Kijk, bij Bentley snappen ze wat hun rijke niet-Europese clientèle wil. Geen priegelblokjes, maar gewoon de volle mep aan twaalf cilinders. Verbruik en uitstoot is van ondergeschikt belang voor sommigen per slot van rekening. En dus krijgt de SUV zowel in benzine- als dieselvorm 12 cilinders mee.
Het twaalfcilinderverhaal komt niet helemaal als een verrassing, want hier wordt al even over gespeculeerd. VAG ontwikkelde jaren geleden een 500 pk en 1000 Nm sterke 6.0 V12 TDI, die vervolgens alleen lafjes in de Q7 werd gelegd en daarna (evenals het V10 TDI-blok) een langzame dood leek te sterven. Natuurlijk is deze motor te verouderd om over een paar jaar in een nieuw model te leggen, wat betekent dat er een doorontwikkeling moet komen.
Qua benzineaanbod zal het (een volgende generatie van) de welbekende W12 uit alle Continentals zijn die in de SUV komt te liggen, aldus Bentley-CEO Wolfgang Dürheimer. “We will be first to use a 12-cylinder petrol engine in a luxury SUV. I like this idea; it makes clear whose car is the boss,” aldus Dürheimer, die klaarblijkelijk graag de grootste wil hebben.
Voor de SUV, die vermoedelijk ergens halverwege dit decennium komt, is Rolf Frech als hoofd ontwikkeling aangesteld. Deze Porsche-man heeft onder andere aan de Cayenne gewerkt, dus hij weet waar hij mee bezig is. Maar wat zou nog acceptabel zijn voor hem om in de grote Bentley te lepelen? In Europa mag het gerust een beetje minder zijn, dus waar ligt de ondergrens? Moet hij minimaal een V8 krijgen, of volstaat een V6 ook wel? Of zou een 2.5 TFSI vijfcilinder ook nog kunnen in de Bentley? Zegt u het maar.
61 reacties
Dan vind ik deze beter:
http://www.indiancarsbikes.in/wp-content/uploads/2011/07/Bentley-SUV-render-image.jpg
Nouja, wel lekker dat er een V12 in komt natuurlijk, das altijd fijn!
R5?
Ik ken wel de R50, maar daar lag de 5L V10 in.
Ah tuurlijk, dat motorblok ken ik wel en idd uit de transporter.
CO2/verbruiksgeneuzel is sowieso iets voor paupers om zich druk over te maken, de gemiddelde Russische oligarch houdt zich meer bezig met de vraag of hij voor een kek matgouden wrapje gaat of toch maar weer parelmoer wit
Geen idee of een Touareg onder luxury SUV valt, maar deze is ook geleverd met de W12.
Wanneer de Touareg nu niet onder luxury SUV valt, dan is Bentley volgens mij sowieso de eerste met een luxury SUV.
Verder, als ze niet opschieten is Aston Martin er ook eerder bij straks… Mercedes met de G65 sowieso…
yep, bijv. 98-SB-PR
TOUAREG; 4MOTION W12 331 KW AUT
Wie weet van wie deze auto is gaat door voor de koelkast!
nope, helaas niet…
hint: in die tijd sponsorde Volkswagen Feyenoord
Bentley, shame on you!!
Zijn Lamborghini en een hele rij Duitse Mercedes veredelaars hem niet al voorgegaan?
Het klinkt veel lulliger dan ik bedoel, maar jij bent de slimste thuis?
Dit plaatje is een impressie van hoe iemand DENKT dat de Bentley SUV eruit gaat zien.
Daarnaast… een Bentley SUV met een Hummer vergelijken, dat kan eigenlijk ook echt niet :P
Maar dat zal wel aan mij liggen.
beter veranderen ze het ontwerp of schrappen ze het hele plan van een SUV.
Een flop?? Hoe kom je daarbij? In andere landen doet deze kar het prima, dat er in NL geen tientallen van verkocht zijn had je ook niet verwacht toch? Enig idee hoe weinig mensen een tonnetje of 4-5 hebben liggen voor de aanschaf van een auto?
Deze kar: de Mulsanne uiteraard.
HET IS EEN IMPRESSIE.
Waarom neem je wel de moeite om te reageren, maar niet om na te denken of te lezen?
(of heb ik wat gemist, en is dat iemand van de ontwerpafdeling van Bentley…)
Nee, 80% van de mensen hier is gewoon te gehaast/kortzichtig/dom om te bedenken dat dit een impressie is…
Bentley Lamborghini en Bugatti
Een q7 v12 diesel of touareg w12 benzine met een bentley maskertje verkoopt natuurlijk niet.
En ik ben tegen kleinere motoren: ik denk dat de Conti GT nou juist een succes is omdat er een altijd een W12 in zit en niets anders.
Als je vanaf nu een S-klasse tegenkomt, is het namelijk de 2,1 liter viercilinder diesel. Yep, de S-klasse met de viercilinder diesel. Treurig tot en met.
Dus ajb geen V8 bij de Bentley Continental. Maar ik ben een roepende in de woestijn.