Motorfietsen zijn het antwoord op fileproblemen?

Auteur: , 50 Reacties

Logisch toch, ze nemen minder plek in.

Noem het een open deuren-onderzoek, maar in België heeft men vastgesteld dat een kleine fractie (10%) minder auto’s op de weg, en daarvoor in de plaats natuurlijk tweewielers, zorgt voor 40% (!) minder files. Dat is gerust opmerkelijk te noemen. Dit blijkt uit een onderzoek bij onze zuiderburen, uitgevoerd dor Transport en Mobility op de E40 tussen Leuven en Brussel. Minder autoblik + meer motorfietsen = minder vertragingen, en dus mag de Lederen Broek Brigade zich nu even een verdienstelijke veer inbrengen.

De file die zich dagelijks in de ochtenduren vormt op het traject -tussen 6.40 en 9:10 uur- werd geanalyseerd. De uitkomst: wanneer één tiende van de auto’s een tweewieler zou zijn is de file minder lang maar nog niet helemaal weg. Echter, zou je 25% van de vierwielers zou vervangen door motoren dan verdwijnt de file compleet. En daarmee zijn ook gelijk de irritaties weg om motormuizen die zich door een file wurmen. Motoren zijn dus de totaaloplossing!

Zou het in Nederland ook zo gemakkelijk werken? Waarschijnlijk wel, al hebben we zo’n vermoeden dat het aantal verkeersslachtoffers rap toeneemt indien er massaal wordt overgestapt op Den Brommer. Mocht je het toch overwegen: Ghostrider doet het nog één keer voor.



50 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Kan niet wachten totdat ik mijn motorrijbewijs heb, in de lente/zomer met motor en in de herfst/winter met de auto:)
Is natuurlijk logisch, een motor neemt veel minder ruimte in op de weg. Ik wil het toch ook wel graag hebben, een motorrijbewijs.
Ik zou an sich ook graag mijzelf met een motor willen verplaatsen, ware het niet dat je énorm kwetsbaar bent op een motor en dat je makkelijker risico’s neemt door creatief door het verkeer te manoeuvreren. Daarbij zie ik zo vaak dat het nog maar net goed gaat, als er wéderom een automobilist een motor over het hoofd ziet. Ik zie er [voorlopig] maar vanaf…
Tsja, dat wist mijn docent verkeerskunde 25 jaar geleden al te melden. Zo nieuw of wereldschokkend is dit ‘nieuws’ dus niet. Sterker nog, if memory serves me well had hij het over 5% minder verkeersbelasting dat genoeg zou zijn om filevorming te voorkomen.

Of motorrijden de oplossing is… de ongevalskans van die dingen is namelijk een stuk groter, en dat is doorgaans weer te vernemen bij de verkeersinformatie…
Ja tuurlijk is de motorfiets het antwoord op de normale fileproblemen,alleen je krijgt meer file’s door alle ongelukken die ze veroorzaken.En ja ik heb ook mijn motor rijbewijs.
@norge: Je hebt inderdaad vaak van die gasten die auditie doen voor een darwin-award…toch zonde.
@norge: Niet iedereen rijdt als een bezetene. Zo heb je dat ook bij auto’s.
@autobart: Klopt maar er zijn meer motorrijders die als een idioot rijden dan automobilisten.
@norge: Ja, maar dat komt nou eenmaal omdat er weinig motorrijders zijn… Ik weet zeker dat als je de meeste mensen op een motor zet, dat ze niet zo ontiegelijk hard gaan rijden. Simpelweg uit angst.
@autobart: Angst heb je alleen maar de eerste maand ,daarna komt de kick van het accelleren en in de bocht hangen tot je laarzen versleten zijn. Leuk ,maar niet tussen het andere verkeer.
@rechercheur: Hippe eyecatcher!
@autobart: Nou relatief gezien rijden motorrijders wel vaker als idioten dan automobilisten.

Daarentegen, als er verhoudingsgewijs veel meer motorrijders op de weg zouden zijn dan nu het geval is, zou het voordeel van een wendbare (doch kwetsbare) motorfiets wat minder zijn, en zou het zo maar kunnen dat motorrijders zich wat beter gaan gedragen.
Motors i.p.v. auto’s is één van de oplossingen tegen files. Zeker wanneer al de pendelaars, die nu alleen in een auto zitten, met motoren zouden rijden. Toch moeten is dit niet de enige oplossing voor het file probleem. Ook moet er meer geïnvesteerd worden in openbaar vervoer, en dan vooral in de spoorwegen.
@mercedesfan:

dan moet eerst dat wanbeleid van de spoorwegen eruit. achterstallig onderhoud. sterk verouderd materieel. ranzige en te kleine treinen.
en constant smoesjes verzinnen voordat er iets gebeurt is.

en zelfs als dat opgelost is zit je nog met een lange dure reis tussen waar je niet vandaan komt naar waar je niet heen wilt
@timberleek: Als er geïnvesteerd zou worden, zou het materieel niet oubollig en aftands zijn. En ik bedoel spoorwegen voor de korte afstand, die pendelaars afleggen voor het woon-werk verkeer. Daar zijn de spoorwegen een perfect alternatief voor de wagen.
@mercedesfan:

afhankelijk waar je reist.
in en rond de randstad werkt het aardig. daar zijn voldoende aansluitingen. daarbuiten is het troep.

ik ga hier ook elke keer met de trein (alleen zolang het gratis is). inclusief de aansluiting met de bus en de trip vanaf het eindstation naar mijn eindbestemming ben ik 2x zo lang bezig om er te komen. (ruim 1 uur tegen iets meer als een half uur).

en ik kan niet zeggen dat het lekker reizen is. ik kan lekker relaxed in de auto gaan zitten in een comfortabele stoel waar je in de trein opgekropt zit met veel teveel man op nog net geen betonnen bank.

sorry, maar zeker buiten de randstad zie ik geen voordeel aan de trein (behalve dat hij nu nog gratis is voor mij)
the-budel-guy
gaan we met kerst dit op de weg tegen komen.

img src=”http://www.worldsupertravel.info/wp-content/uploads/2011/08/motorbike-family-with-babies-in-afganastan-middle-east.jpg” width=”450″ />

kom kinderen met z’n allen naar oma.
the-budel-guy
@the-budel-guy: http://www.worldsupertravel.info/wp-content/uploads/2011/08/motorbike-family-with-babies-in-afganastan-middle-east.jpg

Laatste kans
@the-budel-guy: Homo-stelletje met adoptiekinderen? Wist niet dat dat getolereerd werd in die landen.
@alcantara: Hadden de vrouwen daar niet toevallig snorren en baarden of zo?
Dan stijgt het aantal verkeersdoden enorm. Bovendien zal het niet zo fijn motorrijden op de belgische wegen.
ben zelf ook wel van plan om motor rijbewijs te halen (eerst auto) maar ga het heus niet gebruiken als woon/werk vervoer.. enkel voor de lol :)
en het aantal verkeersdoden HOEFT niet te stijgen.. als ze normaal rijden ?
@dennisr: glad wegdek (regent hier in NL vaak weet je), of in de winter???
@bigcar: het is zeer verstandig en ook algemeen bekend om dan niet te rijden.. :P
@dennisr: Ja duh…. en juist in de herfst/winter staan er traditioneel de meeste files…
@dennisr: Ahaa, maar er zijn veel motorrijders die zichzelf als Valentino Rossi zien en denken dat ze alles mogen. ;)
@Alpinaa: jaa maar daar heb ik dan ook verder geen medelijden mee :lol: excuses aan de slachtoffers hier.. :roll:
+1 voor moturmeisje :)
Een massale overstap naar Smart formaat auto’s zou denk ik ook een oplossing zijn?
@audicoupe84:

dan liever een motor.
kleine kleredingen.

een combinatie van de huidige en nieuwe situatie zou gewoon goed zijn. een motor en een auto. drukte (en redelijk weer) –> motor. winter/bagage/passagiers etc –> auto.
Waarom doen jullie niet ff 1+1?! Jullie rapporteren zelf over die 1persoons vehikels op de beursstands, weten dat niemand motor wil rijden, maar soortgelijk toch het fileaantal drastisch reduceert en voilá, nu weet je waarom.
als er zulke vrouwen op zitten mogen er van mij zeker wel meer motors op de weg.
Ik vind Ducati’s leuker ….

http://fc00.deviantart.net/fs71/f/2011/166/d/a/ducati_and_babe_lying_by_nahom1-d3j0w7e.jpg

http://2.bp.blogspot.com/_e-VLZEL-dZI/TIZDSXrQtHI/AAAAAAAAH28/oHu8PRArC5Q/s800/jen+centrefold+ducati+motor+girl+models.jpg
@rechercheur: Die bovenste is de mooiste motor als je het mij vraagt :D ook wel de duurste denk ik..
@dennisr:

De vier duurste fiets van Ducati momenteel zijn;

1198 SP a € 25.590,-

http://www.ducatiwolverhampton.com/Content/images/bikes/202.jpg

Diavel Carbon a € 22.950,-

http://www.indiancarsbikes.in/wp-content/uploads/2010/11/Diavel-Carbon-image.jpg

Streetfighter S a € 21.490,-

http://free-motorcycle-wallpapers.com/wp-content/uploads/2010/10/2011-Ducati-Streetfighter-S-Front-Angle-View.jpg

Multistrada 1200 S Pikes Peak a € 24.490,-

http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2011/03/ducatii-multistrada-1200-s-pikes-peak-special-edition-usa-2-opt.jpg
@rechercheur: oh dat valt me mee :D vergeleken met een auto misschien wel duur maar als ik genoeg geld heb, dan koop ik sowieso die bovenste!
@dennisr:

De Ducati 1198 SP heeft 125kW (170pk) vermogen … als jij nu je motorrijbewijs haalt dan mag je een motor met maximaal 25kW besturen, pas na twee jaar mag je helemaal los gaan.

:-)
@rechercheur: jaa geen probleem :) des te beter, eerst maar eens leren motor rijden voor ik zoiets koop.. zou hem de straat uit al crashen :lol:
Motors zijn sws kut.
Yamaha R1 is een ongeloofelijk stoer ding.
Downsizing zorgt al voor minder lange file’s toch?? ;)
NEE, het is file voor iedereen!

http://www.youtube.com/watch?v=rdY_AwQHPl8
@autobart: Goeike, dat filmke. Zalige sketch. Erg toepasselijk voor deze topic.
Toch is dit een oplossing, ik fiets momenteel 32 km op een dag (16 heen, 16 terug. Logisch) en zie bijna in elke auto slechts 1 persoon zitten… Trouwens, bijna? 99%!
Toch sta ik regelmatig in de file met motoren. Maar goed meer motoren op de weg is prima hoor :D Lekker allemaal brommeren.
Ga maar eens in de vrieskou met je motor rijden, ik spreek uit ervaring, niet fijn!!!

Ten eerste: Je handen vriezen eraf, handvatverwarming of niet.
Ten tweede: File rijden met de motor is al geen pretje, doe het maar eens in de winter, dan zijn de automobilisten nog minder oplettend.
Ten derde: Motor op nat/ glad wegdek is niks.

Conclusie met lekker weer is het leuk maar in de winter is echt naar.
“kleinere” wagens voor 1 tot max 2 personen zijn in mijn ogen zeker een even goede oplossing zonder in te moeten boeten aan comfort. En anders sta je in de winter en bij regen toch terug stil… Want weinig motorrijders rijden graag door de regen naar en van werk, en sneeuw is al helemaal uit de boze….
Een 4 wiel ( of 3 wiel) vervoersmiddel met alle comfort van de hedendaagse wagen maar enkel gemaakt voor personen vervoer zou een oplossing kunnen zijn.

Al zal je de vader/moeder die de kinderen nog even afzet aan de school/creche/.. nooit in een kleinere auto krijgen…
kan me niks schelen doe mij de mooie meid maar ze heeft strakke spieren en ook een mooie gezicht als ik het zo bekijk en mooie billen en ook mooie voeten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).