Als je een leuk 2 liter turboblok met 240 pk ontwikkelt, dan ga je natuurlijk niet gierig lopen doen en dit alleen in een Focus ST stoppen. Nee, Ford moet gewoon gunnen, en daarom profiteren ook de Mondeo en de S-Max al een jaartje van dit downsizeblokje, zij het met een soppige automaat. Binnenkort mag je ook zelf roeren in combinatie met 240 pk.
In beide auto’s wordt hij gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het vermogen blijft met 240 pk gelijk. Hiermee sprint de Mondeo in 7,3 seconden naar de 100. De S-Max ondervindt iets meer luchtweerstand en duikt 0,3 tel later de 3 cijfers in. Op topsnelheid hou je met je Mondeo een M5/E63/RS6 bij, want hij topt op 250 km/u. De S-Max houdt het bij 240 km/u voor gezien. Geef je echter iets minder kwistig gas, dan is een CO2-uitstoot mogelijk van respectievelijk 176 gr/km en 188 gr/km.
Ford zelf zet de nieuwe Mondeo nog even tegenover de vermaarde ST220, die was uitgerust met een dikke 3.0 V6-motor (226 pk). Ondanks het verlies van 2 cilinders en 1000 cc heeft deze nu wel marginaal meer pk’s, en bovendien zakt de CO2-uitstoot lekker fors, van 249 gr naar 176 gr. Ze moeten ook wel, want met elke gram extra prijs je jezelf steeds meer uit de markt.
Desalniettemin lusten de motoren nog steeds wel een slokje, het verbruik in de stad ligt op respectievelijk 10,4 en 11,2 liter. Gelukkig is er het buitenverbruik als grote redder, hierdoor komen de gecombineerde cijfers uit op 7,6 en 8,1 liter. Want we rijden per slot van rekening altijd netjes 110 in zijn 6.
De nieuwe (voorlopige?) topmotorisering zal vanaf medio oktober worden geproduceerd, en kent vanafprijzen van €41.995,- (Ford Mondeo 2.0 EcoBoost S-Edition sedan of hatchback) en €47.916,- (Ford S-MAX 2.0 EcoBoost S-Edition). Zou de Mondeo het hier bij laten, of krijgen we misschien wel een nog hetere versie?
44 reacties
Ik meen, maar weet niet meer waar ik het van heb, dat de Mondeo 1 van de best sturende middenklasse stations is.
Dat hoef je ook niet te verwachten van een station;-)
Volgens mij zit er een Poweshift aan deze motor vast en niet een gewone automaat. Dat is er een met dubbele koppeling. Of versta je dat ook onder een ‘zestraps volautomaat’??
Autoblog heeft hem volgens mij nog getest.
Verder: wederom dikke ROFL @ de gebruikelijke ‘schakelen is sportief’-klets.
Ik dacht (maar ik weet het niet zeker) dat de 1.6 180 pk ecoboost en de 2.0 TDCI 163 pk de zwaarste motoren met powershift waren bij Ford…
OT: zo’n wagen heb ik liever automaat, maar zelf schakelen met 240 pk is natuurlijk ook heerlijk :) maar vind het meer een auto om relax in te rijden :)
Gelukkig voor hem is zijn Saab reeds gebouwd in het GM-tijdperk, en is zo’n EGR-klep dezelfde als die van een Opel Astra ==> 200 EUR.
Gewoon even 100 EUR bespaard om te zeggen dat hij een EGR-klep moet hebben voor een Opel Astra ipv een Saab 9-3.
off-topic: komt er misschien een rijtest van een st220 ? dat zou bruut zijn.
Tijd om een nieuwe auto aan te schaffen met min.240pk
Daar komt verandering aan.
Zie de foto’s (scroll naar beneden)
Kom maar op met de ST versie !!!!!!!!!!!!
http://i153.photobucket.com/albums/s237/Joske71/29-09-2011-03.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s237/Joske71/29-09-2011-02.jpg