Uitzwaaimodel voor de Mazda RX-8: Spirit R

Auteur: , 32 Reacties

De productie van de RX-8 komt binnenkort tot een einde en daarmee gaat een icoon uit de wankelmotor-geschiedenis ten onder. Maar niet voordat ze nog even wat extra internationale aandacht uit de vierdeurs coupé hebben geperst.

De zwanenzang voor Mazda’s sportieveling komt op de markt in de vorm van een RX-8 Spirit R. Zowel de versie met de handgeschakelde zesbak als de automaat met zes verzetten is binnenkort als dit uitzwaaimodel te verkrijgen in Japan. Andere landen staan voorlopig nog niet op de nominatie. Jammer.

Deze versie van de RX-8 heeft onder meer andere koplampen, mistlampen aan de voorzijde, remklauwen met een rood tintje en 19 inch lichtmetaaltjes in een goudkleur die ‘m best lekker staan. Over ‘lekker’ gesproken, bekijk even op je gemak die Recaro’s in het interieur. Ja, ook wij zouden wel de gehele dag in deze pr0nstoelen willen zitten. Dat zouden meer autofabrikanten moeten monteren. Aan het motorvermogen van de RX-8 wordt verder niets gewijzigd. Deze specs blijven dus van kracht.

Eind november komt de Spirit R (vernoemd naar de laatste RX-7’s) in een oplage van 1.000 stuks op de Japanse automarkt en is het definitief gedaan voor onze wankelvriend. Gelukkig komt er wel een opvolger. Ooit.



32 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
wat een pracht stoelen! lijken erg op die Ford gaat gebruiken in de komende Focus ST, maar hier zijn ze nog meer gevormd.
@ferrari: koop bijv een Audi met schaalstoelen en je hebt dezelfde,zijn gewoon standaard Recaro schaalstoelen.

Dacht dat de rx8 al uit productie was…dom,dom en nogmaals dom. Rx7 was in mijn ogen overigens een geslaagder model,rx8 heeft me nooit echt een speciaal gevoel gegeven maar toch jammer dat al het speciale op de weg verdwijnt voor eco-modellen.
@cocoloco: Toch even op inhaken, het zijn niet zomaar standaard Recaro’s. Ze lijken erg veel op de Cross Sportster series, maar als je goed vergelijkt zie je toch verschillen. Vooral in de wangen zijn nét even ander gemodelleerd. Voor de rest echt porno stoelen, je zou deze auto alleen al kopen om die stoelen.
@cocoloco: klopt ja, en als je vw stoeltjes bestelt krijg je ook dezelfde kuipjes.. niet erg speciaal vind ik. Overigens heeft een standaard rx8 ook mooie stoelen. maar dat is natuurlijk smaak.
@cocoloco: kun je nou wel zeggen, maar die van de VAG groep zien er toch echt anders uit. Ook erg mooi trouwens en zitten ook geweldig (ik ken ze) maar deze bij Mazda lijken mij hogere wangen te hebben.
@ferrari: inderdaad, niet dezelfde stoelen, maar het lijkt allemaal wel erg op elkaar. Opzich wel jammer.
Maar wat je zegt, de stoeltjes uit de VAG groep zijn erg goed, en zien er ook mooi uit.
@ferrari: Ford ha ha ha …. Tokkis… bakken…
ziet er goed uit, mooie afsluiter :)
neeee!! :(
Daar gaat de gaafste coupe ooit!
Mooi design. Mooie techniek onder de kap. Benieuwd naar zijn.opvolger
Brap brap braahhp..
Echt een mooie uitvoering zo, met die velgen en die Recaro stoelen. Japan houdt altijd the good stuff zelf, alhoewel je in het VK ook een Prodrive versie had volgens mij.
Als de blokken na een ton niet op waren, was het echt een fantastische wagen!
@Jochempie: heb je er ervaring mee dan dat ze naar een ton op zijn?
@pikes83: is vrij bekend toch dat die blokken veel minder lang mee gaan..
@dennisr: ja maar wie zegt dat dan zijn dat de mensen die hun wankel motor verkrachten door vol gas weg te rijden als het blok nog koud is.
@pikes83: ze gaan wel meer als een ton mee, maar volgens mij vraagt dat heel veel onderhoud, en een aantal dingen vervangen.. maar weet er het fijne ook niet van, weet alleen dat ze sowieso minder lang mee gaan..
@pikes83: Ik niet, maar de rest van de RX-8 rijders wel he…
@Jochempie: ja ik weet niet zie ze in duitsland heel veel rond rijden en lijkt me dat er wel een paar tussen zitten,die er meer als een ton op hebben zitten.
Andere koplampen en mistlampen? Ik dacht dat lichtunits vreselijk duur waren om te ontwikkelen, om die te maken voor een serie van 1000 lijkt me niet handig. Daarbij zie ik eigenlijk niet echt verschil met de gewone…
Gewoon de R3 versie (dus de allerlaatste serie). Voorzien van wat andere kleuren en alleen de mistlicht zijn extra. That’s it. Had alleen gehoopt dat de 231 pk werd opgeschroefd naar 250 … niet dus. Maar ja, da’s dan voor later.
Jammer, als hij enkel in Japan geleverd zal worden zal ie een topbegrenzer hebben. Tot max.180 km/u meen ik.
@willemseles: hoe idioot is da? als je naar een circuit of een ander land wil kan je niet harder?
Geweldige wagen, heb er bijna een half jaar van genoten!
Vind het nog steeds een mooie wagen.
Zeker in deze uitvoering!
ziet er vreselijk verouderd!
@KaCh1ng: uit?
@KaCh1ng: het getuigt wel van lef dat je dit als Audi-fan durft te beweren haha
Zozo ziet wel gaaf uit jammer dat het niet echt is vernieuwt
een “vierduers” is dan ook wel iets bijzonders ;-)

mist alleen wat koppel als je ’t mij vraagt…
Dit is echt het vetste model dat Mazda tot nu toe van de R8 heeft uitggebracht. Jammer dat ie wss niet naar NL komt.
in mijn ogen een waardig afscheids model al had er wel wat meer pk uitgeperst mogen worden 270 pk was mooi geweest.
@mellie: inderdaad, nog even maling aan die schijt-emissieregeltjes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).