Ginetta G60 – Dit is pas echt lichtgewicht!

Auteur: , 37 Reacties

En daar is ie dan! De eerste Ginetta met middenmotor in meer dan 20 jaar. Dit is niet zomaar een Farbio GTS met wat ander bodywork. Dit is een intensief verbouwde auto. Zo weegt deze Ginetta G60 bijvoorbeeld slechts 1.100 kilo ipv 1.500 kilo. Dat is pas lichtgewicht!

In 2010 nam het piepkleine Ginetta het nog kleinere Farbio over (bekend van de Farbio GTS). De GTS ging vanaf toen door het leven als Ginetta F400, maar nu is dat doorontwikkeld tot de Ginetta G60. De basis is wellicht hetzelfde, maar zoals aangegeven ligt het gewicht nu 400 kilo lager. En daarnaast is de G60 voldaan van alle elektrische zaken zoals ABS en stuurbekrachtiging.

Achterin ligt een 3.7 V6 van Ford met 310 pk die ook te vinden is in de Mustang. Ook wordt er een versie leverbaar met supercharger en 410 pk. Daarmee zou je in minder dan 4 seconden op de 100 km/u kunnen zitten en de topsnelheid ligt op 265+ km/u.

Schakelen doe je met een handgeschakelde 6-bak (ook van Ford) en er is een Quaife limited slip diff gemonteerd. De prijs? Als je 79.500 euro achterlaat bij Ginetta mag je er eentje meenemen, maar dan zal je in Nederland nog wel de nodige belasting moeten betalen.

Is er ook slechts nieuws? Yep, er zullen slechts 50 exemplaren gebouwd worden. (via: autocar.co.uk)

Ginetta G60

Ginetta G60



37 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Dit is wel heel erg lekker .
is dat zwarte op de zijkant plastic of carbon? ik kan het niet goed zien door de foto kwaliteit, want ik vind hem een beetje cheap eruit zien
@hahahi20: Die auto is ook cheap, dus wat verwacht je??
@bullgod76: lotus is ook cheap, maar ziet er toch ook goed uit? Als ik 80k mag besteden loop ik deze wel even voorbij…
Ik weet dat het geen vergelijk is, maar als je een E34 540i’ V8 in een E30 bouwt zit je – zelfs met interieur, maar wel eerste generatie nemen – onder de 1100kg en met 286 pk. Dan pas je wat milde motortuning toe en je gaat over de 300pk. Dat kun je met de juiste kenissen laten bouwen voor minder dan 8000 euro – zonder zelf wat te doen.

Natuurlijk, geen vergelijk. Maar het geeft wel aan dat de prestaties nou ook weer niet zo bijzonder zijn.
@jelmer: of je koopt een E46 M3 en die bouw je helemaal uit… Ga je over die 300pk heen! Betaal je mssn 10000 voor…
@label89: waar wil jij een E46 M3 halen voor minder dan 10K? bedoel je niet misschien een E36 M3?
helemaal niets.. voor dat geld kun je betere auto’s kopen, denk aan de artega gt.. en die is mooier ook. Misschien iets minder snel maar zou ik in dit geval wel op willen toeleggen
-edit: check!-

Heb het design nooit echt mooi gevonden van de Farbio/Ginetta.
”Achterin ligt een 3.7 V6 van Ford met 310 pk die ook te vinden is in de Mustang.”

Dat is een groot voordeel, maar verder ziet hij er nogal goedkoop uit..
@dennisr: De Mustang is ( In Amerika) ook Cheap…
@meneersander: Alles is (In Amerika) Cheap…
@meneersander: jup, daar wel..
Het mag dan licht zijn, maar mooi is die totaal niet
Zomaar eventjes 400 kilo of 37.5% van het gewicht weggesnoeid. Zaten er dan een paar betonbokken in die Farbio misschien?
Ofwel heeft deze een carrosserie van papier-mache…
Wat is ie lelijk, ik heb betere oplossing, ga een mx5 tunen als je lichtgewicht en veel power wil
@ilovecar:

In feite heeft Ginetta dat allang gedaan.. Het heet G40^^
@ilovecar: die zijn er al een hoop verkocht met een dikke V8…. en ik vind ze bizar leuk :D
Hij lijkt van ver een beetje op een Noble M600.
Ziet er wel een lekker karretje uit!
Maareuh, géén stuurbekrachtiging? :s
We leven heus al in de 21e eeuw hoor!
@vale46: nee geen stuur bekrachtiging.. het word weer tijd voor echt autorijden! :P
tied veur t neie rieden :mrgreen:
Best een stoer apparaat maar ik kan me voorstellen dat deze ondanks het lage(re) gewicht nog steeds flink slaag krijgt van de Exige S (V6) met 1080kg leeggewicht en 350pk… alleen weten we daar nog geen prijs van. Echter, duurder dan de Evora S lijkt me niet echt logisch.
Heb een groot zwak voor Ginetta, maar vind deze auto eigenlijk de minst fraaie uit het gamma.
Denk wel dat ‘ie een grote grijns op m’n gezicht zou toveren. Dus is ’t een goede auto! ;)
Aan de reacties te “horen” kennen de mensen Ginneta niet,
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTJ-YzhMC1Id2dQuP0IayJOndUS1HqucSgurbl1U5FswCljRav6
Mooi he?
@norge: ja, die is wel vet :D
Ik weet het niet zo.
Op papier is het een leuk ding maar het is niet dat ze een hoogstaande engineering firm zijn, of enorm veel feedback krijgen van de klanten. Het kan dus best zijn dat ze ergens fout zitten met hun (beredeneerde) fingerspitzegefühl al kunnen ze er natuurlijk ook boenk op zitten.

In zijn segment, de ‘fun-cars’ van alternatieve merken. (het soort dat je altijd ziet verschijnen bij race-events) zal hij sowieso wel een plaats vinden maar ik ben eens benieuwd naar de revieuws.
1100 kilo is al licht vandaag de dag :(
@fant: Ja shocking, dat is maar iets lichter dan mijn RAV4. Zo’n auto zou niet meer mogen wegen dan 850kg. Ik bedoel, neem de GTM Libra, ook een middenmotor auto en zit nog onder de 800kg (maar wel met een kleiner blok).
@midasracer: @p993: Exact… Mijn MX-5 weegt maar 950… Met stuurbekrachtiging, ABS en andere snufjes. En de vroege Lotus Elisejes met vergelijkbare layout en idee wogen maar rond de 725 kilo als ik me niet vergis! Daar lag dan ook geen V6 in, maar alsnog, het verschil is te groot.
@fant: wilde ik ook zeggen…we mogen bij AB de targets toch wel verder leggen…1100kg is niet bijzonder licht voor een auto, mi
Specs zijn niet verkeerd, maar qua looks vind ik het niet sterk
ziet eruit als een LEGO Enzo
@towi1989: Tis net een Leepu creatie xD
Mijn auto van 4 keer zo’n groot volume weegt 1500kg… en dat is in mijn ogen een vette tante…

Zo’n kleine sportkar moet met veel minder kunnen. 600kg ofzo.
Anders ben ik NOT IMPRESSED…
licht het aan mij of ziet hij er van de zijkant uit als een noble M15?
Rood staat over het algemeen wel goed bij sportauto`s.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).