Vlammen, racen en glijden: Bathurst 1000 is gaaf

Auteur: , 53 Reacties

Het speelt zich aan het andere eind van de wereld af maar is er niet minder leuk om. Een 1000km race in high-tech V8 racemachines over een fantastisch circuit. Op het scherpst van de snede gaat het daar ook wel eens mis. Grote vuurbal jongen!

De wereld heeft er auto’s als de Ford Falcon en Holden Monaro aan te danken. Heel erg brute wagens waar het grootste deel van Europa helaas slecht aan kan komen.

Eigenlijk doen ze in Australië sowieso heel veel goed. Ze duiden vermogen in kilowatt’s, afstanden in kilometers, schakelen graag zelf en springen net dat beetje zuiniger met brandstof om dan de Amerikanen. Zonder in te leveren op cilinders en motorvermogen natuurlijk. Eén gevolg daarvan is dat General Motors haar snelste sedan’s nog wel eens uit Australië haalt. Australië krijgt regelmatig fantastisch speelgoed uit Japan aangeleverd wat de rest van de wereld niet krijgt. Enkel de Europese exoten zijn er wat duur.

In dat land van V8’en, eindeloos bier drinken en genoeg ruimte om rijbewijsloos vanaf jonge leeftijd al van je musclecar te genieten is de Bathurst 1000 het grootste race-evenement. Een race met high-tech maar een tikkeltje onbestuurbare powersedans op een groot circuit (6,2 km) met lange rechte stukken, verradelijke bochten en veel hoogteverschil.

Op twee derde van de race crasht David Besnard met een net afgevulde 120 liter tank.

Soms draait een coureur na een bocht gewoon even een pirouette.

Uiteindelijk eindigt de race na 1000km in een fantastisch duel. Na 1000km moeten de 600+ pk 5.0 V8’en nog steeds vechten voor de eerste plek. Op het recht stuk lopen snelheden zelfs op tot 300km/u.



53 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Je zou maar in de wagen zitten .. Best gafe race trouwens.
@martinespana: je moet alles een keer meemaken toch ? :mrgreen:
Het lijkt wel alsof er op 2.25 iets wordt gegooid waarna de boel in de brand vliegt…. Wel spectaculair.
Respect voor de marshall die dat inferno trotseerde!
Wat een mooie klasse!
Lijkt een kruising tussen DTM close-racing en Le Mans afstanden. Het beste van 2 werelden. Maar dan zonder restrictors want wat gaat dat vies hard.
Nu nog wat elegantere auto’s, maar dit zullen de Ozzies wel awesome vinden tijdens het BBQ-en.
@JanJansen: V8 supercars rijden doorgaans niet zulke lange races hoor, normaal gesproken rijden ze twee races in een weekend van naar ik dacht ongeveer een uur per race. de Bathurst 1000 is een speciaal evenement :) Desalniettemin een heel erg leuke race en klasse ;)
Aaaah , het laatste stukje mannenwereld ,bier, V8, echte auto’s zonder premium gelul en blussen met benzine .WTF wil je nog meer?
@norge:

cricket .. horse-racing ..
en de hele dag door een accent hebben van een crack-head red-neck ..
In Australië zijn ze ook dol op de Wankel/rotatie/rotary motor/engine :8
@rotarypowah: Dat zijn ze daar zeker, sterker nog Mazda motorsport Australia heeft zelfs een speciale versie van de FD gebouwd voor afstand races waarmee ze BMW en Porsche te kijk zetten. Je moet maar eens op google zoeken naar de mazda rx7 SP ;)
blijft een raar verhaal dat GM en Ford daar nog fabrieken hebben ..
kan niet anders dan dat daar geld bij moet ..

maarja .. ze kunnen het zich ook niet permiteren om daar te verdwijnen ..
@lincoln: GM Australia en Ford Australia hebben samen ongeveer 60^van de autoverkopen in down under en Nieuw Zeeland, dat zijn nou net de enige vestigingen van beide fabrikanten die nog echt winstgevend zijn… overigens importeert Holden jaarlijks enkele honderdduizenden motorblokken naar GM in west-europa… van Ford weet ik het niet.
@torana: 60% dus…
@torana:

25 miljoen inwoners !!
en die dingen gaan 20 jaar mee ..

zullen ze er in een goed jaar ieder 100.000 verkopen ..

dat schiet toch niet op man ..
@lincoln: 120.000/140.000 binnen Australie, maar ondanks dat je ze in west-europa nauwelijks tegenkomt is er volop export naar Saudi Arabie, Azie en Afrika… en de VS, alle Police-Caprices die er nu rijden zijn linksgestuurde Holden Commodores, speciaal op verzoek van de korpsen die graag GM wilden blijven rijden en aangezien Chevrolet geen achterwielaandrijvers meer maakt komen ze dus uit Australië over… dus voor de liefhebbers zijn er wel linksgestuurde rebadge-Holdens ( ook die in Saudi Arabië zijn linksgestuurd maar het is redelijk gecompliceerd om een auto van daar in Nederland op kenteken te zetten ), al zullen het dan wel redelijk afgetrapte politiewagens zijn.
Feit is wel dat Holden als één van de weinige afdelingen van GM zonder de grote verliezen te maken heeft gehad als de zusterbedrijven… bij Ford weet ik de gegevens niet, maar Australië kennende zal het bij hen niet anders zijn
@torana:

thanks dude .. ben er effe ingedoken ..
tis idd nog een aardige industrie ..

heb ooit eens gelezen dat het voor Ford meer een prestige kwestie is ..
ga het direct opzoeken ..
Bah @Alwood , je beschrijft Australië zo idyllisch, nu wil ik erheen! :mrgreen:
@Citrofiel:

pas op .. @Alwood staat inmiddels te boek als grote misleider ..
@lincoln: Maar daar kijk ik doorheen en tot nu toe sta ik in de meeste discussies aan Alwoods kant, dus mijn vertrouwen is nog steeds hoog. ;)
@Citrofiel:

moet je wel met je BX gaan ..
althans .. als je de behoefte hebt ook eens gespot te worden ..
en als je gratis wil eten drinken en logeren ..

weet zeker dat je daar veel vrienden maakt met dat ding ..
@lincoln: Mwah, ze zijn er zelfs te koop. ;) En daarbij zijn de transportkosten toch niet mals.
Nee, dan huur ik wel een lompe Holden oid. Of in Australie schijnt het zelfs nog wel mogelijk te zijn als toerist een auto te kopen. Even een lompe Holden kopen, nog leuker. In de VS schijnt dat helaas niet zomaar te kunnen, anders zou ik dat over een paar jaar doen.
@Citrofiel:

dan maar naar de states met dat ding ..
zien we je vanzelf wel bij jaylenosgarage.com verschijnen ..
@lincoln: Blijft toch een paar duizend transportkosten, heen en weer. Ga ik toch liever eens informeren naar eventuele via-via contacten in de VS die het aandurven een auto op hun naam te zetten voor mij. Ik bedoel, met zoiets door de VS cruisen, kan het beter?! :D

Moet ik wel voor die tijd nog heel wat centjes verdienen en niet gelijk in de Bix stoppen. ;)
Zeldzaam leuke klasse. Voor mij is het juist de charme van deze serie, die dikke onbeholpen bakken. Gewoon een dikke V8 erin en gaan met die banaan. Een willekeurige race bijwonen staat al lang op mijn bucket list.
Ziet er uit als een geweldige race. Die race wil ik wel een keer van dichtbij meemaken.
Die final lap is ongelofelijk close super vet.
geen kers geen drs gewoon trappen met dat hok wat een gave race classe
Waanzinnige baan, altijd prachtige gevechten daar…

Hier een rondje bij Jenson Button in de McLaren F1 op die baan… kippenvel!
http://www.youtube.com/watch?v=x4XVF3jJL5Q&hd=1
@w0o0dy: extreem snel! maar nog wel lastig te plaatsen… 20 seconden tussen de V8 Supercars en de F1, is dat nou veel of weinig? :P
In ieder geval rijden de supercars een ‘Europese’ GT2 er wel uit gezien de records.
@w0o0dy: Mooie beelden, vooral die natte race… Het enige wat mist is Olaf Mol die er de hele tijd wauw! vet man!! doorheen tettert ;)
@w0o0dy: wat staan die muren soms dicht bij de baan hier.
verder inderdaat een mooi ciruit.
En hier een erg snel rondje in de V8 supercar van Craig Lowndes in october 2010.

http://www.youtube.com/watch?v=iRqgsoxlR8k&hd=1
Mooie beelden, lange video (5min)
http://www.youtube.com/watch?v=f54ZINGJKJM
Ik herinner me nog van een paar jaar geleden dat er in Australië grote protesten waren voor een nieuwe regel op Bathurst, nl. dat er per persoon niet meer als 50 blikken bier meegenomen mochten worden op de tribunes. Het leidde zelfs bijna tot een complete boycot van de race en nauwelijks ticketverkopen, voordat ze dan toch maar weer meer toestonden :)
@sjoerdjuh: per persoon niet meer dan 50 blikken bier !?!?!?!?!?! WTF xD en dan nog boos worden..
Moooie klasse dit! Dit moeten ze toevoegen aan de Pinksterraces op zandvoort!
Nog eentje dan… geweldig gevecht Brock, Gardner & Brabham

http://www.youtube.com/watch?v=8cMXQ62gI9o
Oops, nou toch nog één extra… gevecht op een natte baan… NICE!
http://www.youtube.com/watch?v=0479yaF4xic
Bathurst is één van gaafste circuits in de wereld en dat vind ik al meer dan 20 jaar.
Haha groeten vanuit Australië!
Dit is tenminste spannende autosport! Soort motor race, op een eiland bij england, 1 x per jaar een race word gehouden, 230 doden al ofzo.. Of te wel op en top motor/autosport
@mightymike: Ilse of Man TT
Terecht dat er eens aandacht is voor deze serie.
Maar dit high-tech noemen gaat wat ver. Deze serie staat juist sterk omdat ze bewust gebruik blijven maken van low-tech. Zelfs Nascar is geavanceerder dan dit. (en is niks mis mee)

De straatversies van de Monaro en Falcon zijn veel geavanceerder dan deze tin tops.
@kungfupanda: ja, echt? Meer geavanceerd omdat ze navigatie hebben en ook met automaat leverbaar zijn of omdat ze een veel lager specifiek vermogen en on-vergelijkbare carrosserie stijfheid hebben? Topsnelheid van de straatversies komt volgens mij ook niet in de buurt van de racers.

Je vergelijkt verder met Nascar, daar gebruiken ze volgens mij nog steeds enkele onderliggende nokkenassen en stoterstangen. Die auto’s zitten technisch zo simpel in elkaar daar kan je weinig high-tech aan maken.

Een F1 is dit natuurlijk niet maar het is wel tamelijk fijngevoelig spul en 650pk uit een 5.0 V8 met 7500rpm rev-limit vind ik bijvoorbeeld wel een nette prestatie.
@Alwood:
Ha fijn, een reactie van Alwood. Waar zullen we beginnen?

Wat ik versta onder “low-tech” is o.a. het volgende:

Buizenframe,
composite bodywork,
gestandaardiseerde ECU,
gestandaardiseerde aerodynamica,
gestandaardiseerde banden.

En de term Can-Bus moet zijn intrede nog gaan maken in de V8-Supercars. Dat is toch een stukje techniek wat al een jaartje of 15 in de meest dagelijkse voertuigen te vinden is. Zelfs al in vrachtwagens. En nu kun je gaan zeggen dat de prestaties van de straatversies niet in de buurt komen van de circuitversies maar dat heeft niets , maar dan ook helemaal niets met “high-tech” te maken. Ooit onderzocht wat een “crate engine” uit de Nascar van prestaties neerlegt? En dat voor een onderblok wat rechtstreeks van de produktielijn komt? Voor veel PKtjes heb je helemaal geen high-tech nodig. Dat is de grootste misvatting die je kunt maken.

En ik zeg ook niet dat Nascar wel high-tech zou zijn. Alleen dat het “meer” high-tech is dan de V8-Supercars. Waarom? Omdat zij bijna dezelfde gestandaardiseerde onderdelen hebben als de V8-Supercars behalve dat men in Nascar wel mag spelen met de aerodynamica. (binnen bepaalde grenzen uiteraard) Daarom heeft een gemiddeld Nascar-coureur ook 9 (!) wagens ter beschikking voor verschillende circuits. Net dat kleine verschil met de Supercars maakt Nascar voor mij net dat beetje meer “high-tech”.

Mocht je twijfelen over mijn onderbouwing , ben je vrij om je te verdiepen in de reglementen betreffende beide series wat ikzelf ook heb gedaan en hoor ik graag een reactie van je. ;)
@kungfupanda: ik zie niet helemaal hoe je de eerste punten met low-tech kan definieren. Volgens mij moeten ze in de Supercars nog enige verwantschap met productieauto’s vasthouden en kunnen ze daarom niet zomaar een carbon monocoque maken.

Je punt wat betreft de aerodynamica: ze hebben er simpelweg voor gekozen om iedere auto in de serie ongeveer gelijke luchtweerstand mee te geven, dat wil niet zeggen dat fabrikanten daar niet in kunnen ontwikkelen volgens mij?

Het vermogen in de V8 Supercars wordt verder sterk beperkt door het toerental. Bij Nascar hebben ze daar eigenlijk geen last van en kan je dus heel makkelijk hogere waarden halen. Kijk je naar de preciesie waarmee die 5.0 V8 supercar blokken zijn gemaakt dan doet dat volgens mij zelfs weinig onder voor Formule 1, alleen de constructie is heel anders. Omdat ze in Nascar productie-blokken gebruiken werk je volgens mij al snel met heel andere (grotere) ‘foutmarges’ en toleranties.

In Nascar doen ze vrij veel met aerodynamica en afstelling onderstel (specifiek op ovals afgesteld..) maar is de constructie van chassis, motor, versnellingsbak, achteras, stuurinrichting volgens mij zeer eenvoudig.
Bij Supercars is er weinig vrijheid qua aerodynamica maar kunnen fabrikanten zich volledig uitleven op het assembleren en produceren van onderdelen.

Die precisie en ontwikkeling die er in het materiaal zit noem ik High-Tech. Ontwikkeling die zich volgens mij vrij rechtstreeks vertaalt in de kosten van één enkele auto: Nascar schijnt 1 auto aan onderdelen ongeveer $150k te kosten, een V8 Supercar kost het viervoudige (600k en meer).
@kungfupanda: overigens, ik zie nu dat de V8 Supercars helemaal geen buizenframe gebruiken (zoals Nascar?) maar de carrosserie van een productieauto moeten gebruiken. Super regel volgens mij, teams kunnen bovendien eea winnen met een goeie rolkooi maar je houdt wel sterke herkenbaarheid met ‘echte’ auto’s.
@Alwood:
Het klinkt bijna allemaal heel interessant wat je zegt maar het is niet meer dan een laagje met sterke woorden die het enigzins geloofwaardig doen laten klinken.

Want het volgende klinkt niet overtuigend:
“Kijk je naar de preciesie waarmee die 5.0 V8 supercar blokken zijn gemaakt dan doet dat volgens mij zelfs weinig onder voor Formule 1, alleen de constructie is heel anders.”

Mijn honger naar informatie is niet echt gestild nu. Waardoor blijkt de dat die 5 liter blokken zo “precies” in elkaar zijn gezet? Waarom doet deze niet onder voor de F1-blokken? En waarom zou het blok uiteindelijk geavanceerder zijn dan die in Nascar? (wat dus niet is)

Iets diepergaande materie mag ook wel eens langskomen op Autoblog om meningen te onderbouwen. Zo wil ik het gebruik van onderliggende nokkenassen nog wel even onderstrepen. Een techniek die nog veelvuldig voor vrachtwagens gebruikt wordt. Dit omdat het een lagere opbouw van de motorconstructie opleverd wat zich weer vertaald in meer potentiele ruimte in de cabine. Voor Nascar betekend dit specifiek dat een lagere neus mogelijk is wat positief is voor de aerodynamica.

De V8-supercars zitten vast aan de aerodynamica van het “basismodel” en de dimensies van de voorsplitter en achtervleugel zijn vastgesteld voor beiden merken. Voor een goede balans in competitieverband. Dat vind ik low-tech , want stilstand is achteruitgang. (vergelijk voor de gein eens met de DTM , dat is dan wel weer meer high tech) In Nascar hoeven ze alleen te voldoen aan bepaalde minimum- en maximum dimensies. Voor de rest vrijheid blijheid en alleen de stickers hoeven gelijkend te zijn aan een basismodel.

De huidige V8-supercars maken deels gebruik van het basisplatform van het basismodel. (omdat het moet) Maar veel componenten mogen hier direct aan vastgebonde worden waardoor het geheel uiteindelijk toch in de buizenframe hangt. Het basisplatform hangt er hierdoor maar enigzins nutteloos onder.

Maar ook de V8-supercars stapt in de zeer nabije toekomst over op een volledig buizenframe net als Nascar. Kijk hiervoor onder het kopje Car Of The Future op de officiele website. (waar nog meer “low-tech” te vinden is.)

Verder wil ik nog eens onderstrepen dat ik het alleen maar positief vind dat deze serie zo Low-Tech blijft. Dat is de kracht er van. Snap gewoon de term High-Tech niet in het verband met deze V8-Supercars niet. ;)
@Alwood:
Tevens perst men in Nascar uit zo’n oude ondernokker een goeie 865 pk uit een 5,86 Liter. Gewoon voor de indruk omdat voor sommigen prestaties gelijk staat aan “high-tech”. ;)
auto-sport is louter voor ramptoeristen ..

wie was er ook alweer eerste geworden ?? who cares ..
@lincoln: Ah, ik ben niet de enige.
Geweldige baan daar in bathurst, heb over het circuit gereden toen ik daar was. Het is gewoon een openbare weg als er geen races zijn. Het museum bij het circuit is ook een aanrader.
Om 21:40 op Motors.tv
V8 SUPERCARS HIGHLIGHTS RD 10 : BATHURST

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).