Oei oei oei. Het lijkt erop dat Saab dieper in de problemen is gekomen, wrang genoeg juist door de bescherming tegen schuldeisers die het ontving van de Zweedse overheid.
Het is de laatste dagen een beetje aan het rommelen rond Saab en de curator. Saab wilde een andere dan Guy Lofalk maar Victor Muller zei dat hij daar niet van plan was aan mee te werken. Echt concrete zaken waren er dus nog niet te melden, het was een beetje wachten tot er écht nieuws kwam. En dat kwam vanochtend. Pang Quingha, voorzitter van Pang Da, heeft vandaag namelijk laten weten dat de overeenkomst tussen Pang Da en Saab niet langer rechtsgeldig is door dat uitstel van betaling. Pang Da zou samen met Youngman 245 miljoen in Saab investeren in ruil voor een flinke portie aandelen maar die overeenkomst staat nu dus op losse schroeven.
Pang Quingha heeft daarnaast verklaard dat zijn bedrijf nog geen aanvraag voor goedkeuring bij de Chinese overheid heeft ingediend om de deal in gang te zetten. Dat zei hij al eerder, maar toen zei Victor Muller dat dat gelul was. Niet dus? Of is meneer Quingha echt zo’n hardnekkige leugenaar? De goedkeuring is in ieder geval nodig om überhaupt in Saab te mogen investeren, maar dat proces duurt doorgaans nogal lang.
[UPDATE 11:02] Persberichtje Saab: oeps, sorry, we hebben elkaar niet helemaal goed begrepen, niks aan de hand mensen, doorlopen! “Zeewolde, The Netherlands, 12 October 2011 – Swedish Automobile N.V. (Swan) and Pang Da Automobile Trade Co., Ltd (Pang Da) have taken notice of media reports questioning the validity of the partnership agreements between Swan, Saab Automobile AB (Saab Automobile) and Pang Da after Saab Automobile entered into voluntary reorganization. Swan, Saab Automobile and Pang Da underline that these reports are based on a misunderstanding.”
43 reacties
Die zei al : Laat de Chinezen in vredesnaam blijven fietsen, als dat land gaat industrialiseren wordt de hele balans in de wereld verstoord.
En wij doen er volop vrolijk aan mee met ons korte-winst inzicht.
China wil nl maar 1 ding : de wereld domineren.
Maar ja, de EU is de enige plek ter wereld waar men Grieken op hun woord gelooft en ervan overtuigd is dat Grieken netjes belasting betalen en boekhouden.
China is straks de nummer 1 wereldmacht. Als ze dat al niet zijn. Er zullen mensen zijn die dit ontkennen maar ik zuig dit ook niet uit mijn duim, dit zijn simpelweg pure feiten.
Mijn kritiek richt zich op onszelf, niet op China.
@glashelder
Müller probeert iets wat niet kan, tenminste niet als je geen 2 miljard Euries achter je hebt staan.
“life is very simple .. but we insist on making it complicated” ..
(confucius) ..
“Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win.” Sun Tzu…
Wie ondertussen gewonnen heeft, weten we al hé…
hoelang is een Chinees !!
(Hoe Lang) ..
Zo droog dat ie goed is…
Maar toch felicitaties voor Muller: Saab had al 2 jaar failliet kunnen zijn, dankzij hem rijden er toch nog enkele nieuwe 9-5’s rond.
Weet iemand of er nou 9-5 Estates zijn gebouwd?
Er zijn nog géén stations voor klanten gebouwd.
Dus het ligt aan die spleetogen dat onze germaanse held VM Saab niet op de rails krijgt?
De reden waarom de Zweedse overheid de samenwerking met Volvo wil is dat de overheid Saab Parts als onderpand heeft op de garantie op de EIB lening. Het kan dus zijn dat de overheid eigenaar wordt van Saab Parts. En aangezien ze geen eigenaar willen zijn van private bedrijven, willen ze het dan z.s.m. verkopen. Waaraan? Geely, zodat de Saabs (en dat zijn er nogal wat in Zweden (w.o. taxi’s, politieauto’s, brandweer, etc., etc.)) bij de Volvo dealers terecht kunnen voor onderhoud…
Het aparte is dat de Zweedse regering nu eindelijk meedoet, maar eigenlijk alleen voor eigen bestwil, en niet om Saab te helpen uit de brand te komen.
Helemaal niet apart, maar terecht! Als je er zelf wijzer van kan worden is hulp prima. Bovendien is staatssteun aan bedrijven verboden. Dus de Zweedse overheid doet het hartstikke goed.
Chinezen zijn inderdaad snel op hun teentjes getrapt, het lijken soms kinderen die niet kunnen kiezen in de snoepwinkel en uiteindelijk alles overlaten aan een Nationaal Communistische Partij (de moeder), zodat werkelijke handelsgeest nog lange tijd uit zal blijven. In dat kader moet ik vele bloggers terechtwijzen, dat vrij ondernemerschap alléén, kan leiden tot ‘overname van de wereld’; zoals de Chinezen nu opereren zijn ze nog verre van dat.
Hulde voor VM die tijd en energie gestoken heeft in dit (door Amerikanen volledig gedumpte) Saab. Alleen VM kan ‘tijd’ niet maken en daarin zit / zat de bottleneck. Had alleen graag gehoord dat VM zichzelf voor langere tijd wil verbinden aan een zakelijk avontuur; op dat punt zijn alle CEO’s tochwat hetzelfde. Als het voor hunzelf lukt, zijn ze na 5 jaar met de noorderzon vertrokken….terwijl ze dán juist het voorrecht genieten om een imperium te bouwen. Korte-termijn-winst, aandeelhoudersgenoegens, niet het respect verdienen voor werknemers en hun gezinnen erachter.
Als ze dan nou ook nog Alfa Romeo er bij kopen (gewoon omdat het tof is) en ze Spyker behouden, dan hebben ze een groep met prachtige automerken, allen met een hele rijke historie!
haha tuurlijk een droom, maar hoe tof zou het zijn :D
Volvo + Saab + Alfa Romeo + Spyker? Spot the odd.
1. Viktor het streepjes pak en Jay zijn jeans-out-fit.
2. Een passie voor auto’s maar anders aangepakt.
PS. Jay heeft geld en Viktor bijna niet meer!!!!
OT: Wat een gezeik allemaal weer, gewoon de stekker eruit, Saabparts verkopen en klaar is kees, het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.
Ja, het is jammer voor de medewerkers, toeleveranciers en de liefhebbers van Saab, maar zo kan het ook niet doorgaan.
Inderdaad kijk maar eens naar bovenstaande foto.. sjesus.. hij hangt als een rollade van de Keurslager in dat jasje.. tijd voor een nieuw pak Victor!
OT: Ik heb er geen mening meer over. Ik hoop dat Saab blijft bestaan. Al dan niet met hulp van Chinezen, Russen of wat ook. Het merk opdoeken zoals Simca.. dat zou echt zonde zijn. Ik zie bijna iedere morgen een zwarte 9.5 sedan voorbij komen t.h.v. Den Bosch.. die man heeft hetzelfde woon/werk/tijden/traject als ik.. erg mooie bak.
Mmmm
Pang Da doet er goed aan om niet meer te onderhandelen met SLAAB. Dit merk haalt de kerst niet. EBZ = Einde Basta Opzouten.
2011
Ik zie dat ik een beetje overdrijf. Het moet dus alleen EBZ zijn al vanaf het merk bestond :P