Saab krijgt nekschot van Pang Da? [updated]

Auteur: , 43 Reacties

Oei oei oei. Het lijkt erop dat Saab dieper in de problemen is gekomen, wrang genoeg juist door de bescherming tegen schuldeisers die het ontving van de Zweedse overheid.

Het is de laatste dagen een beetje aan het rommelen rond Saab en de curator. Saab wilde een andere dan Guy Lofalk maar Victor Muller zei dat hij daar niet van plan was aan mee te werken. Echt concrete zaken waren er dus nog niet te melden, het was een beetje wachten tot er écht nieuws kwam. En dat kwam vanochtend. Pang Quingha, voorzitter van Pang Da, heeft vandaag namelijk laten weten dat de overeenkomst tussen Pang Da en Saab niet langer rechtsgeldig is door dat uitstel van betaling. Pang Da zou samen met Youngman 245 miljoen in Saab investeren in ruil voor een flinke portie aandelen maar die overeenkomst staat nu dus op losse schroeven.

Pang Quingha heeft daarnaast verklaard dat zijn bedrijf nog geen aanvraag voor goedkeuring bij de Chinese overheid heeft ingediend om de deal in gang te zetten. Dat zei hij al eerder, maar toen zei Victor Muller dat dat gelul was. Niet dus? Of is meneer Quingha echt zo’n hardnekkige leugenaar? De goedkeuring is in ieder geval nodig om überhaupt in Saab te mogen investeren, maar dat proces duurt doorgaans nogal lang.

[UPDATE 11:02] Persberichtje Saab: oeps, sorry, we hebben elkaar niet helemaal goed begrepen, niks aan de hand mensen, doorlopen! “Zeewolde, The Netherlands, 12 October 2011 – Swedish Automobile N.V. (Swan) and Pang Da Automobile Trade Co., Ltd (Pang Da) have taken notice of media reports questioning the validity of the partnership agreements between Swan, Saab Automobile AB (Saab Automobile) and Pang Da after Saab Automobile entered into voluntary reorganization. Swan, Saab Automobile and Pang Da underline that these reports are based on a misunderstanding.”



43 reacties

Ja leuk zakendoen met Chinezen. VM moet nog een hoop leren. Veel kopjes thee drinken, veel complimentjes geven, kadootjes meenemen, veel buigen en op een dag willen ze met je zaken doen. Ze doen alsof ze het westerse patsboembang zakendoen hebben geadopteerd, maar dat is maar schijn. Op het moment supreme laten ze je lekker hangen en daarna vegen ze de resten bij elkaar en gaan ze zelf lekker auto’s maken zoals Roewers en MG’s.
@midasracer: ik geloof dat jy nog een hoop moet leren!
@jaguarsaab: We zullen het over een jaartje zien!
Die leraar economie ooit, op de middelbare school.
Die zei al : Laat de Chinezen in vredesnaam blijven fietsen, als dat land gaat industrialiseren wordt de hele balans in de wereld verstoord.
En wij doen er volop vrolijk aan mee met ons korte-winst inzicht.
China wil nl maar 1 ding : de wereld domineren.
Maar ja, de EU is de enige plek ter wereld waar men Grieken op hun woord gelooft en ervan overtuigd is dat Grieken netjes belasting betalen en boekhouden.
@desjonnies: China wil domineren? Die fase zijn ze al voorbij, china domineert nu de wereld.
China is straks de nummer 1 wereldmacht. Als ze dat al niet zijn. Er zullen mensen zijn die dit ontkennen maar ik zuig dit ook niet uit mijn duim, dit zijn simpelweg pure feiten.
@house:
Mijn kritiek richt zich op onszelf, niet op China.

@glashelder
Müller probeert iets wat niet kan, tenminste niet als je geen 2 miljard Euries achter je hebt staan.
@desjonnies:

“life is very simple .. but we insist on making it complicated” ..

(confucius) ..
@desjonnies: Om @lincoln ’s voorbeeld te volgen:

“Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win.” Sun Tzu…

Wie ondertussen gewonnen heeft, weten we al hé…
@Esprit_de_Flandre:

hoelang is een Chinees !!
(Hoe Lang) ..
@lincoln: :lol:

Zo droog dat ie goed is…
Here we go again. Uitzichtloos is het! Beter de boel failliet laten gaan en dan een doorstart proberen maken.

Maar toch felicitaties voor Muller: Saab had al 2 jaar failliet kunnen zijn, dankzij hem rijden er toch nog enkele nieuwe 9-5’s rond.

Weet iemand of er nou 9-5 Estates zijn gebouwd?
@Carreza: Saab bouwt helemaal niks. De productie ligt sinds april stil.
@robbie: tuurlijk is er al maanden niets meer gebouwd…maar ik heb het over die paar dagen dat de productie even was herstart ergens in het voorjaar, zijn er dan 9-5 estates gebouwd of niet?
@Carreza: alleen een paar pre-productie auto’s voor beurzen, testwerk en dat soort zaken.

Er zijn nog géén stations voor klanten gebouwd.
@ eerste reacties.

Dus het ligt aan die spleetogen dat onze germaanse held VM Saab niet op de rails krijgt?
Ik mis 1 ding in dit verhaal: de rol van de Zweedse overheid. Die is gaan praten met Geely, omdat ze (nog steeds) het liefste zien dat Saab en Volvo een samenwerking aangaan. Pang Da was toen beledigd en is dit soort dingen gaan roepen.

De reden waarom de Zweedse overheid de samenwerking met Volvo wil is dat de overheid Saab Parts als onderpand heeft op de garantie op de EIB lening. Het kan dus zijn dat de overheid eigenaar wordt van Saab Parts. En aangezien ze geen eigenaar willen zijn van private bedrijven, willen ze het dan z.s.m. verkopen. Waaraan? Geely, zodat de Saabs (en dat zijn er nogal wat in Zweden (w.o. taxi’s, politieauto’s, brandweer, etc., etc.)) bij de Volvo dealers terecht kunnen voor onderhoud…

Het aparte is dat de Zweedse regering nu eindelijk meedoet, maar eigenlijk alleen voor eigen bestwil, en niet om Saab te helpen uit de brand te komen.
@Svenska_Aeroplan_AB:
Helemaal niet apart, maar terecht! Als je er zelf wijzer van kan worden is hulp prima. Bovendien is staatssteun aan bedrijven verboden. Dus de Zweedse overheid doet het hartstikke goed.
@fiscaal: och…er zijn vele, vele, vele, vele uitzonderingen…of heb jij de laatste crisis niet gevolgd t.a.v. staatssteun ?
@fiscaal: hoho, verboden of niet, Merkel maakte enkele jaren gewoon 5 miljard over aan VW en kwam met ‘500 euro medewerkers’ (kanslozen op de arbeidsmarkt die voor een slavenloon VW’s in elkaar mochten schroeven). Om over Frankrijk en Italië nog maar te zwijgen! Het klopt, Zweden speelt graag volgens de regeltjes, maar het is wel jammer dat de rest dat niet doet…
@Svenska_Aeroplan_AB: frustrerend om te moeten zien, hoe een borgsteller een mogelijke chinees avontuur in de weg staat….overigens is het niet verwonderlijk, aangezien de Zweedse overheid hierin wel een lange termijnpolitiek hanteert, hetgeen strategisch inzicht is ! Op dat punt kan de Nederlandse overheid nog veel leren.
Chinezen zijn inderdaad snel op hun teentjes getrapt, het lijken soms kinderen die niet kunnen kiezen in de snoepwinkel en uiteindelijk alles overlaten aan een Nationaal Communistische Partij (de moeder), zodat werkelijke handelsgeest nog lange tijd uit zal blijven. In dat kader moet ik vele bloggers terechtwijzen, dat vrij ondernemerschap alléén, kan leiden tot ‘overname van de wereld’; zoals de Chinezen nu opereren zijn ze nog verre van dat.
Hulde voor VM die tijd en energie gestoken heeft in dit (door Amerikanen volledig gedumpte) Saab. Alleen VM kan ‘tijd’ niet maken en daarin zit / zat de bottleneck. Had alleen graag gehoord dat VM zichzelf voor langere tijd wil verbinden aan een zakelijk avontuur; op dat punt zijn alle CEO’s tochwat hetzelfde. Als het voor hunzelf lukt, zijn ze na 5 jaar met de noorderzon vertrokken….terwijl ze dán juist het voorrecht genieten om een imperium te bouwen. Korte-termijn-winst, aandeelhoudersgenoegens, niet het respect verdienen voor werknemers en hun gezinnen erachter.
@Megakix: helemaal mee eens
@Svenska_Aeroplan_AB: Pang Da zat samen met Geely, Lofalk en de Zweedse overheid aan tafel.
In principe is een deal met Volvo misschien zelfs wel heel gunstig voor Saab maar andersom ook voor Volvo. Je hebt 2 merken, kunt alle technologie, platformen en expertise delen, je kunt fabrieken in elkaar schuiven, groter inkopen etc. Beide merken verschillen een beetje, maar daar kun je met de nieuwe Saab modellen meer differentiatie in aanbrengen. Bovendien is Volvo de meer sportieve weg ingeslagen. Voor Geely zou Saab is een goedkoop snoepje zijn. Distributie en dealernetwerk kun je makkelijk in elkaar schuiven en combineren…

Als ze dan nou ook nog Alfa Romeo er bij kopen (gewoon omdat het tof is) en ze Spyker behouden, dan hebben ze een groep met prachtige automerken, allen met een hele rijke historie!
@sebastos: Volvo + Saab + Alfa Romeo + Spyker? Keep on dreaming :D
@Carreza:

haha tuurlijk een droom, maar hoe tof zou het zijn :D
@sebastos:
Volvo + Saab + Alfa Romeo + Spyker? Spot the odd.
@monk: makkelijk. Volvo, die is wel levensvatbaar.
@sebastos: Er was zoveel jaar geleden al sprake van een deal tussen volvo en saab, maar volvo dacht dat voorwielaandrijving niet zo geschikt was voor volvo.
Viktor en Jay Leno hebben 2 dingen gemeen.
1. Viktor het streepjes pak en Jay zijn jeans-out-fit.
2. Een passie voor auto’s maar anders aangepakt.
PS. Jay heeft geld en Viktor bijna niet meer!!!!
@ericc: Wees maar niet bang, Victor verzorgt zichzelf goed genoeg!

OT: Wat een gezeik allemaal weer, gewoon de stekker eruit, Saabparts verkopen en klaar is kees, het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.
Ja, het is jammer voor de medewerkers, toeleveranciers en de liefhebbers van Saab, maar zo kan het ook niet doorgaan.
@Orichy: “..Wees maar niet bang, Victor verzorgt zichzelf goed genoeg!..”

Inderdaad kijk maar eens naar bovenstaande foto.. sjesus.. hij hangt als een rollade van de Keurslager in dat jasje.. tijd voor een nieuw pak Victor!

OT: Ik heb er geen mening meer over. Ik hoop dat Saab blijft bestaan. Al dan niet met hulp van Chinezen, Russen of wat ook. Het merk opdoeken zoals Simca.. dat zou echt zonde zijn. Ik zie bijna iedere morgen een zwarte 9.5 sedan voorbij komen t.h.v. Den Bosch.. die man heeft hetzelfde woon/werk/tijden/traject als ik.. erg mooie bak.
Update bij artikel, het is allemaal gebaseerd op een misverstand. Of zoiets.
Westerse pers heeft Chinese geldschieter verkeer vertaald en of begrepen. Dus wordt de term nekschot gelanceerd, zoiets?

Mmmm
Een misverstand…hahaa, ze kunnen er de spanning wel inhouden daar bij Saab
[Update 13:00] het is een misverstand dat het ging om een misverstand? :P
Voor alles is er wel een eerste keer, maar een faillisement uitstel als dit is een unicum.
Pang Da doet er goed aan om niet meer te onderhandelen met SLAAB. Dit merk haalt de kerst niet. EBZ = Einde Basta Opzouten.
@bempi: welke kerst? 2092?
@Svenska_Aeroplan_AB:

2011
@bempi: Goh, dat heb ik eerder gehoord, bij kerst 2008, 2009 en 2010…
@Svenska_Aeroplan_AB:

Ik zie dat ik een beetje overdrijf. Het moet dus alleen EBZ zijn al vanaf het merk bestond :P
And the soap continues for à next episode…
en misverstand.. tuurlijk :) failliet zijn is moeilijk om toe te geven.. ach.. komt nog wel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).