Op de Nordschleife: BMW E46 330Ci vs E60 M5 ringtaxi

Auteur: , 89 Reacties

Wat maakt nu echt een snelle rondetijd op de Nurburgring? Als een BMW 330Ci met G-meter al bovenop de bumper van de ringtaxi kruipt telt er blijkbaar meer dan vermogen.

Het viel mij bij het laatste ringbezoek al op: het enige wat je écht continue om de oren vliegt zijn E30 3 Series. In grote getalen, soms zit je in een hele zwerm gevangen. Ze hebben een fantastisch onderstel en zijn toch makkelijker en goedkoper te onderhouden dan veel nieuwere 3 Series. Neemt niet weg dat je met een E46 3 Serie nog harder kan. Zo hard dat zelfs de ringtaxi je onmogelijk zoek rijdt.

Eerlijk is eerlijk: de 330Ci uit deze video is niet helemaal standaard. Er zijn veel grotere remmen gemonteerd, stijvere stabilisatorstangen, de uitlijning is op het circuit aangepast en rondom zijn massive 255/35 R18 banden gemonteerd.

Aan de andere kant heeft de vrij standaard M5 ringtaxi om te beginnen al een flinke voorsprong. De M5 heeft 507pk, de 330Ci heeft 231pk. Tussen de auto’s zit ruim 5 jaar ontwikkeling, in het voordeel van de M5. De BMW M5 staat standaard op zulk breed rubber alleen het gewicht speel de auto parten. Waar een ouderwetse 3 coupé wegkomt met 1400kg weegt de M5 als snel 400kg meer (1800 dus!).

In ieder geval leuk om te zien dat het oude beestje heel erg hard kan. Dit schijnt ook weer een ander licht op het Nurburgring-record van Dodge. Hoewel heel sterk, moet die Viper met zijn reusachtige spoilers zich ook heel erg in de bochten vast bijten.



89 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Een goeie coureur! Alleen merk je wel op de rechte stukken dat de M5 veel meer vermogen heeft. Dan loopt hij lachend bij de achtervolger weg.
@rufctr01:
het zou maar erg zijn he, met meer dan het dubbele pk..
op snelheid speelt gewicht amper nog een rol ;)
@Stino: Hoezo? a = F / m is nog steeds van kracht toch? Bochtenwerk gaat alleen stuk beter dankzij aanpassingen en laag gewicht, en daarbij speelt vermogen ook een kleinere rol dan op rechte stukken.

Toegegeven houdt de 3 zich kranig.
@roestvrijstaal:
ik had het hier toch ook enkel op de rechte stukken..
tuurlijk speelt gewicht voor bochten een rol maar eens je al op snelheid bent bv samen 100km/h in 3de versnelling en dan samen plankgas, dan gaat het vooral om de pks en koppel, niet zo zeer het gewicht.. maar dan spreek ik over de rechte stukken uiteraard
@Stino: Ken je natuurkunde? a = F / m. Gewicht speelt dus altijd een rol bij acceleratie, net zo goed als vermogen. loognomnedraaP
Met de Ringtaxi zullen ze vast niet tot aan de limiet gaan, je wilt niet met passagiers aan boord van de weg vliegen.
Buiten het gewicht van de M5 moet je nog rekenen met 4 man aan boord (+300 kg) tegenover wschl 2 man in de 330.
Hahaha, klopt inderdaad helemaal.

De E30 heeft een fantastisch onderstel en is makkelijker en goedkoper te onderhouden dan veel nieuwere 3 Series. Wil je erg veel plezier, goede wegligging, voor weinig centen, dan is de E30 de auto om te hebben. Zelfs dat petjesvolk weet hoe een simpele kostprijsberekeningen gemaakt wordt. In tegenstelling tot ….
@rechercheur:

@rechercheur:

“Zelfs dat petjesvolk weet hoe een simpele kostprijsberekeningen gemaakt wordt”

Blijkbaar ben je nog niet op je eigen gelinkte site in t viper topic geweest.
“weet” is enkelvoud en dat gebruik jij icm “kostprijsberekeningen” wat meervoud is.
Je grammatica rammelt weer…je begon er zelf over maar goed ontopic maar weer.
Met de e30 wordt je idd veel eerder voor petjesfiguur uitgemaakt.
@speedlimit: ik weet ook hoe je berekeningen maakt.. ik snap je niet ? :P
@dennisr:

Tja zeg jij t maar…ik weet ook niet waarom die rechercheur ermee op de proppen komt.
@speedlimit: ik snap inmiddels wel wat je bedoeld, dat de zin niet klopt.. maar je uitleg klopte ook niet :P
@dennisr:

+1 ;-)
@dennisr:

Precies…de uitleg was nogal direct als je dat bedoelt.
@speedlimit: -1 voor de epic fail. Als je zo nodig het taalgebruik van iemand wilt corrigeren, geef dan niet een verkeerde uitleg, dat komt pas dom over zeg !
@speedlimit: je grammatica-uitleg klopt niet.

Het woordje “een” is alleen overbodig, waarschijnlijk een typfout.
@KeesB: oh en nog meer overigens ;)
@KeesB:

Klopt wel lees t nog maar eens na.
Anders is t in jouw uitleg…als je “een” weglaat dan zou “wordt” niet kloppen maar “worden” moeten zijn ;)
Maar genoeg offtopic…ging me alleen om rechercheur z’n reactie aangezien ie in andere topics zo op grammatica geilde ;)
@speedlimit:


Mwhaha, ga je even op je snufferd hier zeg. Wil je een beetje bijdehand doen, maak je vervolgens zelf een blunder van jewelste. Dus als je de slimste wil zijn, leg het dan wel goed uit …

;-)

Terug naar waar het wel om gaat, namelijk de E30, een heerlijke stuurmansauto voor weinig. Lekker al driftend over de Ring in een 325i. Een mooi exemplaar, met niet al te veel kilometers, haal je tegenwoordig voor zo’n € 3.500,- uit Duitsland, en geheel BPM-vrij. Een M3 E30 kost helaas (behoorlijk) wat meer …
@rechercheur:

Nee is geen blunder…lees t nog naar eens na GTR ;)
@speedlimit:

Grappig dat je überhaupt nog moeite doet en je hier uit probeert te lullen, echter je argumentatie rammelt wederom aan alle kanten. Het onderwerp in deze zin in namelijk “petjesvolk” (enkelvoud) en het werkwoord is “weet”.

Het enige wat niet aan de zin klopt is “kostprijsberekeningen”, dat had enkelvoud moeten zijn. Echter staat dat in geen relatie tot het werkwoord, wat jij beweert, dus daar ga je dan ….

;-)
@rechercheur:

@rechercheur:

Precies het had “kostprijsberekening” moeten zijn…vandaar de uitleg erbij dat t niet klopte in je zin.
Maar goed…eerst zeggen dat ik op m’n snufferd ga en dan de reactie erna jezelf verbeteren hahaha…double FAIL.
Ontopic maar weer want we zitten niet op n spellingsblog hier…je weet zelf waarom ik je hierop wijs GTR.
@speedlimit:

Mmwwahahaha, en wederom ga je de mist in, “kostprijsberekening” is namelijk niet het onderwerp, en staat dus in geen enkele relatie met het werkwoord. En dat beweer jij juist wel, of weet je niet meer wat je 17:52 schreef ?

Hier klets jij jezelf niet meer uit …. gniffel gniffel ;-)

Laten we het daarom weer gezellig even over E30’tjes gaan hebben, anders wordt het zo’n schertsvertoning voor je.
@speedlimit: & @rechercheur: hmm, jullie zeggen het nu beiden dus het zal wel kloppen dat het berekening moest zijn in plaats van berekeningen, maar waarom kan het woord ‘weet’ niet in combinatie met ‘berekeningen’ ?
is een serieuze vraag :lol: want ik weet namelijk niet beter dat het wel kan (geen hoog niveau Nederlands gehad :P )

Ik weet hoe het zit met die berekeningen
Hij weet hoe het zit met die berekeningen
Zij weet hoe het zit met die berekeningen

Ik zie het echt niet :P

Sorry voor off-topic maar dit wil ik even weten :mrgreen:
@dennisr:

Je hebt gelijk, dat kan namelijk ook gewoon.

Het onderwerp is immers “petjesvolk” en het werkwoord “weet”. Speedlimit had bedacht dat “kostprijsberekeningen” het onderwerp zou zijn, en wilde dat linken aan het werkwoord “weet”, zie hier zijn opmerking; “weet is enkelvoud en dat gebruik jij icm kostprijsberekeningen wat meervoud is.”.

Deze bewering van speedlimit is daarom een grammaticale blunder, juist hilarisch omdat hij mij hierop wilde wijzen.

Nu genoeg spellingtips besproken, laten we het ergens anders over hebben. Speedlimit zal het ondertussen ook wel snappen (hoop ik).

;-)
@rechercheur: “Zelfs dat petjesvolk weet hoe een simpele kostprijsberekeningen gemaakt wordt”
Je kan lullen wat je wil, maar deze zin is echt een dikke FAIL.
@rechercheur: ah dankje, dan ben ik dus niet gek :D
@rechercheur:
@dennisr:

Het gaat om de gehele zin die grammaticaal gezien niet klopt…vandaar dat ik die 2 woorden eruit pik ;)

1) Zelfs jij weet hoe je zo’n berekening moet maken.
2) Zelfs jij weet hoe je zo’n berekeningen moet maken.

Volgens rechercheur z’n 1e reactie zou t dus optie 2 zijn als zijn zin ermee vergelijkt.
Hoop dat dit voor jullie makkelijker te begrijpen is waar ik op doelde met “weet” en berekeningen”.
Em nu ontopic maar weer ;)
@speedlimit:

Mmwwhahahaha, en je doet gewoon nog een kansloze poging … ;-)
@rechercheur:

Je spreekt me aan over grammatica maar in t viper topic ben je er ook niet meer op terug gekomen.
Over kansloos gesproken…
@speedlimit:

Mmhahahaha, ben je er nu weer, ik zeg “up!” … ;-)
@rechercheur:

Waar je n dikke edit kreeg…
@speedlimit:

Mwhahaha, en dat weerhoudt jou om inhoudelijk te reageren? up! ;-)

Speciaal voor jou: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/werkwoord
-edit: ontopic voortaan of anders permaban-
-edit: ontopic voortaan of anders permaban-
baap via Android app
@speedlimit: butje
@rechercheur: butje
Die kan een behoorlijk goed stukje sturen zeg
Sabine Schmitz is zeker de bestuurder van die M5?
@xilver: Nope (staat heel wat uitleg gegeven op youtube in de comments).
@Bwlian: Heb het hier gezien, niet echt de moeite genomen om naar de site van Youtube te klikken, maar dat verklaard een hoop ;-) Ben er zeker van da Schmitz dat ding een stuk sneller de ring kan rondjagen als deze piloot.
Leuk die volvo 940 ghehe!
@Volvo940polar: Logisch dat jou dat opvalt ;-)
@Volvo940polar: gave bak he ;) moet een 97/98-er zijn gezien die V90 achterklep. Voorkant wellicht iets verlaagd. Kan alleen de velgen niet goed zien. Zijn dat nou Auriga’s of iets meer speciaals?
@Alwood: denk ook dat het een 97/98 is vanwege achterlichten (2 witte balken) en 97/98-er 940’s hadden vaak Auriga’s zeker de allerlaatste limited editions (mooiste uitvoering)

Machtige wagens zijn het!
@Alwood: ik heb de video nog eens bekeken en volgens mij is het een gewone achterklep want de 960/V90 had een klein spoilertje en dat kan ik hier niet herkennen
@Volvo940polar: hmm, moeilijk te zien maar hij heeft wel de achterlichten en vooral handgreep van de 960/V90? Dus dan zou ‘ie een nieuwe achterklep hebben of de spoiler er af gesloopt..
@Alwood: wellicht , iig een mooie bak
@Alwood: de latere 940’s waren ook met die handgreep en achterlichten te koop.
Op 2:20 nog een 240 (242 volgens mij) op 17″ Polarisjes en een 944 op Hydra’s…
Hoog Volvo-gehalte in dit BMW filmpje… ;)
@Alwood: de latere 940’s waren ook met die handgreep en achterlichten te koop.
Op 2:20 nog een 240 (242 volgens mij) op 17″ Polarisjes en een 944 op Hydra’s…
Hoog Volvo-gehalte in dit BMW filmpje… ;)
vond die 240 interessanter dan die m5 :) @bodejodel:
Nicee! Hij kan inderdaad goed sturen. Heerlijk z’n video :D
Leuk filmpje, rijdt lekker door ook, maar die M5 gaat echt niet voluit. Sowieso niet plankgas omdat er verstekelingen aan boord zijn, maar omdat die ook waar voor hun geld willen…

Een heat van 10 minuten karten is ook minder leuk dan 12 minuten, ondanks dat je rondetijden misschien sneller zijn.
En nu de bestuurders omwisselen, kijken of de Ci de M5 nog steeds bij houd ;-)
UItlijning met ‘ei’???
Je ziet dat de M5 inderdaad alleen op de rechte stukken de vloer aanveegt met de 330CI. Voor de rest een puike chauffeur in de 33 om die M5 zo goed bij te kunnen houden.
zelfs een gt3 rs voorbij !
Jongen jongen toch, als ik daar met mijn 190E was..

Dan was ik zoek.
Of.. Dan waren zij zoek.. Welke is het nou?

#LooptachtermetNL
Alweer BMW! :lol: Ze gaan beide als de brandweer, de E60 op de rechte stukken (power) en de E46 in de bochten (gewicht).
uitlIJning; met de ei van lijn!
@fortuna: en met de ; van :
die ringtaxi’s gaan zeker niet tot de limiet, m’n broer en ik gaan regelmatig met een E36 328….slechts 192pk,wel bilstein dempers erop…in- en uitlaatcollector veranderd, houden de ringtaxi makkelijk bij en vaak zelf voorbij…
In welk opzicht schijnt dit licht op de Viper tijd?
« Taurim », een informaticus die voor Renault werkt, rijdt al meer dan een jaar niet meer met die 330 Ci maar rijdt nu met een Nissan 350 Z en zet nog straffere tijden neer dan met die 330 ci. Volg maar zijn prestaties eens op het volgende forum : 2thering …
Pure pk’s zijn dus ook helemaal niet zo’n grote voorsprong op het circuit.

Zoals je zei is de 330 al aangepast wat betreft remmen, stabilisatie en banden. Ook is ie een stuk lichter.

En als de Ringtaxi passagiers had werd die M5 ook niet op recordtempo over de baan heen gejakkerd.


Maar daarom is het filmpje niet minder leuk natuurlijk :) En klasse van de 330 rijder.
Mer al die langzame BMW’s op de ring wordt het nog moeilijk voor de Aziaten om een snellere ringtijd neer te zetten, goeie tacktiek :)
@norge:

hebben die Aziaten geen budget om het circuit af te huren …. !?
@rechercheur: Tuurlijk wel. Maar het is veul leuker om voorbij een duitser te knallen.
@norge:

Jij snapt m +1 ;)
@norge: Nou kom maar op met dat beeldmateriaal! :D
@norge:

Wat een held in die Subaru, rijdt zichzelf op 2mm na vol in de vangrail (2:48 minuut).

Maar Norge kun je even precies uitleggen op welk moment die gierende Subaru de M5 Ringtaxi (met vier personen) ingehaald heeft (“voorbij een Duitser te knallen”), of hebben ze dat nu net niet op tape staan …. hahaha

:-)
@rechercheur: duidelijk te zien dat hij er meerdere keren voorbij kon maar niet wilde. Vangrail momentje was precair ja.
@norge:

Jajaja, hij kon er voorbij, maar dat wilde hij niet … waarschijnlijk, omdat hij dan de weg niet meer weet, of de ideale lijn dan niet gevonden krijgt !?
:-)

Los daarvan; het is een vrijwel standaard M5 (met vier personen aan boord), en een zwaar opgevoerde Impreza, lijkt me een lekker vergelijk …
@rechercheur: Vergelijk ik heb het over Aziaten die voorbij Duitsers knallen , ik heb het nooit over een vergelijk gehad.
Nou hier nog 1 dan ,die gaat er wel voorbij .Vernederend gewoon.
http://www.youtube.com/watch?v=zxPN5mBFMW4&feature=player_detailpage#t=413s
@norge:

Begrijpend lezen is voor t rechercheurtje nog steeds te hoog gegrepen ;)
Ik zie idd ook nergens dat je t over n vergelijk hebt.
@speedlimit:

Hey, daar is het taalwonder ook weer… gniffel gniffel

;-)
@rechercheur; speedlimit: get a room!
Binnenkort Bilstein B14 en H&R 390L sway bars (stabi’s) onder mijn autootje. Schijnt een heel verschil te zijn. Eerst zondag zonder deze mod over de Ring en daarna met mod. Ben benieuwd of deze F1 stumper veel verschil opmerkt.
@highperformance: Bilstein heeft een erg mooie verhouding van comfort, performance, prijs en kwaliteit.
Om wat voor een auto gaat het als ik vragen mag?
@GOD: om precies te zijn (want Norge had wel gelijk):
http://i1143.photobucket.com/albums/n627/bmwforum/IMG_2219.jpg
Jammer dat er steeds weer zo’n confronterende factor als rechercheur op een site als dit moet zitten. Zeer irritant als een passant reacties wilt lezen, en vervolgens iemand van 36 voordoet als iemand van 14.
Ik ga akkoord met comments hierboven: op rechte stukken is de M5 er onmiddellijk vandoor… En in de bochten neemt de driver geen onberekende risico’s (Ringtaxi wil niet in het nieuws komen als onveilig omdat er een crash was met doden of zelfs maar lichtgewonden)
@upstream: + in de ringtaxi zitten waarschijnlijk 4 mensen = nog meer gewicht dan de zowziezo al veel lichtere 3
Gewicht is heel belangrijk op de ring. Net als de weg goed kennen.

Er zijn veel hoogte verschillen, veel hele snelle bochten, al dat gewicht wil naar buiten in de bocht.

Verbaast me niks dat het niet alleen vermogen is. Probeer maar uit in GT5.
330i e46 blijf gewoon een super auto.. toen zijn tijd voorruit… het is wat nu de 335i is
de ///M5 heeft totaal 5 personen aan boord, de 330Ci slechts 2. Tevens het normale gewichtsverschil. En die gast kent de Ring beter dan die Taxiër…. ;-)
Er zit btw om de voorwielen echt geen 255 hoor :P
Achter ja ;-).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).