Spyker is verkocht! [updated]

Auteur: , 60 Reacties

Maar niet aan CPP / Vladimir Antonov, maar aan North Street Capital, een private equityboer.

Dat de verkoop niet aan de eerstgenoemde partij is geschied komt niet als een verrassing. Het memorandum of understanding (MoU) dat de partijen met elkaar hadden verviel op 24 juni. Daarna sprak CPP nog wel de intentie uit Spyker te kopen, maar stond de deur ook open voor andere partijen.

En moederbedrijf Swedish Automobile (SWAN) heeft dringend centjes nodig, dus dan pak je het eerste aannemelijke bod dat je krijgt. Des te meer omdat er vandaag door Swedish Automobile voor 2,5 miljoen Britse pond is geschikt met Orange India (Force India). Was een nasleep van Spykers Formule1-avontuur. Details over de deal zijn niet bekend gemaakt, wellicht volgt later meer informatie.

Met dank aan Tom voor de tip!

UPDATE: Plop. Persbericht van Spyker in de mail. Ze bevestigen dat de sportwagentak is verkocht aan de Amerikaanse investeringsgroep voor een bedrag van 32 miljoen euro. Victor Muller blijft overigens gewoon CEO van Spyker Cars. Nu maar afwachten wat die “lange termijnvisie” van North Street Capital voorstelt…

Zeewolde, The Netherlands, 29 September 2011 – Swedish Automobile N.V. (Swan) announces it has reached conditional agreement with North Street Capital, LP (North Street) about the main terms of the sale of the Spyker sportscar business.

The indicative terms of the transaction envisage net proceeds to Swan of approximately EUR 32 million if and when the sale would become wholly unconditional. Since the Spyker assets are pledged to Tenaci Capital B.V. (Tenaci) the net proceeds of a sale will be used to redeem Swan’s debt to Tenaci.

North Street has a long term view on the development of the Spyker brand as an ultra high-end super sportscar manufacturer and has the resources to see such development through. Victor R. Muller will remain on as CEO and the continuity of Spyker’s relationships with all its stakeholders and clients is warranted. There can be no assurance that the negotiations can be completed successfully and that final agreement can be reached on the above or different terms. North Street is a Greenwich, Connecticut USA based private equity firm. North Street managing partner Alex Mascioli is a life long race car driver.

UPDATE 2: Ook CPP heeft een PB’tje geschreven:

CPP Global Holdings notes with interest today’s announcement from Swedish Automobile N.V. (SWAN) regarding the proposed sale of the Spyker business to North Street Capital.

Brendan O’Toole, founder, managing director and co-owner of CPP, said: “Although a February 2011 Memorandum of Understanding between CPP and Spyker’s owner, Swedish Automobile, lapsed in June 2011, we have remained patient and discussions have continued. Until we are informed that that Swedish Automobile is no longer willing to discuss the Spyker sale, we are still keen to progress our proposed acquisition.”

If Spyker is acquired by another entity, CPP will continue to offer its support in future engineering programmes, body and chassis production, and final trim and assembly of Spyker models. CPP has unique knowledge and experience of the current model line-up, and its purpose-built assembly facility in Coventry is ready to immediately ‘switch on’ production of the new flagship Spyker C8 Aileron supercar.

CPP recently announced plans to consolidate its operations at an all-new Browns Lane, Coventry engineering and production facility from 2014. Whether or not CPP concludes its acquisition of Spyker or remains the production and assembly partner for Spyker under different ownership, CPP’s Browns Lane redevelopment plans will be unaffected. The proposed new vehicle assembly facility – one of a number of CPP operations to be consolidated at the Browns Lane site from 2014 – will produce the fully-homologated road-going variant of the next generation all-terrain supercar, the Bowler EXR, and the recently-announced new Jensen Interceptor. CPP is also in advanced stages of discussions regarding further ultra-low volume vehicle engineering and production projects.



60 reacties

Triest, het NL merk is niet Nederlands meer…
@Jochempie: ja en nu gaat saab failliet en hij heeft niets meer. Niets anders dan grootheidswaanzin.
@Panther: Zijn kracht ligt duidelijk in het geld bij elkaar lullen, dus wat dat betreft zat ie bij SAAB wel op z’n plek.

Ik wil overigens niet lullig doen maar de meest irritante trend van 2011 is volgens mij het woord grootheidswaan schrijven als grootheidswaanZIN.. x-)
@Jochempie: Ik wil ook niet lullig doen, maareuh…
quote: “Megalomanie is in de psychologie de wetenschappelijke naam van grootheidswaan of grootheidswaanzin.”.
It’s just the same actually.
@trigger565: Okay! Ik vond het zo stom klinken… Logisch wanneer je slechts de korte versie gewend bent :)
@Jochempie: Nee dat zei m’n vrouw/vriendin/[vul in] niet gisteravond.
@Jochempie: Vriend (er stond vul in)
@Jochempie: ik kan me het voorstellen :)
Had Victor nooit moeten verkopen..
Jammer maar onvermijdelijk.

:lol: @ tekst bij het plaatje!!
Boeien, was toch al niet van plan om een Spyker te kopen.
Victor moet een tuning bedrijfje beginnen.
Spyker sausjes gieten over andermans auto’s die al gebouwd en betaald zijn.
Victor had beter saab niet kunnen kopen
Dat is nou de lol van private equity. Die hoeven aan niemand verantwoording af te leggen. O.a. door niet beursgenoteerd te zijn. Ze zijn dus ook volop bevoegd om morgen de boel door te verkopen aan Antonov.
@mout: Voor een miljoentje meer natuurlijk…
@Esprit_de_Flandre: Zekers, maar de bedoeling van private equity is dat je die verantwoording niet naar buiten hoeft af te leggen. Een NV moet alles wat koersgevoelig is in persberichten zetten. Van een nieuwe directeur tot een uitvinding, van een schandaal tot een uitgebracht bod.
Private equity haalt een bedrijf uit de schijnwerpers, om het intern aan te pakken naar eigen inzicht. Grote bedrijven splitsen, merknaam en productie los van elkaar verkopen, hele boeltje doorverkopen, investeren of juist ontmantelen, het kan allemaal zonder voortdurend voor de camera te komen.
@mout: iedereen moet verantwoording afleggen.
@robbie @Esprit_de_Flandre: oeps, die reactie was voor robby, niet voor de vlaamse geest.
Tot zover een spannend Nederlands avontuur dat begon in de polder en eindigde op het Engelse platteland in de klauwen van een financiele roofridder. Jammer, het was even een product om trots op te wezen. Victor heeft weinig emotionele binding met zijn bedrijf, dat is wel duidelijk. Als Saab straks ook nog ploft heeft hij niks meer, maar ongetwijfeld zelf nog wel een flinke berg euro’s.
@spiderman: “North Street Capital, een Amerikaans private equitybedrijf,… ”

Het Engelse platteland gaat niet door…
@Esprit_de_Flandre: de productielijn van de C8 Aileron staat nog steeds op het Engelse platteland bij CPP.

In Zeewolde worden géén auto’s meer gebouwd en alles met betrekking tot de Aileron staat bij CPP (eigendom van Antonov).

Die Amerikanen zullen niet zo gek zijn om de boel naar Amerika te verschepen. Die zullen ongetwijfeld een dealtje met CPP gesloten hebben.
@robbie: inderdaad. Het is een private equity fund, die zijn voornamelijk uit op hoge rendementen op haar investeringen. Dus die gaan zich alleen bezig houden met het financieel gezond maken van spyker om de aandeelwaarde weer op peil te krijgen en vervolgens die aandelen weer te verkopen. Zullen zich dus wss alleen bezig houden met strategische beslissingen, die productie eenheden zijn idd compleet overgenomen vermoed ik.
@censored: Goh… Zijn er dan ook personen en/of ondernemingen die een toko over gaan nemen om er vervolgens géén winstgevende tent van te maken? Dit noemen we ook wel een investering.
@kaasboerin: het gaat niet om de winstgevendheid binnen het bedrijf zelf, maar om de kortlopende rendementen die zij kunnen halen bij het verhandelen van aandelen. Kortom, ze blijven niet echt verbonden met het bedrijf en richten zich dan ook niet op lange termijn, die lui zal het een zorg zijn hoe de bedrijfstak zal overleven nadat zij haar rendementen heeft behaald en em vervolgens peert.
@censored: Fout. De aandelen worden meer waard naarmate er meer winst wordt gemaakt winst = namelijk dividend. Maw ook degene die er een belang in heeft (aandelen dus) heeft belang bij winst cq. goedlopende zaak. Of nou ja, goedlopend.. Beter dan op moment van aankoop van het belang in het bedrijf.
@kaasboerin: aandeelwaarde wordt mede door de markt bepaalt, dus niet puur door de winstgevendheid van een bedrijf. Dividend is de winst die wordt uitgekeerd aan aandeelhouders, en heeft slecht indirect een waardeverhogend effect. Waar ik mede op doelde is het feit dat private equity funds vaak naar bepaalde financieringsvormen grijpen waardoor een bedrijf compleet weg zakt nadat zij vertrekken uit een onderneming. Daarnaast is het vaak zo dat als het nieuws bekend wordt dat een vermogend maatschappij aandelen gaat verkrijgen in een beursgenoteerde onderneming deze aandelenwaarde vaak al stijgt(ZONDER WINSTGEVEND TE ZIJN). It’s all in the market
@censored: Je vult me goed aan hier, maar dan alsnog is het toch zo dat de aandeelhouder belang bij heeft dat bedrijf goed cq. winstgevend is.. En dat als je een dergelijk aankoop doet, dat je zelf al plannen hebt klaarliggen om het aandeel meer waarde te geven (na aankoop uiteraard).. Of denken ze dat dat uit de lucht komt vallen? :)
@kaasboerin: “Of nou ja, goedlopend.. Beter dan op moment van aankoop van het belang in het bedrijf.”

Daar heb je bijna de essentie. Het moet zelfs niet echt beter lopen dan bij aankoop, beleggers moeten denken dat het beter loopt. Dan gaan de aandelen omhoog, en kan je de boel weer verkopen. Winst, verlies, maakt allemaal niet uit. Hoewel het met Spyker waarschijnlijk niet gaat lukken om beleggers te laten geloven dat het bedrijf er geod voor staat als er nog altijd geen winst is. Daarvoor duurt de verlieslatendheid al te lang…
@Esprit_de_Flandre: Inderdaad, maar je ziet al wat het bedrijf gekost heeft – in mijn ogen niet veel. Ben benieuwd wat ze ervan gaan bakken.
@kaasboerin: oja, en mijn punt was dat zij zich niet druk maken waar de productiefaciliteiten liggen en dat deze dus in haar geheel worden overgenomen en wss ongewijzigd blijven.
@censored: Daar heb je uiteraard gelijk in.. Maar als je 1 het gehele bedrijf opkoopt (dus niet alleen maar een deel(tje)) ben jij degene die bepaald wat er gebeurt, maw hebben zij natuurlijk een strak plan om het allemaal beter te kunnen laten lopen, anders koop je het niet.
@kaasboerin: ja dat zou natuurlijk heel goed kunnen. Veel grote onderneming streven daar natuurlijk wel naar. Maar ik heb nogal eens mijn twijfels over hedge en private equity funds en hun lange termijnvisie (of liever het gebrek aan). Dit zijn namelijk geen gewone bedrijven maar investeringsmaatschappijen die eigenlijk als een soort belegger handelen en (natuurlijk op uitzonderingen na) vaak minder begaan zijn met een structureel gezond functionerende organisatie. Daarom denk ik niet dat ze veel gaan veranderen aan de productiefaciliteiten. Kreeg net ook mee dat Victor Muller gewoon topman blijft bij Spyker, dus ook management technisch veranderd er voorlopig niet veel denk ik.
@censored: Klopt helemaal, het interesseert zo’n fund absoluut niet wat er gebeurt met het bedrijf, als het maar winst (voor hun) opleverd. Neemt niet weg dat hoe raar het ook eigenlijk klinkt, de spykerfans/klanten/werknemers hetzelfde belang hebben als de fund, gezien het bedrijf in principe geld op moet leveren en dus ook goed moet draaien. Kan natuurlijk wel altijd in gesneden worden oid.
@robbie:

ze rijden hier in zeewolde nog wel met de spykers.
Afgelopen weekend kwamen ze ook weer naar buiten om over het industrieterrein en het platteland te raggen.
Kom op, daar zijn we met z’n allen toch wel blij om. We zijn nu 10 jaar verder. 10 jaar verlies. Een F1 avontuur met verlies, een beursgang met ruim 100 miljoen verlies. Vraag me tot op de dag van vandaag af waarom er nog mensen zijn die Muller geloven.
@raphael: Neemt overigens niet weg dat de C8 een prachtige verschijning is!
@raphael: Misschien dat er nu eindelijk een hoopje gaan rondrijden…
Het spijt me wel hoor, maar wat heeft Victor Muller nu op zakelijk gebied gepresteerd? Een hoop geklets, geen geld. Ik ben niet trots op die kerel, dat we dezelfde taal spreken verandert daar niets aan.
@jelmer: Besef wel. Om iets te bereiken moet je proberen. Beter gefaald dan niet geprobeerd. Ik vind dat Victor Muller wel degelijk een hoop voor elkaar heeft gekregen. Het is jammer dat we in Nederland geen Vladimir Antonovjes hebben rondlopen die onvoorwaardelijk een of beide bedrijven hadden gesteund. Zo zijn de Quandt’s namelijk ook al jaren een belangrijk onderdeel van het succes van BMW. Bovendien het verhaal is nog niet over. Het heeft op zijn minst een inspirerende werking gehad op heel veel mensen. Ook op autoblog.
@floryn: en je sport ook om het meedoen, niet om het winnen?

Onzin, in de wereld gaat het om profit, want profit is #WINNING!
@Benjamin1:
Maar om te winnen moet je eerst wel meedoen! En dat heeft Victor toch wel gedaan.
@jelmer: wel erg makkelijk gezegd!

Ondernemen is risico’s nemen. Als het allemaal positief was afgelopen was hij een Nederlandsche held geweest?

Heb erg veel respect dat hij het geprobeerd heeft!


@autogedrocht:

Als je 1x faalt misschien ja, maar muller heeft het al vaker verkloot. Ik heb geen restecp voor hem..
@jelmer: Dat jij niet weet wat hij zakelijk heeft gepresteerd zegt meer over jou dan over meneer Müller.
leuke soap, word steeds gekker / spannender! :)
Had ik nou maar aandelen Swedish Automobile. Ik verwacht een fíkse stijging morgen. Mede gezien de lage koers op dit moment zou het mákkelijk kunnen verdubbelen, of zelfs meer.
@eenpaard: Al is dat misschien overdreven omdat Saab nog in de problemen zit. Toch lijkt een stijging van minstens 30% mij erg waarschijnlijk.
@eenpaard: Koop ze morgenochtend, en doe ze ’s middags weer van de hand. Winst verzekerd…
@eenpaard: waarom zou dit een stijging betekenen? De activiteiten (en de opbrengst) van Spyker zijn minimaal. Geneuzel achter de komma zoals Victor zelf zegt.

Daarnaast zal het heel belangrijk zijn hoe de deal precies in elkaar zit. Ben zéér benieuwd naar het persbericht van SWAN morgen.
@robbie: Voorspelling: een shady constructie waarbij geen cent direct richting SWAN gaat, met clausules waarbij een deel van de toekomstige winst van Spyker naar Saab gaat en alle narigheid niet meegaat naar de nieuwe eigenaar.
Ook Spyker is een zak met schulden zonder produktie, daar zal je de hoofdprijs niet voor vangen. In NSC zitten ongetwijfeld mensen die nog een appeltje met VM moeten verrekenen of een vrindje die gematst moet worden.
@rikkon: uit het persbericht blijken 2 dingen:

– De deal is nog niet 100% zeker
– Het geld (32 milj) wordt gebruikt om schulden aan Muller af te lossen.

SWAN of Saab schieten er direct dis niet heel veel mee op. Alleen de schulden- en rentelast daalt.
@robbie: Sentiment. As we speak staat het aandeel toch bijna 8% in de plus. Lang niet zoveel als toen Spyker Saab kocht, maar de reden geef je zelf aan aan.


http://www.euronext.com/trader/summarizedmarket/stocks-2593-EN-NL0009816248.html?selectedMep=2
hoop dat het alsnog bij Antonov komt ..

Bowler/Spyker/Zagato is gewoon een wereld combinatie ..
Ik ben niet verdrietig, vond de auto’s niet om aan te gluren. Meer bizarre freakmobiels.
ik ben in ieder geval weer blij.. aandelen gaan weer lekker omhoog! Nu de verkopen van de Ailerons nog.
In het bericht staat: “North Street managing partner Alex Mascioli is a life long race car driver”; ben benieuwd of Alex de GT2 race-aspiraties van Spyker nieuw leven gaat inblazen – op naar Le Mans in 1012!!! (of toch niet?).
@claudius: 1012????? Heeft Alex een tijdmachine gekocht bij Prof. Barabas? LOL
Mooi om te zien dat er gelijk weer volop wordt gehandeld in het aandeel Swedish automotive. Nu alweer meer dan gister de hele dag.
@288gto: typvautje ;) ,maar iedere endurance racing fan weet wel wat er bedoeld wordt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).