Vauxhall Monaro VXR8 (6.2 V8) wint eco-race

Auteur: , 75 Reacties

Downsizen dus. Volstrekt onnodig als je rechtervoet zich maar weet te gedragen. Zo won onlangs opnieuw een reusachtige V8 een zuinigheids-race.

Waarom winnen deze anders zo bekritiseerde en op het eerste oog onzuinige motoren? De verklaring is simpel: zij kunnen hun beloftes wel waarmaken én meer. De atmosferische 442pk, 6.2 l V8 reed in de proef (Fleet World MPG Marathon) van 563 kilometer namelijk 53% zuiniger dan de fabrieksopgave. Waar de kleine muesli-auto’s moeten vechten om hun testresultaten waar te maken hebben de rustige, vermogende grote motoren er veel minder moeite mee.

Alles valt of staat natuurlijk met de chauffeur (en bijrijder). Achter het stuur van deze powersedan zat Top Gear online redacteur Chris Mooney met als bijrijder hypermile-expert Andrew Duerden. Zij hadden gemiddeld 8,8l/100km nodig om de Vauxhall Monaro VXR8 naar de eindstreep, 563km verderop, te rijden.

Bereken je dit verbruik heel simpel door dan zou ook een turbo- en inspiratieloos 2 liter blok 3 liter op 100km moeten verbruiken. Of op zijn minst zouden benzine motoren met maximaal 120pk prima moeten rijden met 4 liter op 100km. Helaas, zeker de turbo-lozen hebben vaak meer brandstof nodig. Dus schrijft heersend autoblog-onderzoek voor: meer vermogen is beter en grote motoren zijn lekker efficiënt.

Lang leve de luid gorgelende koppelrijke veelcilinders. Zij hebben de toekomst en zo rollen wij. Het nieuwe rijden wil schakelen bij 2500 toeren? Prima, ik wil minimaal 350Nm bij 2500 tpm. (via Carscoop)



75 reacties

NETJES! :D mooie wagen ook :)
@dennisr:

ik bestempel hem liever als “lelijk”
Nouja, ergens zit er wel wat in. Ik geloof dat Volvo binnenkort toch ook met een plug in hybrid komen met een dikke dieselmotor erin? dat schijnt zuiniger te zijn dan met een kleine verbrandingsmotor erbij. Mits je wel een zuinige rijstijl hebt natuurlijk;)
Heeft Vauxhall dan niet gewoon iets fout gedaan met de fabrieksopgave?
@Citrofiel: Haha, ja, zo zou je het ook kunnen doen…
Volgens mij heeft Alwood hier het cruciale punt gemist…. de Monaro won vanwege de grootste verbetering tov het normverbruik, niet vanwege het laagste verbruik in absolute cijfers. 8.8L/100km haalt mijn 1994 cabrio met het dak open ook nog wel. Een Prius doet die 563km met 20 liter en deze Monaro dus met zo’n 48liter. Inderdaad dat gaat de wereld helpen…NOT
@w0o0dy: Vind ik niet. Daarnaast haalt hij een ander cruciaal punt aan, dat de grotere motoren hun beloftes waar maken, en de kleintjes niet. Iets wat je de MilieuMaffia niet snel gaat horen toegeven…
@w0o0dy: Ik vind het duidelijk genoeg hoe Alwood het heeft opgeschreven. Je hoeft niet alles voor te kauwen voor de niet denkende lezertjes…
@Citrofiel: thanks! dat dus ;)
@Alwood: Overigens deden er in totaal 37 voertuigen mee aan deze MPG Marathon. In een andere klasse won een Soes Swift met 86.40mpg, 28,3 procent zuinigerderder dan opgegeven.

Omrekenen doe je zelf maar, en het wordt hoog tijd dat die imperial stijfkoppen eens naar the oatmeal luisteren: http://theoatmeal.com/comics/senior_year
@w0o0dy: kan je wel mijn tweede alinea gaan overtypen… je kan ook gewoon het artikel lezen.
@Alwood: Je haalt hier daarnaast ook een veel belangrijker punt aan. De driver is veel belangrijker dan de motor die in de auto ligt. Je kan nog wel een 1.0 liter benzine gaan kopen, maar deze is nog altijd niet veel zuiniger dan een 2.5 liter 6 cilinder als je deze full pushed. Aangezien ik weleens van flink pushen houd, heb ik eens een keer een geleende Picanto flink op zijn staartje getrapt. Dit resulteerde in een gemiddeld verbruik van 7l/100km.

Ter vergelijking, wanneer deze auto al 100% gaat voor opritten bijvoorbeeld, hoef ik in de 525i slechts 20-30% het gaspedaal in te drukken. Ik heb weleens ritten gemaakt in de BMW waar ik maar 1 op 13 heb gereden. Dat is niet eens zo heel veel slechter dan een mueslimotor. De soepelheid van een auto telt ook mee, deze bepaalt vooral hoe vaak jij je auto flink in zijn nek moet grijpen om mee te komen. Hoe minder vaak en soepeler je dit kan doen, hoe lager het verbruik zal zijn op dat soort momenten.

Natuurlijk zal een muesliblok veel zuiniger zijn in de stad en op lang termijn ook qua kosten minder zijn, maar soepelheid telt ook mee (en fun natuurlijk ook ;) ).
@jzaero: De 525i betreft overigens een E60 525i met 192pk 245Nm en een gemiddeld verbruik van 1:10.1km.
@jzaero:
Mijn 2,5 6 in lijn rijd ik op lange ritten door de bergen met 130 a 140 gemiddeld 1 op 14,5.
En dan ben heb ik het echt wel meer naar mijn zin dan mensen die 1 op 12 rijden met hun zogenaamd zuinige prius
@bohica: Precies. Het gaat mij erom dat ik ook af en toe fun heb, bij een Prius is fun ver te zoeken. Een verbruik van 1:14 is goed, moet wel zeggen dat die 6 in lijntjes ook wel gemaakt zijn voor soepel cruisen, daar zijn ze in eerste instantie voor bedoelt (op de autobahn natuurlijk). Leuke is dat je ook flink wat bochtige wegen mee kan pakken.
@jzaero: LOL, jij haalde 7l/100 km met die picanto. Netjes.

Picanto’s zijn de grootste farce die er zijn. Die dingen worden vooral gebruikt voor stadsritjes, en dus vaak koud. Ook moet je het gaspedaal aardig diep intrappen voordat je vooruit gaat. Combineer die twee dingen (en dit gaat op voor heel veel muesli-auto’s), en ze zit na 2 jaar op een gemiddeld verbruik van 7,9 liter per honderd kilometer. Dat haal ik in mijn Golf IV GTI nog, en dan heb ik een stuk meer lol. Daarnaast rijden in zo’n kreng als een picanto. Mijn goedness. Die pedalen haken en schokken en dat hele autootje doet dan mee. BAH.

Disengage rant mode
@Truttenschudder: Haha, klopt, ik moest (te) vaak het gas diep intrappen om maar enigszins beweging in te krijgen. Ook heel veel schakelen (niet soepel blok). Het was een nagelnieuwe Picanto met slechts 950km op de teller, alles moest nog inslijten, maar het bleef een traag ding vergeleken met de BMW 525i of zelfs de Starlet waar ik regelmatig in rijd. Theoretisch gezien zijn die muesliauto’s zuinig, maar in de praktijk waar je vaak krap er tussen moet, heb je veel minder aan zo’n zuinig blok. Ach, je past je rijstijl naar verloop van tijd wel aan, maar ik rijd toch liever iets soepelers.
@jzaero: True indeed. True indeed.

Starlet is trouwens een zwaar onderschatte auto. Wat een naaimachientje, dat 1.3 di 16v blok. Mjam.
@Truttenschudder: Heb er nog steeds dagelijks veel lol van, misschien zelfs meer fun dan in de BMW, wellicht niet in de bochten, maar rechtdoor bij sprintjes blijft het echt een pittig blokje! Handbak, bijna geen gewicht, lekker gasrespons en meestal sneller dan modernere auto’s. Alleen grip is een probleem haha ;)
@Alwood: Als je het goed had opgeschreven had ik je niet hoeven te verbeteren… Nergens maak je duidelijk dat er auto’s meededen die vele malen zuiniger de 563km aflegden, je probeert de indruk te wekken dat dit soort bindgedrinkers gaan rijden een oplossing zou zijn voor de problemen van overmatig alcoholgebruik. Pertinent niet waar dus. Het ding zuipt zelf als je extreem zuinig ermee probeert te rijden. Dat normen volgens officiele testmethoden onzin zijn is iets heel anders. Als je dat aan de kaak wil stellen aan de hand vn dit artikel heb je wel een sterke onderbouwing voor je verhaal. Nu dus niet, in feite is het kletskoek wat je probeert te slijten aan een dankbare kop-in-het-zand-doelgroep.
@w0o0dy: tuurlijk… Weer vol er tegenin… Zoals @Citrofiel la zegt: vooral geen schepje zout erbij nemen en enkel dezelfde eentonige saaie informatieverstrekking pakken. Top man!
@Alwood:

Woody heeft namelijk ook gelijk. De stelling die je geeft wordt niet onderbouwd met het artikel waar je aan refereert. In het artikel gaat het over het werkelijke gebruik tov het norm gebruik. Dit staat nergens in je artikel, althans niet duidelijk genoeg. Je geeft als conclusie dat downsizen onzin is, echter dit is niet de strekking van het gerefereerde artikel. Ben zelf een patrolhead dus ik deel je mening graag mbt downsizen maar onderbouw het wel met de juiste argumenten.

Al met al geen schande…ik vind het een leuk artikel maar wees ook kritisch (op jezelf).
@brinky: woody beweert eerst dat ik niet noem dat het zuiniger rijden tov opgegeven verbruik gemeten is, dat staat echter letterlijk in de tweede alinea.

Vervolgens bouwd hij het om naar een ‘ik breng de feiten en conclusies niet juist’. Dat is de strekking van het artikel ook helemaal niet en wordt gezien de overige reacties prima opgepakt.

Toch is het inmiddels vooral goed doodgeslagen vind je niet?
@Alwood: nee ik wijs erop dat de relatieve verbetering de enige reden van de overwinning is en dat je dat buiten beschouwing laat. Daarmee schiet je in feite je eigen punt af: normverbruik is bullshit als het gemeten wordt op de manier waarop het wordt gemeten.
@w0o0dy: dan begrijp je blijkbaar mijn schrijven niet want volgens mij is dat letterlijk wat ik hier op een wat meer melige toon neer (heb willen) zet(ten)…
@w0o0dy: misschien moet je niet alles te letterlijk en te serieus nemen..
@dennisr: maybe not maar ik heb niets met GeenStijl, Prive, Story, Telegraaf, AD of Wilders en andere “profeten”.
@w0o0dy: vertel mij eens.. waarom steeds die verwijzing naar GeenStijl ? heb je zelf liever dat ze saaie en 100% serieuze stukjes schrijven ? of tussendoor ook eens een sarcastisch/grappig/melig stukje ?
owja, en respect voor Wilders! :mrgreen:
@dennisr: nee, saai hoeft zeker niet en als ik er at tegen had dan kwam ik niet (al een jaar of 6/7? meen ik) dagelijks op Autoblog. Neemt niet weg dat ik te suggestief (omdat het echt niet klopt/niet waar is niet zo prettig vindt. Net als Robbie die “volume op 1q” titels plakt op “herfst briesjes in een glaswater”-artikeltjes, no thanx i’d rather pass on those.
@Alwood: Er is een verschil tussen zeggen dat een luid gorgelende V8 de toekomst heeft en de zoutloze waarheid.
@JanC: joh 0_0 en daar ben je helemaal zelf achter gekomen of moest de anwb kampioen een handje helpen?
@Alwood: Ben je nu trots op jezelf? Tik maar geen stukjes meer over van andere sites als je niet tegen kritiek kan.
@JanC: nou nou, volgens mij kan Alwood zelf wel leuke teksten verzinnen hoor..
@Alwood:
Ja sorry hoor. Leuk dat die V8 53% zuiniger is dan de fabrieksopgave.
Ik weet zeker dat hij nog steeds tien keer meer heeft verbruikt dan dan zuinigste auto in de test.

Downsizing werkt WEL.
Vind ik het leuk? Nee absoluut niet, maar het is wel de realiteit.

En je kunt wel doen alsof de Monaro nou zo zuinig is geweest, maar dat is hij niet. Hij is alleen relatief zuinig geweest.

Bijzonder triest artikel.

Daarnaast ben je gewoon kinderachtig zoals je hier op geuitte kritiek reageert Alwood. Toch jammer.
@TWJ: denk je nou werkelijk dat hij serieus vind dat downsizing geen nut heeft.. zou hij dat nou echt duidelijk willen maken met dit artikel ? valt me dan weer van je tegen..
@TWJ: Jij slaat compleet de plank mis. Punt van dit artikel is dat je ook zuinig met een V8 kan rijden, en dan is het bovengenoemde vebruik niet eens slecht. Hoe vaak zie je niet mongolen in hun Prius met 140-150 over de snelweg knallen. They make no fucking sense. Het gaat niet om je auto, het gaat om je rijstijl en als je het verknalt met je rijstijl dan is downsizing opeens slechts een marketingtool om mensen die muesliauto’s aan te smeren.
“Chris Mooney met als bijrijder hypermile-exper Andrew Duerden.”

Het is toch ‘Hypermile-experT’?
@theblackstig: okok, aangepast, thanks ;)
@Alwood: Is dat een broer van Tyler Du(e)rden?
@sir_smokalot: lol! Sowieso dat ‘ie dan niet laf heeft gereden met z’n 8.8/100 ;)
Een prius is nog steeds zuiniger,.
Maar dit maakt een VXR8 niet zuinig. Net zomin als het een Prius onzuinig maakt.

Het enige wat dit zegt is dat de eco-motortjes niet altijd 1 van hun belangrijkste verkoop-aspecten (zuinigheid) halen.

You’ve been lied to. Congratulations and join the club.
Die titel is zo misleidend als wat. Je fabrieksopgaven halen is niet hetzelfde als een Ecorace winnen.

Autoblog begint een beetje als geenstijl of de telegraaf te worden. Geen nuance, alleen schrijven wat men wil horen en anti verandering.
@raphael: Als je je in de materie zou verdiepen, had je geweten dat het hier om de jaarlijkse MPG Marathon van Fleet World magazine ging. Hoe is dat geen eco-race?

Iets roepen is makkelijk, je feiten checken vergt iets meer tijd, maar is wel beter als je wilt staven wat je roept.
@sir_smokalot: Haha, verdiepen, feiten checken. Dat zijn grote woorden jongen, voel je je al journalist? Hou dat erin! Je weet namelijk exact wat ik bedoel
@sir_smokalot:
Inderdaad dingen roepen is makkelijk.
“Downsizen dus. Volstrekt onnodig als je rechtervoet zich maar weet te gedragen.” Maarja, de feiten he….
@sir_smokalot: Waar schrijft hij dat het geen ecorace is?
@raphael: Feit. Autoblog.nl is goed voor mooie plaatjes, maar voor serieuzer autonieuws moet men op autoblog.com zijn.
@raphael: hoe dacht jij lezers te trekken? door te typen wat ze niet willen horen?
@dennisr:
Wha Dennis, wat een gans ben jij :P
Journalistiek is niet schrijven wat men wil horen, maar schrijven wat men moet horen.

Feiten weergeven…. en ojee daar komt dalijk weer een lap volk dat met de definitie van blog komt. Luister, Autoblog presenteert zich als volwaardig autojournalistiek medium, en dient derhalve ook aan die verwachtingen te voldoen.

Bij de eerste beste kritiek roepen “Wij zijn een blog en wij bepalen zelf wel wat wij doen.” is gewoon kritiek ontwijken.
@TWJ: ach ik ben niet iemand die alleen maar serieuze stukjes wil lezen.. ik lees in de krant ook alleen de strips :mrgreen:

maar toch, als ze hier constant dingen typen, wat men niet WIL horen.. dan zijn we met zn allen snel vertrokken..
@TWJ: Als Autoblog zich als ‘volwaardig autojournalistiek medium’ gaat gedragen en de feiten als zodanig presenteert, verliest zij de helft van haar publiek… Je kan wel genoeg hebben van dat blog-excuus, maar die houding in de stukjes is nu juist wat AB van de andere automedia onderscheidt en dus onmisbaar voor de site.
@Citrofiel: Ben ik het niet mee eens. Autoblog heeft duidelijjk een geenstijl achtige manier van schrijven overgenomen om eenzelfde publiek aan te trekken. Plat, oppervlakkig en arrogant. Woorden als FAIL, BREKEND, NEGERT komen om de 2 alinea’s voor. Kijk naar autoblog 2/3 jaar geleden. Toen hadden ze ook een andere kijk dan de ‘traditionele media’ maar wel eerlijk en oprecht. Nu is het geforceerd hip en cool en stoer proberen te doen.
Dat is overigens ook af te lezen aan het publiek en de daarbij behorende comments. Nu is de gemiddelde ab lezer 16 jaar oud en reageert met +1 of iets dergelijks ‘zie mij erbij horen’. Ik weet nog dat men eens schreef een paar jaar terug dat autoblog gemiddeld 67 reacties per artikel had. In veel gevallen, uitgebreide discussies tussen volwassenen. Dat is echt verleden tijd. Die diepte in discussies hoef je niet meer te zoeken in de reacties.
@raphael: Ik kan je eigenlijk wel volgen. Het soort bezoekers heeft er zeker voor gezorgd dat ik hier veel minder te vinden ben. Er wordt in de reacties zo vaak op de man gespeeld dat het niet meer bij te houden is. Dan kan je er op reageren of je kunt het negeren. Ik moet vaak het eerste onderdrukken en kom daarom maar gewoon liever helemaal niet meer…
@raphael: @JanC: @TWJ: kriek leveren is makkelijk. als jullie het zo goed weten, moeten jullie zelf maar eens proberen om artikels te schrijven die autobloggers daadwerkelijk willen lezen.. stelletje apen..

@sir_smokalot: goed bezig, ik sta aan jouw kant :)
@bigcar: Zo moeilijk is dat niet hoor. Beetje onzin uitkramen kan namelijk iedereen.
En wil je voortaan niet meer het woord “autobloggers” gebruiken als je voor je zelf spreekt? Bij voorbaat dank.
-edit: nutteloze bijdrage-
@bigcar: hahaha! Ben je een beetje uitgeluld…
@Rick-dos: simpele ziel..
@bigcar: Ik kan me voorstellen dat ik voor zo’n intellectueel als u zo over kan komen. Mijn excuses daarvoor…
Komt me bekend voor! Echter niet zo’n groot verschil.

Rij zelf een DS3 met 1.6 Turbo en de fabriek geeft daar een verbruik van 1 op 14,9 voor op.
Echter rij ik er zelf met gemak 1 op 16,1 mee.
Als ik m’n best ga doen om zuinig te rijden en ook lange afstanden rijdt dan kom ik zelfs uit op 1 op 17,5 gemiddeld of beter.
@ds3thp: De aanpassingen die je daar tot nu toe aan gedaan hebt zullen misschien ook een (kleine) positieve inbreng hebben. ;)
io de éém of andere manier voel ik me nu erg happy :D, dit was ( en is nog steeds ) mijn volgende slachtoffer om in mijn wagenpark bij te zetten… maar dan wel de Bathurst Edition… nog twee jaartjes wachten en dan is die voor mij betaalbaar :)
“op de één of andere manier” dus… toch maar een toetsenbord aanschaffen waar weer lettertjes op staan :lol:
Hoezo is meer vermogen beter en effecienter? Want het onderzoek weet dat helemaal niet te onderstrepen.

Enige wat het verklaard is dat Holden zijn eigen huiswerk op papier niet goed heeft gedaan. Dat ze hier dan nog een prijs voor krijgen is gewoon idioot.

Wat mij veel interessanter lijkt is een “echte” race houden waarbij een maximum limiet op het verbruik geldt. Bijvoorbeeld 8,8L / 100KM. Dan moet je in deze Holden rondtuffen als een oma terwijl die om de oren gereden kan worden door TSI’tjes die niet als oma rond hoeven te komen. Dan hebben we het ergens over.
dit bewijst maar weer dat autoblog.nl louter voor 16 jarige knulletjes is ..
die nog nooit een slag gewerkt hebben in hun leven maar altijd hun bek vol hebben over “dikke V8” ..

maar natuurlijk ook voor in de overgang zijnde wijven die een enorme min-achting koesteren richting die 16-jarige knulletjes ..
en in de overtuiging leven dat die doelgroep niet capabel is om een “grappige” kwinkslag in een artikeltje te kunnen ontdekken ..

louter om het feit dat ze het zelf 3X moesten lezen voor dat ze er achter kwamen ..
dus dat dan maar in hun almachtige slimheid afdoen als geenstijl-achtig ..

nou @Alwood .. succes ermee ..
@kabouter buttplug: Dus jij bent een 16 jarig in de overgang zijnde wijf? Owkeeeee….
Natuurlijk is het makkelijk om met een grootte v8 zuiniger te rijden dan de fabrieksopgave als met een muesli bakkie .
@bloggers: … er zitten hier een paar gigantische mallootjes een @Alwood ziek te schrijven over hun vermeend juiste interpretaties ? Het artikel is DUIDELIJK, behoeft geen nadere toelichting (als je zelf je brains gebruikt) en is INDERDAAD neergezet op een ludieke wijze ! Kortom, je wordt door de titel niet misleid, maar juist uitgenodigd om het te lezen. Wedden dat je dit stukje leest omdat ik het volgende schrijf:

SEX SEX SEX SEX

AB.nl houdt zich aan haar eigen stijl; ga lekker ziften in een column uit de Privé of Story!
@Megakix: slijmbal, maar je heb wel gelijk. ;)
Ik zou ‘m wel willen.
Nou, is dit verrassend?
De auto is tegenover Europese wagens een lichtgewicht (ondanks de V8) en de motor is groot genoeg om niet te hard te moeten werken.
Heeft iemand wel eens zo’n Monaro VXR8 in NL gezien?
Hopelijk gaat hierdoor elke autofabrikant een V8 in hun auto doen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).