‘Nu al 75.000 bekeuringen op 10-baans A2’

Auteur: , 61 Reacties

Wat mogen we toch blij zijn met een overheid die zo ontzettend veel geeft om onze verkeersveiligheid, ik vind het hart-ver-war-mend. Weer of geen weer, door de week of in het weekend, de dappere mannen en vrouwen van de BOA-teams staan er gewoon, met hun flitskasten, om te voorkomen dat de naald op onze snelheidsmeter boven de 100 uit komt en er vreselijke dingen gebeuren.

Sinds de A2 tussen Amsterdam en Utrecht is verbreed naar vijf rijbanen in beide richtingen, is de maximumsnelheid teruggeschroefd van 120 naar 100 km/u. Logisch, want 120 op de A2 is net zo aso als in je Hummer met 150 over een woonerf. KnuffelCamiel hield ons even een worst voor, maar eigenlijk wisten wij wel beter: 100 is hard zat.

Maar dat nieuwe stuk asfalt moet wel terugverdiend een nieuwe limiet moet gehandhaafd worden, en dus kregen we een stortvloed aan controles en bijbehorende boetes om de oren. Dit niet aflatende enthousiasme en momentum heeft de polisie kennelijk vast weten te houden, want ondertussen staat de teller al op 115.000 voertuigen geflitst, en 75.000 boetes. Dit meldt AT5, dat zich baseert op een woordvoerder van het KLPD.

Maar de Telegraaf, dat zich baseert op de Telegraaf (en die verzinnen nooit iets), moet hier even een vettere kop van maken en houdt het op 125.000. Volgens mij presteert die ‘krant’ het nog om bij een vliegtuigcrash met 83 inzittenden over 412 doden te schrijven.

Maar natuurlijk bent u het nog altijd zelf die dat gaspedaal bedient, en dat weten we allemaal erg goed. Maar toch: op een zondagmiddag geflitst worden met 120 op de A2, dat knaagt. Gelukkig is dit binnenkort voorbij, want de autoriteiten zijn druk bezig met het installeren van trajectcontroles. Kunnen die BOA’s in het weekend tenminste ook met hun dikke reet naar de Ikea, in plaats van ergens in de berm te liggen. Ons advies: sluit u aan bij de club van 90.



61 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Ik zit te denken aan emigratie.
@MLTB:

Koop een tomtom met live update. Ben je goedkoper uit ;)
@bempi: Denk je? Op lang termijn denk ik niet met al die belastingen hier.
@MLTB:Goed plan ,hier heb je alleen maar 80 wegen.
Tsja het is wel een beetje zuur inderdaad. Zo’n grote lap asfalt en dan moet je snelheid minderen.

Maar goed, het is ook nog altijd je eigen voet die op het gaspedaal drukt. De overheid dwingt je niet om 130 te rijden daaro.

Ik zou gewoon liever zien dat ze al die tijd die ze besteden aan het controleren van 120-rijders (de halsmisdadigers!) opnieuw indelen zodat ze ook ECHT verkeerscriminelen van de weg af plukken.

Hardrijders in de bebouwde kom, drankrijders etc.


Helaasch zijn ze vooral bezig om langs de snelweg de euro’s uit je zak te kloppen. Erg jammer.
@bozewolf: Dat je jezelf in acht zinnen tegenspreekt vind ik een beetje wonderlijk. Je stelt zelf al dat het de automobilist zelf is die te hard rijdt, en toch schrijf je geld uit de zak kloppen. Dat gaat niet samen, natuurlijk.

Daarnaast stel je dat ‘ze’ beter hardrijders in de bebouwde kom en drankrijders kunnen aanpakken, in plaats van bij de snelweg te flitsen. Twee dingen: het flitsen bij de snelweg kan uit, het kost je dus niets. Twee: er wordt gecontroleerd in de bebouwde kom. Sterker nog: vraag je wijkagent drie keer en hij neemt zelf een lasergun mee. Het probleem is alleen dat er te weinig overtredingen zijn, het gaat vooral om gevoelssnelheid. Drankrijders worden enorme controles tegen gehouden, behoorlijk regelmatig ook.
@jelmer: Het geld-uit-de-zak kloppen is vanwege het oppervlakkige nut van iemand beboeten die 110 rijd waar je 100 mag, op genoeg asfalt om een handbalwedstrijd op te houden. Dat ik 110 rijd is wel m’n eigen fout, maar kon de politie haar tijd niet nuttiger besteden?

Het snelweg flitsen kan uit want het kost mij niets? Bedoel je dat financieel? Wat heeft dat ermee te maken? Voor mijn part KOST het 100 euro om elke verkeerscrimineel aan te pakken.

En dan controleren in de bebouwde kom valt ook wel mee. Ik heb jaren aan een 30-weg gewoond in een nette buurt, maar daar werd schofterig hard gereden. Nog nooit een controlerende pet gezien daar, ondanks klachten van buurtbewoners.

De verhouding tussen schaaps snelwegcontroleren op een arme sloeber die 9% te hard rijdt en controles op 316i petjes die 200% te hard rijden is een beetje zoek in mijn ogen.
@bozewolf: Het kostenargument haal ik er bij om aan te geven dat het anders inzetten van capaciteit alleen kan als er meer geld voor beschikbaar zou komen. Het zijn geen agenten die er staan, maar BOA’s die geld opleveren. Capaciteit weghalen bij snelwegcontroles kost dus inkomsten, waardoor de kosten stijgen.

Het argument ‘als er nu wat minder geflitst wordt op de snelweg en wat meer in een 30km-zone’ gaat volgens mij dus niet op, het komt gewoon neer op meer geld uitrekken om in woonwijken te controlen.

Vind ik een prima idee, maar het effect wordt vaak zwaar overschat. Ik heb wel meegemaakt dat agenten in woonwijken gingen flitsen, en meestal kon er in een uur geen boete uitgeschreven worden. Het verschil tussen echte snelheid en gevoelssnelheid. Maar nogmaals: prima.
@jelmer: Het is ook grotendeels een structureel probleem waar de politiek en Justitie (en ook het politieapparaat zelf, door het slaafs op te volgen) zichzelf in gewurmd hebben. Het idee dat zoiets geld moet op leveren is al een totaal verkeerde insteek. Om over dat gedrocht bonnenquotum al maar niet te beginnen.
@bozewolf: Je mist mijn punt volledig.
@bozewolf: Het lijkt mij duidelijk dat het allang al niet meer om de ‘veiligheid’ ging, als je ziet hoe belachelijk makkelijk het is (bewust of onbewust) om de regeltjes die gelden op de openbare weg, te overtreden. Heb zelf bijvoorbeeld nog nooit wat verkeerds gedaan of in aanraking geweest met de politie oid. Maar dat ik net begon met rijden, rustig toerend, genietend en al waarna ik een brief van justitie op m’n deurmat zie liggen, met maar liefst €200,- + euro boete. Schijnt dus geweest te zijn dat ‘ze’ na een lange 80km/h weg (was zeer rustig op een 4-baans weg) direct achter een 50km/h bord stonden te wachten, ikzelf liet de auto simpelweg uitrollen. Ja ik overtreed de wet maar ik schrok me de tijfus van het bedrag.. Sorry maar daar maken ‘ze’ echt geen vrienden mee.
@kaasboerin: Wat een enorme onzin. Het is blijkbaar niet jou schuld dat je je niet aan de wet houdt, maar die van een ander. Je mag in een 50 km/u 50. Is dat nou zo moeilijk? En de politie is er niet om vrienden te maken, maar om te zorgen dat je de wet niet overtreedt.
@jelmer: Dat zeg ik totaal niet, natuurlijk ben ik een overtreder.. Maar dit is hetzelfde idee dat als je bijvoorbeeld als agent zijnde continu naar een asbak op centraal station Amsterdam blijft staren totdat iemand z’n sigaret er per ongeluk naast schiet en hem dan vervolgens een boete van 70 euro oplegt.. Kinderachtig of niet? De bedragen in ieder geval niet.
Ik lees het nu al op drie verschillende media, en het blijft pertinente onzin: Dat het asfalt terugverdiend moet worden door te flitsen. Het verbreden van de A2 (en dus niet de volledige aanleg, alleen het verdreden) heeft 2.5 miljard gekost. Een snelle berekening leert dat de boetes bij elkaar 2.5 miljoen opbrengen (geen kosten voor BOA’s meegeteld). Dus als je volledig kostenvrij kunt flitsen, dan duurt het nog 1000 jaar voordat je dat asfalt terug hebt verdiend. Echt. Het staat in geen proportie tot elkaar.
We betalen meerdere miljarden aan benzine accijnzen, maar nee, die 2.5 miljoen aan boetes, dáár verdient de overheid dik aan… juist…
@MDA: Ik heb wel begrip voor je standpunt hoor, maar je rekensommetje klopt niet.

2.5 miljoen aan boetes op 75000 uitgechreven bonnen is volgens mijn rekenmasjien 33 euro per boete.

Denk dat het wel iets meer is.

MAAR, je heb natuurlijk hartstikke gelijk als je zegt dat dat geflits niet is om het aanleg-geld er weer uit te halen, want dat lukt je inderdaad nevernooit.
@bozewolf: Ja ach, de minimale boete is 16 euro + administratiekosten, dus ik heb maar 2x het minimum genomen als natte vinger schatting. En we weten allemaal dat 70% van de boetes in die minimum categorie vallen (onder het mom van verkeersveiligheid). Maar laat het gemiddelde boetebedrag 2x zo hoog zijn, dan nog red je het lang niet…
@MDA: Ah okee, wist niet dat je een schatting maakte, dacht dat die 2.5 een concreet bedrag was :)

Maar je krijgt het er inderdaad nevernooit uit, dus aanleg-bekostigen is een nonsens argument. Beetje overtrokken Telegraaf conclusie uit het (ietwat terechte) anti-flitsers sentiment.
Gewoon met je startmotor in je 3 over de A2 gieren – Krijg je geen boetes en je rijdt elektrisch. Beat that de bejaarden van 90 club!
Al het infrastructuur dat er in nederland wordt bijgebouwd hebben we te danken aan de belastingen die we moeten afdragen.
Alle snelheidsovertredingen is gewoon een extra zakcentje voor de staatskas.
In feite betalen we gewoon dubbel voor alles.
Is er ook een overzicht van het aantal ongelukken op de A2 op dat stuk? Van voor de werkzaamheden en na? En ook een onderbouwing van het type ongeluk. Dan kan je misschien concluderen dat de snelheid echt gehandhaafd dient te worden om de veiligheid te verbeteren. Ik heb de indruk dat er praktisch geen ongelukkig zijn op de A2 en als die er zijn, dat het dan op de meest rechterbaan is gebeurd. Waarschijnlijk iemand die door de vermoeiende snelheid totaal niet zit op te letten en bij wat remmen vol op de voorganger klapt. Op de meest rechterbaan gebeuren sowieso de meeste ongelukken door dit onoplettende gedrag. Mensen die doorrijden (links) rijden veel alerter en is wellicht belangrijker dan puur je aan de snelheid houden maar niet oplettend zijn. Uiteraard is alert rijden EN je aan de snelheid houden het beste. Ik merk als ik me rustig aan de snelheid ga houden, rechts ga rijden en me laat inhalen ik echt compleet niet bij de weg ben en mn focus op andere dingen verleg. Ik vind dat gevaarlijker dan dat ik lekker door tuf en op alles alert ben en snel kan reageren op situaties.
Terugverdienen, uit je zak kloppen, dubbel betalen….! Lekker negatief sentiment weer!

Snelweg-flitsen is een politieke / beleids keuze van de overheid en daarmee de keuze van de meerderheid van ons (iets met democratie..)

Ik ben het er niet mee eens, maar 100 is voor het A2 stuk tussen 020 en 030 destijds bepaald ivm fijnstof etc, om te voldoen aan de Europesche Milieu-eisen. Afspraak = Afspraak
@gordongekko: ..jij hebt zeker ook een ‘baas’ waar je U tegen blaft ? :lol:

Op een Blogsite mag je best jezelf even laten horen hoor! Iedereen weet namelijk ook wel dat er een overheidsapparaat is die mensen zogezegd zelfgekozen hebben etc…Gewoon ff spugen wat je op je lever hebt, liefst ietwat gefundeerd, lucht op, ontlaadt de stressssss…
Ik erger mij groen en geel aan Toyota Prius rijders. 30 gers die als jong bejaarden voorop rijden en als ze afslaan helemaal op de rem gaan staan in plaats van vlot af te voegen. Ze zijn zo asociaal. Ze denken totaal niet aan de mensen die achter hun rijden.
En het model van die auto’s. De achterkant lijkt net op die van een schildpad.

Ik claxoneer altijd voluit om mijn irritatie naar deze wezens kenbaar te maken. En dan kijken ze je aan alsof ze in al hun sloomheid je nog niet begrijpen. Mannen in spencertjes, zondagse soepdrinkers, prozalezers. Whaaaa
@TuttiAlfisti: samengevat: Prii-malloten….true…true… :lol:
Verbreden ze een weg, mag je daarna langzamer rijden, waardoor je reistijd langer wordt. Buiten de spits ben je altijd gegarandeerd langer onderweg en heb je er geen voordeel bij. Tijdens de spits heb je er alleen voordeel bij als er anders wel file had gestaan (die stond er altijd wel en nu praktisch nooit meer, dus dat is dan wel voordelig), maar per saldo is de reistijd niet verbeterd.
Daarnaast lokt de weg uit tot een overtreding. je kan zeggen, je hebt je rechtervoet in de hand, maar het blijkt gewoon dat dat moeilijk gaat, de situatie is gewoon zoals hij is. Als velen harder rijden dan mag, dan kan je ook concluderen dat het veiliger is om de snelheid weer op 120 te zetten, zodat alle auto’s meer dezelfde snelheid hebben, de reistijd wordt verkort en er minder overtredingen zijn. Beetje hetzelfde als softdrugs, je kan zeggen dat het niet mag, maar schijnbaar doen mensen het toch wel. Je kan het dan beter accepteren en reguleren dan er bot tegen ingaan. Zo zijn mensen niet.
Het feit dat er zoveel bekeuringen uitgedeeld worden is voor mij een bevestiging dat de verbreding van de a2 een succes is! De doorstroming is verhoogd, zelfs zo dat men er automatisch harder rijdt!

en daarom beantwoord ik de vraag die 27-9 gesteld werd (http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/27/willen-we-130-kmu-rijden-op-de-hele-a2) bevestigend!
Omdat het kan!
@Joerek: Wat ik ervan begreep is dat die 120=>100 was gedaan uit oogpunt van overlast voor omringende gemeentes, niet uit veiligheidsoverwegingen.

Wel een geweldig voorbeeld van poldertje-poldertje -_-
@bozewolf: Das ook een onzinnige reden, kijk maar eens op google maps hoeveel bebouwde kom er langs de A2 ligt (iig van Amsterdam naar Utrect)… zo goed als niets dus.
@oxje: Dat schijnt wel de reden te zijn. Dat hebben aanliggende gemeentes afgedwongen om het geluidshinder te minderen. Boze tongen beweren zelfs dat dit al jaren geleden is afgesproken en dat de overheid donders goed wist dat dit stuk A2 nooit 130km/h zou worden. Wat die ministers stuk voor stuk beweerden.

Het is sowieso hypocriet want treinen razen daar gewoon met 130 voorbij en dat spoor loopt voor een groot deel paralel aan de A2 en ligt in veel gevallen nog dichter op die dorpjes. En als iets een teringherrie maakt, dan zijn dat die treinen wel die daar om de 5 minuten voorbij janken.
dus er zijn 115.000 voertuigen geflitst en 75.000 bekeurt…
mis ik hier iets?
@TDI-goeroe: yup, de voertuigen zijn bekeurD

Als ik dat allemaal lees, blij dat ik in België woon, het is hier bijlange niet perfect maar we zijn toch geen sadisten; 5 vaks snelweg en dan maximum 100??? The horror, volgens mij ziet de hel er ongeveer zo uit. Alleen rij je daar dan moederziel alleen en heb je een ferarri of lambo ofzo onder je kont. Maximum in zen 2 he, anders gaat ie te hard… Sjonge jonge.
@nomar: Sterker nog, s’avonds rijd je daar op max 2 rijstroken, 3 vrije stroken links dus, met 100 km/u. Je kan makkelijk 160+ op die weg, op de meest linkerbaan.. niemand die er last van heeft s’avonds. Ik zelf heb er al een aantal keer 140 overheen gereden, maar harder dan dat durf ik niet, want mijn rijbewijs is mij teveel waard.. maar toch.. snelheidslimieten kloppen aan geen kant hier in Nederland. 120 per uur bij 3 rijstroken, 100 per uur bij 4 rijstroken in de spits, waar makkelijk (ja nog steeds) 120 gereden kan worden, soms zelfs nog makkelijk open stukken voor 130+. Ach.. Kutland hier als het gaat om autorijden.
@jzaero: ik heb der redelijk vaak ’s nachts gereden. Ook met een maal met boven de 200 en dan heb ik op de A2 een veiliger gevoel dan op de E31. Op de A2 rijd je lekker uiterst links je hebt rechts 2 vrije banen zonder verkeer en hebt daardoor afdoende ruimte tot anticiperen. Gek genoeg mag ik op de E31 (2 baans) vol met vrachtwagens wel zelf mijn snelheid bepalen en op de A2 wordt langzaam al je levenslust uit je gezogen door de maximum snelheid van 100.
@TDI-goeroe: Het verschil bestaat uit politieagenten en andere vriendjes van de flitsambtenaren. ;)
@TDI-goeroe: Wellicht zijn er 115000 geflitst maar bleef er bij 40000 automobilisten geen noemenswaardige snelheidsovertreding over nadat er 3 km/u was afgetrokken?
@TDI-goeroe: Niet iedere foto resulteert in een boete. Met veel foto’s wordt niks gedaan vanwege de snelheidsmarge die wordt aanhouden en als er meerdere auto’s op een foto staan, wordt er ook niks mee gedaan.
Ik zou wel eens willen kijken in de vergaderruimte waar dit beleid wordt bepaald. Volgens mij zijn het hoogbejaarden ,Priusrijders en bijstandsmoeders en allerlei ander volk wat de vaart der volkeren niet meer bij kan benen, die alles op de rem willen zetten.

Blij dat er ook nog een VVD is die tegengas geeft en verderop bij Everdingen het voor elkaar heeft gekregen het tempo op te voeren naar 130 km uur. Dit ingeslapen land moet vlotgetrokken worden.
Is wel zielig want ergens anders stond dat ze in een jaar 159 keer gecontroleerd hebben.
Das bijna 1x in de 2 dagen.
Natuurlijk onder het mom van het vergroten van de veiligheid.
tja dat project moet op een manier blijkbaar terugverdiend worden :p

met die snelheidslimiet zal een airbus a332 piloot een noodlanding op de a2 het af laten weten en eerder voor een modderpoel kiezen
the-budel-guy via Android app
hallo stinger dsi. doei struikrover
Of wij verantwoordelijk zijn voor onze rechter voet dat is een feit, maar dat maakt het niet minder achterlijk om daar zo’n limiet in te stellen. Het is gewoon zinloos geweld van Eurlings.
Was ’t niet zo dat de wegenbelasting gebruikt word voor uitbreiding en onderhoud aan de Nederlandse wegen?

Als ’t om veiligheid gaat, heb ik liever dat ze bij mij in de straat gaan staan..
Geldt die snelheidslimiet van 100 km/u op dat stuk niet vanwege de uitstoot van uitlaatgassen en geluidsoverlast? De snelweg loopt immers door het groene hart.

Zo’n groot onrecht is het trouwens toch ook weer niet dat je op dat korte stukje max 100 mag? Uiteindelijk scheelt het 4 minuten op je reistijd. Dingen wel in perspectief blijven zien he…
@statler: 4 minuten per enkele reis, dus 8 minuten per dag, 40 minuten per week, 2080 minuten (34.6 uur) per jaar. Bijna een werkweek dus. Snel verdiend als zzp’er hoor.
Echt ratten zijn het gewoon! de A2 heerlijk 5 baans maken en dan de snelheid terug schroeven naar 100…Dit is een duidelijk teken van uit zijn op boetes, en let op zodra er genoeg binnen is gaat de snelheid omhoog…
@drivingpleasure: Er zal nooit ‘genoeg’ geld binnen zijn.. :lol:
@drivingpleasure: Hoe bedoel je, ‘zodra er genoeg boetes binnen zijn (sic) gaat de snelheid omhoog’. Denk je echt dat het overheidsbeleid is om een soort snelheidstol te heffen? Uit veiligheids- en milieuoverwegingen zijn er regels gesteld. Wat daar ratachtig aan is – en van wie – is me echt een raadsel. Dat domme gescheld.
Ik heb ook liever dat ze bij mij in de straat gaan staan. Aan het begin van de straat staat dat je 30 mag, maar de straat is tussen twee drempels lang en breed genoeg om vlotjes claxonnerend ingehaald te worden. Laatst si iemand die voorzichtig uit zijn eigen inrit stak compleet total loss gereden door zo’n mafkees. gevolg: drempels en wegversmallingen. maar controle? ben je mal… het is tenslotte veel lucratiever om op de snelweg te gaan staan.
Aha nou weet ik waarom jullie zo zuur reageren hier ,net een boete gehad? :)
@norge: nee hoor, krijg hem over 10 dagen gewoon terug :) toch.. ?
De makkelijkst te omzeilen belasting. Over een traject van 30 km geeft de drop van 120 naar 100 een vertraging van 3 minuten. Die je meteen weer buffert in het stadsverkeer met hele reeksen stoplichten. Sneller rijden heeft geen enkele maatschappelijke meerwaarde, en evenmin een duidelijk persoonlijk voordeel. Een beetje zoals roken, dus: de roker wordt er niet beter van (integendeel), en z’n omgeving ook niet (integendeel). Gebruik je verstand, je hebt het gratis bij je geboorte meegekregen.
@sir_smokalot: Mooi geschreven! :lol: :mrgreen:

met vooruitzicht op -edit.. ga ik inhoudelijk maar niet reageren..
10 rijbanen? Er wordt waarschijnlijk bedoeld 2 rijbanen met ieder 5 rijstroken… Stukje tekst is een kopie vanaf de Televaag? Indien ja, dan verklaard dat een hoop.
120 is dan ook zoooooooooo populistisch ..
Platen van je auto schroeven en zoveel mogelijk langs die flitscontroles scheuren heen en terug !
Kijken hoeveel keer het lukt voor ze je pakken en de volgende keer proberen dat record te verbeteren…

Fijnstof is gewoon weer een reden om te flitsen. Ik vraag me af wat er hierna komt. Zonneschijn-taks?
@Bartholomeo:

die bestaat al ..
Flitsen voor de verkeersveiligheid? Je moet wel een onvoorstelbare debiel zijn om dat te geloven. Ze flitsen om te stelen van de burger ennhet liefst van de werkende burger want die wordt nog niet hard genoeg gestraft in dit land. Moderne NSB’ers zijn het. Om van te braken.
@jelmer:

Van jouw soort word ik niet goed. Befehl ist befehl. Gevaarlijke niet al te snuggere mentaliteit heb je.
@BaRa:

Hoezo buffer je een verlies van 3 minuten in stadsverkeer?

Leren ze je dat op de politie-academie?

Als je jouw redenering voortzet, dan valt het tijdsverlies uiteindelijk altijd wel mee, al rijden we straks 20 km/uur op de snelweg.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).