoelde voiture, die op een Bentley platform stond met de beste kwaliteiten in deze klasse.
Behalve op het TDI vlak, waar de Phaeton teleurstellend slecht presteerde.

Buiten badge-geil West Europa, vooral in Azië ziet men ze veel rijden, in Azië is VW zeker zo horny als Audi.

Voordeel hier is dat je voor een gebruikt exemplaar -relatief- weinig hoeft te betalen.
Je hebt dan een super onderkoelde rappe executive express, waarin de meesten goddank een grote Passat zullen herkennen zodat je nooit als uitslovert, patsert, of nouveau riche wordt gezien.
En dat voor een prijs die ver onder een nieuwe Passat ligt.

Doet u mij er maar eentje.
Maar wel de ietwat teleurstellende V6 TDI.
Want ik hoef dagelijks niet zo hard, maar wel comfortabel.
@desjonnies: Mooi gezegd zeg het nogmaals als deze auto een Audi logo had gehad ipv een VW logo in de grill zou de Phaeton veel beter verkockt zijn in West-Europa, want in tegenstelling tot W-Europa wordt deze auto wel gewaardeerd in de rest van de wereld.
@desjonnies: overdrijven is ook een kunst…

“Zaken zoals het niet mogen bewegen van de mtorokap bij astronomische snelheden,”


Bij jouw auto klappert je motorkap wel? Neem maar van mij aan dat bij alle concurrenten de motorkap tm 250+ km/u ook gewoon stilligt.

Ook dat eerst de ene en dan de andere koplamp sproeier in werking zou treden, om het zonder licht rijden te voorkomen bij het sproeien van je lampen.


LOL! Alsof je koplampen plotseling niet meer werken omdat er wat ruitensproeier vloeistof op wordt gespoten.

Resutaat was een qua uiterlijk onderkoelde voiture, die op een Bentley platform stond met de beste kwaliteiten in deze klasse.


Bentley platform? LOL! De Phaeton was er veel eerder dan de Conti GT. En het Phaeton project is zeker al in 1999 (of eerder) van start gegaan. Bentley mocht een (goed) VW platform gebruiken. Niet andersom.
@robbie:
Duik dan eens serieus in “de idee” achter de Phaeton.

Kennerlijk ben je niet in het bezit van een wagewnmet koplamp sproeiers. Gebruik je ze des avonds om je lampen schoon te maken gaat het licht gewoon uit, omdat de sproeierstraal je lichtstraal hindert cq doet afwijken.

Verder raad ik je aan naar Mijnheer Clarksons review van de phaeton te kijken op TG.

Ik heb destijds uitvoerig proef gereden met een 3 liter TDI, een Duitse gebrauchtwagen en heb toen iets anders gekocht.
Niet omdat de phaeton geen indruk maakte, integendeel

De bentley staat idd op het Phaeton platform.
@desjonnies: dude jij hebt het over “zonder licht rijden” als gevolg van het sproeien van de koplampen. Beetje overdreven lijkt me.

Het licht zal zeker ff verstoort zijn of wat minder duidelijk zijn, maar “zonder licht rijden” lijkt mij een tikkeltje overdreven.
the-budel-guy via Android app
gelukkig Ik vond de vw eerst altijd een te duure passat tot we hem van de garage mee kregen voor een week. we hadden dan wel maar de 3.0 tdi maar wat een heerlijke wagen op sommige punten zelfs nog beter dan een A8, S, of 7 serie.

en telkens als Ik hem zie krijg Ik weer het gevoel. jij hebt de juiste gekocht. nu hopen dat hij weer zo goed wordt.
@the-budel-guy: Volledig mee eens voordat ik in een Phaeton had gereden vond ik hem wel mooi, maar ik wist niet precies hoe goed de Phaeton was had gewoon geen idee.
Na erin gereden te hebben wist ik het wel de Phaeton is een auto eerder al aangegeven waarbij ze perfectie nastreefden. Qua luxe, comfort, afwerking, stilte en materialen doet hij niks onder voor een A8.

Heb hetzelfde word ook blij als ik deze auto op de weg zie rijden, persoonlijk heb ik dan ook veel liever een Phaeton dan een A8.
Dan kan Stalone eindelijk een nieuwe daily driver kopen.
Een idee voor VW is een luxe merk uitbrengen van VW en de Phaeton daar onder uitbrengen. In feite hetzelfde wat Toyota heeft met Lexus en Nissan met Infiniti. De verkopen zullen dan fors stijgen, daar geloof ik heilig in.
@agera: ooit van Audi gehoord?
@robbie: Dat weet ik ze maken beiden deel uit van de VAG. Maar Audi heb ik bewust niet genoemd als je de Phaeton wilt gaan behouden. Je kan hem dan moeilijk onder Audi uitbrengen, omdat Audi immers al de A8 heeft, lijkt me niet verstandig.
Ik ben voor het behoud van de VW Phaeton en zat na te denken hoe het “eventueel” wel een succes zou kunnen worden.
@ Agera; dat dacht Mercedes ook met Maybach. Helaas pindakaas.

Een “Phaeton” hoort, hoe goed hij ook is, niet bij Volkswagen. 99% van het volk vindt m te duur, en daarmee is hij niet bereikbaar voor het volk, waar mee deze Volkswagen volledig in strijd is met hun eigen filosofie; auto’s maken die voor iedereen bereikbaar zijn. Dat ze dat niet snappen verbaast mij… Overigens hebben ze bij VAG genoeg luxe labels dus begrijp niet waarom ze met zich zelf willen concurreren…
@tvr1974:
Toch zou ik altijd voor een Phaeton gaan.
Je stoot niemand voor zijn hoofd
Je rijdt luxe klasse op een bescheiden manier
Geen enkele Afrikaanse dictator rijdt Phaeton
Eerder een zuunige bankdirecteur of zo.

En de Volkswagen filosofie is al in 1974 overboord gegooid.
Toen wilden ze koste wat koste aan luchtgekoelde achterin geplaatse motoren wast blijven houden.

En concurrentie in eigen huis, Dat houdt Audi scherp terwijl VW net zo scherp moet zij nmet het gehijg van Skoda in hun eigen rug.
@tvr1974: Ben ik niet met je eens. Als een Bedrijf een filosofie heeft, betekent niet dat ze daar voor altijd aan moeten vasthouden. Zeker in tijden van recessies als men opzoek is naar nieuwe projecten die geld moeten opleveren kan je daarvan afwijken. Er zijn al meerdere autofabrikanten die daarvan afwijken zoals Porsche met de Panamera en de Cayenne, Bentley die binnen enkele jaren komt met een SUV en zelfs Maserati die van plan zijn een SUV ui te brengen. Jaren terug was dit allemaal nog ondenkbaar.

Daarnaast vind ik het geen goed voorbeeld Mercedes positioneerde Maybach hoger dan Rolls Royce en Bentley in een segment waar ze minder ervaring hebben dan die twee. Rolls en Bentley maakten jarenlang de dienst uit en zelfs met de komst van de Maybach is daar geen verandering in gekomen. Wat grotendeels te maken had met de prijzen die zefs ver boven een Rolls Royce Phantom lagen. En tja dat was niet echt handig van Mercedes, de Phantom is een begrip in die klasse en heeft een onbesproken uiterlijk iets aparts iets unieks iets speciaals juist datgene wat de Maybach niet heeft.

De Volkswagen heeft de Phaeton niet boven een 7-serie of A8 gepositioneerd. Qua prijs zit de Phaeton juist onder de prijs ivm de concurrentie. Dat was een slimme zet, omdat VW een markt betrad waar ze geen ervaring hadden. De top 3 maakten hier de dienst uit. Daarnaast vind ik iets wat persoonlijk is de Phaeton ook mooier dan een A8. De Phaeton is een prima auto die niks onderdoet voor een S-Klasse, A8 of 7-serie. Perfecte auto voor mensen die niet willen opvallen en zeker vanuiit hun functie zeker als het wordt gefinancierd met overheidsgeld.

De eerste generatie was geen succes, maar ik denk heilig dat de tweede generatie Phaeton wel een succes wordt. De auto heeft bijna alles wat men zich kan veroorloven.
Het is juist goed dat de VAG concurreert met zichzelf, dit is ook een middel om de lat zo hoog mogelijk te leggen doordat ze met elk model binnen hum gamma in dit segment perfectie nastreven.
Het is juist goed als de kopers keuze hebben tussen een Phaeton, A8, Continental Flying Spur. VAG is niet het enige bedrijf die dit hanteert er zijn een tal anderen.

Nogmaals voor mij liever de VW Pheaton dan een Audi A8.
@agera: Nogmaals voor mij liever de VW Phaeton dan een Audi A8!
@agera: +1, bijna helemaal mee eens.

als ik een paar ton aan een auto te besteden had en ik had bijvoorbeeld de keus tussen een bentley, een a8 (W12 :) ) en een phaeton, dan zou ik alsnog niet voor de phaeton gaan, puur en alleen omdat ik dat ding gewoon lelijk vind.

het doet me namelijk aan de passat Facelift B5.5. ik vind die looks gewoon een beetje (begrijp me niet verkeerd) te goedkoop ogen. audi die komt om de paar jaar met een facelift en om de zoveel jaar met een niew model, waar de pheaton als sinds 2002 op de markt is en in 2010 een facelift kreeg..

aan de andere kant: het is gewoon een undercover wagen, genieten van je zuur verdiende centen, zonder dat je ermee aan het pronken bent (in dat opzicht heb je natuurlijk wel gelijk)

wellicht dat het nieuwe model er een stuk beter uit zal zien, dus tot die tijd nog even afwachten! :)
@bigcar: Mijn persoonlijke mening is dat de Phaeton mooier is dan de A8 :)
Een paar ton is veel geld, daar kun je veel leuks voor kopen zelfs meerdere :)
De reden waarom ik de Bentley Continental Flying Spur opnoemde was vanwege het feit dat ze onder hetzelfde concern vallen. Het zijn geen dorecte concurrenten van elkaar, de Bentley valt in een ander prijsklasse en is zelfs standaard rijker uitgerust. Het zou ook oneerlijk zijn om de Bentley met de Phaeton te vergelijken.

Directe concurrenten zijn de A8, S-Klasse en de 7-serie en de Phaeton is aantrekkelijk vanwege de vanafprijs ivm met de andere drie.
Ik vind de eerste generatie Phaeton mooi en ook de facelift versie(2010) vind ik mooi dus ben ik benieuwd naar het nieuwe model.

Maar het klopt het is afwachten hoe het nieuwe model eruit komt te zien en of het dit keer wel een succes word :D
@agera: dorecte is directe
@agera: de reden dat ik bentley in deze vergelijking mee had getrokken was puur omdat het onderstel van de a8, de bentley en de pheaton hetzelfde onderstel hebben…

als we de pheaton vergelijken met de a8, 7 serie en de s klasse, dan zal ik toch zeker niet voor de pheaton gaan, maar dat is mijn smaak. wellicht dat de nieuwe mooier is, dus dat zien we dan weer wel! :)
@bigcar: Oke op die manier ze delen hetzelfde onderstel ja dat klopt.
De A8 valt voor mij af, omdat ik de A8 gewoonweg niet mooi vind. De S-Klasse is toe aan vervanging en wordt binnenkort ook afgelost door een nieuw model.
De Phaeton en de 7-serie zijn voor mij de auto’s tussen deze 4.
Ben alleen benieuwd voor welk auto jij zou gaan als je moest kiezen tussen een Phaeton, 7-serie, S-Klasse en de A8 :P
@agera: dat licht eraan, als ik de high end modellen kies: dan word het moeilijk.

(de pheaton valt sowieso af, ik vind hem lelijk)

A8 W12 vs S600 vs 760li

tja, dat is echt moeilijk: het ligt hem gewoon in smaak: niemand let op cijvertjes bij het kiezen van zijn / haar wagen: het gaat ook om hoe het eruit ziet en ook de rijbeleving

van audi weten we: er licht een heerlijke w12 in en je hebt vierwielaandrijving
van mercedes weten we: beste stuurkwaliteit (v.d. hele wereld) + wat ik denk: beste bepantsering, (want die kogels komen niet eens door het rubber v.d. deuren )
van bmw:… tja … Bij Mercedes Weggegooid zou je kunnen zeggen, rijbeleving o.i.d.

als ik de high end modellen zou nemen: dan sowieso gepantserd: je weet immers nooit welke maniak / gek op je jaagt als je zoveel geld hebt

…tja, als het er echt op aankomt:
de 760li, is gewoon vet, maar de afschrijving is moorden :)
de mercedes is gewoon super veilig, maar ook weer oud
de a8 w12 daarentegen: quattro & gangster-look!

dus ik denk dat ik dan toch een a8 zou nemen (high end model uitteraard) :)
@bigcar: Grappig net als vorige keer toen we het hadden over Audi ging jij voor de A6 en ik voor de A7 en nu ga jij voor de A8 en ik voor de Phaeton :P
@agera: +1, ja maar de a7 is gewoon soort mislukt: voorbeeld: pak een kopje koffie en leg hem op de kofferbak van de a7: gevolg hij staat gekanteld (inhoud kan eruit druipen) / is aan het wegglijden en of valt op de grond. doe ik dat hij een a6 of een a8, dan weet ik zeker dat hetgeen dat ik erop heb gelegd, er daadwerkelijk nog op ligt.

maar als je gaat kiezen tussen de a6 en de a8, dan spelen wel meerdere aspecten een rol: een a6 is meer om zelf te rijden, terwijl een a8 meer een auto is om erin bereden te worden.

wat overigens wel leuk is, zijn de motoren bij audi: bij de a6 3.0L tdi heb je genoeg vermogen om een beetje behoorlijk vooruit te komen, terwijl je bij de a8 toch echt een 4.2L TDI moet nemen, wil je behoorlijk vooruit kunnen komen.

het enige nadeel van audi is / was echter het feit dat het krap is voorin (bij de bestuurdersstoel). of dat bij de a8 het geval is, weet ik niet, (omdat ik daar nog niet achter het stuur plaats mocht nemen :) ). dit probleem heb je natuurlijk niet bij mercedes :)

nu ben ik wel benieuwd hè: :)

wees wel eerlijk: stel je voor, je wilt een leuke vakantieauto om van hier naar turkije te rijden, welke zou je dan nemen (kies uit volgende :) ) :

a6 / a7 / a8
cls / e / s / M
pheaton / RR sport
3 serie / 5 serie / 7 serie
@bigcar: ‘hij’ (3e zin, 1e alinia) = bij
@bigcar: Als ik een vakantieauto moest kiezen is dat wel moeilijk eerlijk gezegd. Je had het mij makkelijk kunnen maken door de X5 er tussen te zetten dan zou ik gelijk de X5 kiezen :)
Maar in dat rijtje en in mijn achterhoof meegerekend niet alle, maar de sommige slechte wegen zou ik gaan voor de Mercedes ML of de RR Sport. Comfortabel, ruim, je zit lekker hoog ook belangrijk als er een steen midden op het weg ligt :)
Welke zou jij nemen voor op vakantie te gaan :)
@agera: de reden dat ik de x5 er niet bij had gezet is omdat er op jouw profiel stond dat je ervan hield, vandaar

de x5 zou ik echter niet nemen. het vorige model misschien wel maar de nieuwe niet, dit omdat het geen wagen meer is die echt buiten de geasfalteerde wegen kan rijden: het is geen terijnwagen meer, het zit niet meer zo hoof, bmw heeft die wagen gewoon verneukt..

eigenlijk gaan we met de vliegtuig op vakantie :) , maar als we met de auto zouden gaan: dan zou ik voor luxe en comfort gaan: het moet ruim zitten, het moet betrouwbaar zijn, het moet ook hoof zijn (je weet maar nooit) en liefst ook een beetje snel (voor de eindeloze wegen in duitsland).
dus iig een suv: de ML zit wel lekker ruim, maar met de RR sport hebben we tot nu toe geen problemen gehad (wel standaard onderhoud, maar tot nu toe is die wagen na 145.00 km op de teller nog steeds heel)..

dus het word kiezen tussen de RR sport en de ML
hierbij is de keus ook weer snel gemaakt: de afschrijving: van de ML weet ik dat die niet zo hoogis, maar bij de RR sport is die wel moordend…

het word dus de ML, maar:

aan de andere kant is er ook nog de cayenne, maar wederom de afschrijving en betrouwbaarheid. dus.. ML (liefst ML 63) :)
@bigcar: kleine toevoeging:
bij de keuze is natuurlijk ook heel belangrijk: de topsnelheid / de stroomlijning

de ml is lekker goed gestroomlijnd en de topsnelheid van de komende ml63 zal natuurlijk ook lekker hoog liggen. in duitsland is namelijk topsnelheid (voor mij iig) belangrijk omdat anders bijvoorbeeld de teller bij de 200 km/ h stopt… dat is gewoon irritant. niet alleen omdat veel mensen je dan inhalen, maar ook omdat het na lange tijd traag aanvoelt (en dan moet je ook nog n’s een hele lange end rijden..) ;)
@bigcar: De X5 vind ik de mooiste SUV van BMW, de ML is groot maar in mijn ogen is de GL een echte SUV van Mercedes. De G Klasse is een andere wereld die laat ik even buiten beschouwing, omdat dat meer een echte terreinbeul is dan een echte SUV.
De GL heeft zowel goede offroad als onroad capaciteiten. Ook veel ruimer dan een ML in mijn ogen. daarnaast ook mooier dan een ML en wat verder ook belangrijk is de ideale auto voor slechte wegen. Bij hinder op weg kan je met deze auto zelfs erover heen rijden.
@agera: dus nu weer zo’n lastige vraag :) :

als vakantiewagen, welke zou je nemen?
de ml / g / gl / RR sport..
wat ben ik vergeten.. :) de x5 ??

je hoeft eigenlijk niet te kiezen uit dat rijtje elke wagen uit elke segment mag. budget is dan ong €115.000,-

ben benieuwd!
@bigcar: Ik zal gaan kiezen uit dat rijtje :) het SUV-segment dus.
1)BMW X5 xDrive50i :P
2)Mercedes GL-Klasse
3)Mercedes G-Klasse
4)Range Rover Sport
5)Mercedes ML-Klasse

Wat is jouw lijst tussen deze 5 suv’s? :)
@agera: denk dat het dan het volgende word:

1-) ML (63 amg) :) (anders eentje met een diesel v6)
2-) RR sport supercharged benizne V8 (anders de tdv8 diesel)
3-) de GL
4-) de G
5-) de x5 (het is gewoon een wagen waarmee je wel hoog zit, maar verder echt niks mee kan, dus niet off road niks..)

wederom kan ik me niet houden aan 115.000 €.. ik heb zoiets van: als ik dat bedrag kan sparen, waarom dan niet veel meer??

afijn, misschien dat het jouwe wel lukt: een goede vakantie wagen (ongeacht prijs / segment), die je allen voor de vakantie neemt (en daarna dus verkoopt) ? welke word / worden het?
@bigcar: Ongeacht prijs/segment een juiste vakantiewagen. Een vakantiewagen moet ruim zijn, dus een sportauto valt af. Hij moet veel ruimte hebben, dus het liefst een wagon of SUV. Snel zijn om snel op mijn bestemming te geraken en sterk genoeg voor slechte wegen en andere omstandigheden. Dus in dit opzicht komt de GL van de Mercedes meer naar voren dan mijn favoriete X5(omdat de GL over betere offroad capaciteiten beschikt, dat van pas kan komen in het buitenland) :)
@agera: +1,

ik zou eigenlijk heel erg graag door willen gaan hiermee, maar op deze manier kom ik niet aan huiswerk maken toe..
tot zover. bedank voor de leuke gesprekken!
@bigcar: Succes met je huiswerk en je toetsen, dat is natuurlijk veel belangrijker.
@agera: dank
Je moet Phaeton voor de grap google-n. Is niet een heel positief typje geweest in de Griekse Mythologie. Snap echt niet waarom VW dergelijke naam heeft gekozen.
@highperformance: Moet je onderstaand filmje bekijken wordt het ook uitgelegd mbt de naam Phaeton.

http://www.youtube.com/watch?v=3Jk1Prh7osM
@agera: Wordt ff vergeten te vermelden dat hij alles in de hemel in brand stak door zijn rijgedrag en uiteindelijk door Zeus (bliksem) werd gedood om erger te voorkomen. Kortom wordt niet beter ;-)
Wel respect voor een AW filpmje op AB…..
@highperformance: Dank voor de toelichting, is interessant om te weten. Reden voor het plaatsen van deze filmpje was vanwege de toelichting.
Volkswagen moet niet proberen in de hoogste sedanklasse te opereren, daar leent de naam zich niet voor en het imago ook niet, mensen die een dure auto kunnen betalen willen geen merk waarin Jan met de pet (of Henk en Ingrid)ook rond rijdt. Zelfs merken die minder volks klonken is dat ook niet gelukt, zoals Renault en Peugeot, al hun topmodellen van de laatste jaren flopten.
@grandmasterb: Je hebt ook potentieel die tussen “Jan met de pet” en de directie in zit. Die een luxe auto willen juist zonder de pretenties. Dat is wellicht een kleine doelgroep, maar uiteindelijk is er wel markt voor.
Maar ook juist in deze tijd is het ook voor een directievoerder niet onverstandig om een Phaeton te kopen i.p.v. een S-klasse. Het staat toch verstandig en sociaal om niet weer een MB te kopen maar een VW. Goed te verkopen naar de werkvloer of aandeelhouders.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).