Plannen van Alfa Romeo t/m 2014 eindelijk in beeld

Auteur: , 83 Reacties

De afgelopen weken zijn er al de nodige zaken uitgelekt over het (zoveelste) nieuwe plan om Alfa voor de tigste keer van de ondergang te redden. We hebben nu de complete powerpoint presentatie voor jullie. Begin maar alvast te dromen over een 4C met 300 pk, grote RWD sedan, Spider en een SUV.

Wat leren we hiervan? Het eerste echt nieuwe model dat we gaan zien van Alfa Romeo is de productieversie van de 4C, en die komt pas in 2013. Volgend jaar kunnen we de stand van Alfa dus overslaan op alle autoshows (behalve de babes dan). Ook zal begin 2013 een gefacelifte MiTo onthuld worden en eind 2013/begin 2014 zal er ook een 5-deurs MiTo op de markt verschijnen (vooral voor de VS).

Ook zal in 2013 de ‘kleine’ SUV van Alfa Romeo onthuld worden. Deze valt in het C-segment en zal in de VS gebouwd worden (samen met de opvolger van de Jeep Compass/Patriot). Zijn we dan al klaar? Nee hoor, begin 2014 zal ook de opvolger van de 159 (eindelijk) onthuld worden. Eerst alleen als sedan en enkele maanden later ook als station.

Verder is Alfa Romeo van plan om in 2014 een Spider op de markt te brengen (gebaseerd op de 4C?) ook staat er voor 2014 een facelift van de Giulietta in de planning, maarrrr het leukste nieuws is misschien nog wel een nieuwe sedan in het “E-segment”. Deze sedan (A6, 5 Serie concurrent) krijgt volgens de (huidige) planning RWD en minimaal een V6 onder de motorkap. Het lijkt er dus op dat er eindelijk een opvolger van de 166 gaat komen.

De kans is héél groot dat deze auto (onderhuids) het nodige zal delen met de toekomstige kleine 4-deurs Maserati (onder de Quattroporte) en de (nieuwe?) Chrysler 300/Lancia Thema. (via: carscoop)

Alle details van Alfa’s wilde plannen kan je in onderstaande gallery bekijken.



83 reacties

Nou nog bewijzen of het ze lukt.Voorlopig maar twee modellen op de markt.Ik hoop het
@Multicar: Misschien is met een zeer goede PR & marketing die jaren wel te overbruggen. Opzich is er toch niet heel veel te halen in autoland momenteel, ondanks de iets toenemenende verkoopcijfers.
[
Denk echt dat Alfa het van marketing moet hebben. Mensen laten rijden in hun modellen. Op scholen gaan staan, bij grote evenementen.
@Multicar: 2? even nagaan hoe dat ook alweer zat met tellen: Guilietta, MiTo en 159. of vergis ik me hier in
@mmax: de 159 is al uit productie. Op dit moment hebben ze alleen de MiTo & Giulietta. Twee modellen dus.
@robbie: wow meen je niet! oke ik dacht het even beter te weten, sorry:P
via Android app
@mmax: van de 159 is al bekend dat de productie (bijna) afgelopen is. Tot de 4C er is zullen we het dus met twee alfa’s moeten doen…
Yadayadayada. En wat is de planning voor 4013? Al net zo relevant dus dat willen we ook even meepikken. Een Beta-Romeo mogelijk?
Ach verkoop die toko toch gewoon aan VAG man, doe niet zo trots.
@matthisl: jaa klopt, als het even ietsje minder gaat direct aan VAG verkopen.. -.-
@matthisl:
eens!
Dat zou veel goed doen voor Alfa.
@matthisl: Nee, Winterkorn is niet langs geweest op de IAA, dus dat wordt niks
nieuwe Sedan.. de Giulia ? :D
@dennisr: daar wacht ik ook op :/
@dennisr: Giulia = D-segment (en gewoon opvolger van 159 sedan). De “nieuwe” sedan = E-segment (en opvolger 166).

De Giulia krijgt FWD en de 166-opvolger krijgt RWD.
@robbie: aah ok, dank voor de info :)
Ik zou best wel een opvolger voor de oude Alfa 33 willen zien.Een sporty mini sedan met scherpe lijntjes.
Tegen de tijd dat ik effectief geld heb voor een degelijke wagen komt Alfa met nieuwe dingen op de proppen, mooi zo!
Net even naar die slides gekeken. Mijn god. Je houdt je hart toch vast?
– Denken ze nu echt dat de Mito wordt gezien als een “technology ambassador”?
– Meten ze merkbekendheid met niets anders dan hoeveel facebook fans ze hebben ?!
– Kennen ze soms hun eigen geschiedenis niet meer? Tussen 1910 en 1940 niets gewonnen of zo ?!! De jaren 70 de golden age ?!!!

Ik kan alleen maar hopen dat dit fake is, een eindejaarswerkje van een 14jarige of zo.
@heidekonijn: Ben het met je eens. Nou hoef je niet zo bang te zijn dat alles ook uitkomt want de plannen voor Alfa wijzigen net zo snel als de weersomstandigheden.

Het is zo zonde dat het merk is geworden tot wat het nu is. Het had in potentie net zo groot als BMW kunnen zijn maar de werkelijkheid is dat ze momenteel door iedere fabrikant voorbij worden gestreeft.

Ze zijn slecht bezig daar in Italie want van Lancia hebben ze helemaal een gedrocht gemaakt. Complete wanprestatie in mijn ogen. Wat mij betreft moet Alfa z.s.m. naar een andere eigenaar, net als Lancia. Laat Fiat maar in zijn sop gaarkoken met die rare “ strategische “ keuze`s die ze maken.
@ferry832:
Idd, Alfa is het schoolvoorbeeld van gemiste kansen op een hoopje. Als een bankroet gaand MG een rover 75 met LR V8 en rwd kon bouwen… stel je voor je zou moeten kiezen tussen een M5, een A6 RS en een 159 rwd met een Ferrari V8 ..ik zou het wel weten.

Maar nee, de Mito is de techology drager. wtf.

Wat met Lancia gebeurt is hoort voor de UN te komen. Ongelooflijk.
En dan zeggen dat in de jaren 70 Mercedes Lancia wou kopen.
@heidekonijn: Dat Mercedes Lancia wilde kopen wist ik niet. Nou vind ik dat Lancia tot ongeveer 1992 nog redelijk bezig was maar wie weet hoe het had kunnen lopen. Waarschijnlijk had de kwaliteit sterker geweest en hadden ze meer verkoop.

Ik weet wel dat Ford Alfa wilde kopen in de jaren 80 en was dat maar gebeurd. Ik geloof dat Alfa er nu heel anders had voorgestaan.

FGA heeft beide merken de das omgedaan met mismanegement en ik geloof niet dat ze er nog wat van kunnen maken. Zie de filosofie van die Marchionne met zijn Amerikaanse droom.
@ferry832: Zo lang die mislukte Canadees daar rondloopt gaat het nooit lukken. Dat is een bankier en boekhouder. Als er een constante is de afgelopen 20 jaar dan is het dat autofirmas bestuurd door boekhouders falen en de bedrijven gerund door petrolheads overleven. Je zet piech of lutz toch ook niet aan het hoofd van een bank?
@heidekonijn: Trouwens de MG v8 is een leuke auto. Ik kijk weleens met een schuin oog naar dat model als vervanger voor mijn Thema 8.32.
@heidekonijn: Rustig maar dit werk is echt.
Kijk even op pagina 15 van deze link: http://www.fiatspa.com/it-IT/investor_relations/investors/presentazioni/FiatDocuments/2011/UBS%20Auto%20Show%20Investor%20Conference%20-%20Frankfurt%20%28Sep%2014%202011%29_site.pdf
,dit is namelijk het gehele plaatje. Ze zijn bij Alfa absoluut niet het erfgoed van jaren sportieve overwinningen vergeten.
@T16: Helemaal niet rustig dus, als dit dus echt is, is de situatie nog veel erger dan tot nu toe gedacht. Omfg wat een clusterf*ck!
@heidekonijn: …volgens mij ben jij – samen met mij – de enige op AB.nl die inziet dat er zeer slecht werk wordt geleverd door Marchionne en consortjes…Het is werkelijk waar een schande dat het roer van Alfa niet DIREKT is bijgesteld, danwel dat Fiat als huismerk prioriteiten krijgt bóven een Chrysler-lijkendeal.
@Megakix: het is gewoon bizar wat die gast doet. Stel je hebt een merk van luxe sedans en limos als lancia, een ferrari for the masses merk als alfa en een nutsvoertuigen merk als fiat die in 1 showroom komen te staan, en wat doe je dan? Je plant een alfa suv, je lanceert een lancia stadswagen en je hebt een fiat sedan in het gamma. All over the place. En dan heb ik het nog niet over abarth. Wtf?
@heidekonijn: my point, er zit totaal géén lijn onder het bewind van de huidige ‘top’, ook al doen ze de pers altijd geloven dat het op rolletjes gaat. Maar als je goed kijkt naar de ontwikkelingen van de laatste 4 jaren, dan is er nog geen jota of tittel zinnigs voortgekomen uit deze groep bestuurders ! En een line-up presenteren, dat doen ze om nog enigszins aan credibility bij te dragen…terwijl ze van meet af aan allang doorhebben dat het poetsen met een kurkdroge doek is….Fiat gaat niet failliet, maar ze moeten ook niet te lang meer dralen met die melkkoe. Nog één ferme streek door een verdere waarde-daling van de euro en Fiat kan zijn huidige rode cijfers verdrievoudigen, zodat de totale draagkracht van het concern wankelt. Een joint-venture met Chrysler (want dat is het feitelijk) levert totaal geen meerwaarde op (zie verkoopcijfers) en de aandacht voor het beauty-merk Alfa verslapt gaandeweg. Hopende op een dolle verkoop van een overpriced 4C ? Nah…teveel hoop, te weinig draagkracht. Helaas. Helaas. Helaas.
Zie de slag die de VAG groep nu óh zo slim doet met de Citigo, de Up! en de Mii….direkte concurrent voor de Aygo/107/C1..en dus marktaandeel van ++++. Fiat ? De 500 verkocht superieur, maar is tanende. De Evo is lelijker dan de Grande Punto. Abarth krijgt geen poot aan de grond in het echte Westen. Mito = verjaard = onverkoopbaar de laatste tijd. Giulietta draait nog heel goed….laatste strohalm.
Ik ga serieus zo een 4C overwegen. Fantastisch dingetje, ligt nu alleen nog aan de prijs. Geeft me ook mooi even de tijd om te ‘sparen’.
Die v6 in de 166 opvolger zal in 2014 wel plaatsmaken voor een turbo…
@Den: 4 cilinder turbo
Zo zie je maar weer.. dat de Powerpoint-waarheid meestal weinig met de werkelijkheid heeft te maken.. Ben groot fan van Alfa, maar hun line-up is al jaren een rommeltje!

Dat is een ding dat ze van d Duitsers (VW?) zouden kunnen leren..
Is dit geen oud nieuws? Stond toch allemaal al in de investors relations pdf van 14 september?

Deze link zou ab.nl toch wel 1x per week kunnen checken op nieuws in plaats van ‘nieuws’ van andere (trage) websites over te nemen?

http://www.fiatspa.com/it-IT/investor_relations/investors/presentazioni/Pages/presentazioni_2011.aspx
@elektricidad: thnx! Ik wist dat er een presentatie geweest was (hebben we ook over geschreven), maar die sheets had ik nog niet eerder gezien. Zat de eerste sheets daarvan pas enkele dagen geleden voor het eerst opduiken.
Nog twee jaar voordat er een nieuw model uitkomt? Ik begrijp echt niet waar ze mee bezig zijn daar in Italie. De modellen die genoemd worden zijn wel interessant. Maar een afwachten of er ook daadwerkelijk iets van terecht komt.
Beetje jammer dat die modellen over twee jaar pas beginnen te komen, daar koopt men nu niks voor….schieten zichzelf in de voet.
Men moet wel begrijpen wat de redenen hiervoor zijn. Door de fusie met Chrysler moet er nu geintegreerd worden. Dat kost veel tijd, toevallig gebeurt dat net op het moment dat Alfa modellen zou uitbrengen. Daarom zijn die nu uitgesteld. Daarnaast heeft Marchionne aangegeven dat ze liever nu hun zaakjes op orde krijgen nu de (Europese) automarkt het vrij slecht doet, dan wanneer de verkopen met dubbele percentages aantrekken, en daar moet ik hem gelijk in geven. Natuurlijk loopt Alfa en Fiat trouwens ook achter op VAG wat facelifts en updates van modellen betreft. Maar ik heb liever dat ze het nu in één keer goed doen dan overhaast modellen introduceren die het net niet zijn.
@raphael: Precies, wat is het nut van modellen hebben die in de showroom staan te verjaren omdat niemand ze koopt vanwegen een of andere crisis?
@Melvivio: Vind ik complete onzin. Als autofabrikant ben je afhankelijk van de verkoop en redelijk verkopen lijkt mij beter dan niets verkopen. Bovendien gaat het zo slecht nog niet als ik de cijfers van Audi, BMW enz. mag geloven.

Uit het oog is uit het hart en dat is nu het risico wat Alfa loopt.
@raphael: Is wel iets van. Eerst de cross-breading inschakelen, dan over een paar jaar met te hoge productiekosten zitten omdat er te veel verschillende/overlappende onderdelen zijn…
@Esprit_de_Flandre: Liever eerst… , dan…
@raphael: Hier ben ik het volledig mee eens. Het is een goede verklaring voor vertragingen en liever geen haast werk. Een belangrijk onderdeel is TCO, total cost of ownership, waar keihard aan gewerkt wordt. Zo wordt Alfa rijden weer betaalbaar. ;-)
“de ‘kleine’ SUV van Alfa Romeo … zal in de VS gebouwd worden (samen met de opvolger van de Jeep Compass/Patriot).”

Die kleine Jeep ging toch in Italië gebouwd worden, samen met een Fiat-versie?? Hoe zit het nu?
@Esprit_de_Flandre: de kleinste SUV = B-segment en daar komt een Jeep & Fiat versie van. Die zullen in Italie gebouwd worden.

Daarnaast komt er nog een C-segment Jeep (opvolger Compass/Patriot) en Alfa. Die zou eerst in Italie gebouwd worden, maar wordt uiteindelijk in de VS gebouwd.
@robbie: Ah. Mi Scusi…
Marchionne is een lapswans…een doorgeslagen yank die roemloos Fiat, Alfa verkwanselt..en een 3e rangs deal sluit met armetierige amerikaantjes en hun logo’s nu op Lancias plaken…treurig bestuursvoorzittertje.
@Megakix: een Canadees is geen Yank he ;)
@robbie: hahaha, ok…
@Megakix: Haha schattig
@Megakix: Alfa verkwanselt? Ik zie nieuwe, gewaagde plannen. Of het lukt is nog een andere zaak.

Fiat verkwanselt? Omwille van dat één (1) Dodge-modelletje dat een Fiat-badge kreeg?

Lancia’s met Chrysler-badge en omgekeerd? Beter dan uitsterven zeker? Sla dan gewoon deze generatie Lancia’s over, en koop er één als er weer echt nieuwe Lancia’s worden gemaakt. Of koop een Delta…
@Esprit_de_Flandre: Ach op dit soort reacties moet je niet eens serieus reageren, de beste jongen weet toch ook niet waar hij het over heeft.
@Esprit_de_Flandre: jep, alfa is verkwanseld, van de eigenheid en de merkwaarden blijft niet eens genoeg over om een geloofwaardig verhaal aan op te hangen. Om het met de woorden van car magazine te zeggen ; ‘these cars have no business being fwd’. Lancia is gewoonweg te pijnlijk om het over te hebben.
@heidekonijn: “krijgt volgens de (huidige) planning RWD en minimaal een V6 onder de motorkap.”

Zoals ik al zei, ik zie nieuwe, gewaagde plannen. En Lancia heeft eindelijk wat nieuwe modellen…
@Esprit_de_Flandre: heb je wel helemaal opgelet? Lancia heeft nu ook een v6 met rwd. Maar niemand zit daar op te wachten. Als ze dat met alfa flikken dan beloof ik je dat de liefhebbers die nog over zijn en masse afhaken. Maar gelukkig komen fga plannen zo goed als nooit uit wegens verregaande desinteresse van het management. Wist je dat marchionne zijn pensioendatum al heeft vastgezet en de wereld ingestuurd? Licht aan het einde van de tunnel!
@heidekonijn: dank je…wellicht dat @Raphael ook nog n’s een achtergrondcheck doet op bepaalde onderwerpen ;-)
Wel lekker optimistische cijfers voor 2011. Verkoop +30%, Brand Image sterk omhoog, reliability en satisfaction idem, …

@AB, houden jullie dit bij, om te vergelijken met de uiteindelijke cijfers? Ik ben benieuwd.

Aan de andere kant durven ze wel de hand in eigen boezem te steken (products misaligned for market, lack of focus on brand-DNA, lack of marketing consistency, poor social marketing, …).

Je zou haast gaan denken dat ze het heel serieus menen, en dat we in de toekomst fantastisch spectaculaire Alfa’s gaan zien, die ook nog eens bruikbaar, betrouwbaar en betaalbaar zijn, die perfect aan de man worden gebracht, enz…
@Esprit_de_Flandre: Als je naar de toekomstige line-up kijkt is het niet eens zo heel optimistisch. Ze gaan van 2 modellen naar 5+ dan realiseer je al vrij snel groei. De Giulia en de 166 moeten toch echt potten gaan breken voor Alfa anders worden beleggers echt ongeduldig. Het goede nieuws is dat Marchionne bijna altijd z’n targets haalt, in het geval van Chrysler loopt ie zelfs 2 jaar voor.
@raphael: 166 opvolger bedoel ik natuurlijk
@raphael: Ik vind vooral de cijfers voor 2011 optimistisch. De nieuwe modellen zijn er pas vanaf 2013. Dus met twee modellen moeten ze dit jaar een plus van 30% realiseren, en het ‘Brand’ ferm oppoetsen.

Nu ja, aangezien we al over halverwege 2011 zijn, en er even van uit gaande dat deze powerpoint recent is (en niet van eind vorig jaar), zullen ze waarschijnlijk al in de eerste drie kwartalen een + ca. 30% genoteerd hebben, en dan wordt dat wel realistisch natuurlijk…
@raphael: grinnik….’altijd z’n targets haalt..’, kerel, ik kan aan jou nog oude sokken voor Uggs verkopen :lol:
@Megakix: Ik zou me verbazen als jij uberhaupt weet wat targets zijn. Maargoed ik ken jou typjes wel, maf haar, peuk in de mond, denken dat je nog 20 jaar oud bent. Overal een mening over hebben, zelf nergens zijn. Sneu..
@raphael: ook al heb je gelijk over mijn persoon (peuk klopt en ik vind mijn haar ook maar zozo ;-)), lijkt het me toch raadzaam om tijdig ‘sssshhhh’ te doen en je mondje te snoeren dáár waar jouw kennisniveau schraalhans is. Ofwel, meng je in een discussie die je kunt bijbenen…of blader simpelweg verder en onthoud je van commentaar als het allemaal weer n’s te snel voor je gaat.
@raphael
Ok, het staat 1-1, meningen zijn geventileerd. Nu niet meer off-topic graag.
Tjsa er is helemaal niks uitgelekt hoor, dit is gewoon het plan voor Alfa. Dus de duitse dromers kunnen weer gaan liggen…blijven kopen die golfjes en polos, zijn tenslotte de allerbeste!
da,s wel een knap brokkie masterplan ..

weet iemand hoe dat zit met het huidige marktaandeel in Azie ??
want ik heb er nooit geen Fiat/Chrysler gezien ..

of zit er ook de agri meuk in bovenstaande grafiekjes ..
@lincoln: de Lambo-tractors zijn erin meegenomen, geheel in lijn met de dieprode-mineur-lijn die in spotkringen al de Marchionne-curve wordt genoemd :lol:
@lincoln: Die ‘agri-meuk’ is dit jaar gesplitst van Fiat SpA, wel blijven opletten he?
@heidekonijn

“Piech of lutz” petrolheads??? Als Deze manen achter VAG petrolheads zijn en geen boekhouders weet ik het niet meer. VAG en met name waar de eerste twee letters voorstaan zijn boekhouders auto’s zowel de berijders/leasers als de mensen er achter. Enkel de niche merken zijn enigszins creatieve maar de volume merken VW, Audi en Porsche zijn de school voorbeelden van ultieme saaiheid en qua ontwerp niet veel verder komend dan het maximaal uitmelken van 1 model ontwerpen en daar tig variaties op de verzinnen iets er afhalen, iets groter onder de deeg rol door etc. en dat doen ze al sinds Hitler er de scepter zwaaide. De 911 is een zoveelste evolutie van de gedeegrolde kefer. De TT van de nieuwe kever. De Audi 80 II is de basis Audi die met wat photoshop werk voor de zoveelste keer geretoucheerd is en daar van verkorte en verlengde versies zijn gemaakt.
Van Lupo tot uit die tijd A8 deelden zelfs de zelfde onderdelen voor een Lupo niet zo erg maar op een A8 de schakelaars en spiegels van een Lupo en dat verkopen tegen de hoofdprijs dan heb je wel erg laten beet nemen. Dat is nu wat minder erg maar toch…
Ja creatief zootje dat uiterst berekend met minimale kosten hun klanten met een lach een hele vette poot uitdraaien en zij die het kopen zich wanen in villa vol karige luxe die je pas krijgt na verdubbeling van de basis prijs maar niet beseven dat ze gewoon een tussen woning bezitten voorzien van een laagje chroom. Marketing en boekhouden dat kennen ze als de beste maar petrolheads nee!! Ga nu even fietsen.

Zonder boekhouders en hele, hele goede marketeers zou VAG niet zo groot zijn als het nu is.

Ja SM is een boekhouder maar die is meer Petrolhead dan heel alles opkopende (willen) en alles willen bepalen en beheersende VAG top. Nee voor mij geen VAG meer met dat stelletje arrogante management en dito NL importeur zonder enig vorm van een hart voor auto’s.

Verzin de volgende keer iemand die echt hart voor auto’s heeft zoals een wijlen Enzo Ferrari of Pagani en zo zijn er nog een paar te noemen.
@nokia: Ik vind het een beetje kort door de bocht maar ik snap je frustratie. Toch begrijp ik niet helemaal wat er mis is met het hebben van modellen die je merk defineren?
Porsche = 911. Waarom moet die zo nodig anders worden? Moderen & verfrissen is genoeg! Wil je een andere auto, koop een ander type.
@nokia: jij hebt gelijk, jij weet het niet meer.
Enzo is nu alweer 23 jaar dood en ondertussen heeft petrolhead en lid van een petrolhead aristocratie, di montezemolo, zijn plaats ingenomen. De man die uit protest tegen de pllannen van marchionne uit de directe leiding van fga is gestapt.
Bob lutz heeft een ontwikkelingscircuitnaar hem vernoemd en piech is opgeklommen door -net als luca-een winnend raceteam te leiden. Dat zijn geen boekhouders.

De eerste twee letters van vag staan trouwens voor ‘volkswagen’ en ‘aktien’. Ik vind vw’s zwaar overrated, jij vind het allemaal kevers. Kan allemaal wel zijn maar doe je ogen open en vergelijk waar de concerns staan. We zijn het er over eens dat dit niet komt door betere producten. Hoe komt het dan, twintig jaar toeval, of behoorlijk beleid?

In 1965 kon je de volgende vierzitters kopen; een bmw 1800 ti met 90 pk en trommeltjes,een kever met 50 pk entrommeltjes, of een giulia ti super met 112 pk en vier schijven. Ik heb het maar niet over tz’s en ssz’s. De sterkste alfa die ik vandaag kan kopen is de giulietta met 230 pk. Concurrentie voor amg? Audi rs? Mserie? Nirgendwo. En de laatste race die Alfa won, wanneer was die ook alweer? Schande! Schande! Dat doe je niet met een merk als Alfa.

Dat is er mis. Alfa is -niet toevallig- net als ferrari een merk van, voor en door decompetitie. En die win je niet met een f*cking mito. Of denk je dat die is bedacht door een pistonhead.
Krijg even een déjà vu hier….
Heb zulke charts met grootse plannen van Alfa al vaker voorbij zien komen. En hoeveel is daarvan terechtgekomen? 1 of 2 voertuigen misschien? Dit moet je dus met een hele grote korrel zout nemen….
@Rick-dos: Misschien even verder kijken dan je neus lang is? Is er sinds die plannen nog iets gebeurd? Hmm even denken.. Oja! Fiat heeft Chrysler overgenomen! Dat veranderd het een en ander nou eenmaal in de plannen.
@raphael: Dus wat je eigenlijk zegt is dat ze bij Fiat een bedrijfsvoering van lik-me-vestje hebben. Dan zijn we dat eens in ieder geval.

Om onze mening te onderbouwen hoef je maar naar Alfa te kijken. Bijna elk jaar komt er zo’n chart voorbij en er hoeft maar wat te gebeuren en het is weer van tafel.

Het ontbreken van toekomstvisie kun je het ook wel noemen….
@heidekonijn

VW’s zijn niet allen kevers Ik doelde daar op het sportmerk dat al jaren succes vol is met zijn wel wat eentonige ontwerp en daar geheel volgens VAG traditie ook nog eens een paar variaties op maken. Verder doelde ik wel op de Audi en VW eenheidsworst. Maar kennelijk willen de kopers dat anders zouden ze het er niet zo goed mee doen. Daarnaast hebben ze ook wat hobby merkjes waar de heren mee spelen en exotische creaties maken.

De laatste race dat ze meededen met een hoog bejaarde 156 is nog niet zolang geleden (2005). Met de 155 domineerde ze de DTM en met de 156 het ETCC en later dat het de WTCC werd in 2005 deden ze ook nog goed mee ondanks de hoge leeftijd van de 156. Autodelta heeft daarna nog tot 2007 mee gedaan met de 156. Maar vergeet niet dat concurrentie pas een deuntje mee kon fluiten na dat het Alfa team door reglementen ingeperkt werden zonder deze regels had er anders nooit een WTCC gekomen want dan was de rest allang afgehaakt omdat de rest niet bij het podium kon komen. Ze moesten daardoor gedwongen het gewicht verhogen en het vermogen inperken. Ja helaas zijn ze gestopt omdat FGA bijna bankroet was en daarom bijna van GM was.
Ja het is tijd om weer terug te keren.

Ik weet wel waar de concerns staan FGA is een relatief kleine speler met weinig pegels om alles wat men graag zou willen snel te realiseren.

VAG is een grote auto bouwer waar veel geld zit en ondanks dat toch voor het merendeel saai spul maakt ondanks dat ze poen zat hebben om van Seat. Omdat niet lukt willen ze Alfa maar op kopen. VAG is de arrogantie ten top

Als je de geschiedenis bekijkt is het toch noemenswaardig hoe een Alfa geteisterd door politiek en vakbond geneuzel zo klein als ze zijn prestaties van voormaat weten te leveren.

Ja er is geen Giulietta met een over dosis aan power. Ja van mij mag dit 300pk blokje ook eerder komen en ja ook een V6 biturbo of een kleine V8 biturbo. Maar dat zijn prestige projecten waar ze niet voldoende van kunnen verkopen vandaag de dag. Maar vermogen alleen zegt niks. Ik heb met een 280PK (chip)sterk A4 s-line gereden en toch moet deze het op een bochtig parcours afleggen tegen een 8kleps JTDm die na chippen 120PK minder heeft. Voorsprong door techniek durven ze dat bij audi te noemen. Dat audi het goed doet in de racerij komt niet bij VW of Audi weg maar is techniek en vooral kennis die ze lenen van Lamborgini. De enige potente audi die wat kan is een Lamborgini met 4 ringen op zijn neus. En VW is inderdaad overgewaardeerd.

Maarja het heeft niet veel nut om daar dieper op in te gaan.

Botem line Alfa verdient beter en met de plannen die er zijn is er licht aan het einde van de tunnel het is alleen wel jammer dat ze tussentijds de tunnel verlengen maar het ontbreekt ze stom weg aan een overschot aan euro’s.
@nokia: bespaar je de moeite me de geschiedenis van alfa uit de doeken te doen, die ken ik echt wel.

Vraag je nu eens af ; WAAROM heeft vag bakken met poen? OMDAT ze aan competitie doen, OMDAT ze pk monsters bouwen. Denk je dat er ook maar een normale mens ter wereld een auto koopt omdat de stuurverstelling snor zit? Ken je veel mensen die posters van autos in de garage of boven bed hebben hangen omdat de deurnaad maar een paar mm dun is? Nope. Autos spreken aan omdat ze mooi, krachtig en succesvol zijn. En welk merk was het mooist, meest succesvolst en krachtigst? Alfa, that’s who.

Als Piech het zo wil verknoeien als Marchionne kan dat als volgt ; veyron afschaffen, alle competitie stopzetten, plannen om de helft van de productie te verhuizen buiten europa, de line-up van bugatti beperkentot een gerebadgede polo en golf, en dan een powerpoint de wereld insturen over hoeveel facebook fans hij heeft en dat er eenbugatti diesel suv aankomt. Gestoord? Precies wat fga nu aan het doen is.
@heidekonijn: VAG verdient veel geld omdat ze voor een relatieve goede prijs echt goede wagens op de markt brengen… die PK-monsters nemen maar een klein deel van de verkoop voor zich omdat die haast niet verkocht worden. Voor een Audi R8 gaan er misschien 100 Audi A1’s over de toonbank…Bedrijven zoals Lamborghini moeten het hebben van hun merchandising, niet van hun wagens.
Ik heb Alfa Romeo inmiddels gedag gezegd. M’n mooie GT, had zoveel problemen, dat ‘ie nu weg is. De rest van het huidige Alfa gamma zijn slechts Fiat Punto’s met een ander jasje. De nieuwe modellen die ze aankondigen zullen vast wel gerebadgde auto’s uit de Chrysler stal zijn.

Alfa is helaas niks anders meer dan een jasje. Terwijl juist zo’n sportief merk, de “technology ambassador” zou moeten zijn voor de gehele groep.
De tijden dat je met een Alfa rondjes om andere wagens heen kon rijden omdat remmen en wegligging gewoon beter waren, zijn voorbij.
Dat was de reden om Alfa te rijden, zoals je een Lancia kocht voor de chique en de techniek
Beiden zijn slachtoffer geworden van de wet van de remmende voorsprong, iedere Passat, 508, Mondeo doet hetzelfde.
Wat dat aangaat zijn ze bij BMW al jaren de meest clevere:
ze weten de mythe in stand te houden, ondanks het feit dat BMW ook is gedegradeerd tot een lease bak, maar met aura.
En daar had Alfa naast horen te staan.
Probeer het merk nu maar eens te her-positioneren.
1. Terug in de racerij
2. Weer iets opwindends op wielen maken
3. Het slimmer in de markt zetten van grote technische vernieuwingen, zoals destijds hun JTD motoren.
Dat was toen een kans.
Maar helaas.
@desjonnies: 1. Terug in de racerij
> Mee eens, zo snel mogelijk weer de competitie aangaan!

2. Weer iets opwindends op wielen maken
> De 4C is spannend, de nieuwe Spider nog leuker want een cabrio, een echte coupé zou prachtig zijn en het zit naast de standaard sedan en sportwagon modellen gewoon in de pijplijn. Geduld, het komt er allemaal aan!

3. Het slimmer in de markt zetten van grote technische vernieuwingen
> Wat denk je van MultiAir techniek? Besparen is het nieuwe toverwoord.

In 2010 had FGA met de Fiat 1.4 L MultiAir Turbo in de Alfa Romeo MiTo/Giulietta een winnaar. http://en.wikipedia.org/wiki/International_Engine_of_the_Year
In 2011 hadden Fiat en Ferrari 6 prijzen in diverse categorieën. Ik voorspel dat met 2012 of 2013 er weer Alfa Romeo motoren prijzen gaan winnen. Er wordt vol geïnvesteerd in nieuwe motoren en techniek, zoals de TCT.
@desjonnies
Ja de Mito is niet het beste en meest alfa ook de 159 niet maar de 159 is als het gaat om het totaal plaatje de beste in zijn klasse beter dan de 3 serie die op plaats 2 komt en op drie de gedeelde plek voor de mondeo en E klasse. Een passat komt daar niet bij in de buurt. En dat uit monde van the Germans http://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek Ja de 159 is zwaar maar niet zwaarder dan de competitie. En de benzine motoren zijn ook niet des alfa maar ze presteren behoorlijk beter dan hun donor. De 1750 is niks mes mee een herlijk levendige motor ne het is geen Busso maar evengoed een mooi stukje techniek. Ook de Giulietta kan de competitie qua techniek wegligging etc. meer dan aan in het C segment.

@heidekonijn

VW en Audi verkopen vooral veel instappertjes. De vermogende jongens verkopen wel maar zijn niet de omzet generatoren. VAG is gewoon erg sterk in marketing en daarom verkopen ze goed niet omdat het supper wagens zijn maar dat gelooft men wel door de marketeers en van die Petjes rijders in hun oude GTI’s moet VAG het ook niet hebben.

Ik ken niemand met VW of Audi posters aan de muur wel met Italiaanse Auto’s en BMW’s. Ja vermogende auto’s zijn de ambassadeurs voor het merk helemaal mee eens. Maar Alfa was ook altijd erg sterk in krachtige kleine motoren.

Helaas kunnen we er niks aandoen. Als het aan mij lag kon je morgen een Giulia bestellen met een Brera/159 stijl neus. Keuze uit TCT op alle motoren hardware Q2 op alle modellen als je geen optie Q4 neemt. Ook een opvolger voor de 166 met rwd, de 4C zou met een ander neusje ook morgen te bestellen zijn. En naast de huidige 235PK 1750 zou er een biturbo komen en een 2.0L V6 en een 2.8L V8 beide met turbo en biturbo. Deze blokken kunnen dan ook in Massers en Ferrari’s (De F40 had ook maar een 2.9L V8)
@nokia:
De Alfa 159 die snaarstrak de koers volgt die de bestuurder
wil en een Peugeot die als een gek rond gaat tollen.
En Duitsers die zelf zeggen dat de Alfa 159 betere rijeigenschappen heeft dan hun eigen produkten.

Maar ondanks dat, velen willen de waarheid niet onder ogen zien.
Dus als ik de presenatie goed interpreteer dan was Alfa dood, is Alfa nu dood en blijft Alfa voorlopig nog wel even dood?

loopt verder…
@baasbas: Jaguar was ook bijna dood totdat de huidige xk modellen en de xf en sinds de komst van de huidige quatroporte gaat het ook niet echt slecht met Maserati. Het kan wel zolang ze niet teveel gaan overdesignen om te laten zien dat ze echt wel Italiaans zijn, maar nu echt doorzetten wat de fans willen; mooie achterwielaangedreven Alfa’s! (bij voorkeur transaxles)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).