Gespot: GT’s en supercars

Auteur: , 20 Reacties

GT’s en supercars lijken twee geheel verschillende categorieën te zijn, maar vanwege de toegenomen kennis èn de behoefte om dit te combineren heeft een moderne GT vaak minstens net zulke kwaliteiten als een iets verouderde supercar, en bovendien is hij nog comfortabeler ook.

Aston Martin DBS

De DB9 is zijn bescheidenere broer. De DBS zelf heeft, geheel in stijl van Aston-Martin, een agressieve look vol sleuven en openingen meegekregen zoals men dat in de jaren ’90 al overtuigend deed met de op de oude Virage gebaseerde Vantage. Maar hoeveel is er onderhuids eigenlijk veranderd, afgezien van het tot 510 pk toegenomen motorvermogen? Belangrijker dan motorvermogen is de wegligging, die sterk afhangt van de demping. Aston Martin biedt ADS (Adaptive Damping System), een systeem waarmee controle kan worden uitgeoefend op de demping en het respons op gas en remmen. Omdat een laag wagengewicht tòch belangrijk is – ondanks het hoge GT-karakter van de auto – is er veel gebruik gemaakt van koolstofvezel.

Aston Martin DBS - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DBS - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DBS - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DBS - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental GT Hamann Imperator

Zoals de naam al zegt is de Bentley Continental GT niets anders dan een GT, maar deze zit dermate vol vermogen en uiteraard ervaring van Audi dat er niet getwijfeld kan worden aan de kwaliteiten. Met een rondetijd van 8 minuten en 40 seconden op de Nordschleife presteert de auto ongeveer hetzelfde als de DB7 Vantage, de Honda S2000, en de Exige MkI. Wel heeft de auto veel massa mee te slepen, namelijk zo’n 2.400 kilo, net zo veel als de aanzienlijk grotere Continental R. De auto kwam nog een paar ons aan toen Hamann er zijn creativiteit op losliet, zodat deze Continental GT nu voorzien is van vier rijtjes LEDs, een extra spoiler, en enkele andere onbruikbare tierelantijnen. In het vooronder schuilt 630 pk, ruim 70 méér dan wat er normaal voorin ligt. De GT Speed kun je óók laten mishandelen, deze heeft dan 650 pk. Niet veel mensen laten hun Continental GT aanpassen door Hamann, eerder stapt men naar Mansory voor een onderscheidende look.

Bentley Continental GT Hamann Imperator - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental GT Hamann Imperator - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 599 GTB Fiorano

Hoe zou je een echte supercar definiëren? Een middenmotor heeft de 599 GTB wel, hij ligt echter niet achter de inzittenden, wat bij een “echte” supercar wel het geval is. Omdat deze auto’s doorgaans achterwielaangedreven zijn is dat voor het remmen voordelig, aangezien dan relatief veel massa op de achterwielen drukt. Afgezien van dat punt is de 599 een echte supercar te noemen, want de laatste massaal geproduceerde Ferrari met RMR-layout, de F512M, overtreft hij hoogstwaarschijnlijk met het grootste gemak. Is de 599 GTB Fiorano zo succesvol dat opvolgers vanaf nu een FMR-layout blijven krijgen, of is er nog hoop op een revival van de Testarossa familie?

Ferrari 599 GTB Fioriano - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 599 GTB Fioriano - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 599 GTB Fioriano - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 599 GTB Fioriano - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 599 GTB Fioriano - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 599 GTB Fioriano - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 599 GTB Fioriano - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 599 GTB Fioriano - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 599 GTB Fioriano - Foto: Jim Appelmelk

Ford GT

Er is een dermate grote schare liefhebbers van de Ford GT40, dat door de jaren zelfs de meest onrealistische replica’s door liefhebbers werden gekocht als betaalbaar alternatief. De Isdera Erator GTE van vorige week vind ik wèl een leuke poging. Een originele Ford GT40 is met een productieaantal van 38 stuks niet alléén extreem duur, maar ook erg moeilijk te vinden omdat ze maar zelden te koop staan. Voor een bedrag dat ergens tussen die waarde en de prijs van een replica ligt was er een aantal jaren geleden een mooie remake op de markt, de Ford GT. Origineel is de naam helaas niet, maar de verhalen zeggen dat de naam “GT40” in handen is van een bedrijf dat nog steeds replica’s schijnt te maken. De Ford GT laat zien hoe tijdloos het ontwerp was, want waar de auto duidelijk te herkennen is als een product van het begin van de 21e eeuw zijn de grove lijnen hetzelfde gebleven. Wel is het jammer dat men niet geprobeerd heeft om de auto van een atmosferische motor te voorzien, want ondanks dat veel supercars een geblazen motor hebben is een blok zonder compressor wel een must. Achterin de Ford GT ligt gelukkig nog wel een V8. Deze heeft een inhoud van 5,4 liter en wordt bijgestaan door een mechanische compressor, wat een maximum vermogen van 550 pk geeft. In Europa zie je deze auto niet veel, maar er zijn er nog wel 4.038 gebouwd, een hele hoop dus.

Ford GT - Foto: Jim Appelmelk

Ford GT - Foto: Jim Appelmelk

Ford GT - Foto: Jim Appelmelk

Ford GT - Foto: Jim Appelmelk

Ford GT - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini Murciélago

Met een totale productie van 4.099 exemplaren is de Murciélago praktisch net zo zeldzaam als de Ford GT. Het aantal is echter wel verkocht over een langere periode; de Ford GT was er van 2003 tot en met 2006, de Murciélago van 2001 tot en met 2010. Dat het meer tijd kostte is niet zo gek aangezien de Murciélago het dubbele kostte, wat voor veel mensen waarschijnlijk net iets te veel geld was. Denk dan aan 303.000 euro in de vroege jaren en 534.536 euro voor de laatste versie, de LP670-4 SV. Na een jaar of tien is er ongeveer één derde over van die drie ton, LP640’s kosten uiteraard een stuk méér. Nederland is sinds een aantal maanden geleden een exemplaar rijker, hoewel we er óók een armer zijn geworden.

Lamborghini Murciélago - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini Murciélago - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini Murciélago - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini Murciélago - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini Murciélago - Foto: Jim Appelmelk

Nissan GTR & Nissan GTR 2011

De Nissan GTR komt van Japanse bodem, en dat onderscheidt hem al erg snel van de rest van de snelle machines. Die zijn namelijk vaak wel héél erg duur door allerlei geintjes zoals een enorme V12 en allerlei opsmuk die je niet per se nodig hebt om ècht hard te gaan. Deel de Nissan GTR niet in bij GT’s, want de laatste zijn veel te compromitterend. Afgezien van vierwielaandrijving is de Nissan GTR dat absoluut niet, de buitenkant schreeuwt zelfs: “Vorm volgt functie!”. Ik vind zelf in ieder geval dat de auto het niet van zijn uiterlijk moet hebben. Wat er tegenover staat compenseert echter alles, want met niet al te veel middelen geeft hij een grote groep auto´s het nakijken. Een heel erg grote groep zelfs. De Nissan GTR is niet extreem licht, en de 485 pk, wat later 530 pk werd in de vernieuwde versie, zijn beide waarden die vervagen vergeleken met auto´s die ongeveer even snel zijn. Dan is de GTR óók al geen extreem dure auto. Maar een Carrera GT bijhouden op de Ring, dat is een vak apart.

Nissan GT-R - Foto: Jim Appelmelk

Nissan GT-R - Foto: Jim Appelmelk

Nissan GT-R - Foto: Jim Appelmelk

Nissan GT-R - Foto: Jim Appelmelk

Nissan GT-R 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Nissan GT-R 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Nissan GT-R 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 996 GT2

Porsche is voor sommigen heilig, maar voor anderen is de “never change a winning team”-tactiek vermoeiend. Om toch nog spanning in het spel te houden bouwt Porsche een aantal versies die zo erg over the top zijn dat ze wel zeldzaam moeten blijven. De 996 GT2 kostte bijvoorbeeld f.550.000, 250.000 euro in de tijd dat je nog ècht iets met je euro kon doen. Aangezien een huis aan Wilton Crescent ten opzichte van een 996 GT2 net zo veel kost als een gemiddelde woning ten opzichte van een tweedehands stadsfiets is het niet zo gek dat de betreffende liefhebber tegenover zijn witte exemplaar een zwart exemplaar heeft staan. Bovendien wordt met beide exemplaren regelmatig gereden. De 996 GT2 is een zeldzame auto, want in drie jaar tijd werden er nog geen duizend gebouwd.

Porsche 911 (996) GT2 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 911 (996) GT2 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 911 (996) GT2 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 911 (996) GT2 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 911 (996) GT2 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 911 (996) GT2 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 911 (996) GT2 - Foto: Jim Appelmelk

Dit waren allemaal supercars die jullie eigenlijk al kenden, maar toch blijven ze sensationeel. Morgen zien jullie een eveneens sensationele auto die volgens velen heilig is.



20 reacties

Ivm de Aventador ziet de Murcielago er heel gedateerd uit vind ik, de Aventador is strakker, mooier en heeft scherpere lijnen wat ik meer kan waarderen.

De witte en de zwarte Nissan GT-R blijven brute bakken, maar de DBS is de mooiste van de stel van hierboven. Zwart, deze velgen en een agressievere looks staat de DBS erg goed!
@agera: ivm is in vergelijking met
@agera:
ivm = in verband met
@agera: Dat komt omdat hij ook gedateerd is ‘ivm’ :roll: de Aventador. Een Lamborghini Espada ziet er ook vrij gedateerd uit ‘ivm’ :roll: een Murcie.
@barryb: Hoeft niet perse ik bedoelde niet per definitie oud, maar als mooi/lelijk. Er zijn nog altijd mensen ook een aantal op Autoblog die helemaal weg zijn van een Murcielago. Een Diablo bijv. kan ik meer waarderen dan een Murcielago die naar mijn mening vrij snel oud overkomt na het inroduceren van een nieuw model.
@agera: Je kijkt dan ook naar de eerste variant van de Murchielago die al gauw, 10 jaar ofzo (?) oud is. Kijk naar een variant van een jaar terug en dat ding ziet er gewoon net zo modern uit als een Aventador. En natuurlijk vele malen mooier.
@raphael: Niet zozeer vanwege het feit dat het een Murcie is van 10 jaar terug, maar hoe aangepast en nieuw een Murcie ook is de Avenatdor straalt meer uit vind ik mooier.
Vind jij een Murcie van een jaar geleden mooier dan een Aventador? Heeft dat dan te maken dat je Aventador iets te druk vindt tov de Aventador.
@agera: dat je Aventador iets te druk vindt tov de Murcielago natuurlijk
@raphael:

Nee, zelfs dat niet. De eerste Murciélago (6,2 liter) was net het meest homogene ontwerp. Strak met mooie achterlichten, twee ronde uitlaten en zonder opsmuk. Helemaal in lijn met de Miura. Deze wagen gaat de tand des tijds goed doorstaan. Zeker in een fel kleurtje (geel of groen), zwart zoals in dit topic slorpt de mooie lijnen op.

http://www.fantasycars.com/derek/cars/images/lamborghini/murcielago_1.jpg
@StijnB: Misschien dat je met de tijd de Aventador mooier ga vinden. Dat viel mij eerder al op, je bent niet enige die volgens mij de Murcie meer waardeert dan een Aventador.
@agera: Nou weet je wat het is, de Murcielago was de perfecte blend van Audi en Lambo. Hun eerste samenwerking. Het ding is een plaatje. Nu is er teveel Audi invloed, al helemaal in het interieur. En het lijkt nu alsof de Aventador er gek uitziet puur voor het gek doen. Een Murcielago was gek omdat Lambo alleen gek kon maken, niet omdat de marketing jongens van Audi een markt zagen in gek. Hij is te fout. Een Murcielago is ook fout, maar net goed fout snap je ;)
Erg mooie spots Appeltje. Toevallig allemaal wel favorieten van mij.. Behalve de Bentley en GT40 dan.
die GT moet niet verder naar voren rijden op die eerste foto dan gaat de bumper eraan!
@meneersander:
Is van de wegenwerken, gebruiken ze tegenwoordig op een straat op te breken :)
doe mij die Ford GT maar!!!
Aston martin voor mij vanwege het geluid.
De Nissan GT-R voor het dagelijkse gebruik en de snelle rondjes over de Nürburgring!
Mooi spul allemaal! Snap alleen dat stukje bij de Ferrari niet. Hoezo is de f512m de laatste massa geproduceerde rmr? De 355, 360, f430 en 458 zijn ook rmr. Of word er v12 rmr bedoeld?
zitten paar leuke foto’s tussen! mij de ferrari 458 in rosso scuderia met cognac/geel interieur en als cabrio de ferrari f430 scuderia 16m
@vali1992nl
Ik bedoel inderdaad de laatste rmr V12 van Ferrari. Dat hebben ze namelijk redelijk goed volgehouden vanaf de jaren ’70 tot en met de jaren ’90, maar na de F512M wa het opeens afgelopen (afgezien van de Enzo, maar dat is geen serieproduct). Het lijkt mij erg leuk om weer zoiets te zien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).