Hebben wij onze buik vol van snelle en luxe auto’s?

Auteur: , 57 Reacties

De laatste Nederlandse verkoopcijfers van het uber-luxesegment zijn binnen. Alleen luxe sedan's, SUV's en supersporters tellen hierin mee. Zoals het hoort. Duur en exclusief verkoopt echter steeds slechter. Zet deze trend door dan kunnen we straks alleen nog maar oud spul spotten.

Het begon allemaal met de crisis. Luxe autoverkopen raakten in 2009 in een diep dal. Er werden er bijna 30% minder auto’s verkocht in het ‘topsegment’ in dezelfde periode in 2009 dan in 2007. De daling totale autoverkopen was iets minder straf maar was nog steeds bijna 25%. Toen werden er kei veel wegenbelastingvrije kleine autootjes geïntroduceerd. De totale verkopen stegen weer en onlangs werden er in de periode januari-augustus 10% meer auto’s verkocht dan in 2007. Behalve in het ‘topsegment’ daar slijten de merken nog steeds 24% minder auto’s dan 4 jaar geleden.

Over welke modellen hebben we het dan? Grote SUV’s zoals de Volvo XC90 (494), BMW X5 (326), Porsche Cayenne (279) en Range Rover Sport (163). Luxe sedans zoals de Audi A8 (191), BMW 7 Serie (142), Porsche Panamera (141), Mercedes S-klasse (128) en Jaguar XJ (91). En natuurlijk de supersporters. De Porsche 911 en 911 Cabrio (132), Mercedes SLS AMG (14) en Ferrari California (9). Tussen haakjes de verkopen tussen januari en augustus 2011. Dit is slechts het ‘topje’ van de ijsberg. Totale verkopen in deze 3 segmenten zijn uitgezet in een hippe grafiek.

Zo verkochten de luxe auto's

Natuurlijk helpt het continue klooien van de overheid met de (CO2-) belastingen niet mee. Toch zijn én waren al bovenstaande auto’s duur. Blijkbaar is er meer aan de hand. Accepteert Nederland langzamerhand geen dure auto’s meer of neemt Jan-Willem de advocaat tegenwoordig genoegen met een eenvoudiger vervoermiddel?

Komend jaar zal de Porsche 991 vast en zeker helpen supercar-verkopen op te krikken. Toch zal ook die het gat van bijna 60% met 2007 niet vullen. Bovendien wil men nog steeds wel SUV’s. De enige lijn die sinds 2009 weer continue lijkt te stijgen. Zo’n hoge 4×4 voelt toch wat statiger. Voor je het weet is de PC Hooft afgevuld met Maserati’s Kubang. Die kan bovendien maximaal van de nieuwe CO2-belasting profiteren. Vanaf 2013 wordt de belasting op nieuwe auto’s namelijk alleen op CO2-uitstoot berekend en staat deze volledig los van de nieuwprijs. In het (hypothetische) geval van een Bugatti Veyron betaal je bijvoorbeeld 450k euro BPM maar vanaf 2013 ‘slechts’ €309.386,- CO2-belasting.

Een kleine opleving is dus nog te verwachten. Verder lijken mensen steeds meer heil te zoeken in kleine(re) premium auto’s: MINI’s en misschien wel een Range Rover Evoque. (bron: VWE)



57 reacties

heb liever een grote suv.
maar een sport wagen is ook niet slecht!
als je het geld hebt
@volvomaster1: inderdaad
JA ! !
Die verkoopcijfers zullen wel terug omhoog gaan wanneer de economische crisis gedaan is. Het is gewoon de economische crisis.
volgens mij is klein en zuinig het helemaal tegenwoordig.. en openbaar vervoer is ook wel eens rustiger geweest dacht ik zo..

Ach hier op AB zitten dan ook niet veel werkende mensen denk ik.. :lol:
Tja. Nog steeds een naschok van meneer crisis. Maar ook door de nieuwe modellen denk ik. Tenminste; ik zou geen Porsche 911 kopen als er een nieuwe aankwam. Zelfde met de A8. En ik zou ook minder snel een 7-serie kopen als ik twijfel tussen de 7 en de A8, als er een nieuwe A8 aan komt.

Daarnaast als er een nieuw model is, zijn de verkoopaantallen niet gelijk 100%. Daarnaast is NL ook niet echt een land waar iedereen in dikke auto’s wilt rijden.. Jammer genoeg!
@joosthoeve:
Inderdaad, men WIL niet met dikke auto’s rijden. Ik had enkele maanden ergens opgevangen dat maar liefst 30% van de nieuwe wagens een muesli-kar is. Ik ga niet beweren dat Nederlanders gierig zijn. Ik ga binnenkort wel eens lachen naar de overheid. Want die extreme stimulans van de voorbije jaren zal zich vertalen in een verkoopdaling enkele jaren erna (wages zijn minder snel afgeschreven)…
Wat @joosthoeve zegt. Je moet ook het geld er voor hebben naast de wil, en dat is bij heel veel mensen net de bottleneck :-D
@E320cdi: Veel mensen hebben ook niet echt de wil om gewoon een dikke bak te kopen. Als je de moeite doet om er geld voor opzij te zetten kun je echt wel mooie wagens rijden hoor, maar als je niet bereid bent om daar bv wat vakanties voor te laten schieten dan is de wil er ook niet echt.
@E320cdi: Geld maakt niet zo gek veel uit in deze klasse denk ik! Iemand die zoiets koopt heeft toch geld genoeg, over het algemeen. Ik denk niet dat er zoveel mensen zoveel geld zijn kwijt geraakt dat ze nu niet meer kunnen kopen. De echte rijken zijn niet zo gek hard getroffen door de crisis;)

Wellicht is meneer de crisis er wel verantwoordelijk voor dat men wat langer doorrijdt met hun S65 AMG.
@joosthoeve:

Het is vrij eenvoudig waarom deze wagens minder verkocht worden.
Het gros zijn zakelijke directie wagens, dus even de supersporters er tussenuit gelaten.
Vaak komt het voor dat je bedrijf goed zaken heeft gedaan, aardig wat winst gemaakt. Om dan de belastingdienst maar een beetje te kloten kun je zo elke 2-3 jaar een andere wagen aanschaffen. Altijd beter dan het geld naar de BD te sturen. Maar nu je winstmarges wat lager liggen, en jij je personeel moet vertellen dat er wat harder gewerkt moet worden voor hetzelfde inkomen, kun je het gewoon niet maken om elke 2-3 jaar een nieuwe sloep te kopen.

Dan kan het ook nog zo zijn dat de ondernemer het niet aandurft omdat de toekomst nogal wisselend is i.v.m. Griekenland. Dus ff de kat uit de boom kijken.

Verder heb je natuurlijk ook nog het scenario dat het bedrijf gewoon geen winst maakt, en op z’n reserves aan het teren is.
Doe mij maar een stadskarretje van de snellere soort, zonder te overdrijven weliswaar. Maximum 900kg, minimum 100pk en een hoogtoerige benzinemotor… daar kan je tenminste limieten mee opzoeken, zonder dat t té duur wordt :-)
Tuurlijk niet, er zijn alleen te veel mensen overgestapt naar lelijk SUV’s. Een snelle luxe sedan is toch veel mooier om in te rijden dan een hoog log hok!

Modellen als de S8, S65 AMG, Quattroporte of Panamera staan nog altijd boven aan mijn lijstje. Snel, maar tevens comfortabel, lux, een mooie lijn en niet asociaal. :D
Even over BMW, ik denk dat het wat slechter met hun zal gaan de komende 2 jaar. Ze hebben zoveel modellen geintroduceerd die echt heel lelijk zijn, Mercedes en Audi daarintegen gaan de andere kant op, ze komen met veel modellen En ze zijn mooi duss het is maar wachten om de realiteit te zien… Hoewel BMW met SOMMIGe modellen wel wat geluk kunnen hebben.
je wagen in BE op kenteken laten zetten, doen steeds meer e, ùeer Nlders
Klootjesvolk zijn we aan het worden; door stelselwijzigingen verdwijnt de ‘middenklasse’ erg snel en is de afschrijving op topsegmentauto’s óók enorm gegroeid. Komt bij, dat filerijden in een Maybach ongeveer van dezelfde kwaliteit is als in een Aygo…dus er is geen bal aan om een superwagen te rijden. Oké, woon je aan de grens met Duitsland, dan kan je waar naar geld hebben…
@Megakix: Toch zit ik dan liever in de Maybach. Comfortabelere zetels, degelijke audio, goede klimaatbeheersing. Plus een automaat, tenzij het een Aygo met robotbak betreft.
ik val in slaap bij het lezen van autoblog…vaarwel
eingelijk zou iedereen een Veyron moeten kopen ..

alleen al om een statement tegen de regering te maken ..
@lincoln:

dan wel een lening afsluiten bij de ING natuurlijk ..
@lincoln: Triodosbank is ook leuk
@sacha:

“proest” ..

moest ook nog denken aan the national bank of Greece ..
maar wist niet of dat een goede of een slechte zaak zou zijn ..
Tja, als Nederland de belastingen verlaagd, gaan de verkoopcijfers voor de mooiere auto’s weer omhoog. de belastingen in nl verknallen dat soort dingen gewoon
Zouden de mensen met het grote geld niet gewoon hun sportwagens op nummerborden in het buitenland zetten om die ontzachelijke belasting te ontduiken? Zij hebben er de middellen voor.
@dbonline: als je in Nederland woont en je wordt bij een controle aangehouden terwijl je in een buitenlandse auto rijdt, waarvan je niet kunt aantonen dat het een huurauto is, dan ga je op nat…! dat heet een economisch misdrijf en krijg je een bezoekje van de belastingdienst en kun je op een onderzoek van de FIOD rekenen… hier zijn ze tegenwoordig heel fel in, zeker als het om dure bakken gaat
@torana: toch zie je in van die meeting achtige filmpjes altijd wel een aantal rijden met garageplaten en/of Duits kenteken, maar die zullen wel een huis in Dld hebben.
ha, rij dus redelijk exclusief
ha, rij dus redelijk exclusief
@Soulmaster:

Omdat je één van de bovenstaande “duurdere”auto’s bezit? Ik heb een auto waar er maar 2544 in Nederland zijn. Definieer exclusief.
@Laue: er staat een Suuki Swidt 1.5 exclusive te koop op marktplaats, misschien bedoelen ze dat ? :lol:
Ik denk dat exclusief op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden… drie van de auto’s die ik heb zijn de enige in Nederland en van een andere zijn er twee in nederland, van weer een andere zijn er maar vier gebouwd maar weet ik niet hoeveel er van overgebleven zijn en van weer een andere waren er in 1998 toen ik haar importeerde maar zeven in nederland en het was toen al een oldtimer, maar of ze ook allemaal onder de noemer exclusief vallen vind ik moeilijk te bepalen… qua zeldzaamheid wel, maar qua comfort…? naaaaah
@Laue: klopt maar in een Abt versie zijn er maar 3 dacht ik
Ik dacht dat Audi zoveel procent meer a8en verkocht had?
@love4sportcars: Audi is zeer sterk bezig, maar je moet het totaalpakketje bezien van alle merken.
Een SUV kan je als dagelijkse wagen gebruiken. Bij een supercar ligt dat al iets moeilijker. Mensen worden armer dus die tweede (super)wagen begint beetje bij beetje te verdwijnen. Niemand geraakt beu gezien op supercars… ze betalen is een andere zaak.
In het geval Porsche. Waarom nog dit jaar een 997 bestellen als je weet dat je wagen volgend jaar een oud model is. Zelfde redenering met de 6-serie, SLK,…
Audi kondigt een frissere R8 aan, dus waarom nu het huidige bestellen? In zulke klasse wil je het nieuwe,hé!
@ericc: de SLK is nu niet een model dat in het bovenste rijdje thuis hoort.
Zijn er maar 163 Range Rover Sport’s verkocht? Dat kan ik niet geloven als ik in de straat bij mijn opa en oma kijk…
Jammer dat de ‘super sport’ het sterkt is gedaald, die zie ik toch het graagst terug op de weg. ;)
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is verkoop van M3, C63, RS3, Cayman, en dat soort spul.
@sacha: Is hier inderdaad niet geteld, terwijl een E63 AMG Estate toch zeker niet gratis is, terwijl ik eerder zo iets praktisch zou kopen dan een ss of suv. En dan de high performance sedan’s nog.
@sacha: hmm, zal ze eens tellen, volgens mij rijden die allemaal in eindhoven rond (iets met kampers en cash betalen enzo…)
@sacha: RS3 kan ik je vertellen, alle 10 die die er max naar NL waren allemaal zeer snel verkocht
@Joerek: En nu in 1x goed:
Er komen max 10 RS3’en naar NL en die waren allemaal al vrij snel besteld
Tjonge jonge wat een kansloos artikel….

Nederland is de luxe superauto’s niet zat…. Ze kunnen ze niet meer betalen. Een paar slimme bloggers merkten gelukkig op dat de ” crisis” een grote boosdoener is voor de dramatische daling van luxe en dure auto’s. Het als maar afnemende consumenten vertrouwen speelt ook parten, slechte economische vooruitzichten idem, de alsmaar lage beurs cijfers… Zo kan ik nog wel even doorgaan..

Volgende keer even beter nadenken voor zoiets neer te plempen op autoblog
Dat er nog mensen een xc90 kopen…
@RudyV: dat had ik dus ook en niet weinig ook….
Mmmm meer Panamera’s dan S-klasses?
Het heeft natuurlijk niets met milieu of veranderende smaak te maken maar simpel alles met die achterlijke spaarbelastingen (wel/geen bijtelling….. op een Panda….)
Kijk eens naar de afzet van echte zakelijke auto’s; iedereen die een zakelijke diesel station moet/mag kiezen neemt er een 1.6 spaardieseltje in, want dat is de enige betaalbare optie.
Vergeet niet; bijtelling is een typisch nederlandse uitvinding!

Waarom is alles zo fu…. duur?

Mijn Belgische collega’s betalen voor hun BWM oid ongeveer 150,- per maand, terwijl de auto’s daar zowieso al fors goedkoper zijn, want geen dubbele belasting (BVB) kijk maar in de prijslijst achterin bijvoorbeeld TopGear magazine; het scheelt op een normale Focus enz zomaar 10.000,- Euri….
En daar dan zoveel belasting op dat je netto vaak meer als 300,- per maand van je NETTO salaris kwijt bent….

Zielig land…..
@alfamail: Yep, de boosdoener is een combinatie van de Crisis + de belachelijke prijzen van de bolides.
@alfamail: Nou, is dat echt zo dat enkel die sub-2-liters echt betaalbaar zijn? En dat zegt ook iets over de terughoudendheid van de Nederlanders: grenst aan gierigheid.
het kan mij totaal niet verrotten of iemand anders een grote of een kleine auto koopt ..

is dat raar ??
@lincoln: Mij ook niet, het kán mij daarintegen wel verrotten dat je vrijwel noodgedwongen een kleine klote auto aan moet schaffen hier in NL.
@kaasboerin:

zo als ik al zei .. wat kan mij dat verrotten ..
We hebben gestemd op dit kabinet. Dus klagen mogen we niet. Misschien kunnen we bij het volgende kabinet een solidaire stem uitbrengen als: We stemmen op jullie als de bpm wordt afgeschaft en de belasting van 21% naar 11% gaat. :idea:
wel weer typisch autoblog.nl ..

Chinezen en Amerikanen moeten maar in kleinere auto,s rijden omdat het milieu-vervuilers zijn die ONZE brandstofvoorraad opmaken ..

maar als wij ietsje kleiner moeten rijden is de wereld te klein ..
bpm afschaffen en dat oldtimer voordeel zou enkel maar van toepassing mogen zijn als je al een voertuig hebt
doe mij maar een touareg V6 TDI , echt lekker, en meer kans dat je een ongeluk overleeft dan zo’n stadkarretje

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).