Citroën C4 Aircross, ze hadden nog een SUV’tje nodig

Auteur: , 35 Reacties

Nooit gedacht dat ik dit ging zeggen maar Citroën is de laatste tijd goed bezig. De DS3, DS4 en DS5 zijn gewoon tof, dus waarom dit hok introduceren en zelfs teaseren?

Kosten natuurlijk! In Nederland maakt het niet uit hoe de auto er uit ziet als ‘ie maar iets goedkoper is dan de rest. Deze Citroën C4 Aircross deelt heel veel met de Mitsubishi ASX en kent ongeveer dezelfde buitenmaten als de DS4. Voorin ligt natuurlijk een BMW/PSA viercilinder. Goed voor 115pk en nog steeds 1,6 liter groot. Die schakelt met een 5-handbak en is altijd voorwielaangedreven. Er liggen ook 2 diesels klaar, een 110pk/270Nm 1.6 met twee- of vierwielaandrijving en een 150pk/300Nm 1.8 met standaard awd.

Voor buiten Europa (want geen Euro5?) heeft Citroën ook nog een 150pk 2.0i benzine, gekoppeld aan een 5-handbak of CVT. Helaas dus niet zulks speelgoed voor ons. Maar je wil toch liever een Citroën DS4 en die is wel gewoon met 200pk THP verkrijgbaar. Of je koopt gewoon een leuke hatchback voor de 20k die Citroën vast en zeker voor deze auto gaat vragen. Alsof je ooit 4×4 in een C4 nodig hebt.



35 reacties

In deze kleur doet de profiel mij een klein beetje aan een B-klasse denken (vooral de laatste zijruit).
Maar ZO lelijk vind ik die eigenlijk niet
Nogal over de top !
in een woord: VET
temisten niet dat duitse/japanse grauw wat onze wegen verziekt. ga zo door citroen
gedwongenleaser
Ben zelf geen fan van SUV’s en nog minder van die ‘mini’ SUV’s maar qua looks is dit helemaal niet zo verkeerd. Stoer bakkie alleen die dikke onderkin aan de voorkant kan me nog niet echt bekoren.
Weer zo’n topper als de vorige? Er bestaan gewoon geen franse suv’s die goed rijden als mooi zijn en betaalbaar zijn. Dan kan je zeggen wat je wil over de duitsers of de aziaten maar die brouwen beste suv’s tegenwoordig… En hier ko t toch geen V6 in maar 4 dus echt soepel rijd dit niet waarschijnlijk
Ideale DS4 killer: ook hoog, ook mooi en met normale achterdeuren.
Wow! Eerste reactie was: bah. Maar in een ander kleurtje met 18 inch velgen best wel smakelijk! Dit qua design zeker boven een Tiguan. Grilletje is misschien iets te groot en te plastic, maar daar hebben meerdere concurrenten last van.
Vw tiguan…
Het is in de moderne Citroën-traditie wederom een gedrocht van een auto geworden.
Heel zeker weten dat die 1.6 benzine een BMW/PSA-motor is? Ik denk eerder dat-ie gewoon van Mitsubishi komt, idem voor de 1.8 HDI (want dat is simpelweg Mitsubishi’s 1.8 DI-D)
@nielsvanderweiden: Nope, net als bij de C crossert was de motor en elektronica van PSA zelf, die Jappen bakte daar echt niks van!
150pk uit een 2.0? Dat haalden ze 20 jaar geleden al!
@Stender: Oh een diesel.

Neem mij niet kwalijk.
@Stender: Inderdaad! Al haalde VW acht jaar geleden nog maar 115 pk uit een tweeliter benzine…
Stukken beter dan de VAG-zooi!
Hmmm… ben wel een citroen liefhebber, maar die voorkant vind ik wel een beetje onsubtiel… Best een (te) grote open muil
Uh, hoor ik hier mensen “uitmelken” roepen zoals bij Mini?
@highperformance: Nee…
@Esprit_de_Flandre: Duidelijk, dan weet ik dat. Dank ;-)
@highperformance: Uitmelken is hier ook totaal niet van toepassing. Uitmelken (mijn definitie, niet die van Van Dale) krijg je wanneer een product om de één of andere reden gehypet wordt (in het geval van de Mini de historie van het merk) en je dat dan gaat vertalen naar extra producten die in feite niets meer te maken hebben met het oorspronkelijke product.

De C4 is niet gehypet. De C4 is een auto. Dit is een auto die gedeeltelijk dezelfde naam draagt…
@Esprit_de_Flandre: Wij leven zelf teveel in het verleden. Hedentendage schermt Mini helemaal niet meer zo expliciet met de eerste Mini (die overigens geen bestaansrecht meer had).
Mini is sinds een aantal jaar een gewoon merk geworden, net als Citroën. En dat doet de oudjes onder ons (incluis ondergetekende) dan een beetje pijn omdat we graag aan dat beeld van vroeger willen vasthouden. En dat zij goed zijn in marketing is knap en zal ieder ander merk willen evenaren, brood op de plank, primaire doel van een bedrijf. Mijn opmerking is dus ook niet dat Citroën doet aan uitmelken, maar Mini is een gewoon merk met sterke marketing. Is Citroën nu ook mee bezig, alleen zij kunnen niet uit het verleden putten (2CV, maar die vind niemand sexy). Dus hulde voor Citroën met de huidige koers, maar dan ook hulde Mini.
Deze vind ik beter dan de Peugeot. Maar toch zie je dat hij gebaseerd is op de ASX. En dat is jammer. Citroën kan toch zelf wel een hoge auto maken? Kijk maar naar de DS4.
@Nico94: Niche-modellen zijn even duur om te ontwikkelen als een andere auto, maar je verkoopt er een pak minder van…
Dat valt me alleszins mee. De C4 Aircross vind ik eigenlijk erg goed geslaagd! Het interieur is natuurlijk nog een vraagteken… PSA is zelf goed op weg in die richting, dus laten we hopen dat ze hier de moeite hebben genomen wat aan te passen, want een Mitsu-interieur hierin zou het flink verpesten.
@Citrofiel: Mee eens. De buitenkant is heel acceptabel maar hoe Citroen is het interieur. Want daar staat Citroen een niveau of 5 boven Mitsubishi.
het is maar 1 wereldbol en toch moeten wij hier aan de euro 5 norm vastzitten, waarom wij altijd en niet de ander.
@Jantje_555:

omdat wij al een beetje de grootste vervuilers zijn ..
@lincoln: aan de andere kant weten we de grootste troep vooral ver buiten de landsgrenzen te dumpen dus zouden we hier juist wel ‘ruimte’ hebben wat smeriger auto’s te rijden :P
Design geleend van VW en techniek van Japanners. Goed bezig. Uiteindelijk gaat Citroen het misschien dan toch snappen.
Gaan ze nu tegelijk die C-Crosser dumpen? Want die was al een beetje gedateerd toen ie tevoorschijn kwam…
Wow… Dit ziet er echt niet goed uit… De voorkant is nog half ok.. maar die achterkant…. :s
Deze toch mooier dan de Peugeot..
Ik zeg nooit iets positief over Citroen, maar deze is best gaaf. Vooral de voorkant is vet.
lelijke smoel , peugeot is mooier
Leuk, een GLK met een Crosser neus en C3 kont.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).