Gespot: Kleuren (welkom herfst)

Auteur: , 52 Reacties

Het is herfst, de loofbomen verliezen hun bladeren, de straten worden bedekt met bladeren in de meest uiteenlopende kleuren, en de associatie die ik leg is… Auto’s. Welkom bij een verse wodaspoda over auto’s in vrolijke, gekke, mooie, en braakwekkende kleuren.

Abarth 695 Tributo Ferrari

Het idee om een kleine auto te voorzien van een grote motor is al decennia oud. Ik doel niet eens op het concept van de Hot Hatch, maar naar de Abarths uit de jaren ’60. Deze waren gebaseerd op de kleine Fiat 600 van slechts 3,29 meter lang. Een motor van rond de 100 pk maakte het tot een erg snelle auto.

Tegenwoordig zijn auto’s geen 3,29 meter lang en wegen auto’s geen 583 kilogram, dus het zou enigszins optimistisch zijn om een hedendaagse auto met 100 pk nog voor snel uit te maken. De Abarth 695 Tributo Ferrari krijgt 20 pk méér dan de Esseesse, wat resulteert in een totaal van 180 pk. Schijven van Brembo worden bijgeleverd omdat bijtijds remmen minstens net zo belangrijk is voor een mooie rondetijd. Deze speciale versie wordt geleverd in vier kleuren, namelijk Rosso Corsa (1.119 exemplaren), Giallo Modena (299 exemplaren), Grigio Titanio (99 exemplaren) en Blu Abu Dhabi (99 exemplaren).

Abarth 695 Tributo Ferrari - Foto: Jim Appelmelk

Abarth 695 Tributo Ferrari - Foto: Jim Appelmelk

Abarth 695 Tributo Ferrari - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental GT, Supersports, Supersports Convertible, Flying Spur

Omdat de Bentley Continental reeks zèlfs na toevoeging van talloze versies en tuningspakketten toch wel een beetje gaat vervelen, haal ik het plezier voornamelijk uit exemplaren met gekke kleuren. Op de bovenste foto is een leuke combo te zien, waarvan de achterste auto, een Audi RS2, wellicht de meest interessante is. Het meest opvallend is de two-tone Continental Flying Spur uit Katar, gespoten in een mooie combinatie van maroon met een soort koper. De nadrukkelijke aanwezigheid van de Continental Supersports zorgde ervoor dat er óók genoeg exemplaren in opvallende kleuren waren, zoals het blauwe en het knalrode exemplaar. Ondanks, of juist dankzij de saaiheid is het lichte zilvergrijs metallic óók een opvallend zeldzame kleur.

Bentley Continental Flying Spur - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental Flying Spur - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental Flying Spur - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental GT - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental GT - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental GT - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental GT Supersports - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental GT Supersports - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental GT Supersports - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental GT Supersports - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Mulsanne

Een aantal dagen geleden kon je zien hoe de eerste in Nederland geleverde Mulsanne eruit zag. Is het een verrassing dat het een jaar heeft geduurd voor het allereerste exemplaar met Nederlands kenteken het asfalt zag? Wat mij betreft niet, want ik vind hem afschuwelijk, en heb dus zo snel mogelijk besloten me van de auto te distantiëren wat betreft fotografie. Tenzij… In Londen is men niet helemaal gek, want er zijn genoeg van deze vierwielers me aantrekkelijke, opmerkelijke, en kinky kleurstellingen. Maroon doet het bij mij altijd goed, een Saudi heeft gekozen voor lichtblauw metallic. Een enkel exemplaar was crème met een knalrood interieur. Het is erg gedurfd, dus je zult het niet vaak tegenkomen.

Bentley Mulsanne - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Mulsanne - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Mulsanne - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Mulsanne - Foto: Jim Appelmelk

Bugatti Veyron 16.4

Het is inmiddels drie jaar geleden dat er voor The Dorchester een rood met zwarte Veyron stond met de voor mij cryptische term “Khalifa” op het kenteken. Is dat de plaats waar de auto vandaan komt? Later bleek het te slaan op de Emir van Katar. Het rijden in een auto die compleet over-the-top is ziet men daar blijkbaar totaal niet als gezichtsverlies, ik zou het als gezaghebber iets subtieler aanpakken. Daar gaat men echter nog een stap verder, want afgelopen jaar was te zien dat de auto een hippe wrap had gekregen. Anderzijds is dat een heel bewuste manier van omgaan met geld, want meneer had óók kunnen kiezen voor een compleet nieuw exemplaar. Voorlopig is de Veyron toch nog niet uitverkocht.

Bugatti Veyron 16-4 - Foto: Jim Appelmelk

Bugatti Veyron 16-4 - Foto: Jim Appelmelk

Bugatti Veyron 16-4 - Foto: Jim Appelmelk

Lotus Elise 111S

Wie de kleur zou moeten raden zou niet ver mis gokken. Candy Red is het eerste dat in je op komt, Lotus noemt de kleur Canyon Red. Waar de Elise er eigenlijk in elke denkbare kleur leuk uit ziet, is dit stijlvolle rood mooi om mee te beginnen. De Elise 111S was het instapmodel waar de Rover K motor voor het laatst in te vinden was, want in 2005 ging de motor definitief uit het programma aangezien Toyota een prachtige VVT-i motor had klaarliggen. Bovendien voldeed de motor niet aan de Amerikaanse emissie-eisen, die blijkbaar niet zijn afgestemd op primitieve V8 motoren. De Rover K motor moest vervangen worden aangezien Lotus in de States wilde gaan verkopen. Later zou de Elise 111S gewoon Elise S gaan heten, herkenbaar aan een subtiel gewijzigd uiterlijk.

Lotus Elise 111S - Foto: Jim Appelmelk

Lotus Elise 111S - Foto: Jim Appelmelk

Lotus Elise 111S - Foto: Jim Appelmelk

Lotus Elise 111S - Foto: Jim Appelmelk

Maserati Grancabrio

De auto-industrie lijkt een tijd door te maken waarin het taboe is om een auto een originele naam te geven, dan wel waarin het gunstig is om een auto gewoon maar “ Granturismo” of “GT” te noemen. Om een auto als “Grancabrio” in de folders te zetten moet je echter wel heel diep zinken, want geen enkel merk durft de verkorte term überhaupt in hun catalogus te noemen. Maserati had nog kunnen kiezen voor de term “Granspyder”, maar het mocht niet baten.
Wel is de auto ondanks de stoffen kap mooi gebleven. Helaas is deze wel in het conservatieve zwart uitgevoerd, maar aan mooie lak is wel gedacht, want aubergine wordt maar zelden gekozen. Knalrood komt ook nog wel voor, in België rijdt zelfs een exemplaar in biggetjesroze rond.

Maserati GranCabrio - Foto: Jim Appelmelk

Maserati GranCabrio - Foto: Jim Appelmelk

Maserati GranCabrio - Foto: Jim Appelmelk

Maserati GranCabrio - Foto: Jim Appelmelk

Maserati GranCabrio - Foto: Jim Appelmelk

Maybach 57S

Iemand die niet in een auto met een saaie kleur wilt rijden heeft eigenlijk véél meer keuze dan iemand die dat wel wil. In haast elke optielijst staan talloze afwijkende, opvallende kleuren. Dan is er ook nog een vage grens tussen mooi en lelijk, iets dat óók nog afhangt van de context. De auto zelf dus. Waar de bovenstaande Bentley Continental Flying Spur nog enigszins te behappen is, is wit met oranje een wel heel erg “enthousiaste” combinatie op de logge Maybach 57S. Daarnaast hebben de wielen een net iets te hoog Bronx-gehalte, hoewel het spannender oogt dan wat er normaal onder de 57 ligt. Het is al duidelijk, sommige mensen weten uit gekkigheid niet hoe ze iets origineels moeten kiezen…

Maybach 57S Two Tone - Foto: Jim Appelmelk

Maybach 57S Two Tone - Foto: Jim Appelmelk

Maybach 57S Two Tone - Foto: Jim Appelmelk

Nissan Figaro

Een grote luxe slee in felle kleuren gaat al gauw te ver, maar een kleine auto kan elke kleur hebben. Is dat krom of juist erg logisch? De status van een auto is bepalend, een zakelijke auto vraagt er méér om serieus te worden genomen dan een klein opdondertje. De Nissan Figaro is een auto met een hoge aaibaarheidsfactor, en dat is wat mij betreft meteen de reden dat opvallende kleuren goed bij de auto passen. Veel Figaro’s zijn gespoten in pastel kleuren, dit knalgroene exemplaar is daar een uitzondering op. Wat overigens óók leuk is aan de Figaro is het feit dat de spiegels en het dak zijn uitgevoerd in wit. Afgezien van een witte Figaro zijn ze standaard two-tone, iets dat typisch jaren ’70 is, maar dat in de afgelopen jaren weer terug is gekomen op veel auto’s. Het onderstreept hoe retro deze auto is, die in 1991 in een oplage van 20.000 exemplaren werd gebouwd.

Nissan Figaro - Foto: Jim Appelmelk

Nissan Figaro - Foto: Jim Appelmelk

Nissan Figaro - Foto: Jim Appelmelk

Plymouth Prowler

Bij sommige auto’s vraag ik me niet eens meer af of ik deze mooi, dan wel lelijk vind. De eerste emotie die in mij opkomt is: “what-the-f”. Eigenlijk is dit óók een soort retro-auto, want de surrealistische vormen van de auto verwijzen naar de hotrods die men veelal op basis van Amerikaanse jaren dertigers bouwde. Dit is een leuke manier om een auto “uniek” te maken, hoewel Chrysler hetzelfde concept volgde voor de PT Cruizer. Hoewel dat geen boulevard-cruizer was, maar eerder een MPV, is het verschil niet groot. Concurrentie had de PT Cruizer dus ook niet, maar daar had de markt ook geen behoefte aan. Na 11.702 exemplaren waren de klanten op. Je kunt van het uiterlijk vinden wat je wilt, niemand bij Chrysler heeft ooit gezegd dat het überhaupt op een mooie auto moest lijken. Laat staan dat het er een moest worden.

Plymouth Prowler - Foto: Jim Appelmelk

Plymouth Prowler - Foto: Jim Appelmelk

Plymouth Prowler - Foto: Jim Appelmelk



52 reacties

Wauww die blauwe bentley ss is echt vet vind ik!
@Daniel073: mee eens!!
@Daniel073: absoluut! hele mooie kleur.
@Daniel073: helemaal mee eens.
http://www.madtomatoe.com/wp-content/uploads/2011/03/Facebook-Like-Button-big.jpg
Mooie foto’s. Hier kan ik altijd van genieten. Die Grancabrio is wel erg lekker heur.
Toffe foto’s! Die Conti in felblauw is wel heel cool. Two-tone Flying Spur ook niet verkeerd..

En zo’n grote luxe Bentley in mooi créme kleur is ook zeer statig.

Paarse Veyron, mooi dieprood op die Elise, Maser cabrio is dat donkerrood.

Zeer fraai allemaal! En wat een grappig karretje, die Figaro. Kende ik helemaal niet.
Die RS2 had eigelijk een aparte spot verdient!! :?
@Jesper: Eens, zou ik m’n M5 nog wel voor ruilen. (samen met de oer Quattro de enige Audi’s waar ik dat over zeg)
In het Laser Blue ziet een Lotus er nog mooier uit dan dit,zeker niet lelijke, rood!
mwah niet echt vernieuwend of enige informatie waarde
Die Figaro is opnieuw gespoten want standaard zijn ze maar geleverd in 4 pastelkleuren. Volgens mij iets met de symboliek van de seizoenen.
Die onderste doet me denken aan de retegave Ford Indigo!
http://1.bp.blogspot.com/-h6Nsy7snySQ/TfZ1tW5duqI/AAAAAAAABWQ/ChK9MYz-Tgk/s1600/Ford+Indigo+Concept+Picture+and+Wallpaper+5.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_hVDC9wHX8VE/TCAfDOWqvGI/AAAAAAAAAmk/gH_avLolnwo/s1600/cars.jpg
@xilver: geweldig ding :D Need for Speed II :D
@fant: +1 voor de NFS II referentie!
@xilver: oh de eeuwige herinnering aan nfs 2 wat was die auto gaaf zeg. vind nog steeds dat ie in productie moet gaan.
@xilver: daar moest ik ook direct aan denken. Zou iemand dat ding ooit hebben proberen na te maken met een lekker blokje erin en goede handling? Weet alleen dat ford 1 werkend exemplaar heeft gemaakt en zelf gehouden heeft
@censored: Die Ford is uit ’96, de Prowler kwam in 1997, door een heel ander concern. Heeft niets met elkaar te maken… Daarbij vind ik de gelijkenis ook tegenvallen…
@Citrofiel: uhm ja, doet denken wil niet zeggen dat ik iets vergelijk. Moest er gewoon aan denken en dacht… hmm zou leuk zijn als ze die indigo een keer in productie hadden genomen en vroeg me daarbij af of er replica’s bekent zijn.
Ik vind die Maybach 57s Bronx edition best wel mooi.
Vind wel dat die rode 2tone Bentley uit Katar een aparte velg kleur combinatie heeft :D

top 3 kleuren:
3. 500 abarth met scuderia striping
2. RS2
1. Bentley conti GT licht blauw met zwarte velgen

PS: VVT-i schop in de kont bij hoge toeren ???
VVT-i zorgt over het algemeen over koppel in low mid toeren
VVTL-i zorgt voro de schop in de kont bij hoge toeren (wat de 111S niet heeft)
@Bart_V:

hahaha het is de vvtl-i iNderdaad.
Bij autoblog weten ze niet zoveel over jappaners.
@besaram: precies
nog een keer voro degene die niet weten wat VVTL-i is

VVT-i zorgt voor variabele nokkenas timing waar veel koppel mee gewonnen wordt (Variable Valve Time with Intelegence)
de L is hetzelfde principe als V-tec van Honda (Lift)
@Bart_V @besaram: Dat is ook wel vrij specifieke informatie, dus dat zullen we appeltje niet te veel aanrekenen. Hij is in de eerste plaats een spotter en geen journo die de hele dag met pb’s wordt bestookt.

Vergissen is menselijk :) Heb het even aangepast.
@sir_smokalot: ik zit ook helemaal in de Toyota wereld dus weet er wel wat meer vanaf dan de die hard auto kenners
maar zo leert iedereen er wat van ;)
Achter die plymounth(?) staat ook nog een witte rolls op zwarte wielen, bah, hoe kan je zoeits doen onder je rollers..
Bordeaux rooie auto’s doen het altijd goed bij mij. Heel veel auto’s worden er vele malen mooier van.
Appeltje blijft m’n held op woensdagnamiddag!
Lol. Die maybach!!! Zeker van een circus directeur
Teneerste bedankt appeltje ;)

Over een ding ben ik eruit. Een Mulsanne moet je niet nemen in het wit, grijs. Dat bordeaux rood staat de Mulsanne weer goed. Zo komt de Mulsanne tot zijn recht

De witte Rolls Royce Ghost is ook een hele mooie wagen.
http://static.autoblog.nl/images/wp2011/gespot/herfst/bentley_continental-gt-supersports_01.jpg

Dit kleurtje is wel erg lekker op de Supersports :D
@Northwestern: Juist die kleur vind ik overigens ook goed staan op de Mulsanne met de RS velgen van Audi.
@agera: http://www.autogespot.com/files/autogespot/files/22_05_2011/1214748364822052011161958_1.jpg

Deze?
@Northwestern: Juist deze :) in deze samenstelling qua kleur en velgen vind ik de Mulsanne niet meer saai. Bordeau rood staat de Mulsanne overigens ook heel goed.
@agera: Dat ben ik helemaal met je eens! Zo in het blauw wordt het sportieve een beetje benadrukt, en bij het bordeaux rode juist weer de luxe.
@agera:

Die chrome neus doet het ‘m ook volgens mij…
Laatst nog een stukje opgereden met zo’n plymouth prowler! Zeldzame verschijning in Nederland, dus was zeker leuk. Leek niet eens heel veel sneller dan mijn MX-5, maar denk dat meneer zich gewoon inhield :P
Prachtige kleur die Bentley (gerepost door Northwestern) die zou ik zelf ook nog wel zo willen hebben, verder.. je moet er van houden, maar kleur op de weg is zeker goed!
De Prowler (is het een vroege Plymouth of een late Chrysler?) is een vet karretje en de V6 was eigenlijk best potent. Ik vind die Inca Gold Pearl kleur niet de mooiste, Purple Metallic staat hem imo mooier. Productie proces van de Prowler lijkt een beetje op die van een andere auto in deze lijst, de Elise.
Mijn personal favorite topic. Altijd supercool die auto’s in verschillende kleuren. Vind die beige Bentley niet echt vet beetje Duitse taxi kleur.
‘Hee een Maybach taxi’ dacht ik toen ik die taxi zag.. Wat een lelijke kleur, blijkt maar weer eens dat smaken (GELUKKIG!) verschillen.
@vwally: correctie: dacht toen ik die Maybach zag*
@vwally: correctie: dacht ik toen ik die Maybach zag*
Prachtig IYF Prowler .
Vind die Maybach kleurcombo juist een stuk geslaagder dan die Spur, die is echt huuuuuuuuuuuu. Crème Bentley is ook huuuu, dat model velgen doet de auto ook niet bepaald goed, i.t.t. die gebruikt zijn op die bruinrode.

Zo’n Abarthje is wel gaaf maar juist die twotone kleur die je hier kunt krijgen staat hem veel beter dan 1 groot effen vlak.
Die Prowler is nice!
Ghi, zie die Maybach dan !!!! :lol:

Moet zeggen, met de herfst in aantocht, is het kleurpallet minder groot dan verwacht…
Migado die Veyron (L)___(L)
Die 500 Ferrari is dikker dan al die Bentleys bij elkaar!
Grappig, heb net dezelfde Tributo Ferrari ongeveer 2 weken geleden gezien in Milaan.

Die Blauwe Supersport!!! Wauw. Ongelofelijk mooi!!
Bedankt voor de reacties! Altijd weer erg leuk om te weten

@Bart_V
Dat wist ik inderdaad nog niet, maar ik heb ook niet zo veel verstand van techniek. Wel vind ik het leuk om er wat over te horen, ik wist niet dat het verschil tussen VVT-i en VVTL-i zo groot was.
Ik heb gister een hele mooie nissan figaro gespot, volgens de eigelnaar de enige omgebouwde van rechts naar links sturende versie ter wereld. maar hoe werkt dat met foto’s insturen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).