Artega GT is opgefrist en spyder komt nu echt

Auteur: , 40 Reacties

Kennen we de Artega GT nog? Deze Duitse sportauto werd onthuld in 2007, maar het bedrijf kende geen hele gelukkige start. de crisis brak uit en zorgde voor de nodige problemen. Gelukkig is het bedrijf inmiddels gered (door een Mexicaanse bierbrouwer) en zijn ze druk bezig om de GT verder te ontwikkelen en nieuwe varianten uit te brengen.

Het was ons even ontgaan, maar in Frankfurt onthulde Artega een opgefriste versie van de GT. De vernieuwde Artega GT is te herkennen aan meer naakt carbonfiber (dak, kofferklep, motorkap etc) en als je niet zo van naakt carbonfiber houdt van je het ook in kleur laten spuiten.

Daarnaast heeft de Artega GT nieuwe, kleinere, buitenspiegels gekregen en daarnaast is er ook nog een nieuwe Pioneer navigatiesysteem. Het vorige systeem zat verwerkt in de (grote) binnenspiegel, maar nu zit het systeem gewoon in het dashboard.

Daarnaast is bekend geworden dat Artega momenteel (weer) druk bezig is het met ontwikkelen van hun sportwagen met 300 pk middenmotor. Achterin elke Artega ligt (voorlopig) een direct ingespoten 3.6 liter V6 met 300 pk van Volkswagen. Daarmee sprint je in 4,8 seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid ligt op 270 km/u.

Overigens is Artega ook bezig met een elektrische variant (Artega SE) die krijgt 380 pk en sprint in 3,9 seconden naar de 100 en heeft een topsnelheid van 205 km/u. Dit model moet volgend jaar al op de markt komen.

Maar wat ging er nou “fout” bij Artega? In 2009 (toen de crisis toesloeg) kwam de eigenaar van Artega (Paragon, een onderdelen leverancier) bijna failliet en dus was er bijna geen geld meer voor Artega beschikbaar. Gelukkig kwam in 2010 de Mexicaanse investeringsmaatschappij Tresalia Capital voorbij en die kochten Artega.

Aan het hoofd van deze investeringsmaatschappij staat Linda Alvarado en zij is de kleindochter van Felix Aramburuzabala. De man die Grupo Modelo (mede) heeft opgericht. En Grupo Modelo is de grootste bierbrouwer van Mexico.

Op jaarbasis wil Artega maximaal 500 auto’s bouwen.

PS Wist je trouwens dat de Artega GT is ontworpen door Henrik Fisker?

Artega GT 2011

Artega GT 2011

Artega GT interieur

Artega GT interieur

Artega GT interieur



40 reacties

leuk .. was al bang dat het een stille dood was gestorven ..
godspeed gringo,s ..
Hoeveel kost zo`n Artega eigenlijk?
@agera:

staat dat niet in de tekst ??
@lincoln: Dan mag jij mij eens laten zien waar het staat?
@agera: volgens mij leest hij de tekst niet, dus zijn vraag was denk ik serieus :P
@agera: reken op zo’n 75.000 euro (excl. belastingen).
@robbie: Bedankt, toch vrij veel geld als je nagaat dat de prijs excl.belasting is.
@agera: De Artega is in Duitsland inmiddels 88 mille en een Cayman R is maar 70…. beetje te duur gemaakt na de overname.
@w0o0dy: De Artega is dan ook een exclusief product, en geen bandwerk…
@Esprit_de_Flandre: prima, maar 18 ruggen is teveel op zo’n auto in mijn ogen.
@w0o0dy: Ook waar. Ik zou het alvast niet leggen voor dit. Niet echt mijn smaak…
@w0o0dy: Idd behoorlijk prijzig als de Artega 88 mille in Duitsland kost, zal die duurder zijn in NL. Voor dat bedrag heb je leukere auto´s
Die kont lijkt wel heel veel op een Lotus.
Handbediening voor de ramen?!? Die zielige slingers doe je toch niet in zo’n wagentje
Of valt dit onder gewichtsbesparing …ahum…
@Volvo940polar:

raar ook dat je ze maar een kwart slag kan draaien ..
@lincoln: haha idd :lol:
@Volvo940polar: Naar het schijnt weegt een manuele bediening tegenwoordig meer dan een elektrische…
@Volvo940polar: ik zat op deze opmerking wel al te wachten. nee de artega heeft el. ramen. door de hendel iets omhoog te trekken of naar beneden te duwen gaat het raam open dan wel dicht. men heeft dit gedaan voor het nostalgische gevoel. maar het zijn echt el. ramen en geen raamslingers om de ramen open te slingeren! is weer eens iets anders dan altijd maar een knopje drukken/trekken.
Schitterende wagen maar er is dan ook hevige concurrentie, wat volgende zin in een ander daglicht plaatst:
“Op jaarbasis wil Artega maximaal 500 auto’s bouwen.”
Moet dit niet zijn:
“Op jaarbasis hoopt Artega 500 auto’s te verkopen.”
Tests hebben laten zien dat deze auto zich prima kan meten met een vergelijkbaar gemotoriseerde Cayman (zelfde pk/gewicht verhouding) en zelfs meer dan eens sneller is op het circuit dan de Cayman S…. Bovendien mooier, (maar dan niet met die fout kleurstelling van de auto op de foto’s bij dit artikel.
@w0o0dy: Daarin heb je gelijk vind de Artega ook niet echt lelijk, maar het interieur ziet er wel wat minder uit ivm de Cayman. Het kan aan mij liggen maar het dashboard oogt daarnaast goedkoop.
@agera: Nou dat vind ik ook. Ik vind het een puike bak om te zien (liever een ander kleurtje maar dat zal geen probleem zijn). Het interieur, en dan met name het dashboard en de pook, laat te wensen over. Het ziet er wat armoedig uit. Jammer! Aan de andere kant boeit het voor geen meter want ik kan ‘m toch niet betalen :P
@agera: Ben benieuwd wat Lotus voor de Exige v6 gaat vragen… kon wel eens leuker en sneller zijn dan beide.nu nog concurrerend geprijsd… Of de Evora S als je iets meer comfort wil.
Ik denk, dat het verhaal van kapitein Artega best eens waar kan zijn…
wel leuk wagentje, maar zijn leukere.. als ik de door robbie genoemde prijs zo zie.. is mijn keus alweer gemaakt :)
@dennisr: wat kies je dan?
@alcantara: Mustang natuurlijk :D voor 75.000 kan je wel een GT500 krijgen :D die laat ik niet aan mn neus voorbij gaan door dit ding te kopen..
@dennisr:

goed antwoord .. ik zou daar ook niet over twijfelen ..
@lincoln: Er is geen goed of fout antwoord ;) kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur.
@agera:

nope .. in dit geval is elk ander antwoord fout ..
@dennisr: Ik wist dat je de Mustang GT500 zou zeggen :P
@agera: jaa beetje voorspelbaar is het inmiddels wel he :lol: ach.. zou zonde zijn om het niet te doen! :)
Felix Aramboeloeboeloeboeloe? Boesboes?

Nou ja. Leuke auto in ieder geval. Wel beetje Lotus gehalte, maar wel leuk.
Leuke wagen maar spijtig dat het van een klein merk is, die hebben namelijk nog te kampen met beginnersfouten die grote merken zoals Ferrari en Porsche niet hebben.
@xilver: Ene kant vind ik mooi om te zien dat Artega ervoor bewust kiest om klein te zijn en te blijven. Ik houd van Porsche dat weten de meesten hier :) Maar ik vind het merk minder worden. Ik had graag gezien dat Porsche er meer aan zou doen om de exclusiviteit te waarborgen.
@agera: Dat is waar en ik denk dat ze daar bij Porsche ook zo over denken… spijtig genoeg dwingt de markt hen van anders te handelen.
Volgens mij is dat scherm niet duidelijk te zien als je in de auto zit. Verkeerde hoek, te laag geplaatst
Hendrik Fisker, ja dat zie je gelijk. prachtige lijnen. erg sexy uitstraling. hoop wel dat ze afwerking ook hebben verbeterd, die was bij de eerste serie niet van het niveau van de concurrentie (lees Porsche Cayman!) maar ook nu zal het een moeilijke opgave worden om die 500 stuks aan de man te brengen. Porsche (Cayman) en Lotus (Evora) zijn sterke concurrenten met meer vermogen en/of een betere wegligging. Maar helaas, geen van deze hebben zo’n mooie uitstraling als de Artega. Nu maar hopen dat er wel een snellere/krachtigere versie bij gaat komen. Rijden doen hij overigens geweldig. en dito is het geluid van die V6. klinkt wat voller dan een Evora V6 en dieper dan een Cayman. en ik vind dat hij ook wel met handbak mag komen.
Dit is zo een mooie auto, pracktige rondingen, hier kan Ferrari nog wat van leren, deze auto moet ik hebben! En die V6 is sterk genoeg voor dit ding.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).