Alfa Romeo TZ3 Stradale vanuit alle hoeken

Auteur: , 38 Reacties

Eén van carrosseriebouwer Zagato's paradepaartjes is de laatste tijd naar verschillende shows meegesleept om te worden tentoongesteld. Die rare combinatie van Italiaanse lijnen en een Amerikaans onderstel + krachtbron blijkt toch wel een echte eyecatcher te zijn.

De TZ3 Stradale is de productieversie van de TZ3 Corsa uit 2010. Hiervoor werden meerdere Vipers opgeofferd, want op dat onderstel is dit halfbloedje gebaseerd. Voor de aardigheid hebben ze de 8.4-liter V10 wel even laten zitten waardoor het vermogen boven de 600 pk uitkomt. De body is ontworpen door Zagato en opgetrokken uit koolstofvezel.

Het productieaantal staat nog steeds op maximaal negen stuks, maar wat de rijken der aardkloot per stuk voor de TZ3 Stradale kwijt zij is niet bekend. Hieronder de video’s!





38 reacties

hmm, lekker zeg.. nu gauw weer mijn eiwitten aanvullen
Toch blijf ik me verbazen dat ze 8.4L nodig hebben voor 600PK. Terwijl BMW bijv. 507PK uit een 5.0L V10 kan halen..
Verder tof ding nog steeds, alleen een nietszeggend filmpje ( 2e ). Accelereer even, of ga even flink revven.
@MLTB: Ik heb me hier niet in verdiept, maar zo aan die cijfers te zien heeft die 8.4 ltr veel meer koppel. en anders is het inderdaad hoogst verbazingwekkend:P
@MLTB: haha wat dacht je van een Dodge SRT10.. 8,3l v10 met 500 pk
@romenkorn: zelfde motor
@romenkorn: Een Bugatti Veyron SS heeft zelfs niet zo’n grote motorinhoud met zijn 8l..
@MLTB:
de tijd dat cilinderinhoud ook maar iets zei over het vermogen legt ver achter ons.
baap via Android app
@MLTB: dat 8,4 liter blok loopt veel rustiger dan 5.0 liter V10 uit de M5! laatstgenoemde haalt z’n pk’s uit een hoger toerental, terwijl het 8,4 liter blok dat bij een lager toerental doet!
@MLTB: Koppel zegt veel meer over hoe soepel een auto is, als dit bij een laag toerental beschikbaar is, zijn deze veel geschikter voor dagelijks gebruik (waar je veel minder schakelt), je hoeft geen 800pk te hebben om net zo soepel en snel te zijn.

Bovendien, beroemde quote:

“Horsepower sells cars, torque wins races”
integralechubasco
@MLTB: verbaast mij dat bmw ‘maar’ 500 pk uit een 5,0 v10 haalt terwijl de ferrari 570 pk uit een 4,5 v8 haalt…
@integralechubasco: Hebben al een aantal tuners aan de 458 gewerkt. Natuurlijk worden ze eerst even stock getest op een dyno. Resultaat is dat de 570pk iet wat overdreven is. 550pk is een realistischer getal. Nog steeds heel netjes daar niet van maar toch.
integralechubasco
@GOD: with all respect, in mijn ogen en oren suggestief dus onzin… de bmwblokken halen zekere allemaal veel meer dan 507 pk?
@integralechubasco:
Hier een uitdraai van een stock 458.
Run 1: 448.51whp
Run 2: 450,54whp

Ferrari beweert de 458 minder dan 20% aandrijfverliezen zou hebben. Als we 19% nemen, 450whp X 1.19 = 535hp.
Lijkt me heel sterk dat het zo weinig is.
Ferrari zal ook wel een beetje overdreven hebben qua aandrijving. Als je een meer gebruikelijke 22% neemt dan kom je op 550hp. 450whp X 1.22 – 549.
Om tot 570pk te komen zou de 458 27% verliezen op de aandrijving en dat heeft een 4WD nog niet eens.


http://www.dragtimes.com/blog/wp-content/gallery/ferrari-458-dyno/458stock.jpg
integralechubasco
@GOD: Het is 1 voorbeeld… het zegt niets over alle verkochte 458’s. Het zegt niets/alles over de bevooroordeeldheid van je bron. Bovendien spreken de prestaties van de auto voor zich. Laten we ook niet vergeten dat het uitgeroepen is tot engine of the year. Als het klopt dat Ferrari fraudeerd met motorvermogen dan zou het daar boven water zijn gekomen en zou het nooit zijn uitgeroepen. http://www.ukipme.com/engineoftheyear/winners_11/bestperf.html
Het is maar waar je in geloofd.
@GOD: Ik denk dat je een beetje verkeerd zit met je berekening. Als Ferrari spreek over 19% verlies, betekent dat dat je die 19% moet toepassen op de 570pk en niet op de 450pk. Dus doe je 570 * 0.81 = 461,7 pk, die niet zo heel ver van de 450 ligt. Het werkelijke verlies volgens de testbanken van die tuners is dus 100%-(450/570) = 100%-0.789 = 0.211 ofte 21.1%. Dat is slechts een kleine afwijking van de 19% en kan dus te wijten zijn aan te verschillen tussen de testbanken, luchtvochtigheid en wat weet ik nog allemaal.
@trigger565: Ik ben geen techneut op dit vlak dus kan er naast zitten maar deze gasten zeggen het zelfde “Also performed was a negative spin down test which showed a 22% drivetrain loss putting this 458 at about 550HP, while Ferrari claims 570 horsepower.”
Verder werd die run in een afgesloten ruimte gehouden met climate control.
Allemaal niets ten afzien van de 458 maar de meeste tuners zeggen het zelfde dat het vermogen van de 458 eerder 550 is dan 570.
@trigger565: Trouwens nu ik er over nadenk klopt wat jij zelf zegt niet helemaal want je weet niet of die 570 echt is of niet. Die 450whp is echt gemeten dus is mijn berekening eerder juist of ik ben gek aan het worden.
@GOD: Ik ben zelf verre van een techneut, ik begrijp wat je bedoelt, maar:
Ferrari claimt zelf 570CV op haar website. Als ze spreken over 19% aandrijvingsverlies wil dit zeggen dat de whp 0.81*570=461whp moet bedragen. Dat is gewoon wiskunde. De 22% aandrijvingsverlies zou de whp terugbrengen naar 444whp, wat dus wat overeenkomt met de testresultaten. Nou goed, de enige manier waarop het het te weten zullen komen is door de motor aan een dyno te leggen die het vermogen op de krukas ipv op de wielen meet.
integralechubasco
@GOD:
was dat een betrouwbare rollenbank? wat was er gemeten? Wat is bij de verliezen als maatstaf genomen? is er rekening gehouden met het verschil tussen BHP (562 BHP) en PS(570ps)?
Er zijn nogal wat variabelen, lijkt mij dat het niet eenvoudig is om tot een eenduidige conclusie te komen.
Nope vind ik niks
Auto lijkt op een prototype uit de jaren 80, achterkant ziet er wel leuk uit op zich.
@romenkorn, jep inderdaad. Zelfde blok ook volgens mij zoals mmax zegt.

Maar dat dus, ok, koppel heb je inderdaad wel meer met zo’n motor ( wat wil je met zo’n inhoud ). Maar ik hou liever van geavanceerde snufjes op en aan de motor om een bepaald vermogen te behalen.
Om eerlijk te zijn vind ik dit blok ook niet passen bij deze Italiaanse creatie.
@MLTB: Een blok als de V10 van de M5 haalt zijn vermogen uit het hoge toerental, de Viper loopt tot 6500 toeren, tegenover 8500 rpm van de M5. Ik denk dat de motor in de Viper veel potentieel heeft, ook qua pk’s..
@jzaero: http://www.youtube.com/watch?v=ZsqvXuohkvo

Deze heeft 1500pk op medium turbo power. En is Daily driver.
Auto’s als Alfa Romeo spelen vooral in op de emotie. De gedachte dat er een ordinaire Amerikaan onder die mooi gevormde Italiaanse carrosserie ligt, is voor mij een slecht huwelijk. Die twee gaan gewoon niet samen.
@jacobsen:
eindelijk, toch eens iemand dat dit afkeurt :p
ik vind dit erover gaan, zelfs het interieur is lelijke amerikaanse kwaliteit
Dit is de combo wat ik altijd al op gewacht heb: prachtig elegant Italiaans design, met onverwoestbare amerikaanse techniek. Als ze nu het interieur door Aston Martin Lagonda Ltd. laten doen kan die auto helemaal niet meer stuk :mrgreen:
Ondanks dat er een amerikaan als basis is gebruikt is dit wel een hele lekker wagen.
Vind de vormgeving werkelijk geweldig en wordt hier heel hebberig van.
Werkelijk waar, een half afgesneden raampje in de deur, ruitenwissers die op de voorruit liggen, veel zwart (cheap) kunststof, jaren 90 design wielen, alfa logo los op de kap, goedkoop stuurtje, seat leon achtige plastic middenconsole, een sleutel om de auto te starten… Hallo 1993 heeft gebeld, ze willen hun concept car terug!

Wat een aanfluiting, en wat intens lelijk dit!
@911GT2: Wat jij zegt…

Maar het is nog veel erger: het interieur is 1 op 1 Viper!!

Aanfluiting²

Doe mij maar gewoon een Viper dan :)
Hele mooie bak, alleen vind de wielen niet echt mooi en hij had iets Italiaanser gemogen maarja. Voorderest top!
Nog altijd even lelijk.
Ik zeg heel veel maat matzwart heel veel 1 extra
BBurago model van maken, op de plank zetten en nooit meer naar omkijken. Bah..
Hoe verpest ik 2 merken in 1 klap. Vipers waren cool, en alfa’s emotie.
Dat kan niet samen.

Alfa doe ons dit niet aan. (tip: schiet eens op met de 4c en ga weer eens GTA’s bouwen)
Oja en trek die 3.2 V6 weer eens van de plank, waar je net de alfa viper tz3 rt-10 dinges hebt neer gezet.. Toppie
Lijkt net alsof ze een stuk van de achterkant hebben afgehakt.. nèh ik vind hem niet mooi..
Een prachtige auto, maar wat een sneu interieur. Niets Italiaans fijn design, gewoon plomp Amerikaans gedoe :/
integralechubasco
@GOD: was dat een betrouwbare rollenbank? wat was er gemeten? Wat is bij de verliezen als maatstaf genomen? is er rekening gehouden met het verschil tussen BHP (562 BHP) en PS(570ps)?

Er zijn nogal wat variabelen, lijkt mij dat het niet eenvoudig is om tot een eenduidige conclusie te komen.
Wow, het is nog steeds een hele mooie wagen! Een van de mooiste die er is! Waarom produceren ze deze niet in serie?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).