In 2012 kopen we minder nieuwe auto’s

Auteur: , 57 Reacties

De autoverkoop zat dit jaar keihard in de lift. Stonden autobedrijven en -dealers in 2009 nog op omvallen, in 2011 hebben veel toko's gewoon weer geld verdiend. We komen dit jaar namelijk uit op 550.000 nieuwe auto's die verkocht werden/worden in Nederland. Volgend jaar zal dat helaas iets anders lopen.

De RAI Vereniging en BOVAG hebben een indringende blik in hun glazen bol geworpen. En het schijnt zo te zijn dat er volgend jaar 50.000 auto’s minder verkocht zullen worden dan dit jaar. Een klapje voor de industrie? Wellicht, want het zou onder andere aan de onzekere economische situatie en bijbehorend matig consumentenvertrouwen liggen. Toch denkt RAI Vereniging dat het geen ernstige gevolgen zal hebben. “De verkoop komt weer op normaal niveau”, aldus de woordvoerder van RAI Vereniging. Een herhaling van carmageddon hoeven we dus niet te verwachten.

Mochten de experts gelijk krijgen dan zien we in 2012 voor het eerst sinds 2009 -het rampjaar waarin dealers & importeurs massaal kopje onder gingen- weer een daling in de verkopen van nieuwe auto’s. Maar liefst negen procent minder, we zijn benieuwd naar de gevolgen hiervan. Hieronder nog even de nummertjes van de afgelopen jaren. (via Autokompas)

2006: 483.985
2007: 505.641 (+4,4% tov 2006)
2008: 499.918 (-1,1% tov 2007)
2009: 387.155 (-22,6% tov 2008)
2010: 482.534 (+24% tov 2009)
2011: 550.000 (+13,9% tov 2010)
2012: 500.000 (-9% tot 2011)

Fotocredit: Autojunk.nl.



57 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
we ? spreek voor jezelf..
aah! dom van me, ik snap hem al.. EV’s worden hier natuurlijk niet meegerekend als echte auto’s, knappe misleiding jongens ;)
@dennisr: EV’s zijn ook geen echte auto’s, vallen onder de categorie “naaimachinetjes”.
Is de fotocredit niet voor merivamaxx, ipv autojunk?
@robbie ..

hoi @robbie ..
de vrijdag is al bijna om ..
maw .. je hebt nog anderhalf uur om Saab failliet te verklaren ..
leve de crisis mensen!
BMW en Porsche draaien als nooit tevoren!
Hoeveel blijft er over van die 500.000 euro als we alle geleasede wagens buiten beschouwing laten?
@alcantara: euro mag weg uit mijn zin, was er met m’n gedachten niet zo bij denk ik…
@alcantara: De hoeveelheid leaseauto’s of gefinancierde auto’s er uit halen is niet zo spannend. Deze zijn immers afgerekend door een bank en dus ook verkocht. De auto’s die wel interessant zijn om uit het plaatje te halen zijn de onverkochte dealer registraties.. Er zijn maar weinig mensen die dit weten, maar importeurs en dealers ‘kopen’ marktaandeel door auto’s op dealernaam te registreren. Deze auto’s zijn dus NIET verkocht maar worden wel meegerekend in het bovag plaatje. Op de laatste (werk)dag van de maand zie je vaak extreem veel vraagstellingen nij
@EPI: Ik bedoelde dus extreem veel tenaamstellingen.
Je moest eens weten hoeveel ‘nieuwe’ gekentekende voertuigen bij dealers en op verzamel lokaties staan te verpieteren.. Wat veel interessanter om te zien is hoeveel orders er getekend worden in Nederland.. Dan zul je zien dat dit jaar nog slechter is dan vorig jaar al was… :-(
@EPI: op Autoblog.nl bij alle mensen bekend hoor….En, aangezien je het hebt over een ‘standaardfenomeen’, is het na 2 jaren dus volkomen besloten in de eindcijfers = geen verschil.
Mischien dat ze wat goedkoper gaan worden?
onzin, ik koop volgend jaar even veel auto’s als ik dit jaar gedaan heb, misschien zelfs wel eentje meer
@torana: laat me raden, dit jaar geen 1 gekocht ? :P
@dennisr: good thinking ;)
wat voor iets wil je gaan kopen ?
@torana: Ik weet nog niet precies wat ik wil gaan kopen, het probleem is dat er genoeg leuke beginners auto’s zijn, maar die hebben weer zo’n slecht imago, BMW’s enzo.. :)

Zit er wel aan te denken om een oldtimer te kopen, misschien een oude Mercedes :)
@dennisr:

ach man .. je werkt in een garage ..
mijn grappigste budget karretjes hebben me nooit meer dan 200 euro gekost ..
en met een beetje mazzel zit er nog een halve tank benzine in ..
@lincoln: en wat voor auto’s waren dat als ik vragen mag ? :P

Ze moeten al met een hele mooie aanbiedingen komen wil mijn eerste auto boven de 1000 euro kosten, heb ook zitten denken aan een golf 2.. om er dan een 1.9 TDI blok in de hangen :D lekker belasting vrij, en toch ”veel” power.. want standaard is het natuurlijk niet stoer genoeg voor iemand van 18 :lol:
@torana: Good one…
het diepst van de dal was 387.155 (in diepst v.d. crisis tijd dus). als de verkoop daarboven blijft, moeten ze niet zeiken, en hopen dat de verkoop niet minder dan 480.000 word.

de autofabrikanten mogen wat mij betreft zelf blij zijn, dat ze niet failliet zijn. dus hierover hoeven ze niet te zeiken.
Trouwens, volgend jaar koop ik mijn eerste auto! misschien wel met donor auto erbij, dat is dan alweer 2..

ohja.. gaat om nieuwe auto’s.. rotzooi.. :)
@dennisr:

leuk .. eerste auto is zooooooo verschrikkelijk gaaf ..
kan me mijn 78er towncar nog herinneren als de dag van gisteren ..
@lincoln: kijk, dat is nog eens een gave eerste auto :P dat is tegenwoordig wel anders..
@lincoln: Escort 1.1 (:lol:)
@Megakix:

eerste auto = eerste auto .. size doesn,t matter ..
@lincoln: eens ! Trrrrots in dat waggie ! En dan met het vriendinneke naar Spanje op vakantie, 165km/h helling-af…40km/h helling op ;-). Trillende snelheidsmeternaald, choke aan boord. Maar wel altijd rijden, starten en stoppen. Een gemiddelde prijs van 0,16 guldencentjes per kilometer over de gehele looptijd gehaald (4 jaar).
Dus de aanbiedingen worden al gepland ,volgend jaar 500 euro extra korting op alle auto’s .
@norge: Of gratis winterbanden op stalen 16″ wielen…
@highperformance: nee joh , lichtmetaal op zomer en winter is een must, heb ik zelfs op mijn Caddy. Preeemiiiuumm
Waar ze echt mee moeten stoppen is denken dat volgend jaar meer en meer wordt, iedereen heeft al een auto en deze gaat naar gelang 3 tot 20 jaar mee, op een egegeven moment heeft iedereen een auto. Dat is pas slecht voor de economie, dingen zeggen die niet kloppen.
@The360box: Ze zeggen toch niet dat het meer wordt? Integendeel…
@Esprit_de_Flandre: Lees het goed, elk jaar wordt verwacht dat we méér kopen, maar op een gegeven moment stopt dat ook, en dan kijken ze gek op.
@The360box: Ik lees goed hoor.

“De verkoop komt weer op normaal niveau”, aldus de woordvoerder van RAI Vereniging.

Ik vind dat een mooie, realistische kijk op de zaken. Natuurlijk willen ze altijd meer, maar ondertussen weten ze ook wel dat het nu en dan naar beneden moet…
Aan mij zullen ze nooit een nieuwe auto slijten… Weggegooid geld! of ik moet een keer een 7-cijferig geldbedrag winnen… ;)
@bodejodel: Hangt er vanaf in welke klasse je zoekt, ik vind de nieuwe Aygo geen weg gegooid geld, 8000 euro ofzo voor een splinter nieuw gebakje ? en als je kijkt naar een Toyota Avensis.. Totale prijs: € 37.735,00.. En dan heb je een Avensis Wagon, 2.0 VVT-i met CVT-Automaat in Executive Business uitvoering.. om het beste maar te kiezen als voorbeeld.. Vind je dat weg gegooid geld ? ik vind het voor die prijs goed te doen.. heb je nog een zeer betrouwbaar merk ook..
Aygo = Totale prijs: € 8.480,00

Aygo
5-deurs
1.0 VVT-i
Handgeschakeld
Access
Cool White (068)

lijkt me geen weggegooid geld..
@dennisr:

Dan heb je een auto zonder radio/cd-speler, zonder veiligheidspakket, zonder kenteken / leges / afleveringskosten, zonder airco, zonder elektrische ramen, zonder toerenteller, zonder make-up spiegeltje voor de vrouw, zonder side airbags, zonder hoofdsteunen achter, etc …. dat even er bij optellen, en je gaat zo weer naar de € 11.000,- ….
@rechercheur: Een auto zonder radio ? bestaat dat nog :lol:

ach met extra opties zit je inderdaad snel op 11.000, de duurste uitvoering is ook 11.700 geloof ik, maar daarom zei kik ook, hangt er van af wat je zoekt.. maar duur is het niet..

zouden er echt geen elektrische ramen in zitten ? heeft elke auto toch wel tegenwoordig..
@dennisr:

De Aygo Acces heeft standaard geen airco, radio/cd en elektrische ramen. Dan moet je al naar de NOW-uitvoering, deze kost € 9.540,- (5drs), en dan nog zonder zaken zoals aflevering / kenteken, etc.
@rechercheur: ok, afleveringskosten zijn 500 euro, kenteken is 175 ?

Dan zou je met de NOW (met de actie van nu) op 9.025 euro zitten, voor een splinternieuw wagentje met de nodige opties.. is toch niet te duur of wel ?

Wel vreemd trouwens, geen kenteken, dat heb ik nog niet eerder gehoord. :)
@dennisr:

Auto’s zijn nieuw altijd zonder kenteken, en bij voorkoop zal het kenteken aangevraagd dienen te worden bij de RWD (door de dealer). Daarnaast betaal je tevens zaken zoals leges, verwijderingsbijdrage,etc.
@rechercheur: Ik ben het vaak wel met je eens, maar vandaag niet.. :P

kijk:
Met de Aygo Now geniet u nu van een compleet uitgevoerde auto. Zo is de Toyota Aygo Now voorzien van een radio/CD-speler, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen vóór en u profiteert daarbij ook nog eens van gratis airconditioning t.w.v. € 700,-!

Onder de motorkap van de Aygo Now ligt de alom geprezen 1.0 liter benzinemotor die ook in de iQ en Yaris wordt gebruikt. Dankzij de Toyota Optimal Drive technologie zorgt deze motor voor goede prestaties met een zeer laag brandstofverbruik van slechts 4,5 l/ 100km (1 op 22,2) en een CO2-uitstoot van maar 103 g/km.

De Aygo Now heeft daarom ook een A-label en zakelijke rijders hebben slechts 14% bijtelling. En nu rijdt u dankzij een korting van € 1.000,- de Aygo Now al vanaf € 8.350,-. Profiteer snel van al dit voordeel!

Dan wel met de korting van 1000, maar voor 9300 is het nog geen weg gegooid geld..
@dennisr: voor 10ruggen heb je ook een 735i uit 2004…
@Megakix: ooh voor 10 duizend heb je zoveel, ook zoveel mooiers dan een stomme aygo, maar ging me erom dat het voor een splinter nieuwe auto niet duur is.. en toyota is wel een goed merk..
@dennisr:

Geloof jij alles wat er in een advertentie staat? Zo compleet uitgevoerd is de Aygo Now namelijk niet …..
@rechercheur: Als het in de advertentie staat, zal het er ook wel opzitten, en heb je er volgens mij ook wel recht op..
@dennisr:

Dat bedoel ik ook niet.

Wat ik bedoel te zeggen: ga eens uitvogelen wat er allemaal niet standaard op zit, en je vervolgens alsnog als accessoire dient te bestellen ….
@rechercheur: En zonder motor
@dennisr: Als jij in een stuiterbak wilt ziiten, doe je best. Dat ding is echt niet om mee te rijden.
@The360box: welke stuiterbak bedoel je ? :P de aygo..? nee vind het ook niks.. maar ging mij erom dat de prijs voor een splinter nieuw autootje niet zo gek is :)
@dennisr: Ja, rammelplastic, klote vering, maar wel een pittig motortje maar das ook alles..
@dennisr: Gebakje ja… Nieuwe auto’s zijn gewoon niet mijn ding. Mijn eerste auto was een Daf 66 Marathon 1300 Coupé die ouder was dan ikzelf.
Voor het geld van, laten we zeggen, een geïntegreerd navigatiesysteem heb ik een auto gekocht met als standaarduitrusting een 200+ pk 3.0 6-in-lijn die de achterwielen aandrijft, vol leder, 7 zitplaatsen, 8 speakers, climate control, cruise control, elektrisch schuif-kanteldak, elektrische ramen, spiegels, stoelen, etc… Ik heb dan wel geen geïntegreerd navigatiesysteem, maar wél een elektrische antenne. Welke moderne auto heeft er nu een elektrische antenne? ;)
Hij zuipt natuurlijk als een dolle, maar ik rij relatief weinig (zakelijk heb ik wel zo’n nieuw hok), de afschrijving is €0,- en het onderhoud doe ik zelf met een doppensetje en een schroevendraaier…
@bodejodel: ach ieder zn ding he, dat met een schroevendraaier en een doppen setje is natuurlijk wel ideaal :) ik ben ook wel fan van oude auto’s hoor, maar ik vind de prijzen bij Toyota zo gek nog niet voor een nieuwe auto :)
@dennisr: Ik vind het anders nog heel veel geld voor gebak… ;)
Ik ben wel blij dat er mensen zijn die nieuwe auto’s kopen, anders waren er geen oude voor mij…
@bodejodel: Inderdaad, als je ziet wat je ervoor terugkrijgt… Comfort is niks, lawaai niet normaal en trekken doet hij niet. En de overheid maar zeiken over het milieu terwijl ze zelf in dikke S600 V12’s rijden
@autobart: Ja, als je er zelf maar lekker bij zitten, geloof mij, het hele milieu boeit hungeen reet, het is alleen maar om ons een poot uit te draaien.
Ik word een beetje ziek van al die berichten dat het zo goed gaat. Alleen de kleine gebakjes worden verkocht en daar kan een dealer/universeel niet van leven. Importeurs leggen belachelijk hoge targets op en daardoor gaat iedere dealer stunten. De overheid bestraft het kopen van een echte auto. Een V6 benzine slurper is nog steeds schoner als een 1.2 TDI in veel opzichten. Ik ben er wel aardig klaar mee. Maar gelukkig rijdt de gemiddelde Nederlander blij op de linkerbaan met z’n Prius (of ander eco-hok met 14 of 20 procent bijtelling) te vervuilen. Het is niet alleen vervuiling van het milieu maar ook van ons straatbeeld. Nederland is de afgelopen 5 jaar mooi wat lelijker geworden. Daarnaast ga ik me straks kapot lachen als al die Priussen uit de lease terug komen, want geen particulier die zo’n ding wil.

Ach ja, je moet toch wat hebben te zeuren. ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).